• Beans

    Zdravim,

    potřebuju poradit s výběrem kola na časté, kolem 50km dlouhé jízdy. Dosud jsem měl pouze MTB kola s trojpřevodníkem. Ve špatném lesním terénu jsou fajn, ale problémy začnou na silnici. Kola jsou těžká a pomalá. Proto se teď dívám po něčem jiném, ale zatím si nevím rady.

    Díval jsem se po gravel kolech, ale odradily mě berany (dosud jsem je nevyzkoušel a nevím, jestli by byly vhodné na divočejší jízdy). Po silničkách se ani nedívám, protože bych se rozbil na první písčité cestě. O fitness a cross kolech moc nevím, ale zatím se mi zdají být nejlepší volbou (jsou lehčí než MTB, mají větší rám, …). Stále se ale vracím k MTB, ale zde jsem se s lehčí váhou nebo větším prostorem pro pití/zavazadla nesetkal. Další rozhodování jsou prevodníky. Tam si opravdu nevím rady.

    Nevěděl byste někdo o něčem? Můj rozpočet je do 20.000, takže to není žádná sláva. Každopádně díky předem za rady.

    0 0
    • Dan205  

      Jednoduchá rada, půjč si gravel na pár dní, projeď si s ním svoje trasy, ať máš porovnání a uvidíš. Buď tě zaujme a budeš koukat tímhle směrem, nebo ho z výběru vyřadíš a budeš mít jednodušší rozhodování.

      0 0
    • Georrge  

      Co máš teď za kolo? Někdy to vyřeší pořádné gumy…

      0 0
      • Beans  

        Momentálně tohle https://www.decathlon.cz/…_/R-p-192872?…

        0 0
        • Georrge  

          Ok, chápu, tohle gumy nevyřeší :)

          Gravel s berany si někde vyzkoušej, ale jestli máš rád lesní stezky a ovladatelnost, tak to pro tebe nebude. Alternativa je MTB s pevnou vidlí (např. fitness bike nebo jak se tomu marketingově nadává). Fungující MTB umí krásně letět i po asfaltu, ale to do 20k nové neseženeš, jedině bazar.

          0 0
          • TK75  

            zrovna v ovladatelnosti na lesních stezkách je grevl bych řekl i lepší než současný horský kolo…jde totiž ovládat nejen ručně, ale reaguje i na boky, je to kratší a hbitější …

            Jako já se fakt nechci dohadovat, ale to jsou prostě takový domněnky tohleto a navíc úplněimo, že to fakt nejde nereagovat :-)

            Tvoje představa o vratké silničce je vedle jak ta jedle

            1 4
    • pumpy  

      Pokud jezdis sptany teren v lese, tak si kup 29" HT kolo – to je dle meho nejlepsi univerzal.

      Gravel – ver tomu ze ma sve limity v terenu, n asptane silnice, sterkove cesty a uhlazene cesty je to fajn kolo. Na korenech uz to drnca.

      29" HT 100–130mm zvih – nejuniverzalnejsi kolo. Dle plastu muzes jet rychle i tam co jede gravel. a v terenu to zvladne dost a je i rychle.

      Kazdopadne pokud muzes gravel si pujc a vyzkousej, ale nejuniverzalnejsi kolo je proste 29" HT.

      4 0
      • TK75  

        Špatný terén asi nejezdí.....tohle kolo má známej a můžu ti říct, za není v naší krajině terén kde by tohle kolo fungovalo tak dobře jako gravel (tím myslím současné kola s 45 mm pneumatikou atd co ale taky stojí mimo rozpočet,)

        Většinou to vzdám a se skupinkou se rozloučim a jedu, protože to je fakt zoufalství :-D

        Ale další věc je rozpočet a tam bych já radil spíš kola typu co dela Scalar (teda z toho co jsem tu viděl)

        0 0
        • pumpy  

          TK75, chapu ze pro tebe je gravel vsim, ale cituji zakladatele : " Ve špatném lesním terénu jsou fajn, ale problémy začnou na silnici. Kola jsou těžká a pomalá. Proto se teď dívám po něčem jiném, ale zatím si nevím rady."

          z toho usuzuji ze jezdi i po lese.

          Kazdopadne tobe na vse vyhovuje gravel. A chapu to – ale toto neni vazne nejuniverzalnejsi kolo pro kazdeho,

          Take mam gravel a rad na nem jezdim, ale cestu si proste vybiram.

          Obcas potkam lidi co me reknou jed tama mas gravel to das – ale… nedal sem a sesel to pesky, na HT/fullu to sjedu viz fotky. Ale proste kdyz neni technika, tak ani hlava te nepusi. A mam pocit, ze v terenu se vic lidi citi jisteji na HT nez gravelu.

          p.s. kolo skoro stoji a o hazku neni oprene na te jedne fotce.

          0 0
          • TK75  

            psal jsem to taky, že náročnější sjezdy, překážky má limit a naopak s hateckem si to užiju…ale to se bavíme o kolech co máme… takže trail hardtail a ještě ne za dvacku, teleskopka a poradna vidle…to co más na fotce nejezdí ani teď, protože to jeho kolo by ho tam nepustilo.

            Jen nesouhlasím když se napíše že jestli máš rád lesní stezky…atd

            Vždyť ten grevl je na takovéto lesní stezky naprosto perfektní.Nakonec stejně ani nikdy nikoho nepotkavam, protoze lidi jedou po cyklostezce a po silnicích

            Ale třeba je to jen u nás

            0 0
            • JachymP  

              To druhá fotka: moc hezký místo.

              A souhlasím s tebou: pokud se mu zdá HT moc těžký a pomalý, tak je gravel dobrá volba. Málo lidí jezdí na HT terény, které by nedali na gravelu. Aspoň 99% času. A zbytek buď přenést nebo objet.

              0 0
          • novas752  

            Tak tohle je ale pro mnoho lidi no-go i na xc mtb.

            1 0
      • K2  

        Taky jsem pokukoval po univerzálním kole a zvažoval gravel.

        Nakonec jsem si postavil lehkou MTB29" s karbonovou přední vidlicí + přidal krátké rohy pro změnu úchopu. Jezdím s tím všude a jsem spokojený. Limitem jsou lesní sjezdy v terénu, tam to chce opatrně, pevná vidle nic neodpouští…

        0 0
        • novas752  

          To pak neni zrovna moc univerzální.

          0 0
          • TK75  

            Na univerzálnost nevěřím…gravel nebo ht29, jinej svět, překrytí tak na 80%, jeden zvládá víc tohle a druhej zas tohle…nedovedu říct co je lepší, ale leda co mě víc baví

            0 0
            • K2  

              ale leda co mě víc baví…

              tak nějak to bude. Chtěl jsem lehké rychlé kolo jako doplněk FS 150/150 a nechtěl jsem berany

              0 0
            • Georrge  

              Já na univerzálnost věřím… problém je, že pro mě je univerzál 120mm full na XC gumách :D gravel je pro mě taková divná silnička, do terénu bych s tím nejel, tím pádem to není univerzál.

              2 0
              • Bonebiker1  

                Naprostý souhlas, ale proč nabízet taková kola, když výrobci potřebují, aby měl každý doma kola minimálně dvě.

                0 0
                • novas752  

                  Ty to píšeš jako kdyby takový kola vůbec neexistovaly. Přitom zejména poslední 2 roky je opak pravdou.

                  0 0
              • TK75  

                https://granfondo-cycling.com/…vs-mtb-test/

                Jasný …to záleží na vkusu:-)

                Tady byl test nedávno…a xc full byl hned na druhém místě.....mě z toho ale vyšlo že rozdíl je dnes už hlavně jen v tom co vyhovuje jezdci

                0 0
                • Georrge  

                  Jj na vkusu určitě záleží. A taky na tom, jaký kompromis je pro tebe schůdnější, protože univerzál vždy kompromisy mít bude. Pro někoho je kompromis jízda v terénu a dává přednost přejezdům po asfaltu, pro toho je gravel lepší. Pro někoho jako já je naopak jízda v terénu důležitější a trochu nižší rychlost na přejezdech mi až tolik nevadí.

                  A hezky je to vidět v tom tvém testu, kdy na prvních dvou místech je gravel a full, tedy oba tábory. Jen i ten gravel je zde v té nejpohodlnější variantě.

                  0 0
                  • TK75  

                    Pro mě je jízda v terénu stejně důležitá jako po cestách a silnicích, proto mám grevl a ne silničku…ten kompromis na svém grevlu dělám jen při sjezdech něčeho hodně strmého, co defacto po cestě potkám na pár metrech.

                    Na trail ht si užívám strmé sjezdy ze skal…tam když jedu s grevlem tak ho musím snést

                    Teď jsem jezdil s oběma kolama a stejný tratě ale ten pocit lehkosti a hravosti u grevlu je prostě boží :-D

                    Já jsem každopádně rád že mám obě kola

                    0 0
              • mais  

                Přesně to popisuješ ve svém dalším příspěvku – univerzalita je relativní podle toho, co dotyčný preferuje, kdo chce jezdit asfalt, polní cesty, lesní cesty a občas se svézt i v trochu terénu, nebo dát bike packing, pro něj je univerzální gravel

                Kdo to má jako Ty, nebo já – tedy toulat se krajinou lesy atd…často bychom řekli přírodní neupravené traily a občas jedeme někam po silnici – tak je v našem pojetí dobrý univerzál ten full.

                Pokud někdo jezdí s rodinou po cyklostezkách je pro něj univerzál trek s nosičem

                Pokud někdo jezdí polnačky lesní cesty a nechce jezdit úplně silnice atd je pro něj často univerzál HT

                1 2
                • novas752  

                  Ono neni ht jako ht a full jako full. Některý hardtaily jsou v teténu daleko schopnější než některý fully.

                  1 0
                  • mais  

                    jo a nakonec to je stejne o jezdci, jeho technice, fyzicce, hlave a pudu sebezachovy

                    0 0
                    • novas752  

                      No to ano, ale to se u konkrétního člověka dost těžko změní, může ale je to běh na dlouhou trať. Kdežto kolo dost ovlivní na co si člověk troufne a na co ne, případně jak moc to tam pošle.

                      0 0
                      • mais  

                        Dneska jsem snad i pochopil význam gravelu – byl jsem si jen tak nostalgicky pojezdit v oblasti, kde jsem jezdil před 20 – 15 lety a tam, kde jsem si dřív užíval, že nikdo není, tak tam taky nikdo nebyl, akorát ty krásné kořenovo kamenito výmolové cesty byly… no částečně vysypané šotolinou a částečně i vyasfaltované – škoda…

                        0 0
    • Cyklofanatic  

      Tak za to, ze je kolo těžké a pomalé určitě nemůže primárně trojpřevodnik, ten má naopak dobrej rozsah a převodový poměry i na silnici hodně dobrý. Z dotazu vyplývá, ze jezdíš jak terénem, tak silnice včetně bikepackingu. Takže buď nějaký cesťák a nebo kvůli pohodlý a větší všestrannosti pevňak MTB 29, ale pohon spis 2× a aby šel připevnit nosič. S tímhle rozpočtem bych zkusil i bazar.

      0 0
    • t29  

      Hodím sem jeden návrh, ať se máš od čeho odpíchnout, snad těch 25 tisíc není moc přes limit:

      Author Spirit 29 MTB

      • je to MTB na 29" kolech, protože si myslím že to na dané použití je nejvšestranněj­ší kolo.
      • převody 2×9 s větším rozsahem než tvůj 3×7 a to jak do těžka tak do lehka
      • vzduchová vidlice = nafoukáš si ji tak, jak chceš, aby byla pohodlná (k tomu potřebuješ pumpičku na vidlici nebo někoho kdo ji má).
      • kotoučové brzdy = fungují obecně líp než véčka, hlavně za mokra (jen pamatuj že destičky na začátku potřebují trochu zajet)
      • ušetřil bys cca kilo až kilo a půl proti stávajícímu kolu

      Abych to nepřechválil, místo RST vidlice by byl lepší Suntour/RockShox, místo Tektro brzd Shimana, uvidíš jestli někdo najde lepší nákup.

      No a pokud jezdíš lesní terén, vůbec bych neuvažoval krosové kola, do MTB 29 obuješ i úzké krosové pláště, ale opačně to nejde.

      1 0
      • roman 3D  

        kolo za 25 na alivku, špatnejma brzdama, bez pevných os == rychloupínáci, 15 kg, zbytek už komentovat raději nebudu, tohle je za ty peníze vyloženě špatný nákup

        2 0
    • Tomas_82  

      Rozpočet tedy žádná sláva není, nicméně jako řešení bych viděl nějaké levnější (klidně bazarové) mtb kolo s pohonem 2 × 9 (nízké provozní náklady), těžkou pružinovou vidlici vyhodit a dát pevnou karbonovou a dát na to rychlé (lehké) pláště, něco jako Thunder Burt. Případně by šlo sehnat i nějaké bazarové lehčí kola, dá se tak dostat na váhu 11–12kg a kolo bude rychlé dost:-)

      0 0
    • Lachtis  

      ten rozpočet je v dnešní době prostě mimo, ale chápu, že to jinak nejde.

      šel bych cestou bazaru nebo něco ve stylu: https://www.cyklobazar.cz/…n-deore-1x11

      Jasně kompromisy tam jsou, ale prostě 20 tkč no.

      2 0
    • RUSH  

      Těžko radit, protože záleží na stylu ježdění a taky na lokalitě.

      Mám HT MTB 29 a silničku na klasických brzdách.Bydlím na severním okraji Prahy a pro pohodovou jízdu na silničce třeba někde u Křivoklátu musím přetrpět pár km po více frekventované silnici. Pokud bych měl gravel, nebo endurance silnčku s 35+ mm plášti, dokázal bych se této silnici vyhnout po nějaké polní či lesní cestě. To by pro mělo mělo celkem smysl. Nějaké větší technické jěždění bych asi nevyhledával, i když nějaký takový šikovný gravel by se dal použít třeba na hobby cyklokros.

      MTB HT29 se dá použít i na silnici, samozřejmě v terénu se s ním dá dost dobře pojezdit, ale je potřeba aby to trochu jelo. A to je právě problém Tvého omezeného rozpočtu. Skoro se obávám, že to vypadá spíš na nějaký bazar. A hlavně se rozhodnout co vlastně preferuješ.

      Co se týče převodů, vyhnul bych se v této cenová hladině jednopřevodníku (v obou případech). A na bikepacking jsou na tom obě varianty taky dost podobně.

      1 0
    • KoudakT  

      No současné kolo má do něčeho slušnějšího docela daleko, ale je otázka, jestli nezvážit zásadní upgrade. Nákup lepších zápletů, pomoct si lepším osazením a pořídit lepší vidlu.

      Nové kolo bude hodně drahé, bazar je sázka do loterie.

      Jinak nejuniverzálnější za mne 29" hardtail. Bohužel v současné době totál předražených kol, to chce přitlačit na budgetu tak na dvojnásobek na nové nebo o polovinu na bazar. :-(

      0 0
      • Lišák  

        Než takovéto apgrejdové harakiri, tak bych vzal tohle XC 100.

        Kolega z práce má jeho staršího bráchu XC 050 a je to fajn univerzálek. Měl jsem ho půjčený. Neměl jsem problém ani na asfaltu, ani v lehčím terénu, kde jezdím i na svém HT.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Ja ted poprve v životě presel z ht na berany a nikdy pred tim jsem na beranech nejel. Sel jsem uplne naslepo jelikoz nikde v okoli nebyl gravel na vyzkouseni v carbonu. Koupil jsem naslepo Canyon Grizl ktery ma 45 gumy a poprve mam carbon kolo a bezduse. Tento vikend prvnich 120km a lituji, ze jsem to nekoupil uz dávno…Žádné brneni rukou, neskutečný komfort carbon/bezduse/car­bon sedlovka. HT hlinikove muze mit vidlici jakou chce a nema sanci tomu konkurovat mozna jen na tech korenech, ale naklepe te stejne zadni kolo… Jediny problem pro me je přechod ze 780mm řídítek, neni v tech beranech zatim takova jistota, ale vsude se vlezes a jelikoz stare kolo bylo full xt tak jsou slabsi ty grx brzdy. Dam tam poradne ice kotouce a bude vyřešené. Řazení bomba, převody na všechno jak kopce tak na rovince v uplnem chillu jet 35+

      3 0
      • TK75  

        Z továrny jsou často na těch kolech dost konzervativní berany.. časem si člověk zvykne, taky jsem jezdil celkem dlouho s menším vyhnutim a jen 44 cm na pákách…ale jak jsem zkoušel jezdit z cest vic a víc i větší offroad, tak jsem koupil pořádný grevlberany a to posunulo kolo v ovládání na těžších pasážích na úplně jinej level

        Akorát mi teda trvalo než jsem našel ty správný tak aby to byl takovej zlatej střed na všechno

        Na obrázku jsou klasika 770 mm z ht a Salsa Cowchipper 46

        Kolo máš krásný…voní to novotou až sem :-)

        A sláva Canyonu že na to dává pořádný pneumatiky s kterejma to funguje

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.