Představení: Nový SRAM Flight Attendant – vyždímejte maximum potenciálu

Automatický systém kontroly odpružení pod názvem Flight Attendant dostal novou verzi, která přináší jeden zásadní rozdíl oproti verzi předchozí.

Tou změnou je funkce učení pod názvem Adaptive Ride Dynamics. Pokud vás zajímá, jak celá tato „sranda“ funguje, směle čtěte dál.

SRAM Flight Attendant

Pár čísel na úvod - rychlejší, než mrknutí

Zamysleli jste se někdy nad tím, kolikrát jste během závodu změnili polohu lockoutu na vašem kole? Předpokládám, že to určitě ani zdaleka nebylo tolik, kolik zaznamenal systém Flight Attendant na biku Nina Schurtera během jeho vítězné 90minutové jízdy v jednom z kol světového poháru. Celkově došlo ke 1325 (!) změnám v nastavení chodu odpružení.

A v tom tkví tajemství úspěchu tohoto systému. Díky digitálnímu vyhodnocování situace každých 5 milisekund dokáže Flight Attendant nastavit ideální režim odpružení prakticky instantně tak, aby nevyšel ani watt energie nazmar. Podle výzkumů a statistik SRAM factory týmu měli jezdci se systémem Flight Attendant v průměru o 1,8 km/h vyšší rychlost než jezdci bez něj.

Pokud to přepočítáte na 90 minut trvající XC závody, tak to v praxi znamená výhodu 96 sekund oproti soupeřům bez systému Flight Attendant.

SRAM Flight Attendant novinka

Co k tomu je třeba?

Pokud byste chtěli okusit výhody Flight Attendant systému, budete potřebovat minimálně odpruženou vidlici a tlumič s modulem Flight Attendant, plus senzor šlapání, který je kompatibilní s klikami SRAM s DUB osou. Pokud byste chtěli využívat také metriku Adaptive Ride Dynamics, musíte přidat i kliky s powermetrem, resp. powermetr SRAM/Quarq.

Ideální výstup ale dostanete při spojení s přehazovačkou AXS Transmission. Všechny komponenty totiž vzájemně komunikují a tvoří společný ekosystém v aplikaci AXS. Pokud se v duchu ptáte, jestli byste mohli použít i powermetr nějaké jiné značky, tak vás bohužel musím zklamat.

SRAM Flight Attendant

Jak to funguje?

Systém Flight Attendant umožňuje automatické přepínání 3 poloh tlumiče a vidlice (open/pedal/lock), přičemž jezdec si může nastavit v pěti polohách tvz. Bias, což je preference jednotlivých poloh podle jízdního stylu. V podstatě je to něco jako nastavení tvrdosti jednotky brain na kolech značky Specialized, kdybych to měl k něčemu přirovnat.

Kromě automatického režimu si můžete samozřejmě Flight Attendant přepnout také do manuálního a override režimu, kde můžete tuhost odpružení měnit buď ovladačem na korunce vidlice, nebo bezdrátovým controllerem.

Celý systém je voděodolný a splňuje certifikaci IPX7. Zajímavostí je i funkce Split states, která zaručí, že se v praxi nestane, aby vidlice měla tvrdší režim než tlumič.


Co je funkce Adaptive Ride Dynamics

Hlavní inovací nového Flight Attendantu je funkce Adaptive Ride Dynamics, která nabízí pokročilý systém učení na základě dat z předchozích jízd. Díky vyladěnému algoritmu se Flight Attendant naučí, jaký máte jízdní styl, aby dokázal přizpůsobovat funkci odpružení tomu, jak se zlepšujete.

Tato inteligentní funkce shromažďuje údaje z vašich předchozích jízd, aby přesně vypočítala vaše zóny zatížení (SPRINT, HIGH, MEDIUM, LOW) a přizpůsobila jim funkci odpružení. Algoritmus neustále sbírá čerstvé údaje a automaticky se aktualizuje během jízdy. Samozřejmostí je možnost sledování a úpravy parametrů zón zatížení (effort zones) v mobilní aplikaci SRAM AXS. V aplikaci si můžete upravit navíc různá další nastavení jako například zákaz úplného zamknutí vidlice a podobně.

SRAM Flight Attendant

Vidlice, tlumiče a upgrade kity

Novým systémem jsou vybaveny letošní modely vidlic RockShox SID, SID SL, Pike, Lyrik a ZEBB – samozřejmě z řady Ultimate a s přívlastkem Flight Attendant. Pokud byste chtěli, technicky lze upgradovat i vidlici RockShox SID nebo SID SL 2024 o tlumící patronu Charger Race Day 2 s novým Flight Attendant Control modulem. Jiné vidlice bohužel upgradovat nelze. Tlumič RockShox SIDLuxe Ultimate nelze upgradovat o motorizovaný modul.


Ceny a kompatibilita

Pokud by vás zajímaly ceny nových SIDek s novou „letuškou“, tak MOC pro SID SL Ultimate Flight Attendant je 1 499 € a 120 mm verze bez přívlastku SL vyjde ještě o stovku více, a to 1 599 €. Tlumič SIDLuxe vás vyjde na 949 €.

SRAM nabízí tento unikátní systém odpružení jen na vybrané kompatibilní modely biků. Mezi nimi můžete najít Canyon Lux WC/Trail (2023+), Mondraker F-Podium (2023+), Orbeu Oiz/Oiz TR (2020-2023), Pivot Mach 4 SL V3 (2023+), Santa Cruz Blur/Blur TR (2022+) a Specialized Epic EVO (2020-2023). Na ostatní modely SRAM nedoporučuje montovat Flight Attendant, jelikož neumí zaručit optimalizaci kinematiky odpružení pro tento systém.

SRAM Flight Attendant

K čemu je to dobré?

K hlavní výhodě systému Flight Attendant patří automatické non-stop přepínání poloh open/pedal/lock na vašem odpružení, v závislosti na terénu a na tom, jak šlapete do pedálů. Vy přitom nemusíte dělat vůbec nic, jen se soustředit na jízdu a výkon.

Nemusíte se vyrušovat žádným mačkáním lockoutu. Systém si můžete nastavit přesně podle sebe, případně se přepnout do manuálního režimu, pokud je to třeba. Odměnou vám bude maximální efektivita.

Všechny součásti mezi sebou fungují bezdrátově a vidlice s tlumičem využívají stejný standard baterií AXS jako například přehazovačky a teleskopické sedlovky, které jsou mezi sebou zaměnitelné. Pro úplnost zmíním, že Flight Attendant (s výjimkou funkce Adaptive Ride Dynamics) je kompatibilní i s elektrokoly.

Nová funkce adaptivní jízdní dynamiky vás navíc bude posouvat stále dál, pokud se váš výkon zlepšuje. A pokud aspirujete na pódiová umístění, nový Flight Attendant by vám k tomu mohl docela slušně pomoci.
Zdroj fotografií: SRAM.com
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
bimjeam 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Představení: RockShox Vivid - vzduchový tlumič s citem pružiny

Představení: RockShox Vivid - vzduchový tlumič s citem pružiny

Americký RockShox to toto léto celkem slušně rozběhl s novinkami. Po sjezdovém Boxxeru, XC vidlici SID a tlumiči SID Luxe spatřil světlo světa i nový Vivid.
Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu PR článek

Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu

Přáli jste si někdy, aby byly na trhu brzdy, které byste nedostali na hranu jejich možností? Vaše touhy byly vyslyšeny.
RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?

RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?

Dalo by se říct, že americký výrobce SRAM má máslo poměrně v oblibě. Ve vidlicích RockShox jej totiž najdete jak v podobě SRAM Butter, tak v podobě ButterCups. Víte ale, o co jde?
keyboard_arrow_up