Od základu: Jak přežít v provozu?

Silniční cyklistika s sebou přináší i určitá úskalí. Co dělat pro to, aby výjezd proběhl bezpečně a podle představ?

Těsná objíždění, klaksony, ostřikovače. Welcome to the jungle! Nebo i ne? Jako první je třeba říci, že za posledních pár let se situace na cestách opravdu zlepšila. Přibylo cyklistů, pomohla i vyhláška. 1,5 metru ale nestačí. V mnohém můžeme své postavení zlepšit i my sami, cyklisté.

bezpečnosť na ceste

Vidět a být viděn

Z mého pohledu alfa a omega bezpečnosti – dát o sobě vědět. Za sebe můžu říct, že od doby, kdy jsem začal svítit i přes den (a později jsem klasické světlo vyměnil za Garmin Varia), řidiči jsou vůči mně obezřetnější a častěji za mnou přibrzdí, aby mě později bezpečně objeli. Silné světlo přitáhne oči okamžitě a tehdy se dá prominout i tmavší oblečení.

bezpečnosť na ceste
Musím přiznat, že osobně nejsem zastáncem „ninja“ dresů a pokud to jde, volím jasnější barvy. Ideální takové, které nebudou s ničím splývat. Opět mohu uvést (tentokrát negativní) příklad – jednou se mi při řízení stalo, že přede mnou jel cyklista v tmavě zeleném dresu a bez osvětlení. Téměř dokonale splynul se stromy, tuplem když vjel do stínu. A přesně tomu lze zabránit dvojím způsobem – jasným dresem a dostatečně silným světlem. A o reflexních vestách nebo popruzích v noci se snad ani nemusíme bavit…

cyklista v premávke, bezpečnosť cyklistu v premávke

Volba správné trasy

Velice důležitým bodem dobrého výjezdu je volba trasy. Selský rozum káže vyhnout se hlavním tahům. Praxe za poslední roky mi ale říká, že není cesta jako cesta a tahy I. třídy není třeba vždy automaticky zatratit.

Celou problematiku můžu ilustrovat na cestě z Trnavy do Karpat. Máme zde cestu I. třídy přes Boleráz a cestu II. třídy přes Suchou nad Parnou. První z nich je známá hustším provozem a zejména kamiony. Avšak po rekonstrukci je zde k dispozici krásná, asi metr široká krajnice. Naproti tomu rekonstrukce druhé jmenované cesty způsobila, že je ještě užší a auta tam častokrát objíždějí poměrně natěsno.

Je to paradox, ale každou cestu je třeba posuzovat individuálně, což samozřejmě vyžaduje i lokální znalosti. Množství silnic je například daleko klidnějších o víkendech, kdy nejezdí kamiony a provoz je obecně řidší.

cyklista a premávka
Pokud je to ale možné, snažím se autům vyhýbat úplně. Přestože jsem silniční cyklista a mám rád rychlost, snažím se v maximální míře využívat cyklostezky. Samozřejmě, pokud jsou sjízdné. I z pozorování vidím, že to mezi cyklisty a řidiči skřípe, když hned vedle cesty vede cyklostezka a cyklista si to „na just“ nadále šine mezi vozy.

bezpečnosť cyklistu na ceste

Styl jízdy aneb ruce nejsou jen k držení

Jezdit ve stopě pravého kola auta? Po čáře? Nebo až za ní na krajnici? Obecná odpověď asi neexistuje. Opět to je třeba individuálně zvažovat a vzít v úvahu šířku vozovky a kvalitu povrchu. Osobně se držím zásady, že je třeba jet tak, abych měl dostatečné množství místa k manévrování po obou stranách. A v neposlední řadě není radno zapomínat na elementární ohleduplnost. Jezdit tak, abych zbytečně „nepřekážel“ a nezpomaloval provoz, ale stejně tak, abych tím neohrožoval sebe sama.

bezpečnosť na ceste
Stejně jako mají auta směrovky, mají cyklisté ruce. Už jako děti jsme soutěžili, kdo dokáže jet co nejdéle, aniž by se držel řídítek – snad každý tak dokáže sundat ruku z řídítek a ukázat, kterým směrem se chystá jet. Vyhneme se tak zbytečným kolizním situacím a vrhání se pod kola. Při hustším provozu se při odbočování vlevo vyplatí zastavit na středu cesty - podobně, jako bychom to udělali při jízdě autem. Auta vás objedou zprava a je mnohem jednodušší překřižovat jeden pruh, než dva.

bezpečnosť v premávke
Kromě ukázání směru jízdy bych doplnil další věc – mám ve zvyku se i pootočit a sledovat vývoj situace za mnou. Bohužel, ne každý šofér má tolik ohleduplnosti, aby za mnou přibrzdil a proletí kolem mě i přesto, že moje ruka je už pár vteřin vystrčená doleva. A tento bod mě přivádí k tomu nejdůležitějšímu…

Předvídat, předvídat a předvídat

Cyklisté jsou spolu s chodci nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. Smutné, že řidiči si to ne vždy uvědomí, ale je tomu tak. Srazí-li se dvě auta, v lepším případě jsou z toho pomačkané plechy, při střetu cyklisty s autem vždy táhneme za kratší konec provazu. Neberme to jako strašení, jen fakt, kterému je třeba přizpůsobit i jízdu.

Pokud vás někdo „sestřelí“ na křižovatce, asi vám bude v tom momentě jedno, že jste měli přednost. Zkrátka, je třeba mít oči všude a pokud to přeženu, očekávat nebezpečné situace. Určitým způsobem dokáže pomoci například i radar, díky kterému dříve zaregistrujete přijíždějící auto. A, samozřejmě, kombinací výše zmíněných bodů snižovat riziko srážky. Obrovský pozor je třeba si dávat například na mrtvý úhel, obzvláště u větších vozidel a na kruhových objezdech. Velkým strašákem ve městech bývá otevření dveří přímo vám „do úsměvu“, zde zase pomůže bezpečný odstup - i za cenu toho, že někdo bude frflat, že se vyvážíte středem vozovky.

bezpečnosť v premávke
No a pak jsou zde situace, které si vyrábíme sami. Zbytečná jízda na hraně, když o nic nejde, výlety do protisměru ve sjezdu, občasné nerespektování značení... myslím, že každý z nás má na kontě alespoň jeden takový prohřešek. Velký pozor je třeba si dávat například na mokrém povrchu, speciálně na bílé čáry. Jednoduše – platí to staré známé „přizpůsobit rychlost stavu vozovky“. A svým dovednostem.

Cyklistika je krásný sport a mnozí asi jezdíme na kole, abychom „pročistili hlavu“. Ale i při tom se nesmíme zamotat do svých myšlenek a přestat vnímat. Osobně jsem přesvědčen, že cyklistika vyžaduje zapojení všech smyslů daleko víc, než například chůze či běh ve městě. Koneckonců, zdraví máme jen jedno a cyklistikou bychom si jej měli jedině utužovat.

Seriál "Od základu"

Zdroj fotografií: archiv redakce
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
LukasHarant 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Garmin Varia Radar - více než kdy jindy dává smysl

Garmin Varia Radar - více než kdy jindy dává smysl

Je zadní světlo v ceně kolem 4 tisíc obhajitelná investice? Nebo je to jen další tahák na peníze, protože přece za bezpečnost jsme ochotni zaplatit? A potřebuji, aby součástí světla byl radar?
Od základu: Jakou výbavu si s sebou vzít na silniční výjezd?

Od základu: Jakou výbavu si s sebou vzít na silniční výjezd?

Co všechno si přibalit s sebou na silniční výjezd? Lze výbavu vůbec přizpůsobit délce výjezdu?
Bezpečnost především

Bezpečnost především

Pokud stejně jako já rádi jezdíte v černé barvě, možná je čas na lehké přehodnocení. Jak pomůžeme své bezpečnosti na cestách, když sáhneme po něčem výraznějším?
keyboard_arrow_up