Ahoj, najde se někdo v okolí Nového Jičína, kdo by dokázal odblokovat tento ebike?Nebo kde se poptat? Děkuji za info
Ahoj, najde se někdo v okolí Nového Jičína, kdo by dokázal odblokovat tento ebike?Nebo kde se poptat? Děkuji za info
Používá se unlock chip, ne odblokování firmware.
Děkuji za upřesnění, ale teď otázka, kde ho sehnat a kdo mi bude schopný ho instalovat?
Zkusil bych nejbližší služebnu PČR.
Je hrozné vědět, že někteří jedinci ještě neznají vyhledávač Google
Speedbox.cz
Za takoveto dotazy uz se tu taky maze?
Kam zmizel Mlíkař, se ptám!
Ale následky si přičti sám…
obrací se to k lepšímu, už i admini hejtujou éčka :) ještě aby tak začali postovat zrcadla… :)
Ono si to jaksi zije vlastnim zivotem.Tazatel byl chvili po dotazu, ktery napred polozil v jinem vlakne, smaztan. Potom zmizelo cele vlakno, ted tu zase je. Tak nevim. Fakt jak ti skrivanci. Jeb cekam na okamztik, kdy se nebudu moci prihlasit, protoze muj ucet nebude existovat.
Jako osobně éčkama téměř opovrhuju, ale upřímně, mít něco za třeba stopade a víc, co jede 25km/h a být perzekuován za to, že chci, aby to jelo víc..? Bych si připadal jako ti náctiletí v těch lego autíčkách 45km/h.
Přijde mi to osobně jako první věc, kterou chce majitel takovýho mopedu udělat. Ač je to zrovna aktuálně nelegální. Nelegálních věcí udělám počítám dvacet cestou do práce..
Max 25 km/h je docela průda, Zvýšil bych to po celé Evropě na US normu 20 mph/h (32 km/h). A v případě porušení, včetně nabídky či prodeje „zařízení používané k odstranění rychlostního omezení příšlapu elektrokola v 25km/h“ významná sankce. A možná byl by klid.
Na ekolo nejsou žádné zdravotní prohlídky a pro mnohdy seniory je 25 neuriditelný, 32 je bláznovství.
Už teďka hodně lidi za odblok dostalo… … jenže tím se nechlubí
A jak se na to přišlo? Ve zkušebně?
Někde jsem četl a snad i viděl, že to PCR začíná zkoušet na obyč válcích.
Ano a už to proběhlo i v TV někde u Lednic to zkoušeli .
Pokud vím, tak kolo umí zobrazovat rychlost podle otáčení zadního kola. A pak IMHO stačí jen roztočit s maximální dopomocí na 25 km a zjistit, jestli to pomáhá i nad 25 nebo ne. Podle mého nic moc složitého.
No nevím, to je takové veselé. Jakože policajti zvednou kolo a budou točit klikami? Myslím, že jsi dost jiné práce.
Bude to chtít sofistikovanější řešení.
V té reportáži měli klasický válce.
To bych chápal. Kolik bude takto vybavených aut? Podle mě budou schopni udělat razie jednorázově ve velkých městech. Nic víc.
Myslím,že se budou zaměřovat na cykloturisticky exponovaný místa.
Myslím, že policajtovi nepujcim své kolo, aby mi ho testoval na válcích ;)
To jsi teda krkoun.Ani kolo chudému policistovi nepůjčíš? :-)
Ale teď vážně.
Přiznám se,že nemám ponětí na jakém právní podkladu nebo prováděcí vyhlášce(či jak se to jmenuje)mohou kola testovat.
Že to už dělali,bylo asi na základě dobrovolného testování.
Ano, nemůžou. Jediné na povolení soudu. Pak ano. Je to obdobně jako domovní prohlídka. Pokud s tím majitel souhlasí, pak ano.
Určitě to muselo být na dobrovolné bázi. Oni rádi dělají osvětu. A těm co to měli v pořádku dali reflexní pásek a propisku Besip.
Nedovedu si představit, jak mě chtějí donutit, ať jim půjčím kolo, že si ho vyzkouší na válcích. Ani v případě, že budu mít čisté svědomí, mi na kolo nikdo macat nebude.
Tak tak. Ani STK nedělají. Mohou jen omezit platnost osvědčení o TP do doby provedení STK. Pokud je STK bez bránících závad, jede se dal.
Tak omezujou jedině platnost STK na 30 dnů. A to jenom když nemáš závadu typu C. To pak jedeš domů na plaťáku. Už dokonce používají i mobilní měření emisí.
Řekl bych že nějaké odbornější vyhledávání čipnutých kol nebude problém. Bude stačit se inspirovat v zahraničí, kde už po tom jdou.
To testování na válcích bylo spíš takové levné řešení pro informování veřejnosti, že se kontrolou elektrokolo budou zabývat více.
tak nějak, metodiku si najdou,
Dopravní policie má dost jiné práci, než aby kontrolovala jestli náhodou někdo nemá čipnutý kolo. Při kolizi e-kola samozřejmě jo, ale to je okrajová záležitost.
Nejsnazší (tedy to oblíbené) je kontrola prodejců a vytvoření přísných pravidel pro ně. Prodáš komponent nebo upravíš e-kolo, tak ti vznikne tato a tato povinnost, protože tam je zakopaný pes.
Zpětně kontrolovat a vymýtit to je poněkud komplikované a dělat to formou (nedejbože retroaktivně) exemplárních postihů mi připadá nereálné.
No právě,zatím není nezákonné vyrobit,prodat,namontovat neschválený komponent.
Dopadlo to stejne jako mereni emisi v provozu. Nemaji ma to legalní podklad. Muzou leda odeslat na STK, coz u kol jaksi nejde.
U kol ne, ale u mopedu, kam spada odblokovane ekolo, ano, ne?
Pokud moped nemá TP a SPZ, na technickou nemusí.
Je jasne, ze nema, ale nemusi?
Podle čeho by to zkontrolovali a kam by tu TK vyznačili, když nemá TP ?
Moped musi mit tp? Pokud ano a odblokovane ekolo neni ekolo, ale moped, tak by mel mit take tp. Argumentovat tim, ze ho nemas, tak nemuzes jit na kontrolu je blbost, ne? Spise ti to pritizi, protoze jedes na vozidle ktere nema na komunikacich co delat.
A kdo mi ten techničák vystaví, když ho nemusím mít?
Nikdo, protoze to vozidlo nema na verejnych komunikacich co delat. Co ty rikas, ze si po verejnych komunikacich muze jezdit defakto co chce a pcr nemuze nic.
Ale jdi ty. Pokud by sis precetl to co uz je skoro pul hodky kousek pod tym komentem, tak by sis usetril sily na jiny svaty boj.
Muzes to upresnit co myslis?
Podívej se hned pod svůj poslední příspěvek. :-)
Co je na tom mojem prispevku spatne?
Nemusí ani když má
je-li silniční vozidlo kategorie L se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující 50 km.h-1 opatřeno šlapadly, nepodléhá pravidelné technické prohlídce.
V takovem pripade musi mit nejaky doklad, ze spada do kategorie, napr homologaci, ne?
Však jo, i rychlá elektrokola spadající pod mopedy mají TP, musí se registrovat a mít RZ, jen se nejezdí na STK. Tenhle článek tu byl už snad stokrát, nechápu, že vtom ještě někdo tápe. :-)
Dobre, tak ma nebo nema pcr pravo kontrolovat tohle vozidlo zda odpovida pravidlum nebo ne? Pokud ne, tak si defakto muze jezdit kazdej na cem chce.
Nezkoumal sem co přesně může policajt kontrolovat a co ne, ale je to prostě moped. Něco např zde
https://www.cspsd.cz/…cni-kontrola
Každopádně jestli policajt nemůže zastavit elektrocyklistu a třeba na válcích otestovat jestli motor přestane při rychlost nad 25 km/h zabírat, tak máme zákony na houno.
No buďme rádi, že nemůže. Představa nějakého joudy s pravomocí, kdy nebude schopen rozpoznat e-kolo od normálního endura (dneska jsou některé modely už opravdu k nerozeznání), a bude zjišťovat, jestli to vůbec e-kolo je, je natolik úsměvná, že se snad nebude nikdy realizovat. Co e-gravely?
Kontrola musí bejt, ale podložená solidním zákonem.
Uvedu příklad, který sice nesouvisí, ale je podobný. Zastavili mne policajti, při běžné kontrole zjistili, že nemám ostřikovače světlometů, ale světla svítí jako xenony. A že jsou to tím pádem neschválené xenony. Tak jsem jim řekl, že existují xenony s určitou svítivostí, kde nemusí být ostřikovače, to už se po sobě podívali, no ale nechtěl jsem je úplně trápit, tak jim říkám, „pánové, já mám na autě ale ledky“. A bez ostřikovačů už z výroby :))
Takže opravdu nechci, aby někdo takový prováděl kontroly, pokud k tomu nebude dostatečně proškolen…
Proškolen na základy, na způsobilost k provozu tu máme STK a tam tě pošle. Hotové, vyřízené. Ale nebojím se toho. Zrovna to, cos zmínil – mraky aut jezdí s nevyhovujícím denní svícením (jak špatně zapojené, tak výkonem), do světel si kdejakej tuner narve žárovky, xenony, čínský ledky jak se mu zlíbí – a kontroluje to někdo? Ani prd.
No xenony nevím, musí být naklápěcí. Nebo ne? Nemají tlumené a dálkové vlákno.
Myslel jsem to tak, že si do klasických lamp na halogenové žárovky nacpou xenonový výbojky. O nějakých naklápěcích světlech či ostřikovačích si můžou nechat zdát. A nikdo to neřeší, policie má klapky na očích.
Tak ta doba, kdy měly staré vrany fejkový xenony už je naštěstí pryč. Stačilo otevřít kapotu a podle káblů to bylo jasné. Těch aut ovšem ubylo o desítky procent za poslední roky.
Asi jak kde, my jsme chudej region, tak si tuníme starý vrány :-D Ale ubylo jich na úkor smrti vozidla a ne na to, že by je někdo odchytil a poslal na STK. Ne, statistiku nemám, jen koukám kolem sebe :-)
U xenonu se dělaly dva druhy, zjednodušeně řečeno slabší a silnější. Slabší se vyskytovaly spíše výjimečně a nepotřebovaly automatické seřízení. Silnější jsou rozšířeny výrazně více, musí mít automatické seřízení po nastartování a k tomu třeba i ostřikovače světel. A nezáleží na tom, jestli se jednalo o bixenon nebo obyčejný xenon
Já jsem měl na VW Caddy 2016 bixenony bez ostřikovačů a teď na Caravelle full ledy také bez.
V tom případě se zdroj světla vlezl/vleze do 2000lm. Od této hranice už musíš mít automatické nastavení sklonu a ostřikovače.
No, tak to asi je, psal jsem to výše, že záleželo asi na svítivosti – lumeny. Ale zase u Caravelle mám nastavení sklonu po startu, ale ne ostřikovače. To by se jeden tento…
A na motorce je natáčení sklonu nahoru i do boku, a taky to nemá ostřikovač :)))
Má to ostřikovač když prší.
:))
předchozí automobil bixenony – ostřikovače + automatické naklápění a zatáčení
současný automobil LED – ostřikovače, myslím že naklápí, ale nezatáčí..
Zatáčejí Matrix. Resp.nezatáčejí, ale osvětlují opilce na krajnici.
ja vim.. ale u supa me bavilo po nastartovani v garazi na stene videt, jak si to ty svetla testuje a steluje. do zatacek prisvetluji mlhovky, do urcite rychlosti a od urciteho uhlu a delal to sup a dela i kodak. ale v zasade at si to auto dela jak chce, mam to zapnuty porad na auto (a auto prepinani dalkova-potkavaci) hlavne kdyz je videt.
To dneska umí kdejaká dodávka :))
Do zatáčky svítí mlhovky… A při couvání svítí obě, nevím proč :))
U LED světel ostřikovače mnohdy nemusí být vůbec. Tam je to trošku komplikovanější a kromě lumenů záleží i na rozložení zdrojů světla. A pak se do toho míchá taky to, za některé automobilky ostřikovače chtějí i přesto, že je tam legislativně mít nemusí, ale bez ostřikovačů by nebyli zákazníci spokojeni (třeba Land Rover je tímto vyloženě pověstný). Ale ve výsledku to nemá smysl řešit, homologaci máš tak či tak :).
Uz jsem videl nekoho, kdo svitil blinkry :)
tak to je taková oblíbená fičura ala amerika, nevím, jestli legální. jen dáš do blinkrů místo jednoduchý dvouvláknouvou žárovku a to druhý vlákno napojíš na parkovačky.
Jo soused to má, má tam diody, svítí to teda hodně. Nové Škodovky to mají ve standardu.
Jako že nové škodovky svítí pomocí blinkrů?
Zřejmě myslí denní svícení, které je použito i jako blinkry.
Denní svícení LED bílé světlo, blinkry LED oranžové světlo – stejný zdroj. Když bliká blinkr, nesvítí na témže místě denní svícení.
chápu-li to dobře, tak v honbě za krucifikací e-cyklistů je vše dovoleno, tedy STK by mělo kontrolovat zda e-kola nejsou náhodou špatná?
K této technické prohlídce mám technickou poznámku – e-kolo s limitem je dle zákona pokud vím kolo, tedy znamenalo by to možnost poslat na STK jakékoliv kolo. A předpokládám, že někteří z těch bystřejších jistě tuší, že jakákoliv nová pravomoc PČR znamená interně target na počet pokut.. a příslušníci jdou cestou nejmenšího odporu. Takže jistě budou celý den někde uprostřed pustiny číhat na nějakého ecyklistu aby ho poslali na válce, místo aby se postavili na nějakou frekventovanou cyklostezku a začli to brát ve velkým – žiletky protože se jim zdálo že mají málo odrazek, trailisty protože se jim zdálo že je kolo moc zablácené a tím pádem hůře viditelné, strejce a tetky jedoucí do krámu protože se jim zdá, že mají povolené šrouby.. A komu se to nelíbí, že musí odstavit bicykl a na vlastní náklady ho dopravit nějak pár kilometrů (nebo desítek) na technickou? no, stačí přeci souhlasit s přestupkem, zaplatit nějakou tu malou pokutu..
Pokud vím, tak od začátku se tu probírá to omezení přípomoci nad 25km/h, které se dá pomocí čipu odblokovat. Rychlost policie pokud vím měřit umí, ne? Ale ani na měření ani na nějaké kontroly nemá PČR kapacity, takže je to asi jako s oním 1,5m odstupem … zas jen výkřik do tmy.
Přitom by stačilo, aby se ty chipy případně odblokování prostě nevyráběly. Pak by se nemuselo nic kontrolovat.
To je pravda, jako se vším. Není nelegální to vlastnit, ale je nelegální to za určitých podmínek používat. Jak už jsem psal, není nelegální vlastnit přístroj na pálení slivovice, ale je nelegální pálit slivovici a neplatit daně. Není nelegální vlastnit přístroj na znásilňování, ale je nelegální znásilňovat.
A když máš přístroj na ČT, nepálíš, ale stejně platíš.
Jo jo. :-)
Nechápu, že někdo udělá takovou věc, a nezapíná to jen nějakým skrytým způsobem.
Já si teda myslím,že pokud se bavíme o regulérních elektrokolech(pedelec)tak to můžou mít odblokovaný do nekonečna.Oni se do těch pedálů nikdy neopřou tak aby dosáhli maximálního výkonu.
Ja bych v US zavedl euro normu a byl by klid a lidi by tu porad nevytahovali US normu bez toho aniz by si statudovali dalsi pravidla, ktera tam plati.
Jaká jsou tam další pravidla?
Otázka byl smazán nebo se nechal smazat. Pár lidí tu už takhle neuneslo , že byly za osla nebo nedostali náležitou podporu a hrdině zmizeli…
Než budete např. u horáka uvažovat o nesmyslu odblokování, tak napřed doporučuji si stáhnout např. na telefon kalkulátor. Pokud má horák vpřed např. 32/34 talíř a vzadu nejmenší 11 a pokud nejste profík, tak udržíte šlapat kadenci tak okolo 60. A nemluvím o terénu. V kalkulátoru uvidíte, kolik pojedete a proč to jsou vyhozené peníze, levné to není.
U novych ekol se zvlada tocit motor/prevodnik a kliky nezavisle.
To jsem nepochopil, jaký motor myslíš?
To zdaleka ne u všech. Všechny Spešly – jak Brose tak Mahle se točí stejně rychle, Bosche s normalníma velikostma převodníků se točí taky stejně rychle. Jediné o kterých vím jsou starší bosche kde byly maličké převodníky okolo 17z.
Odblokace se odvíjí od impulsu z kola – tachometr. Takže tohle s tím vůbec nesouvisí.
Tak souvisí to s tím že budeš ojebávat kazety jak na běžícim páse. S převodem třeba 32/10 a pohodlíčkovou moped kadencí 60…
To je paradox, koupíš si horáka, viz tyto převody, dokoupíš odblokaci, aby jsi mohl jezdit rychleji na asfaltu, protože v terénu těžko. Tohle nevymyslíš :-)
Cože, neprofíci nezvládnou šlapat přes 60 RPM?
Já bez nášlapů jezdím tak 80–85 (nad 90 už je složité udržet nohy na pedálech :), s nášlapama v pohodě 100+, a i když jsem začínal, tak to nebylo o moc horší.
(po silnici; v terénu nejezdím)
Není nelegální mít chip nainstalován, není legální ho používat na pozemních komunikacích dle zákona o provozu na pozemních komunikacích. Všude jinde je možno jej používat, například v bikeparku. Sofistikované systémy mají přepínač zapnuto/vypnuto. Jak je možno zjistit ve zkušebně, zda jej majitel měl zapnutý nebo vypnutý při provozu na komunikaci? Od ledna bude platit povinnost mít pojištění odpovědnosti na elektrické koloběžky, nebude asi problém uzavřít a zaplatit i na odblokovana elektrokola.
Samotne odblokovaci tlacitko je nelegalni na verejnych komunikacich.
Zdroj?
Co se ještě považuje za „tlačítko“ – přepínač někde pod krytem, jumper, propojení drátků, softwarový update?
Muzes si na auto nainstalovat libovolna svetla na libovolne misto, ktera pak zapinas vypinas „tlacitkem“, at uz je to cokoliv co ta svetla zapne?
Nevím. Ale vím, že u spousty aut jde pomocí posílání zpráv po CANu dělat věci, které určitě povolené nejsou. Takže kdyby to u toho elektrokola byla softwarová změna (jak tu někdo psal, třeba změna regionu EU – US, kde mají povoleno 32 km/h), tak by to bylo v pořádku?
Pokud bys na tom jezdil v USA, tak určitě ano.
Výrobci nastavují SW podle místa prodeje (USA – Evropa). Třeba u Shimano motorů, pokud si kolo odtud odvezeš do US tak si ho tam připojíš přes BT s aplikací v telefonu a ono se ti přenastaví na US normu 20 mil/h. Při návratu opět připojiš a máš zpět 25km/h.
Nevim proc jsi tak fixovany na fyzicke tlacitko :-). Je jedno jak to zapinas nebo vypinas, jestli je to hw nebo sw. Kauza dieslgate u vw byla take o software, ktere manipulovalo s motorem a rozhodne to nebylo, jak si mohl videt, v poradku.
Nevim proc jsi tak fixovany na fyzicke tlacitko :-).
Nejsem fixovaný na fyzické tlačítko, ty jsi přišel s tím, že je existence tlačítka nelegální, tak se ptám, jestli je nelegální i jakákoli jiná konfigurace. Vždyť třeba u přestaveb taková konfigurace musí existovat z principu, protože musíš nastavit obvod kola, aby to tu rychlost vůbec mohlo spočítat.
Ano, u přestavby se musí udělat takové nastavení, aby výsledné elektrokolo splňovalo podmínky k provozu.
Pojištění kolostojek situaci kolem kol nijak nemění, odblokované elektrokolo pořád bude neschválené vozidlo.
Mění přidává druhý přestupek / trestný čin podvodu :)
Ono pokud půjde o tovární speed ekolo k, které je povolené jen v Německu a ještě za specifickych podmínek to ani pojistit nepůjde.
Pokud je chip nefunkcni, vyřazen z provozu, odpojen od systému, nejedná se o nepovolenou úpravu.
A proč by si někdo instaloval do e-kola nefunkční čip, čip, který by byl vyřazen z provozu či odpojen od systému?
Vyřadit z provozu, odpojit lze vypínačem.
a teď tu o Karkulce :D
Nejvtipnější je že tyhle silné řeči a představu jak oni budou diktovat jednání policie maji často ti co většinou pak skončili hubou na chodníku a následně na služebně…
:-)
To ti pomůže na kontrolu někde na stezce, skrytým vypínačem to vypneš a policajt nic nezjistí, tedy pokud se to časem nerozmůže oni nebudou vědět, kde ten vypínač hledat. Ovšem po nehodě pokud se kolo bude zkoumat, tak smůla
Tak tak, souhlas. Předpokládám, že většina uživatelů jsou svepravne osoby, tak ať si každý vyhodnotí rizika a podle toho se rozhodne.
Aby ho mohl zapnout tam, kde je legální ho používat (mimo veřejné komunikace), a vypnout, aby mohl jet legálně po veřejných komunikacích?
Pritomnost odblokovaciho „tlacitka“ zapricini, ze ten stroj odporuje homologaci, tj. pak si s tim muzes jezdit tak akorat na svem pozemku.
Elektrokola v ČR musí být homologována? Tj. když si koupím motor z Ali a přidám si ho tam (dodržím 250W, 25km/h), tak to je nelegální? Běžná kola taky?
Musí splňovat normu. Pokud si dáš na kolo přestavbovou sadu a splníš podmínky normy, můžeš s s tím jezdit.
Musis rozlisovat prestavbu kola na elektrokolo a elektrokolo. U obou plati jina pravidla. Treba to, ze u prestavby nemusis mit jen 250W. Bohuzel je to tom bordel.
Ten limit o který jde nejvíc je shodný, 25 km/h. Výkon nominálních 250 W s tím, že to běžně umí 700 W vs 1000 W maximum u přestaveb a že u přetaveb není explicitní požadavek na vypnutí pohonu pokud jezdec netočí nohama jsou jen drobnosti.
Podle me ten pozadavek na nevypnuti motoru, kdyz jezdec netoci nohama je celkem zasadni :-).
Ono ty zakony o prestavbe byly vytvoreny v dobach, kdyz zadne elektro prestavbove sady neexistovaly. Jediny co bylo, tak pridavne spalovaci motory, treba Bodecek, Honda s trecim nahonem na zadni ci predni kolo, nebo sady s retezovym pohonem, at uz ruske, ukrajinske, nebo cinske.
To, ze se to nijak neaktualizovalo, to je vec jina.
Zkus si nainstalovat tlacitko na odstaveni filtu pevnych castic a pak napis zda jsi s tim prosel technickou.
On na technicke nekdo kontroluje nejaka tlacitka v aute? Pokud by filtr v dobe kontroly fungoval, tak myslim no problem. Technicky by to ale asi neslo, bez vypalovani by to za chvili nejelo.
Na technické se nekontroluje skoro nic, nedávno jsem byl v bazaru a koukal po autech. Všechna měla technickou a přitom takový šroty.
Tak jistě kolikrát s tam byl?
Pořád funguje, že když máš známé, nemusí se toho kontrolovat tolik. Posledně třeba na mém traficu úplně žluté světla. Borec říkal já vám to nemůžu dát. Pak jsem měl nějaké trable s emisema, auto šlo na servis, po servise jel na STK servisak. No dostal to jak nic samozřejmě.
Pár let zpět jsem třeba udělal dovozove papíry na auto, které by to ofiko nedalo ani hovno. Chyběly mu prestavbove štítky. Papíry byly ok. Domluvili jsme se o XXX,– za stínítko a šlo vše.
dnes je vše pod kamerama, na STK takže to není tak úplně jednoduché
Ano. Pokud vyloženě neopadavá rez, známí zvládnou všechno… Věř nebo ne, stále to jde. Trafica jsem řešil loni.
A když jsem měl kdysi starého transita, tak jsem jednu technickou udělal dálkově. Auto tam ani nebylo. Ale to je deset let zpět, to bylo všechno ještě úplně jinak
O to větší peklo to je, když tam nemáš toho známého.
Hovno. Funguje to tak, že borecci z STK ve Zlíně tě vyhodí za cokoliv, abys šel na opakovanou, ale už to mají zmakle tak, že si tam od servisaku vozi auta sami. Za pětikilo. A projdou solidní vraky. Petibabu dáš tak jako tak, záleží jen do či kapsy ji strcis.
Jak výnosné to je, si umíš spočítat. Navíc STK je v podstatě státem garantovaný monopol jedné firmy.
To tam s tím nesmíš jezdit :-D
Co to meleš? Jakýho podvodu? Rychlé elektrokolo lze legálně provozovat i tady
Pojištění kolostojek má na odblokovaná elektrokola stejný dopad asi jako změna podmínek provozu říčních plavidel
A kdyz reknes i B, tak jak je to potom s pohybem na cyklostezkach, zakazech vjezdu motorovych vozidel ap. ?
Nejvíc úrazu cyklistů je na cyklostezkach. V zájmu vlastní bezpečnosti je potřeba se jim vyhnout.
Je statisticky dokázáno, že nejvíce lidí umírá v posteli. Pokud se chce člověk dožít vysokého věku, je lépe se posteli vyhýbat.
Nejlépe spát na gauči. Nebo na válende.
Z toho článku je snad zřejmé, že to je moped se vším všudy, nečekal sem, že to nepochopíš.
A na chudáka na takovém stroji budou cákat z ostřikovačů, že nejede po cyklostezce vedle silnice :-D
Ten článek je z dubna roku 2018. Trochu mimo aktuální stav.
Počítám, že majitel nebude jezdit jenom po svém pozemku, takže to by mohlo být navádění k přestupku :)
Pokud má přepínač zapnuto/vypnuto, může jezdit všude kde není zákaz vjezdu.
To může pak zkusit vysvětlit strážcům zákona, že měl vypnuto. Kolo je ilegálně upraveno ať je čip zaplý nebo ne a tudíž nezpůsobilé k provozu po komunikacích.
Pokud má vypnuto, strážci zákona nezjistí instalaci chipu. Museli by e-bike rozebrat. Samotná instalace není nelegální úprava, pokud není funkční. Je to stejné, jako problematika vlastnictví přístroje na pálení slivovice. Také není nelegální. Nelegální je používání.
Ano souhlasím, ovšem v případě nehody nebo když policista uvidí podezřele rychlého elektrokolistu, bude problém z vysvětlováním. Čip rychle objeví při zkoumání zabaveného kola. Zatím se to u nás neděje, ale situace se změní po zákazu těžkých a rychlých koloběžek příští rok.
Zákaz jakýchkoliv kolobezek se nechystá. Bude pro ně povinné ručení jako pro motorová vozidla. Informace ze školení řidičů minulý týden.
‚Koloběžky‘ bude nutné do provozu nějak legalizovat, techničák RZ, jako na moped, což pochybuju, že půjde. Kola s čipem podobně.
O registračních značkách nebyla řeč, uvidíme. Možná bude povinné ručení na osobu uživatele. Jelikož už nebudou „zelené“ karty, tak bude doklad o pojištění někde v nějakém systému, jako e-obcanky a e-ridicaky. Ty už také nebude třeba vozit sebou.
Netřeba, kolostojky nepodléhají schvalování, nemusí mít techničák ani RZ. Pokud bude mít jezdec řidičák, tak OK. To, že to nemá pojištění byl jediný argument proč to nesmí do provozu a ten teď padne.
Tam je ještě zábavné vysvětlení u koloběžek. Pokud tam je sedátko, které použijete, nemyslím z kopce, pak už nejde o přípomoc a jsme jinde, protože se z toho stává motorové vozidlo, to jsou ty všelijaké choppery s tlustými gumami. Tam by zřejmě měla být i SPZ s E –
Nově se tato povinnost bude vztahovat na všechna motorová vozidla s konstrukční rychlostí vyšší než
25 kilometrů za hodinu a na motorová vozidla s konstrukční rychlostí vyšší než 14 kilometrů za hodinu,
která váží víc než 25 kilogramů.
Zákon zároveň stanovuje, že za motorová vozidla se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem
pohybu. Povinnosti platit povinné ručení tak nebudou podléhat elektrokola.
No jo, když chce tvůrce zákona to rozpitvat do detailu, tím víc se do toho zamota.
Ne, akorat s nima nebudou moci ruzni duchodci a vselijaka individua brazdit silnice, chodniky a co se jim zamane, protoze ten technicak nedostanou.
Což jim ovšem nezabrání brázdit silnice a chodníky :D
To bohuzel ne, ale uz budou aspon nejak postizitelni za sve chovani.
Kdyz tyto choppery potkavam tak se mi otvira kudla v kapse, protoze jejicjh majitele ignoruji casto naprosto vse a jezdi si s tim kde a jak se jim zlibi.
Myslím, že za přestupek v našem právním řádu vozidlo zabavit nelze a nelze ho rozebírat. Ani STK nemůže rozebírat vozidlo.
Sleduju situaci třeba v Německu a Francii a tuning odhalit umí.
Počkáme si, až to budou umět i tady. Pak to budeme řešit. Nač stahovat kalhoty, když brod je daleko.
v tom máš pravdu, ale ono to brzo bude
Tak tak, předpokládám že zákonodárce brzy napadne povinné pojištění pro všechny cyklisty, s motorem nebo bez. Jde v první řadě o peníze a pro pojišťovny to bude kšeft jak prase.
Mně osobně by pojistka na kolo nevadila.
Mně taky ne, stejně mám pojistku odpovědnosti. Platím i povinné ručení na veterána s kterým nejezdím, stojí v garáži pod plachtou :-).
Ono vymyslet se da leccos. Už je s tím dlouho klid, ale svého času po nás šli chlupatý kvůli základní výbavě kol na veřejných komunikacích- myšleno světla, odrazky atd. Nějak se to řešilo licencí, aby člověk mohl říct že je na tréninku nebo na cestě na něj a tím pádem nemá kolo výbavu.
Stejně bych to viděl u éček jak to mají Němci, do určitého výkonu s přípomocí je to sportovní nástroj, a pokud chci mít dragstra bez šlapání a 3kw motor, tak to přihlásit dostat na to značku a všechny povinnosti s tím spojené. I babeta která je pomalejší to přece mít musí. Jen proto že má spalovak?
Byly doby, pamatujeme, že mopedy a Babety mít SPZ nemusely. Ale to bylo za minulého režimu.
SPZ neměly, ale musels mít s sebou „techničák“ a složenku od povinného ručení.
Myslim, ze mopedy s pedaly nemaji ani ted. Jednu chvili ji mely, pak se to zase zrusilo.
Počkej, tohle rozveď. Jakože policajt uvidí, dle jeho názoru, příliš rychlé elektro, úředně ho začne stíhat a zastaví. Pak v rozporu se zákonem bude kolo zkoumat, protože má podezření?
Neblbni nahlas, tohle si nikdo netroufne, to je omezování a věř tomu, že na inspekci povalí tolik stížností, že nebudou vědět kudy kam. Tohle je čirá utopie.
Situace kousek od našich hranic.
„As part of a general traffic check, the officers stop the driver of the e-bike. To determine the speed, the rear wheel is raised and the pedals are cranked like on a roller dynamometer. Reading the speedometer is clear: 55 km/h. The driver confesses the manipulation of his e-bike in an interview with the police.“
„Not only in Amberg, but also elsewhere, the police officers are trained to recognize tuners even when they are not are traveling at increased speed. In Darmstadt, too, a pensioner was recently stopped and the manipulation of his e-bike was discovered. Even without a noticeable speed, the officers could see the tuning. If you get caught, you have to live with a number of allegations: driving without a license, violation of the compulsory insurance law and the motor vehicle tax law. Often, however, the result is a fine.“
A to je dva roky starý článek. U nás ani dneska tohle policie není schopna efektivně, a dle zákona, řešit.
Ale je vidět, že to řešit jde, v rámci běžné silniční kontroly. A taky je to upozornění pro e-tunery, že by se raději neměli chlubit, jací jsou kabrňáci, jak přečůrali ten systém, protože pak na ně dojde rychleji. Pokud se budou někdy kontrolovat ty rychlé ‚koloběžky‘, tak to policie vezme šmahem, zákonný rámec se najde.
Popravdě, ebikera poznáš podle
Byl by z tebe geniální policajt.
Nic z toho na mne nepasuje.
Bajkfóristi nejsou typičtí cyklisté. Jsme trochu jiná „cyklistická bublina“.
Hel bod 2 přesně již jsem viděl X emopedu v zádu nejmenší převod a sviští si to do kopce a vždy si pak řeknu chtěl bych tyto kolo servisovat zaručení výdělek .
Ty to máš v hlavě srovnaný! :-D
Nedávno jsem jel z práce, bylo 17°C, kraťasy, dres s dlouhým rukávem (ráno byla kosa). Proti mě borec na ebiku, dlouhé kalhoty, softshellku, zimní rukavice, pod přilbou zimní kuklu, vidět mu byly jen oči…???? Jj, máš pravdu…
Já ti to nevěřím! Roman3D tu psal, že na ebiku spaluješ mnohem víc. A podložil to mnoha odkazy na zaručeně pravdivé články. Takže…
:D:D
No 17 stupňů přes den už dlouho nebylo. Na biku platí pravidlo, že pokud ti prvních 5 km není ukrutná kosa, jseš moc ustrojenej. Možná borec měl chřipku a jel k doktorovi, nikdy nevíš.
:D Bylo to někdy minulý měsíc. Teplo , slunečno, poslední skoro letní den.
Tak asi má rád teplíčko. Já taky nejsem otužilej, jižní typ :-)
To já taky…
No ale u nás tohle není. Pokud se nezmění zákon, tak ani nebude.
Když to jede víc jak těch 25 km/h na motor už to není kolo, ale moped, případně elektrický skútr a šlo by použít institut zabránění v jízdě, kdyby se chtělo :)
Ty na kole nikdy nejezdís víc než 25 km/hod?
Když to jede víc jak těch 25 km/h na motor už to není kolo, ale moped, případně elektrický skútr
chjo
Ano, ale diskuze je o tom, jak tohle poznat.
To jo, ale nikdy se nerozjíždím do kopce na křižovatce bez šlapání. :-)
Limit je 27,5 km/h pri zapocitani 10% odchylky.
K tomu prvnímu: bavili jsme se o situaci, kdy to má vypnuté.
A jinak v tom příběhu něco chybí, že to roztočí na 55 km/h je přece v pohodě, u mého kola (totálně bez motoru) by to šlo taky. Nesmí to při tom ale pomáhat motorem.
Po nějaké nehodě nebo při namátkové kontrole na to rychle přijdou, jinak s deaktivovaným zařízením asi nemají možnost. K čemu pak ale je to zařízení, když je pořád deaktivované? Jízda pouze na vlastním pozemku je taková hezká pohádka, tomu nemůže nikdo věřit.
Metodika měření by mě taky zajímala :)
Ilegálně upraveno?
Když si koupíš motor a přestavíš si obyčejné kolo na elektrokolo tak to taky nemá žádnou homologaci a při splnění podmínek (250W, možná dokonce 1kW, 25km/h) s tím můžeš jezdit.
Přestavby tohle mají benevolentnější, pozůstatek dob budování světlých zítřků.
Debata výživná,ale mě by zajímalo něco jiného.
Když si tedy někdo nechá ebike odblokovat,jak se to projeví na dojezdu?
Laicky předpokládám že, když pojede rychleji a tím pádem bude odebírat více proudu, tak se dojezd rapidně sníží,respektive úměrně dosahované rychlosti.
Anebo je to blbost?
Úvaha správná, dojezd se zkrátí, ale ne rapidně. Můj odhad je 10 %. Záleží jak tomu naložit. Já jsem schopen na necipovanem kole vymlatit 700 baterku na 40-ti km. Ale také při úsporné jízdě najet 100 km. Což je asi moje maximum.
Tak ono záleží, jak rychle chceš jet. Není to tak, že se trochu opřeš do pedálů a jedeš 50km/h :-) Hodně záleží na profilu cesty, úplně jinak zatížíš motor, když chceš jen průměr kolem 15km/h a jinak, když chceš jít přes 20. Těch 50 nebo svižnější jízda má podle mě smysl na silniční přesuny do práce a zpět. V terénu tohle odblokování asi málokdo využije, tam jsi rád, když se do kopce vůbec přiblížíš aktuálnímu limitu přípomoci, protože to už motor prostě neutáhne.
Přesně tak. Pokud je na 29" kole převod řekněme 34/11, tak už na rychlost 40km/hod musí být kadence šlapání kolem 100/min. U kol 27,5" ještě vyšší. A to už ušlapou a udýchají delší dobu jen opravdu trénovaní borci. Určitě ne žádný důchodce.
Samozřejmě, spotřeba na překonání odporu vzduch roste s druhou mocninou rychlosti. Takže při jízdě po rovině rychlostí 40 km/h ujedeš tak polovinu než kdybys jel legálních 25 km/h.
Já jsem si to myslel.
V tom případě ten tuning rychlosti moc nechápu.Už takhle máš nějakou zkušenost kam asi dojedeš s běžným éčkem a najednou bys si ubral třeba polovinu dojezdu?
ale to neni tak, ze odblokovanim se automaticky nasobi spotreba. proste jedes normalne jako s neodblokovanym, akorat nad 25kmph to jede i nadale a spotrebovava to baterku umerne tomu, jak moc slapes a jak moc energie to stoji.
proste pokud s tim jedes stejne jako se neodblokovanym, tak to zere stejne. akorat kdyz misty potrebujes rychlejs nez tech 25, tak te to nezabrzdi a muzes jet dal. ale realne, jakou rychlost docilis, je ciste na tom, jaky mas prevody a jak rychle dokazes slapat. napriklad u bosche v turbo rezimu to tahle klidne az do 60 nebo vic, ale nad nejakych 40–50 uz proste nemusis stihat nohama.
Je to tak, spotřeba se navyšuje jen pokud se jede rychleji než 25, ale ne dvojnásobně. Protože tam už to zabírá jen lehce, jen na udržení rychlosti, už se zrychluje jen minimálně. Torzní snímač to pohlídá.
No, nevím kolik km dokážeš jet rychlostí 40 km s kadencí kolem 100, aby se to projevilo polovičním dojezdem. :-) Já ve svých letech tak 5, a to nesmí foukat protivítr.
To už je otázka použitých převodů
38×11 a neměl by to být nějaký problém
Jediný problém by bylo provozování ilegál mopedu, s možnými důsledky pro všechny.
To ano. Je to ilegální na pozemních komunikacích, nikoli v lese, kde se také dá jezdit, ale gro diskuze je dosáhnout rychlosti 40 km/h vhodně zvoleným převody. Svědomí bych ponechal na každém jednom uživateli odblokovaného kola.
Pokud to už není kolo, tak je to motorové vozidlo a tím do lesa nesmíš. Takže taky ilegální.
Asi si to tak přeješ, ale není tomu tak. Ono to asi nebude mít žádnou specifikaci, určitě ne motorové vozidlo, takže v tom případě s tím nesmíš na silnice a cyklostezky. A další účelové komunikace. Pole, louky, traily, ilegální traily :), můžeš.
Na zaklade ceho si myslis, ze moped muze do lesa?
A co by to bylo? Pokud to jede na motor víc než 25 km/h, tak je to moped, navíc neschválený. A moped je motorové vozidlo.
§ 20
Zákaz některých činností v lesích
(1) V lesích je zakázáno
Tohle je směšné,krosky a čtyřkolky,které se prohánějí na horách nikdo moc neřeší a budou se zabývat elektrokoly.
Krosku nedohoní :-)
Ekola nikdo preci neresi, ne? Diskuse je o necem, co uz ekolo neni.
Resi, neresi, to je dalsi vec, ale je to na stejne urovni.
Je to někde v zákoně o pozemních komunikacích označeno jako moped? Nebo jak je to přesně označeno teda?
Definici jízdního kola už to nesplňuje a má to motor. Takže je to motorové vozidlo. Co se ti na tom nezdá?
Jednoduše řečeno, cokoli má kola a je poháněno libovolným typem motoru, je z pohledu zákona považováno za motorové vozidlo a jako takové musí splňovat podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, jinak na silnici nemá co dělat. V praxi to zejména znamená, že musí být pro takový provoz homologováno, musí mít platnou registraci, osvědčení o technické způsobilosti a zákonné pojištění. Právní předpisy pak z výše uvedeného připouštějí v podstatě jen pár výjimek. Jednou jsou vozíky pro osoby se sníženou pohyblivostí a druhou jsou elektrokola.
Zásadní problém je ovšem v tom, že této vyhlášce je nadřazeno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, které jasně stanoví, že za elektrokolo se považuje:
Šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h.
A jelikož je toto nařízení EU hierarchicky nadřazeno vyhlášce č.341/20154 Sb., je tedy její část upravujcí podmínky pro elektrokola vlastně neplatná.
Co tedy není elektrokolo a musí splňovat předpisy pro provoz motorového vozidla?
V podstatě cokoli, co se pohybuje vlastní silou, aniž by při tom člověk musel pomáhat šlapáním do pedálů. Pokud tedy například upravíte firmware řídící jednotky elektrokola, nebo kolo necháte přečipovat tak, aby jezdilo aniž byste museli šlapat, v podstatě z něho uděláte malý motocykl a na silnici nemá co dělat.
Cokoli, co se s pomocí motoru pohybuje rychlostí vyšší, než 25 km/h. I v tomto případě, pokud provedete úpravu řídící jednotky elektrokola za účelem dosažení vyšší rychlosti s takto upraveným kolem na silnici nesmíte.
Cokoli má výkon elektromotoru vyšší než 250 W.
Z uvedeného jasně vyplývá, že jakýkoli stroj, který nesplňuje byť jen jednu z podmínek, nemůže být považován za elektrokolo, čímž se vlastně stává motorovým vozidlem a jako takové by pro jízdu po silnici muselo splňovat vše, jako běžné motorové vozidlo.
Chtěl bych v tom zákoně přesně vidět, že se jedná o motorové vozidlo. Jinak je to čirá spekulace :). Což v našem státě není nic neobvyklého.
A co to podle tebe je?
Elektrokolo nezpůsobilé provozu na pozemních komunikaci. Žádný moped, ani motorové vozidlo.
není to kolo, a je asi celkem fuk jak tomu budeme říkat, zbytek už píšeš dobře
klidně elektro něco :D ale už roky se tomu říká moped
Elektrokolo je definovane souhrnem pravidel, ktere vozidlo, moped, musi splnovat, aby mohlo byt nazyvano ekolem. Pokud to nesplnuje, tak to nemuze byt ekolo. O zakovi co propada take muzes rikat, ze je to vyborny student, az na to, ze ma petky :)).