zdravím, je možné zmenšit tuhost vidle seříznutím a zbroušením pružiny místo kupování měkčí?
zdravím, je možné zmenšit tuhost vidle seříznutím a zbroušením pružiny místo kupování měkčí?
O jakou vidli se jedná?Do něktrých jde koupit pružina.
Marzocchi Bomber 33 LO
Ani náhodou. Jedinné, čeho tím docílíš je, že budeš mít nižší zdvih(a bez upraveni negativni pruziny budes it v pruzeni „okno“, tedy misto, kde se bude vidlice pohybovat bez jakehokoli odporu pruzin). Pružina(lineární) je posaná koeficientem pružnosti …pomer zmeny delky pri zmene pusobici sily. Tim, ze zkratis pruzinu, nijak nezmeniz materialove(pouzity material na pruzinu) a geometricke(stoupani, prumer dratu, prumer pruziny) vlastnosti.
Nutno ale podotknout, ze linearni pruzina je spise takovy idealizovany model a v realu jsou pruziny nelinearni(tedy ze smrsk neni linearne zavisly nakopanci). Pozitnivni vliv nelinearni pruziny je progresivita pruzeni vidlice(tj. ze zacatku staci mala sila pro stlaceni a ta se stlacovani postupne roste). Samotna progresivita se ovlivnitelna i geometrii pruziny(promenlivym polomerem pruziny-nic moc pro vidlice, kde mame pozadovany vnejsi prumer), promenlivym poctem zavitu pruziny na jednotku delky.
Na zaver jeste nutno podotknout, ze na pruzeni kazde vidlice se jeste podili vzduch stlacovany v miste pruziny, cehoz se taktez vyuziva u nekterych vidlic(tlakem vsduchu je mozne doladit tuhost pruzeni).
Tedy chces-li mekci pruzinu, kup si mekci pruzinu;)
dík za názor, ale myslim že menší zdvih ani okno by mít neměla, protože po odšroubování šroubu z korunky pružina trčí ven, zašroubováním šroubu se jen více utahne, kdyby se teda zkrátila, tak v klidové poloze nebude tak utažená a bude mekčí bez změny zdvihu. Jinak tlak vzduchu nevim jak bych upravil..
Zkrácením neměníš tuhost, jenom předpětí. Tuhost bys změnil, kdybys pružinu trochu obrousil na průměru (na mašině, ne v ruce ! :-)
tak to toho se radši pouštět nebudu;) když změníš předpětí tak změníš celkovou tuhost vidle, o to mi de
změníš předpětí tak změníš celkovou tuhost vidle – kua už sem psal, že předpětím žádnou tuhost neměníš, nechodils do školy?
tuhost vidle a tuhost pružiny mi přijde jako rozdílná věc, co jinak měníš změnou předpětí pružiny?
Amen
tak mi to zkus vysvětlit, tohle ve škole neberem;)
co chces vysvetlovat? je uplne fuk jak je pruzina dlouha k jejimu stlaceni potrebujes porad stejnou silu :-) samozrejme nemyslim stlaceni o par mm ktere opravdu mensi predpeti ovlivni
to sme se asi nepochopili, já mam problém v tom, že pružina, která má ve volném stavu cca 20 cm, je v té vidli zmáčklá asi na cca 17 cm, to by teda mělo znamenat, že k jejímu stlačení je potřeba větší síla než kdyby měla normálně 17.5 cm a byla ve vidli stlačená jenom o 0.5 cm a ne o 3 cm, to přece musí bejt znát
no podla mna zas tak uplne od veci neuvazujes. jak ti uz kubad povedal ak potrebujes slacit tu istu pruzinu z jej kludovaj polohy povedzme o 5 cm a je dlha 20cm alebo 17cm tak je to uplne jedno, potrebujes na to rovnaku silu. mas pravdu v tom ze nie je jedno ci to skratenie o 5 cm potrebujes na useku 0–5cm t.j.na zaciatku alebo na useku 10–15 cm to jest niekde v strede ked uz je pruzina ciastocne stlacena. (cize raz stlacas z kludovej polohy a raz nie)pruzina totizto posobi proti tebe silou umernou velikosti jej vychylky z kludovej polohy v smere proti tejto vychylke. (povedzme za je to idelane linearna kovova pruzina, pohybujeme sa v oblasti linearnych deformacii a zanedbajme niektore dalsie vplvy). takze ciste teoreticky by to tvoje skratenie aj snad nejaky efekt mat mohlo.
aby bolo jasne ja som to bral iba tak ciste fyzikalne ze vo vidle je len 1 pozitvna pruzina a nic viac (co asi neni) takze teoreticke „zmakcenie“ vidle dosiahnute tym ze zacnes stlacat nie z ciastocne stlacenej ale z kludovej polohy bude asi fakt len teoreticke kedze tam bude mnoho dalsich vplyvov (vid. prispevok lukas aka mitro) a najskor cely chod vidly akurat tak dodrbes. takze asi je lepse kupit mäksiu pruzinu.
hele ja tomu vubec nerozumim, ale tim, ze se tu o pruzinach rika, ze nejsou linearni, ale progresivni, tak zmenou predpeti by melo dojit ke zmene tuhosti. cim mensi predpeti, tam tim mekci by mela byt, pokud teda je nelinearni. tim, ze ji predepnes, tak ji posunes do te slacene casti, kde je progresivne uz tuzsi.
hele ja tomu vubec nerozumim…
eeee… jo ;-)
no dyt neprotestuju, ale uz mi konecne doslo co je to ta nelienarni pruzina… ze to je nelinearni vinuti a ne jak tu porad nekdo haze graf charakteristik, ze jako nelinearni ta krivka nejak kdo vi cim jinym nez tim vinutim… treba to tloustkou dratu nebo polomerme vinuti, ale to by se pak prohybalo a sak rima, ze tomu hovno rozumim, tak jsem rad, kdyz se nekdo rozepise strucne, ale vecne to vysvetli na konkretnim prikladu.
graf prubehu je pro celou vidlu, nikoliv jen pro pruzinu. ale mas pravdu, ze vinuti jde ruku v ruce s charakteristikou pruziny.
Pružina je lineární, ne že ne. Nelinearity s různým stoupáním pružiny dosáhneš teprve tehdy, když některé závity dosednou na sebe a pruží pak už jen zbytek pružiny – méně závitů-strmější charakteristika. Nebo pružinu složíš ze dvou – ta měkčí se zmačkne na doraz a dále pruží už jen ta tvrdší. Další možností je „zamrznutí“ opačného napětí ve středu drátu při výrobě-což ovšem na bicyglech asi nikdo nedělá.
Pruzina jako takova, pokud je navinuta se stejnomernym stoupanim, je linearni. Tu progresivitu tam muzou vnest dalsi veci. Nevim jak u novejsich bomberu, ale u tech starsich tam progresivitu dodala uzavrena konstrukce vidle, nebo jak to popsat. Proste kdyby mel, pri stlacovani vidlice, kam uchazet vzduch z nohou a pruzila ciste pruzinou, tak i vidlice bude mit linearni charakteristiku.
Nelineární pružiny sice lze vyrobit, ale ve vidlicích se nepoužívají.
doplnim, ze ve vidlicich na kolech. I kdyz i tam se driv dala sehnat tuningova progresivni pera.
tak to bych nezkoušel,ten navrchu má pravdu
a ještě by mě zajímalo,jak by si ji zkracoval?
pilka, flexa, kleště, pilník, …
nebo třeba ponořit do kyseliny a nechat sežrat:DD
a počítáš s tím,že ji nedokážeš seříznout tak,aby vypadala uplně stejně jako předtím ale zkrácená,bude ti tam trčet konec(normálně je to tak,že je to vodorovné),takže tam tu pružinu nebudeš mít pořádně usazenou,a bude ti k…vsky dřít o stěnu,protože se bude prohýbat,protože se na ní bude tlačit jen v jednom bodě
No je videt, ze opet mluvis o necem, co jsi nikdy nedelal:) Pruzina mensiho prumeru, ktery se ve vidlici pouziva, se da i po zkraceni, pomerne dobre zabrousit na konci.
no jo,ale mezi 1 a druhám závitem je asi 1cm,, a na kioncích je to od výroby k sobě smáčklé
Neni zas takovy problem ten konec "zmacknoutů a zabrousit.
„zmacknoutů = "zmacknout“
a seš si jistý,že ti to,když to zmáčkneš,že ti to bude tak držet samo ?
Jak rikam, delal jsem to jak na pruzinach do vidlice na kolo, tak na pruzinach do vidlice na motorce, takze si jisty jsem:)
tak to mi přide divné,v tom případě,když tu pružinu stlačíš celou,tak ti zůstane splasklá
Proc by mela zustat splaskla? celou dobu je tu rec, aspon z me strany, o zakraceni nejake pruziny a uprave jejiho zakonceni, tak aby nebyl konec ostry.
ale v tom případě to musíš udělat na stroji,nebo tepelně
Rukou to asi tezko budu zakoncovat:)nebyla rec o tom jak to udelat, ale zda to zde udelat. A to opravdu jde i se zakladnim vybavenim.
jediná možnost, jak změnit vlstnosti pružiny je ji tepelně upravit, ale to lze jen v omezeném rozsahu, v závislosti na materiálu. Takže jedině výměna
Mas popleteny nazvoslovi, tuhost vidlice je jak se kroutí, takze spis by si mel nariznout vidlici :o)
Takze vetsi „mekosti chodu“ dosahnes spravnym mazanin , hladinou oleje, hustotou oleje , zmenou predpeti a taky zmenu te pruziny.
a kdyz mi prijde vidle moc tvrda a pritom chodim cely zdvih, tak je ve skutecnosti moc meka i ta pruzina?
tak ti nefunguje negativka, pokud ti vidle nejde na doraz tak pozitivni pruzina je OK