Test: Selle San Marco Allroad - opravdu univerzál?

Dostalo se mi na test sedlo Selle San Marco Allroad, a ještě dřív než na něj sednu, nebo ho vůbec rozbalím, podívám se na web dodavatele. A co jsem se dočetl?

Sedlo Selle San Marco Allroad - Nejuniverzálnější model v nabídce sedel tvoří zlatý střed mezi modely Aspide (úzké a dlouhé) a Shortfit (krátké a široké). Svým pojetím je tento model vhodný jak na silnici, tak také na gravel a offroad disciplíny.

Hodně sebevědomý úvod

No sami se můžete přesvědčit o tom, že úvodní popis je celkem sebevědomý. Padla slova jako nejuniverzálnější, zlatý střed nebo vhodné pro všechny. Rozhodně nejsem negativně naladěný jedinec a nemám ve zvyku někoho nebo něco sebevědomého shazovat, ale u testu to mám jinak. Tímto sebevědomým popisem si sedlo vysloužilo můj nevěřící postoj, a proto se opravdu těším na to, že mu to dám pěkně “sežrat”.

Ještě v úvodu je namístě připomenout, že tento test není o tom, že budu pitvat použité materiály, detailně zkoumat každý milimetr či řešit přímé srovnání s konkurencí, jako spíš uživatelský pohled hobby jezdce, který od sedla očekává primárně pohodlí, ale zároveň i nízkou váhu, stejně tak univerzálnost. Jsem totiž z těch, co se rádi svezou na biku, ale i silničce, někdy se podívám na závod, ale ve většině případů jezdím jen tak pro radost.


Nijak si nepotrpím na honosné obaly, přece jen je to v mnoha případech zbytečný odpad, proto mi připadalo fajn, že je sedlo dodávané jen “na kartě”. Má to své výhody, ale i nevýhody. Ale to neřešme, obal nás nezajímá.

Když mi sedlo přišlo, byla za okny ještě zima a sníh, proto byla první cesta sedla na silničku, kterou jsem v tu dobu měl v trenažéru. Zdálo se mi to jako ideální příležitost sedlo vyzkoušet. Po zkušenostech vím, že na trenažéru si všimnu mnoha věcí. Přece jen nejedu krajinou a nezaměstnávám hlavu jinak než sledováním Zwiftu nebo poslechem hudby, proto zůstává spousta času a pozornosti na vnímání různých “bolístek”. Jednou z nich může být právě sedlo.


Reálná hmotnost překvapila

Už při vybalení jsem zaregistroval nízkou hmotnost. Její hodnotu výrobce uvádí jako 215 gramů. Já jsem sedlo dal na kuchyňskou váhu, která mi ukázala dokonce jen 210 gramů. Kde je pravda, nevím, přece jen nemáme doma profi váhu, ale já jí věřím, a i kdyby měla drobnou odchylku, pořád ukázala velmi sympatickou hodnotu. Jasně, na trhu se nabízí i lehčí sedla, např. ta, která vznikla 3D tiskem, ale to už jsme v jiné cenové kategorii. Ve stejné cenové kategorii se nabízí sedla s velmi podobnou hmotností.


Při montáži jsem si dal hodně záležet na tom, abych měl sedlo pěkně v rovině a abych měl i předo/zadní pozici tak, jak jsem zvyklý. Už při samotné montáži mě zaujalo kvalitní zpracování sedla. Našel jsem tady karbonovou skořepinu, a hlavně velmi příjemnou povrchovou úpravu Microfeel, která už na první pohled slibuje jistý kontakt. Povrch není nijak klouzavý, na druhou stranu ale není jako suchý zip. Je tak jasné, že posed bude jistý, bez nechtěného sklouzávání. Nechybí ani ochrana zadní hrany v podobě ochranného potisku, samozřejmě nechybí ani logo a na sedle jsou v pravé i levé části místa vyměkčená gelem, což výrobce dává jasně najevo.

Hned první usednutí mě potěšilo. Byť mám sedlo v provedení wide, a tedy se šířkou 146 mm, nepřipadá mi, že by sedlo bylo nějak široké a pod označením wide si dovedu představit i širší sedlo. A možná bych i širší zvládl, přece jen nepatřím mezi chrty s nízkou váhou. Ale je jasné, že to není vždy o nízké váze, jako spíš o něčem jiném. O tom ale třeba až jindy.


Každopádně na to, že sedlo se svojí hmotností 215, resp. 210 gramů, patří mezi ta lehčí, nijak se to neodráží na komfortu a posed je velmi příjemný. Ta místa vyplněná gelem jsou opravdu znát. Během hodinky šlapání na trenažéru jsem skutečně nepocítil žádný problém. Takže první krátký test zvládlo sedlo na jedničku. Ale to ještě nejsme u konce.

Hodně přes 40 km/h

Další test jsem si nachystal až na jaro, kdy jsem vyrazil na Velikonoční pondělí na rychlou kávu do mé oblíbené kavárny v Luhačovicích. Zase na silničce, ale přece jen trošku jinak. Na kolo jsem si dal hrazdu a chystal jsem se potrápit se na jednom rovném segmentu. Už z logiky je jasné, že pokud “zalehnu” na hrazdu, je posed odlišný. Sedlo jsem posunul dopředu, co to jen šlo, a vyrazil jsem. Už při cestě na kávu jsem si občas na hrazdu zalehl, a byť není sedlo uváděno jako triatlonové, svým ambiciózním popisem univerzálního sedla si zasloužilo to, že ho prostě zkusím i při “hobby” časovkářské pozici.

Kdo si vyzkoušel zalehnout na hrazdu, ví, že zadní část sedla “nepotřebuje”. Samozřejmě to myslím s nadsázkou. Prostě sedím na špičce sedla, což u některých sedel prostě nejde. Tady mi to problém nedělá. Vedle vyměkčené hlavní části je relativně měkká i špička sedla, což má určitě dobrý, nebo spíš nijak extra negativní, dopad na intimní místa. Nejen díky tomuto sedlu jsem si tak na zmiňovaném segmentu korunku nakonec “urval” se sympatickým průměrem 46,2 km/h. Na začátku sezony toto potěší.

Ale ještě než jsem se vydal na tento segment, vozil jsem sedlo chvíli i na gravelu, nebo dokonce na fullu. Na fullu naposledy i teď nedávno, když jsem se vydal na trasu Šela maratonu. I tady bylo sedlo příjemným společníkem a svezení na něm bylo příjemné.


Nezkoušel jsem ho jen já sám

Ale aby to nebylo jen o mně a mém subjektivním pohledu, na chvíli jsem půjčil sedlo kamarádovi Petrovi, který byť má skvělý karbonový bike, je spíš svátečním jezdcem a o to víc trpí na sedle, které na svém kole má. No prostě nemá osezenou… Navíc už asi dva roky řeší, že sedlo vymění a stále hledá to pravé. A právě to byla hozená rukavice. Proto jsem mu nabídl, aby si sedlo na chvíli půjčil a vyzkoušel ho. Petr se párkrát na kole svezl a jeho naprosto laické a prvotní pocity byly velmi příjemné. Když jsem se ho po pár vyjížďkách zeptal na názor na sedlo, přiznal, že na něj naprosto zapomněl. Bylo to tím, že v tu chvíli neřešil starosti s nepohodlným posedem a prostě jen jel a užíval si vyjížďku a na sedlo si vzpomněl, až když jsem se na něj sám zeptal. Takže další test dopadl na jedničku.

V úvodu jsem psal, že nebudu sedlo až tak pitvat, na druhou stranu je minimálně slušnost popsat některé názvy, které najdete nejen na obalu sedla. Tak například označení wide znamená větší šířku sedla, což v podání modelu Allroad znamená hodnotu 146 mm. Oproti klasickému provedení např. u sedla Aspide je sedlo o 14 mm širší, a tedy klasické Aspide je široké 132 mm. Open fit znamená otevřenou konstrukci sedla, což má určitě výhodu ventilace a odvodu vody, na druhou stranu může dojít ke znečištění kraťasů. Carbon Fiber Reinforced znamená “rám” sedla vyztužený karbonovými vlákny. Nejde tedy o doslova karbonovou konstrukci. A taky je tady například povrchová úprava Microfeel, což je umělá kůže.


V nabídce je více variant

A ještě než udělám za testem tlustou čáru, vše podtrhnu a sečtu, připomenu, jaké varianty Allroadu se nabízí. Jsou to celkem čtyři modely, označené jako Dynamic wide, Racing wide, Supercomfort racing wide a vrcholný model Carbon FX wide. První jmenovaný je základní model, který se nabízí za cenu 2 399 Kč, druhý je za cenu 4 099 a oproti předchozímu už nabízí lepší povrchovou úpravu a titanové ližiny třetí, testovaný model nabízí za cenu 4 399 Kč navíc ještě dodatečné polstrování a posledně uvedený model, ten nejvyšší s cenovkou 5 399 Kč nabízí už dokonce i karbonové ližiny a jeho váha je fantastických 147 gramů.

A teď plusy a minusy

Plusy:

  • vysoká míra pohodlí
  • širší konstrukce
  • open fit, a tedy otevřená konstrukce
  • cena v porovnání s konkurencí

Minusy:

  • může, ale nemusí to být open fit konstrukce
  • vyšší pořizovací cena

Co na závěr? Bezpochyby jde o velmi zajímavé sedlo, kde se setkává vysoká míra pohodlí, nízká váha a v neposlední řadě opravdu i univerzálnost. Já osobně tak mohu toto sedlo jen a jen doporučit. Samozřejmě je to ale jen můj subjektivní názor a sedlo, stejně jako některé jiné komponenty, či dokonce celé kolo nemusí vyhovovat všem a je minimálně dobré se poradit např. s někým, kdo se zabývá bikefittingem.

Pokud vás sedlo zaujalo, více informací či nabídku najdete na MTBIKER shopu.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
PetrMazura 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Větu “venku je zima, pořádně se obleč” slýcháme už od dětství asi všichni. A samozřejmě je to pravda. Nikdo se nechce vracet domů promrzlý.
Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Dny se krátí, ale chuť jezdit je pořád. Je však potřeba to trošku vychytat a na cestu vidět. A taky být vidět. Co nás může zajímat při výběru světla nebo blikačky? Pár světel a rozdílů mezi nimi si ukážeme v tomto testu.
Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Zimní cyklistické oblečení je pro ježdění v nižších teplotách nezbytnost. Pokud nechcete mrznout, jsou zimní kalhoty a bunda kousky výbavy, do kterých se určitě vyplatí investovat. Jak se osvědčila Alé Riparo R-EV1?
keyboard_arrow_up