Gravel - Sram Force vs Shimano GRX

39 nepřečtených
  • Micey

    Přátelé simvás, koupim si gravela, protože ho potřebuju:)

    Mám vybranej model o kterym netřeba špekulovat, a teď může bejt, za víceméně stejný peníze, buďto na elektrickym GRX 815, nebo bezdrátovym elektrickym Force ASX. Sympatičtější (historicky) je mi Shimano, na druhou stranu, bezdrát mě celkem láká a předpokládám, že to bude kapku lehčí.

    Obojí by bylo s dvoutácem vepředu, což mi vyhovuje, páč nouzově bude sloužit i jako silnička. SRAM 12 vzadu, Shimano 11. Koncepce řazení je mi jasná.

    Do čeho byste, ideálně na základě nějakejch dlouhodobějších zkušeností, šli?

    Dík.

    0 0
    • Micey  

      ..Sram AXS sem myslel, zejo.

      0 0
      • DaD  

        Měl jsem obě sady a šel bych rozhodně do Di2. Force se mi nikdy nepodařilo udělat na přesmyku tak, aby s tím byl plně spokojen. Sada je navíc o dost hlučnější než Shimano. Bezdrát je na montáž fajn, ale to je otázka pouze té montáže, v reálu je to potom jedno. Baterie Di2 vydrží o dost déle než bezdrát. Dost lidem také vadí velikost baterek na AXS. Na klasický ořech Shimano je větší výběr kazet než na XDR od Sramu. Ostatně stejně tak jako celých zapletených kol.

        0 0
        • Micey  

          Diky. Uz jsem byl priklonen te Sramu, kvuli vetsi “modernosti” (vzhledem k tomu, ze Shimano taky pude na bezdrat asi), plus 12 vzadu, no a vic terenni prevody v mym pripade, coz mi vyhovuje.

          Ovsem ta hlucnost by byla dost zasadni vec, to nemam rad.

          A prosimte s tim presmykem, to se da nejak ladit u ty elektriky? Sem si blahove myslel, ze je to uplne nenastavitelny, respektive ze si to dela samo.

          0 0
          • DaD  

            Ladit se dá, tedy dorazy samozřejmě. Mě hrozně prudilo to, že je celkem úzký a když jsem tam dal „španěla“ tedy velkou- velkou, tak mi to trochu dřelo o vnitřní vodítko. Když jsem ho posunul na dorazu aby nedřelo, tak zase trochu škrtal při převodu velká-malá. Normálně se to řeší roztažením klece, ale tady to nejde. Španěla jezdím naprosto minimálně, ale i tak mě to prudilo. Co jsem ale nemohl vůbec vystát bylo to, že řetěz čas od času spadl na kliku při přehození na velkou. I přes minimální nastavení mezery na velké-malé, tak to občas spadlo. Třeba jen jednou za týden. Někdy dvakrát za den. Pokusů to doladit bylo hodně a stejně jsem se na to nemohl spolehnout. Naprosto nepředvídatelná věc a jezdit na tom závody bych fakt nechtěl. Spousta lidí si stěžuje, že jim to zase padá na rám, ale to já nemohu potvrdit. Trek tam naštěstí už z výroby má plastový bazmek, který tomu zabraňuje.

            Shimano to má naprosto geniální, tam se to opravdu dolaďuje samo. Přesmyk se pohybuje podle toho jaký tam máš pastorek a nemusíš se o to vůbec starat. A hlavně je to naprosto spolehlivé. Na kliku mi to nikdy nespadlo a na rám také ne. To automatické dolaďování pozice nemá chybu.

            Sram má jen dvě polohy, velkou a poté malou placu. Je tam jen takový malý krok navíc při řazení na velkou, kdy se potom automaticky vrátí o malý kousek zpět a nic s tím neuděláš. A to je možná ten problém, který způsobuje padaní přes převodník na kliku. Někdo radí zařadit velkou, chvilku počkat až se vrátí a pak otočit klikama aby se to přehodilo. Ale na to já se mohu z vysoka ******. Byla to sada 2020 a je možné že už to vyřešili protože model 2021 je trochu inovovaný. Moji důvěru to ale naprosto zabilo a vracím se zpět k něčemu, čemu plně důvěřuji. Na mém kole na tento rok proto bude opět Di2.

            Kua, to jsem se zase rozepsal:)

            0 0
            • Micey  

              Skvely, diky moc. To by me tez sralo, prave jsem si naivne myslel, ze to ladeni v ruznejch polohach dle pozice retezu maj obe elektricky sady.

              0 0
    • Micey  

      Double, sorry.

      0 0
    • DaD  

      Jo a lehčí je Shimano, sice o fous ale je. Tedy když beru Silniční sadu Ultegra Di2 a Sram Force AXS s adekvátními převody. U GRX nevím, ale mělo by to ± stejné.

      0 0
    • detoxy  

      Nechci zakládat nové vlákno, tak zkusím svůj dotaz připojit sem a uvidím jestli to tu nezapadne…

      Chci upgradovat svého Trek Boone 5 na elektrické řazení v systému 1×11 s převody cca 40/11–40. Vše pro každodenní použití na gravel dojíždění do práce. Jezdím i v zimě a nájezd je cca 12 tkm. Kliky už mám nové GRX 40T a ty měnit nebudu. Ořech klasický silniční SH HG 11s. Vzadu mám nyní kazetu 11–32, takže nejlehčí převod 40/32, což už někdy bývá hodně přísné a chtěl bych přidat jeden lehký převod. V podstatě váhám mezi 3 řešeními. A to:

      1. SH GRX Di2 1×11 40/11–40
      2. SRAM Force eTap AXS 1×12
      3. SH Ultegra Di2 1×12 38/11–34 (mírný bastl, přepínače levé páky bych použil na přepínání Garmina)

      Vyvstávají mi však tyto otázky:

      1. Je rozumné přejít na 12s? Hlavně z hlediska spolehlivosti, životnosti a ceny komponent. S 11s jsem jinak plně spokojen, navíc nemusím měnit ořech (kazetu už dojíždím takže tady je to jedno, bude nová).
      2. Bezdrátové řešení nebo velká baterie? Zde mi hlavně pro zimní použití vychází lépe Di2 s velkou baterii, a to i přes výrazně horší montáž. Je vůbec rozumné přejít na elektrické řazení když ho chci používat i v zimě?
      3. Jaký vybrat systém funkce pák? Realizace prostř. 2 a 3 umožňuje řazení nahoru na jedné páce a dolů na druhé. Realizace prostř. 1, tj.GRX se vše řadí pravou pákou, což na jednu sice uvolňuje druhou ruku, ale taky bude obtížnější v zimních rukavicích. S tímto bodem souvisí, že bych rád přidal ovládání i na hrazdu, kterou mám a velmi často používám.
      4. Vyměnit třmeny? Celkem jsem připraven i na koupi třmenů, ty moje už přeci jen mají hodně za sebou. Nicméně všechny současné jsou FM. Dají se tedy sehnat adaptéry z PM (rám) na FM (nové brzdiče)?

      V podstatě se osobně asi nejvíce kloním k realizaci přes GRX, kde asi jediné co mi opravdu vadí, je kazeta s většími skoky a už celkem zbytečně lehkými převody.

      Budu vděčný za jakékoliv přínosné podněty, protože tento přechod je pro mě velká neznámá. Díky.

      0 0
      • Singlespeed  
        1. Pokud chceš větší rozsah převodů s jednoplackou, tak je to rozumné
        2. Sůl a sračky sežerou vše. Pokud budeš jezdit za zimy a sucha, klidně bezdrát a náhradní baterku do kapsy.
        3. Di2 v rukavicích hodně špatné, občas se se přehmátnu i bez rukavic,
        0 0
      • jecnak  

        Uvažoval jsem stejně, jen jsem ještě váhal s uprgradem na gravela, na který to nakonec i dopadlo. Přešel jsem na SRAM AXS, kvůli dobré zkušenosti na MTB. K tvým dotazům:

        • ad 1. přechod na 1×12 mi dával při přechodu z 2×11 smysl i když jsem si nebyl jist s překrýváním převodů a plynulostí odstupňování. Teď vím, že je to stejné jako na MTB. Trochu ztratíš plynulost odstupňování ale obrovsky získáš plynolostí řazení – bez dvoupřevodníku lze reálně lépe zachovávat kadenci pří gravel/cx ježdění. Dost to sleduju s wattmetrem a kadencí a i pocitově, takže mám srovnání, když jsem měl wattmetr na 2×11 a mám i teď na 1×12 Rival AXS Explore.
        • ad 2. Mně dává víc smysl oddělená baterka bez problematické kabeláže – mám AXS na biku i silnici, takže mám dost náhradních baterek. Zatím mi vychází, že baterka dá klidně přes 1000km.
        • ad 3. Právě oddělená a jasná (delší zdvih a jistější click) funkce páček pro mě byl jeden z důvodů, proč jsem el. Shimano nechtěl. Ještě mají pro mé lopaty/ruce trochu lepší macatější tělo páky. Navíc teď i pro nejlevnější Rival existují bezdrátové blipy, které přidají páčky na hrazdu nebo na další polohu na řidítkách.
        • ad 4. mt třmeny SRAM jsou kompatibilní se silničními pákami – nekde najdeš i tabulku, ale novější brzdy by měla pasovat všechny

        Abych to shrnul, tak při mém použití jsem se dostal k ideálnímu převodníku 46z a nechal tu „bajkovou“ Explore kazetu, kdy na silnici používám celkem jemně odstupňovaný spodek kazety a v terénu dojde na vršek. Procentuálně jsou ale skoky vyrovnané a dá se docela slušně držet stálá kadence v terénu i na silnici. Samozřejmě mohlo by to být ještě lepší s 1×14, ale to zatím nikdo nedělá.

        PS: 12sp řetězy vydží déle a vozil jsem je i na 2×11 na silnici i CX.

        0 0
        • detoxy  

          Teda takhle obrovskou chválu na AXS jsem nečekal. Musím přiznat, že už jsem byl hodně nakloněný jít cestou GRX. Budu to muset projít. Ale docela mě odrazují rozsahy kazet (zbytečně velký rozsah) a ceny kazet a řetězů jsou oproti 11 dvojnásobné. A kolega má na horalovi GX sadu a ta mu hoří před očima. Kdyby to bylo jen o pákách a hazce, tak do toho jdu okamžitě.

          0 0
          • kubad  

            kazety 12sp jsou 10–36 Force a 10–42 XPLR

            0 0
            • detoxy  

              Jj ta 10–36 je ok, jen ten 10 pastorek, bych ani nepotřeboval. Jinak mi ale sram vychází dost výrazně dráž hlavně u spotřebaku. Jo a hazka sram force je jen 36T.

              0 0
              • kubad  

                Force XPLR pobere i tu 44z kazetu

                jo a sem se upsal ne 10–42 ale 10–44 kazeta

                10–44t:10,11,13,­15,17,19,21,24,28,32,38,­44

                0 0
              • Singlespeed  

                Třeba řetězy dávám Sram i na Di2, neboť vydrží mnohem déle a cena už taky není nijak strašná (12 speed flattop něco přes 500 Kč).

                0 0
                • detoxy  

                  Na Shimano 11 teď používám XX1 a výdrž mám tak 8tkm. Takže řetěz bude rozhodně XX1.

                  0 0
          • jecnak  

            12sp retezy davaji dvojnasobek km, co daji 11sp. To jsem si overil za roky na silnici. Kazetu nemuzu zatim posoudit – na bajku mam stale puvodni.

            0 0
            • detoxy  

              Už jsem celkem hodně nalomený jít do SRAM Force AXS, ale narazil jsem na problém u třmenů. K pákám axs jsou třmeny FM, ale já mám na rámu PM úchyty. Jecnak mi doporučoval dát mtb třmeny SRAM, což by to asi řešilo. Volal jsem ale do koloshopu a ti mi samotné páky neprodají, a celkově asi bude problém koupit páky bez třmenů, nebo s třmeny na PM. Nevíte někdo jak to řešit?

              0 0
                • detoxy  

                  RED asi nepotřebuji a cenově je Force páka i s třmenem levnější.

                  0 0
              • orm  

                Koupis to se trmenama, koupis mtb trmeny a ty puvodni se slevou prodas. Co vim, tak v tom mas dost zkusenosti :-)). Jinak zkus napsat kubancovi, treba bude vedet jestli se to vubec prodavat s mtb trmenama nebo bez.

                0 0
                • detoxy  

                  To mě samozřejmě napadlo, ale je ten samotný třmen vůbec prodejný? A za kolik? Nechal bych je doma na nějakou stavbu, ale zůstanou mi i současné SH RS785…

                  0 0
              • kubad  

                existovaly verze s PM, ale s ohledem na nedostupnost celkově Sramu to bude dost problém sehnat

                jinak teď sem bez problémů prodal dva nové Force FM třmeny ( dával sem Hope)

                0 0
                • detoxy  

                  Nevíte prosím někdo kde sehnat Hope RX4 Post mount DOT třmeny? Už mám nadefinovaný upg na SRAM Force AXS, ale potřebuji vyřešit ty PM třmeny…

                  0 0
    • detoxy  

      Jezdím občas i těch sr…ch, a hlavně denně to je min 50km. Nabíjení čehokoliv častěji než cca 1× týden mi vadí.

      Rozsah ani tak moc zvětšit nepotřebuji, dřív jsem jezdil 36T/11–32 a to mi sedělo. Ale musel jsem vyměnit kliky a tak mi tam přistál ten 40T převodník a ten 40/32 už je někdy opravdu moc. Těžší převody zase tak moc nevyužiji a lehký naopak chybí. Klidně by mi stačila i ta varianta se „silniční“ kazetou a menším převodníkem 38/11–34. Prostě lehký převod cca 1,1.

      0 0
      • kalimer0  

        Ty jsi pro mě tak trochu záhada. Podle lehkého převodu 36/32 máš nohy na vyjetí kopců, pak mi ale nesedí 36/11 jako vyhovující nejtěžší. Je to zvláštní. :-))

        1 0
        • detoxy  

          No asi jsem fakt divný, nejsi první kdo si těch protikladů všiml :). Trochu to bude tím, že nad 45km/h už nemám potřebu dál šlapat, klidně vyvěsím nohy a zabalím se. Trochu tím, že jsem hobík a jezdím dost sám. Trochu tím, že jezdím roviny a nemáme tu dlouhé mírné sjezdy, kde by se dalo dlouhodobě šlapat ve vyšších rychlostech. Ale nohy asi trochu budou, protože jsem letos vydupal na ten převod 40/32 Dlouhé stráně. Ale samozřejmě v podstatě celý kopec na nejlehčí a mimo kadenci.

          0 0
          • JachymP  

            Na tom GRX můžeš dát menší převodník když chceš lehčí převod, ne? A kazetu s nižším odstupňováním, třeba 11–34.

            0 0
            • Singlespeed  

              NW převodník na GRX dodává Gebhardt už od 34 zubů, takže se nabízí řešení za pár korun.

              0 0
              • detoxy  

                Díky, uložil jsem si. Těch převodníků na GRX moc není…

                Otázka pak ale je co kompatibilita kazety a hazky. U GRX jsou kompatibilní pouze 11–40 a 11–42, podle mě by s 11–34 měla fungovat. U Ultegry je zase 11–34 max.

                0 0
                • Singlespeed  

                  GRX má dva druhy přehazovaček (platí pro mechaniku i elektriku). Jeden má vyosenou kladku pro 1×11 a velkou kazetu 42 zubů. Druhý nemá vyosenou kladku a je oficiálně do 34 zubů (rezerva tam je, 36 zubů není problém i s dvojplackou).

                  0 0
                  • detoxy  

                    To mi nedošlo, že by šla použít ta hazka z 2×11 GRX. Resp. nevěděl jsem to o té kladce. Takže můžu použít hazku GRX 815 v systému 1×11 a kazetou do 36 zubů. To nezní špatně. Dokonce bych mohl nechat chvíli stávající kazetu a zkusit menší převodník.

                    0 0
                • kalimer0  

                  Ještě existuje kazeta 11s 11/36, která má první tři pastorky 11–12–13.

                  https://www.kupkolo.cz/…cni_z100587/?…

                  0 0
                  • detoxy  

                    Jj ta by mi seděla rozložením, rozsahem, ořechem. K ní hazku RD-RX815.

                    0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.