• Spooky1

    Ahoj Lidičky. Mám rám Merida je to hliník 7005. Bohužel mě praskl ve sváru rámové a sedlové trubky. Je nějaká šance to ještě zavařit? Případně nevíte o někom kdo by to uměl? Děkuji moc!!!

     

    Je mě jasný, že tak pevnej už ten rám nebude,ale kola je mě líto tak jsem si myslel, že bych ho nechal alespoň přítulce na ježdění do práce po vsi kdyby se povedlo.

    0 0
    • Vilém  

      Kdyz koukam, jak mas vysunutou sedlovku, tak se nedivim. Jinak zavarit jde. Koukni se v okoli po nejake svarecske nebo zamecnicke firme, kde pracuji s hlinikem. Mam 2 Al ramy vareny a pri normalnim, neextremnim pouziti drzi.

      0 0
    • Smazaný účet  

      pritulce mozan drzet bude. Problem u vareni slitin hliniku je, ze hlinik se teploste svine roztazna atak po zavareni je v okoli svaru celkem pnuti. Bez tepelneho zpravocani ramu, kdy se cely ram zahreje na urcitou, presne stanovenou teplotu a ponecha se nejakou dobu relaxovat a tim dojde ke snizeni vnitrnich pnuti, je jenom otazka casu kdy to rupne znova. Praskne znova a to v okoli noveho svaru, kde je pnuti nejvetsi.

      Finalni priser je, ze pokud bys to chtel nechat nekde tepelne osetrit(napada mne RB), tak prace+teleplna uprava+novy lak vs. novy ram, hovori jasne pro novy ram(teto cenove kategorie).

       
      0 0
      • Svět videa  

        přesně!!! hliník nevařit!

        0 0
      • Vilém  

        Kdyz mi varili zkuseni svareci nekolik ramu, tak mi bylo receno, ze nejaka tepelna uprava je v pripade malych svaru zbytecnost. Vetsinou byva prasklina kratka, tudiz k nejakemu velkemu pnuti nedojde. Bylo mi receno, ze mam ram nechat po zavareni pro klid duse odlezet a ze se pripadne pnuti ztrati samo. Jina situace by samo byla kdyz se vari celej ram, nebo neco vetsiho.

        0 0
      • kudlanka32  

        to neni tak uplne pravda, pnuti je jedna vec ale je i druha a to ze existuji tzv. precipitacne vytvrditelne slitiny (nebo jak se to menovalo) a ty rekrystalizaci ziskaji pomerne znacnou cast sve pevnosti. Myslim ze to bylo i vic nez o tretinu, mozna skoro dvojnasobek… Coz u zeslabovanyho ramu muze byt zasadni…

        0 0
        • Smazaný účet  

          taky jsou slitiny, které mění krystalovou strukturu za pokojové teploty a mení tak značně vsé mechanické vlastnisti. Jako případ by se hodil dural používaný v modelářství. Profil, který je třeba ohnout, se nahřeje na vysokou teplotu, nechá pozvolna schladnout a poté je možné jej snadno ohýbat. Zhruba po třech hodinách dochází k rekrystalizaci a slitina nabývá původních vlastností.

          0 0
          • kudlanka32  

            no ale to neni pripad leteckyho duralu rady 7000 nebo toho 6000

            0 0
            • soc  

              dural není ani 6000, ani 7000… jinak slitiny třídy 6000 jsou schopné přirozeného stárnutí, slitiny třídy 7000 ne.

              0 0
              • kudlanka32  

                a proto vsechny fajnovy tenkostenny ramy ze s.l.i.t.i.n.y. 6061 byly tepelne upravovany. Troufnu si tipnout i bez tabulek ze pevnost po tepelne uprave je vyssi nez po prirozenym starnuti

                podle myho cim drazsi-lepsi-lehci ram, tim veci neuspech s opravou se da cekat

                0 0
                • Mamut  

                  Pokial si ja pamatam, tak 6×xx sa musi tepelne upravovat, 7×xx nemusi, pretoze sa upravi po case sama. Ale samovolne dojde asi iba na polovicnu pevnost, nez tepelne upravena. Takze vsetky aspon trochu solidne firmy pecu aj ramy zo 7×xx.

                  0 0
                • soc  

                  Ale jasně, to já beru, nicméně pokud by byl ze slitiny 6×xx, tak po určité době dojde k přirozenému vystárnutí. Nebude to dokonalé, nebude to ideální, ale aspoň něco. Nicméně nejlepší by bylo ten rám po svaření nechat projít kompletní tepelnou úpravou, to je jasné…

                  0 0
                  • kudlanka32  

                    ja se o hlinik moc nezajimam tak nevim detaily, ale lze vubec tu tepelnou upravu opakovat? Jestli treba nenaroste zrno nebo tak neco. U jisty oceli to rozhodne do nekonecna opakovat nelze. Naroste zrno a material kterej buhvijak dlouho valcovali aby zrno bylo maly je uplne v haji. To samy dela treba wolfram. To by preci nebylo nic snazsiho nez vzit unaveny ram a prezihnout ho a mit ho jak novy :)

                    Mimochodem, myslite ze se treba takovy letadlo po vyrobe ziha? Tak proto je tam tolik nytu? Neumim si predstavit ze by nekdo udelal vakuovou pec na kridlo od boingu…

                    0 0
                    • soc  

                      Tepelnou úpravu opakovat jde, problém s velikostí zrna je u slitin hliníku samozřejmě taky. Co se týče únavy, tak bych nerad spekuloval, ale podle mě nebude mít další tepelné zpracování vliv na výskyt mikrotrhlin a jejich další růst, i když je těžko říct, co to udělá s napětím v okolí mikrotrhlin. Nevím.

                      A letadla mě živí, takže o tom vím dost… :)

                      Prostě ta jednorázová oprava rámu, s tím, že už se nepředpokládá další plné nasazení je možná, i když to místo, co popisuje Spooky není nejšťastnější. Ale předpokládal bych lepší vásledek u rámu ze slitin 6×xx, než ze 7×xx. Další možnost by byla navařit tam ještě plechovou výztuhu…

                      0 0
                      • kudlanka32  

                        sem treba nasel ze pevnost 6061 T6 (tepelne upraveny) v okoli svaru klesa az o 80% bez nasledne tepelne upravy…tak nevim

                        U obycejnyho kola to je asi fuk, u tenkostenyho canona to asi nebude zadna slava. Asi jedine ta vyztuha a housenka typu bambule ala Franta Mrazek :)

                        Hej zihate ty letadla, nebo se jen nytujou uz upraveny plechy?

                         
                        0 0
                        • soc  

                          Nýtujou se upravený plechy..... takovou pec opravdu nikdo nemá :)

                          0 0
                      • kudlanka32  

                        6061 125MPa, 6061 T6 – 290MPa

                        to je dost rozdil, ale pokud ty ramy pocitaj stejne jak my experimentalni smycky, eee vyslo to a to, tlakovy nadoby maji tenhle nasobici koeficient, a radsi to cely jeste vynasobime dvema, tak to by uz melo vydrzet…tak s tim asi problem nebude :)

                        0 0
                        • soc  

                          Ta 6061 se po přirozeném stárnutí (stav T4) dostane na nějakých 200MPa, což není tak zlé. Ale už v tom předchozím příspěvku máš pravdu s tím okolím sváru, přímo v místě svařování je teplota dost vysoká na to, aby vznikl přesycený tuhý roztok a posléze může dojít k tomu vystárnutí. Ale v okolí svaru může teplota stačit pouze na rozpuštění části precipitátů, tzn. to krásně odpevníš a už to nevystárne.

                            
                          0 0
                    • drtyc  

                      a ony se ty letadla svaruji?

                      0 0
    • Spooky1  

      Rám je pouze naprasklej, není rozlomenej celej. Takže zkusím svářeče hliníku a uvidíme co to udrží… Když to bude držet aspoň na cestu po okolních cestách tak to bude super. Budu se holt muset krotit no.

       

      Každopádně děkuji všem za rady!!!

      0 0
      • kyl  

        Nezapomeň tomu svářeči říct co je to za hliník,není totiž každej stejnej,něco o tom vím,sám občas vařím,drát by měl mít složení pokud možno stejné jako materiál rámu jinak může být víc škody jak užitku.

        0 0
        • Spooky1  

          jj… už jsme mu to říkal, že je to 7005 a povídal ať to dovezu že na to koukne… Tak uvidíme jak to dopadne. HOrší než že ten rám bude stejně na vyhození to bejt nemůže…

          0 0
    • Smazaný účet  

      Me ram uz prasknul 2× (ravo maraton 1) , pokazdy na jinym miste, vzdy tak 3mm od origo svaru (spatne svareny) a varil mi to franta mrazek, 100% spokojenost, bydli kousek od prahy a ma to  v ruce. A co se tyce otazky varit/nevarit ja si myslim (a moje zkusenost to dokazuje) ze kdyz ram praskne bez dalsi deformace tak se to vyplati. To ze v okoli svaru vznika pnuti je pravda, novy ramy se davaji do peci (rika se tomu proces prirozeneho starnuti prej), me franta rikal „tak 2 tydny na tom nejezdi a bude to dobry“ :-)) ale jestli si nekdo mysli ze nevarit, tak at mi nejakyho prasklyho fulla klidne posle, ja se zlobit nebudu :-)))

      0 0
      • mr.antik  

        já bych zase bral prasklou zadní stavbu reigna na takový „pokusy“

        0 0
    • Evilcleaner  

      myslím že člověk který je schopen opravit skoro vše je bohumil mrázek.

      0 0
    • K2  

      Vařil jsem u kamaráda 2× Jednou prasklinu na ráfku u enduro motorky a jednou Ravo Marthon pro kamaráda. Ani jedno už znova neprasklo. Žádnou analýzu materiálu zekterého to je jsme nedělali ani stárnutí. Cena byla cca 2–3 stovky

      Já bych vařil :) a zybtek neřešil (samozřejmě už to nění nový rám ale na běžné ježdění v klidu)

      0 0
    • Meduza  

      Nech to svarit na poradny svarecce, JEZDI a vyprdni se na zle jazyky co tvrdi ze to nevydrzi :)

      0 0
      • jIrI___  

        Mazec :)

        0 0
      • soc  

        Tož k tomu není co dodat… snad hodně štěstí…

        0 0
      • Vilém  

        Sice par varenejch ramu mam,ale toto bych si netrouf jezdit.

        0 0
        • drtyc  

          podle me to vypada dobre. jestli jsem to spravne pochopil, tak dovnitr je vsunuta trubka a ta je privarena zvrchu. to by mohlo byt i bezpecny.

          0 0
          • drtyc  

            teda otazka je, kde jeste to zaprusilo a natahlo se krom toho mista kde to kruplo.

            0 0
          • Meduza  

            Presne tak, vevnitr jsou vrazeny trubky a to zohybany a natazeny je uriznuty pryc.

            Uz jsem s tim par drsnejsich sjezdu dal a drzi to jak zidovska vira.  Myslim ze pokud to nepraskne v blizke dobe ( a to kontroluju), tak pak uz nikdy. Mozna to casem i prekytuju a zastriknu.

            Jo a podle zkusenosti jak se to lamalo (jel jsem na tom i terenem po ose domu, tak hlinik praska pomalu a nejdrive se to zacne natahovat a kroutit. Okamzite to poznas.

            Ja tomu proste verim. Kdyz to videl Blacky, tak akorat rekl, ze to strasnej PUNK, ale ze to bude drzet :)

            0 0
            • Vilém  

              Tak pokud je vsazena trubka tak by to vydrzet melo. Mam presne opacnou zkusenost s praskanim hliniku. Sedlovka a riditka mi praskly zcela bez varovani, najednou a po celem obvodu. Budu ti drzet palce:)

              0 0
    • ove  

      Třeba tady -reklama z webu.

      http://www.cykloadam.cz/cnc-vyroba

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.