Test: Blikačky Gaciron W08J-80 a W08-40A - blikající kostky

S příchodem podzimu pomalu nastává období, kdy se kvůli krátícím se dnům stávají blikačky a světla nedílnou součástí našich kol. Na trhu je nepřeberné množství těchto nočních pomocníků a zorientovat se v nabídce není úplně jednoduché. V dnešním testu si představíme přední a zadní blikačku od výrobce Gaciron, které díky jejich tvaru poznáte na první pohled.

V případě přední blikačky se jedná o model Gaciron W08J-80 a zadní blikačka má modelové označení W08-40A. Vzhledem k tomu, že konstrukčně jsou blikačky totožné a liší se pouze barvou, je recenze obou blikaček shrnuta do jednoho článku.


První pohled a zpracování

Blikačky dostanete zabalené v plastovém blistru. Uvnitř se kromě samotné blikačky s gumovým držákem nachází i nabíjecí micro USB kabel. Nic víc ostatně ani nepotřebujete. Na první pohled na blikačkách zaujmou dvě věci. První z nich je jejich tvar v podobě jednoduché krychle bez jakékoliv snahy o narušení linií. Vzhled je záležitostí ryze subjektivní, ale popravdě řečeno, mně osobně se vůbec nezamlouvá. Zvlášť když jsem Gaciron postavil vedle konkurenčních výrobků Moon Orion a Sigma Blaze. Rozměry blikaček Gaciron jsou shodné pro přední i zadní, a to 40 x 40 x 22 mm.

Porovnání rozměrů Gacironu s konkurenčními výrobky.
Druhou věcí, která upoutá vaši pozornost, bude bezesporu reliéf krycího skla. Pokud vám připomíná odrazku, pak se nepletete. Krycí sklo připomínající odrazku najdete i u Moon Orion, ale po ozáření uvidíte mezi blikačkami Moon a Gaciron rozdíl - Gaciron se rozzáří, Moon ani trochu. Takže odrazka, resp. tvarování vnitřních odrazných jehlanů, je u Gacironu plně funkční a neplní jen okrasnou funkci jako u Orionu. A právě funkce odrazky může pro někoho být hlavním důvodem k pořízení těchto blikaček.

Odrazná plocha je u přední i zadní blikačky plně funkční a po osvícení se rozzáří (na fotce jsou blikačky vypnuté a vyfocené s bleskem).

Zpracování blikaček je někde ve středu pomyslné stupnice. Jsou sice celoplastové, ale plasty působí na omak solidním dojmem. Ani po detailnějším průzkumu nenajdete žádné otřepy či další vady na plastových výliscích. Dokonce i přivaření sklíček k tělesu je rovnoměrné, což ani zdaleka nebývá pravidlem.

Plastové díly jsou zpracovány kvalitně a pěkně lícují.
Méně nadšený jsem už byl z nabíjecího konektoru a jeho krytky. Nabíjení probíhá pomocí micro USB konektoru, v dnešní době bych už raději viděl konektor USB-C. Rovněž gumová krytka mě příliš nenadchla, protože působí takovým lehce fórovým dojmem a na svém místě drží spíše silou vůle. Nicméně svůj účel plní, jízdu v dešti blikačky přežily bez problémů.

Krytku nabíjecího micro USB konektoru bych si dokázal představit zpracovanou trochu lépe.

Plusový bod obě blikačky dostávají za možnost uchycení pomocí klipu, který výrazně zvyšuje univerzálnost využití. Blikačky tak můžete zaháknout za poutko na podsedlové brašničce, na batohu apod. Pomocí klipu blikačky drží i v dodávaných gumových držácích sloužících k uchycení na řidítka a sedlovku. Držáky v podstatě simulují poutko, takže klip blikačky do nich pouze zasunete a je upevněno. Tento způsob uchycení je jednoduchý a překvapivě i dostatečně pevný, vytřepání blikačky se bát nemusíte.

Blikačky díky klipu můžete zaháknout, kam si usmyslíte, drží pomocí něj i ve svých gumových držácích.

Gumové držáky pro přední a zadní blikačku jsou na první pohled totožné, ale liší se v jednom detailu - držák zadní blikačky má klínový průřez, který po umístění na sedlovku blikačku částečné srovnává kolmo k zemi. Při montáži na sedlovku pozor na orientaci držáku, ať si blikačku naopak neskloníte více k zemi.


Gumové držáky přední a zadní blikačky jsou lehce odlišné - zadní má klínový průřez.
Plastová spona na držáku má zajímavý detail v podobě zpětného háčku, kterým si při upnutí jednak uchytíte odstávající gumový pásek a jednak dobře poslouží i při odepínání blikačky, kdy nemusíte zápasit s kluzkým gumovým páskem, který není za co pořádně chytit. Háček by mohl být o něco širší, aby se v oku gumového pásku zamezilo jejímu bočnímu posuvu, ale to už je opravdový detail.


Praktický zpětný háček uchycuje nadbytečnou část gumového pásku a usnadňuje sundání držáku ze sedlovky či řidítek.
Ovládací tlačítko je gumové, lehce vystouplé nad tělo blikačky a má při stisku poměrně jasnou odezvu. V celoprstových rukavicích je ale ovládání trochu nejisté, tlačítku by prospěla větší výška nad okolním povrchem.

Ovládací tlačítko je lehce vystouplé, v celoprstových rukavicích je ovládaní trochu nejisté.

Blikání, výdrž, nabíjení a praktické poznatky


Parametry LED, množství režimů i výdrž mají přední a zadní blikačka odlišné, proto se teď budu věnovat každé blikačce zvlášť. Jeden rozporuplný prvek ale mají společný. Tím prvkem je funkce automatického vypnutí a zapnutí. V případě, že rozsvícená blikačka zaznamená zastavení, po dvou minutách sama zhasne. Při pohybu se zase automaticky okamžitě rozsvítí. Je to velice užitečný pomocník při odstavení kola například ráno před prací v kolárnách. I když zapomenete blikačku vypnout, odpoledne vás nepřekvapí vybitá baterie. Při stání na křižovatce se nemusíte bát samovolného zhasnutí blikaček, protože pohybový senzor reaguje i na opravdu drobné pohyby (pro představu - při odložení blikačky na stůl stačilo lehce drcnout do stolu a blikačka se rozsvítila). Ovšem pokud kolem opravdu nebudete hýbat, blikačka zhasne i v této situaci. Kdyby blikačky samy zhasly třeba až po pěti minutách, měl bych z této funkce příjemnější pocity.
Totožný je rovněž způsob ovládání - delší stisk tlačítka znamená zapnutí blikačky, krátkými stisky měníte režimy a dlouhým stiskem blikačku vypnete. Při dosažení zbývající kapacity akumulátoru 20 % začne blikat červená LED pod ovládacím tlačítkem a informuje, že brzy bude nutno blikačku připojit k nabíječce. Tato LED ale za provozu není moc viditelná, a to zejména u zadní červené blikačky.

Jednotlivé režimy blikaček a výdrž akumulátoru jsou uvedeny na balení.
Zastavím se ještě u boční viditelnosti, ta je stejná pro přední i zadní blikačku. Kvůli plochém krycímu sklu je boční viditelnost v podstatě nulová, světlo do boku vyvazuje pouze tenká ploška odpovídající tloušťce krycího skla.

Boční viditelnost nepotěší, je v podstatě nulová.

Přední Gaciron W08J-80:


Viditelnost obstarává jedna vysoce svítivá LED se světelným tokem maximálně 80 lm, což je dost na to, abyste byli vidět i za dne. Napájení zajišťuje integrovaný 700 mAh Li-Ion akumulátor. Blikačka má celkem 5 různých režimů svícení - stálý svit 80 lm, stálý svit 40 lm, silné blikání, slabé blikání a denní režim. Na fotce výše můžete vidět výdrž akumulátoru v jednotlivých režimech.

Nabíjení probíhá pomocí micro USB konektoru a je signalizováno červeně blikající LED pod vypínačem. Jakmile je nabíjení dokončeno, červená indikační LED přestane blikat a trvale svítí. I během nabíjení můžete blikačku využívat, ale k dispozici je pouze jeden režim - slabší blikání.

Nabíjení je signalizováno červeným blikáním pod vypínacím tlačítkem.
V praxi jsem ze všech nabízených režimů využíval jeden až dva. S přehledem nejčastěji jsem měl zapnutý režim denního blikání (Daytime Flash), který mi připadá jako velice dobře použitelný za všech podmínek, protože kombinuje nepravidelných šest rychlých 40 lm záblesků doprovázených jedním postupně vyhasínajícím 80 lm zábleskem. Díky směrovanému světelnému kuželu a světelnému toku 80 lm se blikačka v režimu stálého svícení dá použít i jako nouzové světlo na dojetí. Samozřejmě to platí pro opatrnější jízdu především po zpevněném povrchu. Režim, který bych úplně zrušil, je silné blikání (High Flash). Je to v podstatě klasické strobo známé z čínských svítilen, které je pro protijedoucí a ostatně i pro samotného jezdce krajně nepříjemné.

Přední blikačka se dá použít i jako světlo pro nouzové dojetí za tmy.
Bohužel tento Gaciron patří mezi blikačky, které při jízdě oslňují i jezdce samotného. Vinu na tom nese čiré sklíčko pokrývající celou čelní plochu (po obvodu chybí ohraničení neprůhledným plastem), navíc je oslnění podpořeno lámáním světla o jehlany plnící reflexní funkci. Řešení je ale jednoduché - přelepení horní hranky černou lepící páskou případně začernění fixem.

Při jízdě světlo vyvázané krycím sklem oslňuje i samotného jezdce.

Zadní Gaciron W08-40A:


V zadní blikačce najdeme také pouze jednu vysoce svítivou LED, tentokrát se světelným tokem maximálně 40 lm. Napájení zajišťuje stejně jako u přední blikačky integrovaný 700 mAh Li-Ion akumulátor. Zadní blikačka má dokonce šest různých režimů - tři úrovně stálého svícení a tři režimy blikání.

Stejně jako u přední blikačky je nabíjení signalizováno blikající červenou LED pod vypínačem, která po plném nabití začne plynule svítit. Během nabíjení je opět dostupný režim slabšího blikání.

Podobně jako u přední blikačky hodnotím i režimy - využíval jsem takřka výhradně denní blikání. Tři úrovně stálého svícení a tři blikací režimy mi připadají zbytečné. Bohatě by mi stačil jeden režim stálého svícení, jeden nepravidelný režim (reprezentován režimem Daytime Flash) a jeden úsporný režim (reprezentován režimem Low Flash). Všechny ostatní režimy považuju za nadbytečné.

Přední i zadní blikačky jsou bez problémů viditelné i během dne.

Klady:

  • vysoká svítivost a solidní výdrž
  • integrovaná odrazka
  • uchycení pomocí klipu

Zápory:

  • zbytečně velké množství režimů
  • špatně držící krytky USB konektorů
  • micro USB konektor

Závěrečné zhodnocení


Gaciron W08J-80 a W08-40A pro mě byly rozporuplnými blikačkami. Na jednu stranu mě potěšilo slušné zpracování, funkce odrazky a solidní svítivost i výdrž. Na druhou stranu zde máme na můj vkus až příliš velké množství blikacích režimů, rozporuplný chytrý režim vypínající blikačky už při dvouminutovém stání a taky mému oku nelahodící tvar blikaček, na moderních kolech blikačky působí tak nějak nepatřičně. Ale vzhled je subjektivní záležitost a jinému se ryze účelný tvar blikaček může líbit. Díky zmíněným odrazkám a snad i tvaru si blikačky dokážu velice dobře představit na městských kolech, ale svůj účel perfektně splní kdekoliv, pevně drží i při jízdě v terénu. Cena blikaček v době testu byla u prodejce led-expert.cz 499 Kč za kus, případně 899 Kč za sadu přední a zadní blikačky. Plusem je rovněž fakt, že na testované blikačky led-expert poskytuje nadstandardní tříletou záruku.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Dny se krátí, ale chuť jezdit je pořád. Je však potřeba to trošku vychytat a na cestu vidět. A taky být vidět. Co nás může zajímat při výběru světla nebo blikačky? Pár světel a rozdílů mezi nimi si ukážeme v tomto testu.
Světla - vidět a být viděn je základ bezpečnosti PR článek

Světla - vidět a být viděn je základ bezpečnosti

Jako přilba patří na hlavu, na kolo patří světla. Zvlášť tehdy, jezdíte-li po silnicích s provozem nebo v „městské džungli“. Potřebujete je? Můžete vybírat u nás.

Garmin Varia UT800 - výměna akumulátoru

Garmin Varia UT800 - výměna akumulátoru

Přední světlo Garmin Varia je na trhu již několik let, a pokud ho používáte často, baterie ztrácí kapacitu. Následující text je návodem na výměnu a vlastně i upgrade akumulátoru na vyšší kapacitu.
keyboard_arrow_up