Základní údržba tlumiče X-Fusion - rozšroubování, doplnění oleje

85 nepřečtených
  • rexa

    Ahoj, rozdělal jsem na biku zadní stavbu, budu měnit ložiska. Zároveň jsem vyjmul tlumič X-Fusion O2 RC. Rád bych mu věnoval také nějakou tu péči. Prosil bych o pár rad, jestli to už někdo řešil.

    Vím, že do tlumící části neradno nos strkati. Procházel jsem historii BF. Narazil jsem na 1–2 zmínky, že tlumiče jdou obvykle rozšroubovat, aby se zpřístupnila vzduchová komora a bylo možno ji vyčistit, případně tam dát trochu oleje. Tuším, že se to týkalo tlumičů Fox.

    Nemáte prosím někdo zkušenost jestli se dá rozšroubovat i ten X-Fusion? Je tam normální závit (tj.doleva povoluji)? Co doporučíte za olej? Silikonovej? Jde to při zpětném skládání zase bezproblémově zašroubovat? Předpokládám správně, že srovnání rovin ok sešroubovaného tlumiče se dodladí „samo“ při montáži do rámu?

    Případně budu vděčný za jakékoli další servisní tipy.

    Díkec!

    0 0
    • Smazaný účet  

      Jestli chces servisovat tlumak, posli ho jendou za rok treba do bikelive. Pokud funguje, tak na nem neni moc co resit. Casem bude treba vymenit vlozky v okach tlumice. Domaci servis spociva v utreni pistnice po jizde a lehkem namazani silikonovym olejem.

      0 0
      • marapara  

        Nevím jak u X-Fusion, ale třeba u Foxe si doma můžeš sám udělat servis, respektive údržbu vzduchové části. Ta spočívá ve vypuštění vzduchu z tlumiče, rozšroubování, promazání těsnění spec. pastou Fox Fluid, zašroubování a nafoukání. Eventuelně i to těsnění si můžeš vyměnit sám, prodává se za cca 250 Kč. Tohle se dokonce doporučuje každých cca 40–50 hodin používání udělat.

        0 0
        • rexa  

          Dík za obě rady. Běžnou údržbu očistou pístnice a její mazání provádím. Šlo mi v podstatě o, to zda-li má cenu to řešit pokud tlumič funguje (jak píše lukas) nebo to přeci jen rozšroubovat a přimáznout, eventuelně vyčistit (jak píše marapara).

          Vzhledme k tomu, že vzduch neuchází, tak to asi nechám být :)

          0 0
          • pepek  

            Když je vzduchová komora dlouho nemazaná, tak může vylézt to těsnění ven, nehledě na to, že se ztrácí citlivost a může se odřít elox.

            0 0
            • prtavec  

              kdyby jenom tesneni…

              podle foxu je tohle dusledek zanedbane udrzby vzduchove komory

              0 0
        • Lister  

          Asi tak, jen místo té pasty používám obyč. Redrum od RS a funguje to taky dobře.

          0 0
      • Lister  

        Tak zrovna X-Fusion je trochu náchylnější na množství mazacího oleje ve vzduchové části. Jednoduše řečeno, je dobré ho každých cca 30–40 hodin rozebrat vyčistit a zase namazat, jinak ztrácí citlivost. To platí pro všechny tlumiče, ale třeba Fox vydrží o trochu dýl.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Tak jsem zase o neco chytrejsi, diky:)

          0 0
        • rexa  

          Aha, fajn. Tak to přeci jen radši rozdělám. Mohu místo Red Rumu použít olej co dávám do vzduchové komory vidlice? Nebo je ten Red Rum hustší?

          0 0
          • Smazaný účet  

            Na tesneni ve vzduchove komore to chce neho husteho, tkaze ten redrum. Asi budu muset taky koupit…

            0 0
        • daymaker  

          zvláštní… můj má 10K a nenapadlo by mě kromě běžné údržby ho rozebrat… jede jako hodinky…

          0 0
        • JSt  

          nevim o nikom, kdo by rozdelaval tlumic dvakrat do mesicu :-))

          0 0
    • žatec  

      originál se používá do vzduch. části vazelína,ale hustým olejem bys neměl nic zkazit. hlavně si ho před povolením vypust :)

      0 0
    • nobody  

      já během sezony doplňuju olej přes ventilek a po sezoně ho rozeberu, vyčistím a možná i vyměním těsnění.

      0 0
      • rexa  

        A jaký tam prosímtě doplňuješ olej? Silikonovej nebo Redrum, ten by ale šel kvůli hustotě blbě, že? :)

        Máš nějakou metodu jak poznat kdy a kolik oleje doplnit? Aby se tam ten olej nehromadil a nezmenšoval objem komory. :)

        0 0
        • Smazaný účet  

          Pokud nechces aby se olej hromadil, muzes stary vypustit pres ventilek ven(kamos mi tak nedavno vypustil tlumic do pumpicky:(). Redrum by tam mel jit pomoci injekcni strikacky.

          0 0
          • pepek  

            Nevím, jak u tohoto tlumiče, ale třeba u Foxe bys tak dopravil olej jen k jednomu těsnění a to vnější by zůstalo suchý. (Kromě toho si myslím, že rozdělat to a nacpat vazelínu mezi ty teflonový břity je lepší řešení.)

            0 0
      • Orfi  

        U tlunice X-Fusion jde vysroubovat vnitrek ventilku jako treba u auta? Abych necu neutrhnul :-)

        0 0
    • rexa  

      Tak jsem konec nakonec tlumič demontoval z rámu a zkoušel rozšroubovat. Jenže nic. Pístnice se při otáčení protáčí, ale ani o kousek nepovyleze. Netušíte, je třeba to nějak odjistit? Třeba šroubkem co je u spodního oka a je zakáplej nějakým voskem? Nebo ten šroubek patří k tlumící části a neradno jím otáčeti? ;) Díkec

      0 0
      • Palo TT  

        :O

        U Foxov sa povoluje vrchny kryt vzduchovej komory voci jej telu. Najdi si na fox stranke video. Pri X-fusion to urcite nebude inak.

        0 0
        • rexa  

          Supr, dík za tip. Už jsem to zkouknul. Předstaoval jsem si to teda jinak. Myslel jsem, že se má vyšroubovat pístnice! Zkusím to teda takhle.

          0 0
        • rexa  

          Tak jsem to zkousel povolovat. Ale hruza, drzi to poradne. Nedari se mi to rosroubovat. V tom videu od Foxe chlapik rika, ze je treba horni oko upnout do sveraku pres neco mekciho a sroubovat. Takze zrejme docela silou. Musim to zkusit v praci, sverak doma niet :( Doufam ze to neurvu :-$

          0 0
          • rexa  

            Tak demontáž tlumiče se podařila. Upnul jsem to za horní oko přes dvě dřev.destičky do svěráku. Nejdřív nic, ale jak jsem oblast závitu lehce nahřál horkovzduš pistolí, tak to povolilo. Teplota byla taková, aby před pistolí šla ještě udržet chvíli ruka. Složení byl trošku problém, kvůli odporu komprese negativní vzduchové komory. Vím, že tady někdo dával tip jak to dát dohromady, ale za boha jsem si nemohl vzpomenout jak na to. Trochu jsem s tím laboroval a najednou to šlo docela lehce. Zřejmě bylo třeba posunout dále od pístu gumovej těsnící kroužek aby se mohle negativka odvzdušnit, ale nejsem si jistej. No hlavně, že to je v kupě :)

            0 0
            • vasek80  

              Škoda žes to nenafotil aby to bylo jasnější. Mám tlumič O2 PVA a najeto lehounce pod 2000. Na konci sezony bych si chtěl tlumič i vidli rozebrat, vyčistit, promazat a vyměnit olej, případně těsnění.

              0 0
              • rexa  

                Hm, škoda. Ale vypadá to a dělal jsem to v podstatě úplně stejně jako na videu o výměně těsení ve Floatu na stránkách Foxu.Tak se na to mrkni:

                http://www.foxracingshox.com/…s/all/page=3

                0 0
                • vasek80  

                  Dík už to sleduju. On to tam kroutí rukou a ty jsi musel jen dát horní oko do svěráku a víc zabrat…

                  0 0
                  • vasek80  

                    A ještě jednu věc. Těsnění se žádné nepoškodí? Lze tedy tlumič jen rozebrat, vyčistit a zase složit bez výměny čehokoli krom oleje?

                    0 0
                    • rexa  

                      Ano, nepoškodí. Vydělal jsem i bez problému těsnění mezi pozitivkou a negativkou s těma usazovacím kroužkama ze silonu. Dále jsem vyděla i stírák. Ten jde taky pěkně ven i nasadit zpět. Nevydělával jsem těsnění mezi negativkou a stírákem. Je tam opět usazené pomocí silonovýho kroužku. Ten ale není dělenej a musel by se vyloupnout. Trochu jsem to zkoušel. Vypadalo to ale, že se kroužek při vydělávání poškrábe, tak sem ho tam nechal – těsnění bylo celkem čístý.

                      0 0
                  • rexa  

                    Jojo, taky jsem se divil. Mě to rukou nešlo ani v tom svěráku, než jsem to nahřál. Holt to tam bylo pěkně sedlý z tovární montáže a po těch dvou letech to potřebovalo pořádně zabrat :)

                    Jinak i po těch dvou letech to bylo celkem čistý a i s mazivem.

                    0 0
      • rexa  

        Už vím na co je ten šroubek! Uzavírá komoru se stlačeným dusíkem! :-$ Fuj! Pryč od toho! :)

        http://www.xfusionshox.com/…_process.php?…

        0 0
    • mr.antik  

      Můžu dát do vzduchové komory nějaký hustší olej co mám doma (15W) nebo radši koupit ten originální Fox Fluid nebo jak se to jmenuje?

      0 0
      • rexa  

        Já tam dal RS Redrum. Je poměrně hustej, ale nevím jak moc vzhledem k Fox Fluid. Když se ale používá i na mazání a těsnění vzduchových pístků vidlic, tak myslím, že to je OK. Ty tlaky tam zas tak rozdílný nejsou.

        Ten 15W je myslím trošku řidší než ten Redrum, ale přesně si teď nevzpomenu. Třeba tady bude vědět někdo jinej.

        0 0
        • mr.antik  

          řidší je. Redrum taky doma nemám, neboť nemám doma vidli, pro kterou bych ho využil :-)

          0 0
      • nobody  

        já to konzultoval s dovozcem x-fusionu do čr a stačí tam dát trošku vazelíny

        0 0
    • rexa  

      Referuju o provedené údržbě tlumiče a zároveň bych se ještě na něco rád zeptal.

      Po rozšroubování tlumiče jsem vzduchovou komoru, obě těsnění a stírák vyčistil, namazal a doplnil jsem trochu maziva (Rock Shox Redrum) do pozitivky, do negativky a nad stírák.

      Po smontování tlumiče jsem si všimnul dvou věcí. Jednak jsem musel nafoukat větší tlak. Místo púvodních 110 psi jsem musel nafoukat skoro 130 psi, aby tlumič chodil ve stejném rozsahu a nechodil na nadoraz. Je mi to nějaké divné. Měl jsem podezření na malý stuck-down. Tak jsem ještě jednou tlumič rozšrouboval, tentokrát přímo na rámu. Uvolnil obě komory a pak ho opět opatrně sešrouboval s pomocí zatlačení zadní stavby, ale nějak se to nezměnilo. JE MOŽNÉ, ŽE VYČISTĚNÍM TLUMIČE A PROMAZÁNÍM ZÍSKAL VĚTŠÍ CITLIVOST A JE TEDY POTŘEBA POUŽÍT VĚTŠÍ TLAK?

      Zároveň po vyjížďkách pozoruji malý únik oleje zpod stíráku. Otázka: JE TO NORMÁLNÍ ÚNIK KVŮLI TOMU, ŽE JE TAM PŘEBYTEK OLEJE? JEDNÁ SE MOŽNÁ O OLEJ, KTERÝ BYL MEZI SPODNÍM TĚSNĚNÍM A STÍRÁKEM, ALE JISTÝ SI NEJSEM :/ NEBO BY MOHL BÝT REDRUM PŘÍLI ŘÍDKÝ? Mohlo by to být opotřebením těsnění, ale tlumič byl vevnitř celkem čistý i s mazivem.

      Poslední otázka: LOCKOUT TLUMIČE NENÍ PO ÚDRŽBĚ TAKOVÝ TVRDÝ JAKO PŘEDTÍM, ALE MÍRNĚ PROPRUŽUJE. S TLUMÍCÍ ČÁSTÍ JSEM NIC NEDĚLAL. TUŠÍ NĚKDO PROČ?

      Díkec za případné odpovědi!

      0 0
      • nobody  

        jsem na tom stejně. Tlumič X-Fusion jsem rozebral, vyměnil těsnění a po složení taky musím nafoukat vyšší tlak, abych měl stejný sag jako před rozebráním. Myslím si, že to je tím, že když nasazuješ vzduchovou komoru, tak zůstane nějaký vzduch za vzduchovým těsněním (mezi vzduchovým těsněním a těsněním u stíráku, tam, kde se vzduch pumpou nefouká) a tento vzduch vytvoří tlak v negativní komoře a proto potřebuješ foukat vyšší tlak.

        Když jsem tlumič rozebíral, tak tam žádný tlak vzduchu nebyl a proto stačil menší tlak než teď. Nevím, jak to montovali v továrně, ale doma to nesmontuješ bez toho, aby nějaký tlak vzduchu zůstal v negativce.

        Toť můj názor.

        Asi to bude stejné u i Foxu?

        0 0
        • nobody  

          taky, když z tlumiče úplně vypustím vzduch, tak mi klesne zdvih (píst zajede dovnitř) a to předtím nedělalo.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Hmm..nezbude nez vyrobit podtlakovou komoru a v ni to montovat:)…neni tam nekde schovany nejaky odvzdusnovaci vym­rd?

            0 0
            • nobody  

              nikde nic

              0 0
            • nobody  

              Možná je to správně, protože při zozebrání jsem si všiml, že těsnění u negativky bylo lehce poškozené (těsnění, které je u stíráku). Takže je docela možné, že ten tlak v negativce má být a mi jen utekl ven díky špatnému těsnění.

              Psal jsem mail s dotazem dovozci X-Fusion a uvidím, co mi odpoví.

              0 0
              • Baba-Ji  

                já se jich ptal jen na blbou dostupnost tlumiče a srali na mně, tak jsem zvědavý, jak pochodíš :)

                0 0
                • nobody  

                  tak už mi odpověděli, resp. jejich technik a vše je tak jak má být. V tlumiči má za vzduch. pístem zůstat tlak vzduchu, funguje jako negativní pružina. To, že tlumič před výměnou těsnění fungoval trochu jinak bylo zřejmě tím poškozeným těsněním v negativce.

                  edit … špatně zařazeno

                  0 0
                  • rexa  

                    Hm, myslím ale, že tímhle způsobem se vzduch do negativky nedostává za účelem jejího naplnění. Podle mě je mezi pozitivkou a negativkou přepouštěcí kanálek(ky), podobně jako u Fox tlumičů. Při nafouknutí tlumiče na daný tlak a při propružení se při určitém zanoření otevřou vstupy kanálků a tlak se v komorách vyrovná. Ovšem je to pouze domněnka… :)

                    0 0
                    • nobody  

                      Jak potom vysvetlit ty zmeny potrebneho tlaku k stejnemu sagu pred a po rozebrani?

                      0 0
                      • rexa  

                        To právě nevím. Proto jsem se ptal v příspěvku výše. Jedině mě napadl vliv zvýšené citlivosti po vyčištění a promazání tlumiče. Ale to je očividně nesmysl.

                        0 0
                        • nobody  

                          To vycisteni je asi blbost, protoze muj tlumic byl cisty a mastny

                          0 0
        • Smazaný účet  
          1. to tesneni jdi koupil kde?
          2. dalo by se to eliminovat tak, ze komoru ohrejes a dovnitr nafoukas horky

          vzduch…pri chladnuti se smrskne…

          0 0
      • Luma  

        Pokud Ti Lock out propružuje tak se ti dostal vzduch do tlumicí části(napěnil)Buď to riskneš a rozebereš nebo to raději pošli na servis.

        0 0
    • ghostik  

      Ahoj, mám taky základní vzduchový model tlumiče X-fusion. Už třetí sezonu bez problémů, má cenu s ním něco dělat? Vyndávat z rámu a rozebírat se mi to moc nechce, stačilo by teda trochu převodového oleje přes ventilek? Nebo to nechat tak.

      0 0
      • rexa  

        No já bych ho radši domazal. Sundání z rámu, demontáž vzduchové komory je velmi jednoduché a zabere to málo času. Domázáním prodloužíš životnost těsnění i kluzných ploch.

        0 0
        • ghostik  

          Tak jo no :D . Maže se vazelínou nebo tam mám dást hustý olej? Olej bych dal převodový, ale vazelínu nevím. http://www.olejshop.cz/…ramu-mg-254/ šlo by tohle? . Nebo nějaká silikonová ?

          0 0
          • Smazaný účet  

            vazelinu nevim, ale prevodovkovy olej by mel byt vpohode. Ono je to hlavne o tom, ze vypusujes tesneni no:) Taky se na to chystam:)

            0 0
            • ghostik  

              Toš tak v tom připadě se mi to zdá i zbytečné. Mám ltumič pod horní rámovou trubkou, a když je hnusně tak setjně nikam nejedu :D . Pístnice nikdy nebyla špinavá, a po každé jíně nastříkan silik olej. Vidlicé dostavá horší kapky. BTW- někde na BF sem četl že X-fusion by sem měl mazat vazelínou.

              0 0
              • pepek  

                Zbytečné to není, když se mazivo setře, nebo tam není, tak ti vyleze těsnění ven (vlastní zkušenost 4 měsíce po servisu)

                Navíc pořádným promazáním se značně zlepší citlivost.

                0 0
    • ghostik  

      .

      0 0
    • scota  

      Doporučíte na jaký tlak (PSI) mám nafoukat tlumič pro hmotnost 70kg RB-IQ?

      0 0
      • Smazaný účet  

        Nejak to nafoukej. Pak na kolo sedni a zmer o kolik se ti zanori tlumic. Pak postupne upravuj tak az zanoreni bude cca 20–25% zdvihu tlumice. Pak zabal pumpicku do batuzku a vyjed a v terenu pripadne uprav tlak podle toho jak budes vyuzivat zdvih kola(a jak ti to bude vyhovovat).

        Bez vlastni pumpicky se poradne neobejdes.

        0 0
    • scota  

      Kolik převodového oleje mám do vzduchové komory stříknout?

      0 0
    • MaNo  

      Nevíte někdo,kde koupím opravnou sadu na tlumič x fusion

      0 0
    • bestom  

      Budu dělat údržbu xfusion o2 pva ,neví někdo jestli je potřeba před otevřením a pak při sestavení tlumiče mít nějak konkrétně nastavenou kompresi a odskok,nebo je top jedno ? díky

      0 0
    • goofy  

      Priseru se tady:

      Nevite nahodou nekdo, jake oleje dava X-Fusion do tlumici casti svych tlumicu? Konkretne se jedna o model Vector HLR. Na netu se mi bohuzel nic nepodarilo vypatrat (nebo jsem proste blbej)…

      0 0
      • tomoun  

        Taky bych se připojil, mám též X-Fusion tlumák, při jízdě po panelce či kočičích hlavách, prostě když to rychle drncá, se ozývá kovové klapání bylo to i v „moje kolo“ na servisu, dělalo to dál, poslal jsem to tam jako reklamaci. Tlumák byl překontrolován a závada či chyba nezjištěna. Skoro začínám pochybovat že je to v tlumáku, protože v dílně nedokážu ten zvuk vyvolat, třeba rychlým stlačováním sedla, tedy zadní stavby.

        Nemáte typ čím by to mohlo být? Ložiska neměněna.

        Protože mě to klapání sejří uvažuju i o koupi tlumiče nového, kterého z těchto dvou

        http://www.mojekolo.cz/…-o2-rcx-2012

        http://www.mojekolo.cz/…float-r-2012

        0 0
        • rexa  

          Nemáš už vymačkaná pouzdra uložení tlumiče?

          Případně bych dále rozdělal čepy a zkontroloval vůli ložisek. Možná už je nějaké „vychozené“…

          0 0
          • tomoun  

            Bushing a výměnu vložek jsem realizoval vloni,včetně generálky.

            Myslíš výměnu ložisek zadní stavby a kyvky?

            To jsem nedělal, má to nalítáno asi 15 000, že bych to dal do servisu?

            0 0
            • rexa  

              Jop, ložiska zadní stavby a kyvky. 15 tkm je docela dost. Kontrola i výměna lze udělat i doma. V servisu by ti pravděpodobně vyměnili všechny ložiska, což by třeba nebylo potřeba a vyšlo by to zbytečně draho.

              Já to jednou za rok v zimě rozdělám, z ložisek vyloupnu krytky, nacpu do nich novou vazelínu a krytky vrátím. Takto se dá slušně prodloužit životnost ložisek. Pokud je nějaké ložisko už opravdu odešlé, tak lze obvykle pomocí šroubu, matky a podložek vylisovat a místo něj nalisovat nové.

              0 0
              • tomoun  

                Já bych to dal asi do servisu ať vyměněj klidně všechny.

                Ale stejně si myslím žo to od ložisek být nemůže, to by byl jinej zvuk. Todle je prostě takový staccatový klepání, přejedeš koleje a ozve se dvakrát ping-ping, přitom tlumič funguje. Nejvíc se to uzývá když je povolenej odskok, tedy v nejhoupsvějším-nejměkčím režimu.

                0 0
                • rexa  

                  Hm, tak to teda netuším… Pokud ale tlumič funguje, tak by bylo škoda ho měnit. Jen si na te zvuk zvyknout… ;)

                  0 0
    • Corhan  

      Ahoj

      Mám problém s necitlivostí tlumiče na začátku odtrhu. Tlumič je x-fusion 02 RPV, po vyčistění a promazání je vždy jednu vyjížďku v pohodě, pěkně žehlí a pak jakoby ztvrdne. Jde to cítit hlavně v rychlých pasážích s menšími nerovnostmi. Tlumič promazávám vazelínou Sram butter a ještě do pozitivní komory stříknu cca 5ml Fox float fluid. Neví někdo, čím by to mohlo být?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse