Od základu: Jak začít se silničními nášlapnými pedály a jaké jsou jejich silné stránky

Od základu: Jak začít se silničními nášlapnými pedály a jaké jsou jejich silné stránky

Každý, kdo to se silniční cyklistikou myslí vážně, si dříve či později pořídí nášlapné pedály. A rychle pochopí ten rozdíl.

Dá se říci, že v silniční cyklistice je převaha nášlapných pedálů ještě markantnější než ve světě horské cyklistiky. Tam máte na výběr nášlapy a flaty. Tady jsou to nášlapy… A základní low-cost pedály, které častokrát k jízdnímu kolu ani nedostanete. Trend se ubírá jasným směrem. Jaké výhody však z toho člověk má? A co dělat, aby se při začátcích s nášlapy „nepřizabil“?

SPD nebo SPD-SL?

Přestože se jedná o formulku zjednodušenou na systém Shimano, dilema je jasné. Používat na silničním kole nášlapné pedály určené vysloveně na silničku, nebo si vystačím s MTB verzí? Pokud jste úplný začátečník ve světě nášlapných pedálů, MTB verze nabízí několik výhod – například oboustranné upínání.

Rozdiel v konštrukcii SPD a SPD-SL pedálov
Do prvního pedálu se vždy zacvaknete ve stoje. Ale pokud se rozjíždíte například ve strmém kopci, silniční nášlapný pedál (zejména ten Shimano) je nutné nejprve trošku pootočit, jelikož jeho zadní (těžší) část se pod vlivem gravitace vždy převáží dolů. A to dokáže být mnohdy otrava.

Pokud plánujete vozit pedály Wahoo, je tato poznámka irelevantní. Ty totiž patří mezi jedny z mála oboustranných silničních pedálů (pokud nejsou vůbec jediné).

Shimano SPD-SL pedáleAko začať s cestnými nášľapnými pedálmi

SPD pedály mohou být zároveň fajn volbou, pokud už horské kolo máte a nechcete hned kupovat další pár treter. Navenek nabízí všechno to, co silniční verze – noha je k pedálu fixována, což zvyšuje stabilitu. Přestože (u normálních cyklistů) skoky na silničním kole nehrozí, přece jen je příjemnější mít tu jednu správnou polohu.

Pamatuji si, že kdysi jsem na pedálu pořád měnil polohu nohy a snažil jsem se najít tu nejsprávnější a nejpohodlnější. Dnes zacvaknu a mám hotovo… Kromě toho je možné šlapat do kruhu, čímž je celý přenos energie efektivnější.

Wahoo Speedplay minimalistické a pomerne výnimočne obojstranné cestné pedále
A co tedy navíc nabízejí silniční nášlapné pedály? V první řadě je to ještě vyšší stabilita. Podíváme-li se na pedály samotné, vidíme, že oproti MTB nášlapům mají o něco větší plochu. Rovněž kufry nejsou jen drobné „obdélníky“, ale poměrně velké „trojúhelníky“.

Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi
Navíc, každý si může podle vlastních preferencí zvolit, nakolik bude „připoután“ k pedálům. V nabídce (u více značek) totiž bývá několik „kufrů“ s různými stupni volnosti směrem do strany. Například u Shimana jsou to žluté (vůle 6°), modré (vůle 2°) a červené (bez vůle). Podobný systém však najdeme i u pedálů značky Look či Garmin.

Pro začátečníky budou určitě nejvhodnější takové, které mají stranovou vůli co nejvyšší. Člověk si tak postupně zvykne na ten nový pocit a následně může začít z vůle ubírat. Já jsem například od žlutých přešel přes modré až k červeným kufrům.

Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi

Pozor na správnou pozici kufrů

Silniční zarážky se od těch MTB liší v tom, že je dříve opotřebujete a také v tom, že se upínají třemi a ne dvěma šrouby. Co však zůstává, je nutnost správné předozadní i úhlové pozice zarážky. Na MTB je to poměrně jednoduché a metodu spojnice dvou kostí asi zná téměř každý.

Ale protože na silničce máme kufry ve tvaru trojúhelníku, tady se použít nedá a zůstávají dvě možnosti. Buď to vyřešíte pocitově s tím, že to bude pro vás pohodlné, nebo půjdete na jistotu a zvolíte bikefitting. Tam se silniční kufry nastavují pomocí speciální pomůcky k tomu určené a šlapání bude nejen pohodlné, ale také efektivní.

bikefitting, nášlapné pedále

Tři fáze jízdy

Od svých začátků s nášlapy jsem si uvědomil, že jsem si vlastně prošel třemi fázemi a věřím, že nebudu jediný. Nuže, řekněme si příběh, jak to kdysi vypadalo…

Fáze 1 – soustředění. Koupíte si nové nášlapné pedály a chystáte se na první výjezd. Klik, rozjezd, najednou je třeba zastavit. Máte v hlavě stále červenou kontrolku: „Pozor, je třeba se vycvaknout z pedálů!“ A takhle je to možná první dva-tři měsíce. Při každém jednom zastavování si připomínáte, že se nesmíte zapomenout vypnout. Než přijde druhá fáze…

Fáze 2 - pády. S nášlapy jezdíte už nějaký ten pátek, zvykli jste si na ten příjemný pocit ukotvené nohy a opět se soustředíte na jízdu samotnou a rozjímání nad životem. Jenže podvědomí stále nevzalo v úvahu nutnost toho jemného pohybu nohy do strany při příjezdu do křižovatky. Brzdíte… A brzdíte… Už téměř stojíte na místě a v tom momentě si to uvědomíte: „Zapomněl/zapomněla jsem se vypnout!“ Co bylo dál, to se dozvíme v úsměvné reklamě od bratrů Velitsových.


Asi právě kvůli fázi pádů se zpočátku moc nevyplatí investovat do drahých kompozitových pedálů. Mé první nášlapné pedály byly ocelové, krutě těžké… A v konečném důsledku skončily neskutečně dodrané (o tretrách ani nemluvě). Ale postupem času se cyklista posune do třetí fáze.

SPD-SL pedále
Fáze 3 – zvyk. Časově to neumím ohraničit, ale po několika pádech a určité době se vypínání stalo absolutní samozřejmostí. Stejně jako když jezdíte klasické pedály a při brždění položíte nohu na zem, zde se při brždění vycvaknete. Žádné přemýšlení, pouze automatika. A v drtivé většině si už užíváte jen výhod systému.

Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi
Na základě toho všeho je nejlepší začít zkoušet na bezpečném místě. Ideálně na takovém, kde pády až tak nezabolí. Zároveň, při začátcích se určitě nevyplatí vrážet peníze do drahých modelů. U drtivé většiny cyklistů k těm prvotním pádům zkrátka dojde a je daleko lepší poškrábat pedály za 1000 Kč, než lamentovat nad poškozenými třítisícovými kompozitními kousky. Každý se do toho časem dostane a tehdy je lepší začít s upgradem.

Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi
Pedály jsou jedním z komponentů, které dokáží výrazně ovlivnit pocit z jízdy. Ano, i na silnici. Na závěr se sluší všem začátečníkům s nášlapy popřát hodně štěstí a málo pádů…

Přečtěte si také ostatní články ze série Od základu:

Zdroj fotografií: archiv redakce
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
LukasHarant 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?

Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?

Pedály jsou jedním ze tří kontaktních bodů kola s jezdcem. Je to tedy velmi důležitý komponent. Jak vybrat pedály a na jaké faktory se při výběru zaměřit?
Od základu: Jakou výbavu si s sebou vzít na silniční výjezd?

Od základu: Jakou výbavu si s sebou vzít na silniční výjezd?

Co všechno si přibalit s sebou na silniční výjezd? Lze výbavu vůbec přizpůsobit délce výjezdu?
Od základu: Gravel, silnice, treking - co nabízejí?

Od základu: Gravel, silnice, treking - co nabízejí?

Silniční kolo je svou konstrukcí stvořeno pro rychlou jízdu po asfaltu. Dokáží však podobnou, ne-li stejnou službu udělat i gravel či trekingové kolo?
keyboard_arrow_up