Tak jak to je - musi se bowdeny zabrusovat?

75 nepřečtených
  • Mufi

    Pry jo. Ale naposledy jsem si delal kolo a bowdeny jsem nezabrusoval. Nepozoruju s tim nejake problemy.

    Jde o to, ze se ty bowdeny maji delat pravidelne. A zabrusovani bere vic casu a clovek potrebuje na to doma mit dalsi kram. Ja je jenom kolmo ustrihnu klestema na bowdeny a konecky pekne roztahnu a vyhladim sidlem.

    Kdyz nekdo jezdi profi tak asi bowdeny zabrousi, ale normalni clovek to potrebuje?

    0 2
    • Vilém  

      Nj, to zabere strasnyho casu navic.

      0 0
    • novas752  

      Kdyz nekdo jezdi profi tak řadící bowdeny nepotřebuje vůbec – vozí elektriku.

      Pokud ti na kvalitě řazení záleží tak je dobré bowden zabrousit a použít kovovou koncovku nebo koncovku s kovovou vložkou. Zajistí to plynulý přechod do bowdenu bez zalomení konce a zabrání to rozlejzání proutků na konci bowdenu.

      Na nějakém 9spd je to fakt jedno, na 12spd to je docela podstatné. Stejně tak se zabrušují brzdové bowdeny, tam kde ještě jsou mechanické brzdy.

      2 2
      • Smazaný účet  

        A čeho má to broušení konkrétně docílit?

        Vzhled je uvnitř koncovky irelevantní a pro chod je důležitý snad jen pravidelný kruhový tvar vstupu/výstupu.

        0 0
        • Tomcat  

          Aby v místě doteku bovdenu a koncovky nedocházelo k pružení v důsledku šikmé dosedací hrany.

          0 0
        • novas752  

          Kruhový tvar tak nějak automaticky dorovná koncovka. Důležitý je rovný kolmý konec a tupé zakončení všech proutků, zejména v plastových koncovkách. U vinutí brzdového bowdenu opět rovné kolmé zakončení. Když je to zakončené křivě tak pak netaháš za lanko ale taky trochu žvejkáš bowden v koncovkách což bere přesnost řazení a ostrost záběru brzd. Pro některé těsnější koncovky nebo vstupy dočásti je také dobré okraj vnější bužírky zkosit, například pro vstupy silničních brzdových pák, pro zamykání Lefty, RaceDay Sidů atd.

          1 0
          • Espen  

            Kdyby ty ses dostal někam do fabriky na výrobu kol a viděl, jak se to vlastně dělá, normálně by tě odvezli :-D.

            2 0
            • novas752  

              To nemusím do fabriky, pár kol přímo z fabriky už jsem viděl. Někdy to není zlé, někdy by to bylo potřeba celý rozložit a složit znovu správně. :-)

              0 0
              • Espen  

                A teď si vem, že bys takových kol viděl denně stovky :-D.

                0 0
    • Tomcat  

      Nedostatečné zadání.

      • jake bowdeny?
      • pro jaký účel?
      0 2
    • roud  

      Nemám na kole ani jeden bovden takže nepotřebuji nic zabrušovat :)

      2 0
    • mr.antik  

      Nejlepší kolo na světe nepotřebuje mít zabrušované bowdeny. Ty horší někdy jo.

      0 0
    • Smazaný účet  

      V podstatě jsem nikdy nezabrušoval ani neodstraňoval bužírku na konci. Největší problém dělají nevhodně umístěné otvory vnitřního vedení.

      0 0
    • xtonda  

      Další krám? Kus šmirglu je takový problém?

      0 1
      • Vilém  

        Tak to bude opravdu nejaky cas navic.

        3 0
      • oddie  

        Zabrušovat bovdeny šmirglem mi teda nepřijde jako dobrý nápad…

        0 0
      • Kouba_2005  

        Šmirglem to akorát roztřepíš. Nejlepší je to ******** flexou, za dvě vteřiny máš hotovo.

        0 0
        • novas752  

          Nebo kotoučovou bruskou. Nebo aspoň smirkem na vrtačce. Šmrdlat to smirkem v ruce to akorát roztřepí nebo to bude fakt na dlouho.

          Osobně na to používám tu kotoučovou brusku.

          0 0
          • Kouba_2005  

            Tu nemám, ale flexu jo :-)

            L.í.znout je dle zdejších kritérií taky sprostý slovo, koukám. :-)

            0 0
    • Fofrník  

      Když máš kvalitní kleště na bowdeny, které ho střihnou super přesně, a když máš kovový koncovky, nic zabrušovat nemusíš. Maximálně šídlem upravit bowden, aby byla díra kulatá.

      6 4
      • Jakobo  

        Bowdeny vyztuzene podelnyma lankama strihnes cimkoliv, ale vinuty brzdovy nezvladnou zadne kleste, uz z principu se vzdycky nekde neco vyhne. Jak je tu uvadeno, flexa a je to vyresene, kleste nechat na zkracovani lanek.

        1 1
        • Smazaný účet  

          S kvalitníma kletštěma typu Knippex není brzdový bowden žádný problém.

          0 0
          • Vilém  

            Neni problem ustrihnout, je problem udelat rovnou dosedaci plochu.

            1 0
          • melda  

            Tvl, já mám Knippexy a brzdovej bez šance. Ani s Park Toolama. Vždycky je potřeba zabrousit.

            0 0
            • oddie  

              A já mám Force a zabrušovat nemusím nic :D

              2 0
              • Vilém  

                Co bys musel? Staci mit „v pici“.

                1 0
              • novas752  

                O „musení“ taky nikde neni řeč, ono ten bowden můžeš klidně useknout sekerou když na to přijde a nějak to fungovat taky asi bude.

                0 1
              • jIrI___  

                Bodejť bys něco musel zabrušovat, když ty Force brzdový bowden ani neustiřihnou :)

                0 0
                • mr.antik  

                  v brzdovém bowenu je pořád taková ta ocelová spirálka? To šlo vždycky snadněji než řadící. Ale je pravda že se to mohlo za posledních 15 let změnit.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Na razeni pouzivam taky brzdovy bovdeny.

                    Vyhoda humpolackyho osmikolecka.

                    0 0
                    • Hrabex1  

                      A k tomu slabsi radici lanka? Vyhody tohoto reseni krome o par korun nizsi ceny?

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Uz me nebavilo kdyz i po nejakej dobe vylejzaly dratky z predtim peclive zabrousenyho bovdenu.

                        Osmikolo neni tak haklivy na presnost razeni.

                        0 0
                        • gerrard  

                          Proc bys zabrusoval radici bovden. Ten fiknes klestema nasadis koncovku a parady je habadej.

                          0 1
                          • Smazaný účet  

                            Mam rad presnost…

                            .

                            Takova blba otazka.

                            Nedela se sestava MTB elektrickyho razeni pro 8sp kazety? :-)

                            No, to je spis do vtipu asi…

                            0 0
                            • gerrard  

                              Tak strihnout rovne bovden neni zas takovy problem ne? Obavam se, ze nedela. :)

                              0 0
                              • Smazaný účet  

                                Tak se na ten strih radiciho bovdenu s podelnyma dratama koukni pod lupou.

                                Vypada hrozne, na to se neda koukat.

                                A i tak pak ty draty v bovdenu cestujou jak chcou.

                                Pak hodim fotky.

                                To radsi brzdovej bovden se spiralovyd dratem.

                                .

                                Ja se zuby nehty drzim razeni 8sp s 8sp packama alivio a hazkou Deore 592.

                                Mel jsem driv deore packy i hazku a 9sp kazetu.

                                Nejak mi to nevyhovovalo a taky mi to pro moje sourani prislo zbytecny…

                                0 0
                                • pepek  

                                  Pokud ti i po zabroušení lezou drátky, tak buď máš krátkou (ostrou) poslední zadní zatáčku, nebo ji dostatečně často neměníš. Odpor v bowdenu je pak vysoký a drátky holt lezou ven. Když ji vyměníš, tak řadit půjde tak lehce, že nic nevyleze.

                                  0 0
                                • xtonda  

                                  Párkrát sem při měnění řadicího bowdenu měl vylezlý dráty, nebo spíš bych řekl, že se sesune vnější bužírka, na funkci řazení to nemělo vliv.

                                  1 0
                        • šlapatko  

                          Dej tam alu koncovky a máš klid. Používám tyhle koncovky a jsem spokojený. Jiné, utěsněné koncovky mi časem zhoršovaly chod řazení. Max1 jsou neutěsněné a řazení mi chodí lépe než u utěsněných variant. Lanko používám broušené.

                          https://www.max1.cz/…cerna-100-ks

                          0 2
      • novas752  

        Nestřihnou, ani Parktool nebo Knipex kleště na bowdeny to tak dobře jako po zabroušení nestřihnou.

        1 2
    • va-bo  

      Ja je zabrusuju na brusce. Cas prace asi 1/2 minuty.

      0 1
      • va-bo  

        Myslel jsem 1/2 minuty na cele kolo. Cas brouseni na jeden konec bowdenu asi 2 vteriny, aby se to neprehralo. Spiralovy bowden pro brzdy trochu dyl. :-)

        0 2
    • Pán z Dubu  

      Stačí čelní přítlak na https://www.megahome.cz/…oze-a-nuzky/?…

      Zabrušovat přerušovaně s ochlazováním (např. o dlaň), aby se nespekla vnitřní plastová trubička.

      0 0
    • Mr.Duck  

      Dřív jsem to dělával, pak přestal a nezaregistroval žádný rozdíl. Samozřejmě za předpokladu, že je to ustřižený rovně. Podstatné je hlavně bowden správně usadit a pak na to není potřeba sáhnout do příští výměny.

      Byla tu řeč o kovových koncovkách, jaký používáte? Nenašel jsem žádný co by byly utěsněný jako jsou skoro všechny plastový, ale nemůžu říct že bych moc hledal, za dobu existence 12s jsem s plastem neměl problém.

      1 0
      • 01carbon  

        kovove zatesnene Sram

        0 0
        • orm  

          Das odkaz, protoze ja jsem treba kovove zatesnene nikde nevidel. Zatesnene jsem videl jen plastove. Pro vetsinu uz je to obsolete, ale jeste horsi situace je zatesnenych koncovek pro brzdove bowdeny, ktere jsem nasel jen v jednom typu a skoro nikde nejsou.

          0 0
    • Esi  

      A přitom stačí taková blbost jako nemít obě ruce levé a na místo kleští to prostě uříznout flexou, máš to rovnou i zabroušené

      0 0
    • Smazaný účet  

      Zabrusuju a pri tom jeste chladim ve vode.

      A pak profoknu vzduchem.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.