• XNeo

    Zdravím všechny, potřebuju radu. Syn má kolo https://www.skiandbike.cz/…der-90-2020/

    a ty brzdy jsou tam dost bída, při delších sjezdech ho bolí ruce od brzd, syn váží 65kg – takže celkem lehkej. Můj dotaz zní, co vylepšit (kromě kompletní výměny brzd a kotoučů). Chci zůstat u Shimana.

    1. Vyměnit brzdové páky za páky s technologii Servo wave (preferuje krátké páky, moje XTR BL-M9120 mu vyhovují), ale ty mají asi jiné i hadice. Takže něco co je kompatibilní s těma MT200 – nevím zda Deore páky jsou. Každopádně páky nové.
    2. MT200 zda už tam rovnou nevrazit čtyřpíst ? https://bike.shimano.com/…R-MT420.html
    3. Větší kotouč alespoň dopředu – místo 160 – dát 180 ?

    Každopádně kdyby se nemusely měnit hadice (alespoň ta zadní).

    Co by jste doporučily.

    Páky i s brzdama a koutouče nechat nebo i větší kotouče ?

    Díky za radu

    0 0
    • scota  

      Každopádně všechny lepší brzdy (např. Deore) mají jiné hadice BH-90

      0 0
    • Mr.Duck  

      Hadice nemusíš řešit. Ano, lepší brzdy mají Bh90 a horší mají BH59, ale jsou navzájem kompatibilní a páku můžeš použít jakoukoliv. Nemusíš ani měnit olivu, stačí doslova sundat páku, na dat novou a naplnit, klidně jen shora přes kalich zapumpovat. Za 10 minut I s úklidem to máš hotový :)

      1 0
      • Baroninakolech  

        Přesně jak píšeš. Měnil jsem takto páky dceři na bajku. Místo nějakých základních Shimano jsem použil BM-L501 a vše funguje jak má. Dcera je maximálně spokojená, rozdíl komfortu při brzdění výrazný. Jen si nejsem jistý současnou dostupností samotných pák. Před coronou se dal pár BM-L501 pořídit cca za 1000 Kč.

        0 0
    • Markony  

      Koupit lepší kotouče a vyměnit brzdy jako cely set páka + třmen například Shimano SLX BR-M7100 .

      0 1
    • novas752  

      Komplet nové brzdy, stačí klidně Deore, ty brzdí parádně. Na delší sjezdy ale sintrované destičky, které po zahřátí nevadnou, takže i nové kotouče – tyto jsou jen na organické směsi a i tak stojí za prd.

      Čtyřpístkové bych tam nedával nebo z toho vyrobíš katapult, to jsou brzdy na mohutnější kola do těžšího terénu.

      0 0
    • Breakpain  

      takové „Yura“ doporučení :-)

      nebudeš to chtít slyšet, ale mimo změnu brzd doporučím kontrolu

      • jestli nevisí na brzdách (pomalu neustále brzdí – z toho bolí ruce)
      • posilovat ruce a prsty

      Mně hodně posunulo brzdit na „poslední chvíli“ a silové švihadlo, které zpevnilo úchop. Brzdy mám samozřejmě výkonné, o tom se nepřu ;).

      1 0
      • rasto  

        off topic. jak mám hodně najeto na kolech – brzdím na poslední chvíli, se mi bohužel tento zvyk přenesl i do řízení auta.

        nikdy jsem neboural. ale manželka je na nervy :-) ono to je spíše na mračíka, no co už

        1 0
      • XNeo  

        I to je možné, když jsem mu půjčil svůj stroj na trailových XTRkách, tak si nestěžoval :)

        0 0
    • Honza03  

      160 mm kotouč ve předu je nesmysl, dej tam aspoň 180 mm. I když čtyřpístky pomalu a jistě vytlačují dvoupístky tak na tohle kolo bych to nedával, je to zbytečné.

      1 2
    • Johny_r  

      Na základě své zkušenosti bych řekl, že největší efekt bude mít zvětšení kotoučů (pro brzdný výkon v krátkodobém brždění) a pak výměna desek (efekt se projeví v delším sjezdu). Nevím, jak moc velký skok udělá výměna pák za servowave. Já už je měl, takže tuhle zkušenost nemám.

      Každopádně z vadnoucích a blbě brzdících brzd 180+160 na organikách jsem výměnou za 180+180 na Galfer deskách udělal parádní brzdy, ze kterých mě ruce fakt nebolí, ani po pár km sjezdu.

      Nicméně já vážím metrák. V Tvém případě bych šel postupně. Nejdřív bych dal dopředu 180mm kotouč (rovnou nějaký lepší, co snese sintry). Pozor u Shimana, lepší kotouče jsou většinou dělané na úzké desky, které jsou až v lepších brzdách. Musíš najít něco kompatibilního.

      Pokud je problém s vadnutím v delším sjezdu, vyměnil bych destičky (třeba za ty Galfery nebo nějaké sintry), což znamená i lepší kotouč dozadu. Při 65 kg bych nechal 160mm, to musí stačit. Pokud to pořád nestačí, vyměnil bych ty páky, i když je otázka, jestli pak už nemá cenu vyměnit celé brzdy.

      0 0
      • novas752  

        Rozdíl mezi pákama se SW a bez je daleko větší než mezi různýma deskama a kotoučema co se výkonu týče.

        Samozřejmě v dlouhých ostrých sjezdech když se organiky na starých brzdách přehřívaly hodně tak se možná budou přehřívat i ty nové s organikama – proto ty metalické desky. Ale to platí jen o sjezdech kde se fakt musí brzdit akoro furt.

        A ano, má cenu vyměnit celé brzdy.

        1 0
    • Smazaný účet  

      S dovolením využiju vlákno – v rámci výměny řazení (páčka integrována s brzdami) sháním samostatné brzdové páky pro V-brzdy. Zvažoval jsem Deore BL-T610, ale ty skoro nikde nejsou skladem. K sehnání jsou ještě Alivio BL-T4000 a Avid FR5 nebo SD 7.

      Můžete některé z těchto modelů doporučit, případně máte ještě nějaký další tip na spolehlivé páky?

      0 0
      • t29  

        Avid FR5 je jistota. SD-7 jen pokud je zajímavá cena.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Kromě toho, že jsou Avid páky oboustranné (tj. každá použitelná vlevo i vpravo), v čem jsou lepší než Alivio T4000?

          0 0
    • Smazaný účet  

      Jaké dnes zvolit k véčkům špalky?

      Stále platí, že nejlépe bzdí drahé Koolstop, Shimano píská a spolu s kamínky žere ráfky a nejlepší poměr ceny a výkonu nabízí trojbarevné BBB?

      Za podobnou cenu jako originál Shimano S65T jsou trojbarevné BBB BBS-16T TriStop, černé BBS-16 TriStop (je tam funkčně rozdíl?) nebo třeba Ashima AP-65V?

      0 0
      • kubad  

        BBB sou fajn za dobrou cenu ber je

        0 0
        • Smazaný účet  

          A nějaké doporučení ohledně solidních véčkových pák z dnešní produkce?

          Zpracování Avid FR5 vypadá dost lacině (zejména uchycení lanka), spolu sdražšími SD7 se navíc ojediněle objevují stížnosti na loupající se barvu nebo klesající kvalitu zpracování. V případě Alivio BL-T4000 je jako jediné „negativum“ zmiňována plastová kontra-matice u stavěcího šroubu, z těchto tří jsou přitom tyto páky nejlevnější. Pak jsou tu ještě Deore BL-T610, ale cena už je okolo 700 a v česku jsou prakticky vyprodané.

          0 0
          • Vilém  

            Vypada lacine? Co je na tom laciny?

            Kup si pulmetrovy trekingovy shimana a neres to.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Viděl jste někdy rozdíl v uchycení lanka mezi FR5 a SD7? FR5 je jen páka s dírou na lanko, které se při stisku páky ohýbá. Naprostá většina véčkových pák má uchycení lanka řešeno pomocí kloubu.

              0 0
              • kubad  

                FR funguji a sou za dobrou cenu připlácení za SD jen pokud je chceš. Funkčně zbytečne

                0 0
                • Smazaný účet  

                  A srovnání FR5 vs. Alivio T4000?

                  0 0
                  • kubad  

                    :) dobrý vtip

                    Brzdí to taky no

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      Nežertuju :) Dělám nízkonákladový upgrade starého kola a je potřeba vyměnit brzdové páky. S véčkama už dlouho nemám osobní zkušenost, takže se snažím se dobrat nějakého hodnocení, co je na nich špatně. Shimano je inzeruje jako 2-finger MTB/trekking, zákaznické stížnosti nejsou, dokonce ani na zpracování.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Avidy, jsou kratke, shimana dlouhe. Zalezi co clovek preferuje a s jakym razenim to bude pouzivat.

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          Přijde tam SLX M7000–11 ve variantě 1X. S tímhle řazením nebudou z výroby kompatibilní nejpíše žádné véčka (možná tak Deore T610, které mají dokonce i-spec B objímku).

                          Tím krátké/dlouhé je myšlena délka madla při srovnání 2-finger variant?

                          0 0
                          • Vilém  

                            Myslena delka packy. FR5 jsou jednoprstove a pomerne kratke. Uchyceni lanka ktere mouzivaji je naprosto blbuvzdorne oproti reseni, s nejakym plechem, cepem atd, ktere je driv ci pozdeji vychodi, je treba to mazat atd. Navic ma paka po celem pracovnim zdvihu stejny pakovy pomer, u reseni s plechem a cepem se pomer meni.

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              Tak jsem měl možnost porovnat páky Avid FR5 vs. Shimano BL-T4000 přímo vedle sebe na jedněch řidítkách:

                              • Při porovnání za sebou je podélný tvar páky prakticky stejný.
                              • Páka FR5 je příjemně zaoblená, BL-T4000 je divně plochá
                              • Kvalita zpracování a povrchová úprava je podle mě lepší u Shimano – včetně takové drobnosti jako plastový doraz uvnitř páky a bytelnější pružina. FR5 při puštění páky mláti jako kovadlina.
                              • pivot páky je u Shimana o půl cm níže než u Avid, tah lanka až do kontaktu s gripem je u obou přibližně stejný 2.5cm (Shimano + 0–2mm)

                              Celkově FR5 působí na pohled mírně laciněji, ale v ruce o něco příjemněji.

                              Dotaz do pranice: Dodělávali jste si někdo do FR5 plastový/gumový doraz, aby ta páka při puštění tolik nemlátila?

                              0 0
                    • Smazaný účet  

                      Tak souhlas. Aktualni Alivio T4000 je zklamani. Ten tvar paky je podstatne horsi nez stare Alivio 8sp. kombinovane s brzdou, ktere potencialne melo nahradit. Na zkousku ucinku brzdeni ani nedoslo :)

                      0 0
              • Vilém  

                Ano videl nekolik paru FR5 doma provozujem.

                Ten tvar je velice domysleny.

                Pokud se nelibi, SD7 se daji sehnat kolem 500,– a maji moznost zmeny pakoveho pomeru, coz clovej pouzije jednou, pokud vubec.

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Po prozkoumani musim uznat, ze je to fakt zajimave reseni. Diky tomu voditku uvnitr paky staci kratsi rameno pro stejny tah lanka.

                  0 0
          • xtonda  

            Když už je tady tahle diskuse, Shimano má páky pro 3 a dokonce 4 prsty jako BL-T4010, BL-T611 a BL-C6010 a doporučuje u nich použití power modulátoru. Je s nimi brzdný účinek V-brzd skutečně znatelně silnější?

            https://bike.shimano.com/…L-T4010.html

            https://bike.shimano.com/…BL-T611.html

            https://bike.shimano.com/…L-C6010.html

            0 0
            • mais  

              vyvodis nejakou silu na lanka, takze mnohem vic udela tuhek novej bowden a lanko, co se nenatahuje jalo zvykacka, kdyz vyresis tohle, prejdi na celisti, aby byly tuhe a bez vuli na cepech a pak prejdi na spalky, posledni je paka trochu jinak, pokud nemas totalni sitku tak prinos tohohle klidne zabijes na lanku a bowdenu

              0 1
            • novas752  

              Neni, power modulátor je pro necyklisty kteří sednou na kolo jednou za x let. Když za to vezmeš vší silou tak by tě to nemělo poslat přes. Je to jenom pružina určitý tuhosti mezi 2 kusama bowdenu, když za to vezmeš hodně, tak se pružina začne stlačovat = přítlak na ráfek přestane růst. Bylo to vynalezený v době kdy byli všichni zvyklí na nebrzdící U brzdy nebo levné cantíky a Véčka najednou uměly brzdit daleko silněji.

              0 0
              • xtonda  

                Vím jak funguje power modulator. Ale proč u tříprstých pák T4010 a T611 je napsáno POWER MODULATOR must be used for front brake a u dvouprstých T4000 a T610 to není, když ne z důvodu větší síly vyvinuté delší pákou? I z triviálně fyzikálního hlediska stejná síla ruky na delší páce vyvine větší sílu na lanku.

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Páka je sice větší, ale není to spíše kvůli cílovému zákazníkovi než páce?

                  Mimochodem potkali jste to někdo ve skutečnosti na kole? Těch pár trekingových kol různého stáří, co jezdí rodina nebo známí, mají všechny 2 prsté páky bez těchto opičáren.

                  0 0
                • novas752  

                  No tak jasně, o tom se netřeba bavit. Ale upřímně nevím proč bych tu 4prstou na kolo dával, to je úplně zbytečná věc, kde nestačí ta tříprstá páka by rovnou měly být nějaký lepší kotoučový.

                  0 0
        • Smazaný účet  

          Ty trojbarevné brzdové špalky evidentně vyrábí jedna fabrika pod různými brandy:

          BBB BBS16T:

          https://www.bbbparts.cz/…tristop.html

          Force:

          https://www.kupkolo.cz/…0mm_z111387/

          Cena za BBB brand dvojnásobná…

          0 0
          • kubad  

            Nebo jiný kopíruje s ohledem na to jak dlouho sou na trhu BBB a jak Force

            0 1
            • xtonda  

              Já kupoval oboje a měl sem to v ruce vedle sebe a úplně stejný nebyly, takže spíš ta kopie.

              0 0
            • Smazaný účet  

              Tak BBB dělá kormě BBS-16T i verzi s vyměnitelnými špalky BBS-14T a nebo samostatné gumové vložky BBS-15T. Jsou ty vyměnitelné gumové vložky kompatibilní s Shimano špalky?

              A pomineme-li nižší náklady u měnitelných gumových vložek, je tam nějak rozdíl ve funkčnosti nebo spolehlivosti oproti klasickým špalkům měněným vcelku?

              0 0
      • Bafoon  

        já vozil na svoji soupravu baradine a proti shimanu to bylo jak z jiného vesmíru https://www.kupkolo.cz/…960v_z93223/

        páky FR5 – ted je kupuju zas, osvědčené a výborné ergonomicky

        0 0
    • Smazaný účet  

      Když už jsme u té výměny pák a špalků, má smysl s tím vyměnit i mtb čelisti Alivio BR-m430?

      Ono totiž v současné nabídce nic moc lepšího stejně není, Avid už véčka nedělá a Shimano jen trekové Alivio a Deore.

      0 0
      • novas752  

        Neměnil bych. Leda že by si na bazaru sehnal XT nebo XTR s paralelogramem a v dobrém stavu.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Na starším kole jsou cantilever brzdy spolu s 3-finger pákama BL-M771. Jak velký je rozdíl v účinnosti v porovnání s véčkama a má smysl podobný upgrade nebo největší rozdíl udělají kvalitní špalky?

      0 0
      • virtualcop  

        Dobrý véčka + dobrý špalky budou asi vždy o hodně účinnější, než dobrý kantíky s dobrejma špalkama – takhle bych to řekl. :)

        0 0
      • novas752  

        Dobrý canti s dobrejma špalkama se výkonem rovnaj nic moc véčkám s nic moc špalkama.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Sice tam nejpis osadim osvedcene Avid FR5, nicmene kdyby si je uzivatelka chtela ponechat, jak funguji večka to s temi delsimi (3-finger) pakami? Byly s tim praxi bez toho Shimano modulatoru (co doporucuji v manualu) nejake problemy?

          0 0
    • Smazaný účet  

      Měli jste někdo vedle sebe véčka Alivio BR-T4000 a Deore BR-T610? Dle specifikace je rozdíl hlavně ve výměnných špalcích. Má jinak smysl za Deore připlácet?

      0 0
      • va-bo  

        Maj jiny stelovaci sroubky. Jiny rozdil asi nepoznas.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Zkoušel jsem BR-T4000. Pružina čelistí je volná při zasunutí na spodní a dokonce i prostřední dírku. Brzdy jsou použitelné pouze na horní pozici, ale tam je tah pružiny velmi silný. Setkali jste se někdy s tím, že V-brzda s pružinou ani na prostřední pozici vůbec nelze použít?

          0 0
          • Vilém  

            Tak je to dane ramem a sirkou rafku. Nevidim vsak problem v prihnuti pruziny podle potreby, aby to vyslo do te spravne dirky a pozadovaneho rozsahu nastaveni.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Je potřeba za tímto účelem tu pružinu z brzdy sundat?

              Další variantou by mohla být demontáž drobné pružinky zpod toho šroubu pro regulaci dorazu. Kvůli ní lze zašroubovat jen do půloviny své délky.

              0 0
              • Vilém  

                Vzdycky jsem to priohybal namontovane na kole. Proste jen odklonit rameno brzdy a vratnou pruzinu trochu prihnout pozadovanym smerem.

                0 1
              • va-bo  

                Myslim, ze pruzinky na stelovacich sroubcich nejsou potreba. Maji zajistit, aby se sroubky samovolne nepovolovaly. V provozu se nepovoluji, a kdyz, tak je mozno je zalepit zavitovym lepidlem. Ale nedelam to. U nekterych brzd jsou sroubky na imbus, tam pruzinky nejsou.

                0 0
          • tompca  

            Nebo přitáhnout šroubek co tlačí na pružinu.

            https://youtu.be/XMa9UqY9obk

            0 0
            • Smazaný účet  

              V tomto případě to není k ničemu. Na prostřední pozici je i se zašroubovaným dorazem pružina volná, na horní pozici je i s povoleným dorazem docela tuhá.

              0 0
              • va-bo  

                O jake brzdy se jedna, Shimano?

                0 0
              • va-bo  

                Jednoduchym hmatem vyvliknout dlouhy konec vratne pruziny z cepu a mirnym ohybanim upravit silu pruziny. Nejlip u brzdy namontovane na biku. Jak pise Vilem nahore. Prace asi na minutu.

                0 0
      • va-bo  

        Myslim, ze v sade Alivio nejsou vodici trubicky a prachovky. Ale to je par korun.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.