Zdroj: Slingshot 1994

Hon za pohodlím provází cyklistiku už od vynálezu jízdního kola. Jedno z opravdu zajímavých a kupodivu funkčních řešení nabízí Slingshot.

Duchovní otec Mark Groendal přišel na myšlenku středového odpružení rámu při jízdě na terénním motocyklu, kdy se mu za jízdy zdálo, že motorka je najednou výrazně pohodlnější. Při důkladném pátrání si všiml, že mu praskla spodní rámová trubka a celý rám pružil takříkajíc jako harmonika. Bez předsudků tenhle nápad přenesl na jízdní kolo, konkrétně na BMX, a ono to fungovalo. Psal se rok 1980. V roce 81 získává Mark patent a v roce 82 zakládá Greendale Bicycle Co. se svým bratrem Joelem.

První produkční rámy byly určené pro BMX a od roku 1985 se pak začal koncept prosazovat i v MTB, kdy rané rámy měly trojitou horní trubku příhradové konstrukce, kterou později nahradila zjednodušená dvojitá, lehce připomínající obrácený rámový trojúhelník. Později se konstrukce díky použití kvalitnějších trubek dále zjednodušila na jedinou oversize horní rámovou trubku označovanou dvouznačně boom.


Spodní rámová trubka, respektive lanko se také postupně vyvíjelo. Nejprve se jednalo o dvojici lanek vycházející spodem z přední třetiny horní rámové trubky. Dvě lanka nahradilo jedno a jeho umístění se postupně také měnilo, aby nakonec prakticky kopírovalo chybějící spodní rámovou trubku. Lanko jako takové je na jednom konci ještě vybaveno vinutou pružinou zajišťující “zdvih odpružení”. V případě skládacích modelů Slingshot se pak na opačném konci lanka nacházela vyjímatelná závlačka. Samotná pružinka s uretanovým dorazem se nacházela u raných modelů u středového složení a později se přestěhovala na praktičtější místo k hlavové trubce.


Aby rám opravdu pružil, byly rámy vybaveny na horní rámové trubce u napojení na sedlovou trubku takzvaným flexplate (u starších modelů nazývaný flexboard), který měl funkci planžety známé třeba z Cannondale Scalpel. Takováto planžeta zajišťuje veškerý ohyb v jednom směru a omezuje kroucení, aniž by bylo třeba použít otočný čep. Od roku 1993 pak pak všechny rámy mají možnost osazení flexplate rychloupínákem a jedná se pak o verzi Foldtech. Ta umožňuje snadné a rychlé rozložení rámu pro transport třeba letadlem.

Specifikace Slingshot

  • Rok výroby: 1994
  • Rám a zadní vidlice: Slingshot True Temper 4130 CrMo
  • Dostupné velikosti: 14”, 16”, 18”, 20”
  • Vidlice: Answer Manitou 3
  • Představec: CONTROLTECH 135 mm
  • Hlavové složení: Chris King
  • Středové složení: Ocelová osa (čtyřhran) s průmyslovými ložisky
  • Řidítka: Ritchey PRO Logic Alu 58 cm s rohy Ritchey
  • Řadicí páčky: Sram Grip Shift 8 sp
  • Přesmykač: Shimano XT M900
  • Přehazovačka: Shimano XT M737
  • Brzdové páky: Ritchey LOGIC
  • Přední brzda: Shimano XT M737
  • Zadní brzda: Shimano XT M737
  • Kliky: Cook Bros. Racing
  • Převodníky: Vuelta USA 26-36-48
  • Náboje: Shimano XT
  • Ráfky: Mavic M 231
  • Pláště: Moab Leader XC”
  • Rychloupínáky: Spinergy
  • Sedlovka: CONTROLTECH
  • Sedlo: Selle Italia Flite Gel
  • Pastorky: Shimano XTR CS-M900
  • Pedály: Shimano PD M-737
  • Hmotnost: 12,5 kg

  • Tento konkrétní Slingshot pochází z rozsáhlé sbírky původně vystavené v muzeu v Boskovštejně. Nebyl nikdy restaurován, a stav tak odpovídá běžnému používání. První majitel bohužel nahradil původní pevnou vidlici dobovou odpruženou Manitou. Jinak je ale kolo v pojízdném stavu a dokáže kromě opravdové historické hodnoty nabídnout i velmi zajímavé svezení.


    A jak se na Slingshotu jezdí? Měl jsem možnost se na popisovaném kuse krátce projet, takže jsem si udělal vlastní názor. Limitován stavem historických plášťů jsem si netroufl na rychlejší sjezdy nebo náročný terén, ale i tak to bylo zajímavé. Předně musím opravdu vyzdvihnout pohodlí, které koncepce rámů přináší. Na druhou stranu boční tuhost rámu je vysloveně bídná a projevuje se to nejen při šlapání ze sedla, což v reálu není velký problém, protože většina flexe se přenese zpět do pohonu. Jenže nízkou tuhostí je značně ovlivněna i schopnost vést jezdcem zvolenou stopu. V zatáčkách na rozbitém nebo zvlněném podkladu tak máte pocit, že stopu si kolo vybírá spíš za vás. S brzděním předním kolem, což napadne asi většinu laiků jako první zádrhel, jsem problém neměl a změny geometrie, které sice jistě nastávají, ale jsou dost kosmetické na to, abych si jich nevšiml. Jízda na Slingshotu jako rarita nebo zajímavost, proč ne, ale náhrada kola klasické konstrukce to spíše není. Abych ale jen nekritizoval, tak úspěchy tehdejších továrních a amatérských jezdců dokazují, že s dobrým pilotem a motorem se i Slingshot může stát biblickou Davidovou zbraní.


    Historie značky, jak už to u převratných a nekonvenčních řešení bývá, končí stejně rychle, jako začala. Po obrovském boomu produkce začátkem devadesátých let a titanových výstřelcích Titus, dohání v roce 1994 firmu dluhy a Groendal prakticky prodává firmu investorovi Jimu Fullerovi. Ten pokračuje v podstatně skromnějším rozsahu ve stávajícím designu, a dokonce zažívá krátké vzepětí s nástupem 29” MTB. V současné době firma stále existuje a nabízí několik modelů ze slitiny duralu 7005, náhradní díly na starší modely i několik klasických rámů, a legenda tak žije dál.

    Další zajímavé stroje a linky:

  • Slingshotbikes.com - současný web výrobce
  • Historie kol Slingshot na Mombatcycles.com
  • Slingshot Černá ovce na Bike-forum.cz
  • Zdroj fotografií: jecnak

    [Úvodní foto: Slingshot 1994]

    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá

    Komentáře

    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá

    Podobné články

    Specialized Stumpjumper - zakladatel kultu

    Specialized Stumpjumper - zakladatel kultu

    Před čtyřiceti lety spatřilo světlo světa první sériově vyráběné horské kolo, a zároveň tím započala kapitola značky Specialized, která úspěšně pokračuje dodnes.
    Answer Manitou FS - mezi průkopníky

    Answer Manitou FS - mezi průkopníky

    Celoodpružená kola Manitou byla ve své době považována za revoluční a v podstatě používala konstrukci nohou přední vidlice pro zadní vzpěry rámu. Jaké jsou další technické zajímavostí této legendy?
    Dursley Pedersen

    Dursley Pedersen

    Mezi ikony světové cyklistiky patří bezpochyby dánská značka Pedersen. Navíc má zajímavou historii, kde neúspěch a krátký život značky je vyvážen její jedinečností, technickou inovací a povedenou reinkarnací. Pedersen rozhodně patří ke kolům, které přitahují pohledy nejen laické veřejnosti.
    keyboard_arrow_up