Měření opotřebění řetězu

239 nepřečtených
  • radomilek

    Malý dotaz k měření řetězu (ačkoliv k tomuto tématu je nformací na netu nespočet): Měřím „vytahanost“ pomocí měrky. Jenže řetěz má takové kroužky, které jsou volné, takže po vložení měrky to bylo na třetím stupni. Kdybych zatlačil, tak měrka propadne. Jaký je správný postup? Májí se kreoužky zatlačit do stran (tj. mírně na měrku zatlačit), nebo měřit volně? Ve finále to změřili v bajk shopu šuplerou a řetěz byl dávno zralej na výměnu. Díky za typ. R

    0 0
    • Vilém  

      Vsak tou merkou meris opotrebeni tech „krouzku“. Retez jako takovy se pouzitim napne minimalne, nebo vubec. Posuvka to jisti, kazda merka stejne meri jinak.

      0 0
      • radomilek  

        Jasne, chapu: Takze takze retez pri mereni maximalne napnu, tak aby se krozky vymezili (?)

        0 0
        • m4rkus  

          Já to dělám tak, že napnu klikou řetěz a položím měrku a slabounce na ní zatlačím. Měření provedu na 3 místech. No a jakožto mám už řetěz na hranici životnosti a kazeta má 3200km tak to dojedu na 4tis a vyměním kazetu+řetěz.

          0 0
          • radomilek  

            To ja taky muj pripad, ale vymenil sem jenom retez. Ted to obcas pri velkem zaberu „strili“, ale pry si to „sedne“, tak uvidim…

            0 0
      • radomilek  

        A jaký je spravný postup pro meřeni posuvkou (šuplerou)? Přepdpokládám, že je nejlepší to měřit přes co nejvíce zubů.

        0 0
        • BB  

          jaký je počet zubů nevím, ale šupleru nastavuji na 132 mm. Když silou roztáhnu a ukáže 132.8, tak jde řetěz do popelnice.

          0 0
          • Volf  

            Tak nějak. Já nastbím 132,7 a měřím jako měrkou. Až propadne 132,7, tak nastavím 132,8 a už pravdelně měřím po cca 100 km. Jak se dostanu na tuto míru, tak řetěz letí do šmelcu. Teď jsem byl schválně změřit mnou pouzívané IG51 a má po 2 000 km 132,6mm.

            0 0
          • vifon  

            Tak presne meriam aj ja – 132,8 mm vyhodit. Je to tusim 10 clankov.

            0 0
        • zichis  

          držel bych se normálního postupu pro malou posuvku, ptž velkou posuvku určitě nemáš a určit limitní míru např pro 30 článků nebude tak jednoduchý. Ta všeobecně sledovaná míra 132,? je totiž daná vztahem 11×rozteč_článku –1×průměr_rolny +1×vůle_rolny. Nemůžu to teda rozšířit na 30článků, když nevím s jakou vůlí rolny počítat.

          postup jaký má m4rkus je dle mýho názoru nejvodnější, stejně se dá postupovat i s posuvkou. Je ale potřeba ji strkat jen do vnějších článků. Když se nasadí do vnitřních, má snahu zaskočit do spáry vedle rolny.

          1 0
    • roud  

      Moc to hrotíte na 971 sem jezdil 2–3tisíce a pak sem ho prostě vyměnil za jinej. Jinak na podzim nasadim jeden odjezdim s nim zimu a vyměnim komplet kazetu + řetěz…

      0 0
      • Honza_6  

        S tou měrkou je to celkem jasný, zatlačit a měřit. Ale je lepší čekat až to úplně propadne, nebo měnit na posledním, nebo předposledním zubu?

        H.

        0 0
        • Esi  

          Když měrka padne na 3 zub měrky, tak dám řetězu ještě tak 100 kiláků a letí do popelnice.

          Třeba HG-53 letěla po ujetí 600 kilometrů :-(

          0 0
    • kopečák1  

      na měrku by se tlačit nemělo ne? jen jí nechat kam sama zaleze.....  zatlačením se brzo „znehodnotí“.....

       
      0 0
      • Honza_6  

        No jasně, zatlačit, ale přiměřeně…

        0 0
      • daymaker  

        měrka je jasná, kam si sedne, tam si sedne, ale třeba když to měřím šuplerou, tak je X možností. buď si to nastavím alibisticky tak, aby mi zapadla přesně mezi rolny a pak to vyjde, nebo ji dát mězi rolny a roztáhnout co to jde??? to je pak na výměnu pomalu i nový řetěz… tam v tom trochu plavu…

        0 0
      • LiboD  

        Podle mě je dobrý měrku volně položit a pak trochu „šlápnout“ dopředu se zabržděným zadním kolem, aby se řetěz natáhl jako při jízdě.

        0 0
    • krokus  

      Naměřil jsem na řetězu 132,8, tak jsem ho vyměnil. Změřil jsem pak i nový řetěz (HG 53), vyšlo mi 132,4. Je to možné, nebo to měřím nějak blbě? Když jsem na šupleru trochu víc zatlačil, dostal jsem se třeba i k 132,47. Jak moc velkou silou se šuplera má roztahovat?

      0 0
      • nooski  

        Je to řetěz Shimano, čili docela šmejd :-) Na takové délce mi taky několik řetězů od rybářů začínalo.

        0 0
        • pavelr  

          U nového řetězu sram 830 jsem naměřil 132,6.

          0 0
          • xshreck  

            sram 971 myslím kolem 132,2–3, HG53 132,4 :-)

            0 0
          • DaSnail  

            ja 132,2

            0 0
            • krokus  

              No tak buď je každý řetěz z výroby jiný, anebo to každý měří nějak jinak.

              0 0
              • zichis  

                může být pravda obojí zároveň, pokud se druhá část věty týká výrobce ;-)

                To máš vpodstatě jak s botama – když dva číňiaňi dělají devítky, tak jedny jsou ti menší a ty druhý ještě menší :) To pak po nich těžko můžeš chtít aby dodrželi setinu při vysekávání plechu. (setina mm na každým článku udělá desetinu na sledovaný dýlce) Tak to raděj udělaj delší, než kratší, že jo.

                0 0
                • krokus  

                  Ta věta měla platit spíš pro spotřebitele, ale to je jedno:-)

                  0 0
        • krokus  

          Abych ho pomalu šel vyměnit, ne? :-)

          0 0
      • Zdenda CUBE  

        U shimana je to dost běžný jev, a co se týká nepětí při měření, tak měř na horním řetězu, při současném tlaku na kliky a tím napnutém řetězu, je lepší měření několikrát opakovat na více místech, zamezíš tím případné chybě …

        0 0
        • blisterexist  

          a když pořádně šlápněš na kliku, tak nový řetěz ti zapadne na poslední zub, nebo uplně:-)

          0 0
        • krokus  

          Aha, tak na kliky jsem netlačil. Obě ruce potřebuju na práci se šuplerou, volné tedy mám jedině nohy…

          0 0
    • vasek80  

      Nezná někdo tuto měrku? Šrot či ne?

      Odešla mi šuplera z DX a než přijde nová je po sezoně.

      http://www.kupkolo.cz/…atory_z5840/

      0 0
      • Tomas94  

        mám tuhle http://www.kupkolo.cz/…ez-fe_z1656/ a spokojenost

        tu druhou neznám

        1 0
        • Hrabex1  

          Tu mam taky.

          Docela historickou s logem CZ.

          A je zajimavy, ze stoji po tech cca 16 letech v podstate porad to samy.

          0 0
          • Tomas94  

            asi dost kvalitní výrobek no :) ja ji mám asi 2–3 roky a nadmíru spokojen ale nikdy jsem nevěděl kdy mám měnit jeslti při druhé nebo třetí části při první jsem usoudil že je blbost a pak že druhá znamená připravit na vyměnu a třetí že mněnit.

            je to přibližně tak ? :)

            0 0
        • LiboD  

          Tuhle taky používám, jinou jsem zatím ani neměl :-D Takže spoléhám, že je dobrá.

          0 0
      • Willy.pv  

        Jak muze odejit suplera, to by ji musel prejet parnivalec.

        0 0
      • Ruprt2  

        Mám tuhle měrku i tu klasickou o post níže a obě mi měří stejně.

        0 0
      • Radez  

        Ahoj,

        nemohli byste mi poradit, jak se s touhle měrkou měří? :-)Kdysi jsem si ju taky koupil, ale moudrej z ní moc nejsem.

        Šupleru momentálně nemám, tak to nemůžu ověřit.

        Jde o to, že když měrku na řetěz položím volně, tak ním propadne.

        Když ju ale zatlačím buď do leva nebo ju přitlačím do prava, tak nepropadne.

        Viz fotky.

        Je teda řetěz už hotovej? :-)

        Jinak řetěz mám koupenej, takže nemám problém ho vyměnit ale jde mi o hlavně o to měření měrkou.

        Jestli už ukazuje, že je na vyměnění nebo ne.

        Za info díky.

        0 0
        • Ruprt2  

          Když ji zatlačíš doleva tak nepropadne a volně propadne?

          To je nějaké divné ne?

          Tvojí měrkou se měří takto

          Každopádně ti doporučuju měřit řetěz nahoře a ne dole.

          0 0
          • Radez  

            Super, kouknu na video, zkousel jsem hledat jen obrazky, ale video me nenapadlo.

            No ja prave nevim, jak se to ma chovat. Ale pokud si vzpominam tak snad loni ta merka nepropadla ani volne, ale nejsem si jistej. Kazdopadne pri pritlaceni merky doleva nebo doprava nepropadne, viz ty fotky.

            0 0
            • Radez  

              Tak podle videa je to na vyměnění, páč když to tam prostě volně dám, tak to zapadne jak nic (ať je to otočený na 0,75 nebo 1).

              Každopádně od začátku loňské sezony jsem na tom nalítal tolik, že ostatní by měnili řetěz už několikrát :-).

              0 0
        • pOne  

          Otazkou je, jak je tato merka (Bikehand?) presna. Ja osobne ji moc neverim.

          0 0
          • McBlacky  

            mi přijde k hovnu, měl jsme tu kovys a zničil ji, ted mám tu bikehand a radši měřím šuplerou.

            1 0
        • blackboy007  

          je otázkou kde a jak jezdíš a za jakých podmínek, profíkovy vydrží řetěz třeba 500 km těm co si občas zazávodí třeba 1000–1500 km a ostatním co jezdíme o víkendech a rekreačně 2000 km

          0 0
          • Radez  

            Podle toho co píšeš teda vůbec nezáleží na měrce? :-)

            0 0
            • blackboy007  

              no je spousta měrek co si můžeš koupit stojí od 80–200 kč myslím si že všechny měří spolehlivě nezáleží na značce ale jednoduše kolik najedeš km vím že někdo psal na jiném foru že nechá řetěz 2000 km a potom ho mění ani nemá měrku nemá nic a má mtb to samé dělá s plášti

              0 0
        • Pavell  

          Já našel na Decathlonu tohle

          0 0
          • Pavell  

            Jsem si pro tuhle měrku včera cvične do Decathlonu zajel a na Shimano HG701 11-speed po 400km mi to zapadlo na 50-ku na několika místech naprosto stejně…

            0 0
    • Mr.Duck  

      Hmm tak kdyz uz se to tu resi..

      Navzdory nazoru silnicaru, na sjezdaku se taky slape, ale prijde mi, ze retezy tak nejak odchazi aniz by byly meritelne vytahany.

      Resim ze me razeni neradi uplne idealne, patku pochopitelne rovnou nemam, resp. mam vzdycky jednu jizdu. Navzdory tomu me razeni vetsinou radi svizne a spolehlive, ale posledni dobou ne a ne to naladit. Loni sem to resil vymenou retezu a bylo vystarano, letos mam zas po ruce merku, a kdyz merim retez, tak rozhodne neni vytahanej (zapadne max. po druhej zub), za to ma solidni buli do strany, a svadim problemy razeni na to. A nemam po ruce novej retez abych to porovnal :)

      Je na to nejakej figl, jak zjistit jestli je retez proste „vymlacenej“, aniz by byl vytazenej? Mozna je to blbost, ale prijde mi, ze uz se da do strany kroutit pomalu stejne jak ve smeru ve kterym se kroutit ma, takze to asi idealni nebude. Resil to nekdy nekdo?

      (ja bych to neresil a koupil retez, ale cekam na vejplatu jak na smilovani tak si rikam jestli to pomuze nebo nikoliv..)

      0 0
      • Ruprt2  

        Kdyby byla pravda to co píšeš, tak by se to podle mě muselo projevit na měrce.

        0 0
        • Mr.Duck  

          Ja si taky rikam, proto me to prijde divny..ale asi to holt zkusim vymenit, a uvidim co to udela. Ten retez ma do strany fakt hodne velkou vuli, schvalne to pak zkusim s novym srovnat, ale merka proste rika, ze je v pohode..

          0 0
      • MirosPikos  

        Děláš si prdel, že čekáš na výplatu, aby sis mohl koupit řetěz???

        1 0
      • Elwing  

        U nás doma se řetězy na sjezďácích normálně vytahaj jako každej jinej. A docela brzo. Mně vydrží tak sezonu (30 dní v parcích).

        0 0
        • Mr.Duck  

          No to zas vytahaj, ne ze ne, ale prijde mi, ze daleko driv, nez je to podle merky rozumne vytahany, tak uz se s tim nuzne radi. Zkusim to holt porovnat a bude se videt :)

          0 0
    • postman79  

      Dosud jsem měřil řetězy šuplerou bez vymezení vůle rolničky a vyhazoval je při 133,0mm. Dnes jsem pro zajímavost vrazil mezi rolničky seříznutou tužku a namísto 133,05 měřím 132,4. Jde o řetěz shimanoHg tuším 73, najeto může mít max. do 2000km po silnici s pravidelným čistěním.

      Nový mi ukazoval bez vymezení 132,5 nebo 132,6, takže je tak o 0,5mm natáhlý.

      Tak co myslíte, potrápit jej ještě?

      1 0
      • novas752  

        Řetěz vyčistit, pověsit a změřit metrem. 100 nových článků má 127cm (jeden článek půl palce = 12,7mm), 100 článků na výměnu (0,5% vytažení) má 127,63cm. Vypočítej si to pro svoji délku řetězu. Přesnější metoda neexistuje, takhle se vůbec nepočítá s neškodonou změnou vůle v rolničkách a milimetry se snadno odečítají.

        1 0
        • postman79  

          Díky. Trochu sice komplikované. Když už to budu sundávat, zrovna nahodím nový, těch 300 za řetěz není zas taková pálka a stejně už je jetý. Ale zkusím starý přeměřit na 100 článků.

          Ale když na 11 článcích proti novému přibylo 0,5mm, tak na 114 to už 5mm bude, což odpovídá tvému návodu a blíží se tedy konec životnosti.

          0 0
          • novas752  

            Já řetěz sundavám při každém mytí – mám rychlospojku. A tak ho po mytí prostě rovnou pověsim a změřim.

            Já když to měřil šuplerou bez vymezení tak byl řetěz při 132,8mm ve skutečnosti na půlce životnosti nebo lehce za ní. Ale to je pro každý řetěz jiný, záleží na rychlosti opotřebení čepů vs. rolniček.

            0 0
            • postman79  

              Jj. Trochu odbočím k těm rychlospojkám. Jsem rychlospojku zkoušel, ale při další výměně řetězu jsem zjistil, že mám spojku tak vyšmatlanou, že držela víceméně díky napnutí řetězu, tak jsem se vrátil zpátky k nýtům.

              0 0
              • novas752  

                To si je kup do zásoby, nový Shimano řetězy už maj spojky taky.

                0 0
                • postman79  

                  A sakra. Nj, furt se něco mění, dnes za chvíli i auto s manuální převodovkou bude raritou.

                  0 0
            • MlokCZ  

              Měření na celé délce řetězu je nejlepší. Nehrozí žádné chyby vzniklé menším/větším přitlačením, které hrozí i při vymezení vůle rolny.

              Ale ne každému se chce řetěz sundavat. Když už se nesundává, tak je ale dobré si při výměně přeměřit dle celého řetězu a tím si ověřit/opravit jestli měření bez sundání bylo ok nebo ne.

              Já už jsem teď někde na 133,1–133,2 bez vymezení vůle pro 0,5% vytažení. Každý si tu hodnotu pro svůj řetěz může najít.

              1 0
              • xtonda  

                Pořád může měřit zboku nasazeného řetězu pravítkem. Buď si sehnbat palcové pravítko, pak má 24 článků na novém přesně 12", pokud prodloužení dosáhne 1/16" měnit, s metrickým to chce trochu počítání. Nový má na 24 článcích 304.8 mm, výměna při 306.32, Případně na 20 článcích vycházejí hezčí čísla (254.0 a 255.27)

                0 0
              • MlokCZ  

                Aktuálně pro 12sp. Shimano řetěz. Předtím ten příspěvek z 2019 byl pro méněrychlostní řetězy.

                Tak jsem změřil na 19" (co nejdelší kus jsem mohl měřit) a cca 1mm prodloužení (ještě to nebylo 1/16 palce). To je cca 0,2%. A bez vymezení vůle šuplérou má 132,5mm (ověřeno samozřejmě na více místech řetězu).

                Tedy jinak řečeno, kdybych ho teď vyměni při 132,5mm bez vymezení vůle, jak tu někteří provozují, tak by to v mojem případě bylo zcela mimo (nesmyslně brzo).

                A pokud by zůstala vůle rolniček pořád stejná, tak by to pro 0,5% vyšlo na 132,9mm bez vymezení vůle. Pokud vůle ještě o něco naroste, tak to bude klidně i těch 133–133,1mm.

                1 0
                • tonik666  

                  Proc jeste nekdo nevymyslel merku, ktera by vypadala jako takova suplera, proste posivne meritko, ale dal by se do ni na zacatek i na konec upnout clanek retezu, a zmerila by se vzdalenost mezi nimi?

                  0 0
    • Krutas  

      Ahoj,

      mám takový dotaz k měření opotřebeni řetězu. Myslel jsem si, že to bude jednoduche, ale nějak váham.

      Měrka decathlon. Sada 105 11s. Není mi jasné, kdy měnit řetěz, měrka má vice poloh. Dočetl jsem se rozdílné informace. Přikládam fotky a prosím o radu, co má vlastně měrka ukázat, abych dal nový řetěz.

      Nikdy jsem to neřešil a jezdil, měnil na jaře, ale teď si to dělám jen komplikovanější:-)

      0 0
      • novas752  

        Podobná dvoustranná měrka Parktool má na jedné straně 0,5% vytažení (pro 10, 11 a 12spd) a na druhé 0,75% pro 9 a méně rychlostí. Tohle by asi mělo být podobné akorat to navrhli francouzi no…

        Každopádně tahle měrka od jakéhokoliv výrobce je na prd, neumí odlišit neškodné zvětšení vůle mezi rolničkou a osazením vnitřních článků od té podstatné mezi vnitřním článkem a čepem.

        1 1
        • Krutas  

          O tom parktoolu jsem to prave studoval, ze se dost podoba. Ale moc svetla jsi do meho problemu teda nevnesl, a jestli ano, tak sem se jen dozvedel, ze vlastne neresit a jezdit. Retez ma 790km, zadne spinave podminky. Takze asi vemu novej retez a budu otacet, uvidim co merka na novem.

          To jsou fakt merky rezetu tak naprd?

          0 0
          • plzakj  

            Musel bys vymezit vuli. Pak budou merit dobre. Ale je rychlejsi a spolehlivejsi zpusob. Precti si komentare vyse:

            “ novas752 1.5.2019 10:07”

            1 1
            • benobiker  

              Přesně tak..:-) Taky jsem furt laboroval s měrkama a vymezování vůlí rolniček, jenže jak je plno kol, 11s, 12s, každej řetěz různých značek, trochu jiné vůle v rolničkách, popř. snad i trochu jiné průměry rolniček, tak pak měřím fakt dost orientačně, kort na tak malé délce řetězu, v případě použití měrky, nakonec řetěz měním zbytečně moc brzo. Ideál prostě pověsit na hřebík nataženej řetěz, změřit délku na těch 100 článcích (127cm), max. 0,5% protažení je 127,64 cm…

              4 0
          • JachymP  

            790 km na silničním kole = řetěz jako novej, měřit nemusíš

            3 0
    • scoty  

      Vzhledem k tomu, že měrky jsou nedůvěryhodné, každý řetěz, sestava se chová trochu jinak a třeba shimano nedoporučuje rozpojovat spojky s odůvodněním ztráty pevnosti spoje (ověřeno u mého xt 1×12) tak za mně:

      • nesundavat řetěz
      • neprat řetěz
      • neodmašťovat řetěz
      • používat mazivo co nechytá bordel
      • pořídit kvalitní posuvku a po nějakých km změřit řetěz na kole několikrát kolem dokola, průměrný výsledek kolem 132,5 (shi XT 1×12) lze považovat za důvod k výměně řetězu.
      • najeté km jsou v okamžiku výměny u každého jiné, tedy obecně nesměrodatné, orientačně použitelné u stejného materiálu a jezdce
      2 0
      • Lachtis  

        vesměs souhlas, ale moje zkušenost s rozpojováním řetězu je odlišná.

        Mám sestavu komplet XT 1×12 na fullu s XT řetězem a rozpojuji jej a má nalítáno více jak 1.500 km a šuplera ukáže 132,2 mm a měrky, co mám, pochopitelně ukazují téměř nový řetěz. Mažu jen finishlinem do suchých podmínek a čistím benzínem.

        Druhá sestava je mix pohonu Shimano 1X12, kazety Garbaruk a řetězu sram X01 a ta má nalítáno hoodně přes 2.5 tis. km, nespočetněkrát rozpojováno a ještě pár stovek km dá. Aktuálně jsem na 132,4 mm. Budu ale za chvíli preventivně měnit. Kzeta má zuby OK.

        Takže toť moje zkušenost s rozpojováním Sram a Shimano spojek.

        Měření řetězu taky dělám jen šuplerou (měrkou jen občas a jen tak) a souhlasím, že při 132,5mm bych měnil a mělo by být vše (kazeta, převodník) OK.

        0 0
        • scoty  

          Mám ten rozměr zhruba stejný. Ale ty ten řetěz z nějakého důvodu, asi kvůli nalepenému bordelu a očistě, sundaváš a to já nedělám.

          Prostě u nového lehce otřu isopropylem povrchovou impregnaci, namontuju, namažu a jezdím. Postupně začnu občas měřit až dojde k výměně.

          0 0
          • Lachtis  

            Teoreticky bych jej rozpojovat nemusel, ale dělám to jednou za 3–4 očisty… Zejména třeba po větším marastu. Ono se pak vše lépe čistí, jednak řetěz vyčistím skoro dokonale a líp se i vyčistí kazeta a převodník.

            0 0
      • doubleingram  

        Když měří šuple rou a vymezíš vůli, tak by na výměnu mělo být 132,8, ne 132,5 ne?

        132,5 je to bez vymezování vůle?

        1 0
        • Lachtis  

          132,8 mm mi už přijde hodně, ale třeba se pletu. To bych na x01 a XT řetězu dal tak 5.000 km a to už by fakt byl vytahanej… Já prostě napnu řetěz přes kliku a dám šupleru mezi články při 132mm a roztáhnu max silnou zoubky měrky. 132,5 mm je podle mého ještě bezpečná výměna.

          0 0
        • MlokCZ  

          Když nevymezíš vůli, tak naměříš víc a ne míň. Tedy pokud bys s vymezením naměřil 132,8, tak bez vymezení to bude 133–133,1 (nebo i trochu jiná hodnota, dle konkrétního řetězu, dle toho jaké má vůle).

          132,5 bez vymezení vůle se mi zdá dost málo, ale u 12sp. řetězů zatím nemám jich více změřených po výměně, takže zatím nemám žádné svoje údaje.

          Já budu jako vždy postupovat tak, že u prvních řetězů si ověřím vždy porovnání délky celého řetězu (s novým) na 0,5% vytažení a u takto měněného řetězu si pak změřím šuplérou s vymezením i bez vymezení vůle, abych věděl jak to mě konkrétně vychází (běžně se stává, že to každému i pro ten stejný typ řetězu vychází jinak dle toho jak a v jakých podmínkách jezdí).

          1 0
        • scoty  

          Bez vymezování. Třeba u XT na 2×9 jsem roky měnil na 132,8 a nebyl problém. U XT 1×12 to ještě není tolik zkušeností, tak to lidi testují(132,6…132­,5). Taky se víc sjíždí menší pastorky…

          0 0
          • doubleingram  

            Takze 12s 132,5 bez vymezovani vule je na vymenu? Dle aktualnich poznatku?

            0 0
            • scoty  

              Zdá se, ale jak u koho. Každý víc zatěžuje jiné převody, jinak maže atd. Někdo tu v minulých dnech psal, že mu to na 132,6 už skákalo, ale třeba má více opotřebované těžké převody na kazetě…

              Přijde mi, že řetěz 12s XT je povedený jak svým tvarem, materiálem i povrchovou úpravou.

              Oproti 9, 10, a 11s se určitě plynuleji opotřebovává, hlavně v druhé části životnosti, je tišší, lépe chodí a drží mazivo.

              1 0
              • Lachtis  

                Souhlasím, 12s XT řetěz je super a vypadá, že dá hodně km, ale jak píšeš, je to o podmínkách, údržbě atd… Nicméně mně XT a X01 řetězy vydrží masakr km a to včetně blátivých podmínek v závodním nasazení…

                Ale třeba GX 12s ten mi vydržel prd, dal při stejném použití a údržbě cca 1.000 km a čau.

                Takže já se držím jen 12s řetězů XT/XTR a X01/XX1 na každém kole mám jiné sady a kupuji dle aktálních cen a výhodnosti.

                0 0
                • pavelxy  

                  Nějaký poznatky, jestli líp řadí XT nebo XX1?

                  0 0
                  • Lachtis  

                    Hale, nemohu objektivne posoudit, protoze na kazdem kole mam jinou sestavu pohonu.

                    Full ma komplet XT (vyjma razeni, ale to nehraje roli) a vse funguje vytecne.

                    Na HT mam mix, kdy razeni a saltr Xt/r, kazeta garbaruk a prevodnik Garbaruk. Chod super, jen ze zacatku byla kazeta/retez hlasitejsi, ale po par km si to sedlo.

                    Takze oba retezy mohu doporucit.

                    0 0
                • scoty  

                  Je to tak:)

                  Na řetězech jsem nikdy nešetřil.

                  0 0
            • Environmentalist  

              Na novém řetězu GX jsem naměřil 132,4 mm, měřeno asi 10× na různých místech. Nikomu svůj názor nevnucuji, ale při 132,5 mm opravdu měnit nehodlám… :-)

              1 0
              • scoty  

                Na XT mám 132,4 po sezóně, nový byl tuším kolem 132,25.

                0 0
                • doubleingram  

                  Piste plz vzdy jestli s nebo bez vymezeni, dik.

                  0 0
                  • tonik666  

                    Jen dotaz – jak vymezujete vůli? Jen abych věděl…

                    Protože mám ten dojem, že když to člověk měří s vymezením vůli, tak lze sledovat jen prodloužení relativně vůči počátečnímu stavu, ale „klasická“ míra por výměnu řetězu 132,9 není relevantní.

                    0 0
                  • scoty  

                    Jedině bez..;-)

                    0 0
                  • Environmentalist  

                    Moje měření bylo bez.

                    0 0
          • MlokCZ  

            Výše jsem doplnil přeměření u mě pro 12sp. Shimano

            https://www.bike-forum.cz/…-retezu.html#…

            a pro mě by bylo 132,5 bez vymezení vůle naprosto mimo.

            0 0
      • tonik666  

        V domeni ze poresim vymezovani vule rolnicek a bud merit na vetsi delce jsem nadsene koupil park tool CC-4. ale ukazalo se, ze s ni nejsem schopen merit. kdyz vymezim vuli, nepropadne ani u sjeteho retezu.

        Takze nakonec nejradeji merim nerkiu unior 1643, pouziva se nejsnaze

        0 0
        • snas89  

          Jj. Ta merka unior je super. Muzu doporucit

          0 0
        • MatS  

          A ta Unior vymezuje vůle jak? Obávám se, že taktéž nijak. Takže se s ní sice hezky měří, ale měří nepřesně.

          1 1
          • snas89  

            …ale měří nepřesně.

            Jo a to bude asi ten duvod, proc mi ji doporucil pavel cabelicky a pouzivaj ji profi servisy ve svetaku:)

            1 2
            • Mr.Duck  

              Tak ono to bude vsechno relativni.

              Neznam mechanika v shopu co by nepouzival merku, at uz jakoukoliv. Sam preferuji CC4 ktera podle tohohle tematu je urcite taky hrozne nepresna. Merim ruzne retezy denne, a tato merka (I temer vsechny jine co jsem zkousel) jsou dostatecne presne abych vedel kdy vymenit retez. Prekvapive jak u Sram tak u Shimana mi to vychazi na tech doporucenych 0.5% podle te merky. Kdyz jsem za 0.5, uz se mi stalo ze mi jednou na vlastnim kole skocil retez na 10t pastorku. Coz se samozrejme nemuze stat takze nova kazeta, a od te doby dale pilne menim na 0.5 podle teto „nepresne“ merky.

              Jasne ze jsou tu popsane validni a urcite presnejsi metody mereni, ale ze bys o neco prichazel pouzitim merky dost pochybuju. Nerikam ze je neco spatneho na tom si to zmerit presneji, ale rozpojovat retez jen pro overeni mi prijde kontraproduktivni. Overit si mereni pri vymene retezu uz chapu, ale sundavat to kvuli mereni/cisteni atd jde mimo me..

              1 0
              • novas752  

                Tak mechanikovi je celkem jedno že řetěz možná vyměnil o pár set km brzo, žejo. A je naopak dobré mít „přísnější“ měřidlo, když s tim dotyčný přijde za 2 týdny kvůli ohnutý patce třeba, tak pak akorát bude nasranej že si s řetězem musí koupit i kazetu když byl přeci v servisu 14 dní zpátky.

                Ideální je to takto měřit když se řetěz sundavá kvůli čištění nebo voskování (měřit samozřejmě před voskem).

                3 0
                • Mr.Duck  

                  To dava smysl. Ja to prave i jako nemechanik radsi zmerim „prisnejsi“ jak rikas, protoze jistota ze mi retez nepreskoci v dulezite situaci je pro me radove dulezitejsi nez jestli na tom odjezdim o tyden vic.

                  1 0
              • snas89  

                jj, za mě taky tak.

                0 0
              • xtonda  

                CC-4 je spolu s TL-CN42 jedna z mála měrek, co měří správným způsobem. Výše uvedená unior stejně jako CC-2 je sice hezky udělaná, ale měří špatným způsobem.

                Samozřejmě výrobci těch měrek nejsou idioti, takže nedefinovanou vůli válečku zohlední a měrka funguje ve smyslu, že se dle ní řetěz nemění pozdě, někdy ale zbytečně brzo, což z pohledu servisu není problém, prodá víc řetězů a je jistota, že si zákazník nezničí kazetu, pokud chodí včas.

                1 1
                • MlokCZ  

                  TL-CN42 ale stejně tak moc vhodná pro dost uživatelů nebude. Je hrozně citlivá na to, jak moc velká síla se použije při měření. Takže už vidím, jak někteří s ní naměří pokaždé něco jiného (při opakovaném měření).

                  A k tomu ještě jen on/off, což se mi při měření vůbec nelíbí. Když už jdu řetěz měřit, tak chci aspoň orientačně vědět, jak má k výměně daleko.

                  1 0
                  • xtonda  

                    Podle info grafiky přímo na té měrce se má jen volně položit, silou to tam nacpu i když je řetěz ještě OK. To, že to je jen on/off není úplně ideální. Asi zkusím ještě tu CC-4, přeci jen měrkou je to pohodlnější než řetěz sundavat a věšet ho na hřebík vedle nového nebo blbnout s pravítkem.

                    0 0
                    • tonik666  

                      CC-4 ti asi mohu poskytnout. Mne se s ni nedari spolehlive merit. Treba budes uspesnejsi.

                      0 0
                    • jIrI___  

                      CC-4 můžu nabídnout. Asi mám naděláno v rukou, ale nepodařilo se mi s ní opakovaně naměřit stejné výsledky, tzn. pro mě je nepoužitelná.

                      0 0
                    • BB  

                      Koupil jsem cc-4 a podle obrázku na obalu zkusil měřit a bylo to zoufalé, pokaždé jiný výsledek a chtěl jsem měrku vrátit. Pak jsem si našel návod na yt https://www.youtube.com/watch?… a takhle to funguje přesně, ověřeno na novém, vytahaném i napůl vytahaném řetězu. Je nutno tlačit na řetěz v místě těch dvou zobáků a to ze spodu dvěma prsty ze shora jedním. Přední zobák je potom asi cenťák nad řetězem a ten se opět mírně přitlačí k řetězu, který je opět zespoda podepřen prstem. Pokaždé stejný výsledek a doufám, že přesný. Jsme líný to kalibrovat pomocí zavěšení řetězu.

                      1 0
                • Mr.Duck  

                  Joj no já se spletl, a právě cc2 je ta co používám, cc4 leží v šuplíku a asi už tam zůstane.

                  0 0
                  • skytr  

                    Jakože ta cc4 s vymezením nefunguje? Já jí teda už nějaký čas používám na 11kové a 12kové řetězy a zatím se mi nestalo, že by po výměně na kazetě řetěz přeskakoval.

                    I když je tedy fakt, že obyčejná měrka indikuje konec a cc4 ještě ne. Z toho jsem měl trošku obavy, ale nakonec se zdá, že zbytečně, uvidíme časem…

                    0 0
            • scoty  

              :-)

              Je úplně jedno, jaké měření, měřidlo používáš. Stačí když víš, kdy ukazuje konec řetězu. To se rychle naučíš. A když ne, tak tě to bude něco stát…Měření posuvkou je fajn, že nemusíš sundavat řetěz, a můžeš srovnávat rozměry různých řetězů v různých fázích používání.

              2 0
              • Vrci  

                Na posuvce je fajn, že ji campa pro měření opotřebení doporučujeme od C9 až po C12 (nejspíš i C13) a mám dlouhodobě ověřeno, že to funguje.

                0 0
                • Cavendish  

                  Měníš při 132,6? Normálně nasadíš, roztáhneš a šmitec?

                  0 0
                  • Vrci  

                    Jo. Měřím na víc místech. Pokud naměřím jen na jednom, tak nechám řetěz sloužit. Pokud na více, měním.

                    0 0
                    • Cavendish  

                      Mě totiž Potenza takhle ukazovala 132,5 až 133 no. Takový, jakoby, na prd.

                      0 0
                      • ladys  

                        To je spíš chybou měření, pokus se zasune posuvka více do řetězu má tendenci skočit vedle rolny.

                        0 0
                • xtonda  

                  Pokud konkrétní výrobce u konkrétního řetězu doporučí posuvku a uvede hodnoty pro výměnu, kde zohlednil vůle ve válečcích u toho konkrétního řetězu, tak je to v pořádku. Problém je, že ty vůle u různých značek a i modelů řetězů nemusí být stejné a tedy ty hodnoty pro výměnu nemusí být vždy stejné, tedy hodnoty abych neměnil pozdě, ale ani zbytečně brzo.

                  0 0
                  • scoty  

                    A proto si ten okamžik musí určit každý sám.

                    0 0
                  • Cavendish  

                    Campa to v návodech má označeno takto. 132,6mm a dokonce tak, že rolničky roztahuješ každou na jinou stranu!

                    0 0
                    • scoty  

                      Jasně, jde o celkové protažení řetězu. Nějaké vymezování jen zatíží měření další chybou. U shi 12s to dělám stejně.

                      1 0
                      • Cavendish  

                        Měřil sem šuplerou nový Chorus 11s a měl 131,85mm. Měřeno digitálem a stejně jako na obrázku.

                        0 0
                        • scoty  

                          Nový XT 12s má podle mě :) kolem 132,28

                          0 0
                          • Cavendish  

                            Nový SRAM PC 1110 měl 132,2 a 132,25 :) Campa je kratší, ale taky se dřív mění no

                            0 0
                            • ladys  

                              Mění se sice při při menším čísle,ale dříve asi většinou ne ;)

                              0 0
                          • MlokCZ  

                            To by mít mohl. A to jinak řečeno znamená, že ti co mění při měření bez vymezení vůle při 132,5, tak mění při 0,17% protažení.

                            A také, že 0,5% protažení při měření bez vymezení vůle bude někde na 132,95mm nebo dokonce klidně i na 133–133,1 (protože se za životnost řetězu ještě o něco mohou zvětšit vůle rolen).

                            0 0
                            • scoty  

                              Ano, je to 132,94.

                              Začnu jezdit na 132,28

                              Na 132,39 budu mít cca 1000

                              Na 132,43 cca 1300

                              Na 132,56 cca 1500

                              Na 132,58 ho v klidu vyměním, a nepotřebuji měrky ani vymezování vůle…

                              0 0
                      • xtonda  

                        Vymezení zatíží chybou? Snad naopak, při nevymezení vstupuje do měření nedefinovaná vůle mezi válečkem a čepem.

                        0 0
    • Krutas  

      Takze, jsem se dozvedel prdlajs. Mereni opotrebeni retezu je asi vice veda, nez jsem schopen akceptovat. Na jare vymenim retez a jede se dal. Jen pro zajimavost, na jedne silnicce mam kazetu Record 9S, najeto asi 25k km, a retez si sedne poradne tak za 500km. Pak do prace, silnicka s Campagnolo Mirage, najez si nedovolim odhadnout, ale na jednom pastorku uz nejsou 3 zuby, ale rada si veme pekne vyjetej retez, vse ok.

      Zlate pravidlo, neresit a jezdit.

      0 0
    • kamaro  

      Udělal jsem si měrku na 90 článků řetězu. Voskuji, takže často přehazuji řetězy a když už ho mám v ruce tak jej hned pověsím a přeměřím. Kus dřevěné lišty namontované na zeď, nahoře trn o průměru trnu řetězu za který jej zavěsím a dole dvě čárky – nový (1143mm) a na výměnu (1148 při 0,5% protažení). Rozdíl mezi čárkami na těch 90 článcích je 5mm a je to pěkně vidět okem. Řetězy, které běžná Kovys měrka bez vymezení vůle ukázala jako skoro na výměnu, jsou podle tohoto způsobu měření na cca 20% životnosti. Jo a měřím při sundání řetězu před voskováním, čerstvě navoskovaný řetěz by mohl měření zkreslit.

      1 0
      • scoty  

        No, vzhledem k tomu, že dřevo na rozdíl od lidí pracuje pořád, bych to sem tam tou posuvkou přeměřil..:-)

        0 0
        • Tomstasa  

          Dřevo pracuje především ve směru kolmém na vlákna (v závislosti na vlhkosti se roztahují/smršťují hlavně měkčí letní vlákna). Ve směru vláken je na tuhle délku roztažnost podle mě zanedbatelná, takže bych tomu asi nějakou zvláštní pozornost nevěnoval. Se dřevem docela často pracuju a profi vlhkoměr mám, tak to schválně někdy zkusím změřit v extrémnějších podmínkách. Každopádně, pokud by tam přece jen byl nějaký znatelný rozdíl, tak pokud by materiálem mělo být dřevo, řešením by bylo použít třeba dvě lišty z tvrdšího dřeva nalepené na sobě, nebo lištu říznout

          z překližky.

          0 0
          • Krejza  

            Nebo použít materiál s téměř nulovou roztažností.

            0 0
            • Tomstasa  

              Jasně, proto jsem psal, že pokud by materiálem mělo být dřevo. Nicméně když nebudeme zacházet do extrémů typu „měkké dřevo ve vyvětrané/nevy­větrané sklepní prádelně“, tak podle mě na materiálu v podstatě.ani nezáleží. Nebál bych se udělat to třeba z kusu lamina, a v podstatě ani ne ze smrkové lišty, pokud bych to měl v místnosi s relativně stálou vlhkostí. V principu mi to přijde jako dobrá metoda, takže asi za chvíli seběhnu dolů do dílny… :)

              Jinak já jsem donedávna vůbec neřešil nějaký měření opotřebení řetězu. Na mých kolech byly jen 9 a 10rychlostní pohony – v podstatě jezdím hlavně těžkej terén typu DH (i když o tom, co je dneska DH ,by se dalo sáhodlouze polemizovat :) ) Takže když řetěz začal střílet, vyměnil jsem ho i s kazetou, a každou 3. výměnu jsem k tomu přidal i novej převodník Zhruba mi to vychází na 3 kazety s řetězem a jeden převodník ročně, pokud bych jezdil jen na jednom kole (kurňa, kdysi jsem jezdil silnici, a tam to bylo na několik let :) ) Jenže nedávno jsem si jedno kolo upravil na 1×12, a tam už je ta kazeta na moje možnosti docela drahá, takže radši budu měřit a měnit řetěz.

              0 0
              • Krejza  

                Chápu, že jezdit ve sračkách opotřebovává řetěz více. Ale pořád jde o spotřebák.

                Ad 1×12 – to snad ani rozebírat nebudeme. Nikdy jsem nepochopil, proč bych tohle měl chtít. Drahý, velký skoky mezi převody a v současné době snad i nedostupné, jak čtu.

                1 2
                • Cavendish  

                  Během zimy budu stavět MTB a bude to 2×10 :)

                  3 0
                  • vt  

                    Zalezi na co … jel jsem ted par mistnich xc mtb hnojaku a tam je skoro 2× vyhoda, ale do terenu ala Sudety, Trilogy uz bych chtel jen 1×.

                    0 0
                • novas752  

                  1×12 má stejné skoky jako 1×11. Akorát řetěz vydrží víc a rozsah už je konečně použitelný pro téměř všechny.

                  Nedostupnost se střídá u skoro všech rychlostí. V létě dobu moc nebyly 10spd kazety.

                  2 0
                • Tomstasa  

                  Jo, přesně tak, vždycky jsem to bral jako spotřebák, takže jsem sjel řetěz i kazetu a nemusel se zaobírat nějakým měřením a správným měřením a nejlepším z možných správných měření… :))

                  Ad 1×12: já už to chápu. Stejně jako jsem kdysi nechápal, proč kotouče, když mi véčka zastaví na fleku, proč teleskopku, když nemám problém před prudkým sjezdem ručně snížit sedlo, proč 78cm řídítka, když se s 64cm taky dá zatáčet, proč bezdušáky, proč kvalitní platformy,…K tomu všemu jsem dospěl časem (píšu to tu jen proto, aby si tím vším ostatní nemuseli procházet taky, z dnešního pohledu bych za tyhlle „rady“ dal před pár lety majlant, ale ve skutečnosti bych si stejně prošel svou cestou ;)))

                  . Ale abych se vrátil k 1×12: Mám s tím sice jen asi 2 měsíce zkušeností, ale teď, když vím, že pojedu tam a tam, vezmu si kolo s 1×12, a když jinam, vezmu si kolo s 1×9 , 1×10, nebo 2×10. Celý je to samozřejmě složitějšíí, každý mý kolo má jinou geometrii, navíc je vždycky nejmíň jedno ve stádiu „teď na tom nejde jet“, ale zatím mi přijde, že předělávka na 1×12 na mým starým Treku Remedy 9.9 (původně 2×10) byla, až na tu cenu dost dobrá volba.

                  0 0
                  • Tomstasa  

                    P.S.: Zatím lituju jen jedný věci, zato pro mě dost zásadní – měl jsem jít rovnou i do Microsplinu nebo XD, abych mohl použít kazetu 10–52 :(

                    0 0
    • BB  

      Takže pro mě následující shrnutí z této diskuse, opravte mě prosím, pokud jsem neporozuměl.

      1. řetězy 11s a 12s by se měly měnit o něco dříve, než ty 9s atd. Tedy při protažení o 0.5 procenta.
      2. měření bez vymezení je o něco „přísnější“ než měření s vymezením.
      3. používám měrku která neprovádí vymezení a mám na kolech řetězy 11/12s. Teoreticky bych měl vyřadit řetěz, kdy měrka ukáže hodnotu 0.5, ale protože neprovádí vymezení, tak řetěz vyřazuji, když ukáže 0.75

      Dělám to blbě nebo správně. Vědomě abstrahuji od výrobce řetězu a měrky.

      0 0
      • MlokCZ  
        1. Mně to tak nevychází, žádné dříve tedy nebude, jen bych zbytečně měnil dobrý řetěz. U 11sp. rozhodně ne, dle již více řetězů. U 12sp. dle toho, co jsem psal výše, také ne, ale zatím první řetěz. 0,5% pro včasnou výměnu platilo vždy.
        2. ano
        3. Může to vycházet ± dobře, nejlépe si to ověř, až budeš řetěz vyhazovat tou první metodou níže (srovnání celých zavěšených řetězů).

        A jak je vidět nejen z této diskuze, tak to spousta lidí prostě neumí změřit metodou „uvnitř řetězu“ a je jedno jestli šuplérou měrkou, s vymezením nebo bez vymezení vůle. Už prostě jen faktory typu jak moc tam kdo rve měrku silou nebo napíná/nenapání řetěz ještě pomocí klik, tak z toho lezou pak často zcela nesmyslná měření.

        Nejjednodušší (bez rizika špatného měření) je použít metodu „vně“ řetězu a 0,5% protažení:

        • buď mnohokrát zmiňované zavěšení nového vs jetého řetězu, to je nejjednodušší metoda, která nejde pokazit a dá nejlepší výsledky
        • a pro případ, že nechci sundavat řetěz nebo se chci jen v průběhu ježdění rychle podívat, jak na tom řetěz je, tak měření vně na co nejdelší části řetězu pro jednoduchost palcovým kovovým měřítkem (hezky se to odečítá, když řetěz má rozteč v palcích), jako jsem třeba výše psal, že jsem měřil na 19–20 palcích. Pokud je prostor pro celých 20 palců, tak je to ideální. Pak je 0,5% protažení akorát jedna desetina palce, tedy jeden dílek na palcovém měřítku, které má dělení palce i na desetiny.

        https://cs.wikipedia.org/…c_(jednotka)#…

        A pro případnou přesnější kontrolu při už vyhazování řetězu tu druhou metodu ověřit tou první.

        1 0
        • BB  

          dík, provedu :-)

          0 0
        • doubleingram  

          Takze vymezeni a 132,8 porad funguje. Merku kupovat nechci.

          0 0
          • MlokCZ  

            Pokud to máš vyzkoušené pro používaný řetěz a jak měříš, tak ano, jinak ne.

            Zase se vracíme k tomu, že i pro stejnou metodu každý naměří při měření „uvnitř“ řetězu něco jiného.

            A ani těch 132,8mm vůbec nemusí s vymezením vždy platit. To byla hodnota, která se kdysi určila, že to tak vychází pro staré řetězy bez vymezení vůle v dobách, kdy ta vůle byla minimální (o hodně menší než je u aktuálních řetězů).

            Pokud chceš měřit nutně „uvnitř“ řetězu, tak bych volil jednu z variant:

            • znáš pro daný typ řetězu hodnotu akorát výměny pro tvůj styl jízdy a tvůj způsob měření (ať už je jakýkoliv), kterou můžeš zjistit třeba právě metodou srovnání celých řetězů
            • s vymezením vůle změříš nový řetěz a pak čekáš až bude mít +0,5% zase s vymezením a stejným způsobem měření
            • to samé jako předchozí bod, ale bez vymezení vůle, tady už ale můžeš měnit zbytečně o chlup dřív z důvodu, že se vůle může zvětšovat (ale už to nebude velká chyba, důležité je, že obě měření budou bez vymezení vůle a srovnáš je mezi sebou zase na 0,5% prodloužení)

            Tím palcovým měřítkem s odkazu se to ale měří docela dobře. A když se to měří raději na 19–20 palcích, tak už to jde slušné i s přesností (ale i na těch často zmiňovaných 12 palcích, kde je na výměnu už 1/16 palce to jde měřit už celkem ok a vždy je tu případná kontrola po sundání řetězu na celé délce).

            1 0
    • exxonvaldez  

      Vezmu ocelové pravítko dlouhé 1 stopu ,(30,48cm-12palců-304,8mm), to je přesnej rozměr u jakéhokoliv nového řetězu na kolo , na 12 vněších článcích (měřeno střed čepu-střed čepu). Pokud se řetěz protáhne o půlku čepu na této vzdálenosti což je cca 0,5% je čas na výměnu. Zkušenosti s třema měrkama (měřila každá něco jinýho),šuplerou a zaklínadlem ±124,......, vymezováním vůle v rolnách a pod.? Ten boj jsem dávno vzdal:-)))

      1 0
      • doubleingram  

        Pulka cepu? Takze tak 1,5mm? To uz je poznat oke celkem blbe ne?

        0 0
        • MlokCZ  

          Lepší měřit na 19–20 palcích a tam to vychází na akorát jednu čárku (tady to je 2,5mm) na pravítku v případě, že máš palcové pravítko s dělením na 10 dílků (já mám takové, které na jedné straně má palce a rozdělení jak na 10 dílků, tak na 16 a na druhé straně pravítka jsou centimetry). A tedy ten jeden dílek je už dost velký a dobře se to pozná.

          U 12 palců je to právě akorát 1,5mm, což už je poměrně malá hodnota na dobré rozpoznání při měření. Ale také to jde.

          A vždy si můžeš pak udělat kontrolu, když řetěz sundaváš oproti novému. Tedy v průběhu nesundaváš (moc práce), ale při výměně tu přesnější kontrolu uděláš.

          0 0
          • doubleingram  

            Ale 20 palcu v kuse bez sundani rezetu na kole nemas ne? To se zacne retez otacet na kazete/prevodniku driv bych rek, ne?

            0 0
            • MlokCZ  

              Můžeš mít a nemusíš dle délky zadní stavby a pokud měříš dole, tak také dle zařazeného převodu (čím menší zařazený pastorek, tím bude delší rovná část řetězu). Proto píšu těch 19–20, neřešil jsem, jestli se může vůbec stát, že nevyjde ani těch 19. Kdyby ano, tak ještě o to snížit.

              Pak se nabízí třeba 18 palců a 1,5 dílku u 16 dílkové stupnice.

              Nebo u 16 palců to budou 2mm.

              Není prostě problém si najít svojí hodnotu, dle toho, aby se to měřilo pohledně a na daném kole to šlo. Někdo raději dle dílků na pravítku, někdo raději dle něčeho na řetězu (třeba dle té části čepu).

              1 0
          • xtonda  

            U 12 palců je to 1/16 palce což je akorát jeden nejmenší dílek na palcovém pravítku.

            1 0
        • exxonvaldez  

          Pokud jsi schopen odečítat hodnoty z posuvky,metru a pod. tak úplně v pohodě. Lze taky( bylo to tu zmiňováno) vzít plátek do ruční pilky a podle měřidla si ho jednoduše dobrousit přesně na tu jednu stopu (to pro kutila):-)))

          0 0
      • xtonda  

        Přesně tak, stopa je přesně 12 článků, a 1/16 palce, což je nejmenší dílek na pravítku, je skoro přesně 0,5 %, takže je to fakt jednoduché, 12 palců nový, 12 a 1/16 měnit. Na metrickém je to poněkud složitější.

        1 0
    • plzakj  

      Tak problem asi neni “cim merit”, ale “co merit”. 0.5% s a bez vymezeni vule rolen je pokazde jina vzdalenost.

      0 0
    • Krejza  

      A to jsem si myslel, že nejde vymyslet hloupější téma než „jak čistíte řetěz“ :-D

      4 0
      • Georrge  

        Ještě mi chybí nějaký příspěvek antiwaxerů o tom, že vytahání řetězů je mýtus a všechno je to jen lobby výrobců řetězů.

        2 0
      • BB  

        já bych svůj zájem o toto téma zdůvodnil vysokou cenou kazety s 12 pastorky a rostoucí cenou řetězů. Dříve jsem toto téma považoval za nesmyslné jako ty.

        3 0
        • Tomstasa  

          +1

          0 0
        • Krejza  

          To je právě důvod, proč se směju. Snaha odůvodnit si rozhodnutí pod tlakem mediální masáže. Jinými slovy – léčit následky místo příčiny.

          0 0
          • MlokCZ  

            Už to tu dlouho nebylo. Zase někdo má chytré úvahy o něčem co nejezdil a neví k čemu je to dobré, ale hlavně, že víš, že ostatní to jezdí pod tlakem mediální masáže…

            1 1
            • Krejza  

              Kdo tady brečí o drahých kazetách?

              Ano, nejezdil jsem to a jezdit nebudu. Serou mě skoky po 3 zubech, tak nepotřebuju mít kazetu se skoky po 5–6.

              Narážím na nelogičnost tohoto řešení z pohledu praktické využitelnosti – použití, ceny, odolnosti řešení. Ať si každý používá, co chce. Jen ať potom nebrečí, že v tom topí prachy. Já prostě nevidím důvod přehnaně se starat o spotřebák a utrácet v něm více peněz, než je nezbytně nutné.

              0 1
              • MlokCZ  

                Serou mě skoky po 3 zubech, tak nepotřebuju mít kazetu se skoky po 5–6.

                Tomu opravdu nerozumím. U skoků je rozhodující o kolik % to je, ne o kolik zubů.

                Takový 6z skok na 1×12 Shimano kazetě na konci kazety je jediný skok, který považuju u té kazety za ne zcela povedený. Jenže přesně z opačného důvodu, je moc malý oproti ostatním skokům.

                Reálné srovnání:

                • 18–21 skok 16,6%
                • 45–51 skok je jen 13,3% a to ještě v nejlehčích převodech, kde to snese větší skoky než u těžších převodů

                Ta kazeta měla být přesně tak odstupňovaná jak je, jen největší pastorek měl být rovnou 52z (možná i 53z, ale otázka je jak by jim to chodilo s přehazkou).

                Na biku v terénu jsou moc malé skoky úplně k h…u. To akorát pak jen neustálé řadíš sem tam o mnoho pastorků. Bike není silnička, kde se hodí jemné odstupňování.

                S cenami kazet to vůbec tak jednoduché není, jak píšu níže.

                A praktičnost? To je přesně o čem píšu. To řešení se právě používá, protože je praktické a to z mnoha důvodů. Ale to bys možná aspoň tušil, kdybys to někdy používal a to na použití na které je to určené (tedy do terénu).

                A co je to přehnaně se starat o spotřebák? Celé tohle téma je o tom, že někteří to neumí změřit a pak buď mění řetězy třeba i už v polovině životnosti nebo naopak sem tam někdo zničí omylem i kazetu.

                Přitom na tom ale při vhodné metodě nění nic složitého, ani pomalého (takové změření kovovým palcovým pravítkem je jedna z nejrychlejších metod, ověření při výměně řetězu starý vs nový řetěz také zabere tak 5s).

                0 1
              • Kaire  

                Nejezdíš to ale víš že to vyjde dráž a míň to vydrží, ty si trdlo :).

                Zeptej se lidí kteří MTB používají k tomu, k čemu je, jestli by chtěli zpět smyk.

                1 1
                • Krejza  

                  Ono se nesmí přečíst si zkušnenosti ostatních, zjistit si ceny a spočítat si to?

                  0 2
        • MlokCZ  

          Tak ona ta cena je v některých případech úplně stejná. Vozím aktuálně 2×11 i 1×12 a kazety mě vyjdou úplně stejně (kupuju u 1×12 SLX kazetu, u 2×11 mám Sram GX). A žádné rychlejší sjetí 1×12 kazety z důvodu rychlejšího opotřebení nejmenších pastorků u mě také nehrozí (můj tip je, že naopak nejmenší dva pastorky budou na konci životnosti kazety na tom z celé kazety nejlépe).

          U řetězu už je v tuhle chvíli u mě jasné, že u 1×12 to horší s výdrží nebude (jsem na 1500km a řetěz není ani v polovině životnosti) než u 2×11. Odhaduju to na ± stejnou výdrž s tím, že 1×12 mám na ebiku a 2×11 na klasice, tedy dvanáctka má o dost těžší podmínky.

          A ceny řetězů rostou, souhlas, ale není moc rozdíl pro 11 a 12sp co kupuju. 11sp. jezdím PC-X1 (700Kč) a 12sp. jsem v srpnu kupoval 3 kusy do zásoby za 800Kč kus.

          0 0
    • Morchella  

      Poměrně přesná metoda, i když podložená zkušenostmi, je prostě nadzvednout prsty řetěz na velkém převodníku a okem posoudit, o kolik se řetěz zvedá nad zuby.

      A ještě mám jeden zlepšovák. Na zdi v dílně mám na hřebíku pověšený vytahaný řetěz a ten, který chci zkontrolovat prostě pověsím vedle něj. Hned vidím, jestli už měnit, nebo ne a nemusím měřit délku řetězu metrem. Používám to vždy pouze pro stejný typ řetězu.

      1 0
      • plzakj  

        Metoda “kouknu a vidim” :-)

        0 0
      • Jakobo  

        To jsou skvele vychytavky. Zvlaste ta druha metoda popisovana jako zlepsovak. Sundavat z bicyklu retaz, abych jej zam*dany vesel na zed a zjistil, ze uz to ma za sebou nebo dam jeste 2 cesty do prace a pak mereni zvopakuju.

        2 1
        • doubleingram  

          Asi tak, nejake dalsi super vychytane tipy by nebyly? :)

          0 0
        • novas752  

          Když řetěz sundaváš kvůli čištění nebo voskování tak je to nejjednodušší a nejpřesnější metoda. Jestli se to měří podle vytahanýho řetězu, rysky nebo metru už je celkem fuk.

          Samozřejmě ti kdo řetěz nesundávají ho jen kvůli změření sundavat nebudou, to je nesmysl.

          3 0
    • jIrI___  

      Ještě tu nikdo nezmínil měrku z ali, tak to udělám já. Nepřesná Čína, ale tolerance vycházejí tak, že vytažení řetězu měří takřka přesně i bez vymezení vůle v rolničce :).

      Rozteč mezi 100 články nového řetězu = 127 cm, stejná rozteč u vytahaného řetězu 127,6 cm (tzn. prodloužení o 0,47 %). A měrka ukázala v podstatě úplně stejnou hodnotu. Tímto kontrolním testem byla měrka označená za způsobilou provozu a úspěšně ji používám i k měření řetězu bez jeho otravného sundávání z kola a věšení na hřebík.

      2 0
      • tonik666  

        Přesný výsledek tvého měření je pouze náhoda a ne známka kvality měrky čínského soudruha. Různá vůle v rolničkách tento typ měrky (kopie park tool CC-2) prostě ovlivní. Měří na stejném principu jako Unior. Pohodlné měření, ale výsledek nejsitý.

        0 0
        • jIrI___  

          O známce kvality měrky nikde není ani zmínka, ba právě naopak („Nepřesná Čína…“). To jen tak pro uklidnění odpíračů výrobků z oné nejen technologické velmoci :).

          2 0
        • Jakobo  

          Bohuzel toto plati u spousty merek vc. znackovych. I ty jsem musel „okalibrovat“ – minimalne zjistit, jestli pri propadnuti (nebo jaka je indikace KO retezu) je retez skutecne na vymenu a naopak. A nektere pak pilovat pilnikem, aby merka propadla. Ale o tomto tematu je tu dostatek nekonecnych vlaken, nema smysl se opakovat.

          Posledni asi 3 roky se me stejnak mereni moc netyka, na bezne drandeni do rachoty (asi 26 km denne) i ve volnem case stale vice pouzivam kolo s vicerychlostni nabou a torpedem, je to temer bezudrzbove a retez nemenim. Nekdy, jednou v daleke budoucnosti, mozna vymenim zadni pastorek a bude-li treba pak treba i retez a kliky.

          0 0
        • 01carbon  

          jestlize to meri stale stejnym zpusobem od noveho retezu a vi jaka byla hodnota noveho retezu, stale stejnou merkou tak je nejake vymezovani sumak a zvlast kdyz to je"kalibrovane" merenim na 100 clancich

          0 1
          • MlokCZ  

            Není, i když chyba zřejmě nebude moc velká.

            Konkrétní příklad dovedený do extrému (v reálu to jistě tak velké rozdíly nebudou) a hodnoty jsem si vymyslel (nejsou to konkrétně zjištěné hodnoty, zvlášť ne pro jeho řetězy, které jsem nikdy neměl v ruce):

            • budeme mít dva nové řetězy, kde oba budou vůli rolen 0,2mm (ani ty nové nemusí mít stejnou vůli rolen, ale tam by to měl být rozdíl opravdu minimální, tedy nejspíš zanedbatelný)
            • jednomu se vůle rolen zvětší během používání na 0,3mm a to bude ten dle kterého měrku kalibroval
            • následně bude měřit další řetěz na kole, které ale během používání zvětší vůli rolen na 0,5mm a tedy naměří o 0,2mm chybnou hodnotu

            V případě měření měrkou s vymezením vůle, přiloženým pravítkem vně řetězu nebo pověšených řetězů, tak ve všech těchto případech by tam ta chyba měření 0,2mm nevznikla.

            V reálu bych nečekal, že by se až tolik lišila vůle rolen u dvou jetých řetězů stejným jezdcem za podobných podmínek, ale rozdíl tam jistě nějaký být může.

            0 0
            • 01carbon  

              opotrebeni – prodlouzeni retezu nevznika na rolnach

              0 0
              • MlokCZ  

                Tak to je snad jasné, o tom snad celý ten můj příklad byl, že dojde díky tomu k chybnému měření skutečného prodloužení řetězu.

                0 0
            • Mr.Duck  

              Ta chyba mereni ti ale preci stale vznika na tom „zapadajicim“ konci merky ne? Sice jen na jednom konci a ne na obou koncich jako u normalni merky nebo cc-2, ale porad to snizuje chybu mereni o polovinu a ne eliminuje, nebo mi neco unika?

              0 0
              • MlokCZ  

                Ano, na jednom konci ta stejná chyba bude vznikat u každého měření „uvnitř“ řetězu. Pořád lepší tu chybu mít jen 1×, než 2×.

                Jak jsem ale psal tu poslední větu, tak to reálně nebude tak horké (tedy ty rozdíly pro různé kusy řetězů ježděných stejným jezdcem nebudou jistě tak velké jako v tom fiktivním příkladu).

                K tomu se pořád přidává, že hodně lidí při měření „uvnitř“ řetězu ani nedokáže konzistentně měřit (tedy např. dle použité síly jak moc se tam rve měrka naměří pokaždé něco jiného na tom stejném řetězu), tak mi pořád uniká, že se tolik lidí vůbec snaží měřit uvnitř řetězu a nepoužijí jednu z těch metod vně řetězu (třeba tím palcovým pravítkem je to minimálně stejně rychlé jako šuplérou nebo měrkou).

                A když už se používá metoda „uvnitř“ řetězu, tak bych aspoň vždy kontroloval ve chvíli, kdy už řetěz měním porovnáním s novým řetězem zavěšením (abych minimálně věděl pro příští řetěz, že jsem měnil blbě a udělal to příště lépe, případně, kdyby to bylo o hodně špatně směrem, že ještě není na výměnu, tak ho tam případně i vrátit).

                0 0
              • MlokCZ  

                Teď jsem se nechal úplně zblbnout tou tvojí reakcí. A ten můj předchozí příspěvek byla kravina.

                U správné měrky s vymezením vůle nevznikne chyba žádná, protože se rolny posunou na obou stranách zasunutí měrky na stejnou stranu. A tedy ať už naroste vůle rolen jak chce, tak je to fuk.

                Problém by byl pouze v extrému, kdyby u každé rolny narůstala vůle jinak (na tom stejném řetězu). K tomu sice dojít také může, ale to už bude ještě menší vliv.

                V každém případě měření vně řetězu řeší vše.

                1 0
                • BB  

                  no proto :-) už jsem si myslel, že to znovu nechápu

                  0 0
                • Mr.Duck  

                  Díky máš pravdu, vlastně jsem na to i koukal když jsem takovou měrku měl. No stejně zůstanu u cc2 :)

                  0 0
    • creater  

      Tohle je řetěz Shimano XT CN-M8100, najeto 1.906km, protažení na 115 článcích, vážím 90kg a bydlím na Kokořínsku, na silnici mám silničku 

      1 0
      • novas752  

        Jezdi dál, 115 článků na 0,5% opotřebení vychází skoro o 8mm delší než nový řetěz. Teď to jsou jen asi 3mm.

        0 0
        • creater  

          jojo, jezdím, já to sem dal jen jako zkušenost s xt řetězem, za mě teda výborná.

          0 0
    • BB  

      Nikde nemohu najít, jaké procento protažení řetězu měří měrka Shimano TL-CN42. Dává pouze informaci go/no go, což není špatné, ale nikde nepíší zda hranice je 0.5 nebo 0.75 ???

      0 0
    • stativ  

      Protože jsem škrt a nechce se mi kupovat pro 11sp řetěz další měrku co měří i 0,5% vytahání, a protože věřím spíš kvalitní šupleře než nějakému kousku plechu, tak bych chtěl zkusit měřit vytahání řetězu šuplerou. Zajímal by mě správný postup. Protože to, co jsem našel na internetu mi přijde všechno špatně. V zásadě všechny návody nabádají k tomu si nastavit na šupleře 132 mm, šoupnout ji mezi články, roztáhnout a změřit vzdálenost 132,x a tady už se návody rozcházejí, při jakém x řetěz vyměnit.

      A teď jak si myslím, že by se řetěz měl měřit. Pokud jsem úplně mimo, tak mě opravte. Postup:

      1. napnu řetěz
      2. změřím délku x zevnitř rolen přes n-článků
      3. změřím délku y z vnějšku rolen
      4. spočítám z = x + (y-x)/2 abych dostal vzdálenost čep-čep
      5. délka nevytahaného řetězu by měla být n-krát 12,7 mm, takže z toho už snadno zjistím, o kolik je řetěz při délce z-vytahanější
      0 0
      • plzakj  

        Novas to tu psal ve 2019

        https://www.bike-forum.cz/…-retezu.html#…

        0 0
        • stativ  

          Neříkám, že šuplerou nejde změřit délka celého řetězu, ale myšlenka byla v tom nesundavat kvůli měření řetěz. Hlavně řetěz je teď bez rychlospojky a roznýtovávat ho jen kvůli měření nebudu. Rychlospojku mam v zásobě pro případ přetržení.

          1 0
      • hawrda  

        Důležité je mít drivko z nanuka, já ho mám a merim naprosto přesně s vymezením vůle rolnicek:).

        1 0
        • stativ  

          Koukal jsem, že nanuk je tady takové zaklínadlo. Ale v komentářích, kde jsem to viděl se měřil jen vnitřní rozměr. A podle toho, co jsem našel, tak nějak standardizovaná je jen délka článku, nikoli velikost rolniček.

          Když k měření zevnitř změřím délku z vnějšku rolen, tak jsem přesvědčený o tom, že se tím eliminuje jak vůle, tak průměr rolen.

          0 0
          • xtonda  

            Nanuk je blbost, pořád to neřeší nedefinovanou vůli mezi čepem a vnitřkem válečku, prostě je potřeba měřit např. od levé strany válečku k levé straně válečku o 10 článků dál.

            0 1
      • xtonda  

        Z jednoho článku

        1 0
        • stativ  

          Díky, to vypadá, že to někdo měří stejně nebo podobně. Ale google mi takový článek sveřepě zatajuje, nenajde ho ani podle obrázku.

          0 0
          • xtonda  

            To je z nějakýho časáku, už ani nevím kde sem k tomu přišel jestli tady nebo někde jinde.

            2 0
            • xtonda  

              Forum to nějak zpřeházelo, stránky jsou v pořadí 4 1 2 5 6 3

              0 0
            • stativ  

              Díky, zajímavé počtení

              0 0
              • parduba  

                Tento článek byl kdysi ve Velu.podle nich byl nejlepší řetěz ĆZ,tak jsem ho koupil,dal na kolo a nnic nevydržel.

                0 0
    • jannk  

      Příspěvek k diskuzi CC4 měrka vs ostatní

      Ta zelezna hlasi davno vymenit, CC4 ani tak moc ne. Myslim :)

      0 0
      • kovar  

        Pro mě je měrka typu CC4 irelevantní. I když řetěz není „protažený“, ale má už opotřebované válečky, tak stojí za to jej vyměnit, jelikož nefunguje tak pěkně, jako s neopotřebovanýma.

        0 1
        • MatS  

          Jak se poznají opotřebované válečky? Kdy poznáš, že je potřeba měnit řetěz?

          1 0
      • xtonda  

        Jo, už sem to tu někde psal, měnil jsem na kole sestry HG53 a ta Kovys měrka šla úplně skrz, ale po přeměření 100 článků metrem nebyl přetažený, byl akorát na výměnu, tj. na 0,5 % prodloužení. Ta měrka je prostě udělaná tak aby na řetězech s různou tolerancí měřila s rezervou a neměnilo se pozdě, ale může se stát, že se mění zbytečně brzo.

        0 0
        • novas752  

          Většina jich je vyrobená podle plotu. Vezmeš 3 stejný měrky a každá měří trochu jinak…

          0 2
        • J1RKA  

          no, me prijde, ze retez < X0 > porad drzi, ale jak se dostane na 50% tak je v trapu treba i po 50km, neco jako ukazatel paliva, kdy na prvni pulku najedu 400 a na druhou 200

          0 0
          • kamaro  

            Já jsem myslel, že poctivý spalovák najede na nádrž minimálně 1000km v kuse. Ale jak to tak vidím, tak nenajede :-)

            Řetěz měřím pověšením a na délce 90 článků. Ano musí jít dolů z kola, ale je to nejpřesnější měření. Je k tomu třeba jen trn (uřezaný vrut) a naměřená ryska s 0,5% protažením. Řetězy voskuju, takže je při sundávání vždy jen pověsím a zkontroluji zda je ještě vhodný na voskování nebo vhodný do šrotu.

            0 0
            • J1RKA  

              To zalezi, kolik krmis koni :D

              0 0
              • kamaro  

                Já kolem 500, ale jsou to efektivní koníci. Takže když je nekopeš do slabin, tak si vystačí s málem. Ale stačí je pobídnout a během zlomku vteřiny mají naběhlé žíly a pěnu u huby :-)

                0 0
                • J1RKA  

                  jenze tohle je navykovy, auto se zacne chvet a holka vedle zacne mackat kolena k sobe a tj ten okamzik proc ziju :DDD

                  0 1
      • honzabike  

        Taky mám podobný problém. Na řetězu GX najeto asi 1200 km, v Kolofixu že je řetěz zralý na výměnu.

        A tady ten parktool hlásí: Jezdi klidně dál.

        0 0
        • Azmir  

          A ptal ses, čím to v tom kolofixu měřili?

          1 0
        • Jáchym 1  

          On si bude každý servis tak trochu chránit pr..l.

          Vem si,že Ti řeknou,že je řetěz OK .Ty natočíš 500 km v bordelu(blá­tě).Pak vyměníš řetěz a on bude střílet.Kazeta za x tisíc v kopru.

          0 0
          • Azmir  

            To ta druhá varianta je pro ně teda potom o dost lepší, nevymění jenom řetěz, ale rovnou i kazetu a třeba se povedou i převodníčky :))))

            0 0
            • Jáchym 1  

              To je pak už o tom,jak to mají v tom servise nastavený.

              Myšleno přístup k zákazníkům.

              0 0
            • novas752  

              To jim spíš bude zakaznik nadávat že kvůli nim přejel řetěz a kvůli nim musí měnit kazetu.

              Je to o komunikaci, prostě záleží jestli chce ten člověk mít kolo připravený „na celou sezonu“ nebo jen „v daný moment ok“ (takže tam nechat řetěz co ještě 400 najede, střed co jestě možná 1000 dá apod.).

              1 0
              • J1RKA  

                Tak ono asi zalezi, za kolik ti ten servis retez, nebo jiny ND nadeli, ja ted nechal menit stred a retez, kdyz jsem koukal na muj nakup tak bych prodelal 200 a mam vtom i praci

                0 0
                • novas752  

                  No jo no, tohle (bohuzel) nahrava vetsim firmam, ktere maji u dodavatelu nizsi nakup, protoze vyssi obrat.

                  0 0
              • Jáchym 1  

                Přesně tak jsem to myslel.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.