• M5ilan

    Zdravim bikery a bikery strojare obzvlast.....

    Mam si udelat semestralku na rafek jizdniho kola ,ale nepovazuju se za znalce rafku ani za strojare tak by se mi hodila pomoct,pokud nekdo vi vic jak ja o materialech:-))…

    1. Označení zvoleného materiálu dle normy.
    2. Zdůvodnění výběru daného materiálu.
    3. Alternativní materiály – možné ekvivalentní materiály, kterými lze zvolený materiál nahradit.
    4. Druh tepelného, či jiného chemicko-tepelného zpracování nutného k dosažení požadovaných užitných vlastností součásti.
    5. Příklady a možnosti dalšího použití vybraného materiálu.

    No podle me se nejvice pouzivaji hlikovy materialy,bez nejaky tepelny nebo chemicky upravy si myslim a prijde mi ze i dulezitou roly hraje meterial vypletu a jako alternativu bych zvolil karbon…No ale jinak me moc materialu a spracovani nenapada..

    nechci to vypracovat, jen ziskat iformace:-),diky Milan

    0 0
    • juice  

      zkus kontaktovat http://www.remerx.cz/ snad ti poradí

      0 0
    • wraith  

      U fulcrumů se do hliníku přidává  hořčík a molybden, třeba to budeš moct použít;)

      0 0
    • jIrI___  

      Mrkni do rozšířené verze strojírenských tabulek, tam je toho o vlastnostech hliníku a jeho slitin napsáno mraky, stejně tak o tepelném/che­mickém zpracování a stejně tak o tom, jaké má který „přísadový“ prvek vliv na mechanické vlastnosti, obrobitelnost, houževnatost, žáruvzdornost atd. Přihodit k tomu nějaké věci co vygůglíš a trochu obkecání vlastními slovy, tak máš semestrálku jak vyšitou. Nebo zkus kontaktovat třeba Remerx, jestli ti prozradí „výrobní tajemství“, jak už psal juice nademnou. Btw. co děláš za školu, že máš takové téma semestrálky?

      0 0
    • zichis  

      Ty otazky na mne pusobi jako by vznikly pred +patnacti lety kdy se pouzivala hlavne ocel a alternativou byl dural. Copak na hliniku se dela jeste nejaky chemickotepelny zuslechtovani? Napada me jedine eloxovani, ale to uz pevnost rafku neovlivni.

      0 0
    • Jogador  

      Prosimtě, jestli to dobře chápu, nejsi strojař, a ani ráfkům moc neholduješ, a přesto ti dal někdo semestrálku na ráfky? Na jaký škole studuješ, na zdrávce?:)

      0 0
      • Jaromír  

        no, mně to taky přišlo takové zvláštní… každý materiál má něco. ty otázky jsou postavené dost zvláštně. třeba hned ta první. co by měl jako odpovědět ? to že si zvolí materiál už defakto má jeho označení podle normy. nebo má vybírat podle obchodního názvu ? zvolil jsme materiál Alxxxx jeho označení podle normy je Alxxxx ?

         
        0 0
      • M5ilan  

        No tak abych tu uvedl na pravou miru rekl jsem,že se nepovažuju za strojare ne ze nejsem strojar…nepovazuju se za strojare proto,ze jsem na strojarne teprve 2. rokem a moc toho jeste nevim, spis se povazuju za gymplaka:-)).Jinak studuju na strojarne v plzni .ZCU.

          
        0 0
        • sibe  

          No jo, on Vám to Kříž ještě pěkně osolí, třeba zkouškovym testem…:)

          0 0
    • Martis  

      K bodu 1+2+4 – s normami nejsem moc kamarád. Navíc jsou dva druhy používaných materiálových norem – normy ČSN a ČSN EN. V obou těcht normách se označení materiálů tak zásadně liši, če doporučuji nastudovat přímo v strojnických tabulkách.

       

      Já bych volil materiál od produkčně nejlevnějších:

      tzn. 1. ocelový ráfek = ocel legovaná chromem, která se používala dříve. Je pevná v tahu(napnutí vypletu), tvrdá (odolnost kamení-pády), tepelně odolná + odolná proti opotřebení(brždění) a odolná proti korozi ( ráfek je hodně často vystavován nepřízni počasí, že???:-)) Bohužel Crom je jedovaý prvek a jeho použití je dnes silně limitováno z důvodu ochrany životního prostředí.

      2. ráfek kompozitní – skloláminátový – je to vlastně poloviční plast protkaný skelnými vlákny zesilující jeho strukturu – vyznačuje se vysokou pevností v tahu  a má srovnatelně velkou pevnost jako oceli při současné nižžší hustotě ( tzn. současně nižší hmotnosti – což se u ráfku rozhodně hodí) a slušnou pružnost ( vyrábí se z nich např. listové pružiny)

      3. ráfek duralový = slitina Al + Cu + Mg – dural je lehký, pevný, pritom dobře tvarovatelný a současně dobře tepelně vodivý. Jeho nevýhoda spočívá v nemožnosti případné opravy po jeho poškození ( trhliny a nevratné deformace).

      4. pro špičkové výkony, stroje a sportovce je možno za velmi drahý peníz vyrobit např. ráfek titanový. Dá se říci, že se jedná přímo o kosmickou technologii. Sltitiny titanu se používají při stavbě kosmických lodí pro svouji bezkonkureční lehkost (nízkou hmotnost) , vysokou pevnost a houževnatost a zejména pak odolnot proti vysokým teplotám. je to technologie tak pro stíhací jezdce.:-)

      K bodu 2: nehovoří se vněm o tepelných a chemických úpravách nýbrž již o tepelném zpracovaní za účelem dosažení požadovaných vlastností a to je dost zásadní rozdíl!

      Tento bod se dá realizovat pouze u oceli a to ve fázi taveni kdy se dál legovat právě např. tím chromem.

      No a potom samozřejmě u hliníku resp. slitin hliníku ( protože samotný čistý hliník je pro technické použití nevhodný) duralu eventuelně slitiny titanu při jeho výrobě – tedy slévání a legování čistého hliníku dalšími prvky, které spoluvytvářejí potom právě vlastnosti hliníkových slitin a určují jejich následnou vhodnost použití.

      0 0
      • Baracuda  

        Po pravde – skolaminatovy rafek si v dnesni dobe moc nedokazu predstavit. Natoz potom pri dnesni technologii zpracovani karbonu. Potom uz si naprosto nedokazu predstavit teoreticky prinos titanoveho rafku (navic o nem po pravde slysim uplne poprve…

        0 0
        • Martis  

          Ale já zde neřeším praktickou stránku věci. Já zde řeším teoretickou stránku seminární práce, jejíž samotné zadání je, jak již bylo výše zmíněno, víceméně zvláštně pojaté. Proč stejně tak zvláštně nepojmout odpovědi a nezaujmout, že?

          Sklolaminátový ráfek je budoucnost nejen u kol ale i u aut – jukni sem:

          http://www.autorevue.cz/…default.aspx

           

          Stejně tak titanový ráfek u Ferrari:

          http://www.auto.auto-news.cz/…i-15100.html

            
          0 0
          • Baracuda  

            Pokud se bavime o rafcich na auto, tak to je samozrejme o necem jinem.

            Pri rallye a podobnych „levnych“ veselostech je to bezne.

             

            Jinak uz i pro auto sem videl vyrobeny klasicky rafek z karbonu – cely vazil okolo 5kg…

            0 0
      • mountaineer  

        Rafek ze skelnym vlaknem je blbost-technologie vyroby stejne draha jako u karbonu a toho materialu na rafku tolik neni aby byl vyrazne levnejsi proti karbonovymu.A mecha­nicky rozdil naopak obrovsky.

        A kompozit neni polovicni :o))) plast,ale vyztuzeny plast.

        0 0
      • jIrI___  

        Nějak si nedovedu představit jak by se vyráběl nějaký dvoustěnný ráfek na kolo z titanu, vzhledem k jeho těžké obrobitelnosti a téměř netvářitelnosti. Ale třeba nějaká technologie existuje, zas tak moc do toho nevidím :-)

        0 0
    • soc  

      Bod 1 je takový formální, spíš mi to přijde jako špatná formulace a patří spíš až za bod 2. Bod 2 je nejdůležitější, tzn. udělej výběr několika materiálů, srovnej pevnost, tuhost a hustotu, vodné j srovnávat např. měrnou pevnost. Protože máš jako určitý parametr nízkou hmotnost (aspoň myslím), tak je jasné, na co se máš zaměřit. Dobré je materiály porovnat z hlediska tvařitelnosti a apod. Alternativní materiály nějak najdeš. Tepelné a tepelně chemické zpracování je součástí materiálových listů, obecně stačí předepsat stav polotovaru a požadovaný konečný stav. Příklady použití materiálu už nějak najdeš.

      No prostě bych to celé zfalšoval tak, aby Ti jako nejlepší vyšel hliník, vybral nějaký vhodný materiál (nějak bych se s tím nesral, vzal bych třeba 2024, 6061, 7005, prostě něco notoricky známého, i když to v praxi na ráfky nikdo nepoužívá (zatím jsem našel jen 6061 a 6106, obojí mělo tepelné zpracování T6)). Alternativ najdeš dost…  Zpracování je taky popsané někde … a příklad použití je cokoliv, kde potřebuješ vysokou pevnost a nízkou hmotnost :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.