• nobody

    Ve směsi zbytečných threadů si myslím, že nikomu tohle vadit nebude:).

    Jak moc se snižuje životnost komponentů při jízdě v zimě, sněhu, konkrétně výdrž vidlice (stíráků,…), nábojů? Je třeba nějak více věnovat čas údržbě nebo stačí až rozebrání a vyčištění po zimě. V mém případě to bude občasné ježdění, s tím, že asi za prosinec – únor víc než 500km nenajedu (odhadem). Zimáka nemám, takže řeším, jestli to ježdění není zbytečný luxus vzhledem k snížení (?) životnosti.

    0 0
    • nobody  

      solené cesty asi taky nebudou to nejlepší pro bike, ale solený asfalt mám v plánu jezdit jen při přesunech do terénu (tomu se nyvyhnu).

      0 0
    • l-e-t-o  

      v zimě se na kole nejezdí :) V zimě se jezdí na lyžích a kolo se upravuje a zdokonaluje :) Toť můj názor

      0 0
      • Marccoo  

        Tak nějak

        0 0
      • nooski  

        Zdravím přes kopec.

        V zimě se samozřejmě jezdí, jen to chce pořádné oblečení, pořádné blatníky a olejem napajcovaný řetěz na nějakém starém, ale přesto pojízdném stroji :-)

        0 0
      • v POHODÌ klokan  

        To nee, zima na kole je dobrodrůžo :-) Tam se teprve zjistí, jestli jsi opravdu chlap :-) Jezdit v zimní bundě, tlustých ponožkách, kulichu a lyžařských rukavicích, to má něco do sebe, no ne? :D

        0 0
        • Marccoo  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
          0 0
    • deko  

      Jsem se letos rozhodl, ze to zkusim i v zime a po dnesku super. Sice jen 30km , ale na prvni vyjizdku…  Zimaka jeste nemam, az pristi rok. Dal jsem si starou vidlu a dopredu hrubsi pneu. Chytlo me to a jezdit budu. Takove zpestreni v zime mimo lyzovani. Bezkari muzou jezdit i vlete :-) tak proc ne my s zime.

      0 0
    • Polka  

      500km pres zimu je prd, na to ani nepotrebujes zimaka. Ale kdybys jezdil castejc nebo denne, tak neco takovyho je nutnost. Hlavne dlouhy blatniky se zasterkama a pevnou nebo vyrazenou vidlu. Pres zimu akorat mazu retez. Zimaka neumyvam, nema to smysl, druhej den by byl zasvinenej znova. Komponenty okouknu na jare, vadny veci jdou pripadne pryc a vymeni se za naky levny novy nebo pouzity z dalsich kol.

      0 0
      • drtyc  

        jak to, ze mas spinavej ram i kdyz mas blatniky? moc uzky?

        0 0
        • hribik A1  

          no tak ja mam blatniky siroke jak hovado (sirsie sa tam hadam uz ani nezmestia) a aj tak mavam pri jazdeni na brecke, kaluziach, snehu spinavy ram, prevodniky, kazetu, spodok nohavic…ono ani blatniky nezabrania vsetkemu, ked je bordelu na ceste vela, rozstrekuje sa vsetkymi smermi a dost dodaleka, a k tomu tie brecky na bajk hadzu aj okoloprechadzajuce auta (castokrat po troske, ze si to naraz ani nevsimnes, ale po case sa to nazbiera, netreba ani, aby ta nejaky blbec vyslovne ospliechal)

          0 0
          • hribik A1  

            blatniky pomahaju hlavne k tomu, aby chranili to, co je nad nimi, tj. xicht, chrbat, u mna aj naklad v kosi atd.

            0 0
        • Polka  

          Ram byl este spinavej, nez jsem tam ty blatniky namontoval, fakt :-) Jsou tam Speedmaxy 1.9 a blatnik je sirokej 52mm. Obcas neco ale urcite projde.

          0 0
      • kankrlicek  

        Další možnost je tato:

         

        Jezdím do práce přes les, když není trvale pod nulou, jsou to vždy bahenní lázně. Bubnové brzdy, vzadu 8rychlostní převodovka, široký řetěz. Když je moc mokro, jezdím po asfaltu, tak se to trochu umyje.

        0 0
        • Polka  

          Tak ty bubnovy brzdy jsou supr vec na zimu. Tise zavidim, prepokladam, ze to brzdi ok, pac jsem mel v mrazu problemy s veckama i kotoucema.

          0 0
          • kankrlicek  

            Dlouho trvá, než se to zajede (Sturmey-Archer), kotouče to nejsou ani náhodou, zadek brzdí jak špatný véčko, předek je dobrý. Je to vhodné max. tak na kolo do práce, na jedničku bych to nikomu nedoporučil.

            0 0
    • jimiAJ7  

      no ja jezdim jen v terenu a na horach takze sul moje kolo nikdy nespatri…myslim si ze to tomu nevadi nejezdim na zimaku.nemam ho.

      0 0
    • daymaker  

      Moc péče kolu škodí… Umýt řetěz, kazetu, vidli a hurá do břečky… :-) Asi to není ideál, ale je to přece spotřební zboží. A když se nechá bahýnko pěkně zaschnout, tak to máš do jara krásně zakonzervované… =)

      0 0
    • siafu  

      jestli budes jezdit i po solenych silnicich a nechces odrovnat vidlu, tak radeji doporucuju udelat po zime servis te vidle. Se mi takto krasne do Sida dostala sul a napachala tam peknou paseku, tak ze by bylo potreba vymenit komplet vnitrni, vnejsi nohy… ostatni komponenty to zatim snasi dobre (naby – prum. loziska, vzadu Hugi, pohon a dokonce i alu niple:)

      0 0
      • siafu  

        Sid Team 04 a nasledky soli :/

        0 0
        • deko  

          No teda pekny. Jak uz jsem psal. Kolo budu pouzivat klasiku jen jsem si tu vidlu prehodil. Mam starou XCM, udelal jsem si na ni servis + tuk do –40 stupnu. Tak by nemela zatuhnout.

          0 0
        • nobody  

          tos musela ale jezdit ve sračkách :)

          0 0
          • jecnak  

            Spis ji tam chybel olej vevnitr a nebo lak zvenku.

            0 0
            • ememem  

              ani by som nepovedal. ani jediny diel ci suciastka na biku nema povrchovu upravu voci soli. akykolvek bike resp. jeho su(casti) jazdeny po posolenych cestach nema sancu dlhodobo prezit. mimo soli je to ok.

              btw – ta priemyselna sol je nesmierne agresivna vec, spomen si na starsie skodovky a ich podbehy po par rokoch. stopercentne to neni vyriesene ani na novych autach len to vdaka povrchovym upravam vydrzi o hodne dlhsie. a auta dovezene zvonka su na tom ovela horsie ako domace kedze u nas sa soli v porovnani s vyspelymi kapitalistickymi susedmi (nemecko, rakusko) ovela menej.

              0 0
              • jecnak  

                Lak je bezna povrchova uprava. Byla by spolu se zakladnim zinkovanim naprosto dostatecnou upravou i treba na zminene spodky aut, kdyby nedochazelo k tomu, ze cely spodek auta dostava zabrat od odletujicich kaminku a dalsiho bordelu. Proto se auta strikaj asfaltovymi nastriky. Prave spodni mg monoblok vidlic bez povrchove upravy sul neprezije.

                0 0
                • ememem  

                  lak sol spolahlivo rozozerie kedze nikdy nie je uplne kompaktny bez mikrotrhlin resp. obity jak pises od cestneho/terenneho bordelu. a keby aj bol si myslim ze bezny lak pouzivany na biky nie je nijako extremne odolny voci posobeniu soli. inac bych si este tipol ze v tomto konkretnom pripade tomu mohla pomoct a ta nalepka (sipka) za ktoru sa sol dostala a pekne v teplucku-tichucku pod nou pokvasila.

                  0 0
                  • jecnak  

                    Je lak a lak, a laku je kvanta druhu. Proste pouzila ultralehkou vidli, kde se myslim setrilo i na laku, na jezdeni v zime… Rozhodne bych nepausalizoval nejaky „bezny“ lak pouzivany na biky. Uz jen treba metalicky lak ma jednu vrstvu navic.

                    0 0
                    • ememem  

                      moze byt jak pises. chcel som povedat ze pri trvalejsom jazdeni po posolenych cestach nemoze nijaky bike komponent dlhodobejsie odolavat kedze z principu nie su na to stavane a pri ich vyrobe sa na ochranu a ododlnost voci soliam nijako neuvazuje. samozrejme ze pokial sa jazdi v lese a nebodaj je este aj pod nulou tak to nijaky zasadny vplyv na vydrz komponentov nema.

                      0 0
        • daymaker  

          Z čeho ta vidle byla??? Bike u Mrtvého moře…??? =)

          0 0
    • hribik A1  

      jazdenie na solenych cestach – zivotnost retaze 50%, spotreba maziva 1000% (100% = normalny stav od jari po jesen)

      0 0
    • kámen úrazu1  

      Sníh napáchá míň škody než bahno, takže podle mě záleží opravdu jen na délce přesunů po solených cestách.

      0 0
      • nobody  

        tohle si taky myslím, je třeba minimalizovat solené přesuny. Jen nevím co zima udělá s pryžovými částmi, např stíráky vidlice.

        0 0
    • vlk  

      Jezdil jsem v zimě na MTB kole odjakživa-dříve, když nebyly dostupné ještě kvalitní součástky, tak šli dříve do kytek. Ale v dnešní době, když vybyvíš kolo kvalitními komponentamy, a věnuješ se každé maličkosti-třeba i materiálu obyčejných šroubů, tak je to vklidu. Pravda je, že mám les za barákem, a tak po solené silnici jedu sotva 40m.

      Nicméně k těm nadávajícím řidičům: mám na kole pneumatiky s docela slušnými hřeby a tak na ledě mi to brzdí a drží lépe než kdejakému machírkovi v teréňáku.

       

      Co se týká kola, je třeba ovšem především kvalitní odpružení-nesmí tam být žádný elastomer a nejlépe i bez dorazových gum. To je v dnešní době trochu problém vybrat např. takový vzduchový tlumič. Vyhodit veškeré rezavějící šrouby a nahradit nerezovými.Pře­nastavit tlumení na zimu, případně dát řidší olej.Kupovat lepší řetězy z nerezavějící povrchovou úpravou a hodně mazat.Kvalitně utěsněné náboje, nejvíce se mi osvědčili ty na průmyslech. Zrovna tak i středové složení-u isis a čtyřhranů doporučji středy modus an průmyslech.Jinak teď mám, lx-ka a vypadá to, že jsou zatím OK.Zásadně nikdy nemazat přímo čepy přesmyků a přehazovaček-kupovat vyšší modely, které se mazat nemusí-zrovna tak s bovdeny. Doporučuji kotoučovky, jinak bývá problém s bržděním.Docela je oříšek vybrat ty správné nášlapy. Asi budou nejlepší šlehače, nicméně, jsem spokojen i se shimano 520.-jen to chce někdy více síly na nacvaknutí-šroubky na předpětí pružinky u pedálů na minimum.Dobré je mít rohy buď něčím obaleny nebo z karbonu-nestudí.Pak už je to jen u technice jízdy.Musím počítat, že ujedu menší vzdálenost, ale více si to užiji.

      Oblečení-to co kdosi popisoval, zimní bunda, čepice, palčáky apod.-no to asi raději ne Je lepší funkční nepromokavé prádlo-Preferuji materiály No wind Windstoper apod-osobně spíše více tenkých vstev než jednu širokou.-akle to už je v jiných threadech.

       

      Jízda v zimě je teprve ten správný zážitek a adrenalin-baví mě to skoro více než v létě. Navíc ty pohledy běžkařů, když je předjíždím stojí často za to.

       

      Zpět k odpovědi: v zimě se pozná, jak jsou které kompenty kvalitní-z dobrou výbavou pokud nejezdíš v soli tak je výdrž stejná jako v létě. Často zhistíš, že některé nejvyšší modely nejsou z hlediska výdržnosti a pevnostního nadimenzování nejideálnější.

      0 0
      • JSt  

        dovolim si trosku poopravit.

        Jezdil jsem v zimě na MTB kole odjakživa-dříve, když nebyly dostupné ještě kvalitní součástky, tak šli dříve do kytek. kdyz vynechame shodu podmetu s prisudkem ;-), tak je to presne naopak. driv byly kvalitni soucastky, dnes je problem poridit drzak.

        Je lepší funkční nepromokavé prádlo-Preferuji materiály No wind Windstoper apod tebou zminene materialy neprofouknou, ale vodu nasaji jak houba.

        0 0
        • vlk  

          Měl jsi někdy něco z Winstoperu? K houbě to má dost daleko.Samo, že se v tom nemíním koupat, ale i drobný deštíček a mrholení snese. Na své čapáky Kalaš z toho pružného Nowindu nedám dopustit, čepka windstoper se s pletenou také nedá srovnat.Akorát návleky mám ze suchého neoprenu-bohužel už mají životnost za sebou. Ale budu kupovat zimní tretry.

           

          V součástkách.No nevím. Stávalo se mi, že např řada přesmyků XT a xtr okolo roku 2000 a dříve-rezivěly v zimě čepy.Dnešní přehazky(teda nejposlednější mám tedy z 2004 inverzku) maj u mne také mnohem později vakl. Klihy HTII to je prostě paráda v tuhosti a lehkosti rozebratelnosti. Nechápu proč jsou někteří bikeři tak zahleděni do prehistorie.Nej­lepší je když mi jeden tvrdil, že stará sada sachs 7000 byla na tom s výdržností lépe než moje nynější XT.-to mne rozesmálo-jezdil jsem obě. Mohu říci, že v rámci povrchové úpravy a v oblasti čepů jsou na tom dnes lépe.

          0 0
          • vlk  

            Ještě bych dodal jednu věc-třívější typy přehazovaček mi v zimě občas zamrzly-buď ten zanesený sníh nebo voda poblíž čepů, s novějšími XT 2004 se mi to ještě nestalo.

            0 0
          • JSt  

            a proc myslis, ze ti o tom ws pisu? obycejny dziny jsou nepromokavejsi ;-).

            0 0
    • nobody  

      tak jsem to tady trochu pročistil

      0 0
    • Daf  

      Nikdy jsem na zimu nepouzival zimaka a zadne vvyrazne vetsi opotrebeni nepocitoval. Pokud se zrovna nechystas delat vyjizdky po mokrych nasolenych silnicich, popr si zrovna nepotrebujes nutne vychutnat rozbahneny podmaceny teren, tak udrzbu nemusis zas tak resit. Po vymrzlych, nebo lehce navlhlych silnicich je to v pohodě a ve zmrzlem terenu taky. V podstate je tpotreba jen casteji mazat retez a umyvat kolo kdyz jezdis v marastu.

      0 0
    • Rychlej turista  

      Zimák určitě luxus není. Naopak, ušetří ti hromadu peněz, protože po zimě se jen vymění věci, které odešly. Samozřejmě za staré, sundané kdysi z jednice, které bys už jinak nepoužil.

      0 0
      • kámen úrazu1  

        První fotku jsem už dlouho neviděla, pomalu mně začala chybět. :-)

        0 0
      • daymaker  

        Mno, ono se to musí po každé jízdě vyčistit, víš??? =)

        0 0
      • Volf  

        To tě vážně baví jezdit na skoro nefunkční herce poskládané z vyřazených komponentů? Já bych si tím jen zkazil radost z kola. V zimě taky jezdím, ale mám to štěstí, že jen přejedu jednu silnici a jsem z ,,civilizace,, ale jezdím jen když mrzne. Pokud je na silnici břečka ze soli, tak prostě na kole nejedu. A když je přimrzlo tak je to nádhera. U nás mají lesáci propluhované cesky v lese, sníh ti křupe pok koly prostě paráda. Ale jezdit ve slaný břečce za podmínky, že si na to poskládám harapáka složeného z komponentů po ,, životě,, to není pro mě cyklistika.

        0 0
        • ememem  

          moja rec.

          0 0
        • jecnak  

          Proc myslis, ze j to nefunkcni? Jezdim taky na stary herce, ale vsechno funguje jak ma.

          0 0
        • JSt  

          myslim, ze mu to kolo funguje. mne taky vzdycky i z „mrtvych“ dilu slapalo vpohode.

          0 0
          • Volf  

            Tak proč jsi je měnil, když byly tak dobré. Prostě mluvím ze své zkušenosti, kdy jsem měl doma také herku jako zimáka. Nakonec jsem zjistil, že do zimáka cpu peníze, protože jedničkové kolo bylo hodně pater nad zimákem a tahat se se starou těžkou herkou, osazenou komponentama co občas defektily mě přestalo brzo bavit a nakonec to bylo tak, že jsem šidil obě kola. Herka šla z domu, starý komponenty buď nechám za simbolickou cenu nedbo rozdám, kolo mám takový kaé jsem vždycky chtěl a když je hnusně, tak si říkám to bude paráda až bude hezky, zase vyrazím, žádný vakly, žádné divné zvuky, žádné přemýšlení, jestli ten šaltr co už na áčku měl vakl jako prase ještě vydrží, alespoň domů a tak podobně. Chápu pokud někdo dělá amatérsky bez sponzora sport na nějaké okresní nebo krajské úrovni, že asi nebude tahat do soli svého závoďáka, ale pokud už jezdím jen pro radost, tak si ji nebudu prostě kazit šrotem.

            0 0
            • jecnak  

              Zkus jezdit normalne na tomhle. Jezdit se na nem v pohode da, ale neni to ani vahovy, ani tuhostni ani zadny jiny terno, zkratka bezny produkt svy doby. Nidke zadnej vakl, vse funguje perfektne jak ma. Prodat ho je nesmysl a na zimaka se dik pritomnosti zavitu na blatniky a vetsi svetlosti mezi gumou a ramem hodi.

              0 0
            • JSt  

              dam ti priklad jeden za vsechny. lx saltr, co preckal dvakrat namotanej klacek. na devitikole se mi ho nepovedlo rozchodit, aby uspokojive radil vsecky pastorky. tak jsem ho hodil na zimaka a na sedmikolcu behal uplne bez problemu. a podobnych prikladu je spousta. podle toho, co pises, tak jsi ta dve kola nezvladl umanagovat ;-).

              0 0
              • Volf  

                To ne protože jsem se snažil to béčkové dostat na úroveň áčka, takže máš úplnou pravdu:-)

                0 0
    • daymaker  

      BTW – Jakápak zima??? =) Alespoň u nás na severu Moravy cesty suché, terén akorát, teplota ideál. Ať se točí… .-)

      0 0
      • Martin  

        akorát ta brzká tma je dost na prd

        0 0
        • hribik A1  

          ale ked sa mi podari vybrat si cesty co su dobre klukate a malo aut, a este mam to stastie, ze tam malo aut v tom case skutocne je (v piatok navecer moze byt trochu problem s plnenim druheho bodu), tak ma to bavi viacej nez cez den

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.