Od základu: Jak si vybrat MTB přilbu a jaké typy známe?
Helma zachraňuje životy, o tom není pochyb. Jak si však vybrat přilbu, jaké typy MTB přileb existují a na co se při výběru zaměřit?
Tento článek začnu netradičně. Před 2 lety jsem měl těžký pád přímo hlavou na kámen. Měl jsem na hlavě kvalitní přilbu, která se celá zničila. Byl jsem velmi rád, že se tak stalo, protože v opačném případě bych tento článek nepsal. O celém incidentu jsem tehdy natočil i video. Takže pokud nenosíte přilbu, měli byste se nad sebou rozhodně zamyslet.Kolik peněz je třeba investovat do přilby?
Pokud si kupujete kolo a výbavu, je třeba zainvestovat i do přilby. Jakým poměrem? Kolik je akorát, kolik je málo a kolik naopak hodně? Přilby na MTB disciplíny se pohybují v cenovém rozmezí od několika stokorun až po sumy, které by vás stálo i nové kolo.To, že dražší přilby jsou kvalitnější, ani nemusím psát. Obvykle lze koupit kvalitní přilbu v rozmezí 1000 - 2500 Kč. Čím výše s cenou postupujete, tím má přilba více vychytávek a technologií, které vám při pádu pomohou. Pokud ovšem jde například o integrovaná světla přímo v přilbě, ta vám při pádu službu neudělají.
Je ale dobré si uvědomit, že i ty nejlevnější přilby jsou lepší než žádné. I ty musí podléhat různým certifikacím a je potřeba mít na paměti jedno - přilby zachraňují životy. Doporučuji raději investovat do kvalitní přilby, než do nových komponentů. Ty vám život nezachrání.
Helma vám musí sedět na hlavě perfektně
Aby přilba v případě pádu splnila svoji funkci, musí sedět perfektně. Tady bych doporučoval jediné – přilbu si vyzkoušet. Ke zkoušení helmy si určitě vezměte i brýle, které s helmou používáte (aby tvar brýlí nekolidoval s helmou), případně čepici, kterou nosíte v zimě (aby se nestalo, že vám v zimním období bude helma při použití s čepicí příliš těsná).Pokud jste mezi velikostmi – například 54 – 56 cm a 56 – 58 cm a vy máte obvod hlavy 56, může to znamenat, že vám jedna velikost bude velká a druhá malá. V takovém případě je třeba vybrat jiného výrobce, který má jiné velikostní tabulky. Pokud nevíte, jaký máte obvod hlavy, zjistíte to velmi jednoduše, a to krejčovským metrem.
Helma nesmí být příliš těsná, mohla by vás z ní bolet hlava. Na druhé straně, bude-li příliš volná, bude vám na hlavě létat.
To, jak vám přilba sedne, nezávisí pouze na velikosti, ale i na rozmístění vycpávek v přilbě, odvětrání, tvaru přilby a podobně.
Typy přileb
MTB disciplíny jsou poměrně různorodé. Helma na XC je zcela jiná než sjezdová – downhill přilba. Proto bych typy MTB přileb a jejich přiblížení rozdělil do 4 částí:- Klasická přilba
- Enduro přilba
- Integrální přilba (fullface)
- Inregrální přilba s odnímatelným chráničem brady
Jaká přilba je pro mě?
Přilby si nyní více rozebereme do detailů. Budeme porovnávat různé faktory, a to zejména ochranu, odvětrání a hmotnost.Klasická přilba
Klasická přilba je přilba, která poskytuje ochranu svršku hlavy i jejích boků. Je vhodná téměř pro všechny disciplíny od XC až po EN. Výrobci těchto přileb předurčují jejich charakter všem zmiňovaným disciplínám a helmy se tak mohou dost lišit.Enduro přilba
Enduro/all mountain přilba je masivnější než klasická přilba. Častokrát má větší ochranu zátylku i boků, ale některé přilby chrání dokonce i uši. Tím pádem je vyšší i její hmotnost, ale na druhé straně i ochrana. Čím je helma masivnější, tím bohužel klesá i schopnost odvětrání.Integrální přilba
Integrální přilba má integrovaný chránič brady, který nelze z přilby demontovat. To znamená vyšší hmotnost, nižší schopnost odvětrání, ale vyšší ochranu. Tato přilba se využívá jedině v gravity disciplínách, tedy enduro, sjezd a podobně.Integrální přilba s odnímatelným chráničem brady
Jak se přilby postupně vyvíjely, přišli výrobci na různé vychytávky. Jednou z nich je i integrální přilba s odnímatelným chráničem brady. Díky odnímatelnému chrániči má tato přilba benefit v tom, že se dá používat na výšlapy i sjezdy.Jakou přilbu si tedy vybrat?
Přilbu si vybírejte podle svého zaměření. Uvědomte si, co je pro vás priorita, jaký terén a disciplínu jezdíte. Pokud máte rádi výlety, celodenní vyjížďky, případně výkon do kopce, asi budete vyhledávat přilbu s co nejnižší hmotností a nejlepší schopností odvětrání. Pro jednodušší výběr si můžete prohlédnout i toto video. Na téma výběru přileb jsme dělali i různé další články a videa, které vám s výběrem pomohou.V opačném případě, pokud rádi sjezdujete, jezdíte v bikeparcích a výšlapy nevyhledáváte, integrální přilba bude pro vás to pravé. Pokud jezdíte většinu času po trailech a vyhledáváte větší bezpečnost, můžete si vybrat také enduro přilbu, která má lepší ochranu zátylku, případně uší, nebo integrální přilbu s odnímatelným chráničem brady.
Technologie
Helmy využívají různé technologie, které zlepšují ochranu i odvětrání. Ať už to jsou technologie k prevenci otřesu mozku (MIPS), nebo technologie využité ve vycpávkách a v samotné struktuře přilby, je toho opravdu mnoho a jeden článek by na to určitě nestačil.Pro rekreační cyklisty a turisty vkládají výrobci do přilby síťku proti hmyzu. Také je potřeba myslet na reflexní prvky, které zvyšují pasivní bezpečnost cyklisty. Rovněž mají přilby různé systémy upínání, ať už magnetický fidlock systém, double D ring nebo plastovou přezku.
Bez přilby ani na krok
Tak jako mně zachránila přilba život, tak ho může zachránit i vám. Proto bych vám doporučil na závěr jen jedno – noste kvalitní přilbu vždy, když jedete na kole. Je jedno, jestli se chystáte jen po rohlíky nebo na celodenní výjezd, nikdy nevíte, co se může stát.PS: Nikdy nekupujte přilbu z bazaru, pokud si nejste 100% jisti její historií.
Přečtěte si také ostatní články ze série Od základu:
- Od základu: XC, TR, AM, EN, DH – kde je rozdíl?
- Od základu: Rozdíly v rámech jízdních kol
- Od základu: Celoodpružené vs. hardtail MTB – rozdíly a benefity
- Od základu: Jaký materiál rámu je nejvhodnější?
- Od základu: 29, 27,5 nebo 26? – MTB a vhodná velikost kol
- Od základu: Jak si správně vybrat silniční kola a obutí
- Od základu: Silniční kotoučové vs. ráfkové brzdy - výkon, praktičnost, design
- Od základu: Co si nastavit po koupi horského kola?
- Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?
Komentáře Zobrazit komentáře (0)
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře