FFWD Outlaw 30 – novinka, která mi pomohla přejet Alpy

Nizozemská značka se opět vrátila ke karbonovým MTB kolům a jejich novinku pro rok 2023 jsem vzal na skutečně pořádný test. Jak dopadly?

Myslím, že můžu s čistým svědomím říct jedno - tato sezóna byla velmi pestrá a náročná. Samozřejmě ji ještě nekončím, ale nyní je ideální čas postupně předložit zkušenosti s výbavou, která je nedílnou součástí koníčku. Věcí, které se mi dostaly pod ruku a absolvovaly se mnou různé akce, je několik, dnes přijde na řadu velmi důležitá součást každého nadšeného sportovního jezdce - kola.

„Imro, jaká kola používáš?“ Tuto otázku jsem dostal za poslední roky opravdu často a odpověď byla vždy stejná – mám model FFWD Outlaw AM a jsem s nimi velmi spokojen. Jenže se už nevyrábějí. Kolem roku 2020 se značka stáhla z MTB segmentu v rámci karbonových modelů, ale to mi nebránilo je používat dál.

FFWD Outlaw 30 skúsenosti
Dvojice setů, které mám cca od roku 2019, si u mě prožila své, mají spoustu škrábanců, viděli jste je v různých srovnáních a stále slouží. Najdete je i ve videu, kde jsme se podívali právě na zkušenosti a smysl karbonových kol při MTB. Heslo značky, tedy „built to last“ (postaveno na výdrž) tento model rozhodně naplnil.

FFWD Outlaw 30FFWD Outlaw 30 recenzia

Ale máme rok 2023 a na Eurobiku značka představila jejich opětovný návrat, samozřejmě v duchu všech moderních trendů. No a ke mně se tato novinka dostala právě včas, abychom spolu projeli Alpy v rámci akce BIKE Transalp. Život se mnou neměla kola jednoduchý a zmíněné heslo značky muselo opět projít testem, materiál trpěl...ale pěkně postupně.

Konstrukce nebo co je nového?

Než se podíváme na zkušenosti, sluší se zmínit několik základních faktů, které se týkají konstrukce. Jak jsem zmiňoval, bavíme se o karbonovém ráfku a ten je kompletně předělaný. Nyní má již hookless konstrukci a vnitřní šířku 30 mm, vnější 37 mm a výšku 30 mm (dříve byl ráfek klasický s drážkou a s vnitřní šířkou 27 mm). Co je zajímavé, stěna ráfku je obohacena jakousi protiprůrazovou vrstvou a lůžka pro niple jsou zesílená. Výplet tvoří kombinace paprsků Sapim CX-Sprint a CX-Ray, niple jsou mosazné Polyax SecureLock.

FFWD Outlaw 30 review
Nové jsou také náboje FFWD odvozené od silničních modelů, mají dvojitá těsnění s O-kroužkem a oversized průmyslová ložiska (větší než např. v oblíbených nábojích DT350). Hlavně nechybí osvědčený ratchet systém v zadním náboji, který vyvinulo DT Swiss v roce 1994, ale patent v roce 2022 vypršel, takže několik značek se chopilo šance. Důvod je jasný... jednoduchost, spolehlivost, snadná servisovatelnost a přizpůsobení pro různé systémy (Shimano Microspline, SRAM xD). V kolech naleznete jeho 36-zubovou verzi. Určitě vás zajímá hmotnost, která je cca 1 600 g (váženo), k čemuž se ještě dostaneme. Zajímavostí je certifikát, který je předurčuje i k použití pro ebiky. Součástí balení jsou pak ještě ventilky, již nalepená bezdušová páska, no a MOC cena je stanovena kolem 1 400 €.

FFWD Outlaw 30 kolesáFFWD Outlaw 30

Nejen na XC

Vše fungovalo jako hodinky, odolnost jsem prověřil v pestrém profilu, včetně rychlých kamenitých sjezdů.
Když si prohlédnete všechny údaje včetně hmotnosti, vyskočí jeden fakt. Tento model není určen pro úplné XC „chrty“ a jen vysloveně na XC závody. Spíše mohu říci, že ideálně ladí s modelem BMC Fourstroke LT, který jsem vám detailně představil. Ten leží na jakési hranici mezi kategoriemi XC/all mountain/trail a mezi nimi se pohybuje zejména zvolenými plášti, a proto jsem tato kola nakonec vzal i do Alp, zejména zohledním-li svou hmotnost a fakt, že základem bylo v první řadě úspěšně dorazit do cíle, takže odolnost a spolehlivost materiálu hraje důležitou roli.

Necháme-li BIKE Transalp stranou, jsou to kola, která můžete nasadit na závod a mimo něj s nimi v pohodě vymetat i náročnější traily a slušně jim naložit. A podobně je využívám i já, momentálně jsou obuty do 2,4palcových Maxxis Rekon a plní roli all mountain setu.

kolesá FFWD Outlaw 30FFWD Outlaw 30 recenzia

Pocity z jízdy

Do ruky se mi dostala krabice a na ní mě docela potěšilo pár povzbudivých hesel a faktů. Potěšil mě i design, který bych označil přívlastkem „stealth“. Žádné okázalé nápisy, ale decentní černé zpracování, kde zaujme jakési gravírování vytvářející nápisy. Malým bílým textem naleznete v podstatě označení modelu a ještě jeden zajímavý text: „made in Holland“.

skúsenosti FFWD Outlaw 30FFWD Outlaw 30

Samozřejmě už jsem dávno vyrostl z toho, že pokud je něco vyrobeno v Asii, jde o znak nižší kvality. Nyní spíše potěší mít v rukou něco kvalitního, co tam pro změnu vyrobeno nebylo. Když už jsem načal design, jen doplním názor, že podle mě se podobné provedení kol výborně hodí i pro kombinaci s tanwall plášti.

FFWD Outlaw 30
Důležitým krokem je nahození plášťů, což s patkami od Maxxis nebyl nejmenší problém. Všechno šlo hezky i klasickou pumpou bez použití kanystru, doplnil jsem i inserty Vittoria. Kola jsem dostal v podstatě před akcí BIKE Transalp, takže jsem už nahodil setup, který chci jet na závodech a pustil se do testování během „tréninkového“ kempu v Tatrách. Všechno fungovalo jako hodinky, odolnost jsem prověřil v pestrém profilu, včetně rychlých kamenitých sjezdů, které mnozí velmi dobře znáte z maratonu Horal.

kolesá FFWD Outlaw 30FFWD Outlaw 30

Jak se dalo čekat, kola vynikala při vedení stopy, žádný náznak plavání a krásně se odvalovala. Nebo i jinak, nebylo cítit žádný rozdíl oproti modelu DT Swiss XRC 1501, který má v podstatě stejné určení a byl na BMC od výroby. Co mají společného je 30 mm vnitřní šířka a ta vytváří poctivou oporu pro XC pláště, což je cítit zejména při nižším tlaku.
Drápu se tedy do kopce a najednou rána... hned tuším, co se stalo.
Upřímně si myslím, že jiné vlastnosti těžko odhalíte, zvláště pokud je rozdíl mezi koly jen 50 g ve prospěch DT Swiss. Rovněž ložiska byla utěsněna pěkně a o jejich výdrž strach nemám. Ale pak tady máme jednu velmi důležitou vlastnost, kterou může odhalit až čas.

FFWD Outlaw 30

Kámen, který mohl ukončit Transalp

Dalo by se říci, že moment, který definoval celé naše dobrodružství s Jančim během etapového závodu, se udál hned v prvním sjezdu. Ano, narážím na ten nešťastný defekt/defekty, o čemž jsem detailně psal v první části. Myslel jsem, že nakonec si to odnesl jen plášť a moje hrdost, ale všechno se projevilo postupně.

FFWD Outlaw 30
Ve druhé etapě, poté, co zase spadl Janči do šutrů, mi ještě těsně před cílem „prdla“ špice. Všechno se pořešilo hned po dojezdu, využil jsem toho, že většina lidí byla ještě na trati a servis měl čas. Výhodou podobné konstrukce kol jako FFWD je fakt, že se používají standardní komponenty a tedy sehnat druhou špici nebyl problém. Od toho momentu jsme už neměli na trati žádné technické problémy a kola mě bezpečně dovezla do cíle.


Po skončení je dávám na nový hardtail Orbea Alma, přece jen absence zadního odpružení je poctivý testovací protokol. Jsme na chalupě, ideální čas pojezdit trať Donovalského Drapáka. Drápu se tedy do kopce a najednou rána... hned tuším, co se stalo. Další špice na zadním praskla. Vydělám ji, trať si projedu i s osmičkou a přemýšlím, co dál s testováním.

No a teď jsme v momentě, kdy se může ukázat různý přístup k řešení podobných problémů. Telefonuji se zástupcem značky FFWD, panem Janouškem a co se mi líbí, je jeho zájem o celou situaci. Protože podobné věci se prostě stávají, zejména při závodním použití. Zajímá ho zpětná vazba, co všechno se s nimi stalo a kola následně posílám zpět na servis. Za vším totiž stál náraz, který způsobil ten defekt a musela to být řádná šlupka, což je jinak ve videu i hezky slyšet (kolem času 06:00). Ten kámen rozhodil celé kolo, což se postupem času projevilo a začaly praskat špice. Je možné, že kdybych měl nějaké „ultralight“ provedení kol, mohl jsem poškodit ráfek a bylo by vymalováno. Je tedy možné, že mě zachránila právě zmiňovaná protiprůrazová vrstva a zvýšená odolnost ráfku.

Můžeme zde nyní debatovat o X možnostech, zda by jiná značka vydržela více či méně. Co chci říct, je, že každé kolo můžete nakonec poškodit. V rámci FFWD máte ale výhodu v rámci kvalitního zastoupení v Brně, kde umí kola v případě problémů opravit, zkontrolovat po sezóně, vyměnit výplet nebo rovnou celý ráfek. Např. centrování máte v rámci záruky zdarma a následně je k dispozici jakási forma „crash replacementu", kdy se v rámci výhodné fixní částky dají vyřešit i ty nejhorší demolice. Z hlediska dlouhodobého testování jsme se shodli, že se povolí výplet, vymění špice, znovu se docentrují a uvidíme, takže kola přišla opravená a dostala opět slušně zabrat. Schválně jsem z nich udělal all-mountain set na pláštích Rekon 2,4 WT, což je nyní pro mě ideální kombinace do našich hor, respektive oblíbené divočiny. Kromě toho pomáhají posouvat i mé „light“ skokanské schopnosti na oblíbené staré DH trati ze Straníku. Za tu dobu od opravy už toho zažila kola opravdu hodně, přibylo mnoho škrábanců od volných kamenů, ale vše zatím funguje jako hodinky.


Shrnutí

Pojďme si to všechno dát dohromady a shrnout. V první řadě bych tento set kol určitě neprezentoval jako čistě XC/maratónskou záležitost na naše tratě. U dané hmotnosti si umíte poskládat výrazně levněji i set hliníkový. Sice bude mít užší ráfek a zřejmě nebude tak tuhý, ale to nebude při „maštění“ po svážnici žádný velký problém. Stejně tak se v dané ceně najdou i různé „custom“ karbonové záležitosti s výrazně nižší hmotností. Kola ale s čistým svědomím mohu doporučit jezdcům, kteří mají sportovní ambice, ale mimo ně si rádi dopřejí technické ježdění (trail, AM).

Pokud šlapete v horách za vlastní, nízká hmotnost cestou vzhůru a dostatečná tuhost, odolnost či opora i pro 2,4palcové pláště směrem dolů bude vždy velké plus. A stejně je doporučuji i jezdcům, kteří mají 80 kg+ a chtějí, aby materiál na závodech (či mimo ně) něco vydržel... zmiňovaný BIKE Transalp byl ideálním příkladem. Ve výsledku budete mít společníka na mnoho let.

FFWD Outlaw 30
Podíváte-li se na cenu, samozřejmě nejsme u země. Ale v rámci „karbonové kategorie“ jde o cenu rozumnou. Vždyť zmiňované DT Swiss XRC 1501 mají v podstatě stejné vlastnosti (šířka ráfku, tuhost, hmotnost, ořech) ale stojí v rámci klasické MOC více. Ve prospěch FFWD hovoří také české zastoupení, kde se umí o kola postarat a to nejen v rámci klasické záruky. Tento model zůstává samozřejmě v nabídce i nadále, v roce 2024 k němu přibude v podstatě identická varianta postavená na nábojích DT 240, což bude ve výsledku cca o 80 g méně, ale zase je třeba si připravit nějaké ty € navíc.

Kola FFWD Outlaw naleznete také v MTBIKER shopu, stejně jako další produkty značky pro různé disciplíny.
Zdroj fotografií: archiv redaktora, archiv redakce
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
Imroman 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

XC kola pro první závody - na tréninky i maratony PR článek

XC kola pro první závody - na tréninky i maratony

Máte už něco natrénováno a za sebou i první soutěžní zkušenosti? Narazili jste na limity svého kola? Vyberte si u nás své nové závodní „náčiní“...
Od základu: Pláště pro MTB – základní výběr a tipy

Od základu: Pláště pro MTB – základní výběr a tipy

Pláště jsou nejdůležitější částí na kole. Jak vybrat pláště a na co si dávat pozor? V tomto článku vás provedeme základními tipy.
Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29. Univerzál na každý den?

Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29. Univerzál na každý den?

Model Blizzard se objevuje na trhu už pěknou řádku let. V dnešním testu se zaměříme na to, jak si vede oproti modernějším strojům.
keyboard_arrow_up