Které jednopřevodníkové MTB kliky a převodníky (pro řazení 1×12) umožňují výměnu převodníku bez demontáže klik? Rozsah velikostí převodníků tak 34 až 42 zubů.
Které jednopřevodníkové MTB kliky a převodníky (pro řazení 1×12) umožňují výměnu převodníku bez demontáže klik? Rozsah velikostí převodníků tak 34 až 42 zubů.
Jakékoliv na které namontuješ Wolftooth Camo převodník.
To je tedy nějaký mezikus? Bez toho to nejde?
A to se vyplatí ;-) Mezikus v ceně poloviny klik.
To je zase pseudoproblém.
Sundání Shimano HT2 klik je otázkou povolení dvou šroubků. Práce cca na dvě minuty. A rozhodně se bude převodník měnit pohodlněji, pokud budou kliky mimo rám.
Zase sundání SRAM DUB klik může být zábava na docela dlouho ;)
To mi nevadí, vozím Shimano ;-)
Zase pro 2× ci 3× naprosto komicka situace :D
No když je umíš nasadit tak to pak neni problém sundat, když to někdo zarve skoro na sucho tak to pak nejde povolit no.
Když si vezmu třeba RaceFace Cinch na klice se samostahovacim šroubem, je výměna Cinch převodníku otázka dvou závitů, jednodušší a rychlejší než minimálně 4 na klasickym převodníku.
Co tak vidím a slyším, na novém kole (které si sám nemontuješ) to bývá docela porod. Taky jsem použil půlmetrovou páku :)
Jo to bývá, to je fakt. V sériové montáži to utahujou pneumatickym nářadim…
Mě se osvědčilo závit mazat měděnou pastou, kliku nasunout, utáhnout aby se dostala na doraz, šroub poté o nějakou čtvrtinu otáčky povolit (s klikou to nepohne, šroub se nestihne opřít o to samostahovací víčko) a dotáhnout na 40Nm. Pak to jde stáhnout celkem snadno.
Zas tak jednoduché to není, kliky můžou být špinavé, špína se dostane do středového složení, v terénu s sebou nebudu mít novou vazelínu, … Raději bych měl možnost vyměňovat převodník kdekoliv bez demontáže klik a ne jen doma u dílny s demontáží klik.
Takže vozíš náhradní převodník v zadní kapse dresu? :-)
Na výměnu převodníků v terénu existuje už pár let v podstatě bezproblémové zařízení. Říká se mu přesmykač.
Spíš už pár let v podstatě neexistuje.
Zatím pořád existuje i mimo muzea.
Musime pockat az nekdo prijde s revolucnim a nekonvencnim resenim – presmykac.
Nestraš! To by pak někoho mohlo napadnout dát na horský kolo berany. :)
Jezis! Ted jsem se zacal modlit!
A to vážně potřebuješ někde mimo „základnu“ měnit? Ještě bych to pochopil u původního 1×11 = 10–42z kazeta, ale u dnešních 500+% rozsahů…
Co takhle nějaký 2 nebo 3 rychlostní náboj?
Bydlím v rovině u Kolína a když pojedu k příbuzným do kopcovitého terénu, chci mít přichystán v záloze jiný převodník. Stavím si nové kolo, tak proč vhodné kliky nevyřešit hned při stavbě kola?
Mtb 1×12 neni zrovna nejvhodnější řazení na rovinu. To bych spíš řešil na jaký rám se dá naroubovat 2×12 s tou menší kazetou.
Ne, nechci už mít přesmykač.
Tak si namontuj dva prevodníky bez presmyku. Zastavíš, zohneš sa a retaz prehodíš rukou. Za pár sekúnd a bez náradia.
Ale to by nebyl frikulin.
Ked bude mat retaz na tom väčšom, menší nebude videt ⇒ free
Ked bude retaz na menšom, bude to vypadat že má zubatý rockring ⇒ cool
Asi bych měl takhle ale problém s řetězovou linkou a musel seřizovat přehazovačku? Nejsem v situaci, kdy bych potřeboval změnit převodník několikrát denně, ale pouze cca dvakrát ročně.
Tak převodník navíc zas taková hrůza není… „kickshift“ tomu říkám, nejjednodušší a nejlevnější řešení třeba do Alp, když chybí fyzička. Bylo to užitečné dokud nepřišly kazety 10–50. A chápu, že to nechceš. Jak už tu psali, na samotné výměně nic náročného nevidím. Pokud si nezvolíš zbytečně velký převodník, tak ho s 500% rozsahem kazety tak moc potřebovat nebudeš. A přemontovávat převodník tam a zpět tě bude bavit tak možná první rok jen z radosti z nového kola, další rok tě to přejde. Za mě teda zbytečný výdaj.
Jo a ne, vozit kvůli pár dnům ročně v horách po zbytek roku na rovinách nějaký 30, 32z převodník je rychlá cesta do pekel. To bude měnit kazety jak divej.
A jezdit většinou jen roviny, tak by mě sraly i samotné velké hrubě odstupňované 12spd kazety, při představě že 90% vyjížďky odjedu na 3 pastorky a celou dobu mezi nima „hledám“ ty 2, které tam nejsou…
A nebude fakt lepší udělat 2 převodník? Takhle vyřešíš problém s přemontováváním převodníku. To mi hlava nebere. Prostě vím, jaké mám nohy, namontuju konkrétní velikost a jezdím. Pokud víš, že větší převodník neušlápneš, tak prostě zvol dvojplacku a máš po starostech.
Počítám, že převodník vyměním jednou dvakrát do roka, vozit kvůli tomu dojplacku a přesmykač stále, to nechci. A kliky při výměně převodníku demontovat také nechci.
Budeš vozit i dva řetězy?
Tak to jo. Příspěvek vyzněl, že to hodláš dělat nějak často. V tom případě ale i tak nechápu, proč nechceš sundávat kliky, když 2 x za rok… Navíc při sundání vše zkontroluješ, vyčistíš. Asi máme jiné myšlenkové pochody. Pro mě je sundání klik a výměna převodníku operace do 20 minut, když není vyloženě nějaký problém. Je to 40 minut ročně, když věnuješ péči omytí a očištění, tak řekněme 90 minut ročně. Demontáž s namontovanýma klikama je opruz už z toho důvodu, že se tam klíčem nemusíš vůbec dostat, kvůli rámu nebo je to značně nepohodlné a i tak spálíš víc času než při komplet demontáži.
Tohle je jak pro koho, já nemám doma ani montážní stojan, výměna převodníku bez demontáže klik je pro mě jednodušší nejen v terénu, ale i doma.
Kliky sundáš i bez stojanu a na rovinu, sundávat převodník bez stojanu a bez demontáže klik je podle mě mnohem náročnější úkon.
Lidi se nudí, tak vymýšlí pí*oviny…
A to ho budeš 2× do roka měnit v terénu? Nebudeš, vyměníš to před odjezdem do kopců. Takže řešíš nesmysl. Navíc kromě převodníku bude potřeba i upravit délku řetězu a přenastavit přehazku (vzdálenost kladky se s jinym převodníkem změní).
Pokud by to nepobrala hazka, kratší se nadstaví menším kusem a rychlospojkou. To bych jako problém neviděl. Jen mi hlava nebere tu demontáž s nasazenýma klikama. :D To jsem fakt ještě neviděl.
Vyzkouším a uvidím, měnit při tom řetěz už vůbec nechci, uvidím, co mi řetěz dovolí.
Pokud bude rozdíl na převodníku více než 2 zuby tak budeš muset. 4 a více zubů rozdíl to už se stejnou délkou řetězu nepobere.
Díky za info. Jen dva zuby? To jsem nečekal tak málo, ale i to mi možná bude stačit.
Uvidíš podle ramínka přehazovačky. Ale novasův odhad je regulérní.
Nebudu to tvrdit na 100%, ale domnívám se, že na klasických čtvercových 104bcd klikách Shimano sundáš některé typy NW převodníků i bez sundání klik. Hlavně pokud budou mít 34 a více zubů.
To by bylo řešení, opravdu to jde? Protože u současných dvoupřevodníkových klik mi 104bcd převodník 38z bez demontáže klik sundat nešel, ale možná to bylo jen kvůli tomu, že překážel menší převodník 24z a nebyl tak přístup ke šroubům, už si to přesně nepamatuji.
Ten druhý malý převodník tomu zavazí, ale pokud to bude jen jednopřevodník, tak na BCD104 klikách jde sundat v pohodě i 32z
Záleží na konkrétnim převodníku a na pedálu.
No jo, problém s pedálem mne nenapadl, přes SPD bez klece to jde v pohodě :)
Jo, myslím, že i 32z jsem sundaval bez sundání klik.
Dík za info.
OneUp Switch
Hmm, pěkné, také s mezikusem.
IMO kliky mas sundany hned.
A nezapomen taky menit retez se spravnou delkou.
co s tím řetězem máte, lidi s přesmykačem taky nemění řetěz. při nejhorším to pořeší 2 spojkami.
Lidi s přesmykčem mají přehazovačku dělanou na to aby pobrala celkový rozdíl včetně rozdílu převodníků.
1×12 přehazky Shimano jsou dělané tak aby pokryly právě rozdíl kazety (oficiální kapacita pouze 41 zubů = tj. rozdíl mezi 10 a 51z pastorkem, v praxi dá ještě o 2 zuby víc) a pro 2×12 jsou přehazky kompletně jinak udělané, poberou 45z rozdíl, ale max velikost pastorku je 45z = kazeta 10–45z + maximálně 10z rozdíl na převodnících.
1×12 Sram má kapacitu max 40 resp. 42z pro novější verze GX, XO1 a XX1 + všechny verze AXS. V praxi opět o 2 zuby víc = 42 resp. 44z.
Pokud je kapacita překročena, hrozí buď utržení přehazky na převodu s nejvyšším počtem zubů, nebo řetěz na převodu s nejnižším počtem zubů není ramínkem napínaný a visí tam navolno.
Proti tomu nejde nic namítnout :-) a vyřeší to dvěma rychlospojkama. Já jsem myšlenkově zamrznul u zmíněného „kickshiftu“, kdy si pomůžeš zcela vyjimečně skopnutím řetězu na menší placku botou při výjezdu velkého kopce. Což se třeba stane za celou akci jedenkrát. A na tomto převodníku neřadíš nejmenší pastorky, ale třeba jen horních pět. Pak nemusíš s řetězem nic řešit.
Jinak 2×12 v podobě 10–45 42/32 (těch 42 tu zmínil zakladatel, a těch 10zubů rozdíl beru z tebou zmíněného rozsahu hazky) už má rozsah 590%, a to je podle mě už tak moc, že to nevyužije,… tedy na 99.99% nevyužije ten extrémní nejtěžší převod.
Nevím co odmítá na tom přesmykači, 2×12 je pro něho ideální řešení. Lepší odstupňování s menší kazetou na roviny, většinu odjede na velký převodník, až přijede jednou pod kopec tak shodí na malej. Jednoduché, prosté, nemusí nic bastlit nebo měnit.
V takovém případě bych ovšem dal 2×11, když už přesmyk, rozdíl v ceně značný a s jedním pastorkem navíc už si nijak nepomůže…
to, že nechce přesmyk, je mi teda celkem jasné
Souhlasim s tím,že 2× 12 38–28 a 10–45 a měl by vystaráno.
Řešit lepší odstupňování na roviny u megarozsahových kazet mi příjde jako nesmysl, odstupňování na roviny mají obě na hovno. Rozdíl je až na hornich nejlehčích převodech. Jako rovinařskou s lepším odstupňovanim bych považoval 11–28 max 11–32.
S jeho požadavky by bylo nejlepší druhé kolo.
Mám teď na MTB 2×10, převodníky 40/24, kazetu 11–25, takže odstupňování je hodně jemné, kazeta jde nahoru po jednom-dvou zubech a přestalo mě to už bavit používat přesmykač, chci zkusit 1×12, kazetu 11–50, převodník ještě nejsem rozhodnut asi 40 na roviny.
40z ti nejspíš nevleze do rámu
Bude to chtít trošku ufrézovat. Kde je vůle, tam je cesta ;)
past vedle pasti :D
Tak dám 38z, nebo posunu řetězovou linku. Uvidíme.
38z taky nemusí jít, a linku nevím jak bys chtěl posunout
No jak, da to na pozici velke pily a kdyztak vypodlozi.
pokud nechá 2× kliky tak to jo
Ze to bude krizit jak blazen, to ho netrapi, ale to je jeho boj.
Na Dahonu mám M785 kliky, převodník 36z na pozici velkého a jako blázen se to nekříží, ten rozdíl proti trojtácovým klikám je celkem prd. Ani nepadá řetěz při protočení dozadu.
Dej tam 48z, at je zachovan nejlehci prevod.
.
Jenže si všimni, že to chce přehazovat 2× do roka a přesmykač už nechce. As to není cool s přesmykem. Přišel si jen pro potvrzení, že to tak má dělat a že je to dobré řešení.
A nikdo mu to tady neschválil… :-)
Hrozné to fórum. Samej hejter a oponent. :)
Ale je to první vlaštovka, která se vrací a veze druhý převodník v batohu. Další už si převodník přišroubuje a pak přiletí jedna zvlášť chytrá a objeví princip přesmykače.
Tak já už nevím, když mám na kole přesmykač, jsem ještě furt pozadu, nebo už napřed? :D
ehm, jsi uprostřed :-)
Skoro 10 let pozadu za Kulhavým.
To je teda pseudoproblém :D
Mám raceface kliky 104bcd a převodník 32z a jde sundat přes kliku bez problému. Jak ho sjedu budu dávat 30z a myslím, že to taky půjde, je tam ještě prostor. Dal bych si ale pozor na rám. Dovedu si představit, že na jiným by mohl být někde nějaký výstupek , který by při sundání vadil.
Ahoj, zkoušel někdo měnit jednopřevodník Shimano RX810 40T bez sundání klik ?
No to by jít jasně mělo, když kouknu na foto.
Ano, ted jsem to z toho shodil a bez problemu.
Proč si se na to vůbec ptal, když si ho dříve, než někdo odpověděl sundal?
Ptal jsem se vcera rano, pres den se nikdo neozval a dnes jsem na to diky sobote mel cas. Objednavam oval a nemam ten orech na pojistnou matici klik, tak mne zajimalo, jestli to mam k objednavce taky prihodit.
To jsem přehlédl. Tu matici povolíš čímkoliv, co tam nacpeš(příborák,atd)