Přehazka, inverzní x klasická, cca 3x10

62 nepřečtených
  • tifimi3751

    Starší kolo.. 20 let jsem jezdil inverzní pružinu na zadní přehazovčce, tzn. řazení na přesmykači i na přehazce bylo na těžší převod palcem a dolů ukazovákem. (na obou měničích stejně).

    Teď mám na kole běžnou pružinu a nemůžu si zvyknout.. do kopce problém zařadit včas atd., občas cvaknu obráceně, když chci těžší převod a někdy i s lehčím. Jinak se mi zdá chod přehazovačky s běžnou pružinou mírně lepší. Ale už si asi nezvyknu mít levé a pravé páčky obráceně.

    Ale když někde brzdím apod.. mám problém současně zařadit lehčí převod (s běžnou pružinou), s inverzní mi to šlo lépe. Asi síla zvyku.

    1. co se jezdí dnes.. nějaké top řady a trendy na kolech XC HT
    2. dá se sehnat přehazka úrovně XT hůře SLX nejhůř Deore s inverzní pružinou pro 3×10? Docela jsem nenašel.

    Ale říkám si, a je to jen můj osobní názor, že je děs řadit opačně na přesmyku a přehazce. Jasně nepočítám dnešní kola bez přesmyku, ale doba 2×10, 2×11 mě minula, proto se tu tak hloupě ptám. Hledat jsem zkoušel, našel jsem témata r. 2005–07.

    0 0
    • novas752  

      Inverzní řazení se už dávno nedělá, dnes jsou všechny spodní páka = lehčí převod, vrchní odřazení = těžší.

      1 0
    • va-bo  

      Myslim, ze uz se inverzni prehazky nedelaji.

      0 0
    • kubad  

      bohužel ses trefil do doby – pár let kdy s tím Shimano přišlo, a zase rychle odešlo – buď hledej po bazarech, nebo si zvykni, nic složitého to fakt není,

      existovalo to na 8 a 9sp.

      0 0
    • tifimi3751  

      Sakra a zrovna jsem si zvyknul. Jo, mechanicky se mi zdá chod řazení s běžnou pružinou lepší, ale je pro mě dost opruz řadit jinak na přesmykači a přehazovačce.

      Takže v době, kdy se vozil přesmykač, jste si všichni zvykli na opačné řazení na páčkách vlevo a vpravo (přesmykač – přehazovačka)?

      Díky za odpověď. Budu to muset nějak vymyslet. Teď má na zimáku a běžném kole obrácené řazení na přehazovačce (totální chaos).

      0 1
      • novas752  

        Tak se zbav přesmykače. :-)

        0 0
        • tifimi3751  

          Uvažoval jsem nad tím, ale vyhovuje mi rozsah a rozmanitost převodů. Vzadu 11–32, 11–34 jsem nikdy nepoužil a vpředu 22–32–42, pak jsem zkoušel 24–34–42 a ještě 24–32–44 a nakonec jsem přešel na 26–36–44 ale utáhnul bych 46 kdyby se vyráběly převodníky s náběhem (trekingový je nemá a špatně se řadí). Ale nedávno jsem sehnal 48 pro MTB s náběhy a chci otestovat někde. Jen si říkám co k němu, možná 42 jako střední přebovník a třeba 32 malý převodník. Zase mě úplně nebaví ty převodníky na kole neustále přehazovat.

          Když jsem nedávno předjížděl na cyklostezce trekingáře, kterému došly převody, tak se na ten setup moc netvářil.

          0 0
          • kubad  

            Gebhardt dělá i 46z

            0 0
            • tifimi3751  

              Taky záleží na ceně a evidentně, pokud nemám těch 46–48 řadit ze středního převodníku 42, tak potřebuju i s náběhy (MTB).

              0 0
              • kubad  

                co je to MTB náběh?

                0 0
                • tifimi3751  

                  Jen jsem připomínal, že jde o MTB, ne o silniční kolo. Náběhy jsou takové ty prolisy na vnitřní straně převodníku směrem dovnitř.

                  Pomáhají řetězu přeskočit z menšího převodníku na větší. Pokud jsem tam měl trekingový převodník 46z (totální placka), tak byl problém ho zařadit z 36z středního převodníku. Musel jsem hodně štelovat doraz a lanko, aby se vůbec zařadil a padal řetěz.

                  0 0
                  • kubad  

                    chápu pořídils něco levného bez náběhů, moc takových není no :D stalo se

                    0 0
                    • tifimi3751  

                      No, tak na pokusy. Pořád to mám 1200 za 3 převodníky + 400 za kazetu na 3×9 nebo o trochu víc na 3×10. Nekupuju převodník za 800+, respektive 600+. Než dát 3600 za nějakou 12 – 13 kazetu, kde stejně člověk zlikviduje nejpoužívanější pastorky, protože žádný přesmykovač, ńejmodernější technologie (pro závody) a odpovídající cena a kupuje novou.

                      0 0
              • Honzis  

                Furt lepší z kopce nešlapat a mít 44 než vozit 48/11 kvůli šlapání v 50km/h

                0 0
                • tifimi3751  

                  No, o tom byla řeč. Tahal jsem s tím občas 35kmh na rovině třeba 10min úseky:-D. Ale 48z už se mi zdá moc a 46z je problém.

                  0 0
    • va-bo  

      Delalo se to na dual razeni. Jak zmizely dualy, zmizely i inverzni prehazovacky.

      0 0
      • kubad  

        v XTR 950 to bylo už i dřív a bez duálů, ale souhlas ukončení duálů to uzavřelo

        0 0
        • tifimi3751  

          Je to škoda, protože se (inverzní pružinou) sjednotil chod řadících páček. Na druhou stranu mechanicky mi to dává smysl. A v dnešní době 1 převodníku bez přesmykače už jiná možnost nebude, jedině nějaké bazary typu ebay a staré skladové zásoby (a cena relikvie).

          0 0
          • Honzis  

            Přehazovačka je stejná, jen tam je obrácená pružina tudíž když seženeš XT klasiku a vyměníš tam pero, tak bude fungovat inverz.

            0 0
            • kubad  

              neeeeee :D

              0 0
              • tifimi3751  

                Jakože se plete? Nebo je tam nějaká možnost? Ty přehazovačky se asi nějak mechanicky liší ne? Okem potmě vidím, že je tam i jinak přivedené lanko bovdenem (do jiných míst). Schémata jsem neviděl, odborník nejsem.

                0 0
                • kubad  

                  samozřejmě, je to úplně jiná konstrukce

                  0 0
                • Honzis  

                  Jelikož na jedněch pakach funguje klasika i inverz, tak bych řekl, že by to fungovat mělo. Před lety mi táta v inverz vyměnil pružinu aby chodila klasicky a fungovalo to, ale dali jsme tam nějakou měkkou pružinu a na nejmenší pastorky se tomu nechtelo. Teď jsem měl jedno kolo s dualy a klasický šaltr 2006 a jedno kolo Rapid fire + inverz 2005 tudíž oni to osazovali jak je tehdá napadlo.

                  0 1
                  • kubad  

                    fakt na obrázku vidíš tlačnou pružinu?

                    0 0
                    • Honzis  

                      Hele je to pár let co jsme to udělali tak nevím a poslední inverz jsem nechal na kole, že se na tom kupec naučí řadit a bylo mu to jedno. KTM mělo dualy s inverz, Author měl zase Rapid fire s inverz a dualy s klasikou a všechno řadilo tak já nevím

                      0 0
                      • kubad  

                        ja vozil taky inverz s klasickým řazením, samozřejmě že to funguje, jen to řadí obráceně

                        jde jen o to že je to úplně jiná konstrukce, ne jen vyměněná pružina

                        0 0
            • oddie  

              Je tam obrácená pružina, místo tažné se tam musí dát tlačná, a pak vyměnit lanko, místo tažného dát taky tlačné :D

              0 0
              • Honzis  

                Proč? řadíš odshora dolů či odspoda nahoru, teď jsem měl právě jedno kolo s inverz k Rapid fire a chvíli mi trvalo, než jsem to správně seridil.

                0 0
      • Vilém  

        Delalo se to uz pred dualama.

        0 0
        • va-bo  

          Asi jo, uz si to nepamatuju.

          0 0
      • tifimi3751  

        Dual řazení bylo přesmykač + přehazovačka? Nebo to ohyzdné řazení otočením na gripech? Vím, že existoalo, ale co to bylo už nevím.

        Vozím rapidfire, které mi vyhovuje.

        0 0
        • va-bo  

          Brzda a razeni jednou pakou.

          0 0
          • tifimi3751  

            Aha, tak to bylo spíš na silničním kole, tam jsem tohle viděl. Nebo i na MTB? Tam by to byla teda slušná šílenost (sjezdy, v terénu).

            0 0
            • kubad  

              na silničním kole je to pořád :D

              na MTB to bylo jednu generaci 4–5 let

              0 0
              • tifimi3751  

                Aha, tak tohle vidím prvně. Jako viděl jsem brzdové páky s řazením jako 1 díl, ale tady je až nesmyslně přeintegrováno.

                0 0
                • indet  

                  To odřazovací tlačítko tam neni potřeba a da se demontovat. Jinak když sis na dualy zvykl byla to parada. Stiskem paky dolu si řadil proti pružině. Přesmyk na těžší placku a šaltr na lehčí – větší kolečko ( s inverzni pruzinou).

                  0 0
        • Vilém  

          To neres, to uz nepotkas. Stejne tak jako ten tvuj inverz.

          0 0
          • va-bo  

            Mam jeste na hospodskym kole, ale je to veteran. :-) razeni 1×9.

            0 0
          • kubad  

            mě se tu povalují v celkem pěkném stavu XTR 960 dualy + inverzní hazka :D

            1 0
    • Honzis  

      Ono to lze brát tak, že klasická přehazovačka – palcem na větší (převodník / pastorek). Inverz šaltry na bazarech sehnat jdou, zrovna před týdnem jsem pouštěl kolo s krásně zachovalou inverz LX M580. I na dualy se zvyknout dalo, ale bylo to krátké období kolem roku 2006 kdy s tím Shimano přišlo.

      Převodníky nejdou zaměňovat jen tak a nemusí se vejít třebas vůči vyhnutí zadní stavby rámu.

      0 0
      • tifimi3751  

        Se stavbou rámu nemám problém, šlo o rámy dimenzované na 3×9 a 3×10, ale rozumím, pak jedině zkusit dát víc podložek pod misky.

        XT přehazovačka (s inverzní pružinou) mi vydržela cca z r. 2008 max. r.2010 ve výborném stavu s nájezdem 30kkm+. GS ramínko, jen jsem teď trošku ubrousil vnitřní část, protože už se nedají sehnat náhradní kladky pro 9 převodů, ale minimálně pro 10 a jinak jsem tam musel prohazovat spodní a horní kladku, protože se jinak nevešly. Děrované kladky, netuším kdo vymyslel, ale jsou dokonalý lapač nečistot.

        0 0
        • kubad  

          kladky samo pořád sehnat jdou :D musíš víc hledat

          0 0
          • Vilém  

            A tech 10sp vyresi jak?

            0 0
            • Honzis  

              Kladky normal na 9XT řady 750 koupit jdou, případně třeba bbb má ke kladkam podložky právě k vymezení toho, do jakého šaltru je instaluješ. Pokud brousis vodítko a šroub má rezervu tak dej 1mm podložku dovnitř a hotovo

              0 0
              • tifimi3751  

                Jo, ty BBB jsem jednu dobu používal, ale bylo tam shit ložisko + ty podložky co píšeš z plastu pro různé přehazovačky (jsem si zrovna včera říkal k čemu tu mám asi 10ks plastových podložek a teď vidím, že byly od těchto kladek) a celkově nic moc spolehlivost a děsně lapaly nečistoty a snadno se zhoršoval jejich chod.

                Originální nebo druhovýroba pro 9 převodů jsem nesehnal léta, proto jsem používal pro 10 a s prohozením kladek se dalo, jinak drhnula horní v ramínku. Teď už jsem se na prohození vykašlal a vnitřek ramínka upiloval. Jen mi vadí ty prořezy dolní kladky.

                0 0
                • Honzis  

                  BBB na silnici fungovaly suprově desítky tisíc km, pilovat vodítko je blbost, jak říkám musíš tam případně dát podložku zevnitř pokud je kladka „úzká“ a stahuje vodítko jinak než původní.

                  Stačí dát vyhledat kladky M750 a najdeš obratem

                  1 0
                  • tifimi3751  

                    Tohle byl takový kus kovu mezi horní a spodní kladkou, který vyčníval směřem dovnitř. Kdyby to nebylo mezi kladkama, kde není taková možnost, tak napíšu že bylo jeho účele udržovat řetěz uvnitř, ale zrovna mezi kladkama řetěz nikam nevyskočí. Neupiloval jsem ho kompletně ale jen ten kousek co překážel. Na silničním kole nečistíš neustále od prachu z polních cest, co se v létě stane spolu s mazivem lepivou kaší a v zimě od (v lepším případě ne zmrzlého) bláta.

                    0 0
                    • Honzis  

                      Prohazovat Shimano kladky by se nemělo vůbec neb horní má úmyslně vůli do stran kvůli řazení a spodní je pevná

                      0 0
                      • tifimi3751  

                        Nebyl s tím problém. Přišli jsme na to s provozovatelem servisu, že není jiná možnost, nebo upilovat kousek ramínka.

                        Dneska už jsem se na to vykašlal, upiloval kousek ramínka a kladky dal podle toho jak jsou určené. Tím se dostala vodící (plná) kladka nahoru a napínací (děrovaná) dolů. Aspoň se k té děrované líp dostanu, vymačkávat z ní kaši z prachu a maziva je potřeba až překvapivě často a gramová úspora na téhle komponentě je naprosto zanedbatelná.

                        Třeba se tím ve výsledku zlepší chod a přesnost přehazovačky. Uvidím jaký bude v praxi výsledek této malé úpravy.

                        0 0
        • Honzis  

          https://sport.bazos.cz/…deore-xt.php

          Tady máš komplet XT m760 s inverz + paralelogram brzdy. Stejný kolo jsem někdy loni měl doma a pouštěl právě sadu

          0 0
        • Honzis  

          https://sport.bazos.cz/…mponenty.php

          Pár vteřin hledání na bazosi a máš inverzní XTecko

          0 0
          • tifimi3751  

            No, ten prodává jen komplet sadu za 2400 a jsou v tom věci co nepotřebuju + LX přesmykač. Sonduju ebay, ale prodávající nejsou schopní uvést, jaká je tam pružina, takže je tam počet vyhovujících nabídek limitně se blížící nule.

            0 0
            • Honzis  

              Mu napiš svoji cenu za XT šaltr a buď na to přistoupí nebo ne, neviděl bych problém. Před týdnem jsem měl lx inverz doma, ale pustil jsem to s kolem, bohužel -( občas se vyskytne i na cyklobazaru, chce to sondovat.

              0 0
              • tifimi3751  

                Asi jedině, ebay je na tohle, jak tak sleduju nabídku přehazovaček, poměrně šílená. 40 – 60 eur v lepším případě, v horším případě liber je za starou přehazovačku XT s inverzní pružinou, která by potřebovala opískovat, přelakovat a vyměnit pružina, konečná.

                0 0
                • Singlespeed  

                  Lahůdka na cyklobazaru: https://www.cyklobazar.cz/…mano-rd-9700

                  1 0
                  • tifimi3751  

                    Na ebay je za 3× tolik:-D Tuhle někdo drhnul 200m po asfaltu a kladky (k.o.) prý bez vaklu. Nechť slouží novému majiteli!

                    0 0
                    • Honzis  

                      Takže nejlepší dát 38z prevodnik, 11–36 klasiku a naučit se řadit jen vzadu bez inverzu a máš to „zadarmo“ -)

                      0 0
                      • tifimi3751  

                        Nejlepší vzít dědovo kolo na 100m cestu do hospody, JZD nebo na pole, bez řazení a s torpédem:-D

                        0 0
            • kubad  

              poznáš podle fotky, pokud je přehazovačka stažená je to klasika, pokud je otevřená je to inverz

              0 0
              • tifimi3751  

                Díky, tohle je pro mě asi nehodnotnější informace druhé části (po 22h) diskuse. Tímto jsem načerpal všechny potřebné informace.

                0 0
                • Honzis  

                  Není to úplně předražený i když tady v ČR se prodávají tak 400–500. Fakt škoda že jsi nenapsal před týdnem, teď už jezdí jedna inverz vedle ve vsi -)

                  0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce