Video: Aerodynamický tunel do každého obýváku

Už si pomalu zvykáme na sofistikované možnosti bikefittingu korigovaného měřením wattmetrem. Profi cyklisté i zapálení hobíci se snaží ušetřit každý gram a řeší i valivý odpor plášťů či ztráty v pohonu. Jenže pod svícnem bývá největší tma a pro výkonného jezdce je nakonec nejdůležitější minimalizovat ten největší faktor, a to je právě aerodynamický odpor.

Stejně jako valivý odpor je i aerodynamický odpor značně neintuitivní veličina. Nejenže roste s čtvercem rychlosti, ale hlavně se netýká jen rámu, kol či řídítek jako takových, jak se nám výrobci snaží vnutit, důležitá je celá soustava cyklisty s kolem jako celek. Přičemž hlavní a určující komponentou odporu soustavy je právě samotný cyklista. Extrémně důležitý je tedy nejen vhodný posed, ale i oblečení.

Na letošní výstavě Eurobike ve Friedrichshafenu předvedla JAPAN WIND TUNNEL MANUFACTURING Inc. malé mobilní řešení Aero Optim, které nahrazuje klasické aerodynamické tunely. Kromě mobility přináší možnost škálovat základní jednotku se šířkou 630 mm, výškou 630 mm a délkou 1470 mm do konfigurace například 1 x 6 jednotek pro měření jedoucího cyklisty, nebo použít jedinou jednotku a měřit jen menší objekty. (Maximální rozměry jsou 3 x 3 jednotky.) Výrobce udává +/-8 % homogenitu proudění a fluktuaci v čase pod 1 %. Maximální rychlost proudícího vzduchu je potom 15 m/s.


Limity měření na podobném zařízení jsou jasné. Pokud dodržíme stejnou teplotu, tlak a vlhkost vzduchu, pak vstupuje do hry nerovnoměrnost proudění vzduchu. Běžné aerodynamické tunely fungují tak, že vzduch je od měřeného objektu nasáván, což umožňuje maximálně homogenní proudění. V tomto případě je to naopak. Výrobce sice proudící vzduch stabilizuje několika lopatkami a difuzéry, a nakonec ještě mřížkou, ale i přes nasazený software, který naměřené hodnoty upravuje, nebude zřejmě výsledná homogenita proudění až taková jako u velkých zařízení. Dalším limitem je požadovaný prostor kolem aerotunelu – 3 metry před a kolem jednotky a minimálně 5 metrů volného prostoru za ní ve směru proudícího vzduchu. Omezují se tak vlivy okolního prostředí a turbulence.
Výhody v podobě mobility a ceny u podobného zařízení proti konvenčním aerodynamickým tunelům ale jasně převažují veškerá vyjmenovaná omezení. Nejenže se dají naměřit reálná data, ale dá se i vizualizovat proudění ať už pomocí kouře nebo papírových proužků.

Detail lopatek a difuzérů sloužících ke zlepšení homogenity proudění.Probíhající měření


Pro koho podobné zařízení je?

S cenou 75 000 EUR (tedy asi 1,9 milionu Kč) za jednotku bez příslušenství se rozhodně nejedná o levnou záležitost, přičemž cenovka kompletní soustavy použité pro měření na videu sestávající se ze 3 jednotek, měřící podložky, ovládání, sensoru rychlosti proudění vzduchu (hot wire) a software se dostává až k 220 000 EUR (tedy přibližně 5,6 milionu Kč). Bude se tak zřejmě jednat hlavně o řešení pro movité sportovní (i auto a moto) týmy, cyklistické asociace, velké bikefittery nebo výrobce komponent. Otázkou je samozřejmě přesnost měření a přenositelnost výsledků. Pro porovnávání různých měřených objektů mezi sebou bude, jak ostatně ukázalo i video, přesnost zřejmě více než dostatečná.



Související odkazy a zajímavosti:

info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Když cyklistu bolí kříže a záda – jaké jsou možné příčiny?

Když cyklistu bolí kříže a záda – jaké jsou možné příčiny?

Napočítal jsem 23 možných příčin, které mohou stát za bolestmi zad – a někdy nepomůže ani dokonalý posed.
Test: Porovnání 6 indoor cyklistických platforem

Test: Porovnání 6 indoor cyklistických platforem

Nabídka virtuálních cyklistických platforem je pestrá a všichni si z ní můžeme vybrat takovou, která pomůže splnit naše cíle.
Test: Rock Machine Gravelride e500 Touring - (mezi)městský expres

Test: Rock Machine Gravelride e500 Touring - (mezi)městský expres

Gravel s motorem. A k tomu s blatníky, zadním nosičem a integrovaným osvětlením. Pro mnohého bikera i silničáře ztělesnění jejich nočních můr. Ale i přesto zde najdeme skupinku cyklistů, kteří elektrický gravel s “městským paketem” dokáží ocenit. Co všechno tento typ kola dokáže uživatelům přinést?
keyboard_arrow_up