• Sylvulik

    Zdravim,

    precitala som viacere diskusie + odborne clanky na nete a stale nemam na 100% jasno…ako je to s tou hodnotou TPI. Je mi jasne, ze je to hustota vlakien (t.j. pocet vlakien na plochu). Velmi sa vsak odlisuju nazory na odolnost plasta voci defektu. Jedni tvrdia vyssie TPI=vyssia odolnost voci defektu…ini presne naopak.

    Osobne sa priklanam k tomu, ze vyssie TPI ma sice vyssiu hustotu vlakien, plast je ohybnejsi, prilnavejsi k podkladu…ale kedze obsahuje menej gumy a viac kopiruje prekazky…mal by byt aj nachylnejsi na prerazenie…

    Aky je vas nazor, pripadne skusenosti s roznymi TPI? Vdaka.

    0 0
    • doubleingram  

      Tak TPI je jedna vec a jakym mnozstvim smesi to „obali“ je druha. Proto mas u plaste se stejnym TPI ruzny odolnosti proti defektu odvijejici se IMHO predevsim z mnozstvim smesi. Snake Skin vs normal.

      0 0
    • novas752  

      Lepším kopírováním terénu se bez diskuze pravděpodobnost defektu zmenšuje – tvrdý neohebný plášť se opře jen o ostrou „špici“, kdežto měký ohebný tu špici „obalí“ a opře se o víc bodů v okolí. Ano, správně – má na to zásadní vliv tlak v plášti – čim menší tlak, tim menší pravděpodobnost propíchnutí (a přilnavost), ovšem od určitého tlaku zase hrozí procvaknutí mezi terén a ráfek.

      Samotné tpi až tak zásadní vliv na defekt mít nebude, spíš jde o vrstvy gumy – jak jsou odolné, jak jsou tlusté… Za sebe můžu říct, že od doby, co vozím akorát nafoukané (1,7/2,2 bar předek/zadek, hardtail, 26×2,25") slušné teréní pláště (na kole byly původně pláště „supermarket“), tak se počet defektů snížil na minimum – píchnu jednou za cca 3000km, i když jezdim převážně v kamenitym terénu.

      0 0
      • MlokCZ  

        Lepším kopírováním terénu se bez diskuze pravděpodobnost defektu zmenšuje – tvrdý neohebný plášť se opře jen o ostrou „špici“, kdežto měký ohebný tu špici „obalí“ a opře se o víc bodů v okolí.

        To je sice jako obecné tvrzení pravdivé. V praxi to je ale většinou přesně naopak. Problém je v tom, že není stejná odolnost. A ten plášť, který má tuhou kostru (je málo ohebný) je většinou současně mnohem odolnější.

        A ten rozdíl v odolnosti většinou daleko převáží tu výhodu „obalení“ překážky.

        Z praxe typický příklad jsou proteciton Cotníky, třeba RK protection vs RaR snake skin (stejně těžké pláště stejné kategorie). Hodně tuhá kostra až je to znát i na gripu, který to zhoršuje. A je nutné je vozit na nižším tlaku.

        Přesto jsou mnohem odolnější než ty RaR snake skin jak už srovnávám níže.

        0 0
    • Marskatin  

      Ono s tím tpi je tiještě trošku složitější.

      Vittoria když udávala 329 tpi znamenalo opravdu jemnou tkaninu.

      Continental když udával 330 tpi znamenalo to 3 vrstvy tkaniny o110 tpi.

      0 0
    • JakeF  

      TPI je údaj k ničemu… Ze zkušenosti pokud srovnáváš kvalitnější pláště, stejnou verzi patky (kevlar x drát) a podobnou šířku, tak nejlepší představu o odolnosti poskytuje hmotnost.

      0 0
      • Sylvulik  

        Myslis v zmysle, cim tazsie…tym odolnejsie?

        0 0
      • MlokCZ  

        Souhlas s TPI. S tou hmotností to ale ne vždy platí a může to být pro srovnání zavádějící.

        Třeba 29" Race king protection 2,2" má běhoun opravdu hodně odolný na danou kategorii pláště. A proti tomu ± stejně těžký RaR snake skin (RaR má větší výkyvy hmotnosti dle konikrétního kusu, nejtěžší kousek z mnoha kusů RaR i RK protection bylo pár kousků RaR s hmotností přes 700g) má běhoun opravdu o hodně méně odolný. Ten rozdíl je obrovský. Boky jsou na tom podobně.

        Objem mají také ± stejný, dle měření více kousků je o chlup objemnější Race king.

        Dle hmotnosti by to přitom mělo být ± stejné a reálný rozdíl je přitom opravdu hodně velký a to dokonce ve prospěch toho o malinko objemnějšího kousku.

        0 0
    • Nikovlas  

      Nemaj náhodou pláště s vyšším TPI víc vláken na palec, ale o to tenčí vlákna? A právě proto také poddajnější… Tahová pevnost celého kompozitu je pak srovnatelná, ale třeba odolnost proti proříznutí menší… Tak jsem si to vždycky představoval.

      0 0
      • tromboonen  

        Uz to tady nekdo psal.. TPI je pouze o vlastnostech kordu nebo jak se tomu rika, teoreticky cim vetsi tim nizsi valivy odpor, jenze vyrobci to okecavaj viz vyse… na odolnost proti defektum to nema moc velky vliv (teda ciste teoreticky velke mnozstvi vlaken pusti mensi prekazku, ale vice zalezi na vlastnostech, mnozstvi a provedeni smesi, co se na to nanese)..

        Je tam spousta promennejch, ve finale recenze, testy, pocit.. dalsi vec, ktera hodne ovlivni pocit je prilnavost a pohlceni vibraci, to souvisi s tlakem, ale i tim materialem a tloustkou.. uzke plaste nabusene na 10 atm te vytresou a jeste k tomu zpomali, neco 25–27 s co nejvyssim TPI, mekkou smesi a nafoukany na 10–15 % stlaceni pod vahou jezdce je pro vetsinu aplikaci krome rovne casovky na super kvalitnim asfaltu nejlepsi. A samozrejme latex duse, ale jedine zeleny :)

        0 0
    • MD1972  

      ahoj. jezdíte někdo tyto pláště?

      http://www.kupkolo.cz/…rce2_z92298/

      http://www.kupkolo.cz/…s-ii_z96825/

      zkušenosti?

      Díky MilanD

      0 0
      • Marskatin  

        Ty první nevím.

        Ty druhé jsou jedny z nejlepších silničních pláštů. Zkušenosti výborné, jedny z nejoblíbenějších na BF, s temi chybu neuděláš

        0 0
    • MlokCZ  

      Dle TPI se nepozná nic. Jedna věc je použité TPI a další je množství použitého materiálu. Většina plášťů používá více vrstev přes sebe a pak jde o to kolik se jich zrovna použije.

      A dále pak některé pláště mají jednu vrstvu chránící, která má daleko vyšší odolnost.

      Příklad:

      Contíký protection mají 3 vrstvy na boku a 4 na běhounu a z toho je jedna (na boku i běhounu) ta ochraná, která má daleko vyšší odolnost.

      Pokud tě zajímá reálná odolnost, tak tady máš srovnáno už opravdu hodně plášťů

      www.bicyclerollingresistance.com

      Testováno pořád stejnou metodikou a to průpichem mimo vzorek (test jak na běhounu, tak na boku).

      V reálu mi zatím každý plášť co jsem jezdil seděl s tím co bylo naměřeno. Příkladem jsou třeba protection RK vs RaR snake skin. Naměřený opravdu velký rozdíl odolnosti běhounu.

      A v reálu za mnoho tisíc km (asi 15tis. km na RaR a cca 7tis. km na RK protection) jsem zrušil 4 kousky RaR na běhounu (vždy prorvaná velká díra, která byla vždy na hranici toho co tmel pobral, 2× to dal, 2× už ne).

      S RK protection ani jeden defekt.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.