Test: Blackburn Dayblazer 1000 a Dayblazer 65 - bezpečnost především
Na trhu najdeme nepřeberné množství světel různých výrobců, předhánějících se množstvím funkcí, svítivostí, hmotností apod. Co nabízí set světel amerického výrobce Blackburn?
Historické okénko
Firmu založil Jim Blackburn v roce 1975. Jeho filozofie výroby produktů stála na dvou principech - spolehlivost a záruka. Na počátku stál hliníkový nosič. Od té doby značku Blackburn najdeme v mnoha segmentech cyklistického příslušenství - od nosičů, držáků bidonů, přes brašny a pumpy, kapesní nářadí (multiklíče) až po světla.Přední světlo Dayblazer 1000
Tělo světla je z hliníku a je osazeno jednou LED. Na kuchyňské váze jsem navážil 131 gramů včetně pásku pro uchycení, což mi přijde jako sympatická hmotnost. Ovládání probíhá pomocí jediného gumového tlačítka na vrchní části těla, které jde teda ale hodně ztuha. Tuto vlastnost přičítám tomu, že celé světlo disponuje standardem IP67. To znamená, že se nemusíme bát prachu ani vody - světlo je vodotěsné, neublíží mu ani krátké ponoření do vody, to kdyby náhodou spadlo třeba do kaluže.O energii se stará vestavěný akumulátor, který se dobíjí pomocí micro USB portu místo USB-C, což je za mě už trochu zastaralé řešení. Nabití do plna trvá přibližně 4 hodiny. Stav baterie je řešen barevnou indikací zapínacího tlačítka, přičemž zelená barva značí stav do 75 %, oranžová do 25 % a červená pak méně než 25 %. Světlo si při vypínání pamatuje poslední zvolený režim. Jak napovídá číslovka v názvu, maximální svítivost je 1000 lumenů.
Režimy a výrobcem udávaná doba svícení:
- Maximum 1000 lumenů - 1,5 hodiny
- Střed 500 lumenů - 3 hodiny
- Nízký 350 lumenů - 5,5 hodiny
- Pulzní režim 210 lumenů - 6,5 hodiny
- Stroboskopický 100 lumenů - 15 hodin
Já jsem světlo otestoval na maximální režim a vydrželo svítit 2 hodiny a 9 minut.
Uchycení je tady řešeno gumovým páskem. Pro montáž na řídítka je nutné světlo trochu vytočit, aby šel pásek upnout, což se může zdát jako otrava, ale ve výsledku mi to přijde jako dobré řešení. Je to taková pojistka proti samovolnému rozpojení pásku, byť se tohle často neděje. Navíc tím získáváme možnost si světlo vytočit i za jízdy, potřebujeme-li. V balení dále najdeme adaptér kompatibilní s držáky pro akční kamery GoPro a to shledávám velkou výhodou. Máme tak možnost světlo připnout kamkoliv, kde tento držák máme nainstalovaný, třeba na helmu.
Díky tomu můžeme toto světlo využít jako přídavné,
Kompatibilní s držáky pro akční kamery GoPro.například při večerním řádění na trailech. Spousta cyklistů vozí cyklopočítače a jejich držáky taky mnohdy disponují možností uchycení akční kamery, což je další varianta uchycení tohoto světla, právě díky GoPro adaptéru. Komu by bylo 1000 lumenů málo, nebo naopak takovou porci světla nevyužije, může sáhnout po dalších variantách od tohoto výrobce.
Plusy
- možnost uchycení na GoPro držáky
- možnost vytočení
Minusy
- zapínací tlačítko jde mačkat ztuha
Zadní světlo Dayblazer 65
Jak je patrné z názvu, tohle světlo má maximální svítivost 65 lumenů a je nejvýkonnějším zadním světlem v nabídce výrobce. Tělo je plastové. Světlo je osazeno dvěma LED s boční viditelností v úhlu až 270 stupňů.Díky úzkému tvaru je vhodné i pro žiletkáře, kteří mají např. aero sedlovky, a ani hmotnost by nemusela být problémem. Navážil jsem 47 gramů včetně gumičky. Možnost uchycení je zmíněnou gumičkou, nebo po jednoduchém odpojení gumového adaptéru sponou. To se hodí třeba v případě, že vezete brašny a nemáte volnou sedlovku. Stejně tak je možné díky tomu světlo využít při chůzi/běhu, kdy ho jednoduše připnete na batoh nebo jakoukoliv část oblečení. Stejně jako přední světlo z tohoto setu i toto disponuje krytím IP67 a napájení vestavěné baterie probíhá pomocí micro USB.
Režimy a výrobcem udávaná doba svícení:
- Svícení 50 lumenů - 1,6 hodiny
- Blikání 65 lumenů - 3 hodiny
- Blikání 35 lumenů - 6 hodin
Já jsem světlo otestoval nepřetržitým svícením a vydrželo 2 hodiny a 18 minut.
Plusy
- spona pro uchycení na brašny nebo batoh
Minusy
- starší micro USB nabíjení
Nejen ve tmě je nutné osvětlení
Tak jako v autě při snížené viditelnosti zapínáme mlhovky, na kole bychom v tomto případě měli vézt taky osvětlení. Když jsem světla dostal na test, byla mlha, že by se dala krájet, a tak jsem neváhal a vyběhl s nimi ven. Pro představu si prohlédněte fotky.Vlastní bezpečnost, ale i ohleduplnost
Před čtvrt stoletím jsem coby teenager (to zní strašně) sedl na svoji žiletku a vyrazil na 350 kilometrů dlouhou jednodenní pouť přes dva státy. Vzal jsem si s sebou dvacet marek, pár drobných slovenských korun a čtvrtkilové náramkové hodinky. To je výčet celé mé tehdejší výbavy. Žádná náhradní duše nebo nářadí, mně se přece problémy vyhýbají. A už vůbec jsem nemyslel na světla, nevozil jsem je nikdy, tak proč teď. Ještě že byla tehdy jasná noc a měsíc svítil jako o závod. Naštěstí tuhle etapu života jsem bez újmy přežil a teď už jsou světla v mé povinné výbavě. Tímto chci apelovat na všechny cyklisty, především mladé a “neohrožené”, jako jsem byl tehdy já - svítíme nejen proto, abychom viděli, ale také abychom byli vidět. Za prvé je to bezpečné a za druhé ohleduplné.Cena tohoto setu se pohybuje kolem 2 200 Kč a zakoupit ho můžete v našem eshopu.
Komentáře Zobrazit komentáře (2)