Můj 10 let starý Šírer 901 už šel do důchodu a tak jsem asi půl roku poctivě vybíral nové aero kolo. Jako první mi padl do oka Giant propel, který hodně útočí cenou a navíc v ceně duální wattmetr. Pak se mi navýšil mírně rozpočet a do finálního výběru se mi dostal právě Specialized Venge pro a Trek madone slr 7 .Obě kola jsem si projel a oboje parádní kola.Trek je hezčí, díky odpružení pohodlnější ale zase o dost dražší. Kola opravdu dost vyrovnaný a tak rozhodla cena a následné další služby. Volby určitě nelituji. Mám za sebou teprve 2 jízdy, ale ten rozdíl je neskutečný.Ta lehkost jízdy předčila mé očekávání.
(vloženo 27.9.19)
Značka | Specialized |
Model | Venge pro |
Modelový rok | 2020 |
Velikost | 61 |
Hmotnost | 7,9 |
Rám | FACT 11r carbon, Rider-First Engineered™, Win Tunnel Engineered, internal electric only cable routing, OSBB, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc |
Vidlice | S-Works FACT 11r carbon, 100x12mm thru-axle, flat-mount disc |
Kliky | Shimano Ultegra R8000, HollowTech 2, 11-speed, 52/36T |
Středové složení | Praxis, BB30 for Shimano |
Přesmykač | Shimano Ultegra Di2 R8050, braze-on |
Řazení | Shimano Ultegra Di2 R8050, GS medium cage |
Převodník | 52/36T |
Kazeta | Shimano Ultegra R8000, 11-speed, 11-30t |
Řetěz | Shimano Ultegra, 11-speed |
Náboj přední | DT Swiss 350 internals |
Náboj zadní | DT Swiss 350 internals |
Brzda přední | Shimano Ultegra R8070, hydraulic disc |
Brzda zadní | Shimano Ultegra R8070, hydraulic disc |
Brzdové páky | Shimano Ultegra |
Ráfek přední | Roval CL50 Disc, carbon, tubeless-ready, Win Tunnel Engineered, 50mm depth, |
Ráfek zadní | Roval CL50 Disc, carbon, tubeless-ready, Win Tunnel Engineered, 50mm depth, |
Pedály | SHIMANO Ultegra PD-R8000 |
Řídítka | S-Works Aerofly II |
Představec | Venge integrated stem, 6-degree |
Sedlo | Power Expert, 143mm, nylon base, synthetic leather, hollow titanium rails |
Pláště | S-Works Turbo, 120 TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x26mm |
Pekny Venge! a na 61 velikosti to nevypada spatne! a taky dost solidni vaha u tyhle vybavy!je to raketa,Madone je pekny stroj ale hadam by to bylo minimalne o kilo tezsi v tyhle velikosti,ale zas bys na to moh dat mechanickou sadu.....
To druhý je trochu opravený – takže jakože víc správně. :)
A navíc – věci se mění. Pokud se převodů týče, asi nejvíc závisí na somatotypu cyklisty, jeho dispozici a ne ne momentální převažujíci konvenci. Fausto Coppi ujížděl ve vysokých horách všem ostatním na o hodně těžší převod, než měli všichni, Charly Gaul o pár let později na o hodně lehčí (než měli všichni).
Oblouky se jezdily krz aerodynamiku napřed úzké, pak krz dýchání široké, pak zas krz aero spíš úzké. Kola byla (v mezích, daných stávajícími technologickými možnostmi) lehká, pak (na přelomu let devadesátých) zase těžká, pak zas lehká a teď zas (relativně) těžká, ale zato „aero“ a s kotoučovýma brzdama.
No. :)
A navíc – věci se mění. Pokud se převodů týče, asi nejvíc závisí na somatotypu cyklisty, jeho disspozicí hna ne momentální převažujíci konvenve. Fausto Coppi ujížěl ve vysokých horách vše ostatním na o hodně těžší převod, než měli všichni, Charly Gaul o pśr let později na o hodně lehčí (než měli všichni).
Oblouky se jezdily krz aerodynamiku napřed úzké, pak krz dýchání široké, pak zas krz aero spíš úzké. Kola byla (v mezích, daných stávajícími technologickými možnostmi) lehká, pak (na přelomu let devadesátých) zase těžká, pak zas lehká a teď zas (relativně) těžká, ale zato „aero“ a s kotoučovýma brzdama.
No. :)
Fuj to je ale hnusně bakelitové.
Třeba mu to (Hogymu) tak vyhovuje. Snahu o co nejplynulejší odstupňování taky docela chápu, i když si taky myslím, že do vysokwjch hor by mohly být převody opravdu lehčí.
Na druhé straně – jeho letech jsem jezdil 52 nebo 53/12–23 (a objel s tím takto kromě jiných třeba i první, tehdy stoosmdesátikilometrovej Dolomitskej maraton). No, při těch následujících byla už vzadu 25. :)
Dnes už samozřejmě jezdím ve svým věku velmi pomalu a dost lehkej převod, ale kompakty na kole pořád nemám.
A pokud se týče výkonnosti dotyčného v kopcích, možná lépe se s ním nejprve někde svézt. :)
Napadala (hlavně Hogyho, asi to je amatérský mistr světa bez empatií) vás taky situace, kdy člověk tráví třeba v alpách víc týdnů a chce si kopce aktuální den vyjet i víc v klidu a nejde prostě ty kopce jen nějak vyjet? Tyhle elitářský a dogmatický pohledy fakt „miluju“
Hogy: No, i v těch Dolomitech se pár brdků najde, kde je vhodnější mít na kole něco lehčiho. Z těch notoricky známých třeba San Pellegrino od Falcade, Tre Cime di Lavaredo…
Já naposled litoval převodu 39/27 asi tři roky zpátky. Třetí den v těžkém zápřahu a po 190 km pod stálém protivětru na 190. km kopeček 1 km a 18%. Nijak nepotěšilo. Zas proč vozit převody, na úkor odstupňování (na to jsem zas citlivý já), které použiju jednou do roka, či popřípadě vůbec (to bude tady případ dvou největších pastorků). Ale tutady (Šumava, Slavkovský les atd) pořádné kopce nejsou a Dolomity, kde se jinak vyskytuji, taky nejsou převážně žádný extrém. A pokud je tohle kolo stavěné na rovinky, tak je tohle pro mě opravdu 8s sada.
Já jel poslední maraton v Salzburku před pár lety a ani nechci psát, kolik ženských si tam se mnou jaksi – vytřelo…
Mrknul jsem na výsledky Marmotte Alpes z 2018, kdy jsem to jel, a první ženská dojela víc než půl hodiny přede mnou: VAN DER MOEREN ILS v čase 6:28 (je to měřeno bez sjezdu z Glandonu), já 06:57, první ženská v mé věkové kategorii 50–59 dojela cca 3 minuty za mnou. Takže jo, jezdí jim to :-)
Kdysi na maratonech končivala nejrychlejší holka tak půl hodinu za náma. A to i když to jel jako jednou coby trenink německej repre manšaft. Bylo to, pravda, na 250 km.
Ale od té doby se ty holky nějak strašne zlepšily, nebo co… :))
Byl jsem tenkrát docela překvapený z tý holky, která mě v jednu chvíli i ujela (nahoře jsem byl jen o pár sekund rychlejší než ona, ona vyhrála v ženské kat.). Nejsem od nás zvyklý, že by se mnou amatérský závodnice držely v kopci moje max. tempo, ale místní cyklisti a cyklistky převážně z Grenoblu a okolí to v kopcích holt umí – a je to pochopitelný, když mají 15km i delší aplský kopce hned za městem.
Jojo, motáš to tam pěkně! :)
Zapomněl jsem se zmínit o mém kompaktu, to je oproti klasice samozřejmě velký rozdíl. Je to už hezkých pár let, co jsem zjistil, že 53 je pro můj styl prostě zbytečně moc a že je na trhu compact. Přechod na kompakt byl velká změna a lehký nejtěžší 50×12 mně nevadí, ani při rychlé jízdě ve skupině, utočím to. Vzpomínám akorát na loňský sjezd z Lautaretu při grand fondo Marmotte, kdy mě skupina málem ujela při hodně rychlém sjezdu, protože mi chyběl těžší převod, ale nakonec jsem to taky utočil a uvisel jsem. Je ale fakt, že jezdím celkově hodně frekvenčně (viz video https://www.youtube.com/watch?… 5 min. 14 s, číslo 70, první ve skupině v dresu Alé) A co se týká časovek, ano, všiml jsem si taky, že to mají dnes dost do těžka. Bavíme se ale o profesionálech. Amatér ty jejich těžký převody většinou neutáhne a když jo, tak je to frekvenční bída.
Jinak teda ale obecně, hlavně v kopcích a tak, se dnes jezdí opravdu velmi lehký pastorky. Jasně, frekvence sice není jako u Armstronga a Bassa, ale proti dobám minulým je to nestovnatelný. Když si člověk třeba pustí, co na Giru v roce 74 lámali do Tre Cime Eddy a spol. …
Daldrum: Jasně, čím jsem starší, tím víc nechápu (i v tom Krasu teda), co jsem na tom kterém místě byl dřív zvyklej v klidu jezdit. Třeba od Skalního mlýna nahoru mezi skalama po odbočku na Macochu běžně hrubou – 53/21. A v závěru se odřazovalo pořád dolů. Nojo. :)
Ale na těch rovinách – třeba i v časovkách (já vim, koza a tak vůbec, ale stejně) se dnes jezdí v závodech fakt dost těžký převody. Začalo to (pochopitelně) po skončeni frekvenční epo-éry. Všiml jsem si toho už před pár lety, markantní to bylo třeba u Tonyho Martina.
cioran-m: Ale frekvenčněji se přece jezdí už léta. Jen mě překvapuje, že tohle v dnešní době někdo nechápe. Já jezdím frekvenčně už řadu let. Nejlehčí převod mám 34×27, 11 nemám a vůbec mě nechybí (pravda, stalo se, že jsem musel hodně točit, abych stačil). Jsou ale chvíle, a těch je docela dost, kdy si říkám, že bych potřeboval spíš ještě lehčí převod. Co se týká lehkých převodů, ty upotřebím i v našem Krasu (když chci jet v sedle a točit dobrou frekvenci). Hodně jsem toho najel v alpách a tam bych optimálně pro sebe potřeboval ještě lehčí převody.
Daldrum: No, H. je hubenej a na kole fakt dost dobrej. :)
Fakt je, že teď se obecně jezdí o hodně lehčí převody, než ty, na který jsme byli zvyklí. I v závodech. Ne však na té rovině, tam je to, myslím, spíš naopak a opravdu po zubu.
daldrum: jako 39/23 mě donutí jít ze sedla, ale zas 39/25 už výjimečně a 39/27 (můj nejlehčí převod na dvou kolech) tak někde v Dolomitech. Těch 36/30 a rovina je pro mě ekvivalent 8s sady. A 50/12 si také nedokážu představit jezdit. Na zimáku mám 53/13 a často se snažím řadit „12z“. Na dvou kolech mám 52/12 a také občas hledám těch 53z. Zas když jsem měl jeden čas 53/11, tak jsem to využil asi dvakrát za sezónu.
Pro mě je zásadní odstupňování převodů. Kazeta, kde tři pastorky nikdy nepoužiju (dva, když vyjedu do těch Dolomit) je pro mě zcela nezajímavá.
S nájezdem cca 10000km +/- 1000 si myslím, že jezdím průměry vyšší než 20 :)
daldrum: Možná, že to bylo právě tou – tuhostí… :)
Hogy: To je mýtus, že „silnej a rychlej chlap musí jezdit klasický převody“. Studenak 11 a další vhodný pastorky na rychlost vzadu má a vpředu má slušných 52, v tom bych problém využití aero vlastností neviděl. A já jezdím už několikátý rok nejtěžší dětský převod 50/12 a na závodech, většinou „okresních“, to nikdy nevadilo (a počítám se mezi nadprůměrně výkonný cyklisty). Ale někdy je sranda, jak si majitelé pochvalují vlastnosti jejich kola, aniž by je byli schopni využít. Vzpomínám, jak si kdysi na cyklodiskuzi pochvaloval jeden zcela absolutně stranný majitel tuhost v záběru jeho karbonové silničky Cannondale, ale průměr jeho vyjížděk byl něco málo na 20 km/hod
Že to je hnusný a těžký ponechme starnou, ale co ty horské převody, když jsi tu zmínil tu jízdu popřevážně po rovině?
Proč ty horský převody na rovinky? Jinak tohle je kolo, kde ani ta velikost designu nijak neškodí. Tohle je fakt hodně ošklivý ve všech velikostech.
Daldrum: mně vadilo na hliníku jak to se mnou na nerovnostech natřásalo, favo žehlilo ať už materiál tak konstrukční prvky, ohlá přední vidlice a dlouhá zadní stavba, mám na favo dobré vzpomínky.
Kola jsou naprosto tuhá, téměř dva roky provozu bez problémů u mě na dvou kolech.
Vypadá to bombovně! Zajímaly by mne zkušenosti s kolama. Jsou “dostupný” a zajímavé parametry…
platypus: z mého pohledu jsem pohodlí při přechodu z oceli na hliník vůbec neřešil. Oceňoval jsem tuhost. Ale v tomhle jsem asi dítě štěstěny, protože jsem nikdy ani nijak moc nemusel řešit pohodlí sedla, většinou šlo jen o zvyk
Při přechodu z favorita na hlínu to byla pořádná facka co se pohodlí týče, na favo bych se už nevrátil, prostě jsem si zvykl na hlínu se vším co k tomu patří, něco za něco, beru to z tohodle pohledu.
No, celkem hodně příspěvků u profilu kola, to se často nevidí…
Z mého pohledu to celé kazí jen velikost rámu, ale to se nedá nic dělat, když majitel má 196 cm… Jinak jako celek to nemá chybu… Líbí se mi, jak jsou všechny kabely a hadice vepředu schované.
Řidítka – viz několik příspěvků níže, jejich použitelnost na „normální“ ježdění je fakt myslím jen na preferenci uživatele a hlavně na tom, jakou má ruku. Já nově přešel na Deda Superzero, které mám omotané celé a nedám na ně dopustit. Zvyknul jsem si sakra rychle a po pár vyjížďkách mi klasická řidítka přišla strašně úzká na úchop. V horním držení jezdím často…
Pokud tam to pohodlí chceš, tak ho naopak snadno dosáhneš. Jak píše deekay. Samozřejmě u aerokola na roviny není to pohodlí priorita, ale za to nemůže materiál, nýbrž jeho „konstrukce“. Třeba GT Grade bude zase úplně jiná karbonová pohádka.
Fazzy: jsem přesvědčenej že pohodlí co je na oceláku na karbonu nebo hlíně nedosáhneš a aby se podle mnou houpalo sedlo nebo hýbaly rodla to prostě nechci.
platypus: Konstrukce pruzi dle toho jak je navrzena. A jestli je to ocel, hlinik, nebo carbon je burt. Akorat kazdy material ma jine vlastnosti a jine moznosti, jak dosahnout pozadovanych vlasnosti. U carbonu je tech moznosti hodne a daji se ruzne kombinovat.
Aha, tak to nevím, četl jsem že se dávají různé pružící prvky do řízení nebo zadních vidlic, že by pružila rám mi přijde divné.
tady kdyz mackas na hlavni ramovou trubku tak je videt jak se to prohyba
Karbon vůbec nepruží akorát si dokáže lépe poradit se vstřebáváním drobných nárazů které při jízdě vznikají oproti hliníku. Dobře to šlo vidět při jízdě na válcích jak přední vidlice z karbonu neuhla ani o píď kdežto ocelová nebo z čeho to bylo opravdu pružila, však taky je vždycky cítit ten rozdíl když přesednu z hlíny na oceláka, jenom osvěta.
studenak: OK
Na silničním nezávodím. Každý si musí koupit kolo takové, jaké potřebuje. Já bydlím na jihu kde nejsou kopce a mám rád rychlou jízdu, tak jsem zvolil tohle a rozhodně nelituju. Až budu bydlet někde v horách tak si koupím kolo na kopce..Co se pohodlí týče, tak to vůbec není tak špatný jak si někdo může myslet. Ten karbon dost pruží a ty 26 pláště taky něco poberou. Možná je to pohodlnější než moje starý kolo.
Já bych si ho nevybral ale bude to určitě raketa. No a oproti 10 let starýmu Šírerovi to fakt musí být rozdíl jak sviňa, se obávám, že podobný pocit už nezažiji – zažil jsem ho při přechodu z líného oceláka Nárožný na hliníkového Stevense. Další velký kvalitativní skok jsem zažil, když jsem na Stevensu vyměnil obyč kola Shimano tuším wh550 za DT Swiss Mon Chasseral – to byl neskutečný rozdíl. Rozdíl při přechodu z hliníkového Stevense na karbonového Scotta CR1 už tak velký nebyl. Co se týká aero kol, možná až v dalším životě, vůbec bych to nevyužil a něco mně říká, že s přibývajícími roky ten pocit bude jen a jen sílit :-)
Marušák, až na to, že s těmahle kotoučema to koupíš tak asi nechceš hned kupovat “dury” ;-)
Tak teda explicite: to kolo, ač moc pohodlný asi nebude, pojede patrně hodně dobře. Otázkou jistě je, zda v v nezávodním, hobbickým režimu (?) lze právě tohle opravdu využít.
Ale je teda každopádně opravdu hodně škaredý. :)
Pardon, ale nelíbí. Macaté, nafouklé, divné řídítka, představec, sedlovka (divné všechno). Ale pojede to jako střela, tomu zas věřím.
A zrovna proti těm ultegra kotoučům nevím, co všichni mají, relativně nekomplikované, jednobarevné kotouče, naživo mi přijdou fajn a líbí se mi třeba víc jak nové Sram.
Ultegry kotouče vypadají na každém kole hnusně a na stealth stíhačce extra. Na Durách (rozdíl pár stovek) by to před hospodou vypadalo o level líp:-). Já čekám modrou nestíhačku, ale měnit hodlam stejně (Dura nebo xtr). Ale to jsou kraviny…
Presne tak, ve WT jsou k videni roztodivna reseni a designy. Tam si lepi na vrch aero riditek misto omotavky casto takove penove nalepky. Kazdy je stvaveny jinak a kazdy ma jine vnimani :)
Řekl bych, že zrovna toto je věc každého… Já ji sice mám jako studeňák, ale nevidím nic tak špatného, aby si ji každý namotal, jak se mu to líbí či vyhovuje… Dokonce jsem viděl podobně omotaná aero řídítka až skoro k představci i v profi pelotonu ve World Tour…
Tak namotat omotávku až k představci na aero řídítka je už z podstaty věcí pěkná ********* že…
Líbí. Moc. Teda až na ty kotoučovky.
Aero řídítka mám na dvou kolech, omotávku jsem dal skoro až k představci a stejně si na ně nemůžu zvyknout.
hovado: Vsak jasny, me slo o to jestli sem jedinej, komu to vadi :D Nebo proste ostatni nepouzivaj horni uchop :)
Deekay, chápu. Každýmu sedí něco jinýho mě se to drží dobře. Navíc na svý žiletce si to každej může omotat kam uzná ta vhodný :-) zároveň dneska je ten “luxus”, že se dá pořídit vše podle vlastních preferencí ;-)
hovado: No jak bych to myslel? Ten plochy profil nejsem schopen normalne uchopit. je to jak drzet macetu obracene – za ostri. :D Navic to nebyva omotane.
Mám tyto oblouky na Tarmacu, jsem spokojený, na dvojce mám karbonovou klasiku od Fiziku, rychle jsem si zvykl na plochý profil.
Deekay, jak to myslíš? Mě naopak tyhle plochý profily vyhovujou :-) což je nemilý páč mě teď vyjdou oblouky na raketu :-(
Jináč Venge je brutalita (myšleno v dobrým) měl sem pujčenýho Tarmaca viz moje fotky a tohle musí letět ještě líp
Krásná nekompromisní raketa! Jen to ,,Handmade in Taiwan" působí na kole za 150 litrů trochu úsměvně :)
Navíc tady na Jindřichohradecku nejsou skoro žádný kopce a celkem dobrý asfalt a tak byla pro mě volba aero kola jasná volba.
Solidni raketa. Taky bych rad neco takove projel, abych videl, jaky bude realny rozdil proti memu SuperSix.
Nicmene jedna vec mi precijen nejde do hlavy, Cim dal tim vic lidi pouziva tyhle aerokola na bezne jezdeni. To vam nevadi, ze riditka nejdou drzet nahore na te rovne casti? Jak tak jezdim kopce hodne casto. Kkousel jsem ruzne tvary a vratil se ke kruhovemu prurezu riditek i nahore.
Ty brzdy vypadají jak bezdrátového, tedy „bezhadicové“ :-) Raketa, na něčem takovém bych se jednou chtěl projet, za mě za 5.
Já to naprosto nemyslím ve zlým, ale ten Venge je prostě obrazem doby.
V tom dobrým a na druhé straně taky v tom, jak to vypadá.
Ten držák radaru snad tady: https://www.shapeways.com/marketplace?…
Líbí se mi. I ta barva polepů je fajn. Na živo to bude pecka! Jednou se na takovém kole musím svézt, musí to být raketa. Ať to jezdí a spoustu fajn km přeji!
Ale jo, no, relativně decentní to je, ale kombinace Propelu, kotoučů a té zadní stavby… ale tak jestli je to účel a jede to jak si majitel přeje, trak proč ne, že duha není normálně vidět je rozhodně plus.
180 jsem měl na minulem kole. Ted mam 175 a mam uz na levé klice wattmetr, takže to asi nema cenu menit. Podle toho co jsem zatim jel to bude ok.
Tohle musí jet, za 5*
Ty jsou reflexni. Kdyz moc nesviti tak to není tak videt. Tady to rozsvítil blesk foťáku. Na zivo to cele vypada daleko líp.
To mám o něco míň, takže to je takovéto něco mezi 58/61. Samozřejmě i hodím geo na papír, ale známe to, jak to je. Každopádně ať to jezdí o106 :)
Pěkné… To jsi stavěl nebo to je koupeno jako celek? A můžu se zeptat, kolik měříš? Taky řeším jestli s-works nebo jiné kandidáty :)