• Banjo

    Rozhod jsem se, ze si bika prestavim na 2×9 prevodu. ale potrebuju trochu poradit. Chci si koupit novy kliky(Coda 44/29), budu potrebovat kratsi osu? Kazetu tam asi dam 11/34, ale bojim se skoku o vic zubu. Dal si nevim rady s presmykem a razenim. Oboje mam XT, musi se to nejak upravovat? Diky vsem za rady a postrehy.

    0 0
    • Mamutt  

      Nasadil jsem nedávno Gebhardty, taky dvoupřevodník, a osu jsem nechal (šlo to). Zkus kliky nasadit a uvidíš, jak ti vychází řetězová linka. Na menší pilu by mělo být možné řadit vzadu celé spektrum, aniž by měl řetěz tendenci na větších pastorcích přeskakovat nebo dokonce padat (nahoře se už dost kroutí).

      0 0
    • Lister  

      Nevím přesně jak se doporučuje udělat u přesmyku ale naprosto logické mi přijde posunout si to na řazení o placku dolů. Tedy místo středního budeš mít v té poloze velký a místo malého prostřední. Poloha pro původní velký zůstane volná. Pokud budeš přepadávat přes velký, tak trochu přitáhni ten šroubek který omezuje pohyb nahoru, ale myslím, že by to mělo být v pohodě.

      0 0
    • Pekáček  

      Osu asi použij co nejkratší, ale ne zas extrémně, aby ti v nástupech nebřinkala klika o zadní vidli a převodník taky. Brácha má 2×9 a osu má o dost kratší než já. Ideální kazeta pro 2×9 je podle mě Shimano Deore XT 12–34 devítikolo. Má lepší odstupňování.

      0 0
      • Banjo  

        O XT 12/34 jsem uvazoval, ale asi to vyjde na Sram 950 11/34, prece jenom se na to vic koukam s ekonomickyho hlediska. Porad si to ale nedokazu predstavit v realu, abych potom nelitoval. Jen tak mimochodem, vratil jste se nekdo, kdo jste jezdil 2×9, k 3×9?

        0 0
        • Lister  

          Proč to vlastně přestavuješ? Já jsem někdy za ten vyproš?ovák rád. Tak nabouchanej abych mohl jezdit nejlehčí 29/34 nejsem a ani ta váhová úsporu asi nebude tak velká. Kolik tím uspoříš? 100g? Aby to bylo dokonalé, tak ještě musíš koupit přehazku s krátkým raménkem, tam ještě nějaké gramy naženeš.

          0 0
          • Pekáček  

            Já o tom uvažoval, nakonec jsem vozil trojtác 44–30–22 a „kašpárka“ tam dával jen když bylo nejhůř. Ono totiž 30/34 je už docela kašpar, použití malýho tácku 22z je trochu naprd, většinou ho tam dáváš když je nejhůř a to je většinou taky pozdě :o) Takhle jsem na prostřední tác vyjel skoro všechno. Teď mám kliky se čtyřpackou a o 44–30–22 si můžu tak nechat zdát, ale jsem rád, že mám konečně 180mm kliky.

            0 0
            • jonti  

              zalezi od toho co jazdis, mam skusenost ze prevod 22:30, moj najlahsi, na XC pouzivam dost casto, obcas aj na treningu, na maratonoch ale nehrozi nic lahsie ako pomer 1:1

              0 0
              • Mamutt  

                Právě že na 1:1 se dá jet prakticky všechno. A co ne je i tak lepší běžet ;) Docela vážně přemýšlím o kazetě 12–28 (Ultegra), bude mít jemňoučké přechody. Ale asi mi zase bude scházet ta jedenáctka..

                0 0
                • Pekáček  

                  Mě ne! Donedávna jsem vozil 12–34 a la XT složenou z jednotlivě nakoupených pastorků, je to fakt príma odstupňování! 12–14–16–18–20–23–26–30–34 Ultegra to má jak?

                  0 0
                  • Banjo  

                    Jak si to vubec poskladal? Vubec jsem netusil, ze to jde.

                    0 0
                    • Pekáček  

                      Pastorky jednotlivě maj tady u nás v Hradci a v Pardubkách běžně. Jedinej problém je v tom, že skládáš různé typy a aby ti vyšla linka náběhových zubů, musíš pilovat širokou drážku na ořech a pastorky otáčet. I tak to někdy nesedne. Pastorky na 7 a 8 SIS jdou na devítku v pohodě.

                      0 0
          • Banjo  

            Zalibily se mi kliky Coda, takze proto. Jinak myslim, ze rozdil 22/32 a 29/34 neni zas tak markantni, to zvladnu. Jeste k ty prehazce, je kratky raminko fakt tak dulezity?

            0 0
            • MARIN  

              to kratky raminko k tomu vubec nepotrebujes.Delal si jen pr..l jako ze by to bylo dobry pro zchozeni par gramu

              0 0
    • fagot  

      Kratší osa určitě,řazení nech tak,jak je.Sám vozím 2×8(kazeta 12–32).Zpět na 3×8 bych nešel,ani když letos jezdím uplný hovno a letošní fyzička je jen torzo té loňské.Ničeho se neboj.Zdar.

      0 0
    • gersa  

      Kliky jsou good, razeni bude fungovat taky, s tim bych se netrapil. Jen musis vyresit, jakou polohu na pacce presmykace dat pro malou/velkou placku. Ja bych dal na prostredni polohu velkou a dorazem omezil, aby presmyk nesel prez. Mam to takhle taky udelany, ale na SRAMu. Urcite bude dobry dat kratsi osu, obvykle 110mm. Ale je potreba ohlidat, aby kliky a placka neskrtaly o ram (viz Pekacek)… Kazetu dej jakou jsi zvykly, ja vozim 32z. Kasparek mi nijak nechybi, ted jsem se vratil z Dolomit a na prevod 29/32 jsem vyjel vsechno, co ostatni.

      0 0
      • miťo  

        Osu musíš použít 107mm, ale záleží i na klikách a rámu. Na delších osách je řetězová linka špatná a výhoda použití 2×9 se vytrácí. Nejlepšího výsledku jsem dosáhl na klikách XT 1995 s pětipackou Gebhardt. Na ní se nepočítá s montáží nejmenšího převodníku, tak jsou ty dva tácy blíž k rámu. Může být problém ve škrtání kliky či velkého tácu o rám, zejména u ALu oversize trubek zadní vidle (Duratec). Nejlíp se mi zdá použití na CrMo rámech (Ritchey). Se správnou řetězovou linkou není problém jet převod 44:30 (podšpaněl). Na rychlých tratích není problém jet pouze velkou pilu :o)

        0 0
    • McBlacky  

      všechno se na 29/34 vyjet nedá, ale to co jedeš na malou pilu a poslední dva pastorky bývá většinou taková prasárna, že je lepší tlačit, než mít zaraženou špičku sedla v zadku a rvát se jak zvíře :-)

      0 0
      • enjoy  

        jo to rika ten pravej co ma za pravidlo vyjedu vsechno at to stoji co to stoji a kdyz to nejde tak to aspon zkusim.ty bys slezl z kola az kdyz ho musis tahnout na zadech:-)

        0 0
    • jizby  

      Ja jsem kdysi taky experimentoval s prevodama a dodnes vozim kuriozitu -ctyrtac, ale nejmensi neni aktivni. Kdyz jsem kdysi davno prechazel z silnicniho favorita na STX-se (42–34–24/11–13–15–18–21–24–28), tak jsem nechapal, na co tam ten nejmensi tac je a to bylo jeste pred modou dalsiho zlehcovani prevodu. Vic mi ale vadily chybejici tezsi prevody a odstupnovani, protoze zvyky ze silnice mi zustaly a stejne po ni dodnes najezdim nejvic. Nejdriv jsem vymenil tac42 za 48(GP), ale to nebylo ono. Sice to fungovalo technicky spravne, ač mi mnoho machrů tvrdilo, že nebude a každý z jineho duvodu, ale byl tam moc hruby skok – tedy nerovnomernost odstupnovani se jeste zhorsila. Pak me napadla na prvni pohled silena mysleka nacpat tam tacy ctyry. Smysl byl ten, ze pridanim tacu44 padnou nove prevody diky sikovnemu odstupnovani sedmikola prave mezi ty puvodni a to temer presne. Takze je to, jako bych mel k te 48-cce pastorky s 10–11–12–13–14–15–16,5–18–19,5–21-..zubama, vrsek nebudu uvazovat, tam se to krizi. Celkove odstupnovani je lepsi, nez u devitikolecka a opravdu to funguje, s puvodni osou nedru ram ani se nekrizi retez. Jen predelat indexaci na ctyrtac se mi nepovedlo, to bylo nad me sily. Kdyz jsem radici mechanismus rozebral, byl jsem rad, kdyz jsem ho dokazal slozit zpatky. Pry jako svycarsky chronometr, znely dobove recenze. No, me to pripominalo spise ruskej budik, des, dokonce jsem tam nalezl jakesi slepe strevo v podobe treti zapadky, ktera tam byla navic a nicemu neslouzila, pravdepodobne pozustatek zmen vyvoje. Ani konstrukteri od Shimana nejsou bozi. Problem razeni vsech tacu by sel obejit vlozenim redukce do bowdenu, ale k tomu jsem se nejak nedostal a protoze se ukazalo, ze mi to nevadi, nechal jsem to byt. Ale slo by to. Az mi na stary kolena budou ubyvat sily, mozna to dodelam.
      Kdysi vysel tusim v Pelotonu clanek o jakemsi podivinskem kutilovi, ktery si vlastnim vyvojem poridil 11-ti pastorek. („Jedenactikolecko pana profesora“ se to jmenovalo) Ten pan zamestnal pul fabriky, specialni frezovani osmizubych pastorku a tak, me stacilo nechat si jen vysoustruzit z imbusu 5 delsich sroubu s podlozkama co drzej sestavu na klice. Ja jsem dosahl realne lepsiho vysledku, se zachovanim funkcnosti indexace, se standartnimi soucastkami, opravitelnosti na puv.urovni, minimem nakladu i prace a jezdim na to uz skoro 10let. Kdyby si to nekdo chtel poridit, muzu mu poradit. Ale upozornuju, ze tenhle princip funguje jen pokud je pastorek odstupnovan priblizne rovnomerne. Prave u osmi a vice kolecek, ktere se snazi napodobit silnicni prevody to nefunguje, jsou jemne dole, hrube nahore. Chtel jsem to publikovat driv, ale nejak nebyl cas, tak to pisu aspon sem. Pro vyssi tridu je ten napad uz bohuzel passe, ale porad se prodava dost horsich kol se sedmi i min pastorkama. S tematem diskuse to souvisi tak, ze kdyz nekdo uvazuje o dvojtacu, tak by tento princip mohl uzit i castecne. Je to myslim skoda utikat od trojtacu. Je to takovy rozdil ve vaze? Moznost emulace jemnosti silnicnich prevodu by to mohla vyvazit.

      0 0
      • McBlacky  

        nic proti, ale zas takhle to bastlit snad ani není lidský, tyhle nápady jsme měli ve 13. letech :-) mě to přijde jak z časáku Urob si sám…

        0 0
        • Mamutt  

          Také se mi to zdá zbytečné. Přijde mi, že bych měl moc převodů dvakrát (víceméně odpovídající si poměry zubů) a tedy navíc. Jemných přechodů v nutném rozsahu (který je pro každého jiný) sám docílím mnohem lépe na dvojpřevodníku a té devítce z Ultegry.

          0 0
          • jizby  

            Ale né, přečti si to pořádně. Poměr zubů mezi těma největšíma tácama je právě schválně zvolen tak, aby ty nové převody padly co nejvíce mezi ty starší. Takže se nedublují. Proto uvádím výše, že je to, jako bych měl s jedním velkým tácem (místo té dvokombinace) pastorky po jednom zubu od jedenáctky skoro až do dvacítky. Dál to je jako po jednom a půl zubu. A nejtěžší převod 48/11 na na mým biku je ekvivalentní převodu 53/12 na silničce. To už musí normálnímu jezdci stačit. Viz též diskuse návrat silniček -tam se taky řeší převody. Tohle je moje řešení – mám „silniční“ i „MTB“ = MTZb převody bez kompromisu , levně a ne moc pracně. Jo a vzrostla životnost kazety šetřením pastorků 11 a 13. Při přetažení pak přeskakuje obvykle jen patnáctka a tu dovedu srovnat kulatým pilníkem. Fakt to nebylo moc pracný udělat. Jen vymyslet, ale pak už stejná práce, jako normální montáž. Ty převodníky byly od GB (Gebharta, ne GP) Do těch koupenejch imbusů vyříznout závit, to jsem si jediný musel nechal dělat ale to je práce pro soustružnickýho učně. Abych si to jen nechválil -má to i nevýhodu. Nevýhoda tohoto řešení není malá jemnost – ta je naopak vynikající a překonává spolehlivě devítikolečko. Ale využitelnost této jemnosti v praxi, protože mě nutí řadit ve srovnání s devítipastorkem častěji obouma najednou. A to je nepohodlné. Praxe je pak kompromisem. Využiju to jen někdy.

            0 0
          • jizby  

            Jo a to, jak píšu výše prve – tu jakoby desitku mám s tím tácem 44 (překlep)

            0 0
      • miťo  

        Tedáá, čumíím! Nemohl bys to dílo prosím dát do „bikes“? Ten článek co zmiňuješ jsem četl, zajímavý, doporučuju.

        0 0
    • Banjo  

      Diky vsem za postrehy a rady, vypada to, ze pristi tyden uz budu jezdit na 2×9. Doma mi ted zbyly kliky XT 03, nemate nekdo zajem?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.