• nikeid

    Ahoj

    jezdim tak do 2000km rocne, zpevneny/nezpevneny cesty, obcas trochu sterk, mam HT. Chtel bych se zeptat, na co pri upgradu komponent (mtb) davat pozor. Co ma nejvetsi vahu na spravny chod kola, jaky komponent se vyplati mit v nejvyssi kvalite a u jakeho je to naopak mirne receno „docela jedno“.

    Logicky mi jde do hlavy prehazovacka/ka­zeta. Ale nekde sem cetl ze treba razeni (coz mi nejde do hlavy proc zrovna to). Nekdo zas ze treba naboje – coz mi taky nejde do hlavy proc.

    Zjednodusene – za co je dobre si opravdu priplatit a mit to treba SLX/XT a u ceho je docela jedno jestli je to alivio nebo slx.

    Diky predem :)

    Anketa: Jaky komponent se opravdu vyplati mit v co nejvyssi kvalite?

    1x
    4%
    0x
    0%
    0x
    0%
    0x
    0%
    25x
    89%
    2x
    7%
    0 0
    • Smazaný účet  

      level 1. razeni, kazeta+retez,

      level 2– kliky, naboje

      staci XT, X9:)

      0 0
    • roman 3D  

      za vidlici

      0 0
    • mi-psi  

      vidle, brzdy.

      0 0
    • jIrI___  

      Za mě rám, vidle, záplety, řazení. V pořadí tak, jak jsem to napsal.

      0 0
    • Jamin  

      sedlo

      0 0
    • MartinT1  

      Kola, rám, pláště, vidlice, řazení, brzdy a zbytek je bižu :-)

      0 0
    • Člověk a jeho svět  

      Rám, vidle, kola, brzdy, řazení. Zbytek je v podstatě spotřebka.

      0 0
      • nikeid  

        ja sem se zeptal spatne … chapu ze to „pevny“ na kole (ram, vidle, kola) je ten zaklad a zbytek se vymeni .. ale prave o tu vymenu mi jde .. ktery z tech menitelnych komponentu (co sem taky vypsal do hlasovani) ma nejvetsi podil na chodu, jestli mam koupit proste treba radu deore sadu anebo muzu nechat presmykac alivio, ale hlavne aby kazeta byla pokud mozno co nejvyssi kvalita atd

        0 0
        • Člověk a jeho svět  

          Já myslím, že nechceš měnit rám, kola a vidlici, jelikož to je celkem nákladný, ale rád by sis něco vyměnil, protože to stávající už morálně zastaralo, prostě si chceš udělat radost :).

          Jako proč ne, taky jsem kdysi měnil až jsem vyměnil, ale počítej s tím, že to leze do peněz a když už vyměníš řazení, tak si časem řekneš, proč nemít ještě smyk a přehazkua … A už se z toho nevyhrabeš.

          Proto má cenu obměňovat komponenty na dobrým základu, tedy na slušném rámu s dobrou vidlicí a na slušných kolech. To ostatní je v podstatě takové pozlátko. Proč si třeba myslíš, že na novém kole za cca 20.000 Kč máš přehazku Shimano XT, ale řazení Deore a náboje, ráfky… ještě horší? Ano, správně, je to víc vidět, a člověk, který do toho tolik nevidí se líp chytí – XT přehazka, to už je něco.

          Ale pokud chceš jen obměňovat pro radost, je v podstatě jedno, jakým kouskem si radost uděláš. Na funkci to nebude mít vliv.

          0 0
          • nikeid  

            dekuju moc za nazor :) aspon vim ze prehazka xt neni zadny terno oproti tomu mit kvalitni razeni/naboje (nemluve o ramu, vidlich a kolech samotnych)

            0 0
            • Člověk a jeho svět  

              Ale tak jednoduchý to úplně není. Když budeš mít řazení XT, nejlíp k tomu asi bude chodit i vše ostatní XT, ale snese to i SLX nebo Deore komponenty. Naopak to bude vždy horší.

              Ideální je mít všechno tak nějak v rovnováze :)

              Schválně za rok až dva napiš, kolik jsi do toho vrazil a jaký nový kolo jsi pak koupil:)

              0 0
          • Vieen  

            Pokud zakladatel skutečně chce jen upgrade komponentů, co mu morálně zastaraly, tak bych se možná přikláněl za ty páčky. Pokud má deorka, tak upgrade na XT není zas tak nákladný a pocítí to významně na funkci.

            0 0
    • nikeid  

      takze osazeni klidne alivio (az na razeni teda) ale hlavne aby byl kvalitni ram, vidla a kola?

      nejsem honic gramu, kola mam v pohode, bez osmice, jezdi vklidu, na ramu kvalitu (pri svym jezdeni) krom vahy nepoznam ..

      nejde mi do hlavy proc bych mel mit o pulkila lehci a odolnejsi ram (kdyz za nekolik sezon jezdeni je porad jako novej) a prehazka mi pritom dejmetomu nechodila presne nebo preskakovala (coz nastesti nedela)

      0 0
      • Člověk a jeho svět  

        Ale tys nepsal, že ti něco nefunguje, jen ses ptal, co se vyplatí vyměnit. Je jasné, že když něco nefunguje, tak to budeš muset vyměnit. Nebo jiné ruce :).

        0 0
        • nikeid  

          tak ja planuju prestavbu na 9 (popripade 10) speed .. zalezi co se mi vic cenove vyplati, nutne 10nepotrebuju, ale kdyby to na bazaru melo vyjit stejne jak 9 nova tak bych to bral .. tak jen dopredu premyslim jestli mam prvne hledet na kazetu, ci na razeni

          0 0
    • Vieen  

      Za mě bych to viděl následnovně: rám (správná velikost), vyhovující vidlice případně i tlumič, (každý má na funkci jiné požadavky), záplety (kvalitní náboje), brzdy a pak řadící páčky (rozdíl v přehazce deore a xtr sice je, ale ne tak dramatický jako v páčkách, takže rozhodně nešetřit na páčkách). Pak bych věnoval pozornost místům, kde se kola dotýkáš, tedy gripy a sedlo. A pokud nemáš nášlapy, tak určitě ty. A vyhovující pláště s ohledem na povrch, kde jezdíš.

      Podle mě nemá smysl utrácet za odlehčené komponenty (typu sedlovka, představec, řídítka), kde stejně váhový úbytek v gramech skoro nepocítíš, pokud si nechces vyloženě udělat radost, případně zlepšit posed.

      0 0
      • nikeid  

        jo, rozumim temto 4 zakladnim vecem. ram, vidle, kola, razeni .. ale slo mi spis o to co jsem vypsal v ankete, co z toho je nejdulezitejsi

        0 0
        • Vieen  

          Můj velmi subjektivní názor na věci z ankety:

          XT/XTR: řadící páčky

          SLX: kliky, kazeta

          Deore: přehazka, přesmykač

          Náboje: já raději něco na průmyslově zatěsněných ložiskách

          Funkčně je nové deore v pohodě, a když to dobře seřídíš, tak bude šlapat suprově.

          0 0
    • JakeF  

      Všichni všechno blbě :D. Úplně základní je kvalitní sedlovka s dvoušroubovým uchycením, aby se nenaklánělo sedlo… Už dvakrát jsem udělal chybu s jednošroubovým uchycením a to se fakt nedá, to radši budu řadit X7čkou a jezdit na Remerxech, než abych se bál dosednout na sedlo…

      0 0
      • jIrI___  

        Cos to proboha měl za sedlovky? Já měl jednošroubou Pellsku, teď jednošroubý PRO Koryak a bez problémů. Naopak nastavení sedla je mnohem příjemnější než na dvoušroubém Bontrageru.

        0 0
        • JakeF  

          Bontrager a teď PRO PLT… Zrovna jsem tam dal titanovej šroub, napatlal to celý vazelínou pro zvýšení tření a dotáhnul na krev, tak snad už to proboha bude držet…

          0 0
          • hs74  

            Máš odkaz na tu vazelínu pro zvýšení tření?

            0 0
            • Člověk a jeho svět  

              :D :D :D

              0 0
            • JakeF  

              Tady . Píšou na tom, že to je nejenom na karbon, ale i na hliník a ocel…

              0 0
              • Člověk a jeho svět  

                Tak to je spíš pasta než vazelína. Potom ale nevím, proč jsi to pořádně dotáhl. Princip této pasty spočívá v tom, že to tolik rvát nemusíš, ne?

                0 0
                • JakeF  

                  S původním šroubem a bez toho jsem to moh dotahovat jak jsem chtěl a nedrželo to, nakonec jsem serval hlavu šroubu… Takže teď titanovej šroub, dotáhnout co to jde a snad už to konečně bude držet spolehlivě.

                  0 0
                  • tonik666  

                    Kup si Thomson.]

                    0 0
                    • JakeF  

                      Uvažuju o něm na příští bajk, ale potřeboval bych ještě tak minimálně o 0,5cm větší offset, abych neměl sedlo moc zaražený vzadu, takže spíš ne :(.

                      0 0
              • hs74  

                Dík

                0 0
      • Člověk a jeho svět  

        Teď jsi nás všechny totálně vyškolil :D

        0 0
      • bagr84  

        Ten sroub musis utahnout totiz :)

        0 0
    • nox159  

      vzdycky bys mel vychazet z toho co mas za kolo na teskobiku se nevyplati menit nic, na kole s nefunkcni vidlici se nevyplati menit zadne komponenty (pokud jsou jeste ty stare ok)protoze prvni musis vymenit vidlici…

      napis co mas za kolo a pak se da podle me bavit vice ;-)

      0 0
    • siafu  

      moje pořadí je zhruba toto:

      1. rám
      2. kola

      vidlici třeba moc neřeším, momentálně mám pevnou MRX a pořizovat něco v ceně DT Swiss apod. mi přijde z hlediska funkce zbytečné, navíc začínám uvažovat taky o silnici, takže upgrade HT neřeším… pak řazení, sedlo, integrované kliky… brzdy taky moc neřeším, protože předpokládám, že v cenové kategorii, ve které vybírám, už brzdí všechno – u Avidu mi dost vyhovuje tvar páky, funkce OK, ale servis nic moc

      z ankety: kliky HTII – jestli SLX/XT nemá na funkci vliv, řazení z co možná nejvyšší sady a náboje – pro mě ne Shimano, z levnějších třeba Novatec apod.

      0 0
    • winter78  

      Za mňa jednoznačne náboje. Ja rozbijem všetky :-(. Práve včera som zistil že na cesťáku je už na zadnom náboji vôla a to má len cca 4000 km.

      0 0
      • alinceb  

        Za mňa jednoznačne náboje. Ja rozbijem všetky :-( – to by možná stálo za to, zkusit vyměnit ruce…;)

        0 0
        • winter78  

          Ale ja to nastaviť viem. Ale prd platné. Dostanem nový náboj, na MTB napr. Deore, na akom kamarát jazdí už 2 roky MTB maratóny a drží mu, no a ja rovnaký náboj za pár mesiacov zničím…má vôlu a zničené plôšky kónusov. Neviem či mám fakt takú smolu na špatné kusy od výroby, alebo mám zlú techniku jazdy ??? Ale vždy si to odskáče len náboj, nemám ani osmičku, ani porušený výplet, ani defekt následkom preseknutia duše. A to jazdím len po ceste. Ani ťažký nie som, pri 183cm mám 81kg.

          0 0
          • Ruprt2  

            To není špatná technika nebo špatný kus.

            To je jenom špatný servisman

            0 0
          • Rychlej turista  

            Zrovna deore nába je takový držák, že vůbec není třeba do ní lézt. Takže pokud opravuješ něco, co funguje, není se co divit.

            0 0
            • winter78  

              Áno, však práve že Deore náboj je u mnohých nezničiteľná. U mňa nie.

              Ja som kúpil nový kus, jazdil na ňom. Po pár mesiacoch jazdenia som pri bežnej obhliadke pokýval koleso do boku a zistil som že je v kónusoch vôľa. Rozobral som to a zistil som dosť vysekané kónusy (tie hladké plôšky po ktorých behajú guličky). Takže nebolo to zlým servismanom, lebo ja som to rozoberal až po zistení chyby a každý dobre vieme že ak sú už tie plôšky na kónusoch osekané od guličiek, tak s tým už nenarobí nič žiadny servisák, tam už bude vôľa furt.

              Ešte dodám že komponenty kontrolujem pravidelne, pravidelne čistím kazetu a popri tom poskúšam či nie sú náhodou povolené kónusy, takže nemohlo sa stať že som jazdil na povolených kónusoch.

              0 0
              • Singlespeed  

                Kdepak povolené, přetažené jsi je měl. V servisu by ti měli vykousané konusy bez problémů vyměnit nebo prodat nové, a náboj bude zase fit. Nezapomeň při seřizování nových konusů ponechat na ose malinkou vůli, která následně utažením rychloupínáku zmizne.

                0 0
                • winter78  

                  Ja to vždy dotiahnem tak aby nebola žiadna vôla, ale aby to nebolo ani moc dotiahnuté. Ale tento náboj bol nový, bez môjho zásahu. Kamarát na Deore nábojoch jazdí maratóny a náboj je OK, ja ho dám na MTB s ktorým jazdím len asfalt a po pár mesiacoch je poničený. Ale ja som s nábojmi mal problémy aj v minulosti, ale opakujem ešte pred tým než som sa v tom začal vàtať ja ;-).

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Musíš tam nechat vůli, protože jak ne a stáhneš to upínákem, je to přetažené a odsouzené k blízké smrti. Někdy bývají náby přetažené z výroby, takže jejich povolení před použitím je jediné, nač je třeba dát pozor. Více vrtat se v nich není třeba, spíš je to na škodu.

                    0 0
                  • vasek80  

                    Abys nemusel po každém dotažení kontramatek při seřizování vůle nasazovat kola zpět, je dobré si dát na každou stranu dvě velké matky a zkusit stáhnout ru mimo rám. Zkraje jsem se s tím babral snad hodinu, pak jsem to sobě dělal 3× a kamarádům na 2 kolech a dnes už to trefím cca na 3–5 pokus ke spokojenosti.

                    0 0
      • Ruprt2  

        Nediv se, že je rozbiješ, když tam vozíš vola.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.