Od základu: Co si nastavit po koupi horského kola?

Nákup jakéhokoliv kola je sice začátkem šťastného života, ale pouze tehdy, bude-li kolo správně fungovat. Jak nastavit kolo po koupi?

Při koupi kola v kamenné prodejně vám zaškolený personál nastaví komponenty dle vašich potřeb. Co však v případě, objednáte-li si kolo z e-shopu, nebo kupujete-li kolo jako dárek? Případně si chcete více rozšířit obzory? V tomto článku si vysvětlíme základní nastavení kola tak, aby správně fungovalo.

Fúkanie kolesa pumpou

Tlak v pláštích

Tlak v pláštích je nejdůležitějším nastavením na kole. Pokud celé kolo funguje správně, ale na druhé straně máte během jízdy horským terénem nesprávný tlak v pláštích, bude to mít špatný vliv na projev celého kola.

Pokud si koupíte kolo, pravděpodobně bude mít v pláštích duše. Výjimkou jsou kola, která jsou zřídka osazena bezdušovým systémem již přímo od výroby.

Tlak v pláštích je důležitý zejména kvůli těmto třem aspektům.

  • Trakce – přenos síly na plášť (efektivní zrychlování)
  • Komfort – pohlcování malých nerovností
  • Grip – jak plášť drží v terénu, například v zatáčce

Tlak v pláštích se udává v barech a PSI. Tlak vyjádřený v PSI je na stupnici lépe odstupňován, a proto se využívá zejména u vzduchových tlumičů a vidlic. Pro zajímavost, 1 bar je 14,5038 PSI.

aktuálny tlak v kolese

Co když je v plášti příliš vysoký tlak?

Jednoduše, plášť bude na pocit velmi tvrdý a při přejezdu po nerovnostech bude odskakovat. Můžeme to přirovnat k nafouknutému míči, který odskakuje od země. Plášť se neumí pod vysokým tlakem dobře deformovat a tím pádem přizpůsobit svůj tvar nerovnosti, přes kterou přejíždí. Můžeme konstatovat, že plášť bude mít horší grip. Vysoký tlak umí být i nebezpečný a proto výrobci ráfků i plášťů udávají maximální tlak, který se nesmí překročit.

Co když je v plášti příliš nízký tlak?

Pokud bude plášť příliš měkký, bude se až moc deformovat, a to zejména při agresivnější jízdě. Při jednoduché jízdě na rovině možná budete pociťovat dobrý grip, ale rychlejší jízda techničtějším úsekem bude znamenat, že stopa pláště bude nestabilní a může se dokonce i zout z ráfku. V nejhorším případě můžete spadnout a přivodit si nějaké zranění, v tom lepším případě si zničíte ráfek. Při jízdě na podhuštěném plášti je větší pravděpodobnost defektu nebo proražení pláště (například o kámen).

fúkanie bezdušového plášťa maxxis assegai

Jak si mám tedy nafoukat kolo?

Obecné tabulky neexistují. Většinou se však doporučuje začít na vyšším tlaku (například 2 bary) a postupně podle okolností, hmotnosti jezdce, šířky pláště a stylu jízdy můžete tlak snižovat (v případě potřeby i zvyšovat).

Pokud cítíte, že je plášť trochu „nervózní“, a tedy od nerovností odskakuje, jemně odfoukněte. Pokud se naopak plášť příliš deformuje a nedrží během jízdy svůj tvar, nebo jste nedejbože narazili ráfkem o kořen nebo o kámen, plášť dofoukněte.

Pro vypočítání správného tlaku doporučuji i tuto kalkulačku. Nemusí vám dát přesný údaj, ale alespoň se můžete od něčeho odrazit. Obvykle se přední kolo fouká na o něco nižší tlak než zadní kolo, jelikož vede stopu.

fúkanie vzduchového tlmiča

SAG

V případě, že jste si koupili kolo se vzduchovým odpružením, tedy s vidlicí a případně i s tlumičem, měli byste si správně nastavit tlak v těchto komponentech. Základem je SAG.

SAG je zanoření vidlice nebo tlumiče pod hmotností jezdce (v plné polní, tedy se vší výbavou, s jakou jezdí). Před samotným úkonem se nachystejte a oblečte tak, jako kdybyste běžně vyráželi jezdit do lesa. Vezměte si pumpičku, která je speciálně určena pro tlumič a vidlici, nebo si ji případně od někoho půjčte. V žádném případě nefoukejte pružení běžnou pumpou nebo kompresorem.

sag 25%
V tomto případě si postup popíšeme v několika bodech.
  • Najděte o-kroužek (gumičku), která je na pístnici tlumiče, nebo na vnitřních nohou vidlice.
  • Přisuňte ji co nejvíc k těsnění.
  • Postavte se na kolo do základní pozice a samozřejmě s plnou výbavou.
  • Pružení se zatlačí. O kolik? To vám ukáže právě zmiňovaná gumička.
  • Opatrně sesedněte z kola, abyste gumičku nezatlačili více, jinak byste toto měření museli opakovat.

o-krúžok pri tesnení
TIP: Jednodušší je nastavit si SAG postupně. Máte-li celoodpružené kolo, nejprve na tlumiči a poté na vidlici (resp. naopak).

Jaký SAG bych měl mít? SAG měříme v %. U komponentů od výrobce RockShox máme výhodu, jelikož je na pístici a vnitřních nohou vidlice měřítko. Pokud ale měrku nenajdete, změříte si pístnici nebo vnitřní nohy vidlice a následně si vypočítáte procenta zanoření vidlice/tlumiče.

Hodnoty udávané výrobcem

Výrobce často udává hodnoty (tlak v PSI), na které byste měli pružení foukat právě na svou hmotnost. Tyto údaje vám celý postup nastavení SAGu zjednodušují, přesto doporučuji SAG zkontrolovat i po nafoukání vidlice/tlumiče na výrobcem udávané hodnoty. Tabulky udávané výrobcem naleznete obvykle na levé noze vidlice, případně na webu výrobce.

sag 25%

Nejdůležitější – kolik % SAGu je ideál?

Pokud je SAGu hodně, znamená to, že budete dávat častěji dorazy. Pokud málo, tak nemusíte využívat celý potenciál pružení.

Ideální SAG je obecně v rozmezí 20-30 %, přičemž opět závisí na stylu jízdy, jakož i na typu kola. Někteří jezdci preferují na vidlici o něco nižší SAG než na tlumiči.

doťahovanie brzdovej páčky

Ergonomie řídítek

Toto bude určitě jednodušší odstavec pro čtení, avšak při nastavování páček na řídítkách buďte stejně zodpovědní jako při tlacích v kolech nebo SAGu.
V tomto případě si to opět rozdělíme na více částí, a to:
  • Rozložení páček na řidítkách
  • Sklon páček (zejména brzdových, protože ty používáme nejčastěji)
  • Výška řídítek


Rozložení páček – o co v principu jde?


Na řídítkách máme brzdové páčky, páčky řazení, páčku k teleskopické sedlovce, případně páčky pro uzamykání pružení. Během jízdy nechcete řešit, že nedosáhnete na řadící páčku nebo si nemůžete sundat při sjezdu teleskopickou sedlovku, neboť její páčka je daleko od gripu.

Proto doporučuji, abyste si vše nastavili tak, že budete moci ovládat každou jednotlivou páčku na řidítkách při přirozeném držení gripů. Možná vám to bude ze začátku déle trvat, ale trpělivost se vám v tomto případě vyplatí.

ergonómia riadítok hrá počas jazdy významnú úlohu

Sklon páček

Co se týče brzdových páček, tam je velmi důležitý také sklon. Pokud máte brzdové páčky příliš nízko nebo vysoko, mohou vás bolet zápěstí. Proto se snažte o to, aby byl natažený prst na brzdové páčce v jedné linii s předloktím, tedy aby se kvůli vysoko nebo nízko položené brzdové páčce neohýbalo zápěstí.

pre zmenu výšky riadítok musíte demontovať predstavec

Výška řídítek (stack)

Řídítka si můžete zvýšit nebo snížit podložkami na představci. Čím jsou výše, tím je pozice jezdce na pocit víc vzadu a naopak, čím jsou níže, tím víc má jezdec pocit, že se nachází vpředu, tedy nad řidítky. V tomto případě doporučuji dělat jemné změny, na které je třeba si zvyknout. Klidně stačí vyměnit pouze jednu podložku, neboť i to bude v praxi během jízdy cítit. Řídítka níže mohou poskytovat agresivnější nebo sportovnější pocit posedu, přičemž řídítka výše jsou většinou o pohodlí a o komfortu.

S výškou řídítek souvisí i sklon, který nemusí být u nového kola nastaven správně. Proto je na řídítkách z přední strany ryska, podle které si sklon jednoduše nastavíte. Doporučuji držet se rysky a moc se od ní nevzdalovat, protože extrémní sklon řidítek může způsobovat nepohodlí a dokonce i bolest během jízdy (častokrát bolest zápěstí).

nastavenie výšky sedla

Nastavení sedla - výška sedla, předozadní pozice, sklon sedla

Nastavení výšky sedla

Výšku sedla si můžete nejjednodušeji nastavit tak, že si sednete na kolo a zkusíte šlapat do pedálů patami. Nohy by v tomto případě měly být téměř nataženy, avšak kolena by neměla být úplně propnutá. Zároveň by se pánev neměla hýbat ze strany na stranu. Existují i různé jiné způsoby nastavení, které jsou přesnější, ale komplikovanější. Proto doporučuji video od kolegy Kimla.

Nastavení předozadní pozice

K nastavení předozadní pozice sedla budeme používat olovnici. Jako první krok si nastavíme kliky do vodorovné pozice. Obě chodidla máme na pedálech. Následně přisuneme olovnici (šňůrku) ke kolenu, přičemž by závaží mělo protínat osu pedálu. Pokud závaží neprotíná osu pedálu, posouváme sedlo a měření zopakujeme. Pokud si nevíte rady, máme na našem kanálu video, které by vám mohlo pomoci.

na sedle nájdete rysku pre nastavenie predozadnej pozície

Nastavení sklonu sedla

Pro nastavení sklonu sedla doporučuji použít vodováhu, případně její alternativu formou aplikace na chytrém telefonu. Sedlo by mělo být přibližně v rovině. V případě, že špička směřuje dolů, hmotnost je na rukou, čímž ruce trpí. Pokud špička směřuje vzhůru, můžete pociťovat tlak na citlivé partie.

Každé tělo je jiné, a proto je důležité nastavit si všechny komponenty podle osobních preferencí. Co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému.

Posed je však zejména při výkonnostních disciplínách horské cyklistiky velmi důležitý a proto pro jeho nejpřesnější nastavení poskytujeme bikefitting.

Správně nastavené kolo je základ

Správně nastavené kolo znamená komfort, užívání si jízdy a šťastné kilometry na kole. Rozdíl mezi správně a nesprávně nastaveným kolem může rozhodnout, zda se z cyklistiky stane celoživotní hobby, nebo pár hodinová epizoda utrpení.
Zdroj fotografií: archiv redakce
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
tomasmartinak 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?

Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?

Pedály jsou jedním ze tří kontaktních bodů kola s jezdcem. Je to tedy velmi důležitý komponent. Jak vybrat pedály a na jaké faktory se při výběru zaměřit?
Od základu: Jak si vybrat boty na MTB?

Od základu: Jak si vybrat boty na MTB?

Tretry nebo cyklistické boty se napříč disciplínami odlišují. Jakou tretru je třeba vybrat na tu svoji a jaké faktory při výběru zohledňovat?
Od základu: Elektrokola pro začátečníky a pokročilé

Od základu: Elektrokola pro začátečníky a pokročilé

Už dávno neplatí, že elektrokola jsou novým trendem. Jsou novou kategorií cyklistiky a jejich portfolio se každou sezónou rozšiřuje.
keyboard_arrow_up