Pepa Dressler natočil docela milý retro:
Pepa Dressler natočil docela milý retro:
Jo, luxusní záležitost, no a to poselství na závěr vytesat do kamene… To, co se tu občas objevuje za hnůj od mladých… :o/
Ano, jezdím jen abych sbíral liky a potřebuju nejlepší kolo na světě. </ironie>
Teď vážně, co tě sere, že se musíš opírat do ostatních?
Zrovna jde v televizi o rok míň.
jj, díval jsem se …
Moc pěkné, hlavně ty detaily jako rovnání řidítek:-) atd. .
hlavně ten klínek :D
Klínky byly zlo. Buďto, vrzal, křupal, přeskakovala klika každý šlápnutí nebo měl závit totálně v hajzlu. :-)
noo a hlavně ty kotníky… Ty krvavé kotníky! :D
:-)
Totální nesmysl, je vidět, žes je jenom neuměl namontovat.
No já měl s klínkama také furt problém. Imrvére vyčvachtaný.
+1
sak to janes pise. ;-) klinek je uplne bezproblemova zalezitost. na drahovce bez berzd jsem s tim najezdil spoustu tisic km zcela bez problemu a to to dostavalo nesrovnatelnou zatez oproti malymu decku na sobovi. uplne staci klinek i osu odmastit a – ted prijde to nejdulezitejsi – pri natloukani klinku kliku podeprit kliku proti zemi treba trubkou. to nikdo z tech, co na klinky narikaji nedelal. ;-)
Jen dotaz, žádné zpochybňování, nebo ironie – neměli jste pro dráhu, klub, nějaký jiný zdroj osiček a klínků, než to, co se běžně (vzácně) vyskytovalo v obchodech ? Například otčím při pohledu na tu hrůzu vzpomínal na to, že si to jako mlaďasové ve fabrice sami vyráběli ze slušných materiálů. Bohužel v té době už hnízdil v kanclu a k mašinám se kloudně nedostal.
Klínky jsme určitě nevyráběli, ale středové osy a osky pedálů ano, to bylo na Fávu z bláta. Soustružník ve fabrice dokázal cokoliv :-).
Když jsem byl zmíněn, rozepíšu se více. Klínky jsme s tátou, který se vyučil kdysi v soukromém zámečnictví, kde opravovali i kola a tak uměl všechno, měnili následujícím způsobem (snad na nic nezapomenu).
Nejdříve táta přinesl plnou hrst klínků a jeden po druhém je do kliky (nasazené) pouštěl a vybral ten, kterej seděl nejlépe (rozdíly v nich opravdu byly). Potom jsem vzal velkou palici, a jak správně psal JSt, podepřel jsem kliku. Následně táta docela silou naklepl klínek do kliky. Potom se už jen přiměřeně dotáhla zajišťovací matice. Muselo se to ale ještě po první jízdě zkontrolovat, nejlépe ještě překlepnout, ale nikdy nedotahovat za matici, ta slouží pouze k zajištění, ne k dotahování. Další kontroly byly průbežné. Pokud zanedbanou údržbou došlo k vymačkání „hranky“, musel klínek ven. Opravoval jsem to pak kamarádům a sousedům.
Jo, a ještě fígl při vyklepávání klínku.Ta matice se povolila jen tak, aby lícovala se závitem (lehce nad) a první rány museli jít na tímto vzniklou plochu, jinak se závit ohnul a byls v perhdeli :-).
Tolik tedy ke klínkům…
Uz jen z popisu te „instalace“ je mi jasne, jak „super technologie“ to byla :-)
Tomu se říká řemeslný grif, jak tomu vy, počítačovci, říkáte knowhow. Nic složitého. Ovšem když tam někdo nacpal nesedící klínek, nepodložil si kliku kladivem nebo palicí a nenaklepl ho, ale natáhl ho tam za závit klíčem (občas se ta závitová část tímhle i utrhla), …smolík, no…
Správně nakleplej klínek držel jak helvetská víra.
Dneska je to podobné. Přehrabuješ se v hromadě Hollowtech II klik, až najdeš tu, která bude k protikusu tak nějak sedět a tu tam dáš :-)
„Blbuvzdornost“ je součást dobrého řešení. Klínky byly jen jedna ze slepých větví vývoje…
Přesně tak.
Ano, „další kontroly byly průběžné“ je na tom to podstatné.
Když to bylo udělaný dobře, tak stačila ta první. Pak už z toho byl skoro nerozebiratelný spoj.
A hlavně, naše generace těch, co opravdu jezdili, byli na pravidelný servis kola zvyklí, furt se něco měnilo, rozebíralo, mazalo… a do servisu nepamatuju, že bych něco nosil. Otec mě naučil i vyplétat kola, jenom přehazovačky nesnášel :-), prej ty moderní zženštilý vymoženosti nikdy nepotřeboval :-).
Ano, opět „byli na pravidelný servis kola zvyklí, furt se něco měnilo, rozebíralo, mazalo…“ je na tom to podstatné.
Taková byla doba, kdo neservisoval, tak po městě jezdil s rezavým řetězem, kulhajícíma a vrzajícíma klikama a chrastící přehazovačkou :-) ** A nadával na klínky** :-)
Jo a ještě něco, těmhle borcům často chyběli klece na pedálech a měli na kolech jednu, nebo obě holý osičky, místo pedálů. A samozřejmě berany nahoru :-)
Ano. Takže reálně se ta osa s klínkama musela stejně co pár set km rozházet, namazat a seřídit, kdežto zapouzdřenou osu se 4hr člověk nemusel nijak řešit třeba 20tis km. Tolik asi k těm rozdílům…
Já to nerozporuju, jen jsem se tu snažil nebohé klínky obhájit :-).
Když jsem sehnal první zapoudřenou osu, tak jsem nevěřil vlastním očím, jaká je to kosmická technologie :-).
To já jsem rád, že jsem se jich zbavil :D
A to jsem za sebou měl i takové akce, jako že se v Kotvě objevily nějaké totálně nesmyslné jugoslávské kliky, co měly nějakou naprosto nestandardní osu v kuse s klikou, a měli tam jen pravé, takže neprodejný nepoužitelný kus, ale! měly dvojtác s převodníky 52/42z. Tak jsem jeden kus koupil, pavouka s tácy z toho srazil, vzal kliky z Liberty s těmi zas… klínky a pavouka s tím dvojtácem nechal u souseda na ně navařit (ve škole se to tehdy nějak nehodilo, jinak bych si to navařil sám :) ). Jo, když nebylo nic jiného, byly klínky lepší než nemít nic. Ale vracel bych se k nim jen velmi nerad…
Když už měl soused roztahané kabely, tam mohl rovnou ty klínky vyřešit taky. Na tvrdo zavařené jsem to párkrát viděl :-)
jo, ale to se pak blbe serizovala osa a menily loziska :) vetsinou se to pak vyhodilo cely. :)
JJ, taková byla doba, fušovalo se bastlilo o sto péro a sháněly se věci pod pultem, stály se dlouhý fronty třeba v Jindřišský..... kua, začám bejt sentimentální …
Nebo u toho tlustýho arogantního blba na Sokolovský… Už jen blbej uzkej řetěz byla podpultovka, půl sezóny jsem jezdil bez přesmykače a řadil menší kopnutím do řetězu, protože ty nebyly už vůbec, no a na dvojpáčky vznikla dokonce scénka s Kaiserem a Lábusem nebo s kým, jak byl jejich nedostatek legendární. Fuj, ještěže už je to pryč.
jestli je osa zapouzdrena nebo ti dovoluje seridit vuli vubec nezalezi na tom, jestli je klinkova nebo na ctyrhran. ;-)
Tak určitě…, ale už to, že se člověk nemusel hrabat s kuličkama a věnečkama, to stálo za to.
Nepovídej, fakt?
Super návod :-) Zrovna nedávno jsem na městské hapině na klínky se slzou v očích rezignoval a pořídil kliky i se středem na čtyřhranu. Byla vymačkaná samotná klika, že klínek po naklepání prolejzal skrz celej, středová osa taky vymačkaná, furt se to museko sklepávat, aby to nevaklalo. No a po nepovedením návratu z hospody, kdy mi to za deště klouzlo na dlažebních kostkách, to se ohla levá klika, poté asi o dvě minuty později, kdy jsem trefil dopravní ceduli a lehnul s kolem na druhou kliku jsem prostě musel díly měnit… Zatím vše drží, klep klep :-)
:-)
Koment bez kontextu tehdejší doby. Píšeš na dráhovce…to ti ale už nebylo 6–10 let, kdy jsme se mi ostatní s těma klínkama museli srat a neznali jsme ten super fígl. Taky ne každej byl v tom věku dráhař ;-)
klinky jsem mel v tebou zminovanem veku na bmx. jedinej problem byly dosekany kotniky. ;-)
Tak to jsme na tom byli stejně, já měl předtím ještě asi pionýra, ale bojoval jsem s tím pořád.
Akorát mi jednou ten klínek rozštípl kliku.
Ja mel favo jako měšťáka 5 let a nic mi nevrzalo. Ram byl prisernej, predstavec se kroutil jak zizala, alens klinkama problem nebyl.
Přesně, rychle kecy maj jen lidi, co si pletou funkci toho závitu.
Nechci tvrdit, že jako třináctiletej fakan jsem je uměl napasovat precizně, ale ať už jsem je tam nacpal já, nebo někdo v servisu, nebo oddílový mechanik, stejně se za kratší nebo trochu delší čas vymačkaly a klika začla vrglat. Stačilo se párkrát postavit do pedálů. A to jsem nebyl ani nejsem žádnej bejk, ale ani metrák.
Nech to odborníkům. My blbci to neumíme. Naštěstí už je to pravěk. :-)
S vymačkáním máš pravdu, bylo to zlo.
A kdybyste si mohli vybrat jestli klinky, nebo treba čtyřhran, tak co byste si vybrali?
HT II
+1 :-)
My co měli klínky jsme záviděli těm, co sehnali v zahraničí čtyřhran :-)
A měli jsme v hlavě zmatek při pohledu na některá prvorepubliková kola se čtyřhranem :-)
:-) inovace výrobku
Čtyřhran byla proti klínku kosmická technologie, tak hádej :D
Na čtyřhranu se tu tehdy vyráběly snad jen kliky Walter, nebo aspoň o jiných nevím.
Čtyřhran, ale kvůli podřeným kotníkům a ne proto, že by se mi to kdy na kole uvolnilo. V tomhle musím konstatovat, že táta měl na tyhle věci vždycky grif – jednou se mi stalo, že jsem asi měsíc jezdil se ztracenou pojistnou matkou na klínku a vůbec jsem si toho nevšimnul. Na druhou stranu mu nikdy nic neprasklo, stržený závity byly vyjímka. Já zmrším každou chvíli něco :-D
Zlo pro ty co je neuměli namontovat.
To víš že jo. Každej tady uzná, že se jich rád zbavil, ale pořád tady bude někdo chytračit. Prostě ten systém nestál v porovnáním třeba s Hollowtech nebo 4hranem za nic. Jestli někdo uměl nebo neuměl s tím nijak nesouvisí. Do roka se ten systém musel x krát rozebrat kvůli ložiskům, klínku nebo pokřivené klice do vrtule. Každý rozebrání dalo klínku zabrat u naklepávání, šroubování (materiál stál většinou za houby) apod. Hollowtech 2 jsem naposledy rozebíral minulou zimu. Teď má bez jakýchkoli problémů a servisu najeto něco přes 5000 km. Ve sněhu, bahně, prachu atd.
dalsi chyba, ze klinek je na jedno pouziti. pokud jsi serizoval vuli lozisek osy a pak jsi pouzil opakovane stejnych klinku, neni se cemu divit, ze nedrzely. ;-) pripadny argument, zes klinky recykloval, protoze za minuleho rezimu nebyly k dostani je samozrejme chybou systemu, ovsem nikoliv systemu klik. ;-) mne klinkove kliky vydrzely bez servisniho zasahu nekolik let a spoustu (mozna bych mohl rict i desitky) tisic km.
diskuze o tom, jestli je ±100 let stary system klik lepsi nebo horsi nez soucasne integrovane osy je zcela irelevantni. nicmene tve vyse zminovane smutne vzpominky na klinky zcela evidentne prameni z chybne montaze, uz jen proto, ze „zavit v hajzlu“ na klinku pri spravne montazi a udrzbe principielne nastat nemuze. ;-)
… nicmene, Tve vyse zminovane smutne vzpominky na klinky zcela evidentne prameni z chybne montaze, uz jen proto, ze „zavit v hajzlu“ na klinku pri spravne montazi a udrzbe principielne nastat nemuze. ;-)
Tak jest…
Problém s ložisky se dal vyřešit zapouzdřenou klínkovou osou která se vyráběla už za totáče,na jednom kole mi funguje dodnes.
Video pěkný a závěrečná řeč super. Nicméně, aniž bych se nějak orientoval ve výbavě předrevolučního trialisty, tak si dovolím říct, že TC50 musel bejt v tý době solidní vercajk. Už proto, že to označuje za vysněný kolo. Přesto, že z dnešního pohledu to asi za moc nestálo, tak asi netrpěl pocitem, že výbavou nějak zaostává za ostatníma. Tudíž mi to přijde podobný jako když chce nějakej současnej kluk pěknej, konkurenceschopnej bajk.
To je fakt, taky jezdil na tom nejlepším co tehdejší trh nabízel. Akorát dneska není nutný kola tunit gumama ze zavařovaček atd…
Tak ten základ bylo potřeba vytunit, aby se s tím dalo závodit.Tam měl výhodu ten, kdo měl šikovného tátu mechanika:-) Můj byl velice zdatný a tak to kolo bylo skvěle funkční.To video je taková připomínka toho jak jsem žil.Byl jsem o něco mladší než Pepa a jeho jméno si jediný furt pamatuju, protože vyhrával.
Stejně s tím kolem šlo dělat věci, prostě nádhera
Jenže on bohužel jezdil na tom nejlepší co nabízel jen náš hodně moc omezenej trh. V tý době kluci na západ měli daleko lepší železa.
Však jo, ironie z mýho příspěvku asi není moc cítit, moje chyba.
TC50 bylo nedostatkové zboží, nedostal se k němu každý, v tom je rozdíl u tvého příměru, dnes si ten kluk sežene peníze a může si ho přes net koupit…
Vzpomínám, že po uveřejnění článku v ABC, se pár kol kolem mě objevilo. Taky jsem chtěl, ale nebyl nikdo, kdo by byl na takovou práci vybaven a ani nebyl žádný rám, který by se dál převařit, což byla tehdy běžná praxe a zdroj trubek.
Toto mi vytunil tatík:-)
Už si ale nemůžu vzpomenout na co se tam dávalo to olůvko na trubku nad převodníkem na trubku.
Právě se mi vlily až slzy do očí :-) . Toto bylo moje první takové lepší kolo. Několij kluků lesa na dědině ho měli, takže jsem byla jako jediná holka mezi nima frajerka..Zdědila jsem jej po bráchovi a taťka jej nastříkal na hnědou metalízu a koupil nové pěny na tyčku a řídítka :-) .. Krásné vzpomínky škoda, že nemám foto. Paráda
Našel jsem článek, jehož součástí je i celý článek z ABC
Ale on v tom videu říká, že nemusí mít kluci nejlepší výbavu, ale že cesta je cíl. Přitom on v podstatě to nejlepší měl. To, že se k němu tenkrát nedostal každej, ten fakt ještě umocňuje. O tom já mluvím, jakkoliv je to co říká pravda.
To nic nemění na tom, co jsem psal, tvůj příměr pokulhává, to kolo nešlo koupit jako ta dnešní.
Ve smyslu, na kterej poukazuju, je ten příměr zcela adekvátní.
Když myslíš, mel si pořád svou…
Asi budu muset, když já řeším jabka a ty se chceš bavit o hruškách.
Jenže ho dostal už jako závodník, protože byl dobrej, předtím asi jezdil na ještě větších plečkách. A to TC50 bylo asi špičkové kolo na socialistckém thu, ale z pohledu globálního, nestálo za moc. Měl jsem ho jako děcko z druhé ruky a něco o něm vím. :-)
O tom žádná :)
On měl to nejlepší, co šlo v ČSR koupit, nebylo to to nejlepší co šlo koupit na západě.
No vždyť právě. Nic lepšího mít nemohl, čili tohle bylo za daných podmínek TOP kolo u nás. Ať už to bylo horší než západ nebo ne. Vždyť to nehraje roli, když v tý době jednak ještě jezdil doma a druhak to prostě bylo to nejlepší co mohl mít. Sám ve videu říká, že to bylo vysněný kolo. Tak co řešíte?
Takže říkat na konci mladým, že to neni o nejlepším vybavení a opírat se přitom o to nejlepší co si tenkrát mohl mít (ať už to byl objektivně shit nebo ne), zní trochu nepatřičně. A to je celý. Rozumíme? Trochu mě překvapuje, že tak jednoduchou poznámku musim takhle rozebírat.
Každá mince má 2 strany, i na takovym šrotu (z dnešního pohledu) se evidentně dá odjet ledasco.
To já přece vůbec nerozporuju.
Kolik tady bylo tech druhu trialovych kol? Ja myslim, ze do 5. Koupit se to nedalo, ale dostavaly to pridelene oddily svazarmu. To nejlepsi vybaveni tu mela hromada lidi a prevadet to na dnesni dobu vubec, ale vubec nejde.
Jak říkám, nejsem znalec trialovýho vybavení 80. let. Jen mě ta věta ve videu drobně zarazila. Neměl jsem v plánu se tu v tom takhle vrtat. Ještě tedy poslední poznámku a pak už jdem fakt od toho. Jde mi o pohled kluka.
Kluk bude chtít třeba jezdit silnici a v dnešní době, samozřejmě bude chtít kabon, bude chtít aero hadry a já nevim co všechno. Protože možnosti jsou obrovský, ze všech stran se to na něj valí a ostatní to maj. Logicky to v něm vyvolává potřebu to mít taky. Tohle bych jim úplně nevyčítal. Když mu vrazíš nějakou historickou hlínu z 90ek a řekneš překonávej překážky, asi ho to moc dlouho bavit nebude a vždycky bude vidět ztrátu na ostatní hlavně v kole.
V takový situaci Pepa v 85. nebyl. Z toho nic, co bylo k dispozici, měl to nejlepší. Nemusel to řešit, nemuselo v něm hlodat, že Franta od vedle je materiálem úplně jinde. Byl ušetřen toho pokušení. Minimálně do doby srovnání s Evropou a světem. Takže mu pravděpodobně ani nedocházelo, že ta vysněná TC50 je vlastně hrozná sračka. A díky tý sračce se těšil na každej novej závod, protože nic lepšího mít nemohl a ani to neviděl, natož aby na tom jezdil.
Sorry za spam.
Sračka to nebyla…
Se podívej to kolo stálo skoro třicet let ve stodole a nerozpadlo se:-)
Ne, vážně nebylo špatný.Jako některé ty věci nebyly dotažený úplně na 100%, ale šlo na něm dělat takové triky, že bys koukal:-)
O tom nepochybuju. Viděl jsem spoustu dobových fotek. Já když se k něčemu takovýmu dostal, tak jsem ještě nevěděl k čemu vlastně slouží. A pozdějc, když jsem zjistil, jaký existujou různý cyklodisciplíny, tak už frčelo mtb a to jsem samozřejmě musel mít :)
+1
Já to porovnávání s historií nemám rád a je jedno, jestli jde o kola, elektroniku nebo něco jiného.
Prostě tu bylo celkem hovno, ale i obecně celá nabídka byla osekanější i na západě. V kontextu třeba platovejch podmínek je ve výsledku pro věšinu lidí to dobrý kolo dnes levnější než to „dobrý“ kolo tenkrát.
Dressler má ale pravdu, mladý kluci často řešej hrozný píčoviny, než aby sedli na kolo.
Rad se chodim divat u nas na pumtrack v sidlisti. Tem deckam je jedno na cem jezdi. Nic neresi, jen jezdi, protoze je to bavi a je jim to jedno jak strasnou herku sedlaj.
Myslim, ze to nevnimas uplne spravne a zbytecne se v tom vrtas. :)
Mělo to být jen stručné pozastavení se nad jedním úhlem pohledu na jednu konkrétní větu. Libores to chytil. Ale milan byl proti :) Alespoň jsme Pepu udrželi chvíli v topicu a mohli zavzpomínat na dobu před/porevoluční :)
Já už mu to říkal předtím, ale někomu prostě není shůry dáno…
No tobě, podle tvýho mínění, dáno zřejmě bylo, ale přesto si pointu mýho příspěvku ani na třikrát nepochopil. Takže být tebou, raději mlčím a šoupu nohama.
Asi jsem ti šlápl na kuří očko…
Plácáš tu nesmysly a ještě si je trapně obhajuješ… Základem je těm svým blbostem věřit, pár jedinců už tu takových máme…
Nezapomeň večer přeměřit pindíka :)
Premeri mu manzelka, a tobe…?:)
Já to nemám zapotřebí ;)
Chceš zkusit sex ve třech?
No jasně že jo!
Tak spěchej domů, ať to stihneš..
;-)
:-D
jenže tehdejší výbava byla oproti tejdnešní spíš na celkovou pevnost a hlavně kvalitu, kterou ty kola asi tehdá měly… řešení váhy kola tam bylo taky ale určitě ne jakse to hrotí dneska.. ano asi to mělo lepší brzdy ono to bez pořádných brzd moc nejde… tomu dřív říkali nejlepší vercajk dnešní vercajk nemůžeš absolutně srovnávat protože je ovladatelnost na tom úplně jiná… on ukázal co jde na tak starým kole tzn že na dnešním kole kterýmu fungujou brzdy to jde taky a mnohem líp nebo snáž když si to kolo člověk uzpůsobí aby nepadal řetěz aby to bylo pevný na tyhle věci atd atd…
chce k tomu sportu dostat děti – dnešní mladší generace i když na tom zrovna nemají tak vhodné kolo… to je podle mě fajn pro začátek aby se na to ti klucí nevysrali…
Straky, nepřemýšlel jsi někdy jít do politiky?
:-D
:D
Straky do Strakovky!
Úterý.
Borec jak cyp. Hlavně ta snaha předat to co umí dál, motivovat ostatní lidi, pokora i přesto co všechno dokázal a nadhled. Frajer.
Kamarád s ním trénoval v devadesátkách v Ďáblickém lese, kam jezdil na přírodní překážky, předával rád zkušenosti všem dalším a udělal si z nich do budoucna soupeře… :o)
Tak třeba jim radil jen takové ty běžnější věci, na které by beztak přišli sami, a takové ty nejlepší perly tajil :-)
Anebo schválně radil trošičku špatně :-)
Tak bych to dělal já.
Tebe musi byt radost mit za kamarada.
Ano ano! :-)
Tenkrát byla jiná doba… Šmejdi se alokovali kolem peněz a mezi lidmi bylo mnohem více vřelosti, byl cítit mezi lidmi takový pozitivní duch, lidé se sdružovali mnohem více, pomáhali si.
No a Pepa neměl důvod, když viděl nadšené kluky a už v tom něco dokázal, aby neporadil, takže oni to také díky němu zvládli o dost rychleji a mnohem rychleji do toho malého trialového sportu naskočili i se závodní výkonností, celá ta parta tam.
dobrý :D
pravda.. jeho školy a táhla na mladý dnešní ale i dřívější počítačový dřepiče a pařiče víc udělat nemohl a on chtěl se tomu věnovat…
naučil stovky lidí na tom kole, dotáhl mraky lidí jezdit na kole a nebrat to jako běžnou věc s kterou se pohybuju po vsi nebo mezi nima… zvláštní je, že jsem se o něm dozvěděl až na YT po cca půlroku hrocení techniky ježdění…nikdy dřív jsem ho nevnímal… neviděl.. možná jméno slyšel… škoda že tyhle lidí nejsou víc vidět např vtelevizi.. lidi by sportovali i rádi… oni ty hry na píčitači atojí míň sil a námahy.. dřív nebylo tolik věcí co dělat no… bohužel je to tou dobou
a Pigi čaj piju dodneška : )
Asi koupím sifón a bombičky.To bylo aspoň vzrůšo
Není ta konvica IKEA nebo něco podobného?
Jo, konvice je IKEA, potraviny bych tipoval na retrotyden v Lidlu ;)
Pecka. 1*
Pepa je výjimečný člověk. Ten chleba do novin mě teda dostal. :D
Tak chleba s máslem byl samozřejmě top v tom videu.
Chleba se přece balil opakovaně do pytlíku od mouky. :)
Já si teda pamatuju ubrousek, na kterej se v tom vzácným případě, kdy to bylo dostatečně namazaný, nechutně nalepilo. Zato hajzlpapír se dělal z jedné strany jakejsi povoskovanej.
:) To nebyl origo hajzlpapir. To byla socialisticka nahrazka hajzlpapiru.
Papírové ubrousky. Do těch to balila mamka mě. Například chleba nebo rohlík s marmeládou tak, že se ten ubrousek totálně rozmočil tou marmeládou a přilepil se. Když chtěl člověk jíst, tak musel prvně všechny ty pidikousky mokrého přilepeného ubrousku odstranit a stejně se to někdy nepovedlo všechno a musel jsem pak sníst i kousky toho papíru :-D
Ano, ano! Tak přesně takhle si to pamatuji také. :D
Já vybalil co šlo a ubrousek sežral i se sváčou, vláknina je zdravá. A ten hajzlák, to bylo peklo.
tohle jsem donedávna zažíval i ve škole máma to dala do ubrousku a do pytlíku a já jí několikrát říkal, ať se na ten ubrousek vysere, ať s nima šetří protože mě nebaví to loupat :D
Naštěstí toto mě minulo, svačina buď v alobalu nebo podlepené. Doma byl furt 10 kg svitek.
Prima taky byl vlašák, nebo pochoutkovej v lahůdkách do papíru. Při dojídání měl takouvej fajně dřevnatej pašmak :-)
Tvl na ubrousek jsem úplně zapomněl. To bylo slušné peklo no.
Jojo, ubrousek a chleba s maslem a boruvkovou marmeladou :-)
Ono se to vrátí, mikroténové sáčky budou beztak zakázané…
S paštikou
Přesně ty s paštikou prolnutou ubrouskem jsem do sebe ve škole nikdy nedokázal nasoukat. Navíc jsem to cestou ze školy několikrát zapomněl včas vyhodit, takže jsem to až doma schovával pod skříň. Což samozřejmě moc chytrý nebylo, pač to začalo zapáchat a taky podle nové mravenčí dálnice ke skříni se na to brzo přišlo (= mazec sekec řemenem, za což by dneska nejspíš hrozil kriminál :-)).
Řemen měla máma, táta ho nepotřeboval :-)…
Z mých mladých let si vzpomínám na voskem napuštěný ubrousek. Bylo super, že se ten ubrousek dal normálně opláchnout a použít opakovaně :)
No vidíš. Nemohli takhle dělat toaletní papír?
Ve Štětí takovej papír vyvinuli. Ale nikdy nepřišel do oběhu, protože si soudruzi sedli a rozhodli, že to je na ho*** :-)
do obalu od salámu (voskovanýho papíru) přece taky :)
Ruďas lze vytisknout, tuším snad všechny jsou dostupné online v pdf.
Leda jako odstrašující literaturu. Tohle by snad nikdo, normálně uvažující, číst nechtěl.
to se nehodí ani na hajzl do vlaku
Doma máme myslím schované jako připomínku toho, co se tady dělo, Rudé právo z období kolem sametové revoluce. Výtisky z nějakých dvou nebo tři týdnů.
Trochu zbytecny:) Uplne ve stejnym stylu ted vychazi agrofert dnes.
jj třeba ministr zemedelstvi dnes
Tak možná že Rick Harrison ze zastavárny za to dá pořádnej balík doláčů
V jednom přistřihl zapomněli vyměnit platforma za gumoví pedály :) tu helmu mam jeste někde v bednění na půdě i s kosikem.
Tedy já se přiznám, že ti občas nerozumím.
predikce textu na mobilu…furt je to mezi klávesnicí a židlí :)
Ve videu jsou detailní záběry na starý gumový pedály, na kterejch sme asi začínali všeci. Pak je střih na nějakej trik a je vidět že tam má pedály s pinama. Helma se rovná přilba. Za žáky bylo povinný hrát s drátěným košíkem. Plexi bylo drahé a mlžilo se.
Potřebuješ přeložit ještě něco? :)