Bezpečné uskladnění baterie k elektrokolu

74 nepřečtených
  • MilanT

    Chytla mě taková docela nutkavá paranoia :-)

    Máme doma dva e-biky a na netu jsem narazil na pár článků o tom jak z ničeho nic shořely baterie elektrokol a kolikrát i včetně velkých dalších škod.

    Rád bych se od znalejších a informovanějších zde dozvěděl co o tomto problému soudí,případně nějaké rady a zkušenosti s bezpečným skladováním baterek k e-bikům aby nevzplály.

    Předpokládám že se asi většina usměje a bude mě pokládat za cvoka,ale třeba se někdo najde a poučí mě či poskytne radu.

    Předem díky

    0 0
    • scalar  

      Kup si řopík, armáda jich dost vyprodává.

      3 1
    • nooski  

      Jsou na to různé bezpečnostní kufry: https://www.bike-discount.de/…ke-batteries?…

      0 0
      • MilanT  

        Hezký tip,díky.

        Koukám že ten kufřík má vnitřní délku malou,moje baterky mají 640mm,zkusím pohledat jinde.

        0 0
    • Vilém  

      To je jednoduche, zbav se toho dokud je cas.

      1 0
    • liborg1982  

      S uskladněním baterie je nejlepší se obrátit na Onuceho.

      2 0
      • MilanT  

        Tak na Mistra jsem nevzpomněl,tímto se mu omlouvám :-)

        0 0
        • zdenal8  

          Tak uskladnění v lednici mě napadlo hned jak sem zahlédl nové téma :-)

          0 0
    • jirka602510  

      jedna možnost je jezdit na kole celoročně a baterie normálně používat

      pokud nechceš jezdit tak stačí baterie nabít tak na cca 70–80% a uskladnit na suchém a ne zcela studeném místě (teplota ne pod 10stupňů)

      baterie nejsou zdaleka tak nebezpečné jak mnoho „zpráv“ uvádí a při normálním používání a skladování můžeš být v klidu

      kdyby tomu tak nebylo tak celá elektromobilita by byl jeden velký požár

      jinak se připrav na celou řadu „chytrých“ a rádoby vtipných reakcí tak jak je na tomto webu bohužel zvykem

      na normální otázku hodně často z tebe udělají blbce a zvlášť ještě když se ptáš ohledně elektrokol (nakonec první reakce to potvrzuje)

      3 6
    • jirka602510  

      jedna možnost je jezdit na kole celoročně a baterie normálně používat

      pokud nechceš jezdit tak stačí baterie nabít tak na cca 70–80% a uskladnit na suchém a ne zcela studeném místě (teplota ne pod 10stupňů)

      baterie nejsou zdaleka tak nebezpečné jak mnoho „zpráv“ uvádí a při normálním používání a skladování můžeš být v klidu

      kdyby tomu tak nebylo tak celá elektromobilita by byl jeden velký požár

      jinak se připrav na celou řadu „chytrých“ a rádoby vtipných reakcí tak jak je na tomto webu bohužel zvykem

      na normální otázku hodně často z tebe udělají blbce a zvlášť ještě když se ptáš ohledně elektrokol (nakonec první reakce to potvrzuje)

      2 2
      • MilanT  

        Vnášíš trochu klidu do mé zapeklité situace :-)

        Díky

        0 0
    • novas752  

      A co je to za značku? U renomovaných výrobců elektropohonů se při dodržení manuálu není čeho bát. U nějaký číny za pár šušňů bych tak vklidu nebyl.

      0 1
    • roman 3D  

      U Bosch můžeš být v klidu

      0 2
    • peo  

      Ty případy byly většinou:

      1. různý bastly s „neznačkovejma“ baterkama. Mezi ně počítám i to co se dává na levný elektrokola, kdy nikdy nevíš co je uvnitř baterie (BMS, články) a pokud výrobce sežene něco levnějšího tak to tam klidně dá.
      2. co vím tak vše se stalo pří nabíjení těch baterii

      Takže pokud máš značkovou baterii od spolehlivého výrobce a nebo ji nenecháš celou zimu na nabíječce tak můžeš být v klidu.

      0 0
      • Vilém  

        Jak rikas. On sef firmy Senheisser je starej kolenovrt a to kolo co mu zapalilo vilku byja jiste nejaka cinska mrd.a.

        1 0
        • peo  

          To že má někdo prachy neznamená že si kupuje všechno „top“. Připoměl bych třeba jistého Ingvara Kamprada :) A psal sem buď čínská *****, nebo nabíjení. Naprostá většina případů je při nabíjení, nebo vybíjení (provoz), nebo poškození baterie.

          Kdyby mu shořelo jen tak samo od sebe např kolo s Boschem tak toho budou plný „noviny“.

          0 0
          • virtualcop  

            Tohle bych se bál takhle formulovat – zahořet baterie může v čemkoliv a kdekoliv – ten princip baterie je stejnej Li-Ion nebo Li-Pol články, naskládaný v nějakém packu – dostane to malou ránu ze „správného“ úhlu, dostane se tam voda, selže nabíječka nebo elektronika na kole/koloběžce a je to hned. Žádné „speciální“ úpravy battery packů pokud vím nedělají ani prémioví výrobci kol/elektrokol, je to jen o tom, že si více hlídají kvalitu článků, elektroniky a celkově výstupní kontrolu.

            Kdyby to bylo takhle jednoduché, nehořely by při bouračkách či nějakých technických problémech ani auta „prémiových“ značek, jakože prostě občas k tomu taky dojde.

            Že ty požáry jsou nejčastěji mediálně vidět u nějakých čínských koloběžek, nebo levných elektrokol je podle mne jen kombinace pár faktorů – že je jich procentuelně nejvíce, že dostávají nejvíce „za uši“ provozem (majitelé se s tím nemazlí, nabíjejí každý den, za každého počasí a podmínek a stejně tak kolo/koloběžka jezdí za každých podmínek), že se baterie často „dojíždějí“ do smrti (kdy už dávno nemají kapacitu ani výkon) atd.

            Prostě – k problému není moc směrodatné, zda jde o superznačkovou baterii z drahého elektrokola, renomované značky, nebo z čínského dodělaného Bafangu – ty baterie ve vnitřku totiž mohou mít úplně stejnou elektroniku a úplně stejné články a tedy i technologii.

            1 1
            • pepek  

              Tak tak. Některé vozy měly lithium-iontové baterie, což přispělopožáru

              0 1
              • MilanT  

                To není dobrá zpráva,asi se budu muset obrátit na Mistra zda nemá tento potenciální problém inovativně již pořešen :-)

                1 0
    • mais  

      kup si tašku/ krabici na baterku (mají to i na ali), skladuj jí podle předpisu IATA – 20–30 procent SOC a teplotě, která neklesá pod 10°C a nepřekračuje 30°C a je to v pohodě – není třeba vymýšlet víc ani míň – pokud dáš tu baterku na skladování v listopadu nějakých 28 procent SOC, tak v dubnu bude mít stále nad 20 procent SOC. Pak jí pomalu ideálně proudem 0,2C nabij, aby se probudila do nějakých 98 procent SOC a je to, pro dlouhodobž klid jí nikdy nenabíjej proudem větším než 1C, ideálně se drž kolem 0,5C

      Většina baterek zahoří na vnitřní zkrat článku, což má příčinu buď v tom, že je vadný článek z výroby (v množství článků se stane komukoli), nebo tím, že se k tomu lidi chovají jako diletanti (opět jedno na značce), na nějaké zázračné BMS nevěř, jediné, co to v reálu umí, tak to měří napětí na článku a kontrolní součet, ví to díky průvlekáči i proudu celku (fakt ne o proudu do článku, to by na kole nikdo nezaplatil) a vybalancuje je to, aby všechny články měly stejné napětí s nějakou malou deltou, ale bacha to balancování je přes vybíjecí odpory – takže to jde do teplat. Poslední věc, co to měří, tak lepší řešení měří na jednom až pěti místech teplotu v packu – ne přímo na článcích. Ostatní veličiny jsou dopočítané z tohohle, podle algoritmu. (pokud to lowcost baterky pro mikroelektromo­bilitu mají)

      0 0
      • novas752  

        Jen aby jí po půl roce na 20% vůbec zapnul, řídící elektronika baterek do Spešlů baterku vyřadí jakmile se jí něco přestane líbit. Řídil bych se manuálem výrobce, kde je tuším něco o 80%.

        0 0
        • Breakpain  

          Pokud vim, nove baterky se vzdy skladuji na 60%.

          Nicmene kolega na ktereho reagujeme uplne nevypada, ze by nevedel o cem mluvi :).

          0 0
          • novas752  

            To sice obecně určitě ví, ale pro konkrétní případ baterky na Levo je to zaprvé v rozporu s manuálem = riziko zablokování málo nabité baterie dlouhodobě skladované a za druhé ty rady ohledně nabíjení jsou úplně k ničemu, protože originální nabíječka nijak nastavitelná neni a s neoriginální se to odmítne nabíjet.

            1 0
            • mais  

              Čím více nabitá baterka a dlouho skladována tím horší pro separátor a stoupá riziko vnitřního zkratu, navíc to pak bouřlivěji reaguje při termální expanzi, ale kdo chce kam…

              0 1
          • Jáchym 1  

            Bosch je má,,uspaný,,na cca.25%

            0 0
    • MilanT  

      Tak prvnímu odstavci kromě úplného konce rozumím a díky.

      Mám origo nabíječku spešl kde je vše zřejmě dané a nelze jí nějak nastavovat, vůbec netuším co je to proud 1C anebo 0,5C a zřejmě ani nevím jak bych nabíjení ovlivnil i kdybych tomu rozuměl.

      Jinak zbytek textu je pro mě tak odborný že netuším.Elektřina je pro mě bohužel jen ta neviditelná věc která má hroznou sílu :-)

      Ale velké díky za dobrou radu,hlavně tedy nejdříve projedu Ali.

      0 0
      • Breakpain  

        Jestli nastouchas vybitou baterku za hodinu, nabijis 1C

        0 0
      • Esi  

        nabil bych tu baterku na těch v manuálu napsaných 80% nechal jí schladnout a víc neřešil, pokud ta baterie nemá žádný odběr a ani se nenabijí tak moc nevěřím tomu že by sama od sebe bez mechanického namáhání najednou začala hořet.

        0 0
    • scota  

      Kontejner a 3–4 t písku ;-)

      0 0
      • MilanT  

        No jo,ale to bych musel v bytě vyčlenit zvlášť místnost :-)

        0 0
    • cyklista86  

      Kup si akvarko napln ho vodou a ty baterky dej v nejakem vodotesnem obale do toho akvarka.. :D

      0 0
      • MilanT  

        Tak akvárko je dobrý nápad,svého času jsem jich měl cca 300ks,takže problematice rozumím velmi dobře, ale byla to šichta všechny denně obsloužit :-)

        Také by v případě nehody baterie mohlo akvárko trochu vyhřívat cimru :-)

        0 0
        • J1RKA  

          jezisi :D ta si kup nejakou plechovou krabici < uzaviratelnou > do ni baterku dej a mas pokoj

          0 0
          • Esi  

            To ale není pravda, kamarád se s tím jednu dobu ve firmě zabýval, měla to být krabice na nabíjení baterií, nevím jestli se to nakonec realizovalo, ale při zkouškách z toho vylezlo že ta krabice byla z poměrně silného plechu, nepamatuju si to přesně, ale bylo to víc než 2 mm musela mít samozřejmě protipožární ucpávky na kabely a musela mít odvětrávání ve kterém zase musela být nějaká speciální mřížka aby v případě požáru baterie z toho mohl odcházet kouř z toho hoření aby se ta krabice nenafoukla, ale přitom nemohli odcházet plameny a případné jiskry. Krabice musela být na nehořlavé podlaze, zavírání a panty musely vydržet případné výbuchy těch článků.

            Případný požár baterie v bytě vyřešíš jedině tak že si toho všimneš když se z té baterie teprve kouří, vyhodíš jí z okna a zavoláš hasiče.

            0 0
          • jIrI___  

            To je ovšem úplně zcestná úvaha… Jakým způsobem tu plechovou krabici utěsníš proti úniku plamenů při případném vznícení baterie při zachování toho, aby z krabice mohl unikat přetlak a neexplodovala? Prostě se tady vymýšlí už vymyšlené a to vymyšlené je zmíněno hned v prvním odkazu tohoto vlákna.

            0 0
            • J1RKA  

              On ale Řopik nechce!

              0 1
              • Kouba_2005  

                Prostě se tady vymýšlí už vymyšlené a to vymyšlené je zmíněno hned v prvním odkazu tohoto vlákna.

                0 0
                • J1RKA  

                  A v prvnim odkazu je co? Uzaviratelna plechova krabice, nebo z ceho to je, jediny co setu resi je ne-bezpecnost skladovani baterie, pokud je skladovani nebezpecne, musi to byt uvedene v navode, na baterii, a poatup jak to uskladnit, pokud to nebezpecny nejni, tak neni co resit. :D

                  0 0
                  • Kouba_2005  

                    Kufr na baterku žádnej řopík :-)

                    0 0
                    • Vilém  

                      Kterej by, v pripade vzniceni baterie, byl platnej jak mrtvymu zimnik.

                      1 0
                    • J1RKA  

                      A to mam kliku, ze jdes zrovna kolem, ten kufr jemu malej :D treba najde vetsi, ale jinak odkaz …

                      0 1
                      • Kouba_2005  

                        Ale vo tom to celý není :-) Tys reagoval na Jiřího, že tazatel řopík nechce. Přitom Jiří zmiňoval první ODKAZ, co tu padl.

                        Nikdo tu myslím nenapadá tvoje argumenty, jistě máš ve spoustě věcí pravdu. Za mě teda dotaz úplně k ničemu, stejně to tazatel nijak řešit nebude, proti každé variantě najde něco. Osobně mám s Li-Ionkama zkušenost jak z práce, tak z domova a zatím nám nikde nic nezahořelo, takže z toho obavy nemám. V médiích se propírají jen ty případy, kdy k něčemu došlo, ale kolik je to z celkového počtu provozovaných … prd :-)

                        0 0
                        • J1RKA  

                          Vpoho, tema k pousmani :D

                          0 0
                        • DDDD  

                          Hláška nikde nic nezahořelo je super. Něco jako poslední věta před smrtí :).

                          Problém těhle baterek je ten, že když už zahoří, tak důsledky jsou skoro vždy fatální.

                          1 0
                          • Kouba_2005  

                            Hele, máme toho v ještěrkách troufnu si říct tisíce kusů a nezahořela žádná. A tam ty baterky dostávají pěkně na prdel, žádný tlumení rázů apod.

                            0 0
                            • DDDD  

                              Já ti to, že se nic nestalo nevyvracím, jen píšu, že pokud zahoří, taková sranda jako svíčka na vánočním stromečku to nebude.

                              1 0
                            • mais  

                              Vzhledem k tomu, že baterka musí zvládat např zatížení podle ECE 100 či EN 61373 a další, tak argument, že baterka dostátá na zadek, protože nemá tlumení rázů je argument úplně mimo.

                              Bez potíží ti odstřelím baterku a přivedu ji k velmi prudkému zahoření aniž bych jí vystavil otřesu a naopak budu provádět mechanicky s baterkou psí kusy a nestane se vůbec nic a ještě jí pak drze elektricky nacykluju.

                              1 1
      • Esi  

        To by muselo být celké aktvárko a přes plovák s doplňováním vody a ideálně akvárko z varného skla :-)

        0 0
      • scalar  

        Jak ten blbec v Berlíně? :-)

        0 0
    • Edwin  

      Olejová lázeň.

      0 0
    • va-bo  

      A co teprv nebezpecne olovene akumulatory v aurech. Tam vznika vybusna smes vodik+kyslik permanetne. Staci jedna jiskara … :-) at zije Sivestr.

      1 0
    • psbiker  

      „The powerful lithium ion batteries used in small electric vehicles are responsible for a growing epidemic of fires. This year, there have been about 200 fires and six deaths, according to the New York City fire department.“

      https://www.theguardian.com/…very-workers

      Asi něco dělají špatně, mají si přečíst bajfórum :)

      0 0
      • AussigBiker  

        Maj parkovat v kontejnerech a dojizdet s 20–30% baterie a v zime zapnout v konejneru temprovani na treba 15° :)

        No snad se ty e-auta casem vychytaj, Cinani maj nejakou baterii, ktera tak snadno prej nezahori. Videl jsem to v nejaky reportazi z nejakyho autosalonu.

        0 0
      • michomin  

        Jo, kdyby Amíci kupovali originální Bosch, tak je po požárech – v článku je Bosch resp. certifikace Bosch na vrcholu kvality a bezpečnosti.

        Amíci jsou ale chudí a kupují levnou Čínu a pak mají hasiči práci.

        0 2
      • MilanT  

        psbiker : já to věděl,není to tedy blbost,ale reálný problém.

        Než to nějak pořeším tak mě jedině utěšuje že tam píšou o značkových baterkách celkem pozitivně.

        I když,to co mám jsou asi nejlepší současné baterky od spešlu,ale je na nich made in china.

        0 0
        • J1RKA  

          Muzes jeste zkusit objednat ve skodovce CASTOR®440/84 M to bude jistora : D

          0 1
          • MilanT  

            Tak kontejner na vyhořelé palivo je tutově super jistota,jen bych musel sehnat dost lidí z okolí na spolusdílení aby se to rentovalo :-)

            0 0
    • StuntJ  

      A co nějaký betonový květináč

      https://www.vyroba-advas.cz/…hladky-beton

      a na to dlaždice z betonu, na nějaké větrané místo ?

      0 0
      • MilanT  

        Ten květináč se už hodně blíží tomu aby v případě problému bylo ohnisko omezené,super.

        Mě se honí v hlavě myšlenka,vyzdít si ze šamotových cihel takovou malou hrobku na 2 baterie a umístit to na balkón. I když tam by asi byl problém s teplotou a vlhkostí,sakra.

        0 0
        • Jáchym 1  

          Je super,že jsi nad věcí.

          Ale jinak buď v klidu.

          0 0
        • va-bo  

          Jestli mas pozemek, tak sklipek by byl nejlepsi.

          0 0
        • Kouba_2005  

          Hrobka se hodí vždycky, na balkoně tuplem, aspoň za tebou nebude manželka muset chodit daleko. „zde odpočívá Milda a jeho dvě baterie“ Už jen vymyslet úderný epitaf. Budoucnost patří aluminiu už tu bylo, tak třeba budoucnost v li-ionu rozhodně není :-)

          0 0
          • MilanT  

            Ten epitaf je problém,možná by Mistr mohl něco navrhnout?

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.