Prekopani Pells Demon Lite z 3x9 na 1x9(10?)

140 nepřečtených
  • fOE

    Zdravim,

    S myslenkou prekopani meho Pells Demon Lite z 2010 koketuju uz dyl, ale az ted jsem mel moznost si vyzkouset 1×XY sestavu a na to moje hlavne cyklostezky a rovinate jezdeni mi to prijde jako ideal. Mel jsem moznost si vyzkouset kamosovo Trek LX3 2022 s 1×10 (40 na 11–46), po kterem sam pokukuju resp. jsem pokukoval, a musim rict, ze se mi trefilo do vkusu. Co me ale zarazilo je, ze kamos ma ten trek ve velikosti M (ja demona L), jsme o 12 let dal, ma jednodussi system razeni a prece to jeho kolo vazi o skoro 1kg vic nez demon (demon 10,7kg, LX3 11,5kg, pritom obe maji alu ram a carbonovou vidlici). A i kdyz jsem se dival treba na Specialized Sirrus 3.0, neco od Cube nebo Giant, ono je to tak nejak standard, a to proste neprekousnu. Plus dalsi vec, pokud jde o demona to kolo mi porad idealne sedi, sedi mi perfektne geometrii i se mi do dnes libi vzhled a na svuj vek je krasne zachovane. Abych to zkratil, i kdyz by asi bylo jednoduchsi demona poslat dal a koupit rovnou neco hotove s 1×XY razenim, treba ten Trek LX3, tak bych radeji sel cestou prekopani demona, klidne i hloubkove.

    A tu bych vas chtel pozadat o radu, jak na to, co konkretne by bylo potreba vymenit kdybych se chtel posunout z 3×9 prave na cca 40×11–40 (nebo jeste lepe 42, nebo nejlip 46) a to klidne jen na 9 kvaltech, vetsi preskoky mezi prevody ozelim. Samozrejme presmykac chci poslat do pryc. Co chci dosahnout je zjednoduseni celeho systemu a vetsi blbuvzdornost.

    Aktualne je na kole vse puvodni, tedy:

    Řazení:Shimano Deore SLX

    Přehazovačka:Shi­mano Deore XT

    Přesmykač:Shimano Deore LX

    Kazeta:Sram PG-950

    Kliky:Truvativ Firex 3.1

    Řetěz:Shimano HG-53

    K videni treba zde https://www.bike-eshop.cz/…on-lite-2010

    Nebo zde https://kolo.cz/…on-lite-2010

    PS: sam jsem zvedav jak se tohle podepise na hmotnosti a co se da timhle smerem z onoho zakladu vyzdimat. Treba i jen blbou nahradou plastu Vittoria Randonneur Trail za neco co nevazi 800g kus, jako dalsi krok…

    Vsem predem diky za rady co vsechno vymenit, co konkretne poridit a na co vsechno se pripravit.

    0 0
    • adam1  

      Nechal bych to tak jak to je :)na cyclo stezky ok ,kola a pláště /bezduš tam poznáš zlepšení :)

      3 0
    • va-bo  

      Zajimavy napad. Kazeta 9st 11/40, 11/42, 11/46 se sehnat da. Otazka je jestli to zvladne stavajici prehazovacka. Teoretici budou tvrdit ze ne, ale za vyzkouseni by to stalo. Ja bych tipnul, ze 11/40 dlouhe raminko zvladne. Mozna i 11/42. Doporucuju sehnat prevodnik s NV ozubenim.

      1 0
      • xtonda  

        11–40 by mohla, mám zkušenost, že podobně konstruovaná RD-M591 11–40 s jedním převodníkem dá, 11–42 už spíš ne. Ale sám píše že by nejradši 46 a nejlehčí převod 40/40 by byly o dost slabší lehké převody oproti 26/32 nebo 26/34 co tam asi má teď.

        1 0
    • xtonda  

      Levý řazení a přesmykač vyhodíš, pokud mají kliky převodníky na šroub sundáš převodníky a místo prostředního dáš 40z NW převodník, pokud sou nanýtované koupíš nový kliky.

      Zadní řazení komplet nová sada – kazeta, přehazka, řazení, buď 1×10 Deore M5120 nebo 1×9 Microshift Advent.

      2 0
    • novas752  

      Tyhle kola jsou těžký protože jsou osazený lowend komponentama a na hmotnost se u nich nehraje. Ostatně pro roviniaté ježdění je to jedno. Když už řešit hmotnost tak se vyplatí nejvíc na obvodu kol – tedy lepší pláště, lehké duše nebo bezduše a lehčí ráfky.

      Přestavba na velkorozsahové 1×9 proč ne, ale jediné co ti zbyde jsou kliky a řadící páčka (přehazka taky musí být jiná), takže rozdíl mezi cenou 1×9 a 1×10 nebo 11 už je dost malý + na těch víc rychlostí seženeš kvalitnější/lehčí komponenty.

      1 0
      • va-bo  

        Proc by na 1×9 musela byt jina prehazovacka? Jaka?

        1 0
        • novas752  

          Protože rozsah kazety. Tyhle přehazky tak nějak zvládnou 36–40 zubů, víc ani ťuk.

          1 0
          • va-bo  

            Souhlas, dal bych kazetu 11/40 a to by mela v pohode zvladnout. Ekonomicka varianta. Samozrejme zalezi na rozpoctu ( v praci sme tomu rikali budget :-)

            1 0
    • kubad  

      Dělat z toho 1×9 je nesmysl. Stejně toho kopec vyměníš

      Buď to nech jak je, nebo jít do 1×11 zase tolik změn navíc to nebude

      3 0
    • Honzis  

      Vyměnit pláště základ, z 3×9 bych udělal max 2×9 ty skoky potom fakt na rovině a stezce vadí. Pokud nejezdí moc kopce tak prostě vyhodit nejmenší převodník a v nouzi dát 11–36 kazetu co šaltr vezme. Převodníky rozteč 104bcd na ty kliky jdou sehnat dle libosti, v nouzi se dá zkusit 1× něco prostě jen tak, že necháš řetěz na prostřední placce jištěný pouze presmykacem.

      Jinak demon byla topka od pellsu, by se dalo jistě dostat i pod 10 ale ono to nemá úplně význam. A tím že je na veckach tak samozřejmě jen tím to je o klidně 0,8kg lehčí než současná kola na diskach.

      2 0
    • va-bo  

      Jeste bych dal lehke plaste s rychlym vzorkem a bude to uhanet jak vitr.

      1 0
    • skaj  

      Chapu ze na chlubeni v hospode je to kilo na vaze fajn:) Ale pokud si na toho Treka nekdo dal poradne plaste, tak mu to jede o hodne lepe nez tobe – vaha je fakt jen na chlubeni, realne vyznam pri rovinatem jezdeni nema zadny (tim nemyslim malo, ale fakt zadny). Jinymi slovy – top plastem z toho udelas projevem o tridu lepsi kolo. Nejlepsi pomer cena/vykon snad pro jakykoliv upgrade.

      2 0
      • oddie  

        Váha má samozřejmě význam obrovský – při tlačení do kopce a především při nošení kola po schodech :)

        1 0
    • Georrge  

      Rekl bych ze na 1×11 bude dost levnych veci po bazarech, takze to predelas za par korun a bude to podstatne lepsi nez 1×9. A jestli jdes po hmotnosti, tak bych vzal ZTTO kazetu z aliexpresu.

      1 0
    • fOE  

      Panove, vsem moc diky za komenty a rady. Nez abych odepisoval kazdemu zvlast to hodim do jednoho komentu a odpovim snad vsem co si na me zatim nasli cas.

      Tem co radi nic nemenit

      chapu kam tim mirite, ale 3×9 me nudi, je zbytecne, je servisne otravne a vlastne to byl hlavni a jediny duvod proc jsem uvazoval o jinem kole. Citim ze to chce zmenu, ted jde jen o to jak to co nejlip udelat.

      Tem co resi penize

      nechci znit rozezrane, ale o tech to vazne neni. Jsem racionalne uvazujici, takze nevyhodim nevim kolik tisic za nic a kdyz mi tu borci doporucite reseni ala " hod tam tu a tu konkretni kazetu, 1×9, zbytek nemusis menit a mas za pet stovek hotovo" a tohle bude 90% reseni za par penez, pak se vazne nepozenu do toho tam cpat 1×11 a menit kazetu, prehazovacku, packu, kliky, retez… za X nasobek, abych ziskal 100% = o 10% fajnovejsi reseni. Na druhou stranu pokud to s 1×9 smysl nedava a ma smysl to naopak vzit z gruntu a tech ja nevim treba 5tis to sezere tak at. Jak pisu, jinak jsem s tim kolem ve vsem spokojeny).

      Ad ma motivace, hmotnost atd.

      Asi jsem to nemel psat, neb se tu toho par lidi chytlo, ale tohle neni ma hlavni motivace, tou je zjednoduseni systemu, odstraneni zbytecne skaly prevodu, ktere jako clovek zvykle pouzivat svych 6–8 oblibenych prevodu pro to sve rekreacni jezdeni po rovinkach a se zenou, nevyuzivam. Hmotnost je spis motivace nekupovat nove kolo, kdyz se s tim nikam neposunu, spis naopak. Ale taky hmotnost nepodcenuju, kola hazim na strechu, obcas s kolem manipuluje i zena, jednoduse kila dolu beru jako plus a kila nahoru / zbytecna kila jako minus. Kdyz zustanu hmotnosti po zamyslenych zmenach na nule nic se nedeje, jak pisu, proto to nedelam (a az to proto budu delat zamerim se na rafky a plaste, ne na presmykac).

      A ted uz konkretne.

      1×9

      Pochopil jsem ze 11×40 by melo jit bez dalsich uprav. Rozpeti to neni optimalni, ale vicemene splnuje co jsem si zadal. Casem pak treba poresit kliky, bud upravit stavajici, nebo vymena. Jinak je tohle ale co do poctu menenych komponent nejsnazsi reseni, zustlo by razeni, retez, prehazovacka… Meni se jen kazeta.

      1×10 az 1×12

      Ted vas poprosim o trochu schovivavosti, neb asi budu vyzadovat vysvetlit i pro vas elementarni veci, ale mam vubec moznost tam narvat 1×11 nebo 1×12? Nebude problem s mistem? Jak jsem psal nahore, o penezich to neni, takze pokud by melo smysl to vzit z gruntu, ram, rafky, naboje atd to unesou, tak se nebranim ani modernejsim systemum, i kdyby to znamenalo vymenu spousty veci. Nechci ale zacit objednavat dvanactirychlostni sady abych pak po rozbaleni zjistil, ze jsem bez sance to tam narvat, kdyz tam do ted byla 1×9 kazeta.

      A pokud mate konkretni rady, zadnej bazar, klidne nove komponenty, co vzit i na tuhle hlubsi prestavbu tak smele sem s tim.

      PS:Jak nechci dopadnout je, ze budu mit holej ram a vymenim vse. Nevadi mi vymenit vse kolem razeni, ale treba na rafky nebo brzdy fakt hrabat nemusim.

      PS2: diky za poznamku, ze demon je tak lehkej i diky tomu ze neni na kotoucich, tohle mi nedocvaklo.

      0 0
      • novas752  

        I 11 nebo 12 rychlostni kazety zacinajici 11z pastorkem by na to kolo pasovaly. Sirka HG orechu zustava od 8 po 12 stejna, zuzuji se pastorky a mezery mezi nimi, zuzuji se retezy. S rostoucim poctem orevodu ale taky rostou naroky na presne serizeni a dobry stav, takze bych se do 12spd nutne nehrnul, ale brazdit rovinate tereny na velkorozsahove 9spd take neni to prave orechove.

        2 0
        • fOE  

          1×12 vazne neni nutnost, kdyz se tak divam, tak uz 1×11 maji preskoky velice rozumne, treba SunRace CSMX8 EAZ 11-fach Kassette 11–46 ma 11–13–15–18–21–24–28–32–36–40–46. A nejspis by to slo i s 10×.

          Dik za info, ze vlezou.

          0 0
          • Honzis  

            s 15/18/21 řadit na rovině je peklo, sorry. To vyjedeš brdek na 18z, shodíš na 15 a „zastaví se nohy“. spíš řekni jaký rozsah využíváš teď a zjistíš že i 11–34 třeba bohatě stačí

            0 0
            • J1RKA  

              Tak snad vi do ceho jde, kdyz chce 1×neco, osobne bych na crosse dal 2×10 a jemne odstupnovanou kazetu s tim, 80% zvladnu na velkou pilu, pokud vim, kde se motam.

              0 0
      • Johny.Merida  

        Vidím to na nový kolo :+))

        2 0
        • scalar  

          To vidíš, co ostatní nevidí. :-) Takovéto lehké krosy s pevnou vidlicí a rozumným posedem těžko dnes najdeš. Spíš jen fitnes a gravel.

          1 0
        • fOE  

          A just ne :D

          0 0
        • Bobbybike  

          Jj…třeba szutrówka Romet Boreas (gravel) už jsem viděl novou pod 20K, to nema cenu cokoliv bastlit.

          0 0
    • tompca  

      Finanční rozdíl „překopání“ mezi 1×9,10,11 není velký, takže bych o ničem jiném než o 1×11 neuvažoval.

      Přehazovačka 719,–

      https://www.kupkolo.cz/…11s_z111466/

      Řazení 549,–

      https://www.kupkolo.cz/…11s_z110066/?…

      Kazetu bych volil Shimano 1.590,– (váha, odstupňování 11,13,15,17,1­9,21,24,28,32,35,46), skok 15–18 na Sunrace a kazetách z Ali je na rovinaté ježdění otravný.

      https://www.kupkolo.cz/…7000_z99392/

      Z klik buď odšubuješ převodníky nebo jestli jsou nytované, tak si pomůžeš flexou, většinou budeš mít BCD převodníků 104, nový převodník koupíš na Ali a osadíš místo prostředního + si koupíš na Ali i nové šrouby do převodníku (délky 4.9 nebo 6.5 mm).

      Převodník + šrouby cca. 350,–

      například

      https://m.aliexpress.com/…9137773.html?…

      https://m.aliexpress.com/…2091877.html?…

      Celkem lehce přes 3.000.

      2 0
    • scalar  

      Měl jsem kdysi na podobném kole řazení 1×9 s převodníkem 40z. a kazetou 11–36 a celkem to stačilo.

      2 0
    • Metrick  

      Pokud to chceš vyzkoušet za co nejmenší cenu, můžeš klidně zkusit jen prodloužení pro stávající přehazovačku např. https://www.cycology.cz/…70-p1016079/ a kazetu sunrace 11–40 https://www.cycology.cz/…na-p1119318/ Záleží jakou máš přesně přehazovačku, ale osobně jsem něco takového vozil s XT hazkou RD M771 (rok cca 2008) (řazení nebylo úplně perfektní, ale na běžné použití stačilo). Narrow-wide převodník z ali tady byl i s odkazem. Samo, že skoky na kazetě mezi pastorky nejsou u 9st žádná sláva.

      1 0
      • oddie  

        Tu kazetu tu možná mám, i to prodloužení by se asi našlo…

        0 0
      • novas752  

        Prodloužení patek je k ničemu. Fyzicky to tam sice narve velkou kazetu ale pak to zase neřadí na malých pastorcích kvůli tomu že je kladka hrozně daleko od nich.

        Spoustu mých známých to zkoušelo a postupně to všichni do jednoho vyhodili.

        2 1
        • Metrick  

          Asi záleží na náročnosti uživatele, mě to fungovalo dostatečně, ale rozumím argumentu, že to pro někoho není dostatečně přesné.

          1 0
        • ladys  

          Shimano 11s to mají z výroby :)

          0 0
    • J1RKA  

      jak tu pisou, pokud to chces prekopat, tak bych volil taky 1×11. a ubrat vahu ma nejvetsi smysl na kolech, ja treba pocitove nepoznam, < pri jizde > jestli mam na kole 2 bidony nebo zadnej, coz je cca 1,5kg

      2 0
    • fOE  

      Hodne lidi tu zminuje odlehceni kol, jenze moc lehcich rafku nez ty Mavic A119 (622×19c) co tam jsou ted pro klasicke rafkove brzdy nevymyslim, vsechno se to mota kolem 450–600g.

      Takze zustavaji plaste a duse… Kde vetsinou jezdim jsem jiz psal, jeste dodam, ze je v tom obcas i nejaka ta polnacka, ale vzdy za sucha a zadnej tezkej teren. Takze uvazuju smerem 700×35c, pripadne o par mm uzsi, ale tech 35mm mi prijde jako rozumnej kompromis na to kde jezdim.

      A ted nejakej tip co obout?

      0 0
      • kubad  

        něco do Tufo

        a pohlídej si jaká šířka vleze do rámu

        1 0
        • va-bo  

          Chce sirku 35 mm.

          1 0
          • kubad  

            kdyby chtěl dát širší – je to treking kolo a moc místa tam nebude

            1 0
            • fOE  

              Pravdu dis, ted jsou tam 700×37c a je to tak tak, 700×40 uz by se nejspis nevlezlo. Kazdopadne mm budu ubirat, ne pridavat, takze zadny problem.

              0 0
      • va-bo  

        Schwalbe Maraton Racer treba?

        2 0
      • Honzis  

        Něco a la tufo speedero v 40mm, v rámu je místa haba kuk. Radši dát 2litry za pláště než za logo na přehazovačce. Přeplítat Mavicy nemá smysl pokud nejsou probržděný.

        1 0
    • fOE  

      Jeste dotaz na stredove slozeni, kdybych tam chtel hodit ty nahore linkovane kliky shimano GRX FC-RX600, misto aktualnich Truvativ Firex 3.1 co tam jsou ted a ktere maji osu myslim ctyrhran, pak bych musel s klikama do pryc poslat i osu a k RX600 vzit jinou? Pokud jo, jakou?

      0 0
      • Aww  

        Ano, byla by potřeba jiná osa. Hollowtech II, v silniční verzi pro střed s BSA závitem (BSA předpokládám, najisto to zjistíš přeměřením šířky domku, měla by být 68mm).

        Shimano doporučuje BB-RS501, v podstatě chceš jakoukoliv dostupnou, například tohle v BSA verzi: https://www.kupkolo.cz/…br60_z95309/

        1 0
        • fOE  

          Diky!

          0 0
          • tompca  

            Ještě k těm klikám, ty GRX kliky jsou na gravel, tedy silniční (jen na domek 68/70mm) se silničními ložisky a mají řetězovou linku 49.7mm, tak si nejdříve vyzkoušej jak ti to bude chodit na stávajících klikách na prostředním převodníku (padání řetězu z horního pastorku při protočení klik dozadu), změř si řetězovou linku a jestli to bude ok, tak nové kliky musí mít řetězovou linku podobnou (okolo těch 50mm, by to ale mělo být na 1×10 i 11 ok).

            1 0
            • fOE  

              Ja nasel na DE strankach linku na 50.1, ale to uznavam jsou vedle 49,7mm nuance. Ideal by mel byt kolik 52? Kazdopadne zmerim co tam mam ted.

              0 0
          • xtonda  

            Kliky i se středem za 3,5 tis. na kolo, který stálo před dvanácti lety 17 tis.? To nepřijde jako úplně adekvátní investice, co si od té změny slibuješ?

            0 0
            • Honzis  

              25dkg dolů a taky se může stát, že ty kliky tam nepůjdou kvůli malému q faktoru a budou škrtat o zadní stavbu. U leckterých crossu tomu tak je.

              0 0
              • xtonda  

                To máš dobrou křišťálovou kolik, když víš kolik budou vážit jeho kliky když z nich shodí původní převodníky a dám Al 40T NW převodník. :-)

                0 0
            • tompca  

              Tak jdou koupit za 2.5000 + střed nebo bazar.

              https://www.mtbiker.cz/…mm-1x11.html?…

              Každopádně je to nesmysl dávat na krosové kolo silniční kliky s Q-faktorem 151mm, jak psal už Honzis na 99% budou škrtat o zadní stavbu.

              0 0
              • fOE  

                Tyhle kliky vidim na stale vic a vic nejen gravel ale i cross a fitness kolech. Vazne to bude takovej problem? Jinak proc zrovna tyhle, inu, nenasel jsem nic moc jine, 1× a se 40–42z, to je jedinej duvod proc zrovna tyhle.

                0 0
                • tompca  

                  Rámy gravel a fitness kol vychází ze silničních (šířka pneu většinou max. 40–45mm), proto mají užší zadní stavbu a jsou osazeny silničními komponenty, většina crossovych kol má širší zadní stavbu a komponenty z mtb a silniční kliky proto budou škrtat. Vezmi metr a změř si to na tvém konkrétním rámu, jinak to nezjistiš. Kliky reš až jako poslední, ty co tam máš by měli s jednopřevodnikem osazeným misto původního prostředního fungovat bez problémů, jedině omezení je počet zubů, které osadíš (větší převodník by mohl škrtat o zadní stavbu), ale jiná možnost než to vyzkoušet, jak velký převodník lze osadit na tvůj konkrétní rám neexistuje.

                  2 0
      • scalar  

        Ty kliky tam máš s integrovanou osou, ale pokud ji chceš nechat, tak musíš dát vhodné kliky od Truvativu nebo Sramu.

        0 0
        • Honzis  

          Teď na to taky koukám, že to jsou gxp dutý, takže opravdu skoro nesmysl měnit, max sehnat převodník dle stylu jízdy pokud 3placka nevyhovuje na rozteč 104BCD. Pokud jsou misky ok

          0 0
          • xtonda  

            Asi se dělaly různý verze, tady vidím Truvativ Firex 3.1 na 4hran.

            https://www.sobotkasport.cz/…3.3,159.html

            0 1
              • xtonda  

                A? Tenhle odkaz už tu byl, v tabulce je položka středové složení proškrtnuta a fotka je v tak nízkém rozlišení, že není vidět co tam je za osu.

                0 0
                • scalar  

                  Já tam vidím díru, tedy dutou GPX osu.

                  0 0
                  • xtonda  

                    16× zvětšeno

                    Já tam při nekvalitě té fotky vidím prostě černé kolečko, to klidně může být černá plastová krytka šroubu čtyřhranu.

                    0 0
                • Honzis  

                  Tam je vidět „díra“ v klice a ne šroub co drží kliku na 4hranu. stejné kliky mám shodou okolností na svém crossu GT

                  1 0
                  • fOE  

                    Ted jste me znejistili, neb jsem si na 99% jist, ze tam mam ctyhran. Behem dneska to omrknu a potvrdim.

                    0 0
                    • Honzis  

                      Občas se stane, že fotka neodpovídá pak sériovému osazení, nicméně i funkční 4hran je na hobby ježdění dostačující, jen je ten střed těžký v porovnání s miskama pro HT. Stejně tak pokud je převodník ocel a dá se hliník a další se sundá, tak tím lze docílit nižší váhu.

                      Chce i dle tvaru zadní stavby odhadnout zda tam silniční kliky půjdou – když dáš mezi kliku a zadní stavbu prst tak bych tomu věřil , ale nemusí vyjít převodník … mně vyjde silniční 3prevodnik, který je „dál“ od rámu, na jednom rámu jdou i silniční kliky s 42z převodníkem osazeným místo velkého ale je fakt loterie, někde to absolutně nejde, bacha!

                      1 0
                      • fOE  

                        Tak jsem se fakt pletl, je tam GXP, viz par fotek.

                        0 0
                        • Honzis  

                          ty kliky jsou skoro netknutý, to najelo prd a pokud jsou ložiska ok, tak bych je opravdu neměnil

                          1 0
                          • fOE  

                            Po dnesnim ocisteni a blizsim ohledani souhlas. Loziska se zdaji byt OK, a kdyby ne vzdy se daj vymenit a osadit stejne kliky. Takze uz jen najit pasnouci 40–42z pastorek k 11× kazete, zbyle dva shodit (a zahodit), a kliky zatim resit nebudu. Jedine co by ty nove kliky prinesly by asi byla vynovena optika.

                            1 0
                      • fOE  

                        A ad silnicni kliky, neco jsem pomeril:

                        Retezova linka na aktualnich klikach na strednim pastorku je 51mm. To by ty GRX600 byly o necelej 1mm mimo, to by asi slo.

                        Co by taky slo, je dat 40–42z na tuhle pozici, neb je tam mista spousta. Vlezl by tam i 45–46z.

                        Kde neni spousta mista je ale mezi klikama a retezem, zmeril jsem to aktualne na 12,5mm (fotka s klikou vedle retezu), pri klikach truvativ, kterym jsem zmeril Q faktor na 170mm. To uz se budu hybat s tema 151mm Grx600 v nizkych jednotkach mm a to mi zrovna dobre nezni.

                        0 0
                        • tompca  

                          Kliky nech, ty toho ještě najedou, i když podle fotek by se tam silniční asi vešly, máš na 99% BCD 104. Kup ten převodník na Ali a bude to vypadat nějak takhle (můj zimák, starý kros předělaný na gravela, převod 1×11, 34/11–42, kliky byly nýtované, tak jsem jim pomohl flexou).

                          0 0
                          • fOE  

                            Uprimne bych se rad aliexpresu vyhnul a vzal neco od klasickeho vyrobce, pokud se bude dat. Patram… :)

                            Edit: prave zmereno, je tam BCD104.

                            0 0
                        • Honzis  

                          na foto 4 je místa dost mezi klikou a zadní stavbou, myslím že by i silniční vyšly. Jo a silniční přesmykač který by to asi chtělo má trochu jiné vodítko – mně MTB smyk na silniční kliky taky nešel že jsem škrtal klikou o vodítko když jsem přehodil „na velkou“

                          0 0
                        • Honzis  

                          no a když se na to zase zadívám tak i ráfky jsou skoro netknutý, to snad jezdilo jen za sucha po rovině :-)

                          0 0
                          • fOE  

                            No, presne jak jsek psal hned na uvod :D

                            Ja jsem narazovej, klidne ctvrt roku nic a pak udelame se zenou treba dva tydenni vylety za sebou (presun autem, ne, ze jedeme na tyden na kolech) a „natocime“ tam nekolik stovek km. V desti svou lepsi polovicku ale na kolo nedostanu, takze i po 12 letech to vypada jak to vypada (a je mi lito se toho zbavit). Kazdopadne plaste pudou do pryc spis z principu, doba pokrocila a 895g na 1(!) plast je dnes ulet, kterej ukoncim. Rafky zustanou.

                            Edit: foto 4 mate, zmereno suplerou a je to tech 12,5mm. Zadna slava ani zadna hruza.

                            0 0
    • va-bo  

      Truvativ Firex 3.1 je na ctyrhranu. Firex 3.3 je duta osa GXP.

      0 0
    • šlapatko  

      Zdarec mám rád převodníky s biketone, popřípadě max1. https://www.biketone.cz/…y_d3477.html

      1 0
    • fOE  

      Jeste se vratim k napasovani x11 kazety namisto aktualni x9. Naboj mam DEORE FH-M530, coz vsude nachazim, ze tam jde napasovat od x8 do x10, ale uz ne x11. Je to jen starim (a tim, ze se tehda x11 nedelalo) anebo budu mit problem s mistem?

      https://www.kstoerz.com/…spoke/hub/91

      0 0
      • tompca  

        B je správně – je to jen stářímm (a tim, že se tehdá 11× neudělalo), máš klasický Shimano HG ořech, na který nasadíš jakoukoli mtb (silniční 11 sp. kazety potřebuji o něco delší ořech, ale to se ten s kazetou 11–42,46 netýká) 11 i 12sp. kazetu s nejmenším pastorkem 11z.

        0 0
        • xtonda  

          MTB 11sp ořech sice je stejný, ale ta kazeta je širší a největší pastorek bude blíž k výpletu, ale vejít by se to tam mělo.

          0 0
          • tompca  

            Tak ještě jednou, na náboji DEORE FH-M530 je klasický Shimano HG mtb ořech délky 34.95mm, na něj se nasadí všechny mtb kazety 8–12 sp. začínající 11z pastorkem, jaká je pozice pastorku vůči výpletu je jedno, čím více pastorku má kazeta, tím je více vyfrézovány horní unašeč a největší pastorek je blíže výpletu právě proto, aby šla kazeta na HG ořech osadit, zase více rychlostní kazety mají užší pastorky a mezery mezi nimi, takže to posunutí k výpletu není až tak markantní.

            0 0
            • xtonda  

              Yes, captain obvious, nechápu proč po mě opakuješ co sem napsal.

              0 0
              • tompca  

                Protože píšeš „vejít by se mělo“ a spousta méně znalých to pochopí, že se možná nevejdou, ty kazety jsou dělané na to aby se vešly.

                0 0
                • xtonda  

                  Protože abych mohl napsat vejde se musel bych to mít v ruce. Co já vím jak to má udělanou přírubu, jestli není blíž k ořechu nebo větší průměr, což by mohlo způsobit, že největší pastorek bude moc blízko k drátům.

                  Podle tohohle https://bike.bikegremlin.com/…s-standards/#3 je rozteč pastorků na 11r MTB menší jen o 0,05 mm, takže 11r kazeta je o 3,5 mm širší než 10r.

                  0 0
                  • Jakobo  

                    Napsals to spravne. Dokonce byly nejake naby, ja nevim myslim pro straight pull zaplet, kde 11r kazeta take nepasovala. Na druhou stranu pak 11r silnicni kazetu lze po mensi uprave na soustruhu dostat na nabu 8–10r. Na youtube je nekde video s presnym popisem od nejakeho anglana.

                    Tady je to video https://www.youtube.com/watch?…

                    0 0
                  • tompca  

                    Máš pravdu.

                    0 0
    • Jakobo  

      Pak je tady jeste moznost se uplne vykaslat na nejake 1× cosi, moje zkusenost je, ze v krajnich polohach tyto samodomo bastly nejsou zrovna idealni. Hlavne na tech velkych pastorcich retez hur nabiha a muze i padat. Ty komercni sady to maji castecne vyresene posunutou linkou, coz ty asi nedocilis, pac nechavas vetsinu puvodniho a nejake pokusy s ruznou polohou prevodniku jsou casove narocne. Timto jsme si vsichni prosli par let zpet, nekteri mozna pozapomneli.

      Pak je tady moznost zaplest dozadu nejaky Alfine, doporucil bych 8r, je bytelnejsi. Ja mam za sebou 4 roky intenzivni jizdy na 7r Nexusu a za me parada. Letos budu menit za 8r Nexus, ja musim mit torpedo. Byla by to trochu vetsi investice, ale zas bys mel skoro nove kolo a uplne jineho stylu. Navic od te doby uz vubec neresim nejake protahovani retezu, vymenu kazde 2 mesice a pod. otravne starosti. Pro tebe by byl Alfine myslim idealni.

      0 0
      • Honzis  

        Myslím že dle stavu komponent jezdí málo a jen za hezkého počasí takže z mého pohledu bylo vůbec nejlepší nechat to jak je. Pokud za 10let vypadají ráfky skoro netknuté tak stačí jednou za 3roky vyměnit řetěz -)

        3 0
        • Jakobo  

          No kdyz jsem videl ty umyte kliky napadlo me totez. Rafky jsem musel menit co 2 roky a to jsem daval Koolstopy.

          0 0
    • fOE  

      Malej update u me:

      Rady nahodit tam lehci pneu jsem si vzal k srdci, neb bylo rel. snadne si vybrat a lehci jsou dnes snad vsechny. Takze i kdyz puvodne nezamysleno, zde jsem se posunul nejdal = jsou na ceste. Jinak vypletene kolo vazilo 1050g, a aktualni duse a plast to posunuly na 1990g na kolo. Novej setup by to mel posunout o pul kg niz na kazdem kole, tak jsem zvedav.

      No a pak tu mame to proc jsem tohle vlakno zakladal, a tu porad trosku tapu. Jsem vicemenej rozhodnut to prubnout s 1×11, prevodnik nejdriv vemu neco levneho, 40z, a uvidim jak si to sedne na aktualnich klikach + prave tech 40z. Pokud to poslape uvidim zda se v tom budu vrtat dal nebo ne, pripadne i podle toho kde pak bude problem. GRX nebo drazsi prevodniky na ted pustim z hlavy. Nad cim ale premyslim je jestli Deore, SLX nebo XT. Resim to protoze tam kde budu kupovat je rozdil mezi Deore a SLX snad 20E na sade, a mezi SLX a XT dalsich cca 25E.

      Ma nejaky, byt maly, smysl premyslet nad SLX nebo XT?

      0 0
      • Singlespeed  

        Pokud budeš jezdit na tom kole tak málo jako dosud, tak je de facto úplně jedno, čím ho osadíš, vydrží to několik desetiletí.

        2 0
      • tompca  

        Funkčně téměř žádný rozdíl, jen čím dražší sada, ti o něco nižší váha (hlavně kazet).

        2 0
      • Honzis  

        Se podívat na váhy kazet když už to budeš jezdit roky a jestli úplně neřešíš koruny, tak aspoň SLX. Ale fakt to je ve finále kazeta 11–32 a za tím 2pastorky -) na váhu 9sp XT kazety a krátkého šaltru se nedostaneš ani omylem.

        0 0
        • fOE  

          Ted je tam kazeta sram pg950, 11–32z, a ta vazi 450g.

          Kazeta SLX 11–46 to ma za 482g

          Kazeta XT 11–42 vazi 434g

          Kazeta XT 11–46 pak 437g.

          Saltr asi neco prida, ale myslim ze hmotnostne s tou XT kazetou nakonec nula od nuly pojde (resp. neco usetri uzsi retez).

          0 0
      • skaj  

        Pokud pujdes po cene, ber packu XT a zbytek v klidu Deore. Radici XT packa dela 99% rozdilu mezi temi sadami z pohledu tveho pouziti. Stoji to za to, funkcne to naopak rozdil je znatelny. A kdo tvrdi ze ne, tak to narozdil ode me nema na 4 kolech:)

        1 0
        • Singlespeed  

          Z pohledu použití kola (cca 12 let stará uloženka v dokonalém de facto nejetém stavu) neudělá páčka XT vůbec žádný rozdíl, jedině, že by použití kola bylo razantně změněno :-) .

          2 0
          • skaj  

            Jasne ze udela, XT packa ma proste jine funkce nez Deore (radi o vic, hned a razeni je vice „digitalni“). Jezdil si to aspon, vzdyt varis z vody…

            0 0
            • Singlespeed  

              Psal jsi „z pohledu tvého použití“. Pokud bys sledoval celé vlákno a nevařil z vody, tak bys věděl, že kolo je de facto 12 let opřeno někde v koutě a je ve stavu nového. U takového způsobu použití je úplně jedno, jakými páčkami je osazeno, neboť ke změně převodů dochází během roku opravdu sporadicky, spíše omylem. Pokud se tedy razantně a nečekaně nezmění způsob jeho použití, jak jsem psal :-) .

              3 0
              • skaj  

                Jo takhle, lustrovani kvality za zasluhy:) To nechavam jinym…

                Jasne pise, ze obcas jezdi. A i kdyz najede jen 500km za rok, rozdil mezi Deore a XT packou funkcne pozna.

                1 0
                • Honzis  

                  já bych to bral z pohledu že když tam bylo SLX/XT tak bych tam dal zase aspoň SLX – ano, páčky cvakají líp, na druhou stranu na 9kové Deore funguje klidně 20let pokud se občas prostříkne a bowdeny s lanky jsou ok. Lepší šaltr má aspoň lepší kladky, třebas XT. Otázkou další je, zda má smysl cpát dost peněz do starého kola s véčkama, to si asi majitel uvědomil a rozhodl se to „vyšperkovat“. Těžko radit úplně „od stolu“ a taky nevíme, co s tím zamýšlí v budoucnu, neb pevný cross s véčkama do terénu nikdy moc nebude a na silnici taky ne, tam by třeba mě osobně horská 11ka spíš iritovala

                  0 0
                  • skaj  

                    Hele mozna jsem to napsal nejasne. XT packa nejenze ze “cvaka” lip, ale ve srovnani s Deore ma funkce navic (Instant release, preradis o vic najednou atd.)

                    To neni jako “mozna ma lepsi kladky”. Okamzite poznatelny rozdil mezi XT sadou a Deore je prave v pacce razeni. Vim to, protoze prehazka je u me (a u kluka) spotrebni material a libovolne je zamenuju bez toho, abych si vsimnul.

                    Cimz nerikam, ze Deore nebude stacit, ale odpovidam na jasne polozeny dotaz “jestli je lepsi vzit XT misto Deore” Ano je, staci packa a cenovy rozdil je par stokorun.

                    1 0
                • tompca  

                  Pozná akorát, že XT řazení jde více „ztuha“ jak Deore, a jestli řadí nahoru o 3 pastorky a dolů o 2 a jde odřazovat ukazováčkem bude pánovi asi jedno. :)

                  0 0
                  • fOE  

                    Zrovna na odrazovani ukazovackem jsem zvyklej a pouzivam ;)

                    0 0
                    • xtonda  

                      Přesně, já sem asi rok ani nevěděl, že jde odřazovat i palcem.

                      0 0
                • xtonda  

                  XT páka stojí 990 Kč, SLX 690 Kč, Deore 550 Kč. Pokud to vezmu podle specifikace, SLX je funkčně i materiálově shodné s Deore, čili nesmysl. XT má navíc tři věci:

                  • nahoru řadí až o 4 oproti 3 u Deore
                  • dolů řadí o 2 oproti 1, ale jen palcem, ukazovák stále jen o 1.
                  • má instant release, řadí dolu již při zmáčknutí páky a ne až při uvolnění.

                  Za sebe bych tam dal Deore, odřazuju téměř výhradně ukazovákem, takže jedna výhoda padá. Ani to ostatní nepovažuju za natolik zásadní abych dal za páku dvojnásobek, tím spíš na kolo s nájezdem do 1000 ročně. XT má asi lepší materiály a ložiska (píší ve specce multi-bearing construction), to ale s ohledem na nájezd zase není relevantní. To samé přehazka, Deore je za 700 Kč, XT za 1700 Kč, příplatek za rozdíl v materiálech a kladky s kuličkovými ložisky vzhledem k nájezdu neadekvátní. Pro objektivitu uvádím, že XT jsem nejezdil, takže třeba je pocit na pákách skutečně tak skvělý, že by mě to přesvědčilo.

                  I když to kolo bylo původně slušně osazené, pořád je to 12 let starý trek s pevnou vidlicí na V-čkách. Investoval bych minimum pro dosažení funkčně uspokojivého výsledku. Tedy Deore 1×10 s kazetou 11–46 + nový převodník na stávající kliky. Do 1×11 bych šel jen pokud bych chtěl rozsah 11–51, opět Deore.

                  3 0
                  • skaj  

                    Pekna stat o tom, co by prislo racionalni dat tam tobe:) Ale on se pta na neco jineho. Pro jistotu cituji:

                    Ma nejaky, byt maly, smysl premyslet nad SLX nebo XT?

                    A tam plati to, co pisu vyse (a i sam si k pacce vypsal) – smysl to ma. Uvahy jestli si XT “zaslouzi” necham na tazateli. Za me je to dobre investovanych par stovek nehlede na najezd (ale jasne, na xt musis mit dle bikefora najezd mnohem vetsi:)

                    0 0
                    • Honzis  

                      Vyhodit XT šaltr a dát tam byť nové Deore abych něco ušetril … To fakt nejlíp XT paka i šaltr a kazeta aspoň slx jestli to je zase na 10let. Ale co člověk, to názor.

                      0 0
                      • skaj  

                        Soucasne Deore je lepsi nez 10 let stare XT i kdyz nema ta spravna pismenka. Blba zprava pro majitele starych “sperku”; ale je to tak (jezdil jsem oboje).

                        Na Deore se cilene pta jako vychozi variantu. Pri najezdu a pouziti jake ma, rozdil mezi XT a Deore nepozna, funkce ty same krome paky razeni. To bych se klidne vsadil.

                        Muze resit vahu na kazete, ale to je jen chimera… Vzhledem k najezdu vydrzi vsechno stejne.

                        Kdybych takhle neprestavel behem posledniho roku 4 kola, tak bych si tak jistej nebyl… Ale vyssi utrate za XT saltr pokud je chut – proc ne. Jen si koupi jina pismenka:)

                        0 0
                    • fOE  

                      Obema diky, cenim jak holej popis co vyssi rada prinese funkcema, tak i nazor na to zda to ma nebo nema smysl (ktery si samo udelam nakonec i sam).

                      0 0
                    • xtonda  

                      Rozdíl pozná, ale ekonomický smysl to nemá, to je jako, já nevím, třeba výběr židle k počítači pokud tam strávím 1h denně a 16h denně.

                      Obvykle se tu razí idea, že u starých kol jakýkoliv dražší upgrade je ekonomický nesmysl a že smysl dává jen nezbytná údržba. Když se tu někdo ptá za kolik koupit/prodat, tak se tu rady pohybují u podobně starých kol něco jako na úrovni 20% pořizovací ceny.

                      0 0
                      • Singlespeed  

                        Kolo je jak nové, nepotřebuje snad ani vyměnit řetěz, natož překopávat na 1×11.

                        1 0
                        • Jakobo  

                          To je uz zbytecne. Borec si chce bud udelat radost a tim se opodstatni i neopodstatni­telne, nebo ma prachy, potrebuje jit s dobou, pak tim spis padaji argumenty, proc prestavovat nove kolo. Ja bych to tak take nechal, navic jsem si tim sam prosel a na 1×9 najel 8000 km. NW tehdy jeste moc nebyly dostupne, daval jsem Shaman s lichobeznikovymi zuby. U krose nebo fitness je ale imho 3×8 nebo 3×9 idealni, ten siroky rozsah s malymi skoky pri razeni se u tohoto kola hodi, minimalne po silnici furt neradim nejmensi pastorky. Zvlast s tim tehdy velkym vyberem rozsahu kazet.

                          Mnohem vyznamnejsi problem byl kola co 2 roky prepletat kvuli probrzdenym rafkum, prechod na kotoucove pro zimni jezdeni daval vetsi smysl. Ac teda Vcka Avid SD7 a Koolstop spalky byly co do brzdne sily nedostizne, ten prenos sil pri brzdeni byl monumentalni, to se zatmelo pred ocima. To krosove kolo MRX, co jsem tehdy mel byla raketa a jedil jsem na nem i XC zavody.

                          0 0
                      • fOE  

                        Ekonomicky smysl resit zrovna u konicku je rekneme zvlastni, ale chapu co chce basnik rict (a co zde zaznelo uz nejmene 10×). Jen ja nejsem ciste „ekonomickej priklad“, neb cast motivace je nostalgie ke kolu, ktere mam rad, a cast motivace je proste projekt, kde to co moralne zastaralo (a v necem i otravovalo) jdu ozivit… Tu nejde o racio. Vase argumenty jsou pragmaticke a v tehle rovine mate vsichni pravdu, ale moje uvazovani pragmaticke neni. :)

                        PS: vsechna stara kola, nektera jeste decka, jina z dospivani atd. jsem vzdy daroval nejakemu domovu pro deti. Kdyz to clovek dela takhle tak pak neresi jestli ma kolo zustatkovou cenu 1000kc nebo 3000kc, po 11 letech ma pro me proste hodnotu 0,– a pro potrebnejsi zase cenu zlata. Jednoho dne ceka stejnej osud i tohle kolo, ale jeste ne.

                        0 0
                        • Tomcat  

                          A podle čeho se určuje /kvantifikuje ono … potřebnější…

                          Jinak kvantifikovatelné je samozřejmě i u koníčků, protože jde vzájemně porovnávat nákupy věci a jejich užitečnost.

                          0 0
                        • xtonda  

                          I u koníčku se dá řešit kdy sou peníze utraceny smysluplně a kdy sou to vyhozený prachy.

                          1 0
                          • fOE  

                            Chapu ze temhle reakcim zde jdu naproti, nakonec, jedno na jake forum clovek vleze: fora o autech, o fotacich, o telefonech, o potapeci vybave… vsude to bylo/je stejne, ale porad je potreba to rozdelit na tu objektivni cast (neco nekam nebude pasovat, resp. to tam clovek napasuje, ale ma to i nasledky, produkt A je uplne stejnej jako produkt B, jen jinak oznacenej) a tu subjektivni cast, coz je vnimani hodnoty. Na tom prvem bychom se meli umet shodnout. Na tom druhem uz klidne nikoliv.

                            Proto to zde panove klidne hodnotte, ja jsem rad za kazdej koment a nazor, ale vemu si z nej jen tu prvni cast. Tu druhou si tak jako tak musim rozseknout sam. ;)

                            0 0
                      • Smazaný účet  

                        Záleží na prioritách. Nákup NW převodníku a sady Deore 1×11 nevyjde zas tak draho, aby se s tím nedalo smysluplně upgradovat klidně i 20 let staré kolo.

                        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.