Ahoj, čím mažete kluzné spoje na kole, například prevence ložisek v nábě, na středu. Lze na něco použít Mogul plastické mazivo?
Ahoj, čím mažete kluzné spoje na kole, například prevence ložisek v nábě, na středu. Lze na něco použít Mogul plastické mazivo?
Mogul dělá asi tak 300 plastických maziv.
Ložiska jakoukoliv vazelínou, naplnit co se vejde. Ty hodně vystavený vodě (střed, spodní v hlavě, čep fullu za středem atd) mažu Mogulem A00 – taková ta voděodolná srajda co je na zemědělských a lesních strojích.
Děkuji za reakci a přidávám omluvu, že jsem neuvedl přesný typ maziva. Ano, to je shodou okolností přesně to, co mám. Jen jsem si všiml, že z obchodu jsou většinou na těchto namáhaných spojích bílé vazelíny. Tento typ mogulu je více pevný, lepivý. Tak jsem se bál, abych nenanesl na ložiska něco, co by na sebe mohlo lepit bordel a bylo by to ještě horší.
Bordel lepí úplně každé mazivo.
Ložiska jakoukoli vazelínou, naplnit co se vejde.
Tak tohle tvrzení mi v obecný rovině přijde jako úplná kravina.
Přesně..vyvalí to akorát prachovky a zaděláno..
Tak s tim jsem se ještě nesetkal.
Tak to jsi ještě nikdy nic zásadního nedělal – tohle když by jsi udělal na veteránu, tak by jsi dobrzdil
Řeč byla o ložiskách, vykonávajících pomalý kývavý pohyb v malém úhlu. Pokud je prachovka venku, tak byla prostě špatně nasazená.
Můžeš mi osvětlit jaký vliv má množství vazelíny v ložiscích zadní stavby na brzdy?
Doufam, ze nemuze:)))
(rýpání) Novasi, čtení s pochopením… (konec rýpání)
píše o situaci na veteránu (míněno auto s bubnovými brzdami- tam, pokud se dostane mazivo z ložisek na vnitřek bubnu vzniká opravdu blbá situace.
Jj jak píšeš, v tomto má pravdu, ale souvislost s kolem tam moc není
I když, byl jsem svědkem toho, jak slečně v horku ve sjezdu začaly z mizerný přední naby lítat kapičky vazelíny na nohy. Nikdo jsme nejdřív nechápali co se to děje ale bylo tomu tak:)
Co se vejde rozhodně ne! Jen velmi lehce.
Velmi lehce je to z výroby, kde je maz tam nejde voda :)
Jen výrobce ty ložiska má spočítané na přesný množství maziva. Navalit to plný asi nic moc.
Výrobce hlavně nechce mít linky skydané od maziva a reklamace na vypadlé krytky.
Výrobce ty ložiska vyrábí na tisíce otáček aby se nepřehřívala.
Docpání prodlouží životnost ložisek středu, hlávka, čepů zadní staby, …
No zrovna ke stredovym u HTII se neda jednoduse dostat – mazal jsem je pri vymene za cinska, ale to uz vzhledem k cene originalnii Deore osy nema smysl.
V kolech jsem loziska mazal, ted uz nemazu.
U hlavka a zadni stavby souhlas.
Ale dá, krytku vyloupneš dvěma kreditkama/nožíkama/rašpličkama, vyndáš těsnění, vyndáš prachovku ložiska a si tam. Ale zrovna HTII střed BB52 je zatěsněnej velmi dobře, celozimní provoz na dojížděcim kole mi nedostal svinčik ani pod to přídavné těsnění mezi ložiskem a krytkou. A to nemám dlouhé blatníky, střed se sprchoval zepředu i zezadu. :)
No vsak. Kdysi davno, kdyz stal pomale litr, jsem ho rozdelaval a cpal do nej ta cinska loziska za 60Kc, ktera jsem domazaval. Dnes mi to pri cene originalu prijde zbytecne – ten plast uz pak nikdy tak dobre netesnil
Já tam mám teď enduro LLU + A00 a od mechanika očekávám doživotní záruku :-)
00 jsem tam dal jednou a uz to vickrat neudelam :-)
Ale kazdej ma svuj postup :-)
Já teď všude cpu A 4.
Ja od Yarroline Lithiovou, na gufera jsem pouzival silikonovou, na kluzne loziska 00… uf, jeste ze toto uz je za mnou :-)
Ma smysl lezt do novy Endurobearing LLU MAX (do zadni stavby) a cpat do nich vazelinu? Nebo novy je lepsi neotevirat?
Ano, má. Je tam málo vazelíny a voda má na krajích prostor, kde se usadit. Je i lepší to otevřít z obou stran, z jedné to jde špatně protlačit.
Ne, je to blbost. Ta loziska neumrou ani tak na to, ze tam neni mazivo (kor dneska, kdyz jsou pred nimi dalsi tesnici prvky), ony umrou na to, ze je to prasacke reseni pro tohle pouziti. Proste kulicky vytlaci na te ctvrtine, kde jezdi, drazku ve vnitrnim krouzku. Nechapu proc se tam od vyroby necpou jehlickova, nebo valeckova loziska
Protože jehličková nebo valečková ložiska nepřenášejí žádné radiální zatížení.
To beru, to je fakt. I tak bych chtel videt srovnani, kulicky a valecky, dej me tomu po roce pouzivani…v zadni stavbe
No bez doplnění nějakých (třeba kluzných) ložisek pro přenos axiálních sil by to nefungovalo. To je hlavní problém, protože tím neůměrně roste zástavbový prostor a hmotnost.
Sakra chyba-nepřenáší axiální zatížení.
To je sice pravda, ale nějaký ten rok by to vydrželo, pokud nejsi extra špekýnos, nebo ten rám není blbě navržený. Je dobrý ty ložiska protočit, když se čistí čepy. Voda a bláto ti ložiska ničí daleko víc. Hlavně Enduro Max jsou hrozný shit ložiska.
A který podle tebe vydrží?
S&S co jsou v základu na Spešlech. SKF bezklecové dělá taky, prý jsou dobrý, nemám odzkoušeno. Já příště zkusím z tobexu. Enduro má hrozně blbou prachovku, která nedoléhá moc těsně.
Jinak pro ilustraci vlevo enduro max po roce a půl, vpravo s&s po 3 letech, a to mi přijde, že jsem se o s&s staral méně.
Z Tobexu mám na fullu i HT ložiska v hlávku a po roce jsou bez ztráty kytičky – jiné mi po roce vždy udělaly pápá. Takže Tobex já mohu fakt doporučit, příště dám jejich ložiska i do stavby.
Podlehl jsem hype a vloni do zadní stavby Enduro Max nalisoval, tak uvidím. Zatím po sezóně drží, ale ještě jsem neotevřel prachovky. Před lisováním jsem je naplnil Motorexem. Kolo vapkou nemyju.
Novej rám mi už na Enduro Max přišel.
Jsem zvědavej – mimo těsnosti prachovek je důležitá kvalita kuliček a jak rychle se zdeformují.
Taky jsem je mel docpaný.
Kuličky se sami nezdeformují. Jsou velice tvrdé. Než by se zdeformovaly, tak prasknou. Tvar se může změnit jejich opotřebením, ale ne deformací.
Takže chceš říct že se nedeformují tlakem který na ně při tom minimálním pohybu v zadní stavbě působí, ale čistým obroušením o nečistoty ? To se mi úplně nezdá. Nikdy jsme tam zásadní bordel neměl, ložiska přesto začaly zadrhávat. Každý rok byly vyčištěný a doplněná nová vazelína, vapku s tlakem nepoužívám.
Kuličky jsou tvrdší než misky, takže dřív se udělají dúlky do misek. Až když to je fakt dost poškozené a neroznáší to zatížení na kuličky rovnoměrně (nebo když tam prostě vlítnou nečistoty nebo to zrezne a zablokuje se) tak začnou praskat kuličky samotné.
No že by origo ložiska na Specialized byly nějaký zázrak taky nemyslím. Většinou pak dávám enduro kvůli dostupnosti a nepřijde mi že vydrží míň než originál.
Furt daleko lepší než Trek. :-) teď jsem na podzim dělal pár ebike tesťáků (po každym půjčení sprcha), spešly zadní stavba po 3000km ok, jen domazání, treky po 2000km většina ložisek přidrhlá…
Osobně mám s Enduro b. dobrou zkušenost, na Jeffsy mi vždycky vydržely cca 5000, v nábojích vydrží víc než origo DT…
Starší Epic má deset let, radši se do toho ani dívat nebudu :D
No zrovna tam ty pidiložiska ve vahadélku zase tak slavný nejsou. :-) mluvim o ± aktuálních modelech.
Vždy záleží co tam dají a jak je to kryté. Do středů používám hybrid ,nerez a keramiku. Nemá tam co reznout.
Když to docpeš, bude z toho rozvrzaná hajtra o měsíc později :)
Určitě. Z obou stran tam stříkačkou natlačit např. Motorex 2000.
Tak jsem dnes provedl komplet kontrolu zadní stavby, ložiska jsou naštěstí v dobrém stavu bez zadrhnutí a vůle, takže jsem jen oddělal prachovku na každém ložisku zvlášť, pročistit Isopropylalkoholem, vyfoukal tlakem vzduchu a namazal vazkou na ložiska, při montáži jsem použil lepidlo na závity a vše řádně složil, práce šla jedna radost, jak je nářadí tak to jde bezva,
Hele není lepší ropná maziva rozpouštět ropným rozpouštědlem- benzínem, petrolejem, naftou…?
Ten isopropylalkohol je „líh“. tj na tu vazelínu není zrovna ideál.
Nenechává po sobě bordel, používá se například i na montáž spojek a koncovek VN..
Já používám tuhle :
https://www.oleje.cz/…rtuse--22080
Konzistence tak akorát, maže dobře, široký teplotní rozsah a nedegraduje časem, navíc hezky voní .)
Když už se tu rozjela diskuze. Všimnul jsem si, že Tobex zařadil bezklecová ložiska do zadních staveb do sortimentu. Cena hodně dobrá a horší jak enduro to být ani nemůže.
trochu off topic, ale fascinuje mě , jak ta prodejna (aspon když jsem tam byl před lety naposled) vypadá jako zamrzlá za komančů ale co se týče cyklo sortimentu tak je vlastně velmi progresivní a ani nemám potřebu kupovat ložiska jinde :-)
Eshop je někde na úrovni pravěku. Chybí popisy třídy ložisek, je to katastrofa.. Asi poslouchají punk :D
ano, když nad tím tak přemýšlím tak eshop je snad ještě větší bizar než kameňák, ale přesně, beru to jako známku punku :-D
Na druhou stranu, co bys v kameňáku na jejich místě měnil a proč? Nemyslím si, že to kolik prodají ložisek závisí na tom jakou mají výlohu. Naopak sklad mají vedený evidentně dobře, protože vše mi najdou rychle.
Ten eshop je ale dost děs, to jo.
tak, pokud se to od té doby nezměnilo, tak třeba ta rukou psaná účtenka…
nám už to v práci dokonce neproplatí :-)
Tak to se změnilo. Berou i karty.
Tak to jsem tam dlouho nebyl, to je velký posun vpřed. Co Guma Praha? Tam to byl taky vždycky takový roztomilý pravěk :-)
Kameňák- eshop je trapný jak v Kameňáku