Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu

Přáli jste si někdy, aby byly na trhu brzdy, které byste nedostali na hranu jejich možností? Vaše touhy byly vyslyšeny.

Řeč je o úplné novince z dílny SRAM, která nese název Maven. Tyto robustní brzdy mají kompletně propracovanou konstrukci a dalo by se říci, že doslova nezůstal kámen na kameni. Pokud vás zajímá více, pojďte si přečíst následující řádky.

SRAM Maven 2024

Konstrukce a funkce - silný, silnější, brutální, Maven!

Třmeny

SRAM se v marketingových materiálech k brzdám Maven pyšní tím, že jsou to nejsilnější brzdy, jaké kdy vyrobili. A že jich dosud nevyprodukovali zrovna málo! Brzdy Maven jsou určeny primárně pro gravity disciplíny, ebiky a nekompromisní enduro nasazení, čemuž odpovídá také jejich konstrukce. V první řadě zaujmou masivní, červeně eloxované třmeny se čtveřicí šroubů. Nejde přitom jen o nějakou parádu, ale o funkční design.

Oversize třmen je navržen tak, aby měl vyšší tepelnou kapacitu a lépe odolával přehřívání pro zajištění správného a konzistentního brzdného výkonu. Čtveřice šroubů zase brání tomu, aby docházelo k propružování třmenu při brzdění a ztrátám brzdného výkonu. Podle měření mají brzdy Maven o 50% vyšší výkon než brzdy Code (dosud nejsilnější brzdy v portfoliu značky SRAM, pozn. red.).

Třmeny jsou samozřejmě čtyřpístové, přičemž průměr pístů je 19,5 mm a 18 mm, což je opět nadstandardní rozměr.


Páky

Brzdová páka už má podstatně konzervativnější vzhled, pokud se na to díváme optikou aktuálních modelů. Samozřejmostí je design „stealth“, který vede brzdovou hadici blíže u řídítek a usnadňuje její případné vedení vnitřkem hlavové trubky.

Nová je funkce SwingLink, která v řeči čísel hovoří o 32procentním poklesu síly, kterou je třeba vynaložit na stlačení páčky pro dosažení stejného výkonu (opět ve srovnání s brzdami Code). Jedná se o systém progresivního přepákování brzdové páčky (něco podobného jako Servo Wave od Shimana). Ve zkratce: čím je páka blíže ke gripu, tím větší brzdový výkon posíláte na písty. Zapomenout tak můžete na ON/OFF charakter brzdy a těšit se můžete spíše na výbornou dávkovatelnost. SRAM přitom ponechal možnosti nastavení a ergonomii z brzd Code.

Na Mavenech tak naleznete stavěcí šrouby vzdálenosti páky od gripu (reach) a kontaktu destiček s kotoučem (bite-point). Perfekcionisty potěší brzdová páčka otáčející se na průmyslovém ložisku (verze Ultimate a Silver).

SRAM Maven

Good-bye DOT

V „žilách“ Mavenů koluje překvapivě minerální olej a ne brzdová kapalina DOT. Po brzdách SRAM DB8 je to tak u SRAMu druhá vlaštovka, která upustila od použití brzdové kapaliny. Podle vyjádření konstruktérů je důvodem tohoto nečekaného „přestupu“ výběr materiálu na těsnění. Ti požadovali taková, které dokáží pracovat s co největším teplotním rozsahem. Jako lepší volba se v procesu testování ukázala těsnění pro minerální olej.

Jako bonus získáte servisní interval výměny brzdového média jednou za dva roky, což je rozhodně plus. Pokud byste chtěli o tomto tématu vědět víc, doporučujeme tento článek. Pro jistotu ještě zmíníme, že brzdy jsou dimenzovány na minerální olej od prémiové značky Maxima.

SRAM Maven

Kotouče, adaptéry a destičky - „fungl“ nové kousky

Kotouče HS2 o tloušťce 2 mm disponují o 7 % vyšším výkonem oproti jejich modelu Centerline i když daní za to je drobně vyšší hmotnost. Výrobce paradoxně doporučuje při kombinaci s brzdami Maven začít s nejmenším průměrem, který rám, resp. vidlice umožňuje, abyste dosahovali optimálních provozních teplot. SRAM to odůvodňuje tím, že větší kotouč není vždy lepší řešení, protože se nemusí při brzdění dostatečně zahřívat (hnědé či bronzové zabarvení na vnějšku paprsků) a přicházíte tak o maximální potenciál brzdného výkonu této brzdy.

Pokud se kotouč zbarvuje do fialova (resp. má duhové zbarvení), je třeba sáhnout po větším průměru kotouče. Každý nárůst kotouče o 20 mm vám přidá o 14% výkonu. Co se týče dostupnosti, tak na výběr jsou klasicky tři průměry - 180, 200 a 220 mm.

Adaptéry prošly rovněž updatem a s Maveny jsou kompatibilní pouze adaptéry s označením 20P-1 a 20P-2. Staré adaptéry bohužel nejsou kompatibilní.

Jelikož je třmen brzd Maven tvarově zcela odlišný a jsou v něm písty o větším průměru, logicky i destičky musí být větší. To znamená, že nebudou kompatibilní s ostatními brzdami SRAM. Nové destičky nesou označení XL a na výběr jsou standardně dvě směsi - sintrovaná a organická.

SRAM Maven

Hlavní výhody a rozdíly brzd SRAM MAVEN:

  • o 50 % vyšší výkon (ve srovnání s modelem Code)
  • o 32 % lehčí chod páky
  • lepší management tepla třmenu
  • použití minerálního oleje namísto DOT
  • kotouče s tloušťkou 2 mm a výkonem vyšším o 7 %
  • destičky se do třmenů vkládají zespodu
  • prodloužený interval výměny minerálního oleje na 2 roky

SRAM Maven

Modely a ceny - kvarteto nezastavitelných

Maven Ultimate Expert Kit (DB-MVN-ULT-A1)

Nejvyšší pozici v nabídce patří verzi Ultimate Expert. Kromě všech funkčních vychytávek a šroubů z titanu dostáváte také jedinečný vzhled v podobě červeně eloxovaného třmenu s bílou grafikou, sadu na odvzdušňování a sadu dvou párů kotoučů HS2. DMOC: 699 €/kit.

Maven Ultimate (DB-MVN-ULT-A1)

Přinášejí pohlednou kombinaci stříbrné a černé se stejnými parametry jako model Expert DMOC: 360 €/ks.

Maven Silver (DB-MVN-SLV-A1)

Brzdy s označením Silver jsou tak trochu proti logice celé černé a oželet budete muset titanové šrouby. Zůstává však ložisko na páce a nastavení kontaktu destiček. DMOC: 320 €/ks.

Maven Bronze (DB-MVN-BRZ-A1)

Bronzové Maveny jsou základním modelem, kde musíte oželet páku na ložisku i možnost nastavení vzdálenosti destiček od kotouče. DMOC: 220 €/ks.

SRAM Maven
Na závěr zbývá jen poznamenat, že pokud budou nové Maveny v praxi tak výkonné, jak uvádějí hodnoty v marketingových materiálech, tak mohou vystřídat na piedestalu neohrožené kotvy Trickstuff Maxima. Tak či onak je příjemné vidět v nabídce model, který opět posouvá o kousek dále hranice možného.
Zdroj fotografií: SRAM
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?

Podobné články

Představení: Nový SRAM Flight Attendant – vyždímejte maximum potenciálu

Představení: Nový SRAM Flight Attendant – vyždímejte maximum potenciálu

Automatický systém kontroly odpružení pod názvem Flight Attendant dostal novou verzi, která přináší jeden zásadní rozdíl oproti verzi předchozí.
RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?

RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?

Dalo by se říct, že americký výrobce SRAM má máslo poměrně v oblibě. Ve vidlicích RockShox jej totiž najdete jak v podobě SRAM Butter, tak v podobě ButterCups. Víte ale, o co jde?
UDH patka - co to je a na co je to dobré?

UDH patka - co to je a na co je to dobré?

Se třemi magickými písmeny UDH se v posledním roce setkáváme podezřele často. Víte ale, co znamenají a co se za nimi skrývá?
keyboard_arrow_up