• Fofrník

    Ahoj. Mám technický dotaz a prosím o radu/zkušenosti.

    Na nových kolech budeme mít pohon 1×12, který ale hůře konkuruje možnostem pohonu 2×11. Přesto ten 1×12 chceme. Zároveň jezdíme v rámci doplňkového tréninku trasy s různým profilem. Někdy jde vyloženě o nastoupané metry, někdy jen o celkové kilometry. Logicky mě napadlo, že díky direct mountu lze podle profilu tratě převodníky měnit, například sundat 36t a nasadit 32t. Ale co s řetězem? Měnit ho podle velikosti převodníku, nebo délku řetězu nastavit na „střed“ mezi dvě používané velikosti?

    Prosím bez posměšků a hloupých poznámek. Nejsem závodní biker a ptám se z pozice laika na věc, která možná napadla více lidí.

    Děkuju moc.

    0 0
    • Heatly  

      Dej 34 a jezdí pořád. Já měním dvakrát za sezónu na 32 zubů jen když jedeme bikepacking.

      3 0
    • Georrge  

      Uz se to tu resilo, myslim ze zaznely zkusenosti, ze par clanku navic by nemelo vadit. Ale nastavil bych to vetsi prevodnik, jinak muzes neco urvat.

      Rozdil 32 a 36 uz je ale docela dost, no v nejhorim muzes vozit rychlospojku s jednim clankem navic a proste retez prodlouzis.

      Myslim si ale, ze te ve vysledku meneni prevodniku bavit nebude a najdes nejaky kompromis.

      2 0
    • Mustafa  

      Jsi si vědom toho, že pro výměnu převodníku budeš muset pravděpodobně kliky sundat? Předpokládám, že tam není nějaké řešení typu OneUp Switch atp..

      0 0
    • jonti  

      Jeden prevodnik, co nejvetsi, nechal bych 36. Krome par velmi prudkych vyjezdu to pro cloveka co resi trenink staci.

      Ohledne retezu si rovnou odpovidas, pro zmenu o 4 zuby to chce taky kratsi nebo delsi retez a nastavit prehazovacku. Preto skoro nikdo prevodniky nemeni.

      Rozsah 1×12 je velky, neboj se toho.

      0 1
      • JachymP  

        Absolutní souhlas, ta „snadná výměna převodníku“ byly jen kecy když výrobci chtěli protlačit 1×. Je tam past vedle pasti, kromě délky řetězu ještě nestejnoměrné ojetí převodníků – stejně by to mohlo zlobit. Nech 36z, s tím se normálně jezdit dá, není třeba to vyměňovat.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Zajímavý, že v okolí Brna jezdí i vyježdění borci 30×51.

          0 0
          • Gaper  

            Jako 36 je už dost… na druhou stranu dost záleží na kole. Třeba z pohledu XC kola, je 30z fakt málo.

            0 0
          • Smazaný účet  

            Tak záleží co jezdí za kopce. Technický krpál, kde nebude stačit ani 36/51 jezdí málokdo. 36T většině jezdců skutečně stačí i v terénu:

            https://www.youtube.com/watch?…

            0 0
            • doubleingram  

              Asi moc nejezdis v terenu.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Typove jezdím max to co je na videu. Na to mi 36T opravdu stačí.

                Kdybych jezdil na fullu a něco horšího, pořídím si 32T, ale už na tom zase nebudu jezdit nic jiného, protože dlouhé přesuny na takovém kole jsou čirý masochismus.

                0 0
                • 01carbon  

                  az pojedete na 36×51 na maturitu, tak bych se stavil mrknout :)

                  1 0
                  • JachymP  

                    Maturita není zas tak prudká a je krátká, tam je to hlavně o tý zatáčce a rychlosti na kořenu. 36×51 by mělo být bez problému. Horší by to bylo třeba na cyklostezce na zelený od zoo.

                    0 0
                  • tomxxx  

                    Jezdím to na 34×42, což je ještě horší. Stav se. I na tu Závist se vydrápu.

                    0 0
                    • LM  

                      36×51 je stejné jak 30×42, což je můj nejlehčí převod. V dobré kondici se s tím jezdit dá, ale na dlouhých trasách, při několika dnech ježdění v kuse nebo po nemoci by se lehčí převod hodil. To pak občas někde kousek tlačím :-)

                      0 0
            • Lišák  

              Ty jsi jezdil na 3×9 nejlechčí převod 22×28? Mě nestačil ani 22×32, dal jsem 34.

              převody

              0 0
              • Smazaný účet  

                3×7, pokud to ještě pamatujete :) A nejlehčí byl 28–28.

                Člověk byl mladší a něco vydržel. Dnes je holt jiná doba, kde kdo se hroutí už v momentě, kdy mu dočasně neteče teplá voda.

                0 0
                • Lišák  

                  Jo, jo. Jasně, že pamatuju převody 48–38–28 se sedmičkovou kazetou 13?-28. A byl jsem moc rád, že Shomano začalo dělat microdrive a zmenšilo převodníky na 44–32–22 a začalo dělat osmičkové kazety 11–30.

                  Nejlehčí 22/30 jsem jezdil do cca pětačtyřiceti. Potom jsem přestal dávat stojky, co kdysi a musel jsem přejít na devítikolečko s patorkem 34. Pak už to zase šlo. ;-)

                  0 0
                  • oddie  

                    Jo, 7sp kazetu 13–28 jsem měl na silniční turistice, rám Bareš, trojtác RX100… to je tak 25 let.

                    0 0
              • oddie  

                Taky tak, 22/32 jsem měl kdysi na 26", dnes jsem rád za 22/36 na 27,5…

                0 0
    • Smazaný účet  

      Jen tak ze zvědavosti, která kombinace 2×11 poskytuje (znatelně) lepší možnosti než 1×12?

      Např. 11sp. 38–28/11–42 více méně odpovídá 12sp. 34/10–51:

      http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

      Začněte s převodníkem 36T a možná zjistíte, že tu změnu na 32T pro některé vyjížďky ani nepotřebujete. V opačném případě lze mít pro každý převodník zvlášť řetěz.

      0 0
      • McBlacky  

        36 do větších kopců není pro každýho, na to pozor. 32 pro lidi co nejsou vyšvihaní a mají střední výkonnost, 34 pro lidi co ji mají a 36 pro závoďáky s top formou a optimální váhou. Kdo jezdí málo, cca 1× týdně, dává i 30z.

        3 0
        • Smazaný účet  

          Můžete uvést příklad, kde nestačí 36/51? Nerozporuji, že takový terén existuje, ale jen ať máme jasno, o jakém stoupání se bavíme.

          0 0
          • Libores  

            5× za den Panský stoupák na TT:)

            0 0
            • Smazaný účet  

              Jasně, ale na trailovem celoperu vam na rozdíl od HT taky převod 36–10 není vůbec k ničemu.

              0 0
          • McBlacky  

            cokoli v alpách, kde to je nad 15% neustále stovky metrů v kuse. V ČR třeba Wiesner na RS, nebo i ten Panský na TT.

            Stačí se podívat jaké pily vozí top 50 na maratonech v ČR – tedy teoreticky ti nejnabušenější: 34z víc jak 36z

            0 0
            • doubleingram  

              Asi tak, se obcas projed po nejaky cerveny nekde v kopcich apod, a budes rad za 32.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Kdysi jsem jezdil a nejtěžším převodem 28–28 a vyjel jsem s tím i na Smrk (Beskydy). Takže to zase nedramatizujte. :)

                Chápu, že 32T je fajn, ale že by se bez toho nedalo jezdit na horách, to fakt ne.

                0 0
              • jonti  

                V CR mi chybel na turistice po hrebenu lehci prevod jen v Beskydech.

                0 0
            • Smazaný účet  

              Souhlas. V tom případě ale většině jezdců 36T stačí, protože 15% stoupání v alpách nikdy nepojedou.

              0 0
              • McBlacky  

                takové kopce jsou i v ČR. chápu, že jsi něco napsal a chceš to bránit, ale prostě pravdu nemáš a normální člověk na 36z nemá nohy.

                Dokonce na to nemají nohy ani lidi, co jezdí víc jak 5–6 tisíc km ročně. U závoďáků co mají najeto 10tkm+ se dá bavit o tom, že 36z pila je pro ně přínos. A to se bavíme, že se jezdí na kolech do 10kg HT do 11kg full, tedy současný top materiálu.

                3 0
                • jonti  

                  Zas „normalni“ clovek casto vubec do takovych hor a kopcu nejezdi a tolik ho netrapi, ze do prudsiho kopce tlaci. Celkove me az prekvapuje jak lide nic neresi a proste jezdi.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Z pohledu běžného cyklisty, jaký má smysl šlapat převod, který je skoro pomalejší než kolo tlačit? :)

                    1 0
                    • Lišák  

                      Asi nejsem běžný cyklista, ale já na kole raději jedu. Jakkoliv pomalu. Mám radost, když kopec vyjedu.

                      Pěší turistiku mám taky rád, ale to kolo mi u ní překáží.

                      8 0
                  • kubad  

                    +1

                    0 0
                • Smazaný účet  

                  Já to nepotřebuju bránit. Jen vám oznamuju, že vaše sociální bublina vůbec neodpovídá průměrnému cyklistovi. Stačí se podívat do vedlejší diskuze, kde se půlka b-f pošklavuje Frantovi z dolní horní, že neumí jezdit správné kadence. A to si jako myslíte, že bude Franta jezdit na kole s 30T převodníkem? Vždyť je to úplně směšné.

                  Vy pořád nějak nechápete, že jde o kombinaci výkonnosti a konkrétního profilu trasy. To, že vy něco nevyjedete na 36T neznamená, že někdo s mnohem menší výkonností nemůže být s 36T spokojen, protože vaše krpály vůbec nejezdí. A o tom to je.

                  0 0
                  • Gaper  

                    Aneb když taháš MTB někam, kam nepatří.

                    1 0
                    • Smazaný účet  

                      To jest kam? A hlavně na mě nechoďte s gravelem, to bych se musel dlouho smát.

                      0 0
                      • Gaper  

                        Já ti nic cpát nebudu ale je to klasika u nás. Lidi furt kupují horský kola na hobby cykloturistiku.

                        0 0
                        • osobne  

                          Protože prý víc vydrží.

                          1 0
                        • Smazaný účet  

                          A proč by nekupovali? Na čem podle vás mají jezdit, když mají 1 univerzální kolo a minimálně 50% tráví mimo asfaltovou silnici?

                          0 0
                          • Gaper  

                            Váu… to tráví i Němci, Rakušáci, Holanďani a jezdi na horských kolech? Nejezdí a nikdy nejezdili. Neřešíme tady turisty, jezdící na pivko s rodinkou podél vody, ty budou jezdit do rozpadnutí co jim tam dá výrobce. :D

                            0 0
                        • Smazaný účet  

                          Možná se můžeme vrátit na začátek diskuze. Je tohle terén pro horské kolo? Ano nebo ne?

                          https://www.youtube.com/watch?…

                          0 0
                          • Gaper  

                            A tohle podle tebe jezdí normální lidi? Jakože většina cyklistů? Nesmysl. Navíc sorry ale jestli odkroužíš regulérní XCO trať, v délce 1h30min, na 36z v tempu, tak vlastně nevím, proč nejezdíš minimálně ČP :D.

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              XC závody nejezdím takže neznám ani na to nemám výkonost. Jezdím pouze rekreačně přibližně to co na odkazovaném videu s 36T úplně normálně a nevím na čem jiném něž HT to jezdit. Menší převodník mi nechybí.

                              0 0
                          • Libores  

                            A vyjel to ten den kolikrát, 1×, 5×, 10×? A ta vyjížďka byla jak dlouhá, 10km, 50km, 100km? Nevolil bys různý převody na krajní varianty nebo 36z je ideál?

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              Kdybych jezdil jenom v těžkém terénu s prudkými kopci, pořídím si fulla s 32T. Nicméně jezdím štěrk, hlína, lesní cesty, asfalt, zvlněný terén a dlouhé přejezdy. HT s rychlými plášti a 36T mi proto přijde optimální. Vyjet s tím na kopec v Beskydech určitě jde.

                              0 0
                              • Libores  

                                Vidíš, takže to, že týpek ve videu jednou vyjel maturitu na 36z vůbec nic neznamená a tvrzení „one size fits all“ jednoduše nefunguje.

                                0 0
                                • Smazaný účet  

                                  Ale to já na rozdíl od většiny diskutujících přece vůbec netvrdím. Jediné, na co jsem upozornil je fakt, že pro terén na videu převodník 36T postačuje a většina cyklistů nic těžšího ani nejezdí (často nejezdí ani toto ale lehčí). Jako univerzální volba, než dotyčný rekreační cyklista sám zjistí co potřebuje, je proto 36T určitě lepší. 32T na většině prodávaných HT je naprostý nesmysl, což je vidět i na kazetě při servisní prohlídce.

                                  0 0
                                  • Gaper  

                                    A jsme zase na začátku, lidé u nás kupují nevhodná kola.

                                    0 0
                                    • Smazaný účet  

                                      Nevhodná kola nebo kolo s nevhodně osazeným převodníkem z výroby?

                                      A nevhodné kolo se pozná jak? A kdo to určuje? A čím se to měří?

                                      0 0
                                      • Gaper  

                                        Nevhodná kola.

                                        0 0
                                        • Smazaný účet  

                                          Dobře. Jaké kolo si má pořídit zákazník, který jezdí asfaltové cyklostezky, kamenité polńačky a lesní pěšiny s kořeny?

                                          0 0
                                          • osobne  

                                            3 kola

                                            0 0
                                          • Aussig  

                                            Trekingové kolo?

                                            0 0
                                            • Smazaný účet  

                                              Neskutečná blbost. Na trekingovém kole s plášti 700/42 jsem nedobrovolně odjezdil všechno možné, protože MTB původně znamenalo dětská kola velikosti 26". Jezdit na takovém kole kdekoli mimo asfaltovou silnici znamená cokoli. jen ne příjemný zážitek. To ostatně platí i o Gravelech, které tady každou chvíli nějaký chytrolín doporučuje všem, co si dovolují jezdit univerzálně na HT.

                                              0 1
                                              • Aussig  

                                                Jojo dobrá pohádka. Ukážeš nám tedy prosím, na čem jezdíš?

                                                1 0
                                                • Smazaný účet  

                                                  Duratec HT 29, pohon 36×10–51, Continental RK vpředu i vzadu, Fulcrum RedZone 500, osazení kombinace XT/SLX.

                                                  0 0
                                                  • Sinpa  

                                                    Mám +/- to samé jen na rámu RB, na moje klidné turistické tempo v Plzeňské uhelné pánvi mi to přijde ideální a zatím jsem nikam tlačit nemusel.

                                                    0 0
                                              • Alojs01  

                                                Tak kazdej ma jine potreby. Na to, cos uvadel pouzivam k naproste spokojenosti, gravel na 40bezdusich.

                                                Ale 100 lidi, 100 chuti…

                                                1 0
                                                • Smazaný účet  

                                                  No vidíte, a tam najednou nejlehčí převod 40×42 nevadí. Ale 36×51 je strašně málo :)

                                                  0 0
                                                  • Alojs01  

                                                    Na silnice, asfaltove cyklostezky, polnacky a lesni pesinky mi opravdu 42–42 staci. To je velmi lehky teren. Tak kopcovite pole tady nejsou :-)

                                                    Pres Plane na Jested nebo na Praded terenem v tempu by 36–51 trosku palilo…:-)

                                                    0 0
                                      • Gaper  

                                        Odpovím ti na tvůj edit, třeba tím že vohobluješ dva převody na kazetě za min. 4k? K tomu ti nepomůže 36z :D. Musíš mít kazetu, která má menší skoky, jinak je těch tvejch 36z paradoxně horší, protože např. na Sh lépe seženeš malé pastorky. Navíc spoustu kol nedovolí ani osadit 36z. Myslíš že jsou všichni takový dementi a nerozumí tomu? Od konstruktéra po prodejce?

                                        0 0
                                        • Smazaný účet  

                                          S 36T právě dva nejmenší pastroky nehobluju. Kazetu s menšími skoky bych bral, ale poslední MTB kazetu s 1z rozdílem na začátku vyráběl SRAM snad pro 10sp.

                                          To že spousta kol neumožňuje osadit více než 32T je dáno převedším kombinací chainline a krátké zadní stavby spolu s poptávkou po 1× pohonech. Geometrie to často neumoňuje. Přesto se na velké množství kol 36T osadit dá.

                                          0 0
                                          • Gaper  

                                            Sorry, to už nejde brát vážně. Tady se popisuješ jako rekreační cyklista, který vyjede s 36z maturitu a hobluje po dobrém asfaltu 36/12. Jako rád bych si s tebou zašvihal, protože tohle už je jak z Alenky říše divů :D.

                                            0 0
                                            • Smazaný účet  

                                              Jen doufám, že se nikdo podle werta nebude řídit a cpát na kolo zbytečně těžký převody. Pro představu: KPŽ jsem jezdil do loňska trasu B většinou do 100. XC HT 10kg, Střídám převodníky na jaře 32 a když je najeto 34. Na těžký závody typu Salzkammergut A, Trilogy, dlouhej král Šumavy 32.

                                              Jednou vyjet krátkej prudkej kopec na těžkej převod lze, ale co po 3, 5, 10? A bude to vůbec rychlejší a efektivní?

                                              0 0
                  • Georrge  

                    A uz je to tu zase :) 36T pro vsechny a ostatni jsou socialni bublina :D jezdim 34T a vyhovuje mi to. No a co si budeme namlouvat, po zime by to na nejakou dobu klidne sneslo i 32T.

                    1 0
                  • McBlacky  

                    Neřekl bych sociální skupina. 20 let závodím, deset let k tomu vedu úspěšný amatérský závodní team, který sponzoruje největší prodejna kol v ČR. Jako hobby druhé zaměstnání dělám průvodce v ČR i v cizině na horských kolech. Myslím, že o tom co kdo vozí a co si kupují průměrní cyklisté vím o dost víc než vy. Skutečně to není pila 36z.

                    Spokojenost s 36z může být pro širokou veřejnost tak v Polabí a nebo při avg kadenci pod 50, nebo samozřejmě na elektrokole :)

                    4 0
                    • Smazaný účet  

                      No dobře. Já kola neprodávám, zato mi několik zkušených servisáků s nezávisle na sobě potvrdilo, že 32T na průměrném HT v obchodě je naprostý nesmysl, protože ty kola pak chodí na servisní prohlídky s totálně sjetými nejmenšími pastorky. Což znamená jen to, že uživatel s tak malým převodníkem hobluje jen spodní třetinu kazety.

                      0 0
                      • McBlacky  

                        na kazetě 12spd to moc jinak nejde. To opotřebení tak má každý. U levných kazet jako gx, nx to navíc moc nevydrží a taky je lehké přetáhnout řetěz a pak to jde rychle. Servisní náročnost a cena je u moderních kol hodně vysoká a lidi na to pak často serou. Nový řetěz za 1–2t kč každých 1000km to člověk co dal za kolo 30 akceptuje těžko. Když mu pak řeknete, že kazeta je tak na 5 řetězů a nová je 3tkč+, to už nechápe vůbec.

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          Ale ono to jde. S 36T převodníkem jezdím a mám typický převod po rovině 36–14, převodník 12 řadím jen na dobrém povrchu a 10 z kopce nebo s při jízdě po větru. Jak bude vypadat kazeta po nájezdu pár tisíc km oproti kolu, kde je osazen 30T nebo 32T, určitě víte lépe než já.

                          0 0
                          • McBlacky  

                            vydrží o řetěz víc.

                            0 0
                          • LM  

                            Když si dobře navolíš rozsah převodů k použití kola, tak i se 30z převodníkem lze sjíždět hlavně prostředek kazety:

                            • trail/enduro full, 30z oval, dva páry zápletů s kazetou 10–42z a nejvíce sjeté jsou obě kazety uprostřed.
                            • 10z je skoro jako nový. Ten používám jen když zcela výjímečně jedu z kopce po asfaltu nebo zpevněné cestě, případně když po rovině prchám před bouřkou.
                            • Asfaltu se s enduro obutím vyhýbám a v terénních sjezdech šlapat většinou netřeba :-)
                            0 0
                      • jeniiiik  

                        Jenže ten člověk hobluje spodní část kazety protože neumí šlapat. Jede 20km/a má tam malý pastorek. Pak přijde kopec a háže tam zoufalíka… S větší plackou by tlačil.

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          To je lichá argumentace. Můžete mít 100× pravdu, že neumí šlapat, ale takto prostě je. Majoritní zákazník kupující kolo jiný nebude. Navíc zde tolik oblíbený argument o správné kadenci je vykládán často špatně. Pro řadu jezdců je vzhledem k jejich kondici vysoká kadence energeticky neefektivní a to se bavíme už o hodnotě 90rpm:

                          https://www.cyclingweekly.com/…roome-191779

                          Právě proto jsou převodníky 30T a 32T pro majoritní (netrénovanou) populaci špatná volba.

                          0 1
                          • jeniiiik  

                            V době 1×11 a 32/10–42 chodilo na krám daleko více lidí s tím, že neuslape kopce oproti lidem, kteří chtěli rychlejší kolo na rovinky. Takže evidentně to 32/10 celkem stačilo a spíš byl problém s nejlehčím převodem.

                            Ale je dobré jak tady přesvědčuješ lidi, kteří dělají na krámu, mají x let zkušeností, nebo jezdí mraky km, tím že 36 vepředu a nikdy jinak.

                            1 0
                            • Smazaný účet  

                              Vy ale vůbec nečtete co píšu! S 32T není problém v chybějícím převodu po rovině, ale v soustavné jízdě na 2 nejmenší pastorky.

                              nejsem to já, kdo někoho přesvědčuje o jediném správném (malém) převodníku s argumentací, že kdo to nechápe, neumí šlapat.

                              0 0
                            • McBlacky  

                              abychom se odpíchli od dojmů, můžeme to zkusit i víc vědecky. Beru maximální dnešní rozsah kazety /10–52/, pro běžně rozšířené 11–51 a 10–50 to vychází ještě hůře.

                              Berme, že průměrný cykloturista co se jede projet, bez ambic trénovat, 2–3× týdně má FTP na úrovní 2w/kg, ženy –20%.

                              Pro 80kg modelovou situaci muže tedy 160w. To pro jízdu na rovině na horském kole (12kg) stačí na rychlost cca 25km/h.

                              Což na pile 32z utočí na pastorcích 12 a 14, na pile 36 na 14, 16, 18. Na pastorku 10 nemá šanci.

                              Může tedy využít o jeden pastorek navíc, navíc točí o pár zubů větší pastorky a celkově tak kazetu – při optimálním používání odrovná o více než třetinu později.

                              Nicméně stejný cyklista při jízdě do 10% má problém. FTP dokáže jet 60 minut a úsilí nad FTP až už VoMax nebo vyšší mu výrazně zkracuje možnost jet i těch 60 minut. Na MTB tedy ve sklonu 10% jede rychlostí 5,39. To s pilou 32 dokáže s kadencí cca 65 a na pile 36z s kadencí cca 56. Kadence pod 60 jsou už poměrně složité dlouhodobě udržet.

                              Sklony 10% jsou naprosto běžné v ČR a můžeš takto jet i desítky minut.

                              Na sklonu 12% už pak rychlost klesá k 4,58 a to na se s pilou 36 dostáváme na kadenci pod 50 (nereálné jet do kopce delší dobu).

                              Závěry at si každý udělá sám.

                              1 0
                              • Smazaný účet  

                                Já s tím souhlasím. S čím nesouhlasím je definice „průměrného cykloturisty“. Ten nepojede desítky minut do kopce 10% bez ohledu na převod (to je naprosté sci-fi) a na velmi pomalém převodu 0.6 není schopen jet skoro vůbec.

                                Mimochodem 1× pohon představuje pro cykloturistu příliš mnoho kompromisů s minimálními přínosy. Kdyby výrobci nezahodili 3×10, tuhle diskuzi bychom vůbec nevedli.

                                2 2
                                • Aussig  

                                  Jako že cykloturista řeší kadenci? Prober se, lidé se naopak přizpůsobí převodu a je jim jedno, že jedou třeba pomaleji. 1× systémy jsou pro neaktivní cyklisty dobré hlavně v tom, že nemusí řešit řazení přesmykačem, což spoustě lidem dělalo reálně problém. Navíc je to mechanicky jednodušší.

                                  A to že výrobci zahodili komfortní pozici na MTB kolech ti nevadí? Aneb koupím si horské kolo a po hodině sezení na rovině mě bolí záda… 1× převody jsou pro určení MTB ideální. Když chceš přesmyk, kup kolo na kterém má smysl, na kterém má smysl provozovat cykloturistiku.

                                  0 1
                                • McBlacky  

                                  Pokud se vydáme i jen do českých hor, nějak se musíš dostat na kopce ne? Dohromady 60minut stoupání není podle mě nic nereálného. A to se nebavím o našich vyšších horách, úplně stačí Vysočina. S malým výkonem se každý kopec docela protáhne.

                                  U mého příkladu se pohybujeme do 500 nastoupaných metrů (VAM 80kg jezdce + 12kg kola s výkonem 160w).

                                  To si troufnu tvrdit, že nejsou sci-fi čísla.

                                  A to se bavíme o maximu, kdy ten člověk je pak hodně unavený.

                                  0 0
                                  • Smazaný účet  

                                    A kolik obyvatel ČR, kteří aktuální jezdí na kole se do těch hor vydá? Ve skutečnosti to bude naprostá menšina.

                                    Průměrný cyklista brousí cyklostezky a nezpevněné turistické trasy v okolí bydliště. Prudké stoupání téměř nikoho z nich nebaví nebo na něj nemá kondici. Bavíme se tady o lidech, kteří se jedou na 2 hod projet a dají pivko někde na zahrádce.

                                    1 0
                                    • Aussig  

                                      Tací si koupí např. Sirrus od Spešlu a jsou vysmátí.

                                      0 0
                                    • babkanakole  

                                      Jen jestli to trochu není slepice a vejce.

                                      Spousta lidí koupí kolo a jezdí na něm tak, jak to koupí. Pokud jednou vjedou na kopec, co neušlapou, jejich první impuls není „mám na to blbé převody“ ale „mám já to zapotřebí“. Takže skončí jen na rovině ke které to dovezou autem, nebo u elektrokola, pokud se kopci nedokážou vyhnout. Na kole jezdí spousta lidí, které ani nenapadne se zamyslet, jestli by změna převodů tohle nevyřešila taky.

                                      0 0
                                  • snas89  

                                    Na to jeho troleni snad ani nema cenu odpovidat. Neresil bych.

                                    At si tam klidne napere 38 treba.

                                    0 0
                          • xtonda  

                            Nikdo ti nebere, že ti vyhovuje 36T převodník, ale zobecňovat to a tvrdit, že by to mělo stačit většině je naprostý blábol. Sram má výchozí Eagle převodník 32, Shimano dělá 12sp kliky v nižších řadách ve variantách 30T a 32T, někde i 34T. Předpokládám, že vědí proč.

                            Já mám na kole 10sp 32–22 / 11–42, je to trochu bastl, ofic tyhle kliky neexistují. Pro zachování lehkého převodu 22/42 bych ke kazetě 10–51 musel mít převodník 26,7T, takže pro mě by 28T byla jasná volba, kdybych tam měl 36T, tak to v prvním kopci hodím do křoví, to je stejný jako 24/34 co sem na kole měl z výroby a to šlo pryč hodně rychle.

                            Občas by se hodil rychlejší převod než 32/11 pro příšlap z kopce, ale rozhodně ne za cenu odebrání na lehkém konci.

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              Vycházím z toho, jak jezdí běžná veřejnost. Vy neustále argumentujete tím, jak jezdí průměrný uživatel b-f. Chápete ten rozdíl? Uvědomujete si, že jsou cyklisti, kteří sice mají 3X/2X pohon, ale jezdí pouze na velkou, protože řazení je složité? Chápete, že velká část cyklistů se sice projede ráda přírodou, ale do průdkého kopce vám nikdy šlapat nebude a když je nejhůř, tak to prostě vytlačí?

                              0 0
                              • Aussig  

                                Horská kola nejsou pro běžnou veřejnost, se stim smiř!

                                0 0
                              • Alojs01  

                                Prumerna verejnost a prumerny cyklista je veliky rozdil…

                                0 0
                              • Smazaný účet  

                                Běžná veřejnost nechodí na BF. Proto je argumentace jakýmsi průměrem na ,řekněme odborném, webu mimo. Předpokládám zde lidi co jezdí a mají výkonost větší než zde neustále zdůrazňovaný průměr a pro ně průměrné rady neobstojí.

                                0 0
                              • xtonda  

                                Co tě opravňuje mluvit za běžnou veřejnost, co ty o tom víš?

                                0 0
                • 01carbon  

                  Hele kdyz to vozí Cimbál apod tak to prostě uveze i bfu – trochu potrenuj a můžeš taky nasadit 36zubu :-) Tam co jsme byli – 26km a 1000m up naprosto normal – 34 vozil mladej zbytek 32.

                  1 0
          • Alojs01  

            Po 100km v tezsim terenu uz to nemusi byt ani velky krpal a tu 36 budes proklinat…:-))

            0 0
            • Venda  

              Hele to se da rict i opačně. Byli jsme letos na prejezdu Orlickych hor (pres velkou Destnou atd), lehky terén, hodne asfalt. Mam na Trancoj momentálně prevodnik 30 a kazetu 11–50. 30×50 jsem nezaradil, ale naopak 30×11 z kopcu casto. A ke konci, kdyz uz jsem byl unavenej, tak tam byly takovy rychly houpacky (par set metrů nahoru, par set dolu) a ja jsem ten malej prevodnik hrozne proklinal, protoze ostatní si pekne z kopce prislapli (ja mohl slapat tak do 35 km/hod) a ja je pak musel sjizdet do kopce a na to uz jsem moc sil nemel.

              Kdo chce mit jen JEDNO univerzální kolo na VSECHNO, tak hold musi delat nekde kompromisy a 30 zubu je prostě málo.

              Samozřejmě je ideální mit vic kol, ale tahnout treba dve kola na dovolenou a stridat podle konkrétního výletu? To uz mi prijde trochu moc.

              Kdo kolo pouziva treba jen na traily nebo XC (treba i ti závodníci), tak je pro nej mensi prevodnik treba i dobra volba. Bo na trailech se z kopce moc neslape a i zavodnik na XC tu rychlost na tech dnesnich tratích nemá taky tak vysokou.

              0 0
              • Rychlej turista  

                Já tam nekompromisně peru velkou :-)

                3 0
              • McBlacky  

                Tak ale ty pises o 11–50, my ostatni o sram kazetach. 10–11z je velkej rozdil

                0 0
                • Venda  

                  Taky mam Sram (nx) ;-).

                  Každopádně rozdil mezi 10 a 11 zubu dole na 30z prevodniku je pri kadenci cca 90 rozdil neco malo pres 3 km/hod. To by mi sice pomohlo, ale uplne nevyřešilo.

                  Já mam objednany oval 34z a kazetu 10–52. Očekávám odtoho prave tu větší univerzalnost. Kdyz to bude moc, další převodník bude 32.

                  A jak tady padly TT a Panskej stoupak, tak tam na pohodu jezdim 30×42 nebo 30×36, takze rezerva je. Naopak 30×50 jezdim tu „zkratku k trailum“. Tak snad ji i vyjedu (opakovaně) na 34×52.

                  0 0
              • Alojs01  

                Jak píšeš, lehký terén, hodně asfalt a převody 30/11… To jsme ale někde jinde :-).

                Mám 34 a 10–50. Jako univerzál bych to nenazval, úplnej lůzr nejsem a přesto bych pro delší trasy, nebo intenzivnější švihy tu 52 uvítal spíš, než 36zubů vpředu. Na 34z jsem schopnej šlapat normálně do rychlosti 45km/h a to v terénu nevyužiju a na asfaltu už to chce taky dost fyzičku.

                Ano, můžeme se tady bavit o extrémech na jednu, či druhou stranu, takže v polabí pro silově stavěného cyklistu bude 36z OK :-).

                0 0
                • kubad  

                  asi tak –

                  tohle je velice individuální téma + hodně zaleží kde se jezdí.

                  tuhle debatu o ničem vůbec nechápu

                  0 0
                  • pepek  

                    To je přece o exhibicionismu některých jedinců, kteří někomu potřebují sdělit, jak jsou dobří.

                    1 0
        • MilanT  

          McBlacky:

          Tohle by se mělo tesat do kamene,naprostý souhlas.

          Jen taková perlička,loni po dojezdu KPŽ v Plzni jsem se zeptal Matouše a Višňovského jaké vozí pily.

          Matouš mi řekl že on 34 a prohodil"Višňa je namakanej,točí 36ku".

          0 0
        • Tuplak  

          Jezdím 36 oval a rozhodně nejsem závoďák s top formou. Aktuálně jsem s tím vyjel Velký Lopeník ze slovenské strany (5 km a 600 m převýšení), kde mi to ukazovalo krátké pasáže se 20 – 22 %.

          Jo a jel jsem to na druhý nejlehčí převod, takže 36 – 45. Byla to ale makačka, o tom žádná :)

          0 0
          • Smazaný účet  

            A vyjel bys to také třeba po 50, 70, 100km?

            0 0
            • Tuplak  

              To nevím, mohu to vyzkoušet. Pravděpodobně pak využiji ten nejlehčí převod :)

              Nicméně smyslem příspěvku bylo, že rozhodně 36 zubů není jen pro nějaké profíky. Navíc kopců, kde 36 zubů může být problém, je v naší republice fakt málo.

              0 0
    • tomxxx  

      Převodník nikdy vyměňovat nebudeš.

      1 0
    • Libores  

      Výměna převodníku je otázkou 10 minut. Na některé závody (24h) nebo cesty s bagáží do hor jsem to praktikoval, není s tím nejmenší problém. S rozdílem 4z si přehazka poradila.

      0 0
    • oddie  

      Já s sebou vozím 3 nejpoužívanější převodníky a na výměnu mám vlevo takovou malou páčku :)

      5 0
      • Smazaný účet  

        To jsem chtěl taky, než jsem zjistil, že ve výsledku dostanu prakticky totéž co s 1×12. :(

        0 0
        • osobne  

          No dostaneš víc, protože NW převodník navíc perfektně čistí řetěz od bordelu.

          0 0
        • oddie  

          To se máš, mně to nějak nevychází. Za cca 10tis + bych dostal o převod míň…

          0 0
          • Smazaný účet  

            O převod míň možná. Jenže který převod? A jaký rozdíl v převodovém poměru pro vás znamená stejný/další převod?

            0 0
            • oddie  

              To je asi jedno o který, jestli nejtěžší nebo nejlehčí, nechci přijít ani o jeden.

              0 0
              • Smazaný účet  

                To je vlastně pravda, u 3×10 byl o něco větší rozsah. 2×11 už má ale stejný rozsah jako 1×12 jen o 1 převod mezi tím navíc.

                0 0
                • Georrge  

                  Ty tu tomu dneska davas zabrat… moznych variant trojplacek je spousta a i rozsahy se lisi. Tady mas priklad 3×9 s prevodniky 22–32–44 a kazetou 11–32, tuhle kombinaci jsem dlouho jezdil. Rozsah je 584%, tedy oproti kazete 10–51 ktera ma 510% mas proste zhruba o jeden prevod navic. Je to videt i v tom porovnani, nejlehci prevody jsou +/- podobne, ale 3×9 ma zhruba o jeden az jeden a pul prevodu navic do tezka.

                  A tos mohl vozit i 11–34 kazetu, pripadne u 3×10 je ten rozsah take jeste vetsi.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    A tvrdím snad něco jiného?

                    0 0
                    • Georrge  

                      Puvodne jsi tam mel neco jineho, divam se ze jsi to uz upravil.

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Holt špatné vlákno. O kousek výše se řeší porovnání s 2×11. Nicméně překvapuje mě opožděná reakce téměř čtvrt hodiny poté, co jsem to opravil :)

                        0 0
                        • Georrge  

                          Chapu :) to vis, nekdy nez to vlakno clovek procte a dostane se k poslednim prispevkum… a aktualizaci pred reakci moc casto nedelam :D

                          0 0
                • oddie  

                  Jo, mám 3×10 s 22–32–42 a 11–36. Ten trojtác je takový proto, že je vyroben z 9sp klik M770 výměnou velkého převodníku za 42z, tehdy jsem nesehnal jiné 180mm kliky a teď už to přendavat nebudu. Nicméně i kdybych počítal standardní kliky 22–30–40, furt je to o převod víc, který se mi hodí. Asi proto, že používám MTB na turistiku, což prej je děsně špatně, a ještě k tomu je to full, což bude určitě ještě hůř :D

                  Kupodivu to tak chtěla i ženská, které jsem neuváženě půjčil fulla na vyzkoušení, takže už ho má taky a na její výslovné přání taky s 3×10. Jen dětí jsem se neptal a mají postupně 1×9, 1×10, 1×11… a když otravují, proč nemají víc táců, tak jim říkám, že to není potřeba a dneska už se to nedává. Uvidím, co bude první s 1×12, možná jedno dětské za dv roky.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Jenže jen Shimano 2×11. Sram 2×11 (36/24 + 10–42) má už o hodně větší rozsah.

                  0 0
    • scoty  

      Nejezdíte závodně. Převodník bych určitě pravidelně neměnil. To je vopruz: délka řetězu, různé ojetí, nastavení šaltru…

      Tak že:

      36z : silový dupač na tvrdém kole, gumy 2", rovinatější terén

      34z : dupač xc, mirny kopcovitý terén, gumy kolem 2,2"

      32z: jezdec preferující terén techniku, trail, enduro, s fyzičkou, gumy 2,3 a víc

      38, 28 : jezdec v terénu bez fyzičky.. :)

      7 0
      • osobne  

        Jezdí trasy s různým profilem, tak to já bych převodník určitě měnil. Bydlím na rovině u Kolína a vím co to je za změnu, když jedu na dovolenou do kopcovitého terénu.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.