• chodec

    Mohl by mi někdo poradit? Rám, který plánuji na další sezónu se dodává standardně buď s Floatem RP23 nebo za příplatek s DHX Air. Je mi jasné, že DHX je o skoro dvojnásobně těžká a RP23 by mi tedy ušetřila cca 200 gramů, což mě moc láká, navíc je ta levnější, ale pro jistotu bych si rád nechal vysvětlit, jaké jsou další rozdíly dané konstrukcí. Jinými slovy, jakou výhodu bych si mohl koupit za příplatek a 200 g váhy navíc při pořízení DHX Air a zda tato výhoda stojí za tu váhu a prachy navíc.

    Kolo bude obecně stavěné spíš nalehko s důrazem na kvalitu a pohodlí jízdy. Zdvihy cca 140/135, předpokládané použití AM/trail – prostě 90+ % terén, sem tam přesun po silnici. V terénu žádné cílené vylomeniny, prostě to co potřebuji, abych projel všude po cestách (ne ve volném terénu), tedy žádné metrové skoky a pod.

    Ví někdo vodítko, jak se rozhodovat?

    Díky

    0 0
    • chodec  

      p.s. jen pro upřesnění – je mi jasné, že zatímco RP23 směřuje spíše mezi XC a AM tak DHX míří spíše směrem mezi AM FR/DH. Jde mi o to, zda to DHX díky expanzi a vetšímu objemu neposkytuje například výrazně vetší citlivost, nižší tlaky či spolehlivost, nastavení nečeho naprosto nepostradatelného, co RP23 nemá a bez čeho se neobejdu ;-), zkrátka něco, co by při daném způsobu jízdy převážilo jeho jinak zřejmá negativa (váhu a cenu).

      0 0
    • MlokCZ  

      S DHX Air nemám žádné větší osobní zkušenosti, tady se musí vyjádřit jiní zkušenější. Ale co jsem se jen podíval na web. DHX má pro 08 konečně propedal ovládaný páčkou, ale rovnou sami tam uvádějí, že i pro to nové ovládání páčkou je rozsah menší než u RP23. Takže pokud chceš více používat propedal, tak tady vidím plus pro RP23.

      Dalším velmi důležitý faktorem bude progresivita v porovnání obou tlumičů. U DHX netuším, jak je na tom. RP23 je v rámci dalších XC tlumičů progresivní dost málo. A tohle je pak nutné posoudit podle toho k jaké zadní stavbě to chceš.

      No a pak na DHX toho jde nastavit výrazně více, tady se ale někdo musí vyjádřit, jestli to nastavení je k něčemu zásadnímu dobré.

      0 0
    • MlokCZ  

      Jinak já na stejný zdvih a podobný způsob užití opět beru RP23, s kterým vím jak se kupované kolo chová a jaký má přesně výsledný průběh zadní stavby + tlumiče. S RP23 nemám žádný zásadní problém, že by mě na něm něco vadilo.

      0 0
      • chodec  

        Dík – nechtěl jsem se znovu opakovat, ale stále mi leží v hlavě ten Blur LT – tj. VPP stavba. Právě ta progresivita a citlivost se mi honí v hlavě.

        Chápu-li to správně, tak čím menší progresivita, tím lépe chodí do velkého zdvihu ale snadněji se stane, že při velké ráně projde nadoraz. Takto by mi to vyhovovalo, protože velkých kopanců nehodlám pobírat zbytečně mnoho a spíš upřednostním trvalé využívání co největší části zdvihu při běžné jízdě. Pokud říkáš, že RP23 je málo progresivní a já chápu pojem progresivity správně, pak by to byl další + bod pro RP.

        Právě v tomhle ohledu mi vrtalo hlavou, zda by DHX, když má expanzi nemohl být ještě výrazně méně progresivní než RP – dedukuji tak čistě z konstrukce – velký objem vzdzchu při podobném kroku tlumiče = chová se vlastně jako dlouhý tlumič, který nechám chodit jen na části dráhy.

        0 0
        • MlokCZ  

          Blur LT má lehounce degresivní počátek zdvihu a od 1/3 zdvihu je progresivní, ale ne nějak šíleně. Celkově určitě výrazně progresivnější stavba než muj současný Cube AMS 125ka, ale ještě žádný extrém. Já osobně bych tam chtěl co nejméně progresivní tlumič, protože neskáču ani už 0,5m dropy.

          Mírná progresivita ve výsledku je dobrá, u vidlic také nemám rád úplnou linearitu. U zadní stavby to ale vždy naroste v té kombinaci, tlumič (i RP23) progresivní trochu je.

          A chápeš to správně s tou progresivitou. Ale zase v extrému platí to, že u úplně lineární stavby bys musel mít tak tvrdou pružinu (nahuštěný tlumič), aby to nechodilo pořád na doraz, že naopak v první části zdvihu by se tomu do zdvihu moc nechtělo.

          U kombinace progresivní stavba + více progresivní tlumič se ale bez velkých dropů vždy stane, že i při extra velkém sagu stále ani nevyužiješ celý zdvih.

          Ale jestli menší progresivita je bod pro RP23 to netušim, vůbec nevim jak je progresivní DHX, třeba není více a klidně může být naopak ještě méně (to odhaduješ správně, že díky většímu prostoru má možnost být ještě méně progresivní). Vše to ale záleží jak je navržený, prostor v konstrukci má DHX pro obě možnosti. A taky bych zase naopak čekal, že tlumič, který je určený pro větší skoky a drsnější zacházení zase může být schválně progresivnější. To prostě musí říct někdo kdo má zkušenosti s oběma a to nejlépe na stejném kole. Bohužel grafy novějších tlumičů žádné nemám a pro porovnání nemám žádný test z německých časopisů, kde by totožný rám byl jak s RP23, tak DHX (z toho by se poznalo porovnání tlumičů).

          0 0
          • hanz  

            taky nemám praxi s oběma ale mam zase prax s dhx air.....dhx air je sam o sobě taky dost linearní…nomad mi přijde sam o sobě docela progresivní, s pružinovým tlumičem byl dost neochotnej jít do zdvihu…po zaměně za air chodí v plnem zdvihu ale s trošku menší citlivostí na počátku a s maximalně zmenšenou expanzí pro max progresivitu…takže uplně otevřenej dhx coil byl o dost progresivnější jak max zavřenej air…dhx air má přídavnou komoru, hodlám jí na test něčím vyplnit čímž si slibuji maličko větší progres s menším tlakem a možná a vyžší citlivostí na počátku…uvidíme.

            0 0
            • tomfree  

              Ty zkoušíš vzduch,to není možné,začínám věřit na že začnou padat trakaře :-)

              0 0
              • hanz  

                jo zkouším vzduch a mam obědnanou marunu......svět se zbláznil.

                0 0
            • Dijck  

              Suhlasim, dhx air je extremne linearny. Idealny na AM, nedobry na skoky:)

              0 0
        • assassin  

          rekl bych ze v „expanzce“ neni vzduch ale olej a regulace+komora ktera kompenzuje objem pistnice kdyz se zasune do tlumice… to same je i u tlumice bez „expanzky“ tudiz evidentne ten s expanzkou umoznuje na stejnou montazni delku vetsi zdvih,lepsi chlazeni oleje, je tam vic prostoru pro slozitou regulaci…

          ale vychazim ze svych zkusenosti s moto odpruzeni kde s e vzduch prilis nepouziva, takze je dost mozny ze se mylim…

          0 0
          • chodec  

            souhlas … a pokud je tohle vše v expanzce, zbývá v těle tedy čistě teoreticky víc místa pro vzduch při stejné délce chodu pístu. To byla moje selskorozumová úvaha, kvůli které jsem zvažoval, zda ta DHX by neposkytla méně progresivní chod, protože jak psal Mlok (a víceméně mi potvrdil, co jsem tak různě pochytil) že by se mi na to kolo a pro mé účely hodilo něco pokud možno málo progresivního.

            Na druhou stranu byla zcela legitimní i Mlokova opačná logická úvaha – že DHX je dělané více pro FR/DH a tam by se asi obecně užilo spíš trochu víc progresivity. Takže kromě selského rozumu a mé epodložené a laické úvahy o chodu a konstrukci se tady snažím sehnat nejlépe praktické postřehy o tom DHX versus RP

            0 0
            • assassin  

              tak tak spravna uvaha, ja furt na to koukam jako na pruzinovej… a u vzduchu pouzijes ustrene misto na komoru… ono zalezi asi i na tom v jakym pomeru jsou komory, jestli treba nejde menit objem nektere z nich a pripadne jak tu kterou nafoukas… to asi u tlumicu s velkym mnozstvim nastaveni muze delat dost rozdilne charakteristiky… ja jezdil na RB monster s DHXair5 a ikdyz je to neprepakovanej jednocep tak to chodilo celkem progresivne…ale nemel sem moznost hrat si s nastavenima pripadne porovnavat stejne kolo s rp23 …

              ale podle toho co pises ze chces jezdit, bych vzal klidne to rp23 … ono moznosti nastaveni jsou ok pro cloveka co se tim chce zabejvat a ve finale to dokaze nastavit… protoze si to kroucenim ruznejma sroubkama uplne rozhodis:)

              0 0
    • kudlanka32  

      na jezdeni ti staci RP23…podle myho je DHX uplne to same akorat se to da vic stelovat.....jed­nodussi-lehci-levnejsi, nebo ne? :)

      0 0
      • kudlanka32  

        prakticky postrehy lidi co maji yetiho 575 byly ze tam neni zadnej rozdil…alespon na tomhle biku…

        0 0
    • tomfree  

      Mám dhx5air na kole,ale srovnání s rp23 nemám zkušenost,rozsah propedálu stačí k tomu aby se kolo nehoupalo v sedě,ale šlapání ze sedla nelze,právě nastavením tlaku a velikosti expanzky se dá ovlivnit progresivita tlumiče,rp 23 jsem zkoušel na zcela odlišném druhu kola takže sruvnání nemá smysl jen je fakt že propedal fungoval podstatně lépe.

      0 0
      • chodec  

        Jedna doplňková OT pro tebe – koukám, že máš na Nomadovi 20 cm Home Mono M4 s plovoucím kotoučem – je to funkční – maslím – při takto velkém průměru kotouče se víc projeví jakákoliv výchylka třeba vlivem torze vidlice a pod. a ty Mono M4 mají dlohý třemen – nestává se nějak, že by často škrtaly? Máme teď na kole co půjde pryč Mono M4 ale jen se 180 floatem. Ty brzdy mám rád a tak půjdou i na nové kolo, jen jsem zvažoval, zda předek ještě neposílit o chlupp větším průměrem. Nerad bych si ale naběhl na potíže s neustálým cinkáním nebo neseštělovatelným škrtáním – teď s tímhle na té 180 nemám problémy.

        0 0
        • tomfree  

          Nomád není můj,ale parťáka,já mám Intense,semtam se na něm svezu,mi ty brzdy k srdci nepřirostly,ale neškrkají,20mm pevná osa v 36 je dostatečně tuhá na tu brzdu.

          0 0
        • MlokCZ  

          Toho bych se tak nebál, vozím 180mm kotouč na ORO K24, které mají poměrně malou vzdálenost desek od kotouče. Testoval jsem chvíli i 200mm kotouč a s nějakým větším škrtáním ani moc problém nebyl. Větší rozdíl byl v cinkání způsobeném vzorkem pláště, které je pouze pro menší omezený rozsah rychlostí (kdy se chytne vibrace od vzorku). A tohle je způsobeno kotoučem samotným, neškrtá přitom o desky, takže je to zcela nezávislé na tom, jestli tam bude tužší vidlice nebo pevná osa. A pro 200ku bylo cinkání výraznější a bylo při jiné rychlosti a ten rozsah rychlosti byl malinko větší (už cca 2km/h). Ovšem tohle platí jen pro asfalt a rovný tvrdý povrch, v terénu s 200kou žádný problém. Zatím jsem tam ale vrátil 180/160, důvod ale byl, že při 200/180 mi vibrovala zadní brzda a nechtěl jsem to řešit a nechtěl jsem tak extrémní rozdíl kotoučů (tedy dávat 200/160).

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.