Zajíždění desek a princip brždění

22 nepřečtených
  • marshalll

    Zdarec pánové! Na základě informací z kevlarový superstarů ohledně postříkání vodou po zahřátí jsem se začal pídit po nějakých detailech. Ve zmíněném případě předpokládám, že jde jen o zjištění teploty pro zajetí (viz bod 2 níže). Ale je dobrý nápad lít studenou vodu na rozžhavený kotouč?

    Teď k principům brždění (tření). Co jsem vyčetl, tak se v případě kotoučovek jedná o dva případy (o druhém jsem vůbec nevěděl):

    1. Abrasivní tření – pravděpodobně za nižších teplot, zde dochází k obrušování materiálu desek a kotouče, vzniká onen černý prach, který je všude po třmenech, vidlici, …
    2. Tzv. adherent (přilnavé?) tření – dochází k němu za vyšších teplot. Zde je velice kruciální právě správné zajetí, respektive zhřátí brzd na správnou teplotu (u každých desek a možná i kotoučů může být ona teplota jiná). Po dosažení dané teploty dojde k přenosu tenké vrstvy materiálu na kotouč kde přilne. Pokud jsou desky správně zajety a vrstava má stejnou tloušťku po celém obvodu, brzda brzdí na maximum a bez trhání. Pokud bychom zastavili úplně, přehřejeme část kotouče a zde na něj přilně vrstva materiálu tlustší, což potom ústí v trhání při brždění (a také se zde kotouč více zhřívá, čož může vést k jeho nenávratnému poškození). Nejvíce mě zarazilo, že při tomto druhu tření se díky oné vrstvě minimalizuje opotřebení kotouče (a vznik černého prachu).

    Zajímalo by mě, zda se ta tenká „nanesená“ vrstva na kotouči postupně obnovuje a zda například pozdější úplně zastavení s rozpálenými deskami nevyústí v následné přípečení tlustší vrstvy, či to hrozí jen při zajíždění. Předpokládám, že ona adherent vrstva je za nízkých teplot obroušena a „zajetí“ by mělo poběhnout znova. Pak se mi ale úplně nezdá smysl onoho prvního zajíždění.

    0 0
    • okam_z_brna  

      Neřešit, jezdit!

      0 0
    • marshalll  

      Předpokládám, že ono abrasivní obrušování přilnuté vrstvy bude probíhat vcelku pomalu, proto ve sjezdech postupně dojde k jejímu obnovení pokud to člověk nešetří a dává jim trošku za uši. Ale důležité bude je zase nepřehřát. Otázka je, jak velký je rozsah pracovní teploty…

      0 0
      • notobi  

        Řešíš pitomosti neni to zavodni auto na okruhy, jediný co mužeš rozpoznat na kole je maximálně rozdílná směs u destiček

        0 0
        • Bubaaak  

          ale i kapaliny, pokud jsou na brzdovku.. DOT3 je asi 200°C, DOT 4 250 a DOT5.1 290°C nebo nějak tak… a pokud někdo pořád drží brzdy i pokud stojí, tak pozná i to :)

          0 0
          • Čipera  

            Stejně se do každý brzdy dává kapalina jaká tam má bejt tkaže si stejně nevybereš. V 90% brzdách je dnes minerální olej.

            0 0
            • Vilém  

              90% ? to asi ne.

              0 0
            • jIrI___  

              Není olej z těch větších výrobců jen u Shimana a Magury?

              0 0
              • Singlespeed  

                Masově rozšířené Tektro u levnějších kol je taky na olej.

                0 0
                • Čipera  

                  jo je to tak promax, shimano, tektro, magura, je mineral hayes dot 4 a jediný avid maj dot 5.1 myslím ale princip je to, že tam stejně musíš nalejt to co tam má bejt.

                  0 0
    • Carloss  

      To máš nějaký zdroj, který se zabývá přímo deskama na kolo? U desek na XC nemá důvod řešit zajetí, protože tam vydrží dlouho a na DH nemá cenu řešit zajetí protože tam vydrží pár hodin :)

      0 0
      • jIrI___  

        Konkrétně u těch kevlarových Superstarů má sakra smysl řešit zajetí, protože bez toho pokropení vodou pak brzdí o řád hůře.

        0 0
        • mr.antik  

          aha, tak to bych měl vyzkoušet

          0 0
        • marshalll  

          No co na to kotouč? Rychlý schlazení části kotouče mu nic neudělá?

          0 0
        • wilda81  

          Já bych spíš řešil jejich pořízení než zajíždění. :) Na dolekopec už je určitě nepořídím. Brzdný výkon problém nebyl, ale výdrž a „žraní“ kotouče jsou u nich tragické. Za víkend v parku bylo po nich…

          0 0
          • jIrI___  

            Kratší životnost je fakt, ale na XC to v mém případě nebylo nijak kritické. Žraní kotouče jsem nepostřehl.

            0 0
      • marshalll  

        Spíš jsem tak hledal po různých fórech a stránkách (heslo pad's material transfer) a postupně jsem se dostal k brzdám aut. Zajímal mě ten princip, páč jsem věděl jen o tom abrasivním tření…

        0 0
    • Lamer  

      Jezdim klasický Shimana resin i sintered a co se týče zajíždění, tak při první jízdě zkopce, případně přenastavení třmenů, chodim hodně na brzdy až do krátkýho smyku, nechám kolo rozjet a zase brzdim. Ale předpokládál jsem, že to pomáhá spíš z důvodu lepšího „sednutí“ destiček na kotouč. Nový sintrovaný mi po nasazení brzdily opravdu hodně slabě, ale po sjetí prvního kopce byly ok.

      Koukám na stránky Superstaru a u kevlarových vidim Kevlar: a soft race pad for ultimate power with Kevlar fibres for extended life. Maj opravdu větší sílů než sintrovaný? Rozdíl Shimano resin / sitered je znát, tak mě zajímá, zda je ten popisek pravdivej a kevlarový brzděj ještě líp než Shimana.

      0 0
    • KoudakT  

      Tyhle řešící sklony mám občas taky. Pomáhá na to teplá vana a tření těla froté ručníkem.

      To mě obvykle vrátí nohama na zem a zase se jezdí a neřeší se ptákoviny ;-)

      0 0
      • mr.ricardo  

        Kterou cast tela nejlepe trit tim rucnikem? Jo pardon, ptakoviny, tak uz vim :-)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.