Názvosloví vs kvalita - DEORE XT vs změny v čase

18 nepřečtených
  • Electrode

    Zdravím, přátelé,

    mám tu dvě běžná kola – Author Egoist 2018 2×11 a Trek X-Caliber 9 2022 1×12. Na obou přehazovačka Deore XT. Na Authoru je logo zobrazeno jako jakási plastová 3D plastika, na Treku je to jen folie, tak asi v průběhu času šetří i na těchto věcech, fajn. Můj dotaz zní, zda máte informace o tom, že by v průběhu času Shimano nějak materiálově či technologicky šidilo tuto řadu? Důvod dotazu: při řádném přeřazení na starším Authoru je přehazovačka v obou směrech (na těžší i lehčí převody) extrémně tichá, kdežto u novějšího Treku jdou převody na větší kolečko tiše, ale zpátky na menší to vždycky udělá brutální zvuk, prostě jako kdyby ten řetěz na to vícekolečko „spadnul“, kov na kov. Funkční to pochopitelně je, je to téměř nové kolo, ale je to nesmyslně hlasité přehození. Napadá Vás, v čem je rozdíl těchto projevů? … Bonusová otázka – je někomu známo, proč se nedělají kliky v řadě XT pro 1–12? Díky a přeju fajn víkend.

    0 1
    • psbiker  

      Hlasité přehození je bonus, používám to na plašení chodců a motoristů z vedlejší, kteří se mě pokusí sundat a pak se dojedou aspoň omluvit :)

      0 0
    • JDF  

      Kliky XT (a XTR) pro 12 SPD Shimano samozřejmě existují, dokonce jsou i XT (a XTR) pro 2×12.

      1 0
    • novas752  

      Kliky se samozřejmě dělají. Ale jsou drahé. Dělá se i XT kazeta která na tom Treku z výroby taky neni.

      12spd přehazky mají značně odlišnou konstrukci a i řetěz a náběhy kazet jsou jinak udělané. Je to hlasitější ale zato jde řadit bez problému i v poměrně silném záběru, to u 11spd nešlo.

      3 0
    • Tomcat  

      Bonusová otázka proč se podíváte na stránky výrobce ? :-/ Lepe řečeno jaký proč ta maskovací taktika a nenapíšete něco jiného …třeba jak řešit to hlasitý přeřazení, třeba výměnou klik, nebo to chcete reklamovat?… :-/.

      0 1
    • scalar  

      Doporučuji zamyslet se nad rozsahem kazet a počtem převodníků.

      1 0
    • KoumakCloumak  

      Už to tady „scalar“ napsal. Odstupňování koleček na kazetě při 2×11 oproti 1×12 je mnohem méně strmější, tedy mezi jednotlivými kolečky na kazetě není takový rozdíl zubů a tak ten řetěz jde tišeji než na větších skocích na kazetě 1×12. To k první otázce.

      Ano, stejně jako všechny jiné výrobky na světě i XT komponenty doznaly jisté změny, ono se totiž změnily i podmínky jejich používání.

      A tady máš tu kliku XT na 1×12: https://bike.shimano.com/…M8100-1.html

      Nějaké další zajímavé a milé otázky?

      0 0
    • Espen  

      Máš to jen hůř vyštelovaný. Proto to na menší pastorek jakoby plácne.

      1 0
    • Electrode  

      Díky za vysvětlení. Pochopil jsem tu logiku s odstupem zubů, kdy „výška“ ze které padá řetěz na nižší kolečka je podstatně vyšší, než při plynulejším přechodu (nižší rozdíl zubů mezi dvěma stupni u 2×11). Dává to smysl. Jsem spíš ekonomicky zaměřenej, takže si pak připadám hloupě v těhle věcech :) Ze stejnýho důvodu jsem koukal po kompletu kliky+převodník XT, a to jsem nenašel, než jsem si krátce po odeslání příspěvku uvědomil, že se asi kliky a převodník dle počtu zubů budou prodávat zvlášť. Tak jsem chtěl bonusovou otázku na kliky vzápětí smazat, ale už to nešlo editovat.

      Nicméně, Tomcat psal „jak řešit hlasitý přeřazení“ a poté Espen „ladícím šroubem o 1/4 otáčky vlevo atd.“ Zkusím to, jestli se chod stane aspoň lehce kultivovanější.

      1 0
      • xtonda  

        Tak si hlavně pečlivě projdi návod pro nastavení toho konkrétního modelu přehazovačky, Shimano to má celkem pěkně udělaný, ať si to nerozhasíš do stavu, že to nebudeš schopen dát dokupy.

        A kontrola rovnosti patky, délky řetězu a vzdálenosti horní kladky od kazety taky neuškodí, někteří výrobci/prodejci se s tím moc nemažou.

        0 0
      • osobne  

        Když otáčíš ladícím šroubem doleva, tak snižuješ vzdálenost mezi kazetou a horní kladkou. Ale ta má být správně 46 mm (střed horní kladky od špičky zubu největšího pastorku při zařazeném nejlehčím rychlostním stupni). Nesnižoval bych to moc pod správnou vzdálenost.

        0 0
    • couffy  

      Nemám s hlučným řazením problém,je jistota, že to skočilo kam má,

      Po pravdě nikdy jsem si toho nevšiml,nebo neřešil.

      Na biku Sram,na silnici Shimano.

      0 1
    • juricmir  

      Ahoj, ročně mi servisem projde tolik kol, že jenom těžko bych ti řekl, které kdy bylo na servisu a které ne. Čeho si ale všímám je fakt, že staré Deore XT (9sp), vydrží borcům klidně i 30tisic kilometrů bez ztráty kytičky a pořád jde krásně seřídit a pružiny suprově napínají. Nové XT (12) sp se už několikrát řešilo reklamací, neboť rezl mechanismus stabilizátoru vodítka. To samé náboje, staré XT bezproblémové, maximálně se vymění konus, kuličky a vazelína a jede vesele dál. Nové náboj XT s ořechem microspline a tichým cvrkem měli snad dokonce svolávací akci kvůli nějaké výrobní vadě.

      Otázkou je, jestli klesá kvalita výroby, nebo je jenom nedostatek času na odstranění těchto neduhů. Tohle jsou ale moje postřehy, kterých jsem si za poslední dobu všiml.

      4 0
      • novas752  

        9 rychlostní XT nemělo předek z plastu… Ale taky nemělo brzdu a nemakalo na 50z kazetách a 12 rychlostech. A nejezdilo takový bombice v terénu.

        2 0
      • cibi  

        souhlas „staré“ (max 9×) XT je věčné!

        odkud bereš konusy do starých XT? (měly na sobě kromě prachovek ještě gumičku…)

        …osobně používám kolo osazené LX+XT z roku 96.. nevím mám najeto tak 40–60?

        0 0
      • mr.nikdo  

        Tu brzdu jde snadno vycistit a namazat. Nema duvod pak reznout.

        0 0
        • novas752  

          Ono to rezne z druhé strany. Domeček zkrutné pružiny neni utěsněný a vevnitř to ani z výroby neni kdovájak dobře namazané. Zrezne pružina, zrezne i čep otáčení ramínka a to se pak zasekne – pružina už ho zrezlym kluznym pouzdrem neutáhne.

          Tady je to trochi vidět. Lesklá část je v brzdě, vroubkovanásedí v pouzdru.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.