Opomíjený servis - sezona už začala, nezapomněli jste?

Mnohdy úplně jednoduché a rychlé servisní úkony dokážou předejít budoucím problémů během sezony. Možná právě proto se na ně často zapomíná.

Následujících deset servisních tipů cílí jak na začátečníky, tak na zkušené amatérské servisáky. Každý má své navyklé postupy, a je tak docela možné, že najdete tip, jak servis dělat jinak a lépe.

Doplnit tmel a vyčistit ventilky

Jestli něco dokáže hodně znepříjemnit vyjížďku, pak je to defekt pláště. S bezdušemi tak nějak člověk počítá, že defekty nebude třeba řešit. Bohužel většina tmelů v pláštích vysychá, a pokud jezdíte pláště delší dobu, pravděpodobně nebude po tmelu ani památky.


Nejsnazší a nejrychlejší kontrola se dá provést zatřepáním demontovaným předním nebo zadním kolem. Pokud tam něco šplouchá, bude to pravděpodobně tmel. Ideální je samozřejmě se do pláště podívat, ale zatím praktikuju líný postup s protřepáním a vždy to stačilo. Doplnit tmel pak lze snadno přes ventilek s vyšroubovanou vložkou.


Zároveň při doplnění doporučuji očistit jak vnitřek ventilku, tak samotný mechanismus (vložku/jadérko), nebo ho dokonce rovnou vyměnit. Stojí pár desetikorun. Tmel má totiž tendenci ventilky postupně zalepovat a nakonec můžete mít problém plášť komfortně nafouknout.


Pokud montujete bezduše poprvé, nebo o nich jen uvažujete, můžete se inspirovat v podrobném návodu k montáži.

Domazat ložiska

I zapouzdřená průmyslová ložiska je možné servisovat. Po sejmutí prachovek je možné dráhy i kuličky ložiska vyčistit a domazat. Pro čistění rád používám rozpouštědlo ve spreji třeba v podobě čističe brzd a tlakový vzduch.


Domazávám pak běžnou vazelínou. V případě ložisek pro jízdní kola je možné použít maximum maziva, co ložisko pojme. Krátký návod a postup naleznete zde:


Zkontrolovat ložiska

Tuhle jednoduchou prohlídku absolvuje moje kolo celkem běžně při jiném servise a dost si tak ulehčím případný problém se sháněním ložisek narychlo. Prostým zavikláním předního a zadního kola do boku poznám, zda není v ložiscích vůle. Stejně postupuji i u klik. Pak demontuji kola a v ruce otočím osami nábojů. Pokud cítím odpor nebo hrubý trhavý chod, je čas na výměnu. Ložiska středového složení (klik) se dají zkontrolovat tak, že sejmu z převodníku řetěz, roztočím kliky a pokud slyším nebo cítím drhnutí, je čas na výměnu.

Změřit a vyměnit řetěz

Čas od času použít měrku na řetěz nebo posuvku na změření opotřebení řetězu by mělo být součástí běžné a pravidelné kontroly kola. Předsezonní servis k tomu přímo vybízí. Navíc s novým řetězem můžete místo oleje začít řetěz voskovat.



Namazat sedlovku

Jen velmi nerad řeším v sezoně skřípání, vrzání nebo praskání kdesi v kole. Vyjmout a vyčistit sedlovku z rámu je přitom otázkou pár minut. Na styčné plochy pak patří v případě karbonové sedlovky nebo karbonového rámu vazelína (montážní pasta) na karbon. V případě nekarbonových komponent si vystačíte s běžnou vazelínou.

Zkontrolovat šroubové spoje a domazat je

Velmi dobrou prevencí různých pazvuků linoucích se z kola je právě domazání a kontrola šroubových spojů. Například pedály v klikách mají nejen tendenci zarůstat, ale občas také povrzávat. Ideální je pro tento spoj použít měděnou (hliníkovou) vazelínu - anti seize. Měděná vazelína má tu výhodu, že se ze spoje nevymývá a vydrží v něm několik sezon. Mezi osu pedálu a kliku patří také samozřejmě podložka.
Vhodné je i zkontrolovat dotažení dalších šroubových spojů pomocí momentového klíče. Utahovací momenty najdete přímo na komponentech nebo v manuálu ke kolu.
Pokud budete demontovat nějakou část kola a montovat jinou, nezapomeňte znovu aplikovat závitové lepidlo. Týká se to zejména důležitých spojů, jako jsou šrouby na představci, šrouby brzdových třmenů nebo šrouby uchycení kotoučů.
U celoodpružených rámů je velmi vhodné zkontrolovat momentovým klíčem a případně dotáhnout všechny šrouby v zadní stavbě na moment předepsaný výrobcem.

Vyčistit střed a pevné osy

Na moderních rámech jsou obvykle ložiska středu i nábojů vnitřním kroužkem nasazena přímo na kovovém povrchu osy. Jakmile se ale dostanou mezi styčné plochy nečistoty, znamená to s velkou pravděpodobností pazvuky a vrzání. Proto je vhodné vyčistit a znovu namazat běžnou vazelínou minimálně pevné osy nábojů. Jestli máte pár minut navíc, demontujte kliky z rámu a udělejte totéž s jejich osou. Pokud máte na kole kliky Shimano se systémem Hollowtech, můžete se inspirovat naším návodem.

Vyčistit a zkontrolovat destičky a kotouče

Nechci zbytečně opakovat návody, jen dodám, že zkontrolovat stav destiček je většinou možné přímo na kole prostým pohledem. Detailně a přesně popisuje výměnu brzdových destiček tento článek. Kontrolu a případnou výměnu kotoučů včetně různých standardů a terminologie pak popisuje článek věnovaný výměně kotoučů.


Napnutí drátů a opotřebení ráfků

Málokdo má doma tenzometr na měření napětí drátů, ale i běžné promačkání drátů prsty odhalí výrazně nedotažené dráty, a tedy i potřebu servisu. Cyklisté s hudebním sluchem mohou porovnat napětí drátů podle jejich tónu…

Pokud používáte ráfkové brzdy, zkontrolujte stav brzdných ploch a jejich opotřebení. Na ráfcích by se neměly na brzdných plochách vyskytovat barevné anomálie, promáčkliny ani praskliny. Na mnoha ráfcích jsou měrky opotřebení brzdné plochy, ale je možné zhodnotit stav i pomocí pravítka. Foto níže napoví, jak se přes přiložené pravítko dá snadno zjistit opotřebení ráfku.



Vyměnit nebo vyprat vycpávky (polstrování) přilby

Dresy, kraťasy i další oblečení pravidelně pereme, tak proč ne vycpávky v přilbě? Vyprat nebo rovnou vyměnit za nové umožňuje naprostá většina kvalitnějších přileb. Přitom nové vycpávky stojí pár stokorun. Zasmrádající přilba a od soli odřené čelo není za jízdy zrovna příjemný zážitek.


Snad jste se na předchozích řádcích dozvěděli něco zajímavého nebo nového. Pokud máte vlastní tip na opomíjený servis, podělte se o něj v komentářích pod článkem.
Zdroj fotografií: jecnak
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě PR článek

Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě

Počasí si z nás dělá poslední týdny dobrý den a zažíváme bláznivé podmínky - sníh, déšť i bláto. Jakou výbavu zvolit do takového počasí?
Čistění a mazání - základ, který zvládne každý PR článek

Čistění a mazání - základ, který zvládne každý

Znáte ten pocit, když umýváte kolo, vše namažete a zůstanete se na něj dívat ještě dalších 10 minut s úsměvem? Trochu vám k němu pomůžeme a přidáme několik tipů na vhodné doplňky.
Servisní minimum, které zvládne i začátečník

Servisní minimum, které zvládne i začátečník

Kolo, stejně jako každý jiný kus techniky, vyžaduje alespoň základní péči. Jaké úkony zvládne i nováček v této disciplíně?
keyboard_arrow_up