Bezduše na “silničním” MTB

21 nepřečtených
  • jannk

    Když mam na jedněch MTB zapletech hladké pláště, které foukam na cca 3bary na ježdění po asfaltu – mají smysl bezduse nebo takový vysoký tlak ani neumožní mliku něco zalepit takže duše jsou lepší??

    0 0
    • kubad  

      když se dává mlíko do silničních pláštů kde se fouká 5–6barů tak to asi fungovat bude :D

      0 0
    • novas752  

      Neni problém. Akorát je potřeba vhodný mlíko který rychle lepí. Třeba Muc Off.

      0 0
    • jannk  

      Mimochodem (bezduse jsem nikdy nemel) – co vozite na celodenni jizdy mimo civilizaci k bezdusim? Nahradni dusi? Knoty? Trochu mlika? Maji vubec cenu knoty, kdyz vozim jen pumpicku a ne CO2 bombicky?

      0 0
      • Mildee  

        Na menší díru stačí z pravidla dolít čerstvý tmel, vozím sebou 1–2 lahvičky neotevřeného. Knoty pro případ většího defektu a když nepomůže knot, tak je asi zbytečná i náhradní duše. Vozím teda tmel + knoty a nějakou tu pumpičku.

        0 0
      • MlokCZ  

        Když nevozíš bombičky, tak to záleží jakou máš kombinaci plášť a ráfek. Tedy jestli vyfouknutý se udrží plášť zaskočený v patkách a pokud ne, tak jak snadno/těžko jde znovu nahodit.

        0 0
        • jannk  

          Ok. Ja premyslel o dusi, ale fakt ze neni uplne mala/lehka.

          Jsem si instalaci bezdusi chtel usnadnit dlouhe cesty, ale vidim, ze jsem to uplne nepromyslel. Drive jsem proste vezl dusi a lepeni, i 2–3 defekty za den jsem v pohode dal, druhy a dalsi defekty jsem jenom lepil dele nez prvni, kdy jsem jen vymenil dusi.

          S bezdusemi mozna snizim sanci defektu, ale porad pichnout muzu … a jak vidim, tak to nemam uplne vychytane.

          • CO2 bombicky se mi nelibi, clovek ma sebou jen omezeny pocet. Navic kdyz je clovek unaveny, tak muze udelat chybu a CO2 utece. Zejmena u bezdusi, staci skvira u plaste a je to. A na 29 je potreba CO2 docela dost.
          • kdyz vezmu tmel a knoty, tak ho budu mit taky jen na 1–2 doliti + pravdepodobny problem s nafouknutim
          • kdyz vezmu 1 dusi + lepeni, tak mam vyresene jen jedno kolo a stejne vozim totez co drive

          .. to abych nejlepe vozil 2 duse a lepeni! Sakra! :)

          (mluvim fakt 150–200km v horach, kde k nejakemu vlaku bude klidne 50km terenem, tj potrebuji solidni reseni)

          0 0
          • Mildee  

            Tmel liju přes ventilek, není nutné sundávat patku, tím pádem nehrozí, že by ti to nešlo nahodit. Každopádně mám zkušenost takovou, že když už máš pláště s tmelem jednou nahozené, jde to pak nahodit výrazně snadněj než na poprvé. U bezduší drobné defekty zřejmě ani nezaregistruješ. Vidíš to moc pesimisticky, já jsem za 2 roky na bezduších musel řešit jen jeden defekt a to jsem chytnul na hodně kamenitém úseku vinou příliš nízkého tlaku. Stačilo pod kopcem dolít tmel a jelo se dál.

            0 0
          • MlokCZ  

            Duši už nevozím vůbec, to je ta nejhorší varianta pro řešení defektu i když se může najít ojedinělá situace, kdy by to s duší šlo zachránit (já takovou nikdy v reálu ještě neviděl, ale stát se může, sám takové defekty nemívám vůbec). Duše má smysl jen opravdu jako poslední záchrana, když už nic jiného nepomůže. U duše je řada komplikací. Vloženou duši může propíchnout zbylý trn v plášti (kde to ale neutíkalo, jak je tam tmel, takže o něm nevíš a je to běžné, že tam zbytek trnu zůstane) i když to zkontroluješ (ono pravd poctivě prohmatat celý plášť není nic moc práce a ani tak nemusíš najít zbytek zalomeného trnu). Následně u některých tmelů se stane, že se vložené duše slepí s pláštěm a je s tím následně další opruz.

            Na bezduších i když defekt mít můžeš (který budeš muset nějak řešit na vyjížďce), ale je toho opravdu minimum pokud vozíš na dané použití vhodně zvolené pláště.

            Když vezmeš tmel a knoty, tak to je na daleko více defektů. Pokud defekt je v možnostech tmelu (čerstvě dolitý dobrý tmel dá i poměrně velký defekt), tak klidně vystačíš s 30ml na jeden defekt. Pak záleží jak vozíš velkou lahvičku, vozí se něco mezi 50–120ml. Knot máš na další defekt i když dle velikosti defektu a typu knotů může být potřeba k tomu i malinko tmelu na dozacelení.

            Už jsem tu psal vícekrát moje statistiky:

            • na duších jsem defektil tak 10–15 defektů ročně na méně odolných pláštích a na extra odolných tak 3–4 defekty (ale pláště mi štvaly, pomalé a nepohdlné a horší grip jako daň za velkou odolnost běhounu)
            • na bezduších za 13 let jsem neměl nikdy více než 1 defekt během roku, který bych na vyjížďce musel řešit a pokaždé jsem vyřešil bez použití duše (skoro vždy jen dolitý tmel z lahvičky), oprava tedy vždy superrychlá (rychlejší než lepení nebo výměna duše)
            • patky pláště mi na mojich ráfkách bezpečně drží i zcela bez tlaku, tedy žádné znovunahazování při defektu na vyjížďce
            • stejně ale vozím bombičky, takže bych nahodil a vozím 2× 16g pořád a občas na delší celodeňák vozím ještě třetí kus 16g
            • pumpičku nevozím, ale většinou ji někdo v partě má
            • nikdy jsem ještě nespotřeboval více než 1,5 16g bombičky, takže ty 3 bombičky ještě velká rezerva

            Pokud chceš mít opravdu jistotu, tak 60ml lahvička, knoty a jedna lehká duše + něco na podložení pláště (pokud bude extra velká díra, že to už nepůjde jinak než s duší, tak bez podložení jen se samotnou duší to stejně většinou nepůjde). A bombičky dle toho jaké máš ty pláště vs ráfky.

            0 0
            • jannk  

              ok, diky moc!

              Ja teda zkusim doma vypustit kolo, jestli ho nafoukam jen malou pumpickou, tj jestli nespadnou patky z rafku. Pokud ne, tak necham dusi doma a vezmu jenom tmel, opravu bohuzel predem nevyzkousim.

              Statistiky chapu – ale porad neresi situaci, jen snizuji pravdepodobnost problemu, ale porad bych nerad zustal v desti nekde na Lemesne v Javornikach (jak uz se mi stalo, i kdyz kvuli jine poruse)

              Jeste prosim o nejake doporuceni ‚servis-kitu‘ na cesty – fakt staci jen mliko a knoty nebo to chce i nejake naradi? Tady https://www.koloshop.cz/…-plastu.html treba maji pulku dilny :)

              0 0
              • MlokCZ  

                Potřebuješ:

                • tmel, pro rezervní v lahvičce vybrat rozhodně z těch nejlépe zacelujících i velké defekty (a nemusíš řešit pro tohle použití, že některé mohou rychleji vysychat v plášti, to v lahvičce nehrozí) jako třeba Muc Off, možná také Squrit (ten zatím není ještě dost referencí z praxe, ale test o největší zacelý defekt jeden vyhrál)
                • plastový miniklíč na povolení ventilku
                • knoty nejlépe v nějaké dobře fungující sadě, strašně se liší jak snadno/těžko lze knot aplikovat dle použitého typu knotu a aplikátoru: nejsnažší aplikaci má jednoznačně Dynaplug, který je ale dost drahý a ne každému se líbí, že zůstane v plášti z toho ta hlavička knotu), z klasického provedení (vidlička jako aplikátor) bych zvolil Lezyne Tubeless Kit, jednak se to pěkně složí a pak máš daleko větší páku pro aplikování knotu než mají ty klasické vidličky s rukojetí jako malý šroubovák
                0 0
                • MlokCZ  

                  Jinak tedy v reálu jsem zažil jednu situaci, kdy duše zachránila dojetí. V terénu něco vletělo do drátů, jeden drát se pak utrhnul nějak blbě a propíchnul pásku uvnitř ráfku. Tenhle specifický problém (viděl jsem jednou v životě) tmel ani knoty neřeší.

                  Já tedy mám všude UST ráfky, takže mně se tohle ani stát nemůže.

                  0 0
                • jannk  

                  https://www.koloshop.cz/…air-Kit.html ?

                  (sorry za reklamy na koloshop, ale mam je nejblize :)

                  klic na povoleni ventilku – tim myslis klasicky klic na vysroubovani vnitrku jako je https://www.koloshop.cz/…luskovy.html ?

                  0 0
          • Deathwing  

            Dusi mam zatim schovanou v krabici, bylo v planu ji sebou vozit ale nejak se k tomu nemam. (ne ze bych jezdil nekam daleko).

            Kdyz si vezmes ze tmel pobere drobny pichnuti od trnu, takze za cas muzes mit v plasti treba 10 trnu, znamenalo by to po pichnuti kompletne projet plast a celej vycistit, takze by se mohlo stat ze pichnes, hodis dusi a po nafouknuti bude rovnou derava.

            Tmel se vozi spis proto aby byl k dispozici cerstvy, pri defektu se nemusi ztratit cely.

            Existuji taky pumpy s kombinaci CO2 a vzduch, na normalni foukani neni potrbea placat bombicky.

            Dalsi vec je taky co znamena 2–3 defekty. Vloni jsem pri jizde po silnici/ceste zjistil ze mam mekky zadni kolo (asi malej trn), dojel jsem za vesnici, kolo dofouknul mini pumpou a jel dal. Doma jsem ho zkontroloval a uz neutikalo. S dusi by to znamenalo vymenit dusi a pak teprv pokracovat dal.

            0 0
            • jannk  

              Jasne. Ja primarne fakt nepotrebuji po defektu zprovoznit kolo rychle, ale nejak abych mohl pokracovat dale (nezavodim, ale casto byvam ‚mimo civilizaci‘). Nedoslo mi, ze tech trnu muzu posbirat casem vice a duse je problematicka. Koupim maly tmel, knoty a cokoliv mi doporucite a budu doufat, ze to mliko zalepi.

              (fakt, ze uplne roztrnout plast se mi povedlo jenom jednou, dojel jsem, ale na boku duse delala peknou bouli, bal jsem se, ze proste musi prasknout, ale dala to)

              0 0
      • popokatepetl  

        vozím duší a pumpičku, ale za 2 roky jsem ji nepotřeboval. Pokud jedu kousek tak nevezu nic. Jednou jsem měl vyschlé kolo a píchnul jsem, ale bylo to 10km od domu tak pro mě sjela žena (nechtělo se mi zapatlat složenou duši :-) )

        0 0
        • jannk  

          no jo, ale to je spolehani na nahodu :)

          (Ja treba 2 roky nepichl vubec a letos od prosince do unora tusim 6×! Na hrubych MTB plastich, celkem novych. Jednou z toho na zdanlive ciste silnici. A ne – nebylo to zadnym zapomenutym trnem v plasti, proste 6 poctivych defektu)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.