Answer Manitou FS - mezi průkopníky

Celoodpružená kola Manitou byla ve své době považována za revoluční a v podstatě používala konstrukci nohou přední vidlice pro zadní vzpěry rámu. Jaké jsou další technické zajímavostí této legendy?

Pokud rám není dost lehký, nepraská

Konstrukce FS rámů široce využívá odlehčené CNC opracované součásti, díky čemuž jsou rámy velmi lehké, ale také náročné na výrobu, což se odráželo i na ceně. Rámy byly asi hlavně díky velmi nízké hmotnosti náchylné k praskání. Zejména v oblasti hlavové trubky se objevovaly kolmé praskliny, a to i přes použití kleštin (kroužků). Na druhou stranu právě nízká hmotnost a velmi solidní tuhost byly hlavní lákadla k pořízení jednoho z nejlepších celoodpružených rámů počátku devadesátých let.


Trocha historie - American dream

Samotná konstrukce vidlice a rámu je od Douga Bradburyho, který první série vidlic i rámů vlastní značky Manitou vyráběl ve své dílně. S konstrukcí pevných rámů začal už v roce 1985, kdy čerpal ze svých zkušeností z motokrosu a odtud přenesl i konstrukční filosofii. Zatímco ostatní přenášeli konstrukční zvyklosti ze silniční cyklistiky, Doug Bradbury stavěl takříkajíc na zelené louce. Jeho duralové rámy Manitou z materiálu Easton mají oversize trubky, středovou mufnu o větší šířce a samozřejmě jsou tepelně upravené po svařování metodou TIG. V roce 1990 staví svou první odpruženou vidlici, jejíž architektura z velké části přetrvá do dalších modelů. V letech 1992 - 97 licencuje své výrobky Manitou značce Answer Products. Celkem se jedná o 5 modelů odpružených vidlic, tři verze hardtailů a dva fully. Získá také 5 patentů. Licence znamená mnohem větší rozsah výroby, drobné změny v konstrukci kvůli sériovosti a standardizaci, ale jinak jsou všechny důležité parametry rámů i vidlic zachovány.


Odpružení - všeho s mírou

“The harder you ride, the better it works!” - tvrdil Doug Bradbury. Celoodpružená kola testoval osobně na tratích, které znal a jezdil na svém motocyklu, a razil teorii, která částečně obhajovala nižší tuhost celoodpruženého rámu. Nebylo totiž důležité jen chování odpružení směrem z kopce, ale i při výjezdu a na technických singletracích, stejně tak celková hmotnost kola. Tenhle komplexní přístup ale dává u univerzálního XC kola velký smysl, a to zvlášť v době, kdy kvalitní tlumiče, natož pak zamykání pružení, prostě neexistovaly. Ve své době to bylo jedno z prvních celoodpružených kol, která fungovala i směrem do kopce.

Zdvih 1,25” (tedy 32 mm) je v dnešní době spíše úsměvný a řadil by kolo spíš do gravel kategorie. Tehdy ale budil tak velký zdvih značné obavy ze změny geometrie a pohupování za jízdy. První se ukázalo jako liché hned po rozjetí a druhé díky přirozené progresivitě elastomerových pružících (a tlumících) prvků po chvíli také. Dobové cyklistické časopisy řešily samozřejmě i tuhost kola, hlavně zadní stavby. Můstek zadní i přední vidlice byl postupně (a hlavně proti prototypu) zesílen, a hlavně zjednodušen. Nižší tuhost řešil Doug nabídkou širších nábojů 115/145 mm, díky nimž bylo možné vyplést zadní kolo na střed přírub. To se ovšem týkalo jen custom modelů. Sériové kusy zůstaly věrné klasice 100/130 mm.

Odpružení vpředu i vzadu postrádá tlumení odskoku (kromě vnitřního tření pouzder z Delrinu samotné vidlice). Tvrdost a do jisté míry i kompresi je možné nastavit otočnými ovladači, případně výměnou elastomerů (dostupné byly různé verze podle tuhosti, odlišené barevně). Tak trochu se tím uzavírá kruh se současnými gravelovými odpruženými představci s elastomerovými pružícími/tlumícími bloky.


Speciality mimo sérii

  • Širší náboje, přičemž zadní měl lisované tělo Shimano XTR s extendery s celkovou šířkou 145 mm. Přední náboj měl šířku 115 mm. Oba záplety pak samozřejmě disponovaly speciálními upínáky.
  • Vypletení zadního kola na střed přírub pro vyšší tuhost a odolnost zadního kola.
  • Šířka mufny středového složení byla zvýšena na 90 mm, aby korespondovala se širším zadním nábojem, zadní stavbou a řetězovou linkou.
  • Ve středovém složení i v nábojích vlastní výroby se nacházela průmyslová ložiska.
  • Kvůli hmotnosti byl dostupný SRP bolt kit, který nahrazoval většinu ocelových šroubů na rámu titanovými.


  • Špičkové zpracování na špičce i cenově

    Jestliže veškeré zpracování, použité materiály a komponenty jsou tím nejlepším, co se dá pořídit, pak je jasné, že se to odrazí i na ceně. Rámová sada s vidlicí, představcem, sedlovkou a přesmykačem (standardní objímka nepasuje) vyšlo tehdy na $2500, což je v cenách roku 2024 kolem $5300. Pokud to celé doplníte XTR sadou, nějakými pěknými záplety a komponenty, snadno jste se tehdy přehoupli přes $4000, což reprezentuje dnešních $8600, a jsme tedy bratru na 170 000 CZK. A jak si stojí perfektní zachovalé kusy na sběratelském trhu? Projděte eBay, levné opravdu nejsou.


    Specifikace Answer Manitou FS

  • Rok výroby: 1994
  • Rám a zadní vidlice: Answer Manitou - Easton Pro Gram 7005 slitina hliníku
  • Dostupné velikosti: 15”, 17”, 19”, 20,5”
  • Vidlice: Answer Manitou 3
  • Představec: Ringlé 135 mm
  • Hlavové složení: Chris King
  • Středové složení: Ocelová osa (čtyřhran) s průmyslovými ložisky
  • Řidítka: Controltech Alu 58 cm s rohy Controltech
  • Řadicí páčky: Sram Grip Shift 8 sp
  • Přesmykač: Shimano XTR M900 s objímkou Manitou
  • Přehazovačka: Shimano XTR M900
  • Brzdové páky: Avid SD Ultimate
  • Přední brzda: Avid Tri Align Cantilever
  • Zadní brzda: Avid Tri Align Cantilever
  • Kliky: Cook Bros. Racing
  • Převodníky: Cook Bros. Racing 26-36-46
  • Náboje: White Industries
  • Ráfky: Mavic 231
  • Pláště: Panaracer Dart a Smoke 2,1”
  • Rychloupínáky: Kore
  • Sedlovka: Answer Manitou Ringlé Moby
  • Sedlo: Selle Italia Flite
  • Pastorky: Shimano XTR M900
  • Hmotnost: cca 11,8 kg


  • Historie tohoto konkrétního kusu

    Full pochází z rozsáhlé sbírky původně vystavené v muzeu v Boskovštejně. Nebyl nikdy restaurován, a stav tak odpovídá běžnému používání. Kolo je až překvapivě funkční a kromě závady víčka představce, nepůvodního sedla Trek, které by stálo za výměnu třeba za dobový Flite, a chybějící krytky levého šroubu kliky se jedná o originální stavbu výrobce. Pro účely fotografování jsem jen nasadil dobové pláště Dart a Smoke, které Panaracer znovu vyrábí v původní kráse.

    Manitou FS právem patří mezi legendy počátků MTB stejně jako jeho tvůrce Doug Bradbury. Ve fullech i hardtailech se jasně odráží konstrukční filosofie, která v mnoha ohledech předběhla dobu, a i když se masově neprosadila, s odstupem času jasně ukázala, že byla správným a logickým směrem ve vývoji, ke kterému se dnes oklikou pokorně vracíme.

    Další zajímavé stroje a linky:

    Zdroj fotografií: jecnak
    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá

    Komentáře

    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá

    Podobné články

    Specialized Stumpjumper - zakladatel kultu

    Specialized Stumpjumper - zakladatel kultu

    Před čtyřiceti lety spatřilo světlo světa první sériově vyráběné horské kolo, a zároveň tím započala kapitola značky Specialized, která úspěšně pokračuje dodnes.
    Slingshot - když nemáte trubku, použijte lanko

    Slingshot - když nemáte trubku, použijte lanko

    Hon za pohodlím provází cyklistiku už od vynálezu jízdního kola. Jedno z opravdu zajímavých a kupodivu funkčních řešení nabízí Slingshot.
    Německý zápasník Hercules

    Německý zápasník Hercules

    Tato německá značka má s řeckým Herkulem společný nejen název, oplývá i stejnou silou a bojovností, s jakou si budovala jméno a pozici vůči soupeřům. To ze značky Hercules dělalo nejsilnějšího hráče na německém trhu.
    keyboard_arrow_up