Cannondale Synapse 2022 a SmartSense – totální integrace

Ať už se nám to líbí nebo ne, zavádění různých elektronických senzorů, ovladačů, světel a řazení pokračuje v cyklistice mílovými kroky. Cannondale u svého nového modelu Synapse jde s technologií SmartSense ještě mnohem dál.

Cannondale se nikdy nebál prosazování nových technologií v cyklistice. Ať už se jednalo o konstrukční prvky jako třeba vidlice Lefty, nové standardy středových složení (BB30), nebo o elektronicky řízené tlumení u vidlic. Se SmartSense se opět pouští do nových a neprozkoumaných vod.

SmartSense

SmartSense technologie zapojuje radar od Garminu, se kterým jste se už asi setkali a který informuje cyklistu o zezadu se blížících vozidlech pomocí zvukového znamení a na displeji kompatibilního zařízení pomocí teček symbolizujících blížící se vozidla. Technologie pak dále integruje přední a zadní světlo od Lezyne. Ty jsou spolu s radarem a předním držákem kompatibilním se zařízeními Garmin (například Edge 1030, 830 a dalšími) spojeny bezdrátově a samotná světla a radar pak napájeny centrálním akumulátorem, který pro změnu dodává Garmin pod názvem Garmin Varia Core. Součástí systému je ještě senzor pohybu v předním kole.

Hlavní části SmartSense technologie - světla, radar a centrální akumulátor Garmin Varia Core.
Tím se dostáváme k nabíjení. Jeden akumulátor Garmin Varia Core napájí kompletní systém SmartSense světel a radar a měl by zvládnout napájet zařízení po dobu 5 h ve standardním módu a 2:45 na maximální výkon světel. Navíc je možné Garmin Varia Core použít i jako powerbanku třeba pro dobíjení mobilního telefonu.

V předním kole se ještě nachází senzor pohybu.A celý SmartSense je možné konfigurovat pomocí mobilní aplikace.

Jak to celé funguje?

Pomocí aplikace v chytrém telefonu si jezdec může nastavit různé režimy, jak se SmartSense bude chovat. V jednoduchosti se dá systém popsat tak, že jakmile sednete na kolo (rozpozná Cannondale Wheel Sensor), v závislosti na okolním osvětlení se zapne přední i zadní světlo v daném režimu – světla fungují jako denní i noční svícení. O zezadu blížících se vozidlech pak cyklistu informuje Garmin Varia Radar a zároveň se na blížící se vozidlo rozbliká zadní světlo. Zadní světlo navíc umí fungovat i jako brzdové světlo.

Demontovaný a ...... nasazený akumulátor Garmin Varia Core.

Rozhodovat budou detaily

Jako vlastník a mnohaletý uživatel Garmin Varia Radar, Garmin Varia Light, Garmin Edge 1030 a nemálo dalších ANT zařízení mám ke stávající funkčnosti ekosystému sítě světel, radaru a synchronizace nemalé výhrady. Přesto výhody a pohodlí převažují nad občasnými problémy spojenými se sítí světel. Pokud tedy bude díky centrálnímu napájení a řízení světel celý systém stabilnější a světla výkonnější, pak bude SmartSense dávat velký smysl.

Synapse 2022

Trochu ve stínu představení SmartSense se krčí nový model Synapse. Stále se jedná o starý dobrý patnácti lety prověřený endurace model. Cílí tedy hlavně na pohodlí na dlouhých trasách a ne na boj o každou sekundu v prudkých stoupáních nebo spurtech na cílovou pásku. Právě proto dává u tohoto modelu SmartSense největší smysl. Navíc proti předchozímu modelu se zlepšilo pohlcování vibrací i propružení na nerovnostech, přičemž Cannondale říká, že proti předchůdci je to o celých 8 %. Zároveň výrobce aplikoval zkušenosti s aerodynamickým návrhem u modelu SystemSix, takže ve výsledku dostanete velice rychlé, ale přesto pohodlné kolo.
S pohodlím souvisí i možnost osadit pláště až do rozměru 35 mm (a stále by mělo být 6 mm místa kolem pláště, takže asi bude možné nasadit i širší plášť), přičemž od výrobce dostanete osazeny pláště šíře 30 mm. Zacílení kola na dlouhé jízdy je patrné i díky přítomnosti 4 párů úchytů – 3 páry na spodní a sedlové trubce na košíky na bidony a jeden pár na integrovanou brašničku na horní rámové trubce. Pro snazší život jsou na rámu i úchyty na blatníky.

U nejvyšších modelů najdete pohodlná karbonová řidítka...... a velice rychlá karbonová bezdušová kola KNOT.

Modely a osazení

V nabídce je aktuálně 6 karbonových modelů ve velikostech 48-61 cm. Modely Synapse 1, 2, 3 a LTD jsou vybavené systémem SmartSense a písmena za číslem modelu značí výbavu R (radar), L (světla), E (elektronické řazení). Model Synapse 4 jako jediný postrádá technologii SmartSense. Stejně jako u jiných modelů Cannondale nasadil svoji Proportional Response, což značí pro každou velikost rámu odpovídajícím způsobem upravenou geometrii, konstrukci, tuhost i jízdní charakteristiky související s jinak umístěným těžištěm jezdců různých postav.

Nejvyšší silniční Synapse Carbon 1 RLE...... a na gravel laděný model Synapse Carbon LTD RLE.

  • Synapse Carbon 1 RLE - osazen top semi-wireless elektrickou sadou Shimano Dura Ace Di2 2x12 a 45 mm tubeless ready karbon koly KNOT
  • Synapse Carbon LTD RLE – gravelově naladěný model s elektrickou sadou Shimano GRX Di2 2x11 s bezdušovými karbon koly KNOT jako jednička
  • Synapse Carbon 2 RLE - vybaven elektrickou sadou Shimano Ultegra Di2 2x12
  • Synapse Carbon 2 RL - dostal mechanickou sadu Shimano Ultegra R8000
  • Synapse Carbon 3 L - karbonová „trojka” už přišla o radar, ale je vybavena světly a integrovanou baterií a dostanete ji se sadou Shimano 105
  • Synapse Carbon 4 - nejdostupnější model bez SmartSense a s 10rychlostní sadou Shimano Tiagra

Velice schopně vypadající model Synapse Carbon 2 RLE.

Závěrem

Jestli si někdy už připadáte před vyjížďkou, jako byste měli jet na e-biku, pak vás asi SmartSense osloví. To máte: nabít Garmina, radar, světlo, občas vyměnit baterii v senzoru rychlosti, wattmetru a dobít řazení a teleskopku. Těch věcí, co je třeba hlídat, je už zkrátka hodně. Pro mě tedy směr, kterým se Cannondale s technologií SmartSense vydal, dává smysl. Dobiju jen jeden akumulátor a nemusím už na nic dalšího myslet. Samozřejmě se k tomu přidává další kabeláž, ale tak je to vždy - něco za něco. Přesto vnímám novinku od Cannondale velmi pozitivně jak z hlediska bezpečnosti, tak uživatelské přívětivosti.

A jak to vidíte vy? Líbí se vám integrace zařízení, které už tak vozíte, nebo byste se obešli bez "zbytečné elektroniky"?
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

For Bikes 2024 - výkladní skříň cyklistiky s rozbitou výlohou

For Bikes 2024 - výkladní skříň cyklistiky s rozbitou výlohou

Praha - Letňany, výstaviště, konec března, kola a vše co k nim patří …
Můj rok s elektrickou Ultegrou - všechno, co potřebujete vědět

Můj rok s elektrickou Ultegrou - všechno, co potřebujete vědět

Seznámili jsme se na Vánoce 2021, úvod vztahu byl intenzivní, elektrony létaly vzduchem a rovnou prozradím, že to neskončilo hned při rozbalování.
Video: Představení Cannondale SystemSix Hi-MOD Ultegra Di2

Video: Představení Cannondale SystemSix Hi-MOD Ultegra Di2

Silniční kolo Cannondale SystemSix Hi-MOD Ultegra Di2 se podle samotného výrobce pyšní tím nejaerodynamičtějším rámem na trhu. To sami nedokážeme posoudit, co s jistotou můžeme prohlásit, je to, že kolo patří doslova mezi šperky.
keyboard_arrow_up