Atherton AM150

Přidat foto

3D tisk + karbon – postup výroby a osazení https://www.youtube.com/watch?…

(vloženo 19.1.22)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Ondra P.2
Ondra P.2

21.1.22 08:21

Dávám palec hore jednozančně, není to žádná Čína… už jen proto bych si to koupil

Reagovat
carlos1
carlos1

20.1.22 16:05

kdyby byly prachy, okamzite bych si objednal ram, rovny trubky jsou parada

Reagovat
Breakpain
Breakpain

20.1.22 13:53

Určitě je to zajímavé a na vývoji makaj :-). Ale pokaždé, když to vidím, mi to evokuje spojené lešenářské trubky :-) …

Reagovat
krabica
krabica

19.1.22 22:29

taky mě překvapilo, kolik je s těma mufnama ještě manuálního ******…

Reagovat
jkcz
jkcz

19.1.22 21:31

Easyrider: je to me tam taky uzemnilo, napred hitech technologie a pak mlaceni kladivem :)

Reagovat
Radek A. S.
Radek A. S.

19.1.22 20:31

midlander, zdyn: Třeba použít zbylý prášek pro necertifikované tisky – něco, na čem nemusíš garantovat vše jako pro aeroprůmysl …Třeba přidružená výroba komponentů na kolo :-)

Reagovat
easyrider
easyrider

19.1.22 20:25

Tak jsem to shlídnul. Ta příprava mufen je teda strašnej oser. Pořád je to takový dost „na koleni“. K tý hyper technologii bych so dokázal představit ještě něco víc než pneumatický kladivo a kombinačky…

Nicméně začátek videa, kde lítá ten laser a začíná vznikat tvar a k tomu ten hudební podkres, měl jsem pocit jako když sleduju Blade Runner :)

Reagovat
Atilla
Atilla

19.1.22 19:42

Po tomhle slintám už od začátku.

Reagovat
midlander
midlander

19.1.22 17:04

Zdyn: Jak je to s recyklací zbytků u 3D tisku titanu? Ten zbylý prášek lze znovu použít? A co všechny ty odštěpky?

Reagovat
Georrge
Georrge

19.1.22 16:51

Spoje jsou vždycky problematické, ať už jde o spoj svařovaný, lepený nebo na karbonu z formy. Pokud spoj není udělaný správně, může prasknout nebo se rozdělit. Ten karbonový navíc vyžaduje velmi drahou formu, která neumožňuje custom geometrii.

3D tištěný titan sice není tak pevný, jako klasický titan, díky 3D tisku ale umožňuje lepší „hospodaření“ s materiálem, je ho tedy více tam kde má být a méně tam, kde být nemusí. 3D tištěný díl tedy ve výsledku může být pevnější a zároveň lehčí než díl vyrobený frézováním (např. 3D tištěné brzdové třmeny Bugatti apod.).

Cena je zatím vysoká, otázka kam dokáže klesnout. Ona i cena výroby karbonových rámů nebude klesat do nekonečna, protože pořád ta výroba vyžaduje drahé formy a spoustu ruční práce, která se nedá nahradit automatizací (nebo jen velmi těžko).

Reagovat
easyrider
easyrider

19.1.22 15:46

roud
roud

19.1.22 15:15

Zdyn – děkuji to je přesně to co mě zajímalo :)

Reagovat
Zdyn
Zdyn

19.1.22 15:11

roud: Materiál po 3D tisku (kov) je velice homogení. Necháváme tisknout tělesa pro hydraulické rozvaděče do letadel (Al slitina).

Ohledně atestů a pod je to komplikovanější. My třeba vyžadujeme atest k tiskovému materiálu (prášku), report z tiskového procesu (teploty, časy, že nebyl tisk přerušen,…) dále report z následného tepelného zpracování, s každou tiskovou dávkou se tisknout vzorky na tahové zkoušky, takže také protokoly z tahových zkoušek a také CT (rentgen) každého kusu a tisknou se i vzorky na metalografické výbrusy. Přičemž tiskový materiál se nesmí používat recyklovaný a s každou tiskovou dávkou nové filtry.

Hotové kusy pro obrobení se ještě podrobují nadstandardním tlakovým zkouškám před samotnou montáží přístrojů.

Samotný tisk trvá třeba i 14dní nepřetržitého procesu.

Reagovat
Zdyn
Zdyn

19.1.22 14:53

Cyklista86: To rozhodně netvrdím. Svar má také řadu nevýhod a nedobrých vlastností.

Reagovat
logoman
logoman

19.1.22 13:52

mirorek2. Ajo jo tak to je aspon neco, ale to umi i nicolaii, ne? Ja uz vim proc se mi to tak nelibi, si pri pohledu na to vzpomenu na tohle … (ja vim ze tohle je vic hightech, ale proste to tam vidim :D …)

http://www.rollpa.cz/…y-z-produkce

Reagovat
Fran-tic
Fran-tic

19.1.22 13:48

SLM je technologicky a hlavně konstrukčně zajímavá. Nevýhodou je, ze se kombinují vady ze slévárenství a svařování. Na VUT jsme měli projekty i pro letecky průmysl cca 5 let zpět. A byli to oceli, titanove a hliníkové slitiny. Prášky na míru oblasti použití…viděl bych v tom budoucnost speciálních aplikaci. Pevnosti byly vždy o něco nižší, ale nejhůř dopadaly únavove vlastnosti s dlouhodobějším cyklovanim :)

Reagovat
kOmE
kOmE

19.1.22 13:46

roud: tady se asi atest dělá na výtisku.

Reagovat
roud
roud

19.1.22 13:43

TJK – díky neměl jsem možnost to zatím videt naživo ale je pravda že pokud se to může prosadit v letectví tak to Maj učíte nějak ošéfované jen by mě ještě zajímalo jak dokládají materiál z kterého je to vyrobené atest na prášek?

Reagovat
krabica
krabica

19.1.22 13:38

orm> ještě bych k tomu přidal 3D romka, ten taky mele většinou to samé… :-)

Reagovat
orm
orm

19.1.22 13:26

@miťo: Obcas byste si s Ciem mohli podat ruce v neschopnosti opustit myslenku :-).

Reagovat
TJK
TJK

19.1.22 13:11

Roud: neni neboj, ma to extremne vysokou homogenitu, ono ale taky zalezi jak to programujes.

Velka masa materialu je delana „vostinovou“ nebo „prickovou“ formou, tzn je to vyztuzene ale nevyplnene.

Pokud ti jde o homogenitu steny jako takove, tak je ro jednolity material bez zasadnich vad, neco jako dobre udelany pajeny / svarovany spoj.

Reagovat
miťo
miťo

19.1.22 13:09

Já bych se toho lepení nebál. Shimano ukazuje, jak třeba „zvládlo“ lepený silniční kliky. Přinejhorším ti řeknou, že jezdíš v nevhodném klimatickém pásu ;-)

Reagovat
my_dudesty
my_dudesty

19.1.22 12:59

Díky, našel jsem na to ještě nějaké video, kde je to pěkně vidět – YT

Reagovat
roud
roud

19.1.22 12:52

Zdyn – osobně by mě zajímala defektoskopie u 3d tisku nevěřím že to na rtg nevypadá jak cedník ale třeba se pletu :)

Reagovat
jkcz
jkcz

19.1.22 12:49

hovado_cz: covece s tou znicenou trubkou nevim. Kdyz vidim to video, jak je to napresne napasovane, tak vymenit treba spodni ramovou trubku muze znamenat nutnost vyriznuti i horni, protoze me to proste nepusti ji tam vsadit.

Reagovat
cyklista86
cyklista86

19.1.22 12:49

Zdyn rikas neni nad svarene trubky.. :)

Reagovat
Zdyn
Zdyn

19.1.22 12:33

Kubula:

obecně tištěné materiály (týká se kovů i plastů) mají nižší pevnostní parametry, než při standardní výrobě.

Stále se to zlepšuje, ale na stejné hodnoty (pevnost, tažnost) zatím principiálně dostat nemůže.

Reagovat
mr.antik
mr.antik

19.1.22 12:29

Pěkný, pro drahou malosériovku fakt zajímavá technologie, jak vyrobit hitech rám v custom geometrii, ale že by to mělo v něčem cenově/vlastnostma konkurovat bych se fakt nebál.

Reagovat
KUBULA
KUBULA

19.1.22 12:27

Tak jsem to zkouknul celé a je to super. Líbí se mi to. Když vidím jak je to sesazené a zalepené tak se toho vůbec nebojím. Věřím že to rupne všude jinde jen ne ve spojích. Někde jsem četl že titan z 3D tisku není tak pevný jako při klasickém zpracování, ale myslím že i tak je to dostatečné. A cena není v porovnání s běžnou seriovkou zase tak jinde.

Reagovat
kOmE
kOmE

19.1.22 12:10

Velikost si tam nejde snad každý.

Reagovat
roud
roud

19.1.22 12:08

V článku píši 22 velikosti ;)

Reagovat
jIrI___
jIrI___

19.1.22 12:02

my_dudesty: Přesně jak píšeš. Ta technologie má zkratku tuším SLM a v bližších detailech je celkem zajímavá.

Reagovat
mirorek2
mirorek2

19.1.22 11:48

to je jen výcuc těch větších velikostí

Reagovat
mirorek2
mirorek2

19.1.22 11:46

logoman: specialní geo nemá Na míru ti to nepřipadá dost speciální?

Reagovat
krabica
krabica

19.1.22 11:24

my_dudesty> Jo, vypadá to tak.

Reagovat
Sinpa
Sinpa

19.1.22 11:24

my_dudesty
my_dudesty

19.1.22 11:15

Ten tisk titanu – to funguje tak, že ten stroj tam při každé iteraci nahrne titanový prášek a ty lasery ho roztaví jen na určených místech a tím ho spojí s předcházející vrstvou? Přičemž celá podložka s každou další vrstvou klesá, že?

Reagovat
kubad
kubad

19.1.22 11:13

jak už psal Zdyn spoje bych se nebál, teoreticky to udrží nesmysl a vydrží – jediný problém je tady technologická nekázeň

jinak rám proč ne, nebo pro jo :D to už je věc jiná :D

Reagovat
hovado_cz
hovado_cz

19.1.22 11:11

Roud, další výhodu bych viděl v tom, že když robiješ trubku tak ti ji budou schopni vyměnit. Jinak taky nemam v lepení moc důvěry (ale jde asi čistě o blbej vnitřní pocit)

Co se týče 3D tisku titanu to mi přijde taky jako scifi od tý doby co jsem viděl 3D tisk patek u Festky :)

Reagovat
roud
roud

19.1.22 10:59

roud
roud

19.1.22 10:52

Honza – mám obavu že ty tištění díly nebou nic levného nemluvě o tom kolik na nich bude práce s očištěním frézováním atd. :(

Reagovat
Honza03
Honza03

19.1.22 10:51

Pedro404: Ok, tak to by asi vysvětlovalo že jim to drží. :) Tím zároveň padá jakákoliv cenová výhoda. Ale i tak zajímavý.

Reagovat
Pedro404
Pedro404

19.1.22 10:49

Honza03: Ty tištěný díly jsou z titanu.

Reagovat
Honza03
Honza03

19.1.22 10:47

Tak teoretická výhoda této technologie je že pokud by to někdo rozjel ve velkým tak by to dost zásadně mohlo cenou konkurovat celohliníkovým rámům, osobně bych se trochu bál že ty hliníkový části můžou popraskat, ale zase by mohli být celkem jednoduše vyměnitelný.

Jinak je fajn že to dostali tak daleko a fandím jim.

Reagovat
Zdyn
Zdyn

19.1.22 10:39

TJK: stěna 1,5 mm lepená na tupo? To je nesmysl. kde jsi to viděl? Takový spoj nemůžeš rozumně zatížit.

Reagovat
Zdyn
Zdyn

19.1.22 10:37

cyklista 86: lepidlo s karbonem nijak nereaguje. U karbonu je výhoda v tom, že lepidlo má povětšinou stejný základ (epoxid), jako je matrice karbonu (epoxid), tudíž obvykle není problém s adhezí. Na straně kov / lepidlo je trochu větší náročnost přípravy povrchu a také musí být lepidlo vhodně voleno. To ale nebývá problém.

Určité potíže dělá u lepených spojů karbon / kov různá tepelná roztažnost obou materiálů, dále pak případná koroze kovu nebo různá tuhost karbon / kov – typicky problém softailů cannondale.

Je-li spoj správně nadimenzován a technologicky proveden (často největší problém), tak má obrovskou pevnost a životnost.

Reagovat
kandik psi zub
kandik psi zub

19.1.22 10:13

cekal bych horsi cenu za takovou kosmo technologii.....

Reagovat
Jenda_T
Jenda_T

19.1.22 10:06

Souhlas s krabicou.

je docela škoda, že vynechali ve videu docela náročnou a zdlouhavou část procesu, kde musej každej obrobek vzít na cnc a tam ho doobrobit – závity, sedla pro ložiska, atd atd, což není taky jen tak.

Ale věřím že výsledek musí být super.

Reagovat
krabica
krabica

19.1.22 10:01

roud> Přínos je v tom, že ti celkem jednoduše udělají kolo na míru…

Reagovat
KUBULA
KUBULA

19.1.22 09:54

Karbon do spojek se na kolech lepí už od 80. let takže já bych se toho úplně nebál. Rozlepený Scalpel je to samé jako Cioran-m s Festkou a miťo s klikama shimano.

Reagovat
roud
roud

19.1.22 09:50

TJK – samozřejmě že doba pokročila např. z cannondalu se stala čínská konfekce s pochybnou kvalitou :D Jinak samozřejmě že dnes to lepení je na vyšší úrovni ale nevidím v téhle konstrukci přínos oproti dnešním celokarbonovým produktům :)

Reagovat
TJK
TJK

19.1.22 09:44

Roud: u Scalpela byl imho druhy problem ze to byl softail, tam je pak dalsi namahani spoje silama na pruzeni.. u klasickeho odpruzeni (pokud neni zadreny) by to melo byt vyrazne lepsi. A pak se i posouva kvalita merialu lepeni… pokud se dneska lepi 1,5mm stena natupo na ramu a drzi to samo o sobe bez dalsich cepu nebo sroubu, tak si myslim ze to lepeni bude dnes vyrazne lepsi nez drive..

samozrejme tam muze byt nejake „ale“ ktere ted nikdoi z nas nevidi

Reagovat
logoman
logoman

19.1.22 09:43

Kdyz chce clovek neco jinyho proc ne, ale jinak v tom nic moc nevidim. Geo to zadnou specialni nema, vaha taky ne. Ani to nevypada nijak extra. Asi bych radsi nicolaie, chtit nejakou specialitu …

Reagovat
depresy
depresy

19.1.22 09:42

Blíží se doba, kdy mě budou předjíždět vytištěný kola osazený Microshiftem, S-Ride, … smutné.

Reagovat
jIrI___
jIrI___

19.1.22 09:23

Na tu první půlku radost pohledět.

Reagovat
roud
roud

19.1.22 09:22

Cyklista 86 – já jsem měl 3× scalpela na dvě půlky vždycky výměna za nový rám jinak samozřejmě jsou I jiné značky které s touhle technologií měli problémy :/

Reagovat
mirorek2
mirorek2

19.1.22 09:15

Zrovna u nich nemám strach, krásné kolo a top technologie

Reagovat
kOmE
kOmE

19.1.22 09:08

cyklista86: jezděj na tom už několik let, během kterých se na tom ladilo kde co, odjeto to má x závodů světového poháru, Hardline a milion jízd v Dyfi parku. Prý jsou to hodně dobrá kola.

Reagovat
cyklista86
cyklista86

19.1.22 09:03

roud zajimave ze to lepidlo to kolo udrzi pohromade. :) Kdyz to je karbon spojeny s karbonem tak to beru. Bo to lepidlo zreaguje s tim karbonem pokud to chapu dobre a spoji se to fakt fest, ale karbon a kov. TO fakt nijak nemeni vlastnosti treba ve velkem vedru nebo naopak mrazu? No mel bych problem tomu verit, ze se to nerozlepi pri doskoku. :D

Reagovat
cyklista86
cyklista86

19.1.22 08:44

Divat se na ten 3D tisk to je pro me asi to same jako kdyby se nekdo z roku 1950 dival na nekoho ze smartphonem. Dobrej ulet..

Reagovat
roud
roud

19.1.22 07:57

3D tisk super ale rám lepenej do spojek ze dvou druhů materiálu bych už v životě nechtěl :/

Reagovat

Další galerie z kategorie

marecej 0
esmo 6
Radus 3
depresy 25
Environmentalist 1
TJK 10