RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?

Dalo by se říct, že americký výrobce SRAM má máslo poměrně v oblibě. Ve vidlicích RockShox jej totiž najdete jak v podobě SRAM Butter, tak v podobě ButterCups. Víte ale, o co jde?

Samozřejmě se nejedná doslova o máslo, ale o komponenty, které by měly zajistit máslový chod vaší vidlice. Zatímco vazelínu SRAM Butter pomalu vytlačuje „kluzké“ RockShox Dynamic seal, tak ButterCups jsou obvyklé až u vyšších specifikací vidlic RockShox (Ultimate), případně jako součást upgradových patron.


Konstrukce - zlaté válečky na konci tyčky

ButterCup je v podstatě takový malý silentblok, který se skládá ze dvou hliníkových misek, které se šroubují do sebe a dvojice gumových částí (elastomerů), které od sebe odděluje kovová ploténka, nacházejících se uvnitř těchto misek. Celá tato soustava je našroubována na konec pístnice, resp. tlumící patrony, kde tvoří pohyblivý spoj s vnějšími nohami vidlice.

...podle marketingových údajů eliminují až 20 % vibrací, které zachycují vaše dlaně.
V praxi ButterCup vypadá jako zlatý váleček, který má průměr zhruba jako dvoueurová mince. Zajímavostí pak je, že ButterCups na pružící a tlumící patroně mají rozdílnou konstrukci vnitřních elastomerů. ButterCups na pružinové straně nemá v horní části elastomer, ale pouze tlustší O-kroužek. Proč je tomu tak se dozvíte v následující kapitole o funkci .

RockShox ButterCups

Funkce - technologie z éry počátků MTB

Samotný ButterCup funguje v podstatě jako frekvenční izolátor. Jeho úkolem je zabránit přenosu vysokofrekvenčních vibrací s nízkou amplitudou od kola přes vidlici do řídítek a rukou jezdce. Určitě znáte tu situaci, kdy jste v rychlosti vletěli do rolety nebo koleje od traktoru, kde zůstal otlačený vzor pneumatiky. Vidlice na tyto malé a rychle se opakující rázy nestíhá reagovat a vaše dlaně jsou červené jako jistá část paviána.

No a právě tento problém pomáhají řešit ButterCups. Ty utlumují zmiňované vibrace mačkáním elastomerů o kovovou plotýnku, která je připevněna k pístu patrony a vložena mezi dva elastomery uvnitř misek ButterCups. Takže, když vaše kolo narazí na hrbolatý povrch, který jej rozvibruje, spodní část vidlice se posune nahoru a stlačí spodní elastomer proti kovové plotýnce připevněné k pístnici, čímž zachytí tuto hybnost. Následně, když se dolní část nohy vidlice odrazí, horní elastomer se stlačí mezi kovovou plotýnkou a horní miskou ButterCups, čímž se opět absorbuje energie vibrací.

ButterCup na vzduchové pružině funguje velmi podobně, akorát pružinová strana je nastavena tak, aby byla účinnější při kompresním zdvihu v porovnání s odskokem. Proto má ButterCup na vzduchové straně vidlice pouze jeden (vyšší) elastomer a v horní části při zpětném rázu využívá pouze hrubší O-kroužek.

Elastomery ButterCups nabízejí o 4 mm vertikálního chodu vidlice navíc a podle marketingových údajů eliminují až 20 % vibrací, které zachycují vaše dlaně.

RockShox ButterCups predstavenie

Jak to vlastně celé vzniklo?

Myšlenka použití elastomeru není v cyklistice ničím novým a převratným. První odpružené vidlice místo vinuté pružiny nebo stlačeného vzduchu používaly právě gumové elastomery. Podobně to bylo i s různými soft-taily. Ještě před pár lety je používal i německý výrobce kol Corratec jako mezikus rámu a horního oka tlumiče pod označením technologie „10Hz”. Funkce byla přitom identická – a to eliminace vibrací.

RockShox ButterCups
Nápad integrovat „silentbloky” do vidlice však pochází od konstruktéra Tylera Lynche, který při řezání dřeva s bratrem používal dvě různé motorové pily. Jedna měla rukojeť vybavenou gumovým izolátorem vibrací a druhá ne. Samozřejmě asi nemusím psát, se kterou pilou vydržel kdo řezat déle. Když přišel s tímto nápadem za kolegou konstruktérem Skylarem Teachoutem, ten vytáhl ze šuplíku silentblok a začal kolotoč výroby a testování prototypů, které vedly k finálnímu produktu.

Vidlice s touto technologií představil RockShox v květnu minulého roku jako součást inovované tlumící patrony Charger 3, a pokud by vás zajímalo, které vidlice to jsou, resp. které vidlice se dají o ButterCups upgradovat, můžete si přečíst zmíněný článek Představení: Novinky RockShox na sezónu 2023. Pokud bychom však zacházeli do detailů, podobná technologie se používá i ve světě motokrosových motorek.

RockShox ButterCups

Na všem dobrém je něco špatného

Jako všechno, i technologie ButterCups má své výhody i neduhy. K plusům můžeme zařadit eliminaci části vibrací, díky které dochází k menší únavě dlaní při jízdě. Ruku v ruce s tím jde i eliminace rezonování některých částí kola, zejména na kokpitu, která umí být v určitých případech pěkně otravná.

Na straně nevýhod, pokud si odmyslíme vyšší pořizovací náklady, se nachází hmotnostní penalizace, která představuje cca 37 gramů na vidlici. Paradoxně tak top modely řady Ultimate jsou o něco těžší než jejich předchozí generace. No a gumové elastomery v ButterCups také nevydrží věčně - podle stránek RockShoxu jejich servisní interval představuje 200 hodin jízdy.

Při velkém servisu vidlice tak budete muset počítat i s výměnou těchto částí, což sežere nějakou tu korunu a čas navíc…

RockShox ButterCups

Výhody

  • menší únava dlaní při jízdě
  • eliminace rezonování některých částí kola

Nevýhody

  • potřeba pravidelného servisu
  • vyšší hmotnost vidlice

RockShox ButterCups
Pokud vás technická témata zajímají, můžete si přečíst i některý z podobně laděných článků, které již byly publikovány v minulosti:

Zdroj fotografií: sram.com, archiv autora
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
bimjeam 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Představení: Nový SRAM Flight Attendant – vyždímejte maximum potenciálu

Představení: Nový SRAM Flight Attendant – vyždímejte maximum potenciálu

Automatický systém kontroly odpružení pod názvem Flight Attendant dostal novou verzi, která přináší jeden zásadní rozdíl oproti verzi předchozí.
Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu PR článek

Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu

Přáli jste si někdy, aby byly na trhu brzdy, které byste nedostali na hranu jejich možností? Vaše touhy byly vyslyšeny.
Pevná vidlice na MTB?

Pevná vidlice na MTB?

Tento článek určitě nezaujme majitele vysokých zdvihů a asi ani těch nízkých na obou kolech, kteří si budou spíše ťukat na čelo. Ale na svých cestách a výjezdech se často setkávám s otázkou ohledně pevné vidlice, kterou jezdím.
keyboard_arrow_up