Vliv výkonnější nabíječky na životnost baterie

34 nepřečtených
  • sr71

    Máte prosím někdo praktickou zkušenost s použitím výkonnějších nabíječek na ekolo? Nejběžněji se k e-kolům jako standardní, dodává nabíječka s max. výstupním proudem 2A. Je možné aby, v případě že bude používána neoriginální nabíječku s výstupem 4A, došlo ke snížení životnosti baterie vlivem vyšších nabíjecích proudů?

    Jedná se o baterii 36V/13Ah ve které bude nejspíš 5 článků paralelně v jedné sekci, takže max nabíjecí proud na jeden článek je 4A/5ks=0,8A max.,to mě na první pohled přijde jako ok (je to o hodně méně než hodnota kterou výrobci článků v datasheetech uvádějí jako max. nabíjecí proud, otázka je co na to článek když je uzavřen v těsném pouzdře, z hlediska oteplení).

    0 0
    • Johny_r  

      Nevím, jak je to u kol, ale obecně u nabíjení moderních baterií (třeba v telefonech) hraje roli mnohem víc věcí než ampéry. Jsou různé nabíjecí normy, průběhy a zařízení si nabíjení řídí, takže ve výsledku to nemusí silnější nabíječkou jít o nic rychleji, pokud to nebude umět kolo.

      Obecná pravda je, že rychlejší nabíjení = větší zahřívání = snížení životnosti baterky. Otázka je, jestli bude rozdíl citelný. U telefonů to znát je, ale spousta lidí vymění telefon dřív než je to začne trápit. Za jak dlouho se to pozná u kterého kola, těžko říct.

      0 0
    • Smazaný účet  

      jojo typické moneyžerské myšlení, max nabíjecí proud článku je xy, to chci nabíjet tak (důvod proč jsem odešel pracovně ze světla elektromobili­ty)…což je naprostá ptákovina

      článek je testován na neomezený proud 0.1 a 0.2 C (tak praví normativní LC test) – proto máš tu malou nabíječku.

      V rozsahu 20SOC a 80SOC při teplotě 20–25stupňů celsia zpravidla unese proud až 1C bez dopadu na životnost.

      0 0
    • MlokCZ  

      Mám originál nabíječku 4,5A. Opravdu reálně po větší část nabíjecího cyklu používá těch 4,5A (v aplikaci přes bluetooth mohu sledovat průběh nabíjení). Tedy trvale dobíjena vyšším proudem.

      Po 2 letech a 7tis. km je baterka pořád ve velmi dobrém stavu (přesně měření kapacity nemám, ale dle kontrolních jízd určitě ztratila na kapacitě méně než 5%, jestli to je 2% nebo 3% nedokážu říct). Chovám se ale k baterce služně, tedy zejména nenechávám dlouhodobě na 100% (tedy dobíjení na plné nabití vždy až den předem a skladování na 50–80%}.

      Ale jak už psal kubad, tak elektronika v baterce nemusí vůbec využít větší nabíjecí proud s jinou neoriginál nabíječkou.

      0 0
      • psbiker  

        4,5A je úplný prd pro takhle velkou baterku, teoretické maximum by mě teda zajímalo.

        0 0
      • va-bo  

        Takhle nejak by to melo vypadat. Ale jak to delas, kdyz baterku nabijes, a pak 3 dny prsi?

        0 0
        • Smazaný účet  

          Já to dělám tak, že když jdu v noci čůrat, zkontroluji aktuální předpověď na dvou nezávislých serverech, plus radar, a podle toho (ne)připojím baterii na nabíječku.

          1 1
          • va-bo  

            Hezky, jdes na to vedecky a mas to vymakany. Muj obdiv. Tak nejak by to melo vypadat.

            1 0
            • Esi  

              To by jeden nevěřil k čemu se hodi problém s prostatou :-)

              0 0
              • MartyM  

                Vsak on nepsal kolikrat jde v noci curat, tak ho zase nestras prostatou, kdyz uz tak ma zdravotnich problemu habakuk…

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Často. Ale co nebolí, to neřeším.

                  Nutkání k močení lze nahradit budíkem.

                  0 0
                  • Kouba_2005  

                    A lze nutkáním k močení nahradit budík? Mně to funguje, nutkání mě vzbudí 5 minut před budíkem :-)

                    1 0
                  • Esi  

                    Tak to bych tu baterku raději večer nabil třeba na 70% a ráno vstanu zkuntroluju počasí, když to bude OK tak daš nabijet baterku, než se vypraviš, nasnídáš a podobně tak je baterkách nabitá

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      Nesnídám… Těch posledních třicet procent trvá několik hodin.

                      0 0
                      • michomin  

                        Mistře, to s tím dobíjením dle nočního průzkumu počasí na internetu už je obsese. Když ten akumulátor bude pár dní nabitý naplno, tak se nic neděje. Problém může nastat (nebo také ne) při dlouhodobém uložení plně nabité baterky.

                        1 0
                        • Smazaný účet  

                          To ano, nicméně jsem si tak navykl a nijak mě to neobtěžuje. Naopak spojím nutkání s užitečným.

                          0 0
                      • Esi  

                        To na vyjizďku na kterou je potřeba mít baterku nabitou na 100% vyraziš nalačno? Nechápu

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          Na lačno vlastně úplně ne. Dávám opravdu silnou a velkou kávu a hrnek psyllia s hydrogenuhli­čitanem vápenatým.

                          0 0
                          • Esi  

                            Paráda, není nad výživou snídani aby měl člověk energii :-)

                            1 0
        • MlokCZ  

          Ojediněle se stát může, že po nabití baterky hned nevyjedu. Ale běžně se mi to nestává, jestli bude následující den pršet, tak to se skoro vždy ví předem, krátkodobou předpověď na den dopředu je už dnes hodně slušná.

          Pár jedntlivých dnů tu baterku hned neoddělá, podstata je, aby to tam nebylo v součtu moc dlouho na plném nabití. Zase i když mám dost drahé baterky (přeci jen je to 1000E+ https://www.fitstore24.com/…v-20ah-750wh), tak to zase není třeba hnát úplně do extrémů. Tak jak to dělám, tak mě to nijak neomezuje.

          A pokud jedu delší trasu a vybiju více (pod dejme tomu 40–50%) a vím, že hned další dny nepojedu, tak dobíjím na 2× (tedy hned po dojetí dobiju na ±60% a do plného nabití den před vyjetím nebo v den vyjetí, dle toho jestli se to stíhá v den vyjetí). Tohle běžně používám, protože tohle se stává poměrně často, když střídám 2 ebiky.

          0 0
      • krepa1  

        A nema rychlost nabijeni souvislost s rychlosti vybijeni? Mel jsem v cervnu kolo z pujcovny. Baterie 630W podporovala nabijeni 3 A. Dali k tomu starsi nabijecku 2 A. Nabijelo to pomaleji, ale pres noc v pohode na 100%. Jizdy v okoli Lipna. Vazim 120+, ale jizdy napr. 80 km a 1250 m prevyseni. Zustavalo jeste tak 15 az 20% baterie. To same kolo pujceno minuly týden do Jeseniku. Dali nabijecku 3 A. Nabijela podstatne rychleji. Za hodinku tak 20%. Ale jizda 70 km, prevyseni sice 1600 m, ale po cestě jsem musel dobit cca 25%, ktere jsem ztratil hodne rychle. Po dojezdu zustatek cca 10%. Prislo mi subjektivne, ze baterie ztracela kapacitu rycleji. A to jsem ji vice setril. Lipno druha nebo treti pripomoc z peti. Jeseniky vetsinou na nejnizsi, kdyz jsem videl ty mizejici procenta :-)

        0 0
        • virtualcop  

          Pokud je baterie a její elektronika OK, pak je úplně jedno, zda jí nabiješ 2A nebo 3A – bude prostě nabitá :)

          Obecně je rychlejší nabíjení potřeba lépe elektronicky kontrolovat v rámci teploty a dalších parametrů (kvalitní baterie i nabíječky to umí) a celkově se baterie trochu více opotřebovává (velmi obecně a teoreticky řečeno). Nicméně pro takovouto kapacitu a typ baterie je vcelku úplně jedno, zda jí nabíjíš 2A nebo 3A – obojí s prstem v nose zvládá s rezervou (opakuji – pokud je úplně v pořádku).

          Takže to, že si na rychleji dobíjenou baterku dojel „méně“, je buď otázka její funkčnosti a opotřebení, nebo jiných parametrů použití (které za jízdy nemusíš tolik vnímat) nebo kombinace obojího.

          Baterie má nějakou kapacitu a pokud to převedu zjednodušeně na kbelík vody, je jedno, zda ho naplníš pomalu z kohoutku vodovodu, nebo rychle ze zahradní hadice – furt tam té vody bude stejně – pokud kbelík bude mít stejný objem.

          0 0
          • psbiker  

            To jsou úplně směšné proudy, laicky bych řekl, že na životnost bude mít vliv hlavně jízda na turbíčko a s čipem :)

            3 0
    • PetHi  

      Velikost nabíjecího proudu je dána jen a pouze nabíjecím čipem a výrobcem, který určí, jak tento proud má být velký. Nabíjecí čip je součástí baterie (kola). Zároveň by baterie měla být doplněna termistorem, který hlídá oteplení baterie a tento termistor je propojen s nabíjecím čipem. Pokud termistor zaznamená odchylku teploty baterie danou výrobcem, znemožní nabíjecímu čipu nabíjení baterie (nebývá ale vždy pravidlem, bohužel…) Je zcela jedno, zdali použiješ místo doporučené 2A nabíječky třeba 100A nabíječku, větší proud si zkrátka dané zařízení nevezme. To platí obecně pro veškeré zařízení, napájené z baterií a dobíjené z nabíječek. Problém nastane, pokud je to naopak – použije se „slabší“ nabíječka. Na stejné napětí, ale na menší proud. Nabíječka je pak přetěžována, neboť zařízení, které napájí, má malou impedanci, zařízení neví, že nabíječka není schopna dodat požadovaný proud. Pak se baterie nabíjí menším napětím, trvá delší dobu (to je ale zase dobré pro baterii), ale není to dobré pro ten zdroj napětí (nabíječku), která v důsledku přetížení může odejít.

      Závěr: ne slabší, ideálně doporučenou, silnější ale ničemu vůbec nevadí.

      2 0
      • 01carbon  

        zkuste to sjeste jednou a lepe

        0 0
      • Smazaný účet  

        „Velikost nabíjecího proudu je dána jen a pouze nabíjecím čipem a výrobcem, který určí, jak tento proud má být velký.“

        Ne

        „Zároveň by baterie měla být doplněna termistorem, který hlídá oteplení baterie a tento termistor je propojen s nabíjecím čipem.“

        Termistorů musí být několik, jinak by nebyl podchycen jev oteplení definovaný sousedností článků

        „Je zcela jedno, zdali použiješ místo doporučené 2A nabíječky třeba 100A nabíječku, větší proud si zkrátka dané zařízení nevezme.“

        Ne dobíjecí proud je odvozený od rozdílu potenciálů, aby měl šanci projít, pro laika je to představitelné jako dvě sklenice a přelévání vody – jaké naklopení je třeba pro pomalé přelití a jaké pro velké (ekvivalent malý a velký proud)

        „Problém nastane, pokud je to naopak – použije se „slabší“ nabíječka. Na stejné napětí, ale na menší proud.“

        nestane se nic, prostě nabíjíš delší dobu, ta nabíječka prostě víc nedá

        2 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.