• nobody

    Jaka je zivotnost naboju? Jak poznam, ze naboje jsou uz zrale na vymenu? konkret. alivio Jaka zivotnost je u SPD? Odejdou drive loziska nebo ten upinaci mechanismus? konkret. sh 520 dik

    0 0
    • Vilém  

      Tak to je dobra otazka:)Zivotnost je takova,ze pokud zije,tak je OK:)Pokud doziva,tak se to projevi horsim chodem,pridrhavanim ap.Ale to jeste neznamena,ze je na odpis,musi se rozebrat a kouknout,jak je na tom vevnitr.Nekdy staci vymenit kulicky+konusy a je zas jak novej,pokud nejsou vydreny misky.Pedaly totez.U pedalu je akorat horsi,ze pokud nemas specialni pripravek,tak tezko dotahnes kontramatky tak,aby se to nepovolovalo.

      0 0
    • Stancek  

      Alivio je nesmrtelny, mam na predku kolo jeste ze staryho horaka a porad jde krasne bez drhnuti, lehounce a bez vuli. Vzadu kvuli 9ce jsem dal novy deore a ani ne po roce ma vymlety konusy a za jizdy vydava „divny“ zvuky, uz jenom cekam az se to rozsype uplne.

      0 0
    • nobody  

      a jak často rozebírat náboje? stačí jednou za rok?

      0 0
      • Jane  

        No to by mělo stačit – vždy pěkně po zimě. Ale já je nerozebírám vůbec, vozím průmysly a v tom se zatím nevrtám :-)

        0 0
        • McBlacky  

          průmysly by se měly dělat jednou ročně… od DT jsou fakt šikovný manuály – skoro mám pocit že až pro úplný debily, kdo to z nich nepochopí tomu už nedávám šanci :)

          0 0
      • Richie  

        Hej takhle bych to rek ja; podle toho jestli mas konusy nebo prum loziska. Ja mam vsechno v prumyslech a temer se o to nestaram. Jenom je promazu a vycistim. (Mozna pro to, ze nevim jak jinak rozebrat prumysly) :-)

        0 0
    • Richie  

      Nevim jak u Alivia ale DaBomb na prumyslech a pevne ose drzi a drzi a titanovy naboj Intense mi taky drzi O:-) A doufam, ze jeste dlooouho vydrzi… Mel by aspon.

      0 0
    • Pekáček  

      Životnost kónusových nábojů (pokud je máš dobře seřízené, namazané, nešplícháš na ně wapkou) ovlivňuje spíš životnost ořechu (velmi špatné zkušenosti) popř. životnost osy, dost jsem jich viděl zlomených.

      0 0
    • vlk  

      Ono záleží jak u kterých kónusových nábojů.Já jezdil stx zadní 7 let bez jakýchkoliv problémů.Ani jednou jsem ho nemusel rozebírat, mazat apod.A ještě dnes slouží na 2 kole-stále jako nový.Akorát tedy ořech má trochu vakl.spd 520 jsem si koupil v podstatě hned jak je shimano začalo vyrábět a zatím jsou v pohodě.Akorát někdy cvakají, tak je sem tam rozdělám a dotáhnu.

      0 0
      • maxtor  

        S těma 520tkama si nedokážu poradit. Na jedemn jsem ještě ani nešáhl a v pohodě. Druhý vydává hrozné zvuky. Když jej rozeberu, promažu a dám dohromady, tak chodí potichu tak 20 km a pak zase začne zlobit. Nemůže to být špatnou vazelínou?? Mám pocit, že když to rozeberu, je vazalína všude možně jen ne v dráze těch kuliček.

        0 0
        • vlk  

          Ty pedály jsou zakleté.Já jsem tam namatlal vazelíny až až.Cvakání mě fakt dohánělo k šílenství.Někdy pomohlo jen pedál dotáhnout-tedy zevnitř.Později jsem zjistil, že cvakají i když se trochu přetáhnou.Ale teď už fakt nevím.Někdy mi cvakaj a někdy ne.Tak už sem si zvyk a už to neřeším.

          0 0
          • maxtor  

            Alespoň v mém případě si myslím, že to seřízením není. Zkoušel jsem to nechat volnější nebo dotáhnout trochu víc a pořád stejné. Taky mě to dohání k šílenství. Ještě zkusím tu vazelínu trochu říznout olejem. Žádné poškození ale ani na kuličkách ani v kónusech vidět není, tak to nějakou vysvětlitelnou příčinu mít musí.

            0 0
          • McBlacky  

            mě pomohl loclite na závit do klik, ošetřeny dvoje a ani jedny už necvakaj…

            0 0
          • marapara  

            Taky jsem měl problém, když jsem je koupil, po pár stovkách km začaly cvakat. Ale stačilo rozdělat, vyčistit, dát novou vazelínu a od té doby byl klid. Teď jsem je rozdělal po roce a půl, už měly vůli, vyčistil, dal novou vazelínu a vůle je fuč, pedály jdou tiše, necvakají. Od toho zásahu jsem na nich najel tak 700–800 km. Maxtor může potvrdit, že jsou ticho jako hrob :)

            0 0
            • maxtor  

              Nemůzu, jels většinou tak daleko přede mnou, že jsem neslyšel vůbec nic:-) Jo Mara má naprostou pravdu – jeho 520tky vypadají jak kdyby prošly východní frontu od Stalingradu až do Berlína a chodí jako po másle. Znovu se asi potvrzuje to, že není Shimano jako Shimano. Já se navíc bavím o silničních 520tkách – model PD – A520 – mechanismus je ale naprosto stejný – mejí jen jiné tělo.

              0 0
    • rasto  

      mno, zrovna mi po 15k km odchazi prumyslova rigida. u fabrikove zapletenyho kola… ja bych do toho kop… :-/

      0 0
    • Volf  

      Na alívkách jsem najel kolem 20 000 km a byly úplně bez problémů. Jsem spíš takovej chťák, kterej na kole neskáče. Jedinej problém a to jsem si udělal vlastní blbostí bylo, že jsem si ohnul zadní osu blbým doskokem, kdy jsem se snažil udělat něco podobnýho co jsem viděl v telce. No a poznáš to tak, žepřestávají lehce chodit, když točíš rukou task to cítíš, protože se kónusy většinou zničí přetažením kdy se vymačkaj kuličkama důlky do misek, a kolo jakoby ,, poskakuje ,,. Teď mám LX náby a už mám nachystaný na zapletení XT. Kónusy pokud se o ně staráš a jsi manuálně zručnej jsou skoro věčný. U spd bych to asi moc neřešil, ale nevím jestli maj možnost ty 520 vymezování vůle, rozdělaný jsem je neměl, ale existují pedály kde to nejde. No a tam pak jak se udělá vakl tak se to už jen zhoršuje, ale při dnešní ceně pedálů a samotnejch kufrů bych to řešil stejně výměnou pedálů.

      0 0
      • maxtor  

        Nerozumím, co myslíš tím vymezováním vůle. Všechno drží pohromadě uražením šroubu, takže utáhneš buďto víc nebo míň. Nic jiného mě nenapadá.

        0 0
        • Volf  

          No to jsem myslel, jde je o to, jestli u všech pedálů je toto možný????

          0 0
        • Extremist  

          Jaky sroub mas na mysli? Pedal jde rozdelat a seridit.

          0 0
          • maxtor  

            Ale to seřízení se děje tou maticí, která to všecho drží pohromadě, ne?? Hodím sem PDFko.

            0 0
          • maxtor  

            Tak jsem to našel. Jsou to si sice PDA520, ale osa je stejná. Já to seřizuji jen těma dvěma maticema, co jsou na výkrese nejvíc vpravo. Je ještě nějaká jiná možnost??

            cycle.shimano-eu.com/media/cy­cling/techdoc­s/en/actionspor­ts/PD/EV-PD-A520–2422_v1_m5657­7569830556665­.pdf

            0 0
            • Extremist  

              Prave ze se to serizuje tou matici s kontramatkou vlevo.

              0 0
              • maxtor  

                O jaké matici a kontramatce vlevo mluvíš?? Já jsem mluvil o těch dvou součástkách na pravo od pravých kuliček.

                0 0
                • Extremist  

                  Sorac. Melo tam byt vpravo!

                  0 0
                  • maxtor  

                    Mám fakt podezření na to, že používám špatnou vazelínu, která se po chvíli z těch kónusů vytěsní ven. Na jaře zkusím a uvidím.

                    0 0
            • petr mensik  

              Jak povolit tu zubatou matičku,když jsem se o to snažil na starých pedálech tak jsem ji úplně rožvejkal.Shimano dělá klíč ale nikde jsem ho neviděl.

              0 0
              • maxtor  

                No to je právě ten problém. Já jsem to vyřešil tak, že poprvé jsem si to nechal povolit v cykloshopu a teď už to dotahuji jen tak, že to upevním do svěráku omotané hadrem. Stejným způsobem to pak zase povolím. Blbé je to, že ta zubatá matka je jen z plastu, tak si musíš dát sakra pozor, když s tím něco děláš.

                0 0
              • jipík  

                Třeba ho mají tady www.kovys.cz/index.php?…

                0 0
              • vlk  

                Mě ji prodal servisák, měl 2.Není třeba se bát že se ožvejká.

                0 0
              • JSt  

                ja to povolim vzdycky blickama a nic ozvejkany neni. chce to cit ;-).

                0 0
                • maxtor  

                  Jak už to povolíš jednou, je to v pohodě. Pokud je to ale z výroby na fest, tak ti mimo toho klíče nepomůže skoro nic.

                  0 0
    • nobody  

      Když chci rozebrat zadní náboj, musím sundat kazetu? A když si nechám sundat kazetu v servisu (nemám na to nářadí), stačí potom kazetu namontovat a dotáhnout ručně? Nebo zas musím do servisu kvůli nějakému spec.klíči? Chci si totiž začít dělat většinu oprav sám doma a neplatit za servis. thx

      0 0
      • vlk  

        No já ji raději dotahuji tím klíčem.Stojí snad okolo 50kč.no a bič na podržení kazety při sundávání si můžeš uděla ze staréhu kusu řetězu a kusu tvrdého plechu nebo kovové tyčky.A nemusíš chodit do servisu a máš to za pár kaček.

        0 0
      • kubad  

        Klíč na kazetu stojí opravdu pár korun. dál potřebuješ klíče na konusy a můžeš vesele začít.

        0 0
        • maxtor  

          Klíče na kónusy?? To jsem asi něco zaspal. Já kónusy rozebírám i skládám rukama. Ani z výroby to nebylo dotažené tak, že by to nešlo povolit rukou.

          0 0
          • Stancek  

            Mas teda pekelnou silu… pokud myslis opravdu konusy a ne nejaky lehky zajisteni prumyslovyho loziska v naboji. Ty konusy musi byt dotazeny „nakontra“ aby se to nerozstelovalo ne?

            0 0
            • maxtor  

              Ne, jak jsem napsal – povolím tu první (vnější) matku v pravo (na straně kazety), pak tutéž na druhé straně, sundám všechny O kroužky a těsnění a pak už jen vyšroubuji kónus na levé straně. Potom se dá vytáhnout celá osa i s pravým kónusem. Dotahování „na krev“ neuznávám. Dotáhu to co to jde rukou a trochu povolím. Nemá to žádnou vůli a točí se to skvěle bez drhnutí. (Shimano Deore). Je pravda, že přední byl z výroby dotažený mnohem víc. I tak mi ale stačily dva obyčejné klíče.

              0 0
            • maxtor  

              Jo a s tím povolováním: pokud to máš stáhlé rychloupínákem, tak se to nemá kam povolit. Pokud kolo sundám z rámu, tak před tím, než jej dávám zpět, zkontroluji, jestli se ty vnější matky nepovolily. Jinak problém nevidím.

              0 0
              • Stancek  

                Ja to utahuju klicama a nafest, pokazdy mi to trva dost dlouho nez trefim spravny dotazeni, ale nechat to nezakontrovany mam strach, kdysi davno jeste na favousu jsem mel povoleneej zadni, povolit se nemohl, to je jasny, ale on se sam svina pritahl, tak se mi nastesti jen asi 10 km od baraku skoro prestalo tocit zadni kolo, jsem si rikal to nejak dojedu kdyz poradne zaberu a prdla osa…

                0 0
                • jipík  

                  Je to tak pokud konus nezakontruješ, tak se pravý dotahuje otáčením kola na kuličky až do té chvíle než se zakousnou kuličky do konusu a ložiskové misky a pak máš o zábavu postaráno. Teď jsem adolescentou spravoval tři kola se stejnou závodou, v dobrém úmyslu namazat ložiska pořádně neutáhli konusy a výsledek je výše popsán.

                  0 0
                  • jipík  

                    oprava „adolescentům“

                    0 0
                  • maxtor  

                    Nechci, aby z mých příspěvků někdo vydedukoval, že jezdím s povolenýmí kónusy. Jen jsem chtěl říct, že to fakt stačí, když to dotáhnu rukou. A nebo mám takovou sílu:-)

                    0 0
                    • jipík  

                      Ten člověk má asi ukrutnou sílu :-), důležitý je přitahnou konus na kontramatku právě na pravé straně na levé se dotáhne sám a tím trošku povolý ložiskovu vůli.

                      0 0
                      • maxtor  

                        Ono je asi taky důležité, v jakem stavu jsou kuličkové dráhy, kuličky a jak je to všechno promazané. Pokud všechno chdí hladce, nic podle mého názoru nehrozí. Jinak platí to, cos napsal. Sám jsem to zažil.

                        To tady fakt není nikdo, kdo řeší seřízení kónusů stejně jako já????

                        0 0
                        • pepek  

                          To asi fakt není. Když dávám kolo do auta a z auta třeba 3× za týden, tak přece nebudu vždycky kontrolovat a ladit konusy, ne? A při každém defektu taky?)

                          0 0
                          • maxtor  

                            Nikde jsem tady nepsal, že bych ladil kónusy, když sundám kolo. Tos asi špatně zařadil.

                            0 0
                            • pepek  

                              Pokud bych to dotáhl jen rukou, tak se to při vyndání kola z vidle skoro jistě povolí, anebo máš fakt obdivuhodnou sílu v prstech.

                              0 0
                              • maxtor  

                                Kdybych jen teoretizoval, jistě bych ti dal zapravdu. Ale věř mi, dělám to tak už hodně dlouho a když pominu shitové náboje, které jsem měl dříve a které dělaly přesně to, cos popsal, Deorka se mi ještě nepovolily. Ach jo, už vidím reakce „odborníků,“ kteří mě budou poučovat o pravé kvalitě nábojů Deore…

                                0 0
                                • Pekáček  

                                  Plha se hlásí :o) Hele, to co děláš s kónusama ty je fakt unikátní, když ti to chodí, proč ne. Ale mě by k tomu nikdo nepřemluvil. Deore mají dostatečně kvalitní ložiska, naprosto v pohodě. Ale chtělo by to lepší ořech, ty staré DX (do r. 1993) byly někde úplně jinde. A osičky, občas prasknou (Miťo, Martinkaa). Třebas XT má vpředu 10mm osu a když má člověk vidli co má pružinu jen v jedné noze, nárůst tuhosti je hned znát.

                                  0 0
                                  • maxtor  

                                    Už jsem psal několikrát, že to rozhodně nevozím povolené kónusy, jen prostě nedotahuji „na tvrdo“ kónus s protimaticí. Ani to tak nebylo, když jsem si náboj pořídil. Vím to jistě, protože jsem nikdy nepoužil nářadí na to, abych to povolil. Kónusy jsou pořád jako nové. U starších nábojů jsem to ale dotahoval – protože si pak kónus dělal, co chtěl. Bratrovi taky rupla oska – a to byla plná!! Jak jsem ale psal. Raději to utáhnu po vzoru ostatních. Fakt vám všem musím připadat jako blázen:-))

                                    0 0
                • maxtor  

                  Mám podobnou zkušenost s náboji na Esce – taky, když jsem to nechal trochu volnější, samy se utáhly na fest. S novějšími náboji se mi to ale ještě nestalo. Určitě je tvůj způsob bezpečnější (sám to takhle řeším např. u pedálů, kde ty kontramatky dotahuji na krev), ale u nábojů to neřeším. Někdo tady i radil, že je lepší nechat kónusy mírně povolené a malou vůli doladit více utaženým upínákem. Jde to, ale nedělám to tak.

                  0 0
                  • Stancek  

                    Pri serizovani tam nechavam malinkou, sotva znatelnou vuli, potom pri utazeni upinaku se to jeste kapku stahne a teoreticky by to melo byt ok.

                    0 0
                    • pepek  

                      JO, ale to máš s vůlí, ale zakontrované, maxtor to NEMÁ zakontrované.

                      0 0
              • Vilém  

                Tak to mas odvahu.Nechapu.

                0 0
              • Vilém  

                Jeste dodam,ze po utazeni upinaku,uz se urcite tak hladce netoci:)

                0 0
                • maxtor  

                  Záleží na tom, jak moc to dotáhneš. Jestli tak, že zkroutíš osu, tak fakt ne. Jinak v pohodě.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Mas pravdu,ze zalezi jak to dotahnes,ale stejne bych mel strach,ze se mi to pritahne samo.Pokud by na ose byl opacnej zavit,tak snad,ale takto bych si fakt netroufl.

                    0 0
                    • maxtor  

                      Fakt jste mě trochu všichni vystrašili. Jezdím tak už ale dlouho a v pohodě. Znovu ale opakuji, že to mám dotáhlé tak, aby se to v pohodě otáčelo s tím, že když dotáhnu víc, tak už kuličky drhnou. S tou protimatkou se ale nehraju a nahrazuji to víc dotaženým rychloupínákem. Asi to ale ošetřím po vzoru ostatních. Nic mi to nedá a budu mít aspoň jistotu.

                      0 0
                      • kubad  

                        Chodit ti to bude stejně, jen máš jistotu, že se to nepovolí. Taky doporučuju kontramatku dotáhnout na fest. Já mám zkušenosti, pokud to nedotahneš povoluje se !!!

                        0 0
                        • maxtor  

                          A dotahuješ tak asi pouze levý kónus (u kotouče), že? Nevím, jak bych se kolem těsnění k tomu u kazety dostal…

                          0 0
                          • Stancek  

                            Ten se utahne jako prvni pri vyndane ose, slozit a stelovat tim levym…

                            0 0
                            • maxtor  

                              Tak to dělám taky tak. Jediné, na co jsem nepřišel, je způsob, jak zaručit, že oska bude čouhat na obou stranách náboje stejně. Jinými slovy do jaké polohy zašroubovat pravý kónus. Teď už to mám odměřené a dávám to do určité polohy automaticky. Kdyby ni ale někdo dal rozebraný jiný náboj, zase bych musel zkoušet. Je na to nějaká finta??

                              0 0
                              • Vilém  

                                Vetsinou to vychazi cca 4–4,5mm na prave strane a pak to sedne.

                                0 0
                            • kubad  

                              Přesně tak – ten se vlastně jen kotroluje, jestli je dotažený, při vyndané ose.

                              0 0
                          • Vilém  

                            U kazety ho musis dotahnout pri demontovane ose.Pak to das zpet a seridis levou stranu.Idealni je nechat mirnou vuli,ktera po dotazeni upinaku zmizi.Jestli neni velka nebo mala,si muzes nasimulovat tim,ze misto patek ramu si mezi upinak zavres treba matky M12 a upinak nastavis tak jak zji zvykly na kole.

                            0 0
                            • kubad  

                              To už je věc citu a zkušenosti.

                              0 0
                            • maxtor  

                              O to mi nešlo, jen jsem se ptal, jestli někdo dotahuje na „krev“ i pravou kontra matku. Jinými slovy: Našroubovat na osku pravý kónus včetně těsnění a kontramatky, utáhnout, protáhnout tělesem náboje, seřídit na druhé straně levým kónusem a utáhnout kontramatkou.

                              0 0
                              • Vilém  

                                „na krev“ je moc.Na nekterejch nabach se rad strhne zavit na ose pripadne kontramatce,proto dotahuju dost,ale ne na krev.To nasledne serizeni na leve strane,neni jen konusem,pri dotahovani ho tontramatka trochu pritahne.Dotahnu si je proti sobe,aby s nima slo,s obema,tocit po ose,seridim vuli a nastedne dotahnu nahotovo.

                                0 0
                                • maxtor  

                                  Mám pocit, že všichni stejně nakonec mluvíme o jednom a tom samém. Výsledek je dobře seřízený kónus a jen postup je jiný. Tak vlastně o nic nejde. Jak jsem psal výše, já žádné nářadí při seřizování nepoužívám, ale pro sichr začnu. Jen tak pro nic za nic tam asi ty kontramatky nebudou, no ne??

                                  0 0
                                  • kubad  

                                    žádné speciální nářadí nepotřebuješ, stačí ti normální klíč, který zbrousíš tak aby se dal nastrčit na konus a podržet proti kontramatce. Dotahuješ samozřejmě s citem, ale radši víc než míň.

                                    0 0
                                    • maxtor  

                                      Jo, ty potvory ještě někde mám – dostal jsem to k Esce, kterou mi naši koupili někdy kolem roku '92:-) Tak je aspoň použiju:-)

                                      0 0
                                    • Stancek  

                                      Kazit dobry klic je skoda a kupovat nejaky nejlevnejsi konusovy klice v obchode jsou vyhozeny penize… kvalita mizerna. Paradni konusovy klic se da udelat z platku strojni pilky, brusku s tenkym kotoucemm na jedne strane si udelat mensi na predni a na druhe vetsi na zadni konus a parada… Jenom miry s mi nejak vykourily z hlavy… 15 a 17 mm ??? :-/ hlava skopova

                                      0 0
                                      • kubad  

                                        možná i 16 taky nevím přesně

                                        0 0
                                      • Vilém  

                                        13predni konus,vetsinou 15 zadni konus.U XT nab je potreba uzka 17ka na kontramatku.

                                        0 0
    • Stancek  

      Kdyz uz je tu rec o konusech… maji vsechny konusovy matky stejnej profil toho konusu? Staci mi znat prumer osy a suplerou znerit delku te matky? Vsude nachazim jenom konusy shimano… ale ptreboval bych je do sachs rival 7000.

      0 0
      • jipík  

        Myslím si, že profil je snad u všech konusu na našem trhu stejný, respektivě kuličky vždy sednou do dráhy, různé jsou jejich délky zhruba od 12mm do 16mm a průměry dle osy 9, 9,5 10mm, je zhruba ten základ u běžných os.

        0 0
        • Zdyn  

          No podle nab se lisi prumery kulicek ( i u nab shimano) a samozrejme i vklastni konusy. Pri vymene kulicek, nebo konusu za jine se ti muzeč zmenit draha po ktere behaji kulicky a casto i hloubka usazeni, takze se ti zmeni roztec naboje a musi se to ladit.

          0 0
      • jipík  

        www.bajk.cz/…a/clanek.asp?… snad to někomu pomůže.

        0 0
      • jipík  

        www.kckcyklosport.cz/naboje-konusy zkus tady

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.