• pheno

    Ahoj. Po několika letech na hardtailu se začínám koukat po celoodpruzenem bajku. Mám rad terén a užit si to i z kopce, primární je ale zajet si všechno za vlastní, takže i kopce a delší vyjížďky.

    Chtěl bych nějaký karbon, váhu ideálně kolem 11 kg. Zatím jsem jezdil na vidlici 100mm, ale čím dal víc jsou vidět i XC kola se zdvihem 120, tomu bych se nebránil.

    Díval jsem se na Scotty (tam mě to táhne protože jsem je jezdil na silnici i mtb), canyon Lux, specialized případně superior.

    Obecně nevím jestli má smysl priplacet si za značky jako scott nebo spesl, kde mi přijde váha větší (minimálně scott), cena taky a třeba v případě toho interního uložení tlumiče na scottu mám dost pochyby i o nějakém rozumné drahem servisu.

    Další věci: má smysl zkoušet elektrické řazení (canyon lux)?, je velký rozdíl ve váze kola 11kg/12kg (pochybuju ale nechám si poradit)?, má smysl jít do 120 zdvihu a zkusit si víc užit i traily a drsnější terén (jezdím i na hardtailu ale není to samozřejmě ono).

    Díky za každý názor. Rozpočet určeny nemám. Počítám, ze by se to mohlo pohybovat mezi 100–150t ale klidně bych šel i do rok, dva staré bazarovky…

    0 0
    • Tomcat  

      Hmotnost jezdce?

      Velikost jezdce?

      Jezdecký skil?

      Co skutečně chcete jezdit? 120mm a nebo Lux opravdu na traily není

      Jaky kolo máte teď? jezdit na hartailu moc neřekne

      Trochu to podle textu vypadá, že posledních 10–20let jste vývoj nesledoval

      Nového Scotta, Treka, Specialnihozajice jen za 100 v karbonu fakt ne. Tvrdě připlatíte (desitky procent z ceny) jen za značku.

      Za 155 byl XC Obrea…

      0 1
      • pheno  

        188 cm, 75 kg

        Teď jezdím scott scale s fox 32. Vývoj skutečně moc detailně nesleduju. Určitě bych chtěl xc kolo ale váhám nad větším zdvihem než těch 100mm.

        Celopero jsem nikdy neměl ale řekl bych, ze ve sjezdech brzda nejsem.

        Ohledně ceny, říkám, ze rozpočet nemám. Ale jsou levnější varianty (canyon, sup) nebo značkové bajky, případně bazar. Scott v karbonu a pod 12 kg je fakt těžce dráha záležitost, ale na bazaru bývají třeba dva roky staré modely se starou geometrii.

        0 0
        • Tomcat  

          To by chtělo se be různých kolech svést a ujasnit si to. Protože navíc 20mm zdvihu kolo vhodné na traily hned nedělá. Takže i full na 120mm může být prostě tvrdý kolo který je stavěný aby proste bylo XC raketa. Naproti tomu jde i kolo na 100mm jde postavit velice měkké které fakt vrchařské ambice mit nebude.

          Scale a Fox 32 není konkrétní kolo, ale celá řada, která se dělá už skoro dvacet let. A model 2005 a treba 202× je fakt něco jiného.

          Takže zkuste Luxe a pak vybírejte dál Zátim nevíte co koupit takže zbytečně řešit za kolik.

          0 0
          • pheno  

            Luxe bych rad zkusil, ale dívám se jak na to. Nejsou (ideálně na Moravě) nějaké testovací dny nebo je jediná možnost najít někoho s tím kolem a domluvit se?

            Možná jsem to napsal špatně, ale hledám hlavně to rychle XC kolo co pojede rychle do kopců, jak píšete. Ale občas bych si dovedl představit s nim zablbnout a proto těch 120mm.

            0 0
            • Velomiwookie  

              Pokud mas moznost nejakych obcasnych trailu, ale chces XC kolo tak jdi do LUX Trail.

              1 0
    • tatakona  

      Ber toto, není zač. pokud sedne velikost, cca 170 – 183cm

      Kona Process 134 M

      0 10
    • jonti  

      Lux Trail, Superior i Scott Spark soucasny i predchozi model jsou vsechno velmi povedena kola, zadnym z nich neudelas chybu. Scott je z nich nejmasivnejsi, nejtuzsi, nejschopnejsi ve sjezdech, ale za cenu vyssi hmotnosti a vyrazne vetsiho pohupovani pri otevrenem tlumici.

      0 1
      • pheno  

        Toho rozdílu v hmotnosti jsem si všiml. Reálné ale má vůbec cenu řešit nějaké kilo nahoru nebo dolu?

        Větší obavy mám z délky kola. Jsem dle mého na hranici L/XL a nechci zase něco moc dlouhého abych na tom byl hodně nataženy. Pokud se dívám na Luxe i SUPa tak oba to jsou poměrně dlouhé rámy. I když asi jde pracovat s predstavcem, což je zase asi na sparku nereálné.

        Zkusím najít někoho s Luxem, abych to vyzkoušel. Sparka reálné asi jedine v prodejně. Ten loňský model jsem v terénu ještě neviděl…

        0 0
        • FOSA  

          Mám 187 a řeším téměř u každého kola to samé, tj. přelom L/XL. Ale víc mi sedí Lka, XL už mi prostě přijde velké. Naopak jsem byl spokojený i třeba s kolem tabulkově do 180cm?

          Mám doma Sparka v Lku (Brno – kdybys chtěl vyzkoušet), váha je asi 11,8 kg (ještě jsem nepřehazoval výplety). Vůči hardtailu (10,5kg) je pocitově fakt těžší, poznáš to už v ruce a je to spíš vyvážením kola, kdy prostě spark má víc hmotnosti vzadu, kdežto HT je jak pírko, když jej chytneš za rámovku u sedla. Když na HT nafoukám pořádně tufa, umí to sekundovat gravelu. Spark při zamknutí ale letí taky, malinko ho brzdí hrubší vzorek.

          Co se jízdy týče, lépe se na Sparku (Spark RC team issue 2021) jezdí technické stoupání, má lepší trakci. Nevýhodou je pak cvakání klikou o podklad při propružení, vždycky si to musím uvědomit a to přichází až po prvním trefení kořenu klikou. Což je i nevýhoda, jelikož často musíš přerušit šlapání v kopci, abys kliku netrefil.

          Ve sjezdu má zase klady, samozřejmě vyšší komfort, pocitově se cítím jistěji a víc se umím opřít do klopek, kopírovat terén (HA je u obou kol shodně 68,5°, spark má pak Sida vs Reba). Zatím nemá teleskopku, ale ta by kolo posunula zase směrem z kopce o kousek dál. Spark po odtučňovací kůře umím dostat hádám někam na 11,2 až 11,6 včetně teleskopky? Můj odhad…

          0 0
          • sorak  

            Mam tez 187cm a Sparka mam v XL (viz profil), silnicku pak s 60cm ramem.

            U Sparka jsem mel obavu, jestli nebude XL velke, ale opak byl pravdou – pro dosazeni posedu na ktery jsem zvykly a aby me nebolely zada jsem potreboval soupnout sedlo vice dozadu a i tak premyslim nad vyzkousenim delsiho predstavce. Takze asi nepomaham, ale stejna vyska postavy dle meho neni vzdy zarukou stejne optimalni velikosti kola.

            Mozna jsem ale fosilie a trvam na posedu, ktery jsem jezdil 20let a moje telo je na nej zvykle i kdyz soucasny trend je jinde (slapani pod sebe), na zadnem bike fittingu jsem nikdy nebyl.

            Sparkovi dost pomuze vymena zapletu. Hodne dobre tam maji udelane pruzeni, ale jak pise Fosa, tak otevreny tlumic pri vyjezdu v terenu zpusobuje strejchani pedalem o zem, ale ja to hodnotim jako chybu uzivatele – od toho je tam Twinlock, ktery je ve vyjezdu vzdy na prostredni pozici, na asfaltu pak vse zavrene a je z toho HT.

            Kdybych vybiral znovu, tak Spark by byl znovu favorit, ale chtel bych vedle nej zkusit i Mondraker F-Podium a Ghost Lector FS.

            0 0
            • jonti  

              Mam taky Sparka bez RC predchozi generace a na 187 cm mi XL sedi vyborne. Novy Spark je ale i v L delsi nez predchozi v XL.

              Podobne je posunute cislovani i u Canyonu, predchozi Lux by byl lepsi XL, soucasny Lux WC nebo Lux Trail staci L.

              1 0
            • hYs  

              Potvrzuji se sparkem, s výškou 174cm bych měl mít dle průvodce Mko, bral jsem L a sedí mi akorát, nejsem nijak na řídítka natažen. Jen jsem musel nějak pořešit větší náklon špičky sedla dolů, nejsem příznivce posedu na turistu.

              0 0
        • novas752  

          Si spočítej kolik ten rozdíl dělá procent z celkového součtu kolo+jezdec+ostatní výbava. Mimo závodění na nejvyšších příčkách a boje o každou sekundu to není příliš významné.

          U těch velkých značek prodávaných v kamenných krámech by neměl být problém zajistit testovací kolo. Není třeba zkoušet přímo to o čem uvažuješ, dost se dá odvodit i z vyzkoušení podobných kol a porovnáním geometrií, osazení, prostě toho o čem přemýšlíš.

          2 0
    • Lachtis  

      Nejdriv bych si vyzkousel fulla, at si udelas predstavu… pak je i dulezity system pruzeni, ono se chova jinak treba prepakovany jednocep, nez treba virtual atd. Ale geometrie, zdvihy atd., to taky hraje roli.

      Za mne rikam virtualy, takze treba Intense, mondraker, Bmc. Treba nove Bmc by me lakalo hned: https://www.n1shop.cz/…-l-p1431559/

      2 0
      • sorak  

        Souhlas, ze nejlepsi by bylo si vice znacek vyzkouset, ale bohuzel dnes uz to neni tak snadne jak pred 15ti lety, kdy testovacka byla obvykla soucast prodeje drazsiho kola, dnes kolo za 100tis je „bezne“ a zakaznik, ktery je ochoten ty prachy zaplatit podstatne mene zajimavy nez driv :(

        Ja jsem skoncil u Sparka z druhe ruky (model 2018) a sice to neni uplne nejnovejsi geo, ale po 16ti letech jezdeni na stejne HT je to stejne velky posun, takze zalezi jestli pro tazatele „po nekolika letech“ znamena 10let nebo co vlastne, ale IMHO rozdil v tech geo u letosniho nebo predlonskeho kola nemusi byt zas tak zasadni.

        0 0
        • novas752  

          Nektere obchody odecitaji jeden nebo vice dni pujceni z ceny kola ktere si u nich koupis. Nebo se poradaji testovaci dny/akce kde je pujceni na par hodin za velmi kaly nebo vubec zadny poplatek.

          0 0
      • sorak  

        Mozna neco pribylo na trhu a uniklo mi to, ale pokud se nepletu, tak v kategorii nizsich zdvihu (100–120mm) je v zasade uz jen ten jednocep – po tom co Giant prestal delat na XC kolech svoje Maestro. :(

        0 0
        • Martinson  

          U Epica Evo nepozoruji změnu funkce zadní stavby proti Epicu s horst linkem. Ten zadní čep se moc nehýbal a pružnost zadní vzpěr to asi řeší dostatečně.

          Ale je to klasický jednočep?

          0 0
          • novas752  

            Epic je, spodek je tuhý, pruží vrchní vzpěry. Většina Flexpivotů to takhle má. Ale třeba Scalpel pruží dole takže to má blíž ke čtyřčepu než k jednočepu.

            1 0
        • novas752  

          No jo. Jednodušší a levnější na výrobu, lehčí, samo o sobě tupější takže se to tak moc nehoupe… Zbývají menší značky jako Intense, Pivot.

          0 0
        • peter3531  

          Virtual ma este ghost lector fs

          0 0
    • Gwaihir  

      Koukni na intense:

      https://eu.intensecycles.com/…cts/sniper-t?…

      To je můj favorit, až mi nebude blbé dát tolik peněz za kolo.

      4 0
    • Floydie  

      Koukni na ORBEA OIZ 2023, uplna nadhera. Pristi mesic mi snad uz konecne dorazi…

      2 0
    • pheno  

      Otviram svoje stare vlakno, pred rokem jsem hledani kola odlozil, ale stale sleduju bazar a narazil jsem na (zda se) peknou nabidku.

      Aktualne mam Scott Scale 930 ve velikosti XL, ale myslim, ze by mi bylo i Lko. Zkracoval jsem si predstavec a sedlo mam pomerne nizko (na svou vysku). Od stredu po vrch sedla je to pro me 80cm.

      Nasel jsem na bazaru Specialized Epic EVO Comp ve velikosti 2022 ve velikosti L. Dle geometrie je delka sedlove trubky o 6 cm kratsi nez u meho soucasneho kola. Predpokladam, ze vse ostatni se da v pohode doupravit (zmena predstavce, drop apod). Nemam moznost kolo zkusit a porovnat velikosti.

      Merim 188 a vetsinou jsem nekde na pomezi L/XL, 56/58.

      Ma smysl o tom Lku od Speslu uvazovat?

      0 0
      • pheno  

        Nejspis to byl dost specificky dotaz… kazdopadne zjistil jsem, ze na Lko se vyskou sedla v pohode vejdu. Na delku (top tube effective) je ten Spesl o 2 cm kratsi nez moje soucasne kolo a o 3 cm kratsi nez ve velikosti XL. Zaroven je tam rozdil v delce hlavove trubky 2cm.

        Rekl bych, ze obe tyhle miry jde dorovnat zmenou predstavce, je to tak?

        Ve spouste navodu se pise, ze na rozhrani velikosti neni spatne brat ten mensi ram, bohuzel jak jsem psal nahore, nemam sanci to vyzkouset v realu… Nerad bych koupil neco uplne mimo a pak se toho zbavoval :)

        0 0
        • Martinson  

          Vozím na Epicu Evo velikost L představec 9 cm, měřím 188 mám spíš dlouhý tělo.

          0 0
        • mirorek2  

          zajdi do speciálized shopu a vyzkoušej to, podle mě ti bude L o chlup malé a 10cm forbec opravdu vozit nechceš

          0 0
          • Martinson  

            Je tam standardně 6 cm, tak bych z toho nedělal drama. To ti může udělat rozdílné zahnutí řidítek

            0 0
            • Lišák  

              Problém je, že zahnutí řidítek potřebuješ ergonomický ke svému tělu. Já jednou zkoušel skoro rovná a mrtvěly mně ruce. Po výměně za více zahnutá k jezdci to bylo zase 0.K.

              0 0
            • mirorek2  

              tak buď to neřešíš a jedeš na čemkoli anebo o geometrii kol teda moc nevíš

              3 cáky na forbcu je za mě teda mega moc rozdíl v chování kola

              1 1
              • jonti  

                jj, 3cm rozdil je vetsi rozdil nez v reach mezi L a XL.

                1 0
                • Martinson  

                  o 5 mm. Kdysi jsem měl od Stumpa 26 v XL a musel jsem dávat kratší představec, teď už mám třetí kolo od S v L a vyhovuje mi to. Každý má jiný proporce a nejlepší je si na to sednout. V roce 2017 jsem nemohl sehnat Stumpa v XL tak jsem si půjčil L a zjistil jsem že mi sedí víc.

                  Jarda Kulhavý vozil na Epicu 130 mm představec ještě v roce 2022 https://mtbs.cz/…orie/preview

                  0 0
                  • ceo  

                    Může mi někdo vysvětlit smysl těchto dlouhých představců pro hobby? Případně proč se pořád vozí na silnici?

                    Profi mají specifické požadavky, ale pro hobby jezdce. Místo 80+ představce bych vzal delší rám a kratší představec. Kolo bude stabilnější díky kratsimu predstavci i delšímu rozvoru..

                    U silnic to nechápu vůbec, tam vůbec nějaká agilita není třeba..

                    0 1
                    • novas752  

                      Jenže to právě funguje úplně naopak, delší představec stabilizuje řízení vůči malým, často nechtěným pohybům jezdce – když se na kole vrtíš tak to s delšim představcem drží směr lépe než s krátkým. Hlavně v nižších rychlostech. Výrazně znát je to právě na poměrně vratkých silničkách, kde se dosud vozí představce docela dlouhý (i když 15cm štangle už se taky moc nevyskytují).

                      4 0
                      • ceo  

                        To teda vnímám úplně naopak.

                        Ani si moc nedokážu představit, jak by to mělo fungovat. Delší představec= delší páka, takže větší citlivost…

                        A i kdybych přistoupil na to co píšeš, tak vliv kratšího představce by IMHO zdaleka vykompenzoval delší rozvor

                        0 1
                        • skaj  

                          Projed se na silnicnim kole a budeš vědět po 100metrech. Jde o rozložení váhy, ne délku páky nebo rozvor. Víc váhy vpředu, větší stabilita, zvlášť ve vyšší rychlosti. Prakticky na enduru nesnesu představec přes 40 a na silnici pod 90.

                          Ještě dodám druhý důvod, proč menší rám a kratší představě – teoreticky úspora váhy. A super teoretici ti jako třetí řeknou vyšší tuhost rámu… Ale tam už jde podle mě o dojmologie.

                          0 0
                        • adam320  

                          Proste to tak je. A o zadnou paku tady nejde. Zadna vetsi paka se nekona, predstavujes si to uplne spatne

                          Samozrejme do toho keca i uhel hlavy, nicmene princip delky predstavce zustava porad stejnej

                          0 0
                      • TK75  

                        Jo jenže ty silnicky jsou „vratky“ protože jsou krátký a mají strmej hlavovej úhel..

                        Ceo to myslel asi tak ze kdyby ta silnicka měla další předek a díky tomu i rozvor, k tomu treba 67 hlavu, tak si může dovolit 50 predstavec a je to v kapse :))

                        Jenže proč to měnit?Chování kola by nepřineslo pro silnici asi nic navíc…to co mají teď je nijak neomezuje, nic víc nepotrebujou

                        0 0
                        • ceo  

                          A nebudou si zakopávat o tretry když moc vytočí přední kolo :))

                          A pocitově, taky přidá, když člověk má ruce až za osou předního kola, a ne nad nebo před…

                          Spíš nevidím důvod to neudělat. U gravelu bych řekl, že se vidlice začínají pokládat a představce zkracovat.

                          0 0
        • jonti  

          na rozhrani velikosti je idealni vzit jine kolo.

          3 0
          • pheno  

            Na rozhrani velikosti jsem dle tabulky na internetu, v realu tezko rict. Ale stejna situace je u Scottu, Specialized, Cannondale… Snad jedine o neco vetsi Canyon mi vychazi na jasne L. To je pak tezko, snazim se aspon precist clanky o pomeru nohy/telo a zkouset vybrat podle toho.

            0 0
            • J1RKA  

              co Trek?

              0 0
            • roud  

              řešil jsem stejné dilema když jsem kupoval epika mám 178 a jsem přesně mezi M a L ale hned po ozkoušení v prodejně mi bylo hned jasné že Lko je správná volba za mě taky pokud je možnost tak se vydej někam to otestovat

              0 0
    • Freelander1  

      https://www.trekbikes.com/…n-2/p/41719/?…

      Tohle je hloupost? Ptám se i proto, že po něm sám pokukuji.

      0 0
      • novas752  

        Záleží co za kolo chceš. Tohle je prostě laděný hodně na šlapání. Zádná žehlička drobných nerovností to neni, ale zase to skoro netřeba zamykat.

        0 0
      • Azmir  

        Jak píše novas, dle využití. Je to Htčko s pružícím prvkem, ale full to moc není. Na závody asi dobrý, pokud to nehrotíš, koukl bych jinde.

        0 0
    • Freelander1  

      Chlapi,diky.Jsem zas na začátku :)

      0 0
      • J1RKA  

        nj, i vlakna :DD – reaguj naten oranzovej <reagovat > pod prispevkem

        oproti HT to docela pruzi, mam 100 full a je tam rozdil v pruzeni, nicmene tohle kolo ma smyslo, pokud honis vahu a chces chrtit, naopak, pokud chces jezdit porad rychle ale vic si uzivat jizdu po mimo hezky cesty, volil bych neco 120/120

        0 0
      • Azmir  

        Koukni do vlákna vedle na toho Ghosta, nic lepšího asi neseženeš https://bike-forum.cz/…i-kolo-vyber#…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.