Hardtrail 29" příp. 26" v ceně 30 - 40.000,- Kč

161 nepřečtených
  • Mark-H14

    V únoru bych si chtěl na narozeniny udělat radost novým kolem. Měřím jen 175cm a vážím 84kg (věřím, že to bude méně). Jezdím 50% s rodinou a 50% lehčí terén, polní a lesní cesty, asfalt, žádné šílenosti jako schody, skoky apod. Baví mě spíše kratší 20 – 50km svižnější vyjížďky než 100km maratóny. Za rok cca 3000 km. V mém okolí si pár lidí koupilo 29" a nemůžou si je vynachválit (i stejně velcí, tedy spíše malí jako já), že by se už na 26" nevrátili apod. Zde na BF cítím spíše anti 29" náladu stejně jako anti Meridovou náladu.

    Přesto se na Vás obracím jako na zkušené bikery, kterým prošlo pod zadkem a rukama XY kol a máte najeto desetitisíce km.

    Co se týče značek, tak bych asi vybíral z těch, kde mám možnost se dostat na lepší cenu, což jsou Merida, Superior, Specialized, Giant a Cube.

    Můj rozpočet mi umožní max. 40.000,– Kč, ale toto by měla být cena např. už s vyměněnými koly za lehčí než montážní, příp. jiné doplňky či odlehčení. Jelikož moje prehistorická 26" váží 10,5 kg, tak bych se chtěl s 29" dostat na 11kg, ale možná je to za ty peníze nereálné.

    Proč bych chtěl vyzkoušet 29" neumím pořádně vysvětlit, tak se mě na to raději neptejte. Pročetl jsem zde mnoho diskuzí a už pro 29" nejsem až tak 100% rozhodnutý.

    Hodně se mi líbí Merida Big Nine Lite 1200D, kterou můžu mít za 30.000,– Kč, respektive za 28.000,– Kč bez kol. Myslím slušně osázené kolo na X9 a 12.000,– Kč by mi zůstalo na lehčí kola, případně jiné odlehčení. Bohužel nevím kolik váží a nevím co je to za vidlici. (přiznávám jsem gramař)

    http://www.merida-bike.cz/…-1200-d-2012

    Z ostatních značek nevím.

    Možná by stálo za to něco i poskládat?

    Předem děkuji všem za účast a cenné rady.

    PS1: prosím nehádejte se

    PS2: dá se případně vlákno někde smazat? Nepřišel jsem na to jak.

    0 0
    • Turbo  

      Klidně si jí za tu cenu kup bez kol a nech si zaplést nějaký ZTR nebo podobný a uděláš nejlíp.

      0 0
      • DeeDee71  

        já říkám, že na to co říkáš ti to v pohodě stačí … běž do toho

        0 0
    • hctr  

      Podle me hodne pekny pomer cena/vykon

      0 0
    • MaroH  

      za mě http://www.trek-bikes.cz/…superfly-al/

      možná loňské bude levnější:-)

      0 0
    • Azmir  

      Nevím proč 28tis. bez kola, ty kola budou mít možná větší cenu než 2000.

      0 0
      • hctr  

        v zakladu to stoji 39 ne 30 ;) takze bez kol to vyjde rozhodne lepe a ten trek nevim, dtcko bude asi lehci je na nem horsi osazeni nez na meride, takze do te meridy bych sel.

        0 0
        • nox159  

          kterou můžu mít za 30.000,– Kč, respektive za 28.000,– Kč bez kol. – jde o to jak si tohle vylozis…

          0 0
          • hctr  

            tak ja to pochopil tak ze za 30 to zaokrouhli, ale taky myslel bez kol pokud je to za 30 s koly, tak bych si ho koupil s nema hodil tam nejake hrubsi plaste a jezdil s nema na hory.

            0 0
            • nox159  

              pokud to nema pres nejakou hodne dobrou znamost tak mu bezny prodejce tohle kolo za 30 tak jak je neda…

              pokud je to za 30 s koly tak jasne brat i s nema… ale pochybuju…

              0 0
              • Azmir  

                Mi to došlo tak že mu to dají za 30 i skoly nebo za 28 bez kol, proto mě to zarazilo a reagoval jsem tak, že s koly je to samozřejmě lepší, protože kola to zas tak špatné nejsou.

                0 0
    • MirosPikos  

      Pokud se ti to kolo líbí a máš možnost ho zkusit, pak by se asi nerozmýšlel. Jediný nad čím bys pak měl přemýšlet je jestli nechat původní kola nebo koupit jiný zapletený.

      Osobně bych to vzal s koly za 30 a koupil si za zbylých 10 nějaký slušný zapletený. Měl bys tak jedny kola třeba na zimu a nebo na silnici.

      0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Pan Merida Italia rika 11.7 kg

      Pan Canyon rika 11.2

      Pan Cube rika 11 v uhli

      a pan Radon by tam taky neco nasel. No a pan Poison rika, naklikej si to rovnou jak chces.

      Jen abys mel o cem premyslet :-)

      0 0
      • martinnecas  

        Hmmm, ten Canyon je parádní! Boduje u mě vidlí DT s pevnou osou.

        Jezdím Rebu 80mm na rychloupínáku, mám jen 62 kg a stejně se to pode mnou docela vlní (myslím, že to je hlavně vidlicí, ráfky a výplety jsou jakš tak solidní).

        Kdybych znovu vybíral 29er, pevná osa bude jedna z věcí, po které bych se díval…

        Merida začala 29er dělat nedávno, tak nevím. I když těch 28tis za tu 1200D bez kol, to je slušná nabídka.

        Ten Cube, co poslal kolega výše, bude tuším taky dobrá volba, pokud bys ho sehnal za lepší cenu.

        0 0
        • MJ24  

          já ho mám v plánu na příští sezonu takdoufám že to klapne

          0 0
    • Kubiczech  

      Přesně tak. Za tu cenu je to pěkné kolo a nová lehká kola to ještě zvednou. Jak se mi v některých designech Big Nine nelíbí, tak tuhle bych bral a na anti Meridovou náladu (místní šlechty?) se z vysoka vykašlal. (:

      0 0
    • PítrsPraha  

      No ještě tu nezazněla rada (podle mne) nejpodstatnější: nekupuj si bike, na kterém nemáš možnost se před tím pár hodin projet.

      0 0
      • Singlespeed  

        To je docela blbá rada. Kdyby se jí lidé řídili, tak jich drtivá většina nemá vůbec žádné kolo včetně mě. Co bych si počal?, mám jich toho času 6 a na žádném jsem před tím, než bylo moje, pochopitelně nejel :D

        0 0
        • PítrsPraha  

          Nerozumím. Testovací kola nabízejí snad všechny rozumné značky, co ti brání si některé půjčit?

          0 0
          • Singlespeed  

            Chci si projet devětadvácu s pevnou vidlou, kde mi jí půjčí? Ninera s Rohloffem, Lightweighty kola, kdo mi je půjčí? Vyzkoušet stejné kolo s různými představci, různou šířkou řídítek, různými sedly, různými plášti, různou délkou klik, dvojpřevodníkem 44/29, 42/27, 29/26, 38/24, trojpřevodníkem 42/32/24 nebo 44/33/22, 44/32/22, dušovky, bezdušovky, galusky, hardtail, jednočep, čtyřčep, Mcpherson, virtuál, I-drive, Equilink abych dopředu věděl, co mi více pasuje. To bych se asi utestoval k smrti a nakonec v tom měl stejně guláš :-)

            0 0
            • Necris  

              Dost přeháníš a jsi dost mimo mísu. ;)

              0 0
            • Azmir  

              Tvůj názor je dost mimo si myslím.

              0 0
            • PítrsPraha  

              Guláš už v hlavě evidentně máš, podle těch pitomin, co píšeš, takže tobě by to nepomohlo.

              Přidávám se ke dvěma rozumným kolegům nade mnou.

              0 0
              • Necris  

                Zapomněl na trojpřevodník 44/33/22 ;) A taky na dvojpřevodník 38/28 … :D :D :D

                Kde jen nám ho půjčí ! A co odrazky, ty taky musí projet !

                0 0
                • Evilcleaner  

                  44/33/22 je kktina, netřeba zkoušet:-D

                  0 0
                  • Necris  

                    Kdybys to radši nechal plavat, pane ďábel na špínu :D

                    0 0
                    • šlapatko  

                      He he, partička rozumných lidí:-) Velí jim Necris, co si neumí vyplnit profil a hraje si zde na rozumbradu:-)

                      Jen tak dále, Pánové.

                      0 0
                      • DaSnail  

                        no tak ani jeden z nich svoje kolo ešte nemá, no a?

                        ešte furt testujú, chce to čas.

                        0 0
                      • PítrsPraha  

                        Co blbneš, vždyť má pravdu.

                        A vyplněný profil, to je nějaký zdejší fetiš?

                        0 0
                        • Necris  

                          Samozřejmě že mám pravdu. Úroveň vzdělání v matematice a fyzice je bohužel poslední dobou přímo hrozná a lidi si myslí, že jejich selský rozum je nade vše – však tihle jedni a ti samíty svoje nesmysly omýlají dokola a proto už na to nereaguji. Ať si jezdí jak jim to vyhovuje.

                          0 0
                          • pepek  

                            Úroveň vzdělání v matematice a fyzice je bohužel poslední dobou přímo hrozná – a s tou češtinou je to ještě horší.

                            0 0
                            • Necris  

                              Copak je tam špatně ?

                              0 0
                              • Singlespeed  

                                :-) Chybí ti tam spousta čárek a korunu jsi tomu dal tím „omýlat“ :D

                                0 0
                                • Necris  

                                  Na gramatiku sere pes. Chybí tam jedna čárka a jedno Y … logika je v pořádku. Trochu blbý argument proti ..ale budiž.

                                  0 0
                    • Evilcleaner  

                      sinlgespeed má z velké části pravdu a vy tu třepete takové nesmysly. a kdybys ovládal matematiku základní školy tak taky vidíš 44/33/22 jako nesmysl :-/

                      0 0
                      • Necris  

                        Proč ? Protože má méně duplicitních prevodů (které tak jako tak nejsou argument) ??? :D :D

                        0 0
                        • Evilcleaner  

                          protože jsou nesmyslné přechody malá střední vs střední velká, už 22/32/44 není optimal, ale ještě se dá. lepší by bylo 22/31/44.

                          0 0
          • MlokCZ  

            Takže vezměmě třeba Plzeň.

            Co tady seženu k otestování ze zajímavých 140–150mm fullu?

            Já si rovnou odpovím. Vůbec nic.

            Jinak už jsem pomáhal vybírat bez vyzkoušení kolo většímu množství lidí, kteří ještě předtím nic moc nejezdili a neměli pořádné referenční srovnání.

            Velikost se povedla úplně pokaždé zcela bez problémů.

            0 0
            • PítrsPraha  

              Hm, autor vlákna vybírá 29 HT a tady se argumentuje 26 fullama :-).

              To asi není styl diskuse, o který bych měl zájem.

              0 0
              • Ruprt2  

                Budeš tu, ale všem chybět :-)

                0 0
              • MlokCZ  

                To je fuk o jaké kolo se jedná, to jsem uvedl jen jeden příklad, kde je to s výběrem složitější.

                Pokud jde o 29tky, tak tam je to ještě horší. Ty nejenom, že tu žádné na vyzkoušení nejsou taky, ale těch tu je zatím i mizerná nabídka na koupení.

                0 0
                • PítrsPraha  

                  Já uvažuju jinak.

                  Pokud bych měl utratit 40 tis. Kč a věděl bych, že 1) je to konečná suma, kterou za bike můžu dát a2) z rozměrů geometrie rámu nepoznám, jestli mi rám vyhovuje, pak bych hledal způsob, jak co nejspolehlivěji zajistit, aby koupil dobře. Ne, že bych hledal důvody, proč to nejde.

                  Pár stokorun za cestu např. do Prahy nebo na nějaké závody na testovačku by mi za to stálo.

                  Každý bike, který jsem si doposud kupoval (5), jsem si předem projel. 2× jsem díky tomu změnil rozhodnutí, protože kolo, které je obecně považované za kvalitní a prověřené, nevyhovovalo mým osobním preferencím.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    A jak jsi to na tom nepoladěném kole poznal, že opravdu není vhodné, když nebylo poladěné?

                    Spousta závěrů z testu nepoladěného kola je naprosto zcestná. Jeden příkad, které ani nepotřebuje nic na kole měnit, jen jde o nastavení:

                    Přesný předozadní posun sedla (a že se tohle liší pro stejnou délku nohou v extrému až klidně o 4–5cm). Kdo tohle pečivě nastavuje při krátkém testování?

                    Tahle jedna věc ovlivní téměř všechno v chování kola, protože má zcela zásadní vliv jak na posun těžiště, tak i na posed.

                    A k tomu příklad z praxe právě na ten předozadní posun sedla:

                    Manželka měří ± stejně (rozdíl 1cm) a má i stejně dlouhé nohy (rozdíl pár mm). A na stejném kole – Cube AMS Pro 18" velikost to máme následovně:

                    • já vozím sedlo o 4cm více posunuté dopředu než ona (přitom stejnědlouhé nohy)
                    • já vozím řídítka o cca 5cm výše než ona a posed potřebuju takyo cca 5cm navíc kratší (i když měříme ± stejně)
                    • jí sedí rovná užší řídítka, mě o trošku širší (než ty jejírovná) vlajdy

                    A díky kombinaci těchto vlivů dohromady nám oboum sedí perfetkně stejné kolo.

                    A teď kdybychom oba vybírali dle krátkého vyzkoušení originál stavu. Pro ní by bylo krátké a sáhla by kvůli tomu po výrazně delším rámu a já zase po kratším rámu.

                    V originálním stavu by nám to tak sedlo na rychlo lépe, po čase po doladění kola a delším ježdění bychom oba ovšem zjistili, že jsme si vybrali úplně blbě a to právě díky krátkému vyzkoušení.

                    A to je pouze jedna z více věcí…

                    Největší problém vidím v tom, že si hodně lidí nedokáže správně poladit kolo a často nenastaví vůbec nic a jezdí ho jak bylo v originále.

                    0 0
                    • PítrsPraha  

                      Neseděl mi průběh odpružení.

                      Nastavení sedla mi naštěstí perfektně vyhovuje to „příručkové“, tedy optimální propnutí nohy + špička kolene kolmo nad pedálem. Díky tomu je pro men úprava sedla na cizím kole otázkou 2 minut.

                      S poslední zvýrazněnou větou samozřejmě souhlasím.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Jak můžeš nastavit správně předozadní polohu sedla na cizím kolem během 2 minut? Tedy zvlášť na fullu? Tam se to postupně všechno navzájem ovlivňuje. Tedy změny nastavení tlumiče a vidlice díky změnám sagů ovlivňují výrazně předozadní polohu sedla. A naopak změny posedu zase zpětně ovlivňují výrazně sagy a je třeba přenastavovat tlaky v tlumiči a vidlici.

                        To co nastavím takhle rychle jako prvotní nástřel (někde se začít musí), tak to je většinou zcela odlišné od nastavení na kterém nakonec končím a které je ok.

                        Dále to závisí i na průběhu zadní stavby. A také to závisí na využití/nevyužití snižování vidlice.

                        U staveb, které jdou ochotněji do zdvihu na počátku zdvihu, tak je mnohem větší změna sagu ve výjezdu a pak sedíš ve výjezdech (kde toho odšlapeš nejvíce) moc vzadu a je potřeba to při nastavení předozadní polohy sedla zohlednit.

                        Třeba na Stereu mám oproti AMS 150tce i přes stejnou zdvihovou kategorii a totožný posed posunuté sedlo výrazně více dopředu (na nezatíženém kole je to oproti středu o hodně, při měření svislice dle kolene na rovině o trochu).

                        Ona vůbec metoda měření svislice z kolene je u fullů s narůstajícím zdvihem poměrně nepoužitelná (a to jak proto, že při statickém měření je to jinak než za jízdy, tak kvůli větším změná při výjezdu/sjezdu).

                        Na celopevňáku mám předozadní polohu opět nastavenou jinak (tedy při měření na rovině mám svislici od kolene jinak než na fullech).

                        0 0
                        • PítrsPraha  

                          Hehe, baví mě, jak se snažíš dělat jednoduché věci složitými. Osobně mám rád analytický přístup, ostatně jsem to i vystudoval, ale v tomhle případě je to jen akademické povídání bez vazby na praxi.

                          Nastavit sag tlumiče a vidlice i na cizím kole je pro člověka, který je zvyklý jezdit na různých celoodpružených kolech, otázkou chvilky. Stačí mít základní cit pro průběh zdvihu, respektovat určení kola (chrtí XC vs houpaý freeride) a je hotovo.

                          Poté je nastavení sedla otázkou opravdu těch dvou minut. Na vyjížďce osobně nepřestavuju předozadní polohu sedla podle toho, jestli následující kilometr pojedu z kopce nebo do kopce, to řeším – překvapivě – změnou polohy zadku na sedle ne sedla na sedlovce :-). Proto si sedlo nastavuju na jízdu po rovině – to je myslím celkem prostá úvaha.

                          Ale co člověk, to zkušenost – pro tebe je metoda měření svislice nepoužitelná, pro mě funguje jako výchozí nastavení pro posed, který mi vyhovuje z 95% perfektně postačující a ověřená (jak na biku se zdvihy 100/80, tak na 160/160).

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            To není bez vazby na praxi. Popisuju přesně jak to v praxi dělám. Tvůj postup je pro mě prvotní nastavení z kterého se dá začít, k dobře nastavenému kolu to má ale hodně daleko.

                            První problém je v tom, že jsi nastavil kolo přibližně pro posed toho od koho si ho půjčuješ a ne pro svůj, takže testuješ něco jiného než je potřeba.

                            A navíc pokud jsi nejprve nastavil sagy, tak po nastavení sedla je to zase celé jinak (na některých stavbách se to změní i hodně výrazně), protože to změní rozložení váhy mezi přední a zadní kolo.

                            Navíc nastavit si sag hned hned na poprvé od oka na místě a mít to správně nafoukané tedy moc nehrozí. Vhodný sag se pro různé stavby se liší opravdu extrémně (klidně rozmezí 5–35%). S určením kola to souvisí jen trochu (existují i stavby s výrazně vyšším zdvihem, které jsou konstruované pro nižší sag, apod.).

                            A právě proto, že toho mám odježděno opravdu hodně a to na všech možných výrazně se lišících stavbách (a dost kol i dlouhodobě), tak to mám moc dobře ověřené, že to tak jednoduše nejde.

                            Na vyjížďce pak samozřejmě nic nepřenastavuju, to není reálné. Ale beru v úvahu chování kola ve výjezdu a nastavím kompromisní nastavení, které slušně vyhovuje ve všech situacích (což svislice od kolene na rovině u fullu rozhodně není).

                            překvapivě – změnou polohy zadku na sedle ne sedla na sedlovce

                            To je sice možnost, ale má značné nedostatky. Pro krátký prudký výjezd proč ne (já to nepotřebuju ani tam, od toho mám snižování zdvihu na vidlici, takže tohle už dávno provozovat nemusím).

                            Pro dlouhé stoupání aspoň pro mě zcela nepoužitelné. Nejen, že je to nepohodlné, ale hlavně to výrazně mění vzdálenost ke středu (čím sedíš více vepředu na sedle, tak je to stejné jako bys dával sedlo níž a níž), což je pro šlapání pěkně nepříjemné.

                            0 0
                            • PítrsPraha  

                              „První problém je v tom, že jsi nastavil kolo přibližně pro posed toho od koho si ho půjčuješ a ne pro svůj, takže testuješ něco jiného než je potřeba.“ – ne, pokud nastavím sagy a sedlo podle sebe, jsou tyhle věci nastavené pro mne, ne pro majitele kola.

                              To o razantní změně rozložení hmotnosti při posunu sedla o pár cm je už hodně přitažené za vlasy. Tak nějak celkově to bereš dost extrémisticky a jak jsem napsal, bez vazby na reálný svět.

                              Vážíš si před každou vyjížďkou hmotnost batohu, abys úměrně tomu upravil tlak v tlumiči o 3,54 PSI? Nebo ufoukáváš tlumič při dlouhé letní vyjížďce, během které hmotnost (alespoň moje), klesne i o 2 kg?

                              Je vidět, že tě věci okolo biků baví, že máš velké znalosti techniky atd., ale moc do toho zabředáváš a řešíš hnidopišské detaily, které neřeší ani vrcholoví sportovci, natož zapálení amatéři.

                              Že mám před sebou 500m stoupání, během kterého si poposednu o 2 cm blíže k řídítkům a tím si zkrátím vzdálenost k pedálům o milimetry? Hm, a co :-)?

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                ne, pokud nastavím sagy a sedlo podle sebe, jsou tyhle věci nastavené pro mne, ne pro majitele kola.

                                To právě máš pouze sedlo upravené pro sebe, nikoliv posed (to bys zvlášť na cizím kole musel řešit představec, řídítka, výšku řídítek).

                                Tak nějak celkově to bereš dost extrémisticky a jak jsem napsal, bez vazby na reálný svět.

                                Ale vůbec. Prostě jen nemáš tu praxi. Na některé stavbě to udělá změnu mizivou, na některém velkou. Zřejmě si nejel žádná kola, která jdou extra ochotně do zdvihu kolem sagu.

                                Na jednom ze svojich kol jsem např. vozil na stejném tlumiči (se stejným interním nastavením) tlaky 140–170psi, což nejsou žádné drobné zanedbatelné rozdíly. A přitom žádné extrémní změny. Pouze změna předozadní pozice sedla a pak změna představce o 1,5cm (každé z toho udělal část).

                                Nebo když jsem hledal před pár lety optimální výšku řídítek. Při změně řídítek o 2cm to hned udělalo dost na to, aby bylo potřeba přifouknout tlumič a ufouknout vidlici (řídítka šla nahoru, přeneslo se více váhy na zadní kolo).

                                A oproti tomu na svojem druhém kole by podobné změny nepotřebovali téměř žádnou změnu tlaku (a to proto, že je to stavba s naprosto odlišným průběhem).

                                Vážit batoh je samozřejmě nesmysl. Navíc vozím camel vždy, hadrů pořád ± stejně a jen se to mění o to kolik je tam zrovna pití (což je dost, když to může být 0–2l). Poladěno mám na kompromis (tedy na středně těžký batoh, což odpovídá většině času).

                                A vzít/nevzít si na záda 5kg batoh u stavby, která chodí kolem sagu velmi ochotně do zdvihu a to zvlášť u lehčího jezdce (kdy je to větší relativní změna) udělá taky opravdu hodně velký rozdíl (to klidně udělá změna sagu 1cm chodu zadní stavby). S tím se nedá ale nic dělat.

                                A co se týká teploty, tak na zimu samozřejmě přifukuju (když nastavuju při pokojové teplotě doma).

                                Spousta lidí to opravdu moc neřeší, ovšem pak se také spousta lidí diví, že jim to nechodí dobře. Nebo se ani nediví, protože nemají žádné srování a myslí si, že je to tak ok.

                                A pak jsou někteří, kterým je to dost jedno jak moc dobře to chodí. Tací ovšem zase nepotřebují nic pořádně vybírat ani při nákupu, když je jim to jedno.

                                Mně to sice chvilku trvá to precizně nastavit, ale jednou se to udělá a pak hotovo (akorát pak změna na jaře a na podzim při přechodu z chladné na teplou část roku a opačně; více než 2 nastavení dle roku mi řešit nebaví i když do parného léta by to sneslo ještě další).

                                0 0
                                • PítrsPraha  

                                  Rochňáš se v tom pěkně, to jo. Prostě každý mámě nějakou svou úchylku :-).

                                  Jen při té tvé deklarované citlivosti na mikronuance v nastavení biku podivuhodně ignoruješ relativně veliké vlivy, např teploty. Mít jen dvě nastavené pro rozsah teplot –10 až +35 stupňů a hmotnost jezdce včetně výbavy lišící se o kilogramy, to musíš tedy trpět :-).

                                  A že nemám praxi v takovémhle hnidopišení? Ne, nemám. Třeba výšku sedla si podle tloušťky látek na různém spodním prádle nenastavuju (a že tam ten milimetr klidně bude…) :-).

                                  Možná, že kdybych byl olympionik s perfektně stabilní formou a rozdíl 1mm ve výšce sedla by mi udělal několik vteřin na hodinovém tréninku, pak bych tohle řešil.

                                  Neberu ti to, jen jsem rád, že si zatím uchovávám dost zrdavého rozumu na to, abych nemusel na vyjížďce myslet na to, že si mám přifouknout tlumič, když vjedu za slunce do lesa a že si mám o 0,785mm zvednout sedlo, když se na něm posunu o 1 cm dopředu (hodnoty jsem odhadl, dosaď si tam správné podle křivky závislosti výšky sedla na jeho předozadní poloze platné pro tvůj rám).

                                  Nemyslím to ve zlém :-), jak jsem psal, každý mámě nějakou úchylku. Jen moc podléháš významu toho, čím se zabýváš :-).

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Mám naštěstí menší rozsah teplot, v mrazech jezdím jen ojediněle, takže tam pořádné nastaven ani neřeším (stejěn v mrazech nejezdím žádné pořádné sjezdy agresivněji, takže je fuk, že to může být případně lehce málo nafoukané).

                                    Běžně jezdím tak +3st – libovolné vedro. A přenastavuju někde v obodobí kdy se dlouhodobá teplota přehoupne přes cca 10–15st. (a opačně).

                                    A když je někdy v létě opravdu vedro a praží slunce, tak mi to tedy někdy štve, že je to pak přefoukané. Tohle ale řešit nejde, když druhý den v horách může být zase třeba jen 15st. nebo se to může měnit i během vyjížďky. Takže mi to sice někdy vadí, ale jednoduché řešení není.

                                    Jedině mít pružinový tlumič i vidlici, což zase má spoustu jiných proti.

                                    Taky proto mám rád i celopevňáka. Tam žádné takové problémy nejsou, v kopci žádné negativní změny sagů, všechno jednoduché (posed se nastavuje snadno a přesně, žádné kompromisi).

                                    Změna oblečení je už přehnaně malá změna. 1mm změny není ještě nic tragického. I když vnímám i jestli si vezmu letní/zimní tretry, i když nemám u nich rozíl nijak extra velký (zimní jsou o chlup vyšší). Změnu hadrů nevnímám (látka se stejně zmáčkne).

                                    Posunout se na špičku sedla ale nevyvolá změnu odpovídající změně výšky sedla o 1mm, ale klidně o 1cm (při větším posunu i ještě více).

                                    A nejde tady vůbec o rozdíl výkonu, jsem hobík, takže tohle je mi fuk (když ta změna výkonu bude stejně velmi malá). Ale jde o to, že se mi pak jede sakra blbě.

                                    0 0
                                    • PítrsPraha  

                                      To je jen psychika, nic víc.

                                      0 0
                                    • pepek  

                                      Vyjedeš opravdu všechny kopce bez posunu na sedle?

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Všechny kopce samozřejmě nevyjedu, nejsem superman.

                                        Pokud to chceš formulovat přesněji:

                                        Pokud nějaký kopec nevyjedu na svojich současných fullech bez posunutí se na sedle, tak ho nevyjedu ani když se posunu (důvod nevyjetí je někde jinde, ať už většinou fyzička nebo případně sem tam technika, že se třeba zaseknu na nějaké překážce nebo si hrábnu zadním kolem protože nedokážu udržet dostatečnou rychlost potřebnou pro daný terén, apod.).

                                        0 0
                                • JSt  

                                  takhle detailne resis jen kolo nebo i tva intimni partnerka se musi vlezt do urcitych toleranci, pripadne jsi ji poslal na tuning?

                                  0 0
                              • MlokCZ  

                                A 500m stoupání není nic dlouhého, i když i tam by mi to prudilo. Dlouhé stoupání v horách ale bývá třeba 10km a jedu ho přes hodinu. A to beru v ČR (kam většinou jezdím), v zahraničí to bude i více.

                                0 0
                                • PítrsPraha  

                                  Chápu tě správně, že před tím 10km stoupáním upravuješ výšku sedla, předozadní posun sedla, podložky pod představcem (několikacenti­metrový schod snižování Talase pro tebe musí být nesnesitelným utrpením), tlak v tlumiči, tlak v pneu (zadní je více zatížená, ne :-)) a nepiješ, protože přesun těžiště v podobě půllitru tekutiny sestoupivší ze zad do žaludku potažmo do krve musí udělat psí kusy se sagy…

                                  :-)

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Proč by snížení vidlice mělo být utrpením?

                                    Mám dvoupolohový Talas 110/130/150mm, takže žádné velké skoky to nejsou. A ještě navíc je tu k mání platforma tlumiče, která sníží lehce sag tlumiče (je to menší změna než snížení Talasu o 2cm).

                                    Takže naopak pomocí obojeho to krásně lze vyřešit tak aby to bylo akorát.

                                    Do nejmírnějšího kopce většinou zapínám jen platformu (což je i rychlejší než změna zdvihu).

                                    A mimo extra prudké výjezdy používám snížení jen o ty 2cm.

                                    A do nejprudších výjezdů mi kombinace snížení o 4cm + zapnutá platforma stačí k tomu, abych se nemusel kvůli zvedání předního kola přesouvat po sedle (vystačím s předkloněním). Také díky tomu toho vyjedu o hodně více než kdysi na kolech, kde jsem se na sedle posouvat musel. Efektivnější šlapání (to se hodí když je výjezd na hranici fyzičky) + nemuset tolik řešit práci těžiště a můžu se více soustředit na překážky a povrch.

                                    Pokud je kopec pár metrů, tak to samozřejmě přežiju a většinou neřeším nic (nebudu snižovat vidlici na 10s).

                                    Taky se mi vůbec nelíbí přepracování Talasu na jednopolohový o 3cm (u 32jkového). Naštěstí mám oba Talase FIT RLC ještě 2-polohové.

                                    To rychlé dvoupolohové snižování zdvihu tak jak funguje u Talasu (tedy asynchronně) je to co mě u něj drží. Jinak bych jezdil něco jiného s lepší citlivostí.

                                    0 0
                                    • PítrsPraha  

                                      No, pro člověka tvé citlivosti na superdokonalou pozici, mi přišlo snížení o 2 cm jako ultraprasácký skok :-). To je jako bys člověku zvyklému na desetipastorek 11–32 dal trojpastorek 11–32 :-).

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Jedna věc je něco vnímat (to samo o sobě ničemu nevadí) a druhá věc je, kdy už to z nějakých závažnějších důvodů vyloženě vadí.

                                        A že těch závažných důvodů se najde více:

                                        • při pravidelné dlouhodobé jízdě s více nevhodnou předozadní pozicísedla mi začnou zlobit kolena a konečná a dojezdil jsem (na HTčku jsemtenhle problém nikdy neměl, na 150mm fullu už ano, se snižováním vidlicebez problémů)
                                        • velká změna sklonu sedla (tedy výrazně větší než je jen sklonemkopce, když se ještě přidá negativní změna sagů) a při dlouhýchvyjížďkách (třeba 6h+ čistého času jízdy) mám problém s tlačenímsedla na citlivé partie (přitom se snižováním na vidlici je to nejlepšísedlo co jsem kdy jezdil a i po 7h vyjížďce zcela bez problémů)
                                        • při dlouhých vyjížďkách v horách bez použití snižování vidlicedo výjezdů mi bolí záda (příli narovnaný posed při těch výjezdech), sesnižováním vůbec
                                        • a i ta efektivita šlapání jde značně do háje (každé ušetření sili na výletě dobrých)

                                        Tedy o nějaké psychice vůbec nemůže být řeč, to je pouze tvůj mylný dojem.

                                        A vše se to týká jen toho 150mm fulla, navíc na Stereu je to právě vše výraznější díky průběhu té stavby (velmi ochotné chození do zdvihu právě už kolem sagu). Na AMS 150tce bych vydržel bez snižování vidlice o hodně více.

                                        Na celopevňáku nic z toho řešit nemusím a žádné z těch problémů nemám (loni jsem ojdel několik vyjížděk 7h+ čistého času jízdy na celopevňáku).

                                        0 0
                                        • PítrsPraha  

                                          OK, tak pokud člověk nemá zdraví v pořádku, je to jiná a je možné, že je citlivý i na věci, které zdravý člověk nevnímá.

                                          Taky jezdím rád dlouhé túry, třeba v Alpách to mnohdy ani jinak nejde, pokud chce člověk něco vidět a vyškrábat se někam výš a kromě zadku mě z toho nebolívá nic (když nepočítám nafoukaná záda, ale to není posedem, ale blbostí :-)).

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            To vůbec nemusí být zdraví nějak v nepořádku (pokud bych si měl ztěžovat na svoje zdraví, tak to budou úplně jiné než ty zmíněné věci, které jsou způsobené pouze dlouhodobým nevhodným zatížením a bez něj jsou ok).

                                            Dlouhodobá nevhodná zátěž se může projevit třeba u těch kolen i když jsou zcela v pořádku.

                                            Jen někomu se to projeví poměrně brzy a druhý je odolnější a vydrží mu to tak ok i spoustu let.

                                            Nevím kolik ti je, já třeba v okolí neznám nikoho z vrstevníků (nebo starších), komu by sem aspoň tam při více ježdění neozvalo koleno nebo záda (a někomu pravidelně). Samozřejmě třeba ta záda mají většinou příčinu úplně někde jinde (třeba zaměstnání nebo kašlání roky na protahování, apod.).

                                            A pokud nemáš nikdy žádné problémy, tak ti to přeju a buď rád.

                                            0 0
                                            • PítrsPraha  

                                              Kristova léta na mne přišla, takže čistě z fyziologického pohledu už to se mnou půjde jen z kopce :-).

                                              Různé bolístky a projevy toho či onoho, to je téma na velmi dlouhou a širokou debatu. Možná za to, že netrpím žádnými obtížemi, může i to, že od útlého mládí sportuju docela všestranně, ale nic nedělám vrcholově nebo nějak výrazně intenzivně (na má měřítka). Tzn. celému tělu dlouhodobě dopřávám různorodou rekreační sportovní aktivitu.

                                              A na protahování je nejlepší jóga – chodím 3 roky a rozdíl v pohyblivosti oproti době „před“ je propastný.

                                              0 0
                                              • MlokCZ  

                                                Tak to závidím, že dokážeš pravidelně po tak dlouhou dobu dělat něco jako jógu.

                                                Já se k pořádnému (tzn. pravidelně a ne jen 2–3 minuty) protahování + rehabilitační cvičení po delší dobou dokopal pouze jednou. A to po pádu 2006 (jediný můj těžký pád, ovšem taky stál opravdu z to), kdy jsem měl skoro celý rok problémy se zády a bolest mi donutila.

                                                Jakmile to bylo už ± ok, tak už jsem se zase jen tak nedonutil. Teď se zase snažím, ale chtělo by to více.

                                                Bohužel mi to neskutečně nebaví.

                                                0 0
                                                • PítrsPraha  

                                                  Mě to nebavilo hlavně ze začátku, kdy jsem tam byl úplná lama a kdy jsem ve 30 letech s něčím začínal. Ale jak jsem se v tom trochu začal orientovat (po cca 2 měsících), tak jsem se velmi razantně začal zlepšovat a to mě bavilo hodně.

                                                  No a potom se k té tělesné stránce věci začala připojovat i ta duchovní (to u mě bylo cca po roce) a to bylo jakobych zařadil druhou rychlost – úplně jiný zážitek – a to je to, co mě na tom teď baví: řečeno nadneseně, jednota ducha a těla.

                                                  Dvě nejlepší věci, které mi jóga dala jsou schopnost lépe vnímat, poslouchat a řídit svoje tělo a skvělou intenzivní relaxaci.

                                                  0 0
                      • MlokCZ  

                        A co se týká testování odpružení.

                        U fullů je to složitější s tím co komu sedí a výběr je tedy obtížnější.

                        Jenže tady je další velká komplikace testování a to tlumič (jeho interní nastavení a velikost komory).

                        Navíc u fullu když někdo kupuje první, tak moc není šance vybrat ideální, protože nevíš ze začátku co vlastě přesně potřebuješ.

                        Při větších zkušenostech a když víš co přesně hledáš, tak má to testování už mnohem větší smysl, i když je krátké.

                        Problémy vlivu tlumiče tu ale stále je a dokázat odlišit při testování vliv konkrétního interního nastavení tlumiče, tak na to už musí být sakra velká praxe. A někdy ani to nestačí, protože na každém rámu se změna interního nastavení tlumiče projeví jinak.

                        Moje poslední dvě kupovaná kola, která mi obě skvěle sedí chodem zadní stavby (novější Stereo a AMS 150tka) mi v originálním stavu vůbec moc neseděla (Stereo vůbec, AMS 150tka trochu).

                        U Sterea bylo potřeba minimálně vyměnit komoru, u AMS 150tky zase byl přetlumený tlumič. A to hodně, bylo tam velocity tune F. Takže to bylo dost tupé (nejen horší citlivost, ale i nestíhal více větších překážek po sobě).

                        Stačilo ale nechat tlumič upravit na velocity tune L (low) a chová se to výrazně jinak.

                        0 0
                        • PítrsPraha  

                          V principu souhlasím. Jenže když jsem si kupoval bike, tak jsem ze zřejmých důvodů neměl možnost na jednom rámu vyzkoušet několik různých tlumičů (různě interně nastavených tlumičů) na pestré 20km vyjížďce – to by se mi sice líbilo, ale je to utopie.

                          Naštěstí, v kategorii, kterou jsem vybíral naposledy (endurko 150–160mm, které zvládne i dlouhé XC výlety, do 90 tisíc Kč), je nabídka natolik široká, že jsem si mohl dovolit ten „luxus“ nepátrat po tom, jestli mi odpružení nevyhovuje kvůli jeho průběhu nebo kvůli (internímu) nastavení tlumiče, resp. jeho dalších vlastností a radši jsem koupil bike, který mi prostě vyhovoval.

                          Ono by v jiném případě hrozilo riziko, že kopupím nevyhovující bike s tím, že poladím tlumič a ten by se p=oladit / vyměnit nepodařilo tak, abych byl spokojenej. A proč to dělat, když „vedle“ stojí bike, jehož pružení mi vyhovuje „out-of-the-box“.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            To je jasné, že tohle není snadné si vyzkoušet.

                            Já mám na třech velmi odlišných stavbách (Stereo, AMS 150 a AMS Pro) vyzkoušeno více tlumičů.

                            Na Stereu už to bude možná i celých 10 tlumičů. Tedy všechno to byl RP23, ale různá interní nastavení (a to s BV, bez BV, upravený v TF tuned s různým naladěním), různé komory.

                            Na AMS Pro pak srovnání ještě s RS tlumičem.

                            A pak i na pár dalších rámech jsem krátce zkoušel více tlumičů (např. Canyon ES/AM – Pearl, Monarch, RP23 standardní i HV komora).

                            Takže už mám velmi slušnou představu, co jiný tlumič může udělat. A je to hrozně moc. Často to udělá ještě o dost více než samotná zadní stavba.

                            Samozřejmě pokud je zcela nevhodná zadní stavba pro požadavky daného jezdce, tak to tlumič už zachránit nemůže.

                            A bohužel v originálním stavu je často tlumič zcela nevhodný pro daného jezdce a jeho styl jízdy. A nemusí to být vyloženě nevhodně vybraný tlumič výrobcem stavby, ale prostě každému se nedá zavděčit pro zcela odlišný styl jízdy.

                            A dle toho co mám opravdu hodně vyzkoušeno, tak v originálním stavu bych měl vůbec problém si něco vybrat. Něco použitelného by se našlo, ovšem k tomu co jezdím s vhodným tlumičem by to mělo pořád daleko (bylo by to výrazně horší).

                            Už mám ale poměrně slušný odhad co lze vyřešit tlumičem a co ne, takže pro mě už teď i krátké testování nepoladěných kol má nějaký přínos.

                            Do takového stádia se ale dostane málokdo.

                            0 0
                            • PítrsPraha  

                              Jsi od přírody evidentně ryzí pesimista. Já to mám přesně naopak, proto to vidím tak, že zase existuje spousta biků, kde setup tlumiče perfektně vyhovuje jezdci – jeho hmotnosti, stylu jízdy, zbytku kola.

                              Prostě já tu sklenici mám tendenci vidět poloplnou, ne poloprázdnou :-).

                              Jezdím Lapierre Spicy 516 s RP23 high volume a „nejrychlejším“ interním nastavením tlumiče, vepředu 36 TALAS FIT. A spokojenost hypermaximální. Je to můj 5. celoodpružený bike, takže nějaká ta zkušenost tam za těch cca 20 let ježdění na různých kolech asi taky bude.

                              Díky „otevření“ tlumiče a ProPedalu mám k dispozici přesně ten rozsah aktivity pružení a tlumení, jaký mi vyhovuje a jaký bych využíval i kdyby bylo teoreticky možné jít mimo jeho současné limity.

                              To už jsem ale docela hodně odbočili od původního tématu.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Vůbec nejsem pesimista, jen jsem jel na mnoha kolech. A vím jaká je realita.

                                Stačí sledovat více různých značek, jak na ten stejný rám v různých letech sázejí jeden zcela odlišný tlumič za druhým (a to jak interní nastavení, tak velikost komory).

                                A nevyhovující tlumič už jsem řešil tolikrát s někým dalším, že to už ani nespočítám (nejen ze svojeho okolí, ale dost často i s někým z BF, kdo se ptal mailem co udělat s tlumičem, když je to moc/málo progresivní nebo jinak nevyhovující).

                                A na třeba na tom Talasu je vidět, jak ti jen tak něco nevadí. 36tkový Talas měl vždy naprosto tragickou citlivost v originálním stavu (on je bída i 32jkový, ale pořád je to o dost lepší než 36tkový) a ani ty novější FIT verze na tom nejsou o moc lépe.

                                Já třeba nejsem spokojený ani s 32jkovým, který mám upravený (uprávou se citlivost hodně zlepší).

                                Pak chápu, že moc neřešíš ani další věci.

                                0 0
                                • PítrsPraha  

                                  Krásný příklad situace, kdy si autor jednoho příspěvku vytvoří výrok, na který sám v tom samém příspěvku nesouhlasně reaguje :-)).

                                  Bez takovéhle demagogie se ale někdy těžko diskutuje, když není proti čemu se ohrazovat, že… :-).

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    ???

                                    0 0
                                    • PítrsPraha  

                                      Tvůj poslední odstavec, ve kterém sis deklaroval fakt, že mám neupravenou vidlici, abs mohl vygradovat k triumfálnímu prohlášení „Pak chápu, že moc neřešíš ani další věci.“

                                      :-)

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        A není to snad tak?

                                        Kdyby to nebyl takový extrém s tou citlivostí, tak bych to ani nezmiňoval. 36tkový Talas je ale možná to úplně nejhorší na trhu co se týká citlivosti (neměl jsem v ruce úplně každou vidlici na trhu, takže nemám jistotu, že neexistuje ještě nějaká horší). I superlevné vidlice typu Epicon v originálním stavu jsou na tom mnohem lépe.

                                        A bohužel 36tkový Talas nelze pořešit moc ani úpravou. Sice se pak zlepší, ale jen o něco a pořád je na tom bídně.

                                        Opravdu nechápu jak by někdo mohl řešit opravdu co nejlepší funkci třeba u zadní stavby a přitom jezdit 36tkový Talas.

                                        A koukám, že věcná diskuze už tě moc nezajímá…

                                        0 0
                                        • PítrsPraha  

                                          Ne, není to tak, že mám neupravenýho Talase, jak jsi mi přisoudil ve snaze o svou efektní závěrečnou větu, která, jak správně uvádíš, byla mimo věcnou diskusi. O hádky nemám zájem, proto se vrátím k tématu.

                                          Jistě, Talas není co se citlivosti týká žádný šampion a to ani po pečlivé úpravě. Bohužel na trhu není vidlice, která by byla ideální ve všech požadavcích, které mám. A upravený Talas je pro mne přijatelnou variantou, která mixuje zdvih, jeho průběh (včetně možnosti snižování), citlivost, pevnost, hmotnost, spolehlivost a to vše vztažené k mojí hmotnosti a k rámu, na kterém je nasazený.

                                          A paradoxně, známý, se kterým jezdím, má ten samý ročník Talase 36, má provedenou tu samou úpravu vnitřností, o vidlici se podle všeho stará tak, jak má a přesto je jeho kus o poznání méně citlivý než můj. Obě vidlice za sebou mají tisíce km, takže ani přirozenou úvodní zatuhlostí to není…

                                          0 0
                                • PítrsPraha  

                                  Krásný příklad situace, kdy si autor jednoho příspěvku vytvoří výrok, na který sám v tom samém příspěvku nesouhlasně reaguje :-)).

                                  Bez takovéhle demagogie se ale někdy těžko diskutuje, když není proti čemu se ohrazovat, že… :-).

                                  0 0
                  • Necris  

                    To je jako porovnávat dva reproduktory na papíře, pak si jeden koupit a tvrdit, že se mi z něho poslouchá lépe než z druhého. Pocit můžeš mít dobrý, zvuk ti může vyhovovat ale dokud neuslyšíš ten druhý, nemůžeš bezpečně tvrdit, že je lepší.

                    0 0
      • MlokCZ  

        Shrnutí pro ty co to nechtějí celé číst:

        Krátké otestování kola s nevyladěným posedem (výměna řídítek, představce, sedla + pečlivé nastavení) téměř nic neřeší a často přinese zcela zavádějící poznatky.

        Tak třeba geometrie, která je při výběru jedna z nejpodstatněj­ších.

        Vím zcela přesně jakou potřebuju geometrii (protože jsem si to otestoval na předchozích xx kolech, která jsem jezdil dlouhodobě a poladěná jak potřebuju), takže žádný problém koupit kolo dle popisku geometrie.

        A než jsem se propracoval k pro mě ideální geometrii, tak bych krátkým vyzkoušením tuhle geometrii vybrat nedokázal ani omylem.

        Velká změna při krátkodobém vyzkoušení se zdá vždy divná, i když je to třeba to pravé.

        A i když teď už vím přesně co potřebuju, tak když se dostanu ke krátkému testování nějakého kola, tak přesto, že má tu geometrii jakou potřebuju, tak mi posed naprost nesedne.

        Proč? Protože potřebuju vyměnit oproti originálním stavu úplně všechno, co se týká posedu a kontaktu jezdce. Tedy představec, řídítka, gripy, sedlo, pedály. A pak ještě opravdu pořádně vše poladit (předozadní poloha sedla, výška, doladit postupně přesně výšku řídítek, atd.) což rozhodně zabere více času (na každém nastavení je třeba aspoň jednu vyjíždku odjet).

        Budeš tohle všechno dělat na krátkém testování půjčeného kola? Kde vezmeš k tomu potřebné věci, když na každém kole to může vyjít trošku jinak a potřebuješ jiné?

        Když to neuděláš, tak pouze zjistíš, jestli je to ± ok v originálním stavu. K čemu je to ale dobré? V podstatě k ničemu, protože bys musel otestovat obrovské množství kol, aby to sedlo v originálním stavu. A přitom více předchozích, která nesedla by po úpravě kokpitu sedla mnohem lépe.

        A nevyzkouší se pořádně ani další věci. Zadní stavba se chová na nepoladěném posedu často hodně odlišně, atd.

        Pár věcí se sice pozná hned i se špatným posedme, třeba pedalkick, ale to jsou věci, které si dokážu zjistit, aniž bych to kolo vůbec viděl.

        PS: Tohle píšu po tom, co jsem dlouhodobě (tím je půl roku a více) jezdil už skoro 20 biku, asi 8 silniček. A krátkodobě vyzkoušel hodně desítek biku (téměř výhradně fullu).

        0 0
        • MlokCZ  

          A věci typu jak třeba jede dobře daná zadní stavba se krátkým testováním také nedají zjistit, protože bez podobného osazení a stejných plášťů bez opravdu velkých zkušeností není šance odlišit, proč to kolo nejede.

          0 0
        • PítrsPraha  

          Slušný extremismus s nulovou vazbou na potřebu autora vlákna. Ten nebude na koupeném kole ladit kokpit, protože má dané finance a ty chce použít na nákup kola. Právě proto je zkušební jízda mnohem důležitější než kdyby byl ochoten nechat si v případě potřeby jen rám a zbytek biku vyměnit.

          Takže jako slohový cvičení to bylo dobrý, ale zcela k ničemu.

          0 0
          • Evilcleaner  

            ty jsi úplně mimo. podle tebe prostě nemá cenu koupit po všech stránkách dobré kolo když má třeba vlajdy, protože je dle tebe je blbost vyměnit. nehceš se sbalit a jít si tlačit ty nesmysly třeba na cyklodiskuzi?:-)

            0 0
            • PítrsPraha  

              Hm, nic takového, že je blbost vyměnit vlajdy, jsem nenapsal. Čti pozorněji, prosím, a snaž se vnímat kontext.

              0 0
          • Ruprt2  

            dobrá blbost :-)

            0 0
            • PítrsPraha  

              Hm, to není blbost, to je požadavek autora vlákna. Ale jinak díky za projevenou schopnost diskutovat s argumentem.

              0 0
          • šlapatko  

            Pro obyč amatéra je lepší rada borce co jezdí a né chodit po krámech a zkoušt kola nevhodných velikostí a nadstavení.Většina prodavačů se na něm vyřádí a prodá totální pičovinu.

            U sebe mám natolik vyladěný posed, že poznám doma s gauče jak mi kolo sedne.Testoval bych určitě fully, ale o těch se tu nebavíme a taky se v nich tolik nevyznám.

            Co chceš testovat na pevném rámu?Vidím geo a hotovo.

            Mám své specifika a proto si nevyberu sériový bajk.To samé, Singlessped nahoře.

            0 0
            • PítrsPraha  

              S první větou naprostý souhlas. Nevím, jestli má autor vlákna takovou možnost, ale pokud ano, bylo by to nejlepší.

              Chápu, že ty máš svůj posed v oku a v nohách a přesně víš, co potřebuješ. Jenže, s prominutím, o tobě dotaz autora vlákna není :-) a on sám tohle z prostých čísel a pohledu na rám evidentně nepozná.

              0 0
            • Mark-H14  

              Klucí – chlapi, nehádejte se prosím! Jsem amater, ale na kole manželky, které jsem kupoval na podzim Merida Juliet 1200 jsem se také trochu vyškolil. Přešla z 14 let celopevného oceláku s váhou nad 13kg na tuto Meridu, která dnes váží 10,4kg (výměna plášťů, vidle, zapletených kol). Při prvních vyjížďkách kňučela, že jí bolí stehna, že staré kolo bylo lepší atd. atd. Založil jsem zde vlákono a dle Vašich rad jsme začal laborovat s výškou řidítek, předozadní polohou sedla a ono to přineslo výsledky. Manželka nekňučí a pocitově se jí jede lépe. Ještě přijde na řadu zkouška 100mm představce na místo stávajícího 80mm, případně představec do negativu, protože se mi (a nejen mi, ale i Vám z BF) zdá její posed krátký.

              Jsem rád, že jste mi Meridu nezhanili a docela mě překvapilo, že jste mě nikdo nepřemlouvali na 26".

              Marek

              0 0
            • Necris  

              Není to náhodou tak že posed je dost individuální věc ? Vliv posedu ve spolupráci s geometrií na chování kola je určitě pro všechny jezdce stejný – má stejné zákonitosti. Ale vliv geometrie a posedu na jezdce, tedy opačný směr, je u každého jiný. Vždyť je to přece tak jasné a v podstatě tady každý to samé, jen svými slovy. Tak proč se hádat.

              Podle geometrie kola se při stejné poloze jezdce odlišně rozloží síly – proto je důležité do posedu míchat i geometrii. Což je reakce tuším na Mloka, který někde nahoře psal že jsou to dvě různé věci. Jsou i nejsou …

              0 0
          • MlokCZ  

            Ten nebude na koupeném kole ladit kokpit, protože má dané finance a ty chce použít na nákup kola. Právě proto je zkušební jízda mnohem důležitější než kdyby byl ochoten nechat si v případě potřeby jen rám a zbytek biku vyměnit.

            Aha, tak to pak jo. Takže nejlépe koupit sériovku a neustále zloušet a zkoušet, jestli náhodou se nenajde nějaká, kde by mohlo vše sedět aspoň trochu a nic nepoladit. Opravdu geniální přístup jak složitě dostat aspoň trošku přijatelné kolo.

            Jinak zřejmě problém se čtením. Představec + řídítka + sedlo znamená dle tebe nechat si jen rám?

            0 0
            • PítrsPraha  

              Heh, to nevyčítej mě, to je požadavek autora vlákna :-).

              0 0
            • Necris  

              Já jsem třeba prolezl všechny sériovky a vybral tu která mi vyhovovala nejvíce – tak aby na ní bylo co nejméně úprav. To doufám logické je ;)

              0 0
              • MlokCZ  

                Možnost to samozřejmě je. Pořád to ale zůstává u otázek:

                • nemohla být dobře poladěná jiná sériovka výrazně lepší?
                • nemohl si u poladěné jiné sériovky za stejné prachy dosáhnoutvýrazně lepšího výsledku?
                0 0
                • Necris  

                  Ale jak říkáš, mohla a vždycky se takové najdou v hojném počtu. Proto jsem nejdřív vybíral podle ambicí kola vzhledem ke mě a poslední tři modely (Zaskar niner, X-cal, Carve) vybíral právě podle toho, ze kterého za ty prachy vytřískám co nejvíc.

                  U mě pak vyšel ten X cal právě proto, že je oproti konkurentům na Rebě. Vlastně jsem pak vybíral jen mezi GT Zaskar ninerem a tím XCal – Carve měl pro mě nejhorší posed a komponenty že bych je za tu cenu musel zabít.

                  Chci tím říct, že pro mě je to při koupi vždycky tak, že se objeví jeden nebo dva modely, které jsou podle individuálních požadavků výrazně lepší, než zbytek nabídky, kterou eliminuje nějaký nedostatek který nejsi schopný překousnut nebo něco podobného. Pokud máš na výběr z hodně modelů, pak to musí být docela nervy.

                  0 0
          • nox159  

            nick mluvi za vše :D

            0 0
          • DaSnail  

            dobre ty! 8o)

            0 0
          • Volf  

            Jednou větou bych to řekl tak, že si prostě člověk zvykne vlastně na všechno .-) Kdyby si dnes každý z nás měl možnost sednout na kolo, na kterém jezdil třeba před deseti lety, tak většina nepochopí, jak na t hajtře mohli jezdit :-)

            0 0
        • Polka  

          Super slohovka pro nekoho, kdo presne vi co potrebuje, coz ovsem zakladatel vlakna rozhodne neni ;-)

          0 0
          • MlokCZ  

            Ta první tučná věta platí pro každého a zejména pro toho, kdo má minimální zkušenosti a neví co vlastně pořádně chce.

            A taky tam píšu, přesně případ někoho, kdo ještě neví:

            A než jsem se propracoval k pro mě ideální geometrii, tak bych krátkým vyzkoušením tuhle geometrii vybrat nedokázal ani omylem.

            Třeba u té geometrie, když někdo ještě vůbec netuší jaké je pro něj vhodná, tak nejlépe udělá, když se nechá zkouknout někým zkušeným jak mu to vychází na pár kolech (a vůbec to nemusí být to kupované, ale stačí pár kol v okolí a dle toho vzít pak geometrii).

            Pro volbu full x HT platí to samé. Krátké vyzkoušení zase nic neřeší. Téměř vždy se dojmy z krátkého projetí a dojmy po pár měsících (nebo třeba i roce a více) zcela rozcházejí.

            Mimochodem už jsem řešil koupení kola v praxi pro dost lidí. A při zkoušení různých kol téměř nikdo nedokázal vůbec říct při velmi odlišných posedech a krátkém vyzkoušení, který z nich je lepší a který potřebují. Nebo dokonce se někdy někomu zdálo, že je lepší zcela nesmyslný posed.

            To samé změna posedu. Hodněkrát se mi stalo, že jsem někoho přesvědčoval, ať nějakou změnu zkusí trošku déle, třeba 4–5 vyjížděk (a když to pak nebude lepší, ať se vrátí k tomu původnímu). A to proto, že při krátkém vyzkoušení se mu to nezdálo jak byl zvyklý na ten původní posed (i když nebyl dobrý). A přitom nepamatuju, že by se někdo k tomu původnímu po delším vyzkoušení toho nového posedu vrátil (a přitom bez problémů snadno mohl).

            0 0
      • Polka  

        Presne tak. Obzvlaste kdyz neni 100% rozhodnutej. Hlavne, ze ho hned vsichni lifrujou do Meridy :)

        0 0
    • Neunzikger  

      Pro Tvou tělesnou výšku bych volil rám s kratší řetězovou vzpěrou. Např. geometrie Big Nine carbon mi přijde vhodnější.

      0 0
      • Mark-H14  

        Ach jo! Big Nine Lite Carbon by mě stála asi 45 a to už fakt nedám.

        0 0
        • Neunzikger  

          Manželce koupils kolo za 30 a vygramařils to cca na 45. A vlastně jakých 45? Abys to měl bez kompromisů: dobrá geo v „uhlí“, vidle s QR15 vnímavější z kraje chodu – ideál na výletění a kola, co nebudeš chtít měnit; tak jsi na http://www.merida-bike.cz/…-3000-d-2012 :-)

          0 0
          • Mark-H14  

            Kolo manželky stálo nové 27000 – pláště Schwalbe FF pár za +700 (inzerát) – výměna vidle doplatek +2000 a výměna kol +4000 cca 33.700,– Kč to je 45 hodně daleko.

            0 0
            • Vilém  

              A ty kola, ktery ji tam chces davat, jsi zapocital kam? :)

              0 0
              • Mark-H14  

                Je tam napsáno +4000 kola

                Koupil jsem Remerx Magic AL za 6000,– Kč a původní prodal za 2000.

                0 0
          • Mark-H14  

            Já samozřejmě počítal s nejlevnější carbonovou 1200 http://www.merida-bike.cz/…-1200-d-2012, kde bych se mohl dostat na cenu okolo 45. Nicméně to možná zní divně, ale už těch 40 je pro mě strop stropovatý.

            0 0
      • MlokCZ  

        Souhlas. Na 175cm bych se snažil vybrat maximálně těch 440mm, i když ještě méně by bylo ještě lepší (to je ale pak v podstatě už jedině Stump. 29).

        Geometrie Big Nine carbon se mi pro menší postavy líbí, jen je docela dlouhá. To neříkám že je špatně ani dobře, to si musí posoudit sám dle svojich proporcí.

        Já bych třeba musel u Big Nine carbon vzít 17" aby sedla délkou (i když mám 182cm) a to už by bylo na hraně na výšku.

        Pokud má delší ruce, tak to naopak bude výhoda, že ta 17" bude dlouhá dost.

        Těch zajímavých kol s kratší zadní stavbou (kolem těch 440mm) už tu ale padlo více. Třeba výše Canyon, Radon, Cube v karbonu.

        0 0
      • Mark-H14  

        Opravdu je to takový rozdíl? Máš na mysli rozměr „D“???

        440mm carbon / 445mm al

        Je to rozdíl 5mm.

        0 0
        • Neunzikger  

          Na pohyb skororovnoměrný skoropřímočarý na polňačkách to je asi jedno. Ale srovnávej spíš s tím co máš – asi 26“HT – tzn. délka řetězové vzpěry cca 420 mm. Pokud jsi ve výjezdech nepadal na záda, delší nepotřebuješ. Abys v techničtějších úsecích zvládal včas nadlehčit přední kolo – přejezd klády, výjezd schodu. V klikaticích, kde je třeba pohlídat stopu zadního kola. Abys neměl pocit, že se s tím musíš jet otáčet na autobusák. Nejedná se o znemožnění, je to o znesnadnění – aby Tě to nelimitovalo v technice. Když si vezmeš o 3 čísla větší boty – taky se v nich dá chodit…

          0 0
          • DaSnail  

            5mm na zadnej stavbe je jak o 3 čísla větší boty? to snad ne.

            0 0
            • Neunzikger  

              Vlákno se nazývá „Hardtrail 29" příp. 26" v ceně 30 – 40.000,– Kč“.

              Psal jsem „srovnávej spíš s tím co máš – asi 26“HT“.

              A taky se nahoře píše, že se nemáme hádat.

              0 0
              • DaSnail  

                na jednoduchú otázku si mu odpovedal pomerne obšírne a záver bol autobusák a o 3čvb.

                hádam sa nehádam.

                btw, tato tvoja odpoved znamená ano alebo ne?

                0 0
          • Mark-H14  

            Byl jsem to změřit a na 26" mám skutečně 420mm. Nicméně mám to staré kolo, co se týče velikosti rámu celé špatně. Kdysi jsem jej bezhlavě koupil a ten rám je snad 19" (51cm) na mých 175cm.

            0 0
    • Evilcleaner  

      no jednak ta cena je za to kolo parádní a ty kola v žádném případě nejsou nijak tragické, pod 1900g budou mít určitě a na tom se u 29 dá jezdit. a za druhé na tvém místě bych si nikdy 29'' pokud to nechceš jako odolnější trekingové kolo se sportovním střihem pro poježdění v mírném terénu.

      pro ty co se začnou hned čertit, nebudu na vás reagovat;)

      0 0
    • Necris  

      Za ty prachy se to tu teď řešilo 2×-3×. Historie ? :D

      0 0
    • šlapatko  

      Meridu bych klidně vzal.Jestli nemáš úplně jasno s 29kou tak jí někde vyzkoušej.Ideálně zapůjčit od známých a dát si svůj oblíbený okruh.

      0 0
    • Mark-H14  

      Děkuji všem – zítra to pročtu.

      Pochopili jste to dobře cena je 30.000,– Kč za komplet kolo.

      Když bych nechtěl řešit prodej původních zapletených kol, tak by byla za 28.000,– Kč.

      Jen mě trápí udávaných 11,7kg – což bude tak 12,3kg v reálu. Budu se s tím muset smířit.

      Také někdo psal, že ta původní kola budou mít snad kolem 1900g, což by bylo fajn, ale na manželčině Meridě Juliet 1200 26" kola váží 2100g.

      Ještě jednou děkuji mockrát.

      0 0
      • jeffino  

        Nedělal bych s tím velký štráchy, zkus toho stumpa29 s meridou a pro jedno z těch kol se intuitivně rozhodni, jsou to jenom kola nic víc:-).

        0 0
      • Polka  

        Vsichni sou tak omameni devetadvacitkama, ze snad nikdo nenapsal to hlavni. Na tvou vysku bude rozhodne vyhodnejsi zvolit 26". Predevsim z duvodu velikosti, ceny, vahy a zivosti kola.

        0 0
        • nox159  

          ja bych to napsal, ale pak bych zas dostal zdupane ze rozjizdim flame :D

          0 0
        • jeffino  

          já jsem teda omámenej dost, ale nikomu to necpu…taky bych raději jezdil nějakýho 26" am fulla:-). třeba liteville:-).

          0 0
        • DaSnail  

          a dysproporce…

          0 0
        • Necris  

          Proč to tak je ? To není buzerační otázka, jen by mě to zajímalo. Je to tím že větší jezdec = více svalové hmoty = větší výstupní výkon (samozřejmě větší váha takže výkon/kg bude stejný nebo většinou horší) – takže dokáže lépe udržet moment velkých kol ?

          0 0
      • Necris  

        A když tam přidáš flašku, budeš mít 1kg navrch ;) Když jí cestou vypiješ, budeš mít 1 Kg dolu na kole (navrch v sobě). Osobně si té kilogramové úspory na kole ani nevšimnu :D

        0 0
    • scota  

      http://www.bikeandride.cz/…e-te29-test/

      Jinak doporučuji navštívit Racebike a zkusit si kolo přes víkend ;-)

      0 0
      • Necris  

        Tohle vypadá jako parádní důkaz toho, že i za 79 tisíc se dá pořídit hliník který je lepší než leckterý karbon. I když to už je extrémní cena ;) Mít tak možnost si to projet.

        0 0
        • Azmir  

          No tak promiň, ale dát 80 klacků za HT a ještě k tomu hliník a ještě to není ani úplně top výbava tak to bych si jooo rozmyslel.

          0 0
          • Necris  

            Pokud to má ty vlastnosti jako píšou v recenzi (už od pohledu se mi líbí), pak bych si sakra rozmyslel ho nekoupit. Kdyby bylo faktem, že mi bude sedět nejlépe tak proč ne ?

            0 0
    • Mark-H14  

      26" je pro mne a mou výčku 175cm stále jasná volba, ale přesto pořád někde v koutku duše ve mě pořád hlodá, zda by ta 29" nebyla na mé ježdění (rychlejší vyjížďky po nenáročném terénu v kombinaci s asfaltem) fajn.

      Dnes jsem chvilku poseděl na Specialized StumpJumper Comp 29 2012 v karbonu ve velikosti 17", úžasný stroj.

      Asi opravdu zkusím tu 29" a mám dva favority:

      1. Marida Big Nine Lite 1200D r. 2012

      http://www.merida-bike.cz/…-1200-d-2012

      1. Specialized StumpJumper Comp 29 r. 2012

      http://www.specialized.com/…CProduct.jsp?…

      Meridu zatím nemám zváženou, ale při udávaných 11,7kg to tipuji tak na 12,3 – 12,5kg.

      StumpJumper comp v karbonu váží 10,4kg a v AL dle prodejce asi 10,5 – 10,6kg. V lednu jim příjdou na prodejnu, tak zvážím.

      Pokud by tomu tak bylo, tak se mi zdá rozdíl téměř 2kg propastný. Pokud bych chtěl na Meridě dosáhnout takové hmotnosti, tak je to téměř nemožné a nebo by to stálo více než nové kolo. Znova opakuji – nemám zváženo ani jedno. V lednu zvážím a budu chytřejší. Omlouvám se za to gramaření.

      Nicméně mě zajímá Váš názor na tato dvě kola. Srovnání a to zejména výbavy, protože zde již někdo psal, že ten Stump má skvělou geometrii.

      Bohužel neumím srovnat Avid Elixír 7 SL s Magurama MT4,

      DT XMM s Rebou, zapletená kola atd. atd. atd.

      Děkuji mnohokrát Marek

      0 0
      • MlokCZ  

        Podle mě pro variantu s odpruženou vidlicí má 29 Stump. nejlepší geometrii na trhu pro menší postavy.

        Ta Merida je v tomhle ale jen mírně horší a zase je to karbon.

        Těm 10,5–10,6kg pro SJ comp v hliníku bych tedy nevěřil ani omylem (to snad ani nejemnší velikost bez pedálů), bude mít o dost víc.

        0 0
        • Azmir  

          Kde je tu té meridy napsané že je v carbonu? Carbonová merida v 29" začíná na 57tis pokud dobře vidím.

          0 0
          • Mark-H14  

            Ano tato Merida 1200 je v AL ne v karbonu.

            0 0
          • MlokCZ  

            Tak to sory. Ani jsem tu Meridu nerozkliknul a pamatoval jsem si výše, že bylo tohle

            http://www.bike-forum.cz/…-000-kc.html#…

            takže jsem automaticky čekal ke Stumpovi za 40tis., že bude proti tomu Merida v karbonu.

            Když je taky v hliníku, tak to bych se vůbec nerozmýšlel a vzal Stumpa.

            0 0
            • Mark-H14  

              Tak jsem našel test, kde je váha Stumpu 2012 10,6 bez pedálů.

              http://mtbs.cz/…er-2012-test?…

              Merida na svých ofi stránkách SK uvádí 11,7kg také určitě bez pedálů a bůh ví bez čeho ještě, protože u manželčiné meridy bylo také napsáno 10,8kg a v reálu mělo kolo mnohem více.

              Jen bych Vás poprosil ještě o srovnání těch komponentů na obou kolech.

              Děkuji mnohokrát.

              0 0
              • jeffino  

                no řekl bych, že spešl je lepší rám s horšími komponety a merida obráceně, ale to je celkem podružný.

                já bych si vybral hlavně rám a ostatní komponety bud od prodejce rovnou vyměnit a nebo to dojezdit a pak upgrade.

                Na tvým místě bych bral spešla a rovnou na něm vyměnil brzdy a kola.

                0 0
                • Mark-H14  

                  No obávám se, že na výměnu brzd a kol už mi nezbude. Myslel jsem, že bych spíše vyměnil smyk na X9 a řazení na X9, (jsem konzervativec) a také mě překvapilo, že použitá Reba nemá poplock či pushlock z řidítek, nebo jak se to nazývá. Má cenu kvůli tomu měnit celou vidli?

                  0 0
                  • jeffino  

                    zamykání vidle z řidítek nepoužívám, ale 80mm mi přijde málo na singletrackový ježdění.

                    brzdy bych dal nový shimana slx a za ty kola bych si fakt připlatil. U 29era jsou slušná kola základ, pokud tam necháš co tam je stejně po sezoně budeš nucenej dělat upgrade.

                    0 0
      • DaSnail  

        pre rychlejší vyjížďky po nenáročném terénu v kombinaci s asfaltem bude 29 imho fajn

        0 0
    • dalinv  

      nebo raději zkusit 36er ?

      0 0
      • dalinv  

        sory že to sem dávám, ale celkem mě pobavilo tohle vozítko z filmu Tron Legacy:o))

        0 0
    • Mark-H14  

      Také je mi záhadou, kde spešl dokázal ušetřit ty gramy. 10,6 bez pedálů je myslím solidní váha. Myslím, že merida bude bez pedálů tak na 12,2.

      0 0
    • Mark-H14  

      Děkuji všem za zastavení a rady.

      Pravděpodobně vyhraje StumpJumper HT Comp, kde zatím nechám jen vyměnit řazení a smyk za X9. Zbytek a hlavně kola pořeším až podle prvních dojmů a zvážení.

      PS: dá se ta Reba něják předělat na ovládání z řidítek?

      0 0
      • Necris  

        Dá, ale přijdeš o jednu možnost jak ji poladit. Nebo se dá koupit posuvník i na řidítka, ale ten ti musí sednout ..

        0 0
      • Evilcleaner  

        no dá ale řeší se to bud výměnou celého motion controlu což byla kdysi otázka za 2,5k (dneska už nevím) nebo jde koupit kit (což je pružina, jiné víčka na nohu vidlice a páčka prý za tisícovku ale nikdy jsem to neviděl, nicméně žitný to údajně má)

        0 0
    • Mark-H14  

      PS2: jsou ty Avid elixír 7 oproti Magurám MT4 o hodně horší?

      PS3: a co ta Reba na spešlu versus DT XMM 100 na meridě?

      Děkuji, děkuji, děkuji. Marek

      0 0
      • makimaki  

        V posledním vydání BIKE Magazinu byl test 29" a tam dostala Merida Big Nine Team nejlepší známku a super hodnocení, takže geometrie bude asi dobrá. Ale jestli ses rozhodl pro Specialized … (tak jsi dobře udělal taky !)

        0 0
        • Mark-H14  

          Tan Bike Magazín si koupím, ale Merida Big Nine Team je za 118.000,– kč a je určitě jinde než hliníková 1200 za 39.000,–. Spíše bych bral srovnání té Meridy Big Nine Lite 1200 za 39.000,– se Specialized Stumpjumper comp HT za 43.000,– Kč. Docela mě zajímá skutečná váha obou kol, ale tu se dozvím asi až v lednu, když je obě osobně zvážím.

          Také by mě zajímalo jak jsou na tom spešlu ta kola. Zda by se do budoucna vyplatila investice do výměny. U té meridy to nebude nic valného.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.