• libisenuj

    Zdravím všechny,

    nějakou dobu pročítám fórum a snažím se pochytit pár rozumů a rad ohledně výběru správné velikosti kola vůči velikosti tělesné schránky. Ale každý jsme trošku jiný, takže i po pročítání stávajícího obsahu z toho nejsem moc moudrý, protože to vypadá, že bych asi snesl oboje že…?Momentálně je hrozně těžké vůbec rozhodnout jestli 27,5 nebo 29"…doteď jezdím na GT Avalanche 1.0 rok 2006 ve velikosti L. Hned ze startu jsem měnil představec na 110 mm a dal sem delší sedlovku místo 35 cm 40 cm, ale to spíš z důvodu větší rezervy v rámu, vysunutá přes rysku nebyla (byla na ní).

    Jezdím hlavně tady v okolí Brna, hlavně Šmelcovna, Vysočina, Lednickovaltický areál(s rodinou) a 1–2× ročně těžší trasa v Beskydech(Soláň-Třeštík-Tabule-Sedlo pod Lemešnou-po hřebenu na Kohútku a po cyklošce zpět do Karlovic). Toto je taková tradiční trasa, kterou jezdíme 13 let. Jinak ročně toho kvůli práci nenajezdím zase tolik…cca 800–1500km…a chtěl bych si užít lehčí kolo a…

    Tady jsou rozměry těla:

    výška 181

    rozkrok 87

    trup 64,5

    délka paží 65

    předloktí 34

    spodek nohy 57

    stehno 59,5

    sternal 147

    váha jak kdy 86–90kg dle ročního období

    http://www.cube.eu/…-gtc-sl-275/

    http://www.cube.eu/…-grey-white/

    http://2014.merida-bikes.com/…sue-216.html

    http://2014.merida-bikes.com/…sue-182.html

    Moje obšírná slohová práce doufám nikoho neodradila od čtení až do konce, proto se ptám na názor ohledně velikosti. Šli by jste spíše do M nebo L jak u 29" tak u 27,5"? A šli by jste spíš do 27.5 nebo 29"?

    Nemám moc rád dlouhý posed neb mě z něj bolí záda, ale zase nechci vozit moc dlouhý představec, protože i ten můj současný mi přijde moc…

    U toho Cube bych hned vyměnil 3× tác za 2×

    Jinak to Cube se mi líbí moc…ve výběru je těch kol více, ale nechci vás tady tím zatěžovat, toto jsou favoriti i když vím o Canyonu, ale bez vyzkoušení…nevím…

    Díky moc všem za názory a třeba to pomůže dalším váhajícím.

    0 0
    • Azmir  

      Z těhdle bych bral určitě jeden z těch cubů, jestli 27,5 nebo 29 si budeš muset rozhodnout sám, to ti nikdo neřekne. Jinak tu 27,5 bych být tebou vzal 20" a tu 29 bych vzal 19".

      0 0
      • libisenuj  

        Díky za názor. Já sem si tak nějak myslel, že 29" v devatenáctce a 27,5" ve dvacítce. Jen jsem chtěl vyslechnout pár postřehů a názorů na věc. Raději bych teda o číslo menší, ale krčit se na tom nechci. Sedmadvácy zatím nejsou skladem (Cube), jak budou, vyzkouším a hodím sem postřehy. Mluvil sem s prodejcem Superioru a ptal se i tam, ale 27.5 dělají jen do 17" a pak člověka nutí jít do 29" a ta jejich se mi moc nelíbí.

        0 0
        • Azmir  

          Ty cube jsou fakt v pohodě i výbavou, záleží ale jakou dostaneš cenu no, otázka co tam je za kola, což je asi nejdůležitější věc, jinak když říkáš že vyzkoušíš, tak vyzkoušej a pak podle pocitu vyber no, ale zkus se aspoň kousek projet před prodejnou, takové to posazení na kolo v prodejně je celkem k ničemu.

          0 0
          • libisenuj  

            Cena zatím vypadá následovně…sleva 13% a bral bych to na firmu, takže ještě dph dolů. Dostanu se někde ± 37–40tkč…jinak projížďka je samozřejmá. Samozřejmě na tu Šmelcovnu by to bylo nejlepší, ale to mi asi nepůjčí…

            0 0
    • mirage  

      Vem si 49cm – 19". Vem si 29" a hlavně lehké kolo, tak do těch 11kg.

      0 0
      • libisenuj  

        Myslíš že 29 je lepší? Furt si říkám, že su prcek se 181 cm a že by na mě byla právě ta sedmadváca to pravý ořechový…jinak co se týče té váhy, moje představa byla do 11 kg±. Moje současný kolo má cca 14 kg(dle papírů), reálně jsem to nikdy nevážil a je to právě jeden z důvodů pro změnu. Ale jak si člověk dopřeje nižší váhu tak zase pak přibere v pase… a půl sta v pr…:-D

        0 0
        • mirage  

          Neboj se té 29, zrovna jsem zkoušel tento víkend od kolegy 29 v karbonu a to kolo fakt jelo dobře. Pujč si od nějakého kolegy 29, ale lehčí a pořádně se sves, aspoň tak 30–50km a uvidíš co ti to ukáže. Já měřím 174.

          0 0
          • šlapatko  

            Jako 29 je super, ale pro dost lidí nezaplatitelná­.Mluvím o své osobě :-).

            Jezdil jsem 29ku, 10,3 kg a jelo to hezky.Tuhost tragická.Kola bláto, rám taky nic moc.Byla tam pevná vidlice.

            Měl jsem možnost pojezdit na cannondale kolem 10kg.To byla jiná liga, ale hravost tomu chyběla taky.

            29ka je tak trochu kliše a proti fyzice.Větší kola, delší vidlice = menší tuhost + nárust hmoty.U vysokých lidí je normální i větší váha.Větší váha zase nehraje pro 29ku.Je to začarovaný kruh :-)

            Výsledek :-) 29 ANO, ale lehoučké a pevné.Pro mě nezaplatitelné.

            0 0
        • Chiron  

          181cm je postava která se v pohodě poskládá jak na 26" tak i na 27,5" i 29", takže je to jen o tom, co člověku víc vyhovuje. Imho tohle určování velikosti kol podle výšky je dobrá blbost. Beru extrémní případy, kdy třeba holka se 160cm by už měla problém udělat nějaký normální posed na 29. Ale takové to do 18" to bude 27,5" a nad to bude 29" jak se někteří výrobci snaží tlačit je nesmysl… Já třeba teď beru fulla na 27,5" a mám 185cm, 29" mi prostě nesedí. Ale třeba HT bych bral skoro určitě v 29".

          0 0
          • mirage  

            je moc velký rozdíl ve fullu 26 a 29. 29 HT jsem ted zkoušel ale asi 29 full to je už zas něco jiného, co.

            0 0
            • Chiron  

              Tak stejného fulla na dvou rozdílných průměrech jsem nejel. 29" fully jsem zkoušel v podstatě jen 100mm XC v karbonu (Spark, Scalpel a Lappiere XR) A asi bych si nevybral, jako jede to pěkně, výhody 29" jde dost poznat. Ale nějak mi už asi nesedí ten XC posed a celkově se mi nezamlouval projev 29". Možná zkusit nějakého Trance X29, tak bych mluvil jinak, ale na to už nedojde, kolo už mám objednáno, tak to nebudu pokoušet :D 26" jsem zkoušel spíše s většími zdvihy (Lapp. X-Control, Giant Trance X) takže něco udělala i odlišná geometrie. Ale v podstatě po vyzkoušení 27,5 jsem 26" shledal trochu zbytečnými. Prostě mi 27 přišly jako takové vylepšení 26.

              0 0
    • rbcrx9  

      A co třeba MRX nebo Lapierre?

      0 0
      • libisenuj  

        MRX neznám a na letošní Lapierre jsem se nedíval.

        0 0
        • šlapatko  

          Je li možnost, vyzkoušej 27,5 i 29ku.Vozil jsem 29 a vrátil se spátky na 26ku.Mám 192cm, 95kg. 29ka není moc hravá, ale hlavně mě trápila tuhost vidlice a kol.Momentálně pokukuju po 27,5.

          0 0
          • mirage  

            mužu se zeptat kolik asi vážila ta 29.

            0 0
            • šlapatko  

              10,3 karbon vidla. S odpruženou kolem 11kg. Váha není vše.

              0 0
              • mirage  

                já mám ted 26 full, super kolo, ale zvažuji 29 full v karbonum ale fulla ve 29 jsem ještě nezkoušel. mam 67kg.

                0 0
          • libisenuj  

            Právě proto čekám až naskladní tu 27 a budu mít víc času se tomu věnovat jinak než teoreticky. Kámoš má 29 Meridu, nějakou základní řadu. Jel sem na ní, ale on je hrozně vysokej, takže sem si při sesednutí nabil kule…takže to moc vypovídací hodnotu nemělo. Já mám právě strach z fyziky, že prostě musíš roztočit větší hmotnost těch kol. A to je to, co mě trošku kloní k té 27, ale je fakt že bez přímého srovnání to člověk asi moc neporovná…

            0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Tina  

      U tých Cube fakt nechápem ten nízky BB drop. 51,5mm – to myslia vážne?

      0 0
      • Lister  

        Buď bude střed nízko (low BB) nebo bude velký BB drop, to cos napsala mi nějak nedává smysl.

        Mně to přijde pro HT na strednich kolech jako docela odpovídající hodnota.

        0 0
        • Tina  

          A čo z toho ti nedáva zmysel? BB drop = 51,5mm. Vychádza to na stred položený cca 298mm od zeme. A to je podľa mňa nízko.

          0 0
          • Vilém  

            No podle toho, jak jsi to napsala to spis vypadalo na vysoky stred.

            0 0
          • Lister  

            BB drop je jasně daná hodnota, výška středu je jiná hodnota samozřejmě spolu souvisí, ale pokud nepíšeš že BB drop je nízký, tak to spíš znamená vysoký střed a proto jsem napsal co jsem napsal.

            Ale to je fuk.

            IMHO je ty výška středu naprosto OK, protože

            1. je to HT
            2. má větší kola
            3. vidlice s titěrných zdvihem, která nehrozí, že se bude nějak

            zásadně propadat, protože nemá kam.

            Na svém kole mám 335mm, což znamená, že když si ně něj sednu, tak jsme na nějakých 300mm (tady to po zasednutí bude někde kolem 285–290mm) a to mám pod zadkem pak ještě 11cm zdvihu.

            0 0
            • Tina  

              Uznávam, že moja prvá formulácia nebola správna. Myslela som tým, že BB drop má vysokú hodnotu (51mm) a teda BB bude na môj vkus nízko pri zemi. Počítam s polomerom kolesa max 350mm.

              Pokiaľ ti to nevadí, resp. nemáš problémy zo škrtaním pedálov o zem tak je to tvoj boj. Osobne mi vyhovuje výška stredu na HT aspoň 305mm. Na 26" je to BB drop 30mm (štandard u výrobcov ako Scott alebo C-dale) a na 27,5" max 45mm. Chceš povedať, že máš full s výškou BB iba 300mm? A to je čo za bajk?

              29er HT mávajú BB drop cca 60mm (Scott Scale 60mm, Specializet Stump 61mm) t.j. výšku BB majú cca 308 – 310mm.

              Preto nechápem čo viedlo dizajnerov Cube k takému nízkemu BB. Kedysi to skúšali niektorý výrobcovia na 26" bajkoch avšak výhody nízkeho BB boli vždy negované a špatne prijaté bajkermi, ktorí potom často zachytávali pedálmi o zem.

              0 0
              • Lister  

                Vždyť jsem napsal že mám 335mm v nezatíženém stavu, po zatížení je to kolem 300mm a pořád je tam ještě spousta zdvihu, takže ve výsledku člověk bude škrtat mnohem více než u tohodle HT.

                Navíc je tam jen 100mm vidlice → malý sag, mylé klesnutí středu po zatížení a malé noření vidlice na nerovnostech. Kdyby byl stejný drop u kola s vidlicí 120mm, pak už by problém být mohl ale tady si to opravdu nemyslím.

                Nebo naopak – uvádíš běžné hodnoty kolem 45mm, kdyby to bylo na kole s vidlicí 120mm, tak po zatížení na to bude úplně stejně jako tohle kolo.

                0 0
                • Tina  

                  Ja neuvádzam kola s vidlicí 120mm, ale konkrétne porovnávam Cube z odkazu vs. Scott Scale a Specialized Stump (má iba 90mm zdvih vidlice). Všetko sú to závodné HT. T.j. výška BB 305mm a viac. Všetko pod 300mm je IMHO na časté škrtanie kľukami o zem. Merida O.Nine má dokonca BB drop iba 23mm, t.j. výška BB 312mm.

                  Pokiaľ máš pri nastavenom SAGu na fulle výšku BB iba 300mm tak ťa ľutujem ;)

                  0 0
                  • Lister  

                    Nic proti, ale děláš z jedné hodnoty bez uvážení ostatních souvislostí kovbojku a to zase vzbuzuje lítost ve mě.

                    0 0
                    • Tina  

                      Kovbojku si z toho urobil ty. Ja som iba napísala, že ja by som takýto nízky stred nechcela. Nikomu som nič nevnucovala. Napísala som to ako info, že konkrétne modely Cube majú stred o 6 – 7mm nižšie ako konkurencia. Ty si napísal, že máš výšku BB 300mm a ešte 11cm zdvihu. Ja som napísala, že je to na môj vkus nízko a že ťa ľutujem. Ale pravdepodobne nejazdíš v takom teréne, aby si musel mať stred vyššie. Do toho ti pribehol na pomoc Mlok, ktorý napísal, že jemu to tiež stačí. A keďže to napísal Mlok ďalšia debata je zbytočná ;)

                      Možno to Scott a ďalší robia špatne keď na svojich Scale 27,5" majú BB drop 44mm (Merida Big Seven 45mm).

                      0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                      • Neunzikger  

                        Já jsem na tom obráceně – mě vyhovuje potopenější BB. S výměnou vidle 80 mm zdvihu za 100 mm jsem se těžko a dlouho srovnával. Na toto jsem u kola senzitivní. Když jsem zkoušel Meridu O.nine – po rovině fofr kolo, ale vratký dopředu, dozadu i do stran. Pro mne ta diskutovaná hodnota BB drop u Cube byla příjemným zjištěním.

                        0 0
                • MlokCZ  

                  Přesně tak. Ten střed je vysoko dostatečně. Na HTčku by se naopak dalo jezdit ještě s nižším středem když tam nejsou žádné větší snižování středu pružením (pružení 100mm vidlice ho snižuje už minimálně).

                  Na současném kole mám střed ± stejně vysoko jako Ty a sag mám také ± stejný.

                  A stačí to bohatě, naopak je to opravdu napohodu se šrktáním o zem/překážky (tzn. nemám s tím sebemenší problém).

                  Výše položený střed akorát výrazně zhorší chování kola a to snad úplně ve všech situacích.

                  Na celopevňáku mám střed 285mm a je to naprosto v pohodě (a občas si náročnějších technickou pasáž s většími šutry nebo kořeny na celopevňáku dám a to hlavně výjezdy, kde se škrtá snáze), i když je pravda, že to je na 29" kolech. A větší kola tomu v některých situacích lehce pomohou (v některých ale zase vůbec).

                  298mm bez sagu → cca 290mm po započtení sagu. Sice ještě trochu tu je snížení za pružení, ale to je dost málo při nízkozdvihové vidlici u HTčka. A hlavně ve výjezdech, kde příliš nízko položený střed vadí nejvíce bude sag ještě nižší a vidlice zase tak moc do zdvihu nechodí (při přenesení hmotnosti více na zadní kolo).

                  Tedy pro výjezdu to bude co se týká škrtání větší pohoda než na mojem celopevňáku, na kterém to není žádný problém.

                  0 0
                  • Lister  

                    Aspoň někdo, kdo to dokáže chápat v širších souvislostech a nevidí „tupě“ jen jednu hodnotu.

                    Díky.

                    0 0
                    • JakeF  

                      Musím se zastat Tiny, možná neberete tupě hodnoty, ale v praxi když jsem si sednul na kolo s nižším BB, tak jsem škrtal pedálama a klikama o překážky daleko víc a fest mi to vadilo.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        A co jsi tím chtěl říct?

                        To, že výška středu je vždy kompromisem aby jezdec ještě neškrtal pedály příliš o zem a měl co nejníže těžiště je snad jasné každému.

                        S Tinou sice nesouhlasím a nechápu proč potřebuje střed tak vysoko, ale napsala to jasně jaký na to konkrétně má názor. Ty jsi ovšem k tématu nenapsal vůbec nic. Celá debata je o tom jaká hodnota středu je už moc nízko a bude se už příliš škrtat pedály o zem.

                        Kdybys aspoň nejdříve zkouknul na pár kol co jsi v poslední době jel (jak mají střed vysoko) a dle toho napsal kdy máš a nebo nemáš problém se škrtáním, tak bys možná zjistil že je to úplně jinak.

                        Jeden příklad. Spešl Enduro 29", které jsi nedávno testoval. Střed má na nezatíženém kole stejně vysoko jako mám na fullu já a stejně jako má Lister.

                        Jenže má navíc ještě o pár mm vyšší zdvihy a sagem půjde střed možná ještě o pár mm níže (půjde střed někam těsně pod 300mm po započtení sagů).

                        A k tomu ještě připočti, že pak následně může jít více do zdvihu.

                        Pokud tedy souhlasíš s Tinou, tak na Spešlu Enduro 29" jsi vlastně nemohl vůbec jezdit, protože jsi musel permanentě rýt pedály v zemi…

                        Jinak já jsem samozřejmě jel na kolech, kde už byl střed i na mě moc nízko.

                        Na jednom ze svojich kol, co jsem jezdil dlouhodobě jsem to měl hraniční. A to bylo Stereo (to novějších z těch dvou co jsem jezdil).

                        To mělo BB –7mm. To je o 7mm níže než mám teď.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Těch 7mm níže než mám teď by se ještě dalo, i když je to už dost nízko položený střed. K tomu se ale přidal ještě průběh zadní stavby, která chodila hodně do zdvihu. Dost to ovlivnil fakt, že u Cubu počítaly s použitím HV komory a s ní extra malého sagu. Ta ale nebyla použitelná a stejně to pak každý jezdil s malou komorou a tím se sag zvětšil a střed se dostal níže.

                          A to dohromady už bylo hraniční. Jezdit to ale pořád šlo bez problémů i když sem tam už jsem si na výšku středu zanadával.

                          U těch HTček Cubů se střed nikdy ani náznakem nebude dostávat tak nízko jako právě u toho Sterea.

                          Tina asi nikdy dlouhodoběji nejezdila fulla s vyšším zdvihem. Protože kdyby ano, tak buď by musela koupit nějakou vyjímku šíleně vysokou kozu se super vysoko položeným středem (o žádném ale takovém nevím aby to pak v reálu vycházelo, že se střed nebude dostávat níže než u HTček s vysoko položeným středem) nebo by musela změnit názor na výšku středu a naučit se jezdit s níže položeným.

                          A až pořídíš nějakého toho AM/enduro fulla a nějaký ten rok na něm pojezdíš, tak můžeš taky zkusit napsat znovu co si o výšce středu myslíš.

                          Je ale dost dobře možné, že ti co nikdy fully s vyšším zdvihem nejezdili, tak prostě neumí jezdit s trošku níže položeným středem.

                          0 0
                          • JakeF  

                            Začíná mi připadat, že tvoje argumentace spočívá v tom napsat co nejvíc textu, aby to pokud možno nikdo nečet…

                            Asi holt neumím jezdit na kole a že jsem s nižším středem víc škrtal o kořeny se mi jenom zdálo :). Samozřejmě neříkám, že si na to nejde zvyknout.

                            Že zrovna ty, co si potrpí na přesnost, budeš srovnávat hardtaila a EN full? Vždyť se na tom jezdí úplně jinak… Ale je mi jasný, že výška středu 160mm fullu na dorazech ti v tvý teorii hraje do karet :). Jenže v takovejch situacích se většinou nešlape…

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Asi holt neumím jezdit na kole a že jsem s nižším středem víc škrtal o kořeny se mi jenom zdálo :). Samozřejmě neříkám, že si na to nejde zvyknout.

                              Mně zase přijde, že čím dál častěji píšeš příspěvky naprosto o ničem.

                              Zase jsi napsal nic neříkají obecnou hlášku, kde neřešíš žádnou konkrétní hodnotu (o tom je celá debata) a jen zopakoval, že s nižším středem se bude škrtat více (to by nikdo neřek).

                              A co se týká šlapání, tak do kopce musíš šlapat na čemkoliv, i na tom fullu.

                              Navíc full umožní šlapat i v situacích, kdy na HT už dávno nemůžeš. Což právě může být někdy trochu zákeřené v rychlejší šlapavé pasáži (to už neřeším výjezd), kde nejsou až tak velké překážky. Někdy pak trochu větší propružení může překvapit.

                              Na HTčku se nic takového stát nemůže.

                              O dorazech tu nebyla žádná řeč, to jsi vymyslel ty.

                              Na fullu s vyšším zdvihem budeš se středem daleko níže i když budeš chodit třeba jen kolem 50% zdvihu, což je v každém trochu rozbitém výjezdu hned.

                              Jestli ale umíš jezdit do kopce bez šlapání…

                              Srovnání s fully je právě na místě. Na HTčku lze jezdit naopak ještě s níže položeným středem než u fullu, o tom to celé je.

                              Já tedy na všech fullech co jsem jezdil, tak jsem jezdil výjezdy úplně stejně jako na HTčku a často naopak ještě vyjel více. A ve výjezdech je to nejhorší, protože tam nemůžeš déle nešlapat a obtížněji se řeší případné kolize pedálu s překážkou/se ze­mí.

                              0 0
                            • MlokCZ  

                              A co se týká delší příspěvků tak máš z části pravdu. Už mi přijde, že reagovat na tebe začíná být akorát ztráta času a budu to pokud možno omezovat.

                              0 0
                              • JakeF  

                                Já píšu o ničem? Kdo tu cucá z prstu teorie, že jsem na enduru ani nemoh jezdit?

                                Když jsem jel na HT s nižším středem, tak jsem trefoval překážky a vadilo by mi to, takže souhlasím s Tinou, že ty Cube maj střed nízko. Tvoje teoretizování s EN fully je úplně mimo téma, to je úplně jinej styl jízdy.

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Já narozdíl od tebe už mnoho let na fullech s trošku vyšším zdvihem jezdím (tedy opravdu žádné teorie tu psát nemusím), Spešl Enduro byl pouze příklad čistě pro tebe a ten jsem vybral pouze proto, že jsi tu psal, že jsi na něm jel.

                                  Výška kolem 300mm vychází po započtení sagu na spoustě fullu na trhu od XC po enduro.

                                  Ty máš na fullu úplně jiný styl jízdy, zřejmě tedy do kopce na fullech nešlapech. Já mám tedy styl jízdy směrem do kopce úplně stejný, do kopce šlapu ať je full nebo HTčku.

                                  A co se týká praxe s HTčkem s nízkým středem (ještě o pár mm níže než má ten Cube, reálně změřená výška středu pro pláště co jezdím), tak takové jezdím (a s tím jsem to srovnával hned na začátku) a aktuálně to budou skoro 3 roky…

                                  Ty jsi zatím pouze uvedl opět zase neurčitou informaci HT s nižším středem, ale zatím z tebe ani jednou nevypadlo, co to vlastně znamená.

                                  Kolik to tedy konkrétně bylo a pro jaké pláště?

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    A co je proboha relevantního s tvýma zkušenostma na EN fullech pro výběr hardtailu? Tam i když je nižší střed, člověk se tomu přizpůsobí, protože má díky zdvihu jiný výhody. Co do toho pleteš zase výjezdy? Tam trefuješ pedálem překážky? Asi jezdíš daleko brutálnější výjezdy, než já…

                                    Zbytek jsou nějaký výplody tvýho teoretizování. Bylo to na Schwalbe 2,1", přesnou hodnotu nevím a je mi to jedno. Zvyklej na vyšší střed jsem trefoval překážky víc a vadilo mi to. Tečka.

                                    Celý tvoje srovnání s EN fully je čistá teorie, prakticky úplně mimo, u HT nevidím důvod chtít nižší střed. U EN fullu vidím spoustu výhod, díky kterým mi nevadí, že na výjezdu ze zatáčky můžu začít šlapat o chvilku pozdějš a na pomalý skoro trialový pasáže, kde je trefování druhý nejčastější, je na EN fullu úplně jinej styl jízdy.

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Takže vlastně ani nevíš co to je podle tebe ten nízko položený střed, přitom ale víš, že na tom Cubu je moc nízko, tak to potom jo…

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        Koukám tady je někdo v první řadě odhodlanej bojovat za svou oblíbenou značku :). Tina napsala přesný čísla rozdílu výšky, nevidím důvod je opakovat. Vím jistě, že nižší střed bych na HT nechtěl, přinesl by pouze nevýhody.

                                        Další tvoje teoretizování o EN fullech už je odtržený od reality výběru XC hardtailu.

                                        0 0
                      • Lister  

                        Jenže problém je v tom, že ta hodnota –50mm ještě neznamená, že to kolo bude mít v reálu opravdu střed nízko, protože do toho promlouvá sousta další parametrů a na to jsme se snažil upozornit. Jenže tady je to poslední dobou pomalu jak v praktické škole jeden se nesnaží pochopit druhého a nepochopené argumenty se tu překrucují ad absurdum.

                        Takže ještě jednou – začátek byl jasný, Tina se myslím vyjádřila docela jasně, že ta hodnota ji přijde nesmyslná a že střed bude extranízko a je to špatně. Já zase tvrdím, že na tom není u podobného kola nic špatného a že ta jedna hodnota vůbec neznamená, že střed ve výsledku bude opravdu tak nízko, že to bude dělat potíže. Bavíme se tu o milimetrech, mnohem větší změnu ve výšce středu u jednoho kola může udělat přechod na jiné pláště a zrovna ten Cube má pláště docela macaté a i s použitelným vzorkem. Kdybys vzal jiné kolo, které má podle váz geometricky korektní hodnotu kolem 40–45mm a osadil to plášti typu FF 2,1 tak na to bude najednou úplně stejně, ale protože BB drop bude mít tu „správnou hodnotu“, tak to najednou problém nebude?

                        0 0
                        • JakeF  

                          Jenže s FF už se sotva bude řešit nějaký škrtání o překážky, možná v zatáčkách na cyklostezce :). Ale tak když už je relevantní srovnání s EN fullem, tak proč to rovnou nesrovnávat i se silničkou, žejo? :D

                          Tak nějak nevím, kážeš proti argumentům ad absurdum a hned potom sám jeden použiješ? Pláště jsou spotřebák, tam počítám s tím, že si každej stejně dá svoje vyhovující.

                          0 0
                          • Lister  

                            Kod teď píše o En fullu?

                            Tina jasně nahoře napsala, že srovnává se závodními fully, které mají střed podle ní o pár milimetrů výš a na takové kolo si lidi podobné pláště klidně dají, nebo běžné vozí pláště 2.0 nebo 2,1 palce a to už pár milimetrů rozdílu na průměru kol a tím pádem i ve výšce středu udělá.

                            A tak třeba konkrétně – udávaný Scale má –44mm (takže o nějakých 7mm méně, ale má osazené pláště 2,1 palců, což zase výšku středu sníží, a ve výsledku bude rozdíl opravdu jen pár milimetrů – fakt to poznáš, fakt je to rozdíl???

                            0 0
                            • JakeF  

                              Když jsem si hodil na bajk platformy, tak jsem to poznal doslova v první zatáčce, že jsem si škrtnul. A to může udělat ve výšce rozdíl kolik, 5mm? A znovu, pláště v potaz neberu, počítám s tím, že na různý kola stejný kategorie si člověk zvolí stejný.

                              0 0
                              • Lister  

                                Jenže tady se bavíme o seriovkách které mají právě pláště osazené jinak a spousta lidí je tam nechá a ani nebudou schopní je rychle sjet takže tam budou klidně i několik let.

                                PS: platformy mají často nižší profil, takže se zkus zamyslet ještě jednou, proč jsi na nich v zatáčce!! škrtal víc, ve výšce ale problém nehledej :-P

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  A tam kde ho hledat má, tedy v šířce pedálu, tak to škrtání v zatáčkách při šlapání ovlivní opravdu hodně. A ty rozdíly jsou řádově větší než rozdíly dané výškou středu.

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    Samozřejmě to je rozdíl díky šířce a jsou nižší. Ale při náklonu to je výsledek úplně stejnej… A řádově vyšší? Jakože proti rozdílu 5mm udělat platformy rozdíl 5cm? :D Schválně to můžeš zkusit spočítat, SPD pedál je o dost vyšší, podle mě při náklonu v zatáčce je těch 5mm rozdílu vcelku reálnejch, dost možná i míň. A je to stejnej efekt, jak kdyby o stejnou hodnotu byl nižší střed. A znát to bylo doslova na 50m od baráku.

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Při náklonu se to cca dostává do situaci, kdy stejný rozdíl šířky odpovídá stejnému rozdílu výšky (ale jen té polovině rozdílu výšky jak píšu dále).

                                      Rozdíl výšky je cca 5–15mm (bude rozdodující výška pedálu na jeho konci, pokud je u nášlapů např. vystupující pružina nebo tělo pedálu nad tuto výško dostatečně daleko od kraje, tak to nebude mít žádný vliv).

                                      K tomu je potřeba brát pouze polovinu rozdílu výšky pedálů, rozhodující je pouze rozdíl výšky rozměru středu osy – spodní vnější hrana pedálu.

                                      To jsme někde na 2,5–7,5mm.

                                      Přesná čísla pro rozdíl šířek tu po ruce nemám, jsou ale daleko větší, bude tam rozdíl v centimetrech.

                                      A pro rozdíl šířek se bude počítat celý (tedy vzdálenost spodní hrany pedálu od kliky) narozdíl od rozdílu výšek.

                                      Klidně se to může blížit právě až rozdílu řádu, i když nejspíš to bude o trošku méně (celých 5–7cm rozdíl šířek asi nebude, ale nebude to k tomu mít daleko).

                                      Pokud tedy chceš srovnávat rozdíl platformy x nášlapy pro situaci průjezd zatáček při šlapání, tak pak to srovnávej s rozdíly výšky středu někde kolem třeba 3–4cm, tedy rozdíl naprosto brutální.

                                      Takto to ale bude pouze pro průjezd zatáček při šlapání.

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        Mloku, sorry, ale 3–4cm, to jsi dost brutálně ulít… Jestli má pedál výšku 1,5cm (beru tebou udanou max hodnotu), tak to je max, protože jinak bys už na SPD škrtal tretrou o zem. A protože nešrtneš tretrou, ale SPD pedálem, tak logicky to musí být ještě míň.

                                        0 0
                                        • roman 3D  

                                          začíná mě to připomínat diskuzi jak se kdysi jeden pokusil stvořit nejlepší vidlici celého vesmíru a BF kde se přejížděli sirky,špejle,kos­tičky od lega,cihly a kdoví co všechno a dělali se rozbory nad videem:-)

                                          0 0
                                          • JakeF  

                                            Mlok je toeretik, v zatáčkách se naklání do 60° a pak mu to vyjde jak píše, když zanedbá boty.

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Ne, to jen ty neumíš pořádně číst a 60° je nesmysl, který jsi uvedl taky ty.

                                              Boty nejsou žádný problém, to jen ty jsi stvořil zcela nesmyslnou úvahu, která vůbec nic neřeší.

                                              Už mi to ale nebaví, pokračuju si v tom sám.

                                              0 0
                                              • JakeF  

                                                Nezlob se na mě, ale ty 3–4cm rozdílu výšky jsou naprostej úlet, pokud to kolo nehodíš bokem na asfalt a nezanedbáš boty.

                                                0 0
                                                • MlokCZ  

                                                  Tak ještě poslední.

                                                  Šírka bude mít stejný vliv jako výška při náklonu 45°. A při tomto náklonu bude mít rozdíl šířky 3–4cm přesně stejný vliv jako změna výšky středu o 3–4cm.

                                                  Při položení na bok je to už dávno úplně někde jinde, tam to jde až do extrému, kdy šířka pedálu je zcela rozhodující faktor.

                                                  Na celých 45° to nevychází při běžné výšce středů, při pedálu v dolní úvrati dojde ke kontaktu o něco dříve.

                                                  Tedy nebude to přepočet 1:1 vlivu šířka x výška, bude to někde na úrovni 1,5:1. Tedy vliv 3–4cm na šířce bude odpovídat 2–2,7cm na výšce.

                                                  Stejný přepočet bude i pro problém škrtání boty. Tedy bota by musela nášlap přesahovat do šířky o 4cm, aby se dříve škrtlo o botu.

                                                  Problém se škrtáním boty žádný není, k tomu jsi došel jen ty na základě opravdu nevím čeho.

                                                  0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Kdyby to odpovídalo rozdílu výšky těch 2–2,7cm, na který jsi to teda zkorigoval, tak by ti na SPD muselo docházet ke kontaktu tretry s podkladem. Ten rozdíl nemůže být vyšší, než je výška platformy. Koukni se na sjezdový CB nášlapy, tam to je krásně vidět.

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Teď jsem tedy nechopil co jsi tím chtěl říct. K jakém kontaktu tretry s podkladem?

                                                    Psal jsem, že by musela být tretra o více než 4cm širší (tedy ne celková šířka, ale přesněji přesah vnější hrany nášlapu o více než 4cm).

                                                    To ani u CB nevyjde. A kdyby v extrému u nějaké superširoké boty vyšlo, tak bys pak klidně dříve škrtnul botou než pedálem.

                                                    Jak to souvisí s výškou platformy tedy opravdu netuším ani co jsi chtěl ukázat na sjezdových CB nášlapech.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Podívej se na obyčejný šlehače a pak na sjezdový CB a najdi mi tam ty výškový 3–4cm :). Oni mimochodem nebudou o ty 3–4cm ani širší…

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Proč bych tam měl hledat výškový rozdíl 3–4cm?

                                                    Aha, ty jsi ještě zřejmě do teď nepochopil ani co jsem celou dobu psal.

                                                    Já tedy psal hned na začátku rozdíl výšky pedálů 5–15mm, 3–4cm rozdílu výšky pedálu jsi někde záhadně vymyslel ty, netuším z čeho.

                                                    Dále jsem pak psal, že ten rozdíl šířky bude mít vliv stejný jako kdyby byl střed o 3–4cm níže a to byl prvotní odhad bez výpočtu. Pak jsem to po výpočtu upravil na o něco nižší hodnotu.

                                                    A teď jsem přišel domů a rychle jsem to úplně vše přeměřil v reálu pro konkrétní případ (+ navíc simulace vyššího středu a proměření pro vyšší střed).

                                                    A to co jsem psal s tím poměrem 1,5:1, tak vyšlo dokonce pro můj celopevňák s hodně nízko položeným středem + poměrně široké nášlapy.

                                                    Měřil jsem pouze na celopevňáku, kde je už daná výška středu a nemusel jsem řešit zatěžování kola (nebo třeba vypouštění tlaku u vidlice a tlumiče, abych to nasimuloval i bez jezdce).

                                                    O něco vyšší střed pro srovnání kam se posune náklon jsem si snadno nasimuloval taky.

                                                    Pro hodně vysoko položený střed se ten náklon + ne příliš široké nášlapy dostane až téměř úplně na těch 45°, což jsem ani nečekal. Tedy téměř se to dostane na ten poměr 1:1 srovnatelného vlivu rozdílu šířky pedálů a rozdílu výšky středů.

                                                    Při výpočtu jsem vzal nepatrně větší vzdálenost vnější hrany pedálu od roviny středu rámu/kol než jsem pak naměřil v reálu. Proto se to posunulo ještě do o něco většího náklonu než dojde ke kontaktu se zemí pedálu v dolní úvrati.

                                                    A po přeměření efektivní výšky mojich Timů, která má vliv na dotyk při náklonu se zemí při pedálu v dolní úvrati, tak jsou to jen 2cm. Předtím jsem rychle našel nějaké dost nízké platformy a ty měly 11mm. Tedy rozdíl v tomto konkrétním případě 9mm (což tedy bez problémů padá do toho odhadovaného intervalu 5–15mm). A z toho bude mít vliv na škrtání pouze polovina toho rozdílu, tedy pouze 4,5mm k dobru pro platformy.

                                                    A konkrétně moje bota přesahuje moje Timy ATAC XS jen o 15mm. Tedy v žádném případě nemůže dojít dříve ko kontaktu boty se zemí než pedálu (to by došlo až při překročení boty přes vnější hranu pedálu o více než 1,5×2cm → tedy o více než 3cm).

                                                    Platformy jsem tu po ruce neměl, tak jen srovnání šířky ATAC XC x obyč pedál a tam je rozdíl o něco menší než jsem počítal pro ty šířky a to 2,5cm. Platformy bývají někdy i mírně širší, jak které.

                                                    Ale i kdyby jen těch 2,5cm, tak zase ten poměr vyšel blíže k 1:1.

                                                    A k tomu ty Timy jsou ale dost široké, jiné nášlapy jsou o něco užší.

                                                    Takže mi to nakonec vychází po přeměření v reálu na odpovídají změnu jako by se střed snížil o 1,5cm – 3cm (nejméně pro kombinace extra nízký střed a hodně široké nášlapy a nejvíce pro vysoko položený střed a užší nášlapy).

                                                    Tedy vliv přechodu na širší platformy je při šlapání v zatáčkách opravdu velký.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    No vida… Z původního 3–4cm jsme se přes 2–2,7cm dostali na 1,5–3cm. Za chvíli jsme u toho, co jsem psal… Teď si ještě uvědom, že bota je ve stejný pozici a tudíž ten rozdíl nemůže být vyšší, než je výška platformy. Pokud teda nemáš nějaký extra široký platformy, co ti o hodně přesahujou boty.

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Co s tím má společného výška platformy? A proč by nemohl být vliv rozdílu šířky pedálů po přepočtu na odpovídající vliv rozdílu výšky středu větší než výška platformy? To samozřejmě být větší, to spolu nijak nesouvisí.

                                                    Co se týká šířky, tak platformy nejsou běžně užší než běžné nenášlapné pedály, tedy pod těch 2,5cm rozdílu oproti Timům to běžně nebude a dost často to bude více (za užší nášlapy a případně mírně širší některé platformy).

                                                    Nejčastěji se to ve výsledku bude pohybovat právě někde uprostřed toho intervalu.

                                                    A to jsem ještě celé bral pro moje aktuálně nahozené pláště, což jsou RaR 2,25.

                                                    Pro širší pláště (při použití platforem se dají celkem očekávat i když pravidlem to nebude) to bude posunuté a ten přepočítávací poměr se bude mírně snižovat. Proto také čím širší pláště tím stačí o níže položený střed pro stejné chování při šlapání v zatáčkách.

                                                    A naopak pro užší pláště bude ten přepočítávací poměr mírně vyšší.

                                                    Taky na hodně úzkých pláštích budeš se stejně vysoko položeným středem škrtat už při o něco menším náklonu. Tohle je možná také částečně důvodem, proč chrti potřebují o něco výše střed, když dost často vozí i užší pláště.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Ten vliv by samozřejmě moh být vyšší, jak píšeš, pokud bys ovšem neměl na těch pedálech ještě botu :).

                                                    0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Z téhle úvahy jsem tedy nepobral vůbec nic.

                                          V první řadě máš problém asi se čtením, protože jsem ani jednou nezmínil výšku pedálu, tak těžko můžeš z toho příspěvku vzít můj údaj. V celém svojem příspěvku jsem psal pouze o rozdílech výšek platforma x nášlap.

                                          Pokud chceš výšku celého nášlapu, tak ta je daleko větší než ty rozdíly. A pro úvahu jestli škrtneš přesahují tretrou do šířky oproti nášlapu bude potřeba vzít celou výšku nášlapu (tedy nejen polovinu).

                                          A přesah šířky tretry bude nepatrně menší. A stejně to bude záviset na konkrétních tretrách jak jsou zrovna široké.

                                          K čemu je tohle ale dobré řešit opravdu nevím? Já řešil to co je podstatné pro škrtání a to je rozdíl šířky platforma x nášlap. Šířka platformy není daná šířkou tvojí tretry.

                                          3–4

                                          0 0
                                          • JakeF  

                                            Šířka platformy cca odpovídá šířce boty. Výškovej rozdíl 3–4cm je úlet, to bude tak rozdíl šířky proti SPD pedálu, což se ti v rozdíl výšky přemění akorát když kolo hodíš na bok na asfalt :).

                                            0 0
    • libisenuj  

      Tak jsem včera absolovoval 43 km vyjížďku na testbajku Giant Anthem 27.5 3, ve velikosti L.

      Měl sem pocit, že to kolo nejede, ale letí! Rozdíl proti mému 26 GT až neuvěřitelný. Systém pružení nemá chybu. S velikostí si pořád nejsem jistý. Lko mi přišlo v pohodě, ale dle tabulek Giantu bych mohl mít i Mko…

      Vím, že pocit se nedá koupit, ale když na to mrknete vědecky, je pro mně spíš to L nebo M?

      Díky

      Sedlovku mám 21,5 cm vytaženou z rámu po lyžiny sedla. Bohužel neměli Mko na vyzkoušení. Originál představec je 100mm, to dám asi 90 mm. Jinak cajk. Teď jenom musím najít prodejce, co mi dá aspoň 15% slevu, protože tihle mi nabízí pouze 10…ještě ke všemu to pan Stinger furt zdražuje…

      Jinak váha kola je 12,8kg bez pedálů v Lku, kdyby to někoho zajímalo.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Mirek H  

      Zdravím všechny bikery :)

      Potřeboval bych poradit s výběrem. Váhám mezi http://www.sterba-kola.cz/…ven-900-2015 a http://www.profi-sport.cz/…-0-30-G-2014. Prosím o mázory PRO a PROTI.

      Děkuji všem, kteří sem písnou svůj subjektivní názor.

      0 0
      • ALLforBIKE  

        z tohoto výběru MERIDA. Pěkný stroj, a hlavně má pevné osy vepředu i vzadu.

        0 0
        • Mirek H  

          Děkuji za tip – ten focus je vzhledově moc pěknej, hledám však spolehliváka na spoustu let :)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.