• pejvyn

    Ahoj všichni,

    mám dotaz na techniku šlapání. Po strašně dlouhé době jsem si pořídil MTB. Jezdím přesně měsíc a včera jsem dotáhl prvních 1000 km. Ze začátku mě v každém kopci hrozně pálily stehna, ale po cca 500 km se to hodne zlepšilo. Teď už mě stehna nepálí vůbec a taky vyšlapu prakticky všechno, co mi moje technická dovednost dovolí. Od začátku se s tím moc nemazlím a jedu vždy 4× týdně min 50 km s převýšením cca 800–1500m, k tomu 1× týdně nějakou rovinu kolem 70–80 km jako aerobní cvičení. Rád bych se zeptal zkušenějších bajkerů, jakou využívají techniku při šlapání do kopce, protože skoro vždy, když s někým jedu, tak vidím, jak motá nohama do kopce jak o život na lehkej převod, ale já si kolikrát do menších kopců vůbec nepodřadím, prostě chytnu rohy a zarvu to v sedle. Většinou jsem tak daleko rychlejší a ve výsledku mě nebolí ani tolik nohy, jako když jsem to zkoušel na lehčí převod a při velké frekvenci jsem vlastně jel dost pomalu oproti vlastnímu stylu. Jde mi o to, jestli je lepší se naučit šlapat na lehčí převody rychleji nebo nevadí, že to tzv. zarvu na težší převod. Očekávám, že se mi tady dostane asi několik poznámek, že si můžu urvat řetěz a zničit to a tamto, ale tak všechno se dá koupit nový, že jo:) Z mých dojmů, mi tato technika hodně pomáhá zesílit stehna a ani mi tak nedojde dech, jako při slabších převodech. Ale jestli to dělám správně, to si fakt nejsem jistej, protože jak říkám, kolem to většinou lidí do těch kopců drtí na malý převody a šlapou, jak o život. V lesích do prudkých kopců po pěšince to samozřejmě taky neprošlapu, ale např. na lesních cestách s jemnou šotolinkou už se s řazením často moc neobtěžuju, pokud sklon a délka kopce není extra velká.

    0 0
    • blisterexist  

      jseš netrénovanej a proto neutočíš vyšší kadenci, závodníci umí točit mnohem rychlej, ale i to umí rvát na sílu:-)

      0 0
    • Biker jak Pes  

      Tvým stylem bys vydržel dva, možná tři kopce, pak by síla šla do háje. Zatímco borec, co jede na lehký převod vydržel o nějaký ten kopec déle.

      Jde o to, že na lehčí převod ti zůstane mnohem více síly a neplýtváš tolik. Musíš si ale najít svou optimální kadenci, každý to má jinak. Někdo jezdí silově, Contador zase skáče na kole jak koza.

      Kadenční šlapání přijde časem, ale chce se na to i zaměřit. Abys utočil stejnou rychlost kadenčně, jako když jedeš silově, tak samozřejmě sílu potřebuješ. Ale je třeba se naučit jet „lehce“. :-)

      0 0
    • Rychlej turista  

      Tady zase bude sranda :-)

      Pokud ti to tak vyhovuje a nečiní žádných problémů, tak není důvod měnit to, co funguje. V opačném případě budeš muset tento přístup přehodnotit. Mi tento styl vyhovuje taky. Jiná věc je, že já mám za pár desítek let odježděno několik set tisíc km a dobře znám své tělo a signály, které mi vysílá. Ty máš výhodu, že začínáš jezdit, takže pokud sezónu přežiješ bez potíží (hlavně zdravotních), budeš mít na co v té příští navázat. Každý totiž funguje jinak a nejlepší způsob, jak poznat co v člověku je, je první sezónu dělat to, nač je chuť a zbytečně se neomezovat. Důležité je pouze vnímat signály, které tělo dává a podle nich se řídit. Občas se tak najde člověk, který udělá něco nemožného, a to jen proto, že mu to nikdo neřekl :-)

      0 0
      • pejvyn  

        Díky za radu. Tohle je konečně relevantní odpověď:) Chtěl jsem vědět, jestli to silový ježdění není úplně proti nějakýmu osvědčenýmu stylu, kterej je doporučovanej. Ale věřím, že se tady najde ještě hodně názorů, tak na to jsou diskuze, že jo:)

        0 0
        • mr.antik  

          někoho z toho silového šlapání bolí kolena… třeba mě. Ale nejsem trénovanej.

          0 0
          • martinpav  

            Mal som podobný problém, nakoniec to ale bolo v posede a kufroch. Ale frekvečnejšie šlapanie už mi zostalo a vobec mi to nevadí.

            0 0
            • terkad  

              Taky mě ze silového bolí koleno. A to tak, že pak nemůžu jezdit. Sice mi chvíli trvalo, než jsem si zvykla vyšší frekvenci udýchat (a pořád mám co trénovat), ale výsledek je rozhodně pozitivní.

              0 0
            • terkad  

              Taky mě ze silového bolí koleno. A to tak, že pak nemůžu jezdit. Sice mi chvíli trvalo, než jsem si zvykla vyšší frekvenci udýchat (a pořád mám co trénovat), ale výsledek je rozhodně pozitivní.

              0 0
    • prvniodkonce  

      V současné době je móda jezdit kadenčně, takže když pojedeš někde po městě, kde jsou lidi, tak jedině na co nejlehčí převody :)

      0 0
      • McBlacky  

        no pro většinu cykloturistů kadenčně znamená od 60 výš :)

        0 0
      • pejvyn  

        Tak pokud je kolo pouzivany jako modni doplnek a okoli ma dodat iluzi, ze kolem nich prave projizdi profik a krutonatrhprdel sportovec, tak jedine prevod 1/1:)

        0 0
        • Martin  

          a po zadním

          0 0
        • Richi  

          Máš na mysli cyklistickou zásadu č.2?

          Kolo opravdového cyklisty musí být ve stojanu barevně sladěné a naleštěné, aby se ostatní návštěvníci restaurace nebo cukrárny mohli kochat nad tvou naprostou cyklistickou dominancí.

          0 0
          • vasado  

            nn, musí být naleštěné ale mimo stojan, aby si té naprosté dominance všimlo víc lidí :-D (přecejen v tom stojanu mezi ostatními biky je trošku skryté)

            0 0
            • king-bike  

              a co je komu co do toho? ty myslis kdyz si nekdo poridi drahy kolo tak je to zivotni dilo ktery musi ukazovat?

              0 0
    • ZuzicK  

      Zničení kola nevadí, ani bych neřekla, že řetěz vytaháš rychleji, ale kolena, ty kolena.. pokud tě po kole nebolí, tak ok, pokud ano, budeš muset trochu potrénovat lehčí šlapání.

      0 0
    • fousac  

      jen takovej tip, ale nemas nizko sedlo?

      mi ta mrcha sedlovka na biku furt zalejza a poznam to spolehlive, ze mi proste nohy nejdou do otacek, kdyz je o kousek niz…

      jinak kdyz jezdis ty rovinky, tak se na to zkus soustredit jak slapes a zkus proste jen tak tocit nohama bez nejakyho zabirani… casem si to zazijes a pujde to i bez premejsleni…

      0 0
      • pejvyn  

        sedlo jsem si uz dost zafixoval, jakmile ho mam o neco vis, tak mam pocit, ze mi plandaji nohy ve vzduchu, a kdyz ho mam niz, tak me zase boli hrozne prdel. Ted me napadlo, jestli ten silovej styl nemam ze silnicky, pac to jsem jezdil na favoritce a jeste na starym systemu tacu a pastorku, takze dva tacy a snad jen tri pastorky:)

        0 0
      • Necris  

        Vyhodit rychloupínák, nasadit šroubek ;)

        0 0
    • scret  

      jak tu radil uz nekdo prede mnou, jezdi tak jak ti to vyhovuje a hlavne poslouchej telo, nekomu vyhovuje silovejsi jezdeni, me napr. spis frekvencni, takze tocim lehke prevody…

      Vseobecny nazor je takovy, ze pri silove jizde odchazeji driv klouby a hlavne silovy jezdci neumeji tocit vetsi kadenci a maji pak vetsi problem se zmenou rychlosti…

      0 0
      • Ondry  

        máš recht, ale k té změně tempa, pokud nechce závodit tak je to buřt

        0 0
        • scret  

          jj, u hobika to nema smysl resit…

          Jinak souhlas s tim bodem, kam mas koukat…

          Kdyz clovek cumi na sutr, zasadne ho trefis…

          0 0
          • pejvyn  

            No prave bych si i rad zazavodil, ale prvni sezonu to nema asi smysl resit, max se cestne zucastnit. Jinak ve svym veku a prohyrenym mladi to na profi drahu urcite nevidim:)) Ale ty hobi zavody me lakaji hodne. Clovek pak muze krasne zurocit ty upoceny dny v sedle a ma ze sebe radost.

            A s tim trefovanim, to je naprosta pravda;)

            0 0
    • Ondry  

      Taky to radši drtím na těžkej, ale při větší kadenci je vyšší stabilita a když ti nadskočí kolo tak to není takovej *******.

      Finty pro lepší techniku co jsem slyšel v birell cykloškole dívej se kam chceš jet a ne že se budeš dívat na kořen a říkat si ten nesmím trefit, nejspíš ho trefíš, oni to tam říkali teda u sjezdu, ale proč by to nemohlo fungovat i u výjezdu a na YT od Tomáše Čady, že není špatný trénovat stabilitu na kole tím že se budeš učit co nejdýl stát bez hnutí.

      0 0
    • Jára.V.  

      Zdravim, na kole jezdim závodně zhruba 2 roky je pravda že je mi pouze 14 Let, ale do kopce jezdim spíše na sílu zatim´, ale co se dá to v sedě a taky chci říci že se mi hned trénuje nebo závodí líp když si dám pár dnů oddych jsou to uplně jiné výkony, které jsem aspoň já vysledoval :)

      0 0
      • Beeda  

        specialne v 14 mas vozit prevody na lehko…

        0 0
      • alinceb  

        A právě proto jsou kadetské převody (aspoň na silnici) lehké, aby sis silovým šlapáním neničil klouby, které jsou ve vývinu a oslabené…;)

        0 0
    • Beeda  

      mrkni jak jelo spici SKY dve etapy zpatky, to byl kadencni koncert;-) btw, kandence neni modni vystrelek, funguje…

      0 0
      • Zdeno Micio  

        Tak tak. Stačí si dát trenažer před televizí a jet stejnou kadencí jak oni, tj. 90–92 ot./min. celý závod po rovině.

        0 0
        • Beeda  

          tak na rovine a spacialne sjizdeci vlaky v zaverech jedou vyrazne vic 100–120…

          0 0
          • Zdeno Micio  

            Měl jsem na mysli běžnou kadenci po většinu závodu po rovině, tzn., že nemám na mysli žádné spurty, nástupy, sjíždění apod., což se asi pří běžné sólo vyjížďce na silnici praktikovat moc nedá. A na MTB se o frekvenční kadenci asi nedá hovořit.

            0 0
            • nooski  

              Nedá, nedá a do asfaltových kopců bikeři šlapou jak křečci v kolečku a přitom stojí na místě.

              0 0
            • McBlacky  

              i na MTB se jezdí běžně průměr nad 85, někdo i víc

              0 0
    • kukwitz  

      Zdá se mi, že to není úplně dotaz, ale spíš chceš potvrdit, že to co děláš je správně.To však není úplně jisté.Protože za 1) tímhle tempem, neznáme tvou sportovní minulost, fičíš do přetrénování…za 2)chápeš frekvenční šlapání jako šlapání velmi lehkých převodů, ale on je to hlavně trénink zafixování pohybu, správného kulatého šlapání a postupem času šlapeš touhle kadencí i těžší převody… za 3) tímhle lehčím šlapáním šetříš kolena , jak tu někdo správně uváděl a za 4)pohybuješ se s TF v pásmu, kde nutíš tělo preferovat tukový metabolismus.To co si tady nadhodil přesahuje spoustu stran popsaného papíru, ale to frekvenční šlapání bych nezatracoval a to především v období najíždění ZDV.Pic.Hlavní je ale, že tě to baví:)

      0 0
      • pejvyn  

        Jo, mas naprostou pravdu, chtel jsem vedet, jestli to, co delam je spravne. Chci se jezdeni venovat velmi aktivne, ale naposled jsem hodne jezdil pred 12 lety a to na silnicce a bez premejsleni, proste pro radost. Ted, jak se do toho pomalu dostavam, zacinam si vsimat cim dal vic ruznych detailu a proto jsem si sel pro radu na B-F. S tema kolenama je to pravda, levy mam v pohode, ale pravy me pak trochu po jezdeni taha, zadna bolest, ale clovek vi, ze to namahal. Ze vsech nazoru soudim, ze bude dobre, kdyz zacnu pracovat na kadenci a postupne ji naleju do tezsich prevodu dle kondice, abych si za sezonu neoddelal meniskus nebo neco horsiho;)

        PS: bavi me to, jak malyho kluka plechovej jerab na dalkovy ovladani:)

        0 0
        • tux  

          Plechovej? Ne, dneska je to všechno plast.

          0 0
          • Tyboo  

            pred 20 lety nebyl vsechno plast

            0 0
            • pejvyn  

              plastovy jeraby byly pro decka, ale pro technodecka jako ja – tedy merkur apod. tak jedine plechacek a co nejvernejsi kopie:)

              0 0
    • marapara  

      Tohle si můžeš dovolit leda tak v krátkých kopcích, jet silově, pokud nemáš natrénováno. Kdybys jel ale takto několik kilometrů dlouhý kopec, třeba 4–5, s větším převýšením třeba kolem 400–500 metrů výškových, tak ten kopec takových stylem ani nevyjedeš a před vrcholem odpodneš. Prostě si zvlášť do delších kopců musíš najít to optimum, hodit lehčí převod, jet pomaleji a víc točit nohama.

      2 roky zpět jsme jeli s kamarádem do Bílých Karpat, měl najeto cca 1300 km, tak jsem předpokládal, že to pro něj nebude až takový problém, jel totiž poprvé. Byl zvyklý na u nás relativně kratší kopce, sem tam nějaký delší 2–3 km s převýšením třeba 200 metrů a jezdil silově.

      V prvním delším kopci, kdy jsme jeli asi 5–6 km do kopce, jel stále těžší převody. Nezvládl to a a otočil to asi necelý kilometr před koncem stoupání a jel zpět. Začal totiž chytat křeče no stehen a prostě se utavil. Pak jsem ho zjebal, že jezdí takové prasácké převody, že si má hodit prostřední placku a jet víc v klidu a víc točit nohama. O rok později jsme jeli to samé. Měl najeto cca 2000 km. Kopec bez problémů vyjel. Hodil lehčí převod a šlapal. Na vrcholu stoupání si pochvaloval, že si při svém tempu ještě odpočinul. Vyjel ho asi o 2 minuty později než já.

      Co z toho plyne so můžeš domyslet asi sám.

      0 0
      • blaf  

        pro me z toho plyne, ze o rok pozdeji mohl mit vic natrenovano a diky tomu to vyjel v pohode, kdyby to zkousel vyjet o tyden pozdeji tak by se z toho asi dalo ledacos vyvodit, takhle se z toho neda podle me vyvodit vubec nic

        0 0
        • pejvyn  

          K tomu bych se taky priklanel, ze mel proste vic najeto, tak ho to tak nerozhodilo a hlavne, uz asi vic znal svoje tempo;) Abych to trochu uvedl na pravou miru, ja nejsem cyklista pannic, kterej si pred mesicem koupil svoje prvni kolo a ted se ucim drzet rovnovahu:) Jezdil jsem na silnici a MTB cca od 13 do 18 let, kolem 200 km tydne, pak jsem toho nechal a zacal se venovat zenam, kamaradum atd. Ted jsem zenatej a uz mam zase cas na cyklistiku:)) Takze, docela dobre vim, ze kdyz me ceka 5–6 km dupak, tak si tam nedam prevod 3/6 a zacnu to kousat dokud neumru:) Tam proste clovek stejne bude donucenej si ten prevod dat lehci. A divim se, ze by to tvuj kamarad nevyjel, to spis byl fakt hodne nevyjezdenej nebo si hral na terminatora. Ja resim spis ty kratky kopce, klidne 100–200–300 metru, kolem 5–10°, kde si 95% lidi podradi, ale ja to proste vydupu na silu nebo druhej pripad, treba kopec 2–3 kilometry, takovej ten pekne tahlej 2–5°, ja to jedu na 3/7 treba, delam dlouhy tocky a vedle me jede kamos a ma skoro dvojnasobnu frekvenci. Jelikoz ani on neni zadnej profik, tak mi nemuze ric, co je lepsi a proto jsem se tady zeptal. Ale podle vseho se proste budu hledat sam a uvidim co mi nejlip sedne. Uz dnes cestou do prace jsem se ale snazil daleko vic tocit, abych tem lidem ve meste ukazalo, kdo je tady bajker:)

          0 0
          • Rychlej turista  

            Na nácvik frekvence šlapání jsou ideální válce (dával jsem je v přípravě na časovky) nebo jízda v balíku. To úplně stačí, přínos je daleko větší, než mordovat se sám na rovině nucením se do frekvenčního šlapání, což velký efekt nemá. O pár stupňů vyšší level je jízda za kamiónem, to ale raději nedoporučuji, sám už to taky nepraktikuji. Sice se mi nikdy nic nepřihodilo, ale to riziko je opravdu veliké a pokoušet štěstí už nechci.

            0 0
            • Peslezedirou  

              Nejlepší trenér na jízdu za kamionem tu je mr. olkyč :-) jestli si dobře pamatuji. Kde je mu konec?

              0 0
              • Rychlej turista  

                No on za nimi jezdil snad i po městě. Já si aspoň vybíral relativně bezpečné a dobře známé silnice.

                0 0
        • marapara  

          Ne, není to tak. I kdyby měl najeto stejně o rok později, tak by to prostě vyjel. Problém byl vyloženě v tom, že se v tak dlouhém kopci utavil na těžkých převodech.

          Něco jiného by bylo, kdyby to byl opravdu vyšvihaný silničář, který má najeto 8–10 tis. km na kole. To bych pochopil, volbu těžšího převodu i do delších kopců, ale to není jeho případ :). Jo, takový člověk by to dal.

          Samozřejmě když máš najeto 5000 km na biku, tak kopec vyjedeš asi o něco rychleji než s 1000 km.

          0 0
          • Rychlej turista  

            Pokud netrénovaný člověk jezdí nepřiměřené převody, tělo si řekne samo – skončí v křečích nebo s namoženými šlachami.

            0 0
            • marapara  

              To byl právě jeho případ, neměl tolik najeto, že jezdil takové dlouhé a prudké kopce. Skončil v křečích a domů jel po silnici po rovině.

              Přístě měl sice o něco málo víc najeto, ale ne zase o tolik, aby byl tak vytrénovaný a zvládl to vyjet těžkým převodem. Zvolil lehčí převod a neměl problém.

              0 0
              • pejvyn  

                Ja se v zasade drzim toho, co mi rekne telo, nesnazim se radit nejak strojove, proste pokud se mi v tom prevodu jede dobre, tak to drzim, ale jakmile uz to jde s frekvenci dolu, tak si podradim, sice pak z puvodnich treba 17–20km/h spadnu na nejakejch 12–13km/h, ale zase ten 3–4 km kopec udelam, nahore pak chvilku slapani skoro naprazdno, aby se vytrepaly nohy a jede se dal. Ted to trosku hrotim spis z vlastni blbosti, ze se snazim rychle dostat do alespon minimalni formy, aby nepalily stehna tolik a musim rict, ze za mesic intenzivniho treninku jsem o 150% nekde jinde. Ty kopce, co me uplne na zacatku mordovaly (jizda pod 10km/h na 3° kopci:)), tak je dam s prstem v nose a hledam tak novy vyzvy. Sam bych ani neveril, ze se mi budou kopce tolik libit, ale kdyz se pak clovek dostane nahoru, tak je to super pocit:)

                0 0
                • alinceb  

                  Jak si psal o 200–300m dlouhých kopcích, tak tam se to dá samozřejmě urvat i silově, ale v tomhle případě je lepší to po rovině roztočit a dorvat ze sedla v rychlosti, než sedět jako bluma a pomalu točit nohama.

                  Mě ze silového šlapání vyléčil Grossglockner, na který sem napoprvé vyrazil s klasickou dvoupilou 52/39 a těch 24km stoupání sem trpěl na převodu 39/26 při rychlosti asi 7km/h. Letos sem přešel na převody pro ženy a děti (compact 50/34) a už se tam zase těším…:)

                  0 0
                  • McBlacky  

                    no a já už jedu na silnici převody pro dědky 52/39/30 k tomu 11–23 v čr a 11–25 do kopců :)

                    malou dávám výjimečně, ale je dobrý ji tam mít, když chci jen v klídku točit.

                    0 0
                    • alinceb  

                      Šárka jezdí 50/40/30 + 12/26, ale už sem ji vyhrožoval, že jí malou pilu sundám a dostane jí zas až do Alp…:D

                      0 0
                    • Rychlej turista  

                      Tak to jsi zdědkovatěl o 8 let dřív, než já :-D

                      Už jsem si ale k 52/42/30 koupil 12–23, protože jsem konečně dospěl k zodpovědnému rozhodnutí, že za kamióny už jezdit nebudu a 11 je tedy zbytečná a místo ní jsem tak mohl přidat 23 :-)

                      0 0
                      • kOmE  

                        Mam pocit ze s troplackou v predu bych se uradil :D, jezdim uz letitou sadu 53/39 a vzadu od tohoto roku 12–25 misto 11–26.

                        0 0
                        • Rychlej turista  

                          Neuřadil, jezdí se stále velká, do dlouhých kopců malá a nejmenší jen výjimečně. I tak ti ale schází 16, což je tragédie, protože je to nejpoužívanější pastorek, aspoň u mně. A k takovému je nutné mít o jeden zub méně a o jeden zub více.

                          0 0
                          • kOmE  

                            u me je nejpouzivanejsi 14

                            0 0
                          • kámen úrazu1  

                            Já bych za sebe napsala: jezdí se stále prostřední, do dlouhých kopců nejmenší a velká jen výjimečně. :-)

                            0 0
                    • fousac  

                      hm… takze kdyz sudlam kopecky na 34/32, tak bych si asi ve volnem case mel pomalu zacit kopat pohodlnou jamu…

                      0 0
                      • alinceb  

                        tak! :D

                        0 0
                      • nooski  

                        Ale zvládneš tu jámu vykopat vlastními silami, když do kopečků šudláš na silnici 34/32? ;-)

                        0 0
                      • Kolbaba71  

                        Tak to jsem asi jednou nohou v hrobě, když prudký kopce občas jedu 26/32 :o)

                        0 0
                        • fousac  

                          my se bavime o silnickach… ;)

                          na biku je pobidkou k inhumaci az 22/36…

                          0 0
                          • Kolbaba71  

                            Tak to já budu někde mezi, jelikož mám crose. A víc jak 26/32 tam nemám.

                            0 0
    • Datel Stepní  

      Myslím, že v této diskusi chybí jasná data.

      Jakou kadencí tedy šlapeš?

      Někdo označí 70 za rychlou, někdo jako pomalou kadenci.

      Pokud jezdíš 40, bude to asi špatně bez ohledu co ti sedí a co ne.

      Dřív jsem jezdil taky silově, ale na delší kopce to nejde. Roviny možná ano. Moc mi pomohlo se předělat na cca 70–80 (což asi není úplně moc)

      0 0
      • kOmE  

        Ja na silnicce jezdim kadenci od nejakych 40 do 80, podle toho jak mi to zrovna sedi. Treba po Praze jezdim vetsinu kopcu silove ,jen na suchdol musim jet frekvencne ,protoze je to mene narocne nez ten kopec jet silove a navic nahore potrebuju jen chvilku na dodychani. Kdyz jsem to zkousel silove ,nahore me bolely nohy a musel jsem pak jet nejakou dobu volneji ,aby si nohy odpocinuly.

        0 0
        • Lada,s  

          Nechápu, 60 je pro mě dolní hranice kadence kterou považuju za „utočitelnou“. 40 už je dobrá prasárna :-)

          Na silničce jezdím roviny cca 80–100, kopce 65 – 80. Průměr na švih mám vetšinou kolem 80–85.

          0 0
          • camillio  

            U mě silnička dtto. Jak točím pomaleji, rychleji vadnu, když točím rychleji tak celkem pohoda, ale chybí technika to udržet dlouhodobě. To by asi pomohly válce… Co je problém s koleny nevím.

            0 0
          • kOmE  

            Tak ja jsem byl vzdycky spis silovej typ. Na rovince mi vyssi kadence nevyhovuje. Ale nejsem zavodnik ,kolena me nebolej. Jezdim prumer cca 28–30km/h po Praze a lehce pres 30 mimo Prahu po okreskach. Mozna kdybych chtel jezdit rychleji ,uz bych musel udelat neco s tou kadenci.

            0 0
    • Jamin  

      Podle mě jezdíš kopce špatnym směrem.

      0 0
    • saddik  

      Obecně vzato to děláš špatně. Má se za to, že nejvýhodnější kadence (možnost poskytnutí nejvýššího výkonu) je tuším okolo 70–80 ot/min. Jízda nižší kadencí na stejně lehký převod logicky znamená nižší výkon, šlapání velkou silou při nízké kadenci (protože vysokou s tou silou není možné urvat) pak může přinášet řadu nevýhod:

      • zvýšená zátěž pro klouby (nemusí se projevit hned, ale třeba po pársezónách)
      • snížení vytrvalosti, protože sval napnutý větší silou siv podstatě zaškrtí cévy, které jím procházejí, a tím se hůř zásobíenergií, okysličuje a zbavuje laktátu (naopak rychle kmitající nohyaktivně pomáhají cirkulaci krve)
      • zvýšené namáhání svalu tahem – nejspíše vyšší rizikosvalových zranění, pálení svalů, namožení atd.
      • horsí možnost reagovat na terén (kořen, kláda, rygol, písek atd.) bezřazení – častěji Tě terén zastaví a rozhodí, hůře udržíšrychlost a plynulost

      V neposlední řadě se mi ale zdá (jsem přeučený drtič, teď jezdím dejme tomu střední kadence), že při nízké kadenci prostě nejedu tak rychle, i kdybych chtěl sebevíc, výkon ze sebe prostě nedostanu.

      Pokud máš pocit, že při vyšší kadenci se hned zadýcháš a vůbec to nejde, je to tím, že (nejspíš všechno dohromady):

      • vyšší kadenci neutočíš technicky
      • vyšší kadence Ti umožní podat vyšší výkon, i když se Ti tonezdá, a ten vyšší výkon prostě neudýcháš
      • se Ti to zdá, protože na to nejsi zvyklý

      Na konec jen dodám, že tohle je, řekl bych, obecně přijímaný názor na tuto problematiku, dělej si to, samozřejmě, jak chceš, pokud Ti to tak vyhovuje.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Tohle je opsaný naučně-populární článek zoufalého redaktora z nějakých novin, že jo? :-D

        0 0
        • saddik  

          Samozřejmě, že není. Nějak nechápu, kam míříš, je tam něco špatně? Tak mohly tam být reference, ale to bych musel být magor, abych to kvůli fóru dohledával..

          0 0
      • prvniodkonce  

        už je to tady – kadenční policie BF :D

        0 0
        • saddik  

          Ale kulový, vždyť mu nic necpu, ptal se, tak mu odpovídám, jak podle svých znalostí dovedu, kde je problém?

          Osobně nejezdím nějaký super kadence, ale prostě se snažím rozumně točit, protože mi přijde, že na extrémně nízký kadence rvaný velkou silou se prostě pořádně (ne že bych teda pořádně jezdil :) ) jezdit nedá.

          0 0
          • Rychlej turista  

            Jenomže o extrémně nízké kadenci se tady přece nikdo nebaví. Dotaz zněl, „jestli je lepší se naučit šlapat na lehčí převody rychleji nebo nevadí, že to tzv. zarvu na težší převod“. Já to tedy pochopil a odpovídal v tom smyslu, kdy pod silovým šlapáním v kopci vsedě si představuji kadenci 70–80 a pod frekvenčním na B-F povinných minimálně 90 :-)

            0 0
            • vrrr  

              Bych rek, ze pro vetsinu zacinajicich bude uz 70–80 kadence jak ze samopalu..

              Ja to mel kdysi davno taky tak. Jsem se prsil, kdyz jsem na stare favoritce pred mnoha a mnoha lety trhnul kluky z Favoritu Brno na ceste do Kurimi. Oni slapali a ja delal takovy to uuuuf, uuuuuuf az prastel ram ve svech a retez brousil o smyk. O patnact kilaku dal (na Tisnov) mi za staleho povidani a laskovani ukazali zada.

              0 0
              • camillio  

                No, ona ta rezistence lidí neznalých je někdy až zarážející. Tedy mluvím hlavně o ježdění po silnici (bez ohledu na druh kola). Bývalou děvu a současnou manželku jsem naučil točit kadenčně (kolem 80) a najednou děsná pohoda, obě daly skoro 200km aniž by u toho odpadly. Teď když žena někam vyjede s nějakou kámoškou, žena na kole děcko v sedajdě, tak si pak večer stěžuje „jsme si vyjeli a jeli jsme jak slimáci“ :-)).

                Bejvalej ex-potenciální tchán byl z mládí velkej sportovec, běhával dlouhý tratě, Prahu-Prčici ráno vyběhnul a obědval už v cíli :-) Ale když jsme vyjeli na kolo, tak masakr, do kopce nepřeřadil a zarval, ono se to pod ním celé kroutilo, sice kopec vyrval ale tím vždycky skončil.

                Prostě o tom to je – kdo se naučí kadenčně, má velkou výhodu. Když potkám slimáky, klidně v sedle podřadím a roztočím 120 otáček a frnk, jsem před nimi rychleji, než kdybych zarval ze sedla. Třeba na silnici je tohle k nezaplacení, zvláště na místní placce kam jezdí kolistíí z celý republiky.

                0 0
                • prvniodkonce  

                  no a pak tihle točisti dorázi někam na kopec přes 15 % na silnici a tlačí kolo.

                  Kadenční ježdění ano, je důležité. Ale síla a tenze jsou důležité minimálně stejně a nelze odsuzovat – alespoň mně se to mnohokrát osvědčilo.

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Je to jedno s druhým. Kdo chce jezdit rychle, musí tam dát pořádnou šajbu a mít na to ji točit. Točit bez zátěže nemá smysl, stejně tak jako drtit šajbu bez kadence.

                    0 0
            • saddik  

              Ok, on nakonec pojem „extrémně nízká kadence“ je stejně relativní jako „zarvu na těžší převod“. Pokud se nebavíme v číslech, tak je to asi jedno.

              Na otázku, kterou jsi ze zakládajícího dotazu vypíchl, bych odpověděl jednoznačně ano. Je lepší se to naučit, minimálně proto, že když se to nenaučí, nikdy nezjistí, jestli to pro něj má nějaké výhody a jak na to jeho tělo reaguje, protože bez nějakého toho učení se vyšší kadence vyzkoušet nedá. Taky když plaveš několik let jenom prsa, nemůžeš po půlhodině zkoušení kraula říct „Je to na prd, prsama plavu rychlejc…“

              0 0
              • saddik  

                Ale přiznám se, že jsem to pochopil jinak než Ty, tedy jestli se vůbec naučit točit, nebo jestli může jezdit takové to začátečnické šláááááááááááp – šláááááááááááp za neustáleho pohupování ze strany na stranu, jako se jezdí v pantoflích na koupák :) .

                0 0
    • Richi  

      Jestli jezdíš fakt silově 4× týdně a druhý den tě nebolí nohy, tak tomu asi moc nedáváš.

      Jestli chceš najít frekvenci, tak si dej jednou opravdu silově tak, že tě nohy bolet budou a druhý den nebudou mít sílu.

      Potom jediné, co těm nohám bude zbývat je, že začnou točit.

      0 0
      • pejvyn  

        a kde jsem psal, ze me neboli druhej den nohy?:) Bolej uplne normalne, jako pokazde, kdyz jede clovek kopce, ale uz to neni takovy to namozeni, ze se druhej den nemuzes dostat ze schodu bez zabradli. A pri jizde, uz to nepali, ze se to neda vydrzet.

        0 0
        • Richi  

          Takže nohy bolí, ale přesto to na výkon 4× týdně silově a 1× rovinu nemá žádný vliv, tedy stále nedokážeš nohy unavit tak, aby přestaly mít sílu šlapat?

          Co k tomu napsat, jsi asi výjimečně fyzicky disponovaný.

          0 0
          • pejvyn  

            Ty jezdis na kole tak, abys na konci tydne nemohl ani chodit?:) Slapat silove, jeste neznamena, ze pred kazdym 15° kopcem mi zrudnou oci a dokud mi nepraskne zilka v hlave, tak neprestanu rvat retez:)) Nee, takhle ten dotaz myslenej nebyl a takhle opravdu nejezdim a ani na to fyzicky absolutne nemam. Slo mi o detaily v jizde, kdyz nekdo spise hodne mota a nekdo ma radsi silovejsi pristup, a kterej ten pristup je pro jizdu a zlepsovani se v kondici prospesnejsi. Prevlada tady nazor, ze spis by se mela preferovat vyssi frekvence pred silou a to je to, co jsem chtel vedet a zkusim se na to zamerit a uvidim, kde najdu svoje optimum. Jestli je tvoje predstava, ze silove znamena jezdit kopce total na krev, tak to jezdim spis asi taky frekvencne:)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Ono jde hlavně o to, že tady je hodně fullařů a ti svůj výběr a svobodnou volbu tímto kolem ukončili :-D

              I silovému jezdci po větším výpadku nezbývá, než točit. Tímto způsobem je totiž jeho výkon limitován pouze tím, co udýchá a taky vydrží déle. Na svůj obvyklý převod by se totiž zalomil nebo tu zátěž nevydržel potřebnou dobu.

              Taky záleží, jaké má kdo fyzické dispozice. Třeba Viki, kdyby ty svoje sekvoje pořádně roztočil, tak se odstředivou sílou rozletí a když jsme spolu v kopci jeli, tak se cháska za námi mohla potrhat smíchy – já točil 30 a Viki vedle mně na velkou pilu sem tam otáčka :-)

              0 0
    • vasado  

      dříve sem to taky rval a pak sem přešel na singlespeed (vim že je to uplně o něčem jiném), ale naučilo mně to alespoň trochu šlapat frekvenčně, bo 32–15 na rovině či v mírným kopci, aby to alespoň trochu jelo, nejde šlapat jinak. Holt prudší kopce sou o něčem jiným, to nejde jinak než rvát a rvát s pocitem, že kdybych si měl hlídat tepy, tak se asi zbláznim :-D :-D no ale už to nějak umim rozdejchat a pár kopců pak ještě přežiju…ale ted když sednu na silnici, tak raději ty nohy roztočim na pro mě optimální kadenci než abych šlapal silově :-) toť můj postřeh

      0 0
    • fantomsilnic  

      Já jezdím kopce na oba zpusoby,oba styly mají své klady a zápory,pokud jedu na kadenci,tak to většinou jezdím hodně dlouhé stoupání kopce na silnici aspon 5km nebo v lese fakt tvrdé stoupání,které stejně ani silově jet nejdou.(technika jízdy,protáčení zadního kola,odskakující zadní kolo atd.)Pokud je terén zvlněný a nebo kopce jsou na asfaltu a chci jít ze sedla,nebo odpočinout,tak jedu podstatně těžší převody a pracuju se samotnou kadencí.Při težším převodu se mín zadýcháš,ale zase více dostávají klouby a úpony.Pokud jdu ze sedla,rychlost narůsta a nohy a celé tělo parádně pracuje,ale zde je třeba dávat si pozor na tepovku,ta múže rychle vyskočit.

      0 0
    • trpaslik72  

      Můj problém v silovém šlapání je ten, že s ním prostě nedokážu jet tak rychle jako při vyšší kadenci, respektive chvíli to dokážu, ale po chvíli se můžu jít klouzat jak nemůžu. Nejsem profík, ale pokud jezdím tréninky sám (což je vesměs vždy), tak šlapu podle pocitu a podle toho, jak se tělo zrovna cítí. Po pár letech nemocí, chřipek, angín, rýmiček atp. sem dospěl názoru, co tady už párkrát psal, myslim že Rychlej Turista, že je dobrý se řídit podle toho, jak se tělo cítí a nemá smysl to přeceňovat. Kolo je na tohle pes, tuplem v zime (na podzim).

      Ještě dodám k tomu šlapání, měřím asi 187cm, váha se drží na nějakých 70ti kilech, takže sem celkem špejle, tak si řikam, že se od toho taky odvíjí to frekvenční šlapání. Asi bude spíš ale záležet na tom, jestli je člověk více vytrvaleckej typ, nebo sprinterskej (jestli se to tak dá říct)..

      0 0
      • Kolbaba71  

        Já jsem dřív jezdil silově. Jenže to bylo daný kolem – Ukrajina. Pak co jsem přes deset let nejezd a v roce 2007 zase kolo „objevil“ a koupil si současnýho treka, začal jsem jezdit více frekvenčně. Příjde mě, že takto jezdit je výhodnější. Kromě menší zátěže kloubů jsem získal i výrazně víc času k řazení. Ti co jedou silově, když se kopec náhle zvedne, tak musí přeřadit okamžitě, zatím co já mám času o něco více. Běžně jezdím tak 70–90.

        Zkoušel jsem na rovině, co utočím. Při převodu 48/11 a kadenci ke 130 jsem se dostal na 43–45km/h. Víc to prostě nešlo. Sílu jsem na zrychlení měl, převody však nikoliv. Navíc tohle jsem udržel asi 2km (honil jsem se s kamarádem, co měl taky krose). Jet s tím něco delšího nebo dokonce víc zvlněnýho by bylo nemyslitelný.

        Do kopce mám vyzkoušenou určitou kadenci a sílu. Na rychlosti nezáleží. Pokud to můžu jak silu i kandenci udržet, je to v pohodě. Pokud ne, tak pak mám co dělat, abych ten kopec vyjel.

        0 0
        • MlokCZ  

          Tak to máš asi zvláštní způsob měření kadence :-)

          130ot./min + 48/11 + průměrný trekový plášť (dejme tomu 2,2m obvod, o drobné rozdíly nejde) → 75km/h

          0 0
          • Lada,s  

            Jestli neměří kadenci jako …levá, pravá, levá, pravá… :-D

            0 0
          • McBlacky  

            taky jsem to chtěl počítat :)

            navíc mě zarazilo že 48/11 na 130rpm dát 2km. To by bylo krutý

            0 0
            • Kolbaba71  

              Velkou pilu jsem jel stopro, ale je možný, že ne nejmenší pastorek. Těch 120–130 ukazovala moje Sigma, tak snad nekecá, já to nepočítal. :p

              0 0
              • JakeF  

                Tak pokud tam máš kola z BMXka, tak to je zhruba možný ;-).

                0 0
            • Kolbaba71  

              P.S. Tak jseště jednou:

              1. Byly to skoro 4km.
              • od hospody z Vranýho nad Vltavou k odbočce na cyklostezkupod Mos­tem

              závodu míru na Zbraslavi.

              1. Můj tachometr mě ukazoval kadenci 120–130 a rychlost 43km/h
              • vyjma malého kopečku těsně před nádražím Zbraslav,tam měrychost

              klesla na 28km/h.

              1. Jel jsem velkou pilu, ale co vzadu, to už si nejsem jistý.
              • Vzhledem k tomu, že jsem chtěl jet co nejrychleji,před­pokládal jsem,

              že jsem měl i nejtěříší převod. Ale nejspíš tomu tak nebylo.

              P.S. Až dám do čidla kadence novou baterku, tak to schválně testnu. Mám bezdrát a kadence není něco, co mě až tolik vadí, že nefunguje. Měl jsem to s novým kolem jako bonus.

              0 0
              • MlokCZ  

                Pokud měří kadenci správně, tak jsi jel převod zhruba 48/19, tady cca 5-tý pastorek (dle toho co tam máš za kazetu).

                0 0
                • Kolbaba71  

                  Mám tam Shimano HG50–9 11–32 zubů.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Ta je 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32z, takže 19 zubů nemá. Tak nejspíš to bylo na 48/18.

                    0 0
    • obda  

      Ad kadence – pekne to ted o rest dayi na TdF rozcisl na twitteru Cav:

      So @TeamSky's rest day training ride featured an impromptu ‚highest cadence competition‘. I won with 227rpm..

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.