Trekové převodníky/kliky na 650B HT MTB

58 nepřečtených
  • Mr.Dan

    Chystám se stavět 650B HT bajk a nyní intenzivně řeším převody. Chtěl bych klasiku 3×9 (ideálně 2×9) kvůli bytelnějšímu řetězu a taky faktu, že ani na stávajícím kole velké pastorky nevyužívám.

    Navíc jsem zjistil, že na svym prehistorickym 26' celopevňáku mám kliky s převodama 48–36–24z a 6st. kazetu 14–28z, přičemž naprostou většinu času na silnici strávím na druhym nejtěžším (48/16) nebo nejtěžším (48/14) převodu, kdy pohodovym šlapáním (70–80ot./min) to dělá zhruba 26, resp. 30 km/h. Do kopců nebo v rovinatym terénu pak většinou řadim 48/18 nebo 36/16, příp. 36/18. Kašpárka nedávám nikdy. Jsem tedy spíš silovej jezdec, a proto jsem se zhrozil, že na mtb kliky se dávají maximálně 44z převodníky. Je mi jasný, že větší kola všechny převody nepatrně prodlouží, nicméně i tak bych nechtěl jít s velkou pilou níže. Lze tedy na horáka použít kliky Shimano XT FC-M771 nebo FC-T781? Resp. je to rozumný? :)

    http://kola.ramala.cz/…g-60230.html

    http://www.axit.cz/…1_48z–.html

    Obě jsou 48/36/26, z toho ty druhý se mi líběj víc, ale jsou určený pro 3×10 – je tam nějakej rozměrovej rozdíl? Hledal jsem na BF a moc moudrej z toho nebyl, proto se radši ptám.

    Druhá věc je, že na tom rámu je BB30 (je to Stump), takže bude každopádně třeba redukce. Radši bych rovnou použil BB30 střed a kliky, ale ty jsem zase nenašel ani s trochu odpovídajícíma převodníkama (největší snad 42z). Ta redukce se používá běžně, dělá to problémy? Díky za všecky postřehy…

    0 0
    • MlokCZ  

      Jenže jsi vozil nejmenší pastorek 14 zůbu a teď se používají kazety začínající 11 pastorkem.

      48/14 odpovídá převodu 38/11.

      Tedy moc nechápu proč potřebuješ největší placku větší než 42 zubů.

      S 42/11 převodem získáš těžší převod než jsi měl z 48/14 a ještě navíc to lehce těžší udělají větší kola.

      Jinak pro představu přepočet na rychlost:

      75ot./min na 42/11 a 650B dá cca 37km/h

      A když nepoužíváš malou placku, tak můžeš jít do dvojplacky. A dle toho co píšeš bych použil nějakou typu 42/28 nebo 42/30.

      0 0
    • MlokCZ  

      A do devítky bych určitě nešel a vzal desítku. Výdrž devítkového řetězu není větší než u desítkového, je to ± nastejno (v mojem případě mám výdrž na desítce dokonce větší, ale tam se trochu mohlo projevit, že jezdím trochu jiné převody a tím o něco více větší placky).

      Výrazně lepší životnost je pouze u osmičky a níže.

      0 0
      • Mr.Dan  

        Mnó, protože ten stávající 48/14 je dobrej na rovinku na těch 30km/h, ale na větší rychlost nebo nedejbože z kopce to chce ještě tak 2 těžší převody, z toho jeden rozumně těžkej (takže těch 48/13) a jeden „overdrive“ (48/11). Prostě bych rád měl co nejuniverzálnější pokrytí převodů, od čistě „terenních“ až po silničářsky chrtí. Jinak rozumím, ale 3×8 se dneska už v lepší kvalitě snad ani nedělá (viděl jsem to jen jako Alivio apod.)…

        0 0
    • joudys  

      ideální by bylo 2×10 s dvojplackou XTR 44–30T nebo 42–30T, to by si stump zasloužil

      jak velkej ten rám máš a máš ty kola 27,5 vyzkoušený in natura, že se dozadu bezproblémů vleze?

      v jiným vlákně jsi pátral po pevné, nikdo tam neuváděl – alespoň myslím – Syncros XR1.0 27,5 tapered s délkou 459 mm, jinak uvažuju že bych si na stumpa taky hodil pevnou a kola 650b

      0 0
      • Mr.Dan  

        Jojo, 44/30 s desítkou vzadu by nejspíš taky „stačilo“, ale XTR nechci, hlavně kvůli ceně, pro moje potřeby házení perel poslancům. Stejně mě láká možnost těch delších převodů v případě 48. Jinak jde o Stumpa HT 26 ve velikosti 19" (L) a do zadní stvby se to kolo vejde s rezervou, zkoušeli to přímo v obchodě, kde ten rám mají, poslali i fotky… Prostě tohle je už vyřešené, teď to jen všechno nakoupit a pustit se do toho. Jinak 460 mm je dle Mloka už moc dlouhé (záleží ale samozřejmě na offsetu), a tak tam pujde čínská kompaktní a superlehká Flyxii 445 mm s tapered krkem, viz minulý vlákno.

        0 0
        • Vilém  

          A odzkouseli ti taky, jestli tam vubec dostanes ty kliky, nebo ti budou drit prevodniky o zadni stavbu?

          0 0
          • Mr.Dan  

            No to je právě to, proč se vá tu ptám – to totiž samozřejmě netuším. Ten rám je dělaný na 2×10…

            0 0
            • McBlacky  

              stump carbon nebo hlína?

              0 0
            • ToBla  

              Pokud je rám dělaný na 2×10, tak tam crossový převodníky při správný řetězový lince nedáš ani náhodou. Crossovoj trojpřevodník ani náhodou a možná ani crossovej dvojpřevodník tam nepude.

              0 0
              • Mr.Dan  

                Stump Carbon. Tak jste to asi rozsekli…

                0 0
                • Mr.Dan  

                  A co teda aspoň cyklokrosové kliky 46/36 (Shimano FC-CX50)? To by pro moje potřeby zcela stačilo (46z na 650B kolech odpovídá 48z na 26'), kašpárka nepoužívám a dozadu bych dal kazetu 11–34.

                  0 0
                • McBlacky  

                  na ten teda víc jak 44z asi nedáš. Respektive ta šavle se rozšiřuje a mezi velkej a rám ti řetěz u 44z nepropadne ani ho tam nezarveš.

                  a s těma 650B, no já to teda zkoušel nasadit s ralfama 2,25 a nevozil bych to v 26" expertovi carbon, místa úplně minimum.

                  0 0
                  • Mr.Dan  

                    S těma kolama to docela možná může záviset i na model.roce toho rámu – ty máš určitě 2010 nebo 11 a tohle je S-Works 2012. Když jsem řešil s majitel S-Workse SJ 26 model 2010, tak ten tvrdil, že 650B se nevejdou. U 2012 rámu je tam s RaR 2,25 rezerva cca 2–3 cm, aspoň podle fotky, takže v pohodě..

                    A co se týče toho 46z, koukal jsem na fotky tvýho kola a pokud tam máš 44z pilu, tak bych řekl, že tam místo na o torchu větší 46z ještě je. Ale taky je docela možný, že ti/tomu jen nerozumim…

                    0 0
    • JakeF  

      Pevná vidlice, 27,5" kola, crossový převodníky… Ty si radši postav CX a nauč se šlapat.

      0 0
      • Mr.Dan  

        Mnó, jenže jezdím tak půlku cest lesem a různejma sr*čkama a tam bych byl na CX dost vyklepanej, ač jsem nad tím samozřejmě taky uvažoval. Prostě jsem spíš terénní typ, co má rád rychlý silniční vložky, ne obráceně. Ale koukal jsem aspoň na CX kliky 46/32 apod. ;)

        0 0
        • tomxxx  

          No JakeF má pravdu, jak to čtu, tak máš asi nohy jako slon, nebo já nwm. S tim jak to popisuješ, tak já bych na tvejch kolech pomalu nevyjel ani z garáže a to si myslim, že zas takový máslo nejsem :D

          0 0
          • Mr.Dan  

            …říká člověk, kterej má v profilu fixku s 48/15 nebo kolik to. :) Spíš než sloní nohy zkrátka neumím šlapat, jak tu někdo naznačil. A nebo's ještě nikdy nebyl v Polabí. :)

            0 0
            • tomxxx  

              44/17, ale to je jedno…tohle je kolo na blbnutí a ne na normální ježdění. Nejlepší co ti můžu poradit, půjčit si kolo a vyzkoušet. Ale horák na silnici dělanej neni, tam je jasný, že ti převody nebudou stačit.

              0 0
    • oddie  

      Devítka nemá žádný bytelnější řetěz, pokud chceš bytelnější řetěz, dej si tam osmičku. Nicméně s těmi ostatními údaji, co uvádíš, naprosto nechápu, proč stavíš HORSKÉ kolo…

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Mr.Dan  

      Jo a zapomněl jsem dodat, že od 48–36–26 očekávám taky větší využití středního převodníku, páč na stávajícím kole ho tam cpu jen minimálně, v kopcích nebo v terénu, přičemž ale převodníky jsou stejný, jiná je jen kazeta a velikost kol (26' vs. 650B). Kdybych měl 44–32–22 nebo dokonce 42–30, tak se obávám, že bude střední/menší převodník opět skoro nevyužit…

      0 0
      • McBlacky  

        tak jestli jezdíš kolem Přelouče, je jasný, že menší než 32 tam nedáš jak je rok dlouhý a 99% jedeš na velkou

        0 0
      • scalar  

        Tak tam střední a malý převodník nedávej. Dej 1×10, dozadu 11–36 a dopředu 42z. nebo 40z. Ušetříš přesmykač, řadicí páčku a řazení bude pohodové, jenom přehazkou.

        0 0
        • McBlacky  

          ale ideální to nebude, pokud nebudeš mít pilu s vysokými zuby. i kolem Přelouče bude terén, navíc se dá dojet až do Železek. Já bych šel do dvojky 44/30 XTR na tyhle podmínky – v ideálním případě

          0 0
          • Mr.Dan  

            V Železkách jsem zrovna včera byl a měl cestou možnost o tomhle hluboce přemejšlet, počítat poměry atd. :) Původně jsem si měl koupit hotový kolo s 1×10 38z, ale to by asi nebylo nic pro mě. 42z by možná už i stačilo, ale asi bych přece jenom chtěl i nějakou tu „redukci“ do pořádnejch kopců, takže bych radši 2×10. Ale na XTR nepomejšlim, páš je rozdíl dát 3,5 nebo 9 jen za kliky. A u Sramu jsem delší převodníky pro 2×10 osaení neviděl, takže mě nejvíc láká ta cyklokrosová varianta 46–36 (nebo ještě ideálnějc 46–34) a kazeta 11–34. Pujde to? A co ta redukce z PressFitu BB30 na Hollowtech II, bude to fungovat?

            0 0
            • Mr.Dan  

              Nebo tady asi nejideálnější varianta: SRAM S950 48×34, přímo pro BB30 střed, tudíž bude na Stumpa pasovat i bez redukce do HII, takže ušetřím gramy a vyšší cena oproti těm CX-70 Shimanům bude vykompenzována nepotřebou pořizovat redukci na osu. Akorát když vy tvrdíte, že 48z ten rám nepobere, a navíc jsem našel jen 170 mm verzi, tak tedy nevím..

              http://www.salomonsport.cz/…-170mm-48×34

              0 0
              • scalar  

                Silniční nebo CX kliky nejdou dát ani některé crossové rámy, na MTB rám bude ještě menší šance. Jedině vzít crossové kliky 26/36/48 a sundat malý převodník, případně vyměnit 36 za 34 z. Pak si trochu pohrát s řetězovou linkou, co dovolí podložky.

                0 0
                • Mr.Dan  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                  0 0
                • Mr.Dan  

                  Ok, a co dělá problém? Resp. v čem se liší CX/silniční vs. mtb/trekové kliky? Jiná šířka středu, takže by pak CX převody trčely moc vpravo, nebo byly naopak příliš u rámu? Jsem z toho už úplnej jelen… :)

                  Jinak varianta s trekovýma 48/36/26 se sundanym kašparem se mi taky zamlouvá, lépe řečeno bez toho sundání by se to do toho rámu, kde je originálně 2×10 (39–26), stejně ani nevešlo, pokud si to dobře představuju. Protože jinak by mi tam ani nevadil.

                  Jestli by nakonec nebylo jednodušší si od tebe nechat postavit nějakej ten MRX 29er trekáč s pevnou vidlí… ;)

                  0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
                  • scalar  

                    Silniční (CX) kliky mají kratší osu.

                    Jinak bych na stavbu celopevňáku rozhodně doporučil 29er kola, výhody jsou jasné – větší pohodlí, snažší udržování rychlosti…

                    Pěkné sety za velmi rozumnou cenu s tapered hlavou jsou od MRX, Wilier 501…

                    0 0
                    • scalar  

                      Jo, na 29er karbonové MRX EVO jsem už kliky 26/36/48 dával, v pohodě.

                      0 0
                      • Mr.Dan  

                        Rozumím, chápu a spílám si. :) V 5 let starý diskusi jsem našel toto: „Zpravidla se daji silnicni kliky na horsky ram namontovat i s prislusne kratkou osou. Problem muze nastat u nekterych ramu, kde se zadni stavba hodne rychle rozsiruje od stredove mufny. Tam by se mohly prevodniky dotykat zadni stavby a pak je potreba montovat delsi osu, ovsem za cenu poruseni idealni retezove linky a v extremu by nemusel stacit rozsah presmykace.Pokud staci rozsah presmykace, radit to bude s jakymkoliv typem razeni.“

                        Jak říkám, je mi jedno, zda by šlo o trekové, krossové nebo mtb kliky, hlavní je, aby se to tam vešlo a aby větší placka byla aspoň 44, ideálně 46 nebo i těch 48z. A co mě trápí skoro stejně, je ten fakt, že ten střed je na PF30, takže se bude řešit redukce a bude to ještě složitější a cena poleze nahoru.

                        Jinak kdybych chtěl rovnou 29er pevňáka, tak si koupim hotovýho 29er Stumpa a přehodim vidlu nebo se „spokojim“ s Brainem. Ale když já bych radši kvůli obratnosti 650B – možná toho pak budu litovat. ;)

                        0 0
                        • Jakobo  

                          To tvoje dilema za tebe nikdo nevyresi. Udelal bych neco jineho. Kup obyc kliky 48/38/28 na 4hran, nejlevnejsi stoji 150 kc, treba tady K tomu osu asi 123 mm, udelej totez s klikama 42… a uvidis. Bude te stat zlomek ceny celeho kola a aspon nebudes v budoucnu premyslet, jestlis udelal dobre. Presmyk v zasade ani kupovat nemusis.

                          0 0
                          • scalar  

                            A k čemu mu to bude dobrý?

                            0 0
                          • Jakobo  

                            Uz to ctu, press fit!

                            0 0
                          • Mr.Dan  

                            Mnó, kdyby šlo jen o dilema, jaký konkrétně převodníky, tak to bych si skutečně měl vydilematovat sám, ale já tu spíš řeším, co vůbec půjde do toho rámu namontovat. A jelikož týhle oblasti techniky vůbec nerozumim a nevyznám se ani v typech středů atd., tak se tu ptám… ;) Abyste byli zcela v obraze, jde o tenhle rám (a teď si vyslechnu, že do něho dávat cokoliv horšího jako XTR/XX1 je prasečina apod.) ;) http://www.nejlevnejsi-kola.cz/…eva-50-.html

                            0 0
                            • scalar  

                              To se kdysi dělalo, cpát do 26" rámů 650B kola, ale proč dnes?

                              0 0
                              • Mr.Dan  

                                Protože Stumpa 27,5er nikdo nevyrábí. ;)

                                0 0
                                • scalar  

                                  Položil sis otázku proč? Pokud v této chvíli Specialized upřednostňuje formát 29er kol, tak se s touto značkou neztotožňuješ, když ses rozhodnul pro 650B kola. Logicky si tedy najdi jinou značku nebo přehodnoť rozměr kol.

                                  0 0
                        • oddie  

                          Myslíš, že 26" rám s nabastlenými 27,5" koly bude mít podstatně lepší jízdní vlastnosti a obratnost než solidní 29"? Já bych si ti tipnul, že to bude naopak…

                          0 0
                          • tomxxx  

                            Před rokem bych to chápal, ale teď…hold vidí spešla za 24

                            0 0
                            • Mr.Dan  

                              Přesně tak, jinak toho chuděru spešlovatýho nikdo nekoupí, holt všichni chtěj 29er. ;) A vycházim furt z toho, že kolo nejvíc dělají rám a kola, tak chci tohle koupit co nejlepší a zbytek dostrojit dle obrazu svýho, proto nekupuju hotovou 29'. Jinak je to už otázka spekulací, zda 26 rám s 650B bude lepší než srovnatelně velkej originál 29er, ale na druhou stranu dokud to nevyzkoušim, tak to nezjistim. :) Ale když mi poradíte opravdu kvalitní značku, která jede i 650B bajky, tak se na to samozřejmě rád mrknu a třeba přehodnotim… Nebo nějaký terénnější CX? Tolik možností dneska, že už jsem v tom úplně ztracenej.

                              0 0
                              • scalar  

                                Co je to terénnější CX? CX v terénu limituje omezená šířka pláště a řidítka. Výhodou silničních řidítek použitých u CX je lepší aerodynamika posedu a větší variabilita úchopu. V terénu je ale opačný trend – řidítka se rozšiřují a rohy pro variabilitu úchopu se sundávají.

                                0 0
                                • Mr.Dan  

                                  No a prááávě proto nechci CX (to pro ty, co mi ho tu tolik nutili). „Berany“ mi nikdy nepřirostly k srdci, teda k rukám, pardon… Na tu svou stavbu bych chtěl právě široký řididla s prohnutím (ideálně 700 mm, aby bylo místo i na rohy). A ty velký kola mi taky neštimujou.

                                  0 0
                                  • Vilém  

                                    Tak si postav nejakyho treka, nebo spis 29ku a k tomu dvoje kola.

                                    0 0
                          • kubad  

                            nemyslím si :D

                            0 0
                          • joudys  

                            proč ne, když délka zadní stavby je relativně dlouhá a kolo se tam bez problému vejde, rám je dlouhej sám o sobě a rozvor je menší než u 29. Kdyby tam hodit pevnou s ekvivalentem 80mm zdvihu, tak téměř zachová geometrii – střed zůstane ve stejné výšce a sklon vidle bude nepatrně vyšší při větším obvodu kol tak, jak to má spešl u 29tek.

                            U tohoto rámu bych se toho vůbec nebál.

                            0 0
                            • kubad  

                              +1

                              0 0
                            • Mr.Dan  

                              Ano, takhle to je v plánu, Mlok mi to spočítal a já dle toho vybral vidli (445 mm; 38 mm offset), takže geometrie bude zachovaná. Do zadní stavby se to kolo vejde s rezervou, jinak bude bajk o něco kompaktnější než 29er (kratší stavba i vidle), takže si od toho slibuju větší obratnost než u 29er při větší stabilitě a setrvačnosti než by to mělo s 26er. Tohle prosímvás neřešte, vlákno se týká něčeho docela jinýho… ;)

                              0 0
    • 2. Bóďa  

      Jestli si nikdy nezařadil lehčí převod než 36/18, s klidem dej jednopřevodník 44z a s kazetou 11–34 budeš mít ještě dva lehčí a dva vysněné rychlejší, než doposud.

      Teoreticky i 48z bude mít větší rozsah, než Tebou doposud používané převody. Ale zase jestli nejezdíš kopce, kde potřebuješ lehčí než 36/18, tak logicky nebude takový kopec dolů pro využití dálničního převodu 48/11… :)

      0 0
      • Mr.Dan  

        Jen pro úplnost informuju, že to nakonec dopadlo na 42/28 dvouplacku. Třeba to někoho v budoucnu může inspirovat.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.